داغ ترین ها :
آیا اینستاگرام پیام های ما را می خواند؟

آیا اینستاگرام پیام های ما را می خواند؟

چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی موجود است که شما می‌توانید در آن عکس‌ها و فیلم‌های خود را با دوستان یا فالورهای خود به اشتراک بگذارید و حتی محصولات خود را به فروش برسانید. اما این شبکه اجتماعی که تا این حد محبوب است و کاربر دارد آیا به اندازه کافی امن هست؟ آیا اینستاگرام شما را دنبال می‌کند و اطلاعات شما را زیر نظر دارد یا این‌ها همگی در حد شایعه هستند؟ در ادامه همراه تکنوبلاگ باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

اینستاگرام اطلاعات ما را دنبال می‌کند؟

بگذارید این سوال را به این شکل پاسخ بدهیم؛ اینستاگرام اطلاعات بسیار زیادی از شما دارد. فیسبوک شرکتی است که اینستاگرام، واتس اپ و خود مسنجر فیسبوک را در برمی‌گیرد و همچنین می‌دانیم که اطلاعات بین این برنامه‌ها جابجا می‌شود.

جالب است بدانید که اگر حتی شما در فیسبوک اکانت نداشته باشید باز هم یک اکانت در سایه از شما وجود دارد که بر پایه‌ی اطلاعات شما در دیگر برنامه‌ها ساخته شده است.

یک جمله‌ی مشهور در این زمینه وجود دارد که می‌گوید اگر برای محصولی هزینه پرداخت نمی‌کنید پس قطعا خودتان آن محصول هستید. این یعنی فیسبوک برنامه‌هایی مانند اینستاگرام و واتساپ را به صورت کاملا رایگان در اختیار گذاشته است و از طریق جمع آوری اطلاعات شما و فروش آن به بخش تبلیغات کسب درآمد می‌کند.

 

آفرهای تخفیف ویژه روی انواع گوشی هوشمند را در سایت فروشگاه تخصصی موبایل تکنولایف ببنید: قیمت گوشی

 

اینستاگرام پیام های شما را می خواند؟

دسته‌ی زیادی از کاربران خیلی به این موضوع اهمیت نمی‌دهند که آدرس ایمیل آن‌ها یا تاریخ تولد یا دیگر اطلاعات فردی در اختیار دیگران گذاشته شود اما مسئله اینجاست که اینستاگرام می‌تواند کمی بیشتر از این هم عمل کند.

یک تحقیق در سال ۲۰۲۱ انجام شده و نشان می‌دهد که اینستاگرام ۷۹ درصد از اطلاعات کاربران خود را در اختیار برنامه‌ها و سایت‌های شخص ثالث قرار داده است که این آمار واقعا عجیب و در عین حال خطرناک است.

اینستاگرام چگونه اطلاعات کسب می‌کند؟

اولا که در ابتدای ثبت نام در این برنامه شما برخی مجوزها را به این برنامه می‌دهید و این برنامه می‌تواند به بخش‌های مختلف از جمله لوکیشن شما دسترسی داشته باشد.

ثانیا به گفته‌ی تحقیقات انجام شده این برنامه اطلاعات موجود در مرورگر شما و تاریخچه مرورگر را زیر نظر می‌گیرد تا بهتر با شما آشنا شود و حتی بداند که شما چه محصولاتی را خریداری می‌کنید.

این برنامه از طریق مخاطبین موجود در گوشی شما متوجه می‌شود که شما چه افرادی را می‌شناسید و به گفته‌ی همین تحقیقات از همه‌ی اطلاعات یک کپی در لایه‌ی مخفی برنامه ضبط می‌کند.

 

با مطالعه مقاله زیر امنیت اکانت اینستاگرام خود را خودتان بر عهده بگیرید:

امنیت اینستاگرام

 

آیا اینستاگرام به پیام‌های شما نیز دسترسی دارد؟

خوشبختانه احتمال این که اینستاگرام بتواند به پیام‌های شخصی شما دسترسی داشته باشد کم است و خود گوشی به این برنامه اجازه نخواهد داد که در بخش‌های دیگر سرک بکشد.

البته در این امر قطعا گوشی‌های اپل شرایط بهتری نسبت به گوشی‌های اندرویدی دارند و اپل به گونه‌ای برنامه‌ها را ایزوله می‌کند که نتوانند به هیچ بخشی دسترسی بیش از حد داشته باشند.

هرچند یک نکته‌ی مهم در این بخش وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم. دسترسی داشتن به پیام‌های شخصی موجود در گوشی و خواندن آن‌ها دو امر کاملا متفاوت است و فیسبوک بارها اعلام کرده که اگر حتی به پیام‌های کاربران دسترسی داشته باشد اصلا آن‌ها را نمی‌خواند.

آیا اینستاگرام دایرکت‌ها را می‌خواند؟

اینستاگرام می‌تواند زمان آنلاین بودن شما را متوجه شود و همچنین هر بار که پیامی را ارسال می‌کنید این برنامه از ارسال این پیام آگاه می‌شود اما به گفته‌ی خود اینستاگرام متن این پیام‌ها به هیچ عنوان خوانده نمی‌شوند.

البته که این گفته‌ی خود شرکت است و طبیعتا هیچ شرکتی به این که اطلاعات کاربران را دنبال می‌کند و آن‌ها را می‌فروشد اعتراف نمی‌کند اما در نهایت کاربران نیز کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند و در نهایت تنها می‌توانند از این برنامه استفاده نکنند.

بیشتر بخوانید: ریکاوری دایرکت اینستاگرام و بازگرداندن پیام ها

اینستاگرام چه چیزهایی را بررسی میکند

جالب است بدانید که این گفته که ما پیام‌های شما را نمی‌خوانیم اصلا به این معنی نیست که اینستاگرام به دایرکت‌های ما دسترسی ندارد. در واقع حتی اگر واقعا هم این برنامه دایرکت‌ها ما را مطالعه نکند، هر گاه که نیازی به این کار داشته باشد به سادگی می‌تواند پیام‌ها را مطالعه کند.

 

آموزش محبوب کاربران اینستاگرام: دانلود عکس پروفایل اینستاگرام

 

اینستاگرام برای استفاده امن است؟

به نظر می‌رسد که اینستاگرام اطلاعات مختلف را جمع آوری کرده و آن‌ها را به برنامه‌های شخص ثالث دیگر می‌فروشد و این اتفاق خوشایندی نیست. اما خوشبختانه طبق تحقیقات انجام شده این برنامه نمی‌تواند یا حداقل نمی‌خواهد که متن پیام‌های شما و همچنین دایرکت‌ها را مطالعه کند.

این که اینستاگرام تا چه حد امن است را می‌توانیم با این پرسش پاسخ دهیم که مگر ما از امنیت دیگر برنامه‌ها اطمینان داریم؟ از کجا می‌توانیم بدانیم که هر یک از برنامه‌های موجود به روی گوشی اطلاعات را ثبت و ضبط نمی‌کنند و آن را به پایگاه‌های داده نمی‌فروشند؟

پس راستش را بخواهید خیلی نمی‌توان در این زمینه کار خاصی انجام داد و تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که دسترسی‌های کمتری به برنامه‌های مختلف بدهید تا آن‌ها کمتر بتوانند به بخش‌های مختلف گوشی شما دسترسی داشته باشند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%b3%d8%aa%d8%a7%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a7-%d8%b1%d8%a7-%d9%85%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%9f/
ads
ads