داغ ترین ها :
چگونه QR کدها را در اندورید اسکن کنیم؟

چگونه QR کدها را در اندورید اسکن کنیم؟

QR کدها از آن دسته مقولاتی نیستند که در زندگی روزمره مدام به آن‌ها احتیاج داشته باشیم اما بهتر است نحوه‌ی اسکن کردن و دریافت اطلاعات از QR Code را یاد بگیریم تا در مواقع لزوم به راحتی از تسهیلاتی که این کدها برای ما فراهم می‌کنند، استفاده نماییم. چه تسهیلاتی؟ با ما در مجله تکنولایف همراه باشید تا با ماهیت و چگونگی استفاده از این کدها آشنا شویم.

اسکن QR چیست؟

ازنظر تئوریک QR کدها روش‌های ساده‌ای برای ارسال و دریافت اطلاعات محسوب می‌شوند. اسکن کد QR با گوشی می‌تواند کاربر را به صفحه‌ای از یک وب‌سایت، یک برنامه، اطلاعات تماس، اطلاعات درج شده بر روی بلیط‌ و یا هر نوع اطلاعاتی که کدهای QR برای نمایان کردن آن ایجاد شده اند، متصل کند.

اسکن QR Code اندروید: کاربرهای اندروید به راحتی می‌توانند اسکن QR را با گوشی‌ خود  انجام دهند و به اطلاعات نهفته‌ آن دست یابند.

نحوه‌ی اسکن کردن کدهای QR در انواع گوشی‌های اندرویدی متفاوت است، با این حال فرقی ندارد گوشی شما از کدام برند و مدل باشد، اسکن کدهای دوبعدیِ پاسخ سریع (Quick Response Code) به سرعت و راحتی امکان پذیر است.

اسکن QR code با دوربین گوشی

در بسیاری از گوشی‌های اندروید به راحتی می‌توانید به وسیله‌ی دوربین گوشی کدهای QR را مستقیما اسکن کنید. قابلیت اسکن QR کد در گوشی‌های اندرویدی که سال 2018 و بعدتر ساخته شده‌اند به صورت پیش‌فرض وجود دارد. پس می‌توانید مطمئن باشید چنانچه سیستم عامل گوشی‌تان Android 9 و یا بالاتر است به صورت خودکار قادر به اسکن این کدها هستید.

برای اسکن QR با گوشی، کافی‌ است نرم‌افزار دوربین گوشی خود را باز کنید، و برای چند ثانیه آن را در مقابل QR کد مورد نظر بگیرید. قرار نیست شما از کد عکس بگیرد، صرف نگه‌داشتن دوربین مقابل آن کافی‌ست. در صورتی که گوشی شما از قابلیت اسکن QR کد توسط اپلیکیشن دوربین پشیبانی کند، پس از چند لحظه به صورت خودکار پیوندی (Link)  روی صفحه‌ی نمایش شما ظاهر خواهد شد. حالا تنها کافی‌ست که بر روی این لینک ضربه بزنید تا به اطلاعات QR Code دسترسی پیدا کنید. این اطلاعات غالبا به صورت لینکی که شما را به وب‌سایتی متصل می‌کند، نمایش داده می‌شود.

اگر در اولین تلاش خود موفق به اسکن کد با دوربین گوشی نشدید، مجدد تلاش کنید. این بار کد QR را در وسط تصویر قرار دهید، مطمئن شوید که دستتان لرزش اضافی نداشته باشد و یا تصویر به صورت تار نمایش داده نشود. لازم به ذکر است برای اسکن کد حتما باید اتصال گوشی شما به اینترنت برقرار باشد، تا نرم‌افزار شما بتواند استعلام اطلاعات درج شده بر روی QR کد را دریافت نماید.

چگونه QR را در گوشی اسکن کنیم.

اغلب گوشی‌ها به صورت خودکار از طریق دوربین گوشی قادر به اسکن QR Code هستند.

فعال کردن گزینه‌ی اسکن QR کد

در برخی از گوشی‌های اندروید نظیر نسل جدید گوشی‌های مدل Note سامسونگ، برای اسکن QR کد باید گزینه‌ی Bixby Vision فعال شود. برای این منظور بر روی آیکون Bixby Vision در قسمت بالا و سمت چپ برنامه‌ی دوربین ضربه بزنید، تا این قابلیت فعال شود.

 

بیشتر بدانید: راهنمای کامل استفاده از دستیار BIXBY سامسونگ

 

از سوی دیگر برخی از کاربران برای فعال کردن قابلیت اسکن QR کد توسط برنامه‌ی دوربین‌شان، اندکی به زحمت می‌افتند. اگر دوربین گوشی شما به صورت خودکار کد دوبعدی مورد نظرتان را اسکن نمی‌کند و شما مطمئن هستید که از Android 9 و بالاتر استفاده می‌کنید، به این معناست که باید به صورت دستی گزینه‌ی QR code scanning  را در تنظیمات (settings) گوشی خود فعال کنید.

اگر با راهکارهای بالا موفق به اسکن QR کد نشدید، احتمالا به دلیل عدم پشتیبانی دوربین موبایل از این قابلیت اصلا، اما اصلا نگران نباشید، راه‌کارهای دیگری برای اسکن QR Code  وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

استفاده از برنامه‌ی Google Lens برای اسکن QR Code

برای اسکن کد QR با گوشی ایفون یا اندورید می‌توانید از برنامه‌ی Google Lens که زیر مجموعه‌ی دستیار گوگل (Google Assistant) محسوب می‌شود، استفاده کنید.اسکن

برای اسکن QR code ایفون تنها کافی‌ است برنامه‌ی دستیار گوگل را اجرا کنید، سپس روی آیکون گوگل لنز که شبیه به لنزدوربین است ضربه بزنید. Google Lens را مدت چند ثانیه در مقابل QR Code قرار دهید، تا پس از اسکن کد، اطلاعات پیوست شده‌ی آن برای شما نمایش داده شود. این اطلاعات همانند روش قبلی به صورت لینکی بروی صفحه‌ی نمایش گوشی ظاهر می‌شود. شما تنها با کلیک بر روی لینک به وب‌سایت یا اطلاعات مندرج بر روی آن دست پیدا خواهید کرد. فراموش نکنید در این روش هم اتصال موبایل یا تبلت شما به اینترنت ضروری است.

خرید مک بوک

نکته: برای اجرا کردن برنامه‌ی دستیار گوگل، هم می‌توانید از فرمان صوتیِ “Hey, Google” استفاده کنید و هم می‌توانید انگشت خود را برای چند ثانیه بر روی صفحه‌ی اصلی گوشی نگاه دارید، تا برنامه باز شود.

 

 

استفاده از اپلیکیشن‌های اسکن QR Code

اگر موبایل شما به صورت خودکار از اسکن QR کد پشتیباتی نمی‌کند و یا به دلیل پایین بودن نسخه‌ی اندورید نمی‌توانید از برنامه‌ی گوگل لنز استفاده کنید، باز هم جای نگرانی نیست. علاوه بر روش‌هایی که در بالا ذکر شد، اپلیکیشن‌های زیادی به صورت اختصاصی برای اسکن QR Code وجود دارند.

برای این کار تنها کافی‌ست شما وارد برنامه‌ی Google Play شوید و در قسمت جستجو عبارت ” QR code scanner ” را تایپ کنید تا لیستی طولانی از برنامه‌های اسکن QR کد به شما نمایش داده شود. حالا تنها کافی‌ست از میان آن‌ها، برنامه‌ای که امتیاز و تعداد دریافت بالاتری دارد را دانلود نمایید. خوشبختانه اغلب این برنامه‌ها نظیر QR & Barcode Scanner و QR Code Reader and Scanner رایگان هستند و حجم کمی دارند.

نحوه‌ی اسکن QR کد با این اپلیکیشن‌ها تقریبا مشابه‌ روش‌هایی‌ست که در بالا توضیح دادیم. زمانی که برنامه را اجرا می‌کنید، صفحه‌ی اسکن QR Code برای شما نمایش داده می‌شود. حالا تنها کافی‌ست دوربین موبایل خود را در مقابل کد مورد نظر بگیرد تا به صورت خودکار اسکن شود و اطلاعات آن در قالب لینکی برای شما به نمایش درآید. با کلیک بر روی لینک، اطلاعات پیوست به QR کد در دسترس شماست.

به دلیل رایگان بودن برنامه‌ها‌ی اسکن QR کد، ممکن است حین نمایش لینک پیوست شده به کد، لینک تبلیغاتی نیز به شما نمایش داده شود، که تنها کافی‌ست این لینک را ببندید.

شیوه‌ی اسکن QR کدها

QR کدها نمادهای تصویری تسهیل‌گر برای دستیابی به انبوه اطلاعات هستند.

 

حتما لازم خواهید داشت: روش های ساخت ایمیل موقت

 

اسکن QR از صفحه گوشی

تا اینجا در مورد کدهایی صحبت کردیم که خارج از گوشی شما وجود داشتند، و شما به راحتی با اسکن توسط دوربین گوشی‌تان به اطلاعات آن دست پیدا می‌کردید. اما اگر حین کار با مرورگر به QR کدی برخوردید یا خواستید اسکن QR تلگرام را انجام دهید؛ باید چه کار کنید؟ پاسخ این است. به راحتی می‌توانید آن‌را اسکن کنید.

با استفاده از مرورگر کروم (Chrome)، می‌توانید برای چند ثانیه QR کد را لمس کنید، تا منویی برای شما نمایش داده شود. از میان گزینه‌ها درج شده در منو، Google Lens را انتخاب کنید. در این صورت URL درج شده در کد برای شما نمایش داده خواهد شد و شما با ضربه به روی آن به صفحه‌ی پیوست هدایت می‌شوید.

لپ تاپ گیمینگ بنر

جمع‌بندی

همه ما حداقل یکبار هم که شده، با QR  کدها مواجه شده‌ایم. اگر به نکته‌ای در مواجهه با این نوع کدها برخورد کردید، خوشحال می‌شویم آن را با سایر تکنولایفی‌ها در میان بگذارید.

سوالات متداول

اسکن QR چیست؟

اسکن کد QR با گوشی می‌تواند کاربر را به صفحه‌ای از یک وب‌سایت، یک برنامه، اطلاعات تماس، اطلاعات درج شده بر روی بلیط‌ و یا هر نوع اطلاعاتی که کدهای QR برای نمایان کردن آن ایجاد شده اند، متصل کند.

چگونه با دوربین گوشی QR code اسکن کنیم؟

برای اسکن QR با گوشی، کافی‌ است نرم‌افزار دوربین گوشی خود را باز کنید، و برای چند ثانیه آن را در مقابل QR کد مورد نظر بگیرید. قرار نیست شما از کد عکس بگیرد، صرف نگه‌داشتن دوربین مقابل آن کافی‌ست.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

9 نظر

  1. بهرام قیاسوند

    با دورد برنامه بسیار جالب و کاربردی ای هست و بنده الان این کد را برای دانلود برای ویدیو ها و برنامه های و مختلفی لازم دارم آیا باید بسازم این کد،QR را با تشکر
    🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به بهرام قیاسوند

      سلام وقت بخیر بله میشه Qr کد ساخت
  2. سعیده سلطانی

    سلام متاسفانه از وقتی کد QR در اینستاگرام فعال شده امکان دانلود ویدئو ندارم…راه حلی برای این مشکل هست؟؟؟

  3. فرید

    سلام خسته نباشید.
    اگه یکی اسکرین شات از کد Qr گوشی مون ک برای ورود ب پوشه امن خواسته اسکن کنیم داشته باشه؛
    با اسکن ش ب چه چیزهایی میتونه دسترسی داشته باشه؟
    یعنی مشکلی ایجاد میتونه بکنه؟ مثل هک کردن و ..؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به فرید

      سلام وقت بخیر Qr گوشی برای ورود به پوشه امن؟ چه برندی؟ برای چه کاری؟ متوجه نشدم؟
  4. مهدی آریا

    من تو اینستاگرام qr کد دیدم میخوام اسکن کنم چطور اینکار رو بکنم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهدی آریا

      سلام وقت بخیر راستش دقیق اطلاع ندارم
      1. سحر

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام وقت بخیر سامسونگa21s قبلا با دوربین سریع کد اسکن میشد ولی الان با اینکه گزینه اسکن کدQR دوربینم فعاله ولی بازم کار نمیکنه ?ممنونم راهنمایی بفرمایید
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به سحر

          سلام وقت خوش زمانی که کد QR رو اسکن کنید تو دوربین پایین نشده میده که یه کد پیدا شده میخواید باز کنید یا نه به روی این گزینه کلیک کنید و مثلا به سایت ثبت شده در QR کد برید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%86-qr-%da%a9%d8%af/
ads
ads