داغ ترین ها :
اسنپدراگون چیست؟

اسنپدراگون چیست؟

اسنپدراگون نام برند تراشه‌های موبایل شرکت آمریکایی کوالکام است. این چیپست‌ها بخش زیادی از بازار تلفن‌های هوشمند را در دست دارند. اگر گوشی‌های اپل را فاکتور بگیریم،به احتمال زیادی گوشی اندرویدی شما هم از یک پردازنده اسنپ دراگون تغذیه کند. در این مطلب با این پردازنده‌ها و مزایای آن بیشتر آشنا خواهیم شد و به پرسش فناوری اسنپدراگون چیست پاسخ می‌دهیم.

 

تکنولایف بهترین قیمت بازار موبایل را به شما ارائه می‌کند: لیست قیمت گوشی موبایل

 

تاریخچه اسنپدراگون

تراشه SoC اسنپ دراگون اولین بار در ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ همراه با پردازنده مرکزی Scorpion توسط کوالکام که پیش از آن به تولید مودم‌های بی‌سیم شناخته می‌شد معرفی شد. این تراشه اولین پردازشگر سیگنال دیجیتال کوالکام را نیز به همراه داشت. نام این تراشه تلفیقی از اسنپ (ضربه محکم و ناگهانی) و دراگون (اژدها) است که به گفته تولیدکننده آمریکایی آن، آوایی سریع و درنده دارد.

در سال ۲۰۱۳ و با موفقیت فراوان تراشه ۶۴ بیتی A7 اپل در آیفون 5S، کوالکام وادار به ارتقاء پردازنده‌های ۳۲ بیتی ARM خود که از قضا موفق هم بودند شد. نتیجه این حرکت شتاب‌زده، اسنپ دراگون ۸۰۸ و ۸۱۰ بود که از مشکلات گرمایشی فراوانی رنج می‌بردند. اما این پایان کار کوالکام نبود و اوج موفقیت این تراشه‌ها از سال ۲۰۱۶ و با تعبیه صحیح و موفق طراحی ۶۴ بیتی ARM به دست آمد، یعنی اسنپ دراگون ۸۲۰.

از آن زمان کوالکام تراشه‌های SoC پرچمدار و میان‌رده فراوانی معرفی و به بازار عرضه کرده است. تقریباً تمام آن‌ها موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌اند تا این شرکت بتواند بیشتر و بیشتر بازار گوشی‌های هوشمند را تحت سلطه خود در بیاورد، همچین بازار‌های دیگر را هدف قرار دهد. با این که بیشتر درآمد کوالکام از برند اسنپ‌ دراگون متعلق به صنعت گوشی‌های هوشمند است، ساعت‌های هوشمند، عینک‌های واقعیت مجازی، خودروهای هوشمند و کامپیوتر‌های شخصی نیز به SoCهای این شرکت تحت نام چیپست اسنپدراگون مجهز می‌شوند.

اسنپدراگون چیست

نحوه برندینگ و استفاده‌های اسنپ‌ دراگون

 

دو برند پردازنده روز بازار کدام بهتر است؟
مدیاتک یا اسنپدراگون

 

معنای عددگذاری تراشه اسنپدراگون چیست

سنت این بود که تراشه‌های موبایل اسنپ دراگون در ۴ سری اصلی ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰ و ۸۰۰ عرضه شوند. این نام‌گذاری کمک می‌کرد کاربران متوجه پرچمدار، میان‌رده یا پایین‌رده تراشه شوند. در این میان ارقام دهگان نشان‌دهنده قدرت یا نسل تراشه‌ها در همان رده‌بندی مربوطه بودند. اما این برندینگ آنطور که باید واضح نبود و به همین خاطر، جدیدترین اسنپ دراگون‌ها از سیستم نام‌گذاری بسیار ساده‌تری پیروی می‌کنند.

جدید‌ترین پرچمدار کوالکام صرفاً اسنپ دراگون ۸ نسل ۱ نام دارد. به نظر می‌آید آمریکایی‌ها رقم ۸ که بیانگر پرچمدار بودن پردازنده‌ بود را حفظ کرده‌اند و به جای ارقام دهگان و یکان گیج‌ کننده‌ای که پس از آن می‌آمد، به معرفی نسل بسنده کرده‌اند. عجیب نخواهد بود اگر در آینده شاهد معرفی اسنپ دراگون ۷، ۶، ۴ و ۲ نسل ۱ باشیم.

فناوری اسنپ دراگون چیست؟ معرفی SoC یا سیستم روی چیپ

همانطور که هر کامپیوتر شخصی برای محاسبه پردازش‌ها نیاز به یک پردازنده مرکزی دارد، گوشی‌های هوشمند هم نیاز به یک تراشه دارند. به این تراشه‌ها System on Chip یا به اختصار SoC می‌گویند. علت این نام‌گذاری این است که تمام قطعات مانند پردازنده مرکزی یا CPU، پردازنده گرافیکی یا GPU، حافظه داخلی، شبکه‌های بی‌سیم WiFi و بلوتوث و مودم 4G/5G و بسیاری موارد دیگر روی یک چیپ تعبیه شده‌اند.

قابلیت اسنپدراگون چیست

تراشه اسنپ دراگون ۸۵۰ همراه با زیر-قطعات سوار شده روی آن

این فناوری به دلیل فضای اشغالی کم و بهینگی در مصرف انرژی، برای گوشی‌های هوشمند ایده‌آل است—هرچند در لپ تاپ نیز استفاده می‌شود. بنابراین کوالکام اسنپ دراگون در واقع یک SoC است و خود، قطعات بسیاری را در بر می‌گیرد. از میان آن‌ها احتمالا با آدرنو یا Adreno به عنوان پردازنده گرافیکی تراشه‌های اسنپ دراگون آشنایی داشته باشید.

البته کوالکام تنها تولید کننده SoCهای موبایل نیست و رقبای قدری هم دارد. بزرگ‌ترین رقیب کوالکام، مدیاتک است که در حال حاضر با ۳۳ درصد، بیشترین سهم SoCهای بازار گوشی‌های هوشمند‌ را به خود اختصاص داده است. پس از کوالکام—در رتبه دوم—، همتای آمریکایی آن یعنی اپل در رتبه سوم قرار گرفته است.

 

راه حل مشکلات خود را در بلاگ تکنولایف بخوانید:
چرا لپ تاپ لنوو به وای فای وصل نمی‌شود؟

 

مزایای اسنپدراگون در مقایسه با رقبا چیست؟

مانند هر صنعت دیگری در بازار آزاد تکنولوژی، یک برند تنها تا زمانی می‌تواند موفق باشد که با سرعت بیشتری نسبت به رقبا فناوری خود را ارتقاء دهد. این دقیقاً سطح تعهد به کیفیت کاری است که کوالکام سالیان متوالی از آن پیروی کرده است. تراشه‌های اسنپ دراگون به قدری کارآمد هستند که اکثر شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به سرعت پرچمداران خود را به جدید‌ترین اسنپ دراگون تجهیز می‌کنند. تا جایی که در اخبار تیترهایی مانند «شرکت x اولین گوشی با چیپست جدید کوالکام را معرفی کرد» می‌بینیم. موفقیت شیائومی در گذر از یک شرکت تولید کننده گوشی‌های میان‌رده به پرچمدار را هم تا جایی می‌توانیم وام‌دار سرعت چینی‌ها در استفاده از جدیدترین اسنپ دراگون‌ها بدانیم.

برای مشاهده قیمت و خرید انوع گوشی گیمینگ به سایت فروشگاه تخصصی موبایل تکنولایف مراجعه کنید.

پردازنده‌های گرافیکی آدرنو همواره بهترین عملکرد را برای گیمرها چه در آزمون‌های معتبر و چه در عمل نشان داده‌اند. به همین خاطر کمتر می‌توانید گوشی گیمینگی پیدا کنید که از تراشه‌های اسنپ دراگون استفاده نکرده باشد. خصوصاً که اسنپ دراگون کمترین تمایل به داغ شدن و بیشترین بهینگی در مصرف انرژی را نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین مزیت این تراشه‌ها شاید همین بهینه بودن آن‌ها باشد—تنها پردازنده بیونیک اپل می‌تواند در این زمینه از کوالکام بهتر عمل کند.

شاید بهترین گزینه برای سنجیدن کیفیت تراشه‌های اسنپ دراگون، پرچمداران سامسونگ باشند که در دو مدل اسنپ دراگون و اگزینوس (تراشه تولیدی سامسونگ) به فروش می‌رسند. آخرین پرچمدار سامسونگ یعنی S22 نیز از همین مدل پیروی کرده است اما تقریباً همیشه برنده این تقابل، آمریکایی‌ها بوده‌اند. نتایج بنچمارک‌های Galaxy S22 Ultra نیز خبر از عملکرد بهتر و بهینه‌تر جدیدترین تراشه کوالکام یعنی اسنپ دراگون ۸ نسل ۱ می‌دهند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. بهرام

    مطالب آموزنده و عالی بود

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d8%b3%d9%86%d9%be-%d8%af%d8%b1%d8%a7%da%af%d9%88%d9%86-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
ads
ads