داغ ترین ها :
آنروت کردن گوشی در اندروید

آنروت کردن گوشی در اندروید

سیستم عامل اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل دنیاست که بیشترین کاربر را دارد. البته دلیل مهم تعداد بالای کاربران این است که کمپانی‌های بسیاری این سیستم عامل را برای دستگاه‌های خود انتخاب می‌کنند و کابران نیز می‌توانند با هر مقدار بودجه‌ای که دارند یکی از مدل‌های اندروید را خریداری کرده و از کار کردن با آن لذت ببرید. محبوبیت سیستم عامل اندروید نیز به دلیل محدودیت‌های اندک آن در مقابل سیستم عامل رقیبش، یعنی iOS است. تلفن‌های همراه اندرویدی به شما اجازه دسترسی به بخش‌های گوناگونی از گوشی را می‌دهد. دانلود مدیا (عکس، فیلم، موسیقی و…) در دستگاه‌های اندرویدی کار بسیار ساده‌ای است. ارسال آن برای دیگران نیز دشواری ندارد. در صورتی‌که چنین کاری در سیستم عامل iOS یک عذاب بزرگ تلقی می‌گردد.

 

برای خرید جدیدترین گوشی های اندرویدی روی لینک بزنید: قیمت روز گوشی

 

 

با تمام آزادی‌هایی که سیستم عامل اندروید برای کاربرانش به همراه می‌آورد؛ بازهم هستند کسانی که می‌خواهند بدون محدودیت به تمام بخش‌های تلفن همراهشان دسترسی داشته و به‌طور کل آن را برای خود شخصی‌سازی کنند. شاید شما نیز واژه جیلبریک را برای گوشی‌های و دستگاه‌های اپل شنیده باشید. Jailbreak همان‌گونه که از اسمش پیداست (رهایی از زندان) قفل‌های نرم‌افزاری را می‌شکند و به کاربران اجازه می‌دهد بدون محدودیت به بخش‌هایی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. البته آنچه که در فیلم‌های سینمایی را می‌بینید فراموش کنید. Jailbreak نه از شما هکر می‌سازد و نه آیفون شما را تبدیل به دستگاهی مناسب این‌کار می‌کند. این فرآیند تنها به شما کمک می‌کند تا آزادی عملی که در اندروید دارید را در سیستم عامل iOS نیز تجربه کنید!

آنروت با kingroot

مشابه جیلبریک، فرآیندی برای دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد که Root نامیده می‌شود. بازهم همان‌گونه که از اسم این فرآیند پیداست؛ روت کردن به معنای دسترسی ریشه‌ای به تمام بخش‌های گوشی است. شما در حالت عادی به همان اندازه‌ای که یک آیفون جیلبریک شده دسترسی در اختیارتان قرار می‌دهد؛ در دستگاه اندرویدی خود توانایی و دسترسی دارید. با روت کردن تلفن خود به زیر و بم‌هایی دست می‌یابید که می‌تواند تلفن همراه‌تان را به‌طور کامل شخصی‌سازی کنید. این دسترسی البته شاید مناسب همه نباشد؛ زیرا همه افراد که اطلاعی از جزئیات سیستم عامل ندارند. بنابراین دلیلی ندارد که بخواهند با روت کردن سیستم عامل دستگاه خود به زیر و بم آن دسترسی پیدا کنند. زیرا با داشتن این دسترسی هم چندان کار خاصی نمی‌توانند بکنند.

جیلبریک کردن گوشی‌های آیفون تا اندازه‌ای منطقی بود. زمانی کمپانی اپل سیاست‌های به‌شدت سختگیرانه‌ای را برای سیستم عامل‌های خود تعریف می‌کرد. شما نه می‌توانستید در آیفون‌های خود موسیقی دانلود کنید و نه با دستگاه خود برای گوشی‌های دیگر مدیا ارسال کنید. این یک عذاب بزرگ بود؛ آن هم برای ما ایرنیان که چندان عادتی به خرید موسیقی یا فیلم نداریم. البته اگر هم داشتیم؛ به دلیل تحریم و شرایط ناشی از آن، نمی‌توانستیم کار خاصی انجام دهیم. بنابراین طبیعی بود که برخی بخواهند به وسیله جیلبریک، این محدودیت‌ها را از بین ببرند و شرایط مشابه دستگاه‌های اندرویدی را تجربه کنند.

ولی داستان روت کردن همان‌گونه که بیان شد؛ کاملا متفاوت است. دسترسی به Bios دستگاه اندرویدی، البته برای کسانی که از نرم‌افزار سر در می‌آورند می‌تواند به آنها کمک کند تا تلفن‌ همراهشان را شخصی‌سازی کنند. البته این شخصی‌سازی، سبب نمی‌شود تا گوشی کارهای خارق‌العاده و عجیب و غریبی انجام دهد. زیرا پردازنده و توانایی‌های آن است که فعالیت‌های گوشی را مشخص می‌کند. روت کردن هر اندازه هم که قفل‌های نرم‌افزاری را از بین ببرد؛ باز هم بر اساس همان سیستم عامل تعریف شده کار می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که با روت کردن؛ گوشی شما ناگهان پر سرعت شود و بتواند بازی‌های گوناگون را با قدرت اجرا کند. روت کردن به برخی برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد که بتوانند با شناختی که از جزئیات و توانایی‌های دستگاه دارند؛ نرم‌افزار بهینه‌تری طراحی کنند.

برنامه آنروت گوشی سامسونگ

روت کردن گوشی اندرویدی گرچه می‌تواند توانایی‌های فراوانی را در اختیار شما قرار دهد؛ اما ناگفته نماند که کاری غیر قانونی است و امکان دارد آسیب‌های جدی به دستگاه شما وارد کند. شما با روت کردن گوشی خود، دستگاه را از گارانتی رسمی خارج می‌کنید و هرچه روی دهد؛ به عهده خودتان خواهد بود. افزون بر این، روت کردن به دلیل شکستن قفل‌های دستگاه محدودیت‌های امنتی را نیز از بین می‌برد و به بیان بهتر، قفل‌های نرم‌افزارهای حفاظتی و امنیتی را نیز خواهد شکست. بنابراین دیگر دستگاه شما در برابر بدافزارها و ویروس‌ها حفاظتی نخواهد داشت. دزدی اطلاعات از دستگاه‌های روت شده نیز بسیار ساده خواهد بود. بنابراین پیش از اینکه چنین کاری انجام دهید؛ عواقب آن را به‌خوبی مد نظر داشته باشید.

برای بسیاری از افراد بودن در حفاظت گوگل (شرکت مادر اندروید) خوب و مناسب است. روت کردن به‌روز رسانی‌های دستگاه شما را نیز از کار می‌اندازد و دیگر نمی‌توانید به راحتی گوشی خود را آپدیت کنید. در کنار این، اصطحلاک کلی باتری و پردازنده را نیز به‌شدت بالا می‌برد. زیرا برای دسترسی و ایجاد تغییر در بخش‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض دستوراتی را اجرا می‌کردند؛ نیاز به تغییر در عملکرد پردازنده و باتری وجود دارد. این تغییر نیز بدون شک مصرف بیشتر باتری و پردازنده را می‌طلبد. هنگام فروش نیز دستگاه‌های روت شده به سختی فروش خواهند رفت. بنابراین اگر شما نیز به هر دلیل دستگاه خود را روت کرده‌اید؛ بهتر است قدری تجدید نظر کنید. آنروت گوشی اندروید با کامپیوتر یا بدون آن و به کمک برنامه‌های گوناگون موجود، به مراتب بهتر از ماندن در حالت روت نرم‌افزاری است.

 

معرفی بهترین بازی های دخترانه در مطلب زیر:
بهترین بازی های دخترانه اندروید

 

در این آموزش تلاش کرده‌ایم که روش‌های گوناگون آنروت کردن گوشی‌های اندرویدی را به شما آموزش دهیم. بهترین برنامه آنروت اندروید، برنامه آنروت گوشی سامسونگ یا هر گوشی دیگری، آنروت با برنامه Kingroot یا برنامه‌های دیگری مانند Universal unroot، از مواردی است که در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید با روش‌هایی مطمئن و مناسب دستگاه خود را آنروت کنید؛ این نوشتار می‌توانید به شما کمک شایانی کند. نکته قابل ذکر این است که سعی کنید براین آنروت کردن دستگاه خود عجلول نباشید و فرآیند را با دقت انجام دهید. زیرا بازسازی و تعمیر سیستم عامل و باز گرداندن آن به حالت پیش‌فرض اولیه، کار ساده‌ای نیست.

بهترین برنامه آنروت اندروید

راهکار ساده برای آنروت کردن گوشی اندرویدی

ساده‌ترین و جهانی‌ترین راه برای آنروت کردن دستگاه‌های اندروید، نصب مجدد سیستم عامل دستگاه است. همان‌گونه که گفته شد، هنگامی که تلفن همراه خود را روت می‌کنید؛ دیگر آپدیت‌های نرم‌افزاری را دریافت نخواهید کرد. بنابراین باید سیستم عامل را به‌صورت دستی وارد دستگاه کنید. چگونه؟ با دانلود سیستم عامل به وسیله کامپیوتر و نصب آن (بازهم به کمک کامپیوتر). این فرآیند بدون توجه به نوع دستگاه، رام یا مقدار رم آن انجام خواهد شد. البته برای دستیابی به نتیجه بهتر، نسخه‌ای را نصب کنید که روت را روی آن انجام داده‌اید. در واقع ورژن اصلی همان سیستم عامل روت شده را دانلود و نصب کنید. در بیشتر موارد این راه‌حل مفید خواهد بود و می‌تواند شرایط را به حالت عادی برگرداند. البته بستگی دارد که چه مدت دستگاه در حالت روت قرار داشته است.

توجه: گرچه این نوشتار به شما روش‌ها و مراحل آنروت کردن گوشی اندروی را آموزش می‌دهد؛ اما هیچ‌گونه مسئولیتی در برابر مشکلات احتمالی نخواهد داشت. نه تنها این نوشتار بلکه به احتمال فراوان هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند ضمانتی برای شما به ارمغان آورد. زیرا با روت کردن گوشی اندرویدی، خودتان آن را از گارانتی خارج کرده‌اید. بنابراین دیگر نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شخص یا اشخاص دیگری برای بازگرداندن آن به شرایط عادی،‌ ضمانتی ارائه دهند. بنابراین در گام نخست هر اندازه که نیاز است تحقیق و پژوهش کنید؛ سپس بهترین راه را برگزینید.

دانلود رایگان نرم افزار unroot

با نصب سیستم عامل پیش‌فرض، آنروت کنید

بهترین برنامه آنروت اندروید، همان‌گونه که پیشتر نیز بیان شد؛ خود سیستم عامل اندروید است. شاید هیچ برنامه‌ای تا این اندازه مطمئن و مناسب نباشد. شما با نصب مجدد همان نسخه سیستم عامل روت شده، به احتمال بسیار زیاد به دامان امن گوگل باز خواهید گشت. دانلود رایگان نرم‌افزار unroot یا دیگر برنامه‌ها را برای زمانی بگذارید که نصب سیستم عامل نتوانست موفقیت‌آمیز باشد.

البته این آموزش نمی‌تواند گام به گام شما را در آنروت گوشی اندروید با کامپیوتر یا هر راه دیگری همراهی کند و این بخش غم‌انگیز ماجراست. تلفن‌های همراه راه‌های گوناگونی برای نصب سیستم عامل دارند. بنابراین باید باتوجه به مدل و البته برند تلفن همراه خود، راه انجام آن را جستجو و اجرا کنید. ممکن است برنامه آنروت گوشی سامسونگ با شیائومی یا وان پلاس متفاوت باشد. بنابراین نمی‌توان یک نسخه کلی برای همه ارائه داد. افزون بر این، گرچه ممکن است نصب سیستم عامل به تنهایی سبب بازگشت به حالت اولیه شود؛ اما گاهی ممکن است نرم‌افزارهایی مانند Universal unroot را دانلود کرده و از آنها کمک بگیرید.

 

از ایفون به اندروید سوییچ کرده‌اید؟ برنامه ها را با خودتان ببرید:
اجرای اپلیکیشن های ios در اندروید

 

آنروت به کمک برنامه SuperSU

کاربران بسیاری SuperSU را ابزاری محبوب برای مدیریت دستگاه‌های روت شده می‌دانند. این نرم‌افزار ویژگی‌های فراوانی دارد که از جمله آنها می‌توان به Unroot کردن تلفن همراه اشاره کرد. دستگاه‌های روت شده را نمی‌توان با هر برنامه‌ای مدیریت کرد. بسیاری از این برنامه‌ها با ادعای مدیریت دستگاه‌های اندرویدی روت شده؛ بدافزاری بیش نیستند. این برنامه‌ها افزون‌بر سرقت اطلاعات و ارسال به سرورهایشان، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به تلفن‌همراه شما وارد خواهند کرد. بهترین برنامه آنروت اندروید ممکن است تنها لقبی باشد که برخی سایت‌ها یا برخی برنامه‌های برای خودشان برگزیده باشند. فراموش نکنید که تلفن همراه شما بسیار آسیب‌پذیر است و نباید به هر نرم‌افزاری اعتماد کنید.

آنروت گوشی اندروید با کامپیوتر

در بین برنامه‌های فروانی که وجود دارد؛ SuperSU ابزاری بهتر و مطمئن‌تر است که می‌تواند شما را کمک کند. آنروت کردن تلفن‌های همراه اندرویدی روت شده به کمک این نرم‌افزار نیز ساده است. تنها کافی است برنامه SuperSU را باز کنید و به بخش تنظیمات بروید. به سمت پایین اسکرول کنید و گزینه Full Unroot را انتخاب کنید. سپس پنجره‌‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که دستورالعمل‌هایی را برایتان شرح می‌دهد. این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و اجازه دهید که برنامه به آنروت کردن بپردازد. پس از اتمام کار دستگاه را مجدد راه‌اندازی کنید. اکنون به حالت عادی بازخواهید گشت.

آنروت با Kingroot

اگر نمی‌خواهید از SuperSU استفاده کنید؛ احتمالش اندک است که برنامه‌های ساده بتوانند گوشی شما را به حالت پیشین بازگردانند. البته بازهم تاکید می‌شود که برنامه‌های گوناگون ممکن است نتوانند به شما کمکی کنند. استفاده از آنها هم ممکن است خطر آفرین باشد. آنروت با Kingroot می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد استفاده شما باشد؛ البته به شرطی که دستگاه با همین برنامه روت شده باشد! بنابراین ابتدا از این موضوع اطمینان حاصل کنید؛ سپس سراغ برنامه Kingroot بروید.

دانلود universal unroot

آخرین نسخه منتشر شده از برنامه Kingroot (نسخه 4.5.0107 beta3) است. در صورت اطمینان از روت شدن تلفن همراهتان با این برنامه،‌ آخرین نسخه را دانلود و اجرا کنید. بخش تنظیمات که با نماد چرخ‌دنده در بالا سمت راست برنامه مشخص شده را باز کرده و Root Authorization setting را انتخاب کنید. در این قسمت، بخش Remove Root Permission را برگزیده و سپس Continue را بزنید. هم‌اکنون دستگاه در حال آنروت شدن است. پس از اتمام فرآیند دستگاه شما به حالت پیشین بازخواهد گشت. البته شرط آنروت با Kingroot این است که فرآیند روت شدن نیز با همین نرم‌افزار صورت گرفته باشد.

از کجا بفهمیم آنروت با Kingroot به درستی انجام شده‌است؟

برای اطمینان از درستی انجام آنروت شدن با این نرم‌افزار، یک راه‌حل مناسب وجود دارد. البته این راهکار می‌توان برای تمام دستگاه‌های روت شده مناسب باشد. پس از آنروت با Kingroot دستگاه را راه‌اندازی مجدد (Restart) کنید و سپس به فروشگاه برنامه‌های اندروید یعنی پلی استور گوگل بروید. با جستجوی برنامه Root Checker Basic آن را دانلود کنید. این برنامه مجوزهای استفاده از روت را صادر می‌کند. پس از دانلود و هنگام اجرای این برنامه، در صورتی که اخطار “Sorry! Root access is not properly installed on this device” را دریافت کردید؛ یعنی آنروت با Kingroot به درستی انجام شده‌است.

Universal Unroot

آنروت با Kingroot فرآیند زمان‌بری نیست. به‌طور کلی این سازوکار تنها ۳ دقیقه طول خواهد کشید. از همین جا هم تا حدودی می‌توان متوجه شد که دستگاه با همین برنامه روت شده بوده‌است یا خیر!

 

 

با استفاده از مدیریت فایل گوشی خود را آنروت کنید

آنروت گوشی اندروید با کامپیوتر روشی مطمئن و مناسب است؛ اما آیا تنها راه آنروت شدن گوشی همین خواهد بود؟ روت کردن گوشی به دلیل ایجاد دسترسی‌های فراوان،‌ ممکن است فرآیندی پیچیده به نظر برسد اما در حقیقت، چیزی جز تعدادی فایل روی گوشی شما نیست! از شر آنها خلاص شوید تا روت شدن گوشی نیز از بین برود. ممکن است داستان به همین سادگی که گفته می‌شود نباشد؛ اما بسیاری از برنامه‌ها نیز همین کار را خواهند کرد. بهترین برنامه آنروت اندروید، استفاده از توانایی‌های این سیستم عامل است.

به دنبال برنامه آنروت گوشی سامسونگ هستید؟ شاید بهتر باشد از یک نرم‌افزار مدیریت فایل کمک بگیرید. بهتر است برنامه‌هایی را دانلود کنید که دسترسی روت داشته باشند. سپس می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به درایو اصلی دستگاه خود دسترسی پیدا کنید و به دنبال فایل سیستم بگردید. آن را انتخاب کنید و سپس روی bin ضربه بزنید.
  2. پوشه‌های busybox و su را حذف کنید. این دو پوشه،‌ فایل‌های روت را درون خود ذخیره کرده‌اند.
  3. اگر این دو پوشه در فایل bin قرار نداشتند که احتمالش بسیار است؛ به دنبال فایل xbin بگردید.
  4. به احتمال فراوان پوشه‌ها را در این فایل خواهید یافت؛ پس آنها را حذف کنید.
  5. حال به پوشه سیستم برگردید و فایل apk را انتخاب کنید.
  6. سپس superuser.apk را حذف کنید.
  7. در پایان دستگاه را Restart کنید.

برنامه آنروت گوشی سامسونگ

اکنون گوشی شما آنروت شده و شما می‌توانید با روشی که در بالا گفته شد؛ این موضوع را چک کنید. گاهی نیاز به استفاده از برنامه‌های گوناگون نیست و شاید بتوانید با تکیه بر توانایی‌های تلفن همراه خود، کاری که می‌خواهید را انجام دهید. بنابراین اگر بازهم به دنبال برنامه آنروت گوشی سامسونگ بودید؛ استفاده از مدیریت فایل را فراموش نکنید.

با نصب نسخه آپدیت سیستم عامل آنروت کنید!

در ابتدای نوشتار بیان شد که روت کردن گوشی مانع از به‌روز رسانی آن به نسخه‌های جدید سیستم عامل می‌شود. البته این موضوع به معنای عدم توانایی در نصب به‌روز رسانی سیستم عامل نیست. بلکه به این معناست که نمی‌توانید همانند حالت عادی به تنظیمات بروید و از آنجا به‌روز رسانی را انجام دهید. بلکه باید سیستم عامل را دانلود کنید و به وسیله کامپیوتر آن را روی دستگاه خود اجرا کنید. تقریبا همانند آنروت گوشی اندروید با کامپیوتر، در این حالت نیز به یک کامپیوتر نیاز دارید تا بتوانید سیستم عامل جدید را اجرا و نصب کنید.

همانند جیلبریک در آیفون‌ها، روت کردن دستگاه‌های اندرویدی نیز وابسته به سیستم عامل است نه سخت‌افزار دستگاه! به این معنا که شما با جیلبریک یا روت کردن، تنها قفل‌های نرم‌افزاری سیستم عامل را می‌شکنید. بنابراین هنگام نصب سیستم عامل جدید، دیگر روت یا جیلبریک فعال نخواهد بود. به همین دلیل است که برای هر نسخه از سیستم عامل، باید روت و جیلبریک جداگانه‌ای انجام داد.

بهترین برنامه آنروت اندروید

هنگامی که نسخه جدید سیستم عامل را با سیستم عامل روت شده تلفن همراه خود جایگزین می‌کنید؛ گوشی اندرویدی شما از نو شروع به‌کار خواهد کرد. این شروع دوباره سبب می‌شود تا دستگاه شما به صورت آنروت شده بالا بیاید. بنابراین می‌توانید در کنار سایر گزینه‌ها، این را هم مد نظر داشته باشید. البته مشکل بزرگ برای انجام چنین کاری این است که اگر نمی‌خواهید آنروت گوشی اندروید با کامپیوتر انجام شود؛ باید صبر کنید تا سیستم عامل جدید منتشر شود که ممکن است قدری به‌طول انجامد.

نکته مهم: حتما پیش از انجام به‌روز رسانی و نصب سیستم عامل جدید، فایل‌ برنامه‌هایی که دستگاه به وسیله آن روت شده‌است؛ مانند SuperSu را حذف کنید تا سیستم عامل جدید با دچار چالش و بحران نشود.

 

دلایل کار نکردن گوگل پلی در گوشی های اندروید:
مشکل در نصب google play services

 

Unroot با نرم افزار رایگان یا پولی؟

هنگامی که به سراغ دانلود رایگان نرم‌ افزار unroot می‌روید؛ ممکن است گزینه‌های زیادی نداشته باشیم! به هرحال برخی تمایل دارند که در ازای انجام این کار از کاربران هزینه دریافت کنند. گرچه تعداد این افراد زیاد نیست اما از آنجایی‌که امروزه بیشتر برنامه‌ها پولی شده‌اند؛ دانلود رایگان نرم افزار unroot ممکن است کمی سبب بی‌اعتمادی شود. زیرا بابت هرآنچه هزینه‌ای پرداخت نکنیم؛ چندان قدرشناس نخواهیم بود.

با این همه، برخی افراد همچنان برنامه‌ رایگان برای آنروت کردن گوشی اندرویدی را ترجیح می‌دهند. Universal unroot تا مدت‌ها برنامه آنروت گوشی سامسونگ به‌شمار می‌آمد و دانلود universal unroot راهکاری برای رهایی از روت شدن دستگاه‌ها بود. در روزگاری که سامسونگ نماینده اندروید بود؛ روت کردن گوشی‌ها کاری متداول دانسته می‌شد. این موضوع به دلیل مشکلاتی فراوانی که از عدم همخوانی نرم‌افزار و سخت‌افزار ناشی می‌شد؛ قوت گرفت و دست بر قضا با استقبال فراوانی هم روبه‌رو شد. در آن هنگام دانلود رایگان نرم‌ افزار unroot مانند برخی از نرم افزارهای رایگان دیگر، در بالای لیست دانلودها قرار داشت.

نرم‌افزار Universal unroot زمانی که دیگر دستگاه‌های اندرویدی نیازی به روت شدن نداشتند؛ طرفدار فراوانی داشت. با دانلود universal unroot و نصب و اجرای آن، می‌توانستید از شر روت شدن گوشی اندرویدی خود خلاص شوید و به دامان امن گوگل بازگردید. اما این برنامه رفته‌رفته منسوخ شد و امروزه دیگر هیچ شرکتی از آن پشتیبانی نمی‌کند. آخرین به‌روز رسانی Universal unroot به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد که آن نیز پس از چهار سال صورت گرفت. بنابراین دیگر دانلود universal unroot منطقی به نظر نمی‌رسد. برنامه‌ای که هیچ پشتیبانی نداشته باشد؛ بدون شک زمین بکری برای بدافزارها و مخرب‌هاست. اگر به‌دنبال برنامه آنروت گوشی سامسونگ هستید؛ دانلود universal unroot را فراموش کنید و راه‌های دیگری که در این نوشتار معرفی شد را دنبال کنید.

بهترین برنامه آنروت اندروید

به‌طور کلی برنامه‌های آنروت کردن گوشی‌های اندرویدی، جز در برخی موارد خاص، عموما رایگان هستند. دانلود رایگان نرم افزار unroot گزینه بدی نیست و رایگان بودن آن دلیلی بر کیفیت پایینش نخواهد بود. اما هر نرم‌افزاری که دانلود می‌کنید باید بتواند فایل‌های روت را به‌طور کامل از دستگاه شما پاک کند تا گوشی کار خود را به‌خوبی انجام دهد. یکی از این فایل‌ها که ممکن است در طولانی مدت آسیب جدی به تلفن همراه برساند؛ فایل‌های ناامن است که در ادامه توضیح داده خواهند شد.

 

آموزش ساخت Gif در اندروید و iOS:
چگونه گیف درست کنیم

 

فایل‌های ناامن را پاکسازی کنید

برخی از برنامه‌های روت، مانند Magisk، یک نسخه پشتیبان از پوشه بوت سیستم ایجاد می‌کنند. این نسخه می‌تواند در مواردی بسیار ناامن باشد. بوت ایجاد شده توسط این برنامه‌های روت کننده؛ توانایی این را دارد که اطلاعات بنیادی دستگاه اندرویدی شما را به کلی از بین ببرد یا آنها را از سرورهای شرکت سازنده پاک کند. اطلاعاتی مانند سیستم عامل اصلی، مدل و شماره سریال گوشی، کارخانه سازنده و مواردی که برای احراز هویت دستگاه شما الزامی است. اینکه پاک کردن این موارد یا ایجاد تغییر در آنها چه کمکی به کاربر خواهد کرد؛ مشخص نیست. در واقع به خود کاربر بستگی دارد که بخواهد از این توانایی چه استفاده‌ای بکند. اما تا می‌توانید جانب احتیاط را رعایت کنید! دستکاری اطلاعات بنیادین به‌شدت خطرناک است و امکان دارد خساراتی جبران ناپذیر برای شما به همراه داشته باشد.

به احتمال فراوان فایلی که توانایی‌های بالا به آن نسبت داده شد؛ boot.img نام دارد. این فایل را بهتر است با نرم‌افزارهای خاص خودش مانند Fastboot حذف نصب کرده و سپس پاک کنید. در صورتی که این فایل‌های هنگام آنروت کردن در دستگاه شما باقی مانده باشد؛ اتفاقاتی رخ خواهد داد که سرانجامش چندان مشخص نیست. فرآیند حذف نصب و به کلی حذف این فایل‌ها در هر گوشی متفاوت است. بنابراین درباره مدل گوشی خود تحقیق کنید تا بتوانید با آگاهی و توانایی کامل کارها را انجام دهید.

Magisk را حذف نصب کنید

اگر روت اندروید را با استفاده از برنامه‌هایی مانند Magisk انجام داده‌اید؛ بهتر است این برنامه را حذف نصب کرده و از شر آن خلاص شوید. روت کردن گوشی به وسیله Magisk کار ساده‌ای است. حذف نصب این برنامه نیز بسیار ساده‌تر از روت کردن گوشی به وسیله آن است. برای این کار تنها کافی است که گزینه Uninstall Magisk که در خود برنامه وجود دارد را انتخاب کنید. سپس گزینه Complete uninstall را بفشارید تا حذف نصب کامل شود. منتظر بمانید تا برنامه کار خودش را کامل انجام دهد. سپس گوشی راه‌اندازی دوباره خواهد شد و دستگاه شما آماده کار است.

آنروت با kingroot

اینکه برای روت کردن گوشی از Magisk استفاده کنید یا خیر؛ انتخاب شخصی شماست. البته که همچنان توصیه می‌شود به هیچ وجه دستگاه خود را روت نکنید! رابط کاربری اندرویدها به‌قدری پخته و کامل شده‌است که دیگر نیازی به روت شدن نداشته باشد. اگر همچنان به تغییرات بیشتری از آنچه خود سیستم عامل در اختیار شما قرار می‌دهد نیاز دارید؛ تنها کافی است برخی نرم‌افزارهای شخصی‌ساز را دانلود کرده و از آنها کمک بگیرید. این نرم‌افزارها می‌تواند تا اندازه‌ای گوشی شما را شخصی‌سازی کنند و شما نیز از تغییراتی که این برنامه‌ها برایتان به ارمغان خواهد آورد؛ خوشحال خواهید شد. برنامه روت کننده Magisk مدت‌هاست که از فروشگاه Google Play حذف شده‌است. اما همچنان می‌توانید از سایت اصلی طراحی کننده این نرم‌افزار، فایل آن را دانلود و نصب کنید. برای به‌روز رسانی نرم‌افزار نیز از همین سایت مادر استفاده کنید.

 

رم مجازی اندروید چیست، چطور رم گوشی اندرویدی را افزایش دهیم؟
فعال سازی رم مجازی سامسونگ

 

سخن نهایی

تا اینجا روت کردن و آنروت کردن تلفن‌های همراه اندرویدی به همراه سود و زیان آنها بیان شد. این دستگاه‌های دوست داشتنی که به عضوی از زندگی ما تبدیل شده‌اند؛ کارهای فراوانی می‌توانند انجام دهند. نیازی نیست که برای دست‌یابی به توانایی‌هایی این گوشی‌ها، سراغ روت کردن آنها برویم. زمانی روت کردن از راه‌کارهای مناسب به‌شمار می‌آمد. در ابتدا که اندروید عرضه شده بود؛ رابط کاربری پیچیده و البته گنگی داشت. در خیلی از موارد و هنگام انجام بسیاری از کارها، سیستم عامل اندورید حتی نمی‌توانست به خوبی سیستم‌های قدیمی‌تر مانند سیمبین عمل کند. این خامی و ناتوانی‌ها، کاربران را به سمت روت کردن دستگاه‌های اندرویدی متمایل می‌کرد تا بتوانند با این‌کار از توانایی‌های سخت‌افزاری که در اختیارشان بود؛ استفاده بیشتری ببرند.

امروزه سیستم عامل اندروید به اندازه‌ای پیشرفت کره که دیگر خبری از باگ‌های افتضاح پیشین نیست. روان بودن این سیستم عامل و البته کیفیت بالای برنامه‌هایی که برای آن طراحی می‌شود؛ استفاده از دستگاه‌های اندرویدی را بی‌اندازه منطقی می‌نماید. به‌ویژه اینکه این دستگاه‌ها بازه قیمتی بسیار گسترده‌ای را برای انواع نیازها و سلیقه‌ها پوشش می‌دهند. افزون بر این همان‌گونه که بیان شد؛ می‌توانید به کمک برنامه‌های شخصی‌ساز، تغییرات دلچسبی روی تلفن همراه خود پدید آورید.

با توجه به تمام مواردی که بیان شد؛ تا می‌توانید از روت کردن گوشی اندرویدی خود پرهیز کنید؛ مگر اینکه گوشی شما قدیمی باشد یا هکر باشید و بخواهید با آن کارهای غیر قانونی انجام دهید. غیر از این دو مورد، توجیه منطقی وجود ندارد که دستگاه خود را در معرض انواع خطرات گوناگون قرار دهید تا بتوانید به مواردی دسترسی پیدا کنید که شاید به کارتان هم نیاید. گوناگونی و فراوانی نرم‌افزارها در فروشگاه رسمی اندروید یعنی Google Play به قدری است که می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند؛ پس بیخیال روت کردن گوشی خود شوید تا آسیبی به دستگاه‌تان نرسد.

سوالات متداول

فواید روت کردن چیست؟

ممکن است برخی کاربران همچنان دوست داشته باشند نرم‌افزارها را آزادانه سرهم کنند و یا آنچه در برنامه‌نویسی می‌آموزند را آزمایش کنند. روت کردن که دسترسی پایه‌ای در اختیارشان می‌گذارد؛ این افراد را در رسیدن به اهدافشان یاری خواهد کرد. هنگام روت کردن شما به جزیی‌ترین بخش‌های سیستم عامل خود دسترسی خواهید داشت که هم امکان پشتیبان‌گیری گسترده‌تری برایتان به ارمغان خواهد آورد و هم نصب و اجرای عناصر UI برای شما ساده‌تر خواهد بود. البته اگر سر دربیاورید!

آیا می توانم بعد از آنروت گوشی خود را دوباره روت کنم؟

بله! پس از آنروت موفقیت آمیز، دستگاه شما به حالت پیش‌فرض خود باز خواهد گشت. حال گوشی شما همانند زمانی است که روت نشده بود. همان‌گونه که در آن هنگام توانستید دستگاه خود را روت کنید؛ اکنون نیز می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون از درون گوشی یا به کمک یک کامپیوتر، فرآیند روت کردن را دوباره انجام دهید. البته به‌خاطر داشته باشید که ممکن است سازوکار روت کردن جدید، کمی متفاوت از قبل باشد و شما ناچار باشید مراحل را به شیوه‌ای متفاوت طی کنید. بازهم تاکید فراوان می‌کنیم که در صورت عدم نیاز به توانایی‌های بی‌اندازه، از روت کردن گوشی اندرویدی خود منصرف شوید.

آیا روت کردن بی خطر است؟

در حقیقت خیر! بیشتر افرادی که دستگاه خود را روت می‌کنند. ممکن است از زیر و بم آن و آسیبی که می‌تواند به دستگاه‌شان وارد کند؛ بی‌خبر باشند. این بی‌خبری سبب می‌شود تا در مقابل عواقب آن آمادگی نداشته و تلفن همراهشان را نیز محافظت نکنند. زمانی که شما گوشی خود را روت می‌کنید؛ دسترسی بیشتری خواهید یافت؛ اما آسیب‌پذیری آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین باید بیش از پیش مراقب دستگاه‌تان باشید و مدام از نظر امنیتی، آن را چک کنید.

آیا روت کردن اندروید هنوز ایده خوبی است؟

پیشتر تلفن‌های اندرویدی محدودیت بیشتری نسبت به امروزه داشتند و کارهایی که می‌توانستند انجام دهند نیز کمتر از حال بود. با روت کردن می‌توانستید به جهانی بدون محدودیت دست یابید که توانایی انجام کارهای فراوانی را داشت. شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم روت کردن گوشی اندرویدی در آن زمان، کارکرد این دستگاه را تا۶۰ درصد افزایش می‌داد. اما اکنون نیز چنین وضعیتی وجود دارد؟

راستش را بخواهید، این روزها فواید روت کردن بسیار کمتر از گذشته است. آن زمان که گوشی‌ها محدودتر بودند؛ با روت کردن می‌توانستید گوشی را اورکلاک کنید (کاری که پردازنده‌های لپ‌تاپ و کامپیوتر انجام می‌دهند) تا سرعت بیشتری داشته باشد. اما امروزه حتی گوشی‌های میان‌رده یا پایین‌رده نیز به اندازه کافی جذاب هستند و دست کم به اندازه‌ای که هزینه پرداخت کرده‌اید؛ امکانات بسیار خوبی در اختیارتان قرار خواهند داد.

می‌توان گفت روت کردن به نوعی کنار گذاشته شده‌است و دیگر طرفداران خود را ندارد. البته هستند کسانی که همچنان به سمت انجام این کار کشیده می‌شوند؛ اما دیگر آن بازار سابق را ندارد. جدا از توانایی‌های شخصی‌سازی اندروید که دست کاربران را برای تغییر در تلفن‌های همراه‌شان باز می‌گذارد؛ برنامه‌های شخصی‌ساز فراوانی وجود دارد که می‌توانید با کمک آنها به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

4 نظر

  1. Alireza

    سپاسگزارم

  2. بهرام ‌نصیری

    گوشی‌من‌ازنظرتنظیمات‌روت‌بودن.وچون‌اهل‌ایرانم‌اپلکیشن‌ایرانی‌نصب‌شود

  3. سعید

    تشکر از زحمات شما
    عالی بود .

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سعید

      خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده 🙏🌱
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a2%d9%86%d8%b1%d9%88%d8%aa-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af/
ads
ads