داغ ترین ها :
چگونه بدون نگرانی، آیفون بخریم، بفروشیم و یا از آن استفاده کنیم؟

چگونه بدون نگرانی، آیفون بخریم، بفروشیم و یا از آن استفاده کنیم؟

سعی تکنولایف بر آن بوده است که کاملترین اطلاعات و رازهای مربوط به خرید گوشی آیفون و سایر محصولات اپل را در اختیار شما قرار دهد. در این صفحه می توانید عنوان مقالات منتشر شده در این زمینه را که تکنولایف تهیه و منتشر کرده است، مشاهده نموده و با کلیک بر روی عناوین مقالات، به مطالعه آنها بپردازید. شما با مطالعه این مقالات و رازها، به یک متخصص در زمینه خرید یا فروش محصولات اپل تبدیل خواهید شد.

نکات مهم خرید آیفون

در آشفته بازار تلفن همراه کشور، خرید کالای دست اول و اصلی همواره مهمترین دغدغه مشتریان بوده و خواهد بود. دیگر دوره خریدهای آسانی چون نوکیا 1100 گذشته است. امروز توجیه اقتصادیِ جا زدن گوشی‌های دست دوم به جای نو، یا لوازم جانبی غیراصلی و فیک به جای اصلی و اورجینال در برخی برندهای گرانقیمت و ارزشمند، سودجویان و سوداگران این بازار پر منفعت را وسوسه‌ی چنین اقدامی می‌کند. مطمئن‌ترین راه برای دوری از این دام‌ها، چیزی جز افزایش اطلاعات و دانش خود در رابطه با محصول مورد نظر نیست.

پس بهتر است یکبار برای همیشه به این پرسش پاسخ دهید که چگونه باید در هنگام خرید گوشی اپل مراقب جیب خود باشید؟ در مقاله پیش رو به این مهم می‌پردازیم. نخست تعریف چند اصطلاح و مفهوم در رابطه با گوشی آیفون:

اصطلاحات رایج

آنلاک فکتوری (Factory Unlocked):

گوشی‌های آیفون (و برخی برندهای دیگر) به دو صورت لاک و آنلاک توسط اپل عرضه می‌شود. گوشی‌های لاک تنها با سیم کارتی که درون گوشی از قبل قرار داده شده است قابل استفاده هستند و این کار تنها در کشورها و اپراتورهای طرف قرارداد اپل صورت می‌گیرد. اصطلاحاً این گوشی‌ها روی یک سیم کارت لاک هستند. اگر چنانچه بخواهید گوشی شما با همه اپراتورهای موبایل، از جمله اپراتورهای موبایل ایرانی، سازگار باشد باید نسخه آنلاک شده آن را تهیه کنید. در نسخه آنلاک فکتوری، هیچ سیم کارتی درون آیفون وجود ندارد و به محض قرار دادن سیم کارت درون گوشی، سیگنال شبکه قابل دریافت و گوشی قابل استفاده است.

آنلاک به وسیله اپراتور (Operator Unlocked):

 اگر گوشی روی یک سیم کارت لاک باشد، با پرداخت هزینه و مابه‌التفاوت قیمت خرید گوشی به اپراتور مربوطه می‌توان آن را آنلاک و sim-free کرد تا با هر سیم کارتی کار کند. به این گوشی‌ها اصطلاحاً «آنلاک شده به وسیله اپراتور» گفته می‌شود. البته از نظر مصرف کننده نهایی تفاوتی در گوشی آنلاک فکتوری و آنلاک بوسیله اپراتور دیده نمی‌شود و هر دو دارای یک کیفیت و یک مشخصات هستند.

گارانتی:

 اپل تغییراتی در تاریخ شروع گارانتی خود اعمال کرده است مبنی بر اینکه زین پس تاریخ شروع گارانتی از روز خرید دستگاه محاسبه میگردد، نه از روز نخستین اکتیو شدن آن. بنابراین فقط کافیست پیش از باز کردن و اکتیو کردن آیفون سریال آن را چک کنید و پس از مشاهده اکتیو نبودن آیفون دیگر تردیدی درباره کارکرده بودن آن نخواهید داشت.

اپل آی‌دی (Apple ID):

 اپل آی‌دی یا شناسه اپل نوعی حساب کاربری ویژه کاربران محصولات شرکت اپل است. شرکت اپل برای حفظ حق نشر آثاری که برای سیستم‌های عامل و پلت‌فرم‌های اپل عرضه می‌شود آن‌ها را برچسب‌گذاری می‌کند که هر شخص تنها بتواند با مشخصات خود آن را نصب کند. بدین معنی که هر کاربر٬ برای استفاده از آثار مختلف در دستگاه اپل خود٬ می‌بایست یک Apple ID ثبت کرده و از آن استفاده نماید.

شماره کارت مداری بین‌المللی یا ICC ID:

 هر سیم کارت شناسه‌ای منحصر بفرد دارد که طبق استاندارد خاصی تعیین می‌شود. این شناسه همان ICCID است. در گوشی‌های لاک، به دلیل منحصر بودن استفاده گوشی به همان سیم کارت خاص، ICCID در پشت جعبه گوشی هک شده است. داشتن شناسه ICC ID در پشت جعبه گوشی آیفون به معنی آنلاک فکتوری نبودن یا سیم لاک بودن آن است که البته برای فروش قبلاً توسط اپراتور آنلاک شده و تفاوتی در مشخصات و کیفیت آن وجود ندارد.

پارت نامبر (Part Number):

 پارت نامبر شناسه‌ای در پشت جعبه آیفون است که مشخص کننده کشور عرضه کننده آن دستگاه می‌باشد. برای مثال پارت نامبر LL/A مشخص کننده اینست که آیفون مورد نظر در کشور امریکا عرضه شده است یا پارت نامبر AE مربوط به کشور امارات متحده عربی می‌باشد. تفاوت گوشی‌های متعلق به پارت نامبرهای مختلف در اندازه جعبه است که خود ناشی از تفاوت در اندازه و شکل شارژر آنهاست. برای کشورهای مختلف شارژرهایی سازگار با پریز برق رایج آنها عرضه می‌شود. تفاوت دیگر در دفترچه راهنما است که به زبان کشور هدف نوشته شده است. ولی یک فرق مهم در پارت نامبر کشور امارات وجود دارد و آن اینکه آی دیوایس‌های کشور امارات فاقد FaceTime هستند.

 

 

مراقبت‌های پیش از باز کردن جعبه

زمانیکه جعبه گوشی آیفون به دست شما می‌رسد می‌توانید با چک کردن چند نکته ساده زیر از پشیمانی‌های بعدی پیشگیری کنید. در واقع پیش از باز کردن جعبه می‌توانید از اصالت محصول اطمینان حاصل کنید:

1. به امضای اپل دقت کنید:

 امضای اپل عبارتی است که در همه محصولات اپل وجود دارد. در دیوایس‌های اپلی تولید شده در کشور چین، از جمله آی دیوایس‌ها این عبارت بصورت Designed by Apple in California Assembled in China ظاهر می‌شود. برخی لوازم جانبی مانند کابل‌های اصلی ممکن است در کشور ویتنام تولید شده باشند و بنابر این انتهای عبارت فوق به جای China کلمه Vietnam درج می‌شود. این عبارت در پشت جعبه همه آی دیوایس‌ها و نیز روی همه لوازم جانبی آن از قبیل ایرپاد، شارژر، کابل و خود گوشی وجود دارد. در موارد غیر اصلی اغلب با حروف در این جمله بازی می‌شود. مثلا به جای California نوشته می‌شود Califormia یا Californial. البته این روش صد در صدی و یقینی برای اطمینان از اصالت محصول نیست و بهتر است همراه سایر موارد دیده شود چرا که دیده شده است جنس تقلبی امضای اصلی اپل را داراست. بنابر این باید گفت با دیدن امضای تقلبی می‌توان به تقلبی بودن محصول پی برد ولی با دیدن امضای اصلی نمی‌توان به اصالت آن یقین پیدا کرد.

درج کلمه Califorrnia به جای California روی کابل غیراصلی

درج کلمه Califorrnia به جای California روی کابل غیراصلی

2. حتماً به مشخصات مندرج در برچسب پشت جعبه گوشی دقت کنید:

 این مشخصات شامل مدل گوشی، رنگ و ظرفیت می‌باشد که در نمونه زیر عبارتست از آیفون 5s طلایی با ظرفیت داخلی 16 گیگابایت. این مورد برای اینست که بدانید محصول خریداری شده از نظر رنگ و حافظه داخلی همانی است که میخواستید.

جعبه ایفون

3. بررسی اکتیو شدن آیفون:

برای اطمینان از اکتیو نبودن و کار کرده نبودن گوشی آیفون می‌توانید سریال آن را در سایت اپل در این آدرس وارد کرده و بررسی کنید. اگر چنانچه آی دیوایس شما قبلاً اکتیو شده باشد بلافاصله می‌توانید تاریخ پایان گارانتی را در این قسمت مشاهده کنید (مانند تصویر زیر). بدیهی‌ست یکسال پیش از تاریخ پایان برابر می‌شود با روزی که آن محصول از استورهای رسمی اپل خریداری شده است. ولی اگر محصول اکتیو نشده باشد این صفحه حاوی هیچ اطلاعاتی در این مورد نیست. آیفون های دارای ICCID غالباً اکتیو شده هستند. علت اینست که در هنگام آنلاک کردن توسط اپراتور، دستگاه باید اکتیو شود. بنابراین اگر آیفون شما دارای ICCID بود و در سایت اپل قبلا اکتیو شده بود این امر لزوما به معنی دست دوم بودن آن نیست.

طبق آنچه در تعریف گارانتی محصولات اپل ذکر کردیم، تاریخ شروع گارانتی آیفون از روز خرید آن از اپل استور محاسبه میگردد (نه از روز اکتیو کردن). از آنجاییکه لزوما تاریخ خرید با تاریخ اکتیو کردن یکی نیست و ممکن است بین آنها حتی ماه ها فاصله باشد، لذا اگر پس از اکتیو کردن دستگاه خود مشاهده کردید که تاریخ شروع گارانتی پیش از تاریخ اکتیو شدن به دست شما است، نگرانی به خود راه ندهید. این تاریخ مشخص کننده روز خرید از سیستم فروش اپل میباشد. نکته مهمی که اینجا مطرح میشود اینست که اگر خواهان آیفون اکتیو نشده و باز نشده هستید، کافیست پیش از باز کردن و اکتیو کردن آن، سریال مربوطه را به نحوی که توضیح دادیم چک کنید تا پیغام اکتیو نشده را مشاهده کنید.

4. پارت نامبر گوشی را چک کنید:

 اگر می‌خواهید گوشی شما پارت نامبر ایالات متحده باشد بدین معنی‌ست که باید در انتهای آن LL/A را ببینید. البته تاکید می‌کنیم که هیچ تفاوتی در کیفیت و خدمات پارت نامبرهای مختلف وجود ندارد (به جز یک مورد) و تفاوت اینها تنها در دو شاخه یا سه شاخه بودن شارژر آنهاست که برای مصرف کننده نهایی تنها با یک تبدیل قابل استفاده است. آن یک مورد استثناء در مورد پارت نامبرها مربوط می‌شود به پارت نامبر کشور امارات یا AE که گوشی‌های آن دارای سرویس فیس تایم (FaceTime) نیستند و این سرویس روی آنها فعال نمی شود. حساسیت برخی مشتریان روی پارت نامبر صرفاً جنبه روانی دارد و واقعاً هیچ تفاوتی جز در مورد کشور امارات بین سایر پارت نامبرها وجود ندارد. همین امر دستمایه برخی فروشندگان برای فروش گرانتر و غیرمنطقی آیفون می‌شود.

 

اگر آیفون دارید، مطلب زیر را حتما بخوانید:

راهنمای تنظیمات گوشی آیفون (هر آنچه که می توانید از طریق تنظیمات کنترل کنید)

 

پس از باز کردن جعبه

تا اینجای کار با چک کردن‌های مرحله قبل خیالتان راحت شده است ولی برای تکمیل کار بد نیست به موارد زیر هم دقت فرمایید:

1. سیم کارت ایران را داخل دستگاه قرار دهید. به محض اینکه آنتن دریافت کردید میتواند خیالتان از بابت آنلاک بودن گوشی راحت شود. این آنلاک بودن بدون انقضاء و دائمی است.

2. به امضای اپل روی لوازم جانبی دقت کنید. عبارت Designed by Apple in California Assembled in China/Vietnam طوری قرار دارد که بدون باز کردن بسته بندی لوازمی چون ایرپاد و شارژر و کابل قابل خواندن است.

3. اگر گوشی شما اپراتور آنلاک باشد ممکن است در خشاب سیم کارت آن یک سیم کارت مربوط به اپراتور ارائه دهنده وجود دارد که ICCID مندرج در پشت جعبه مربوط به آنست. اگر سیم کارت دیدید نترسید! کلیه آیفون‌های بازار ایران به صورت آنلاک شده به دست مشتری می‌رسند. کافی‌ست سیم کارت خود را در آن قرار دهید و شروع به استفاده کنید.

4. بعضا دیده میشود که وضعیت دستگاه پیش از باز کردن جعبه در سایت اپل اکتیو نشده است و پیغام Please Activate Your iPhone به درستی نمایش داده میشود. ولی پس از اکتیو کردن آیفون، تاریخ پایان گارانتی کمتر یا حتی بیشتر از یک سال درج می شود. این اشکال از سوی سرورها و سیستم اپل است و گاهی بعد از چند روز، این تاریخ جابجا شده و تغییر میکند. اخیرا این مورد برای بسیاری از کاربران محترم اتفاق افتاده است و چنانچه در بخش کامنت های این برگه نیز می توانید مشاهده کنید، مایه نگرانی و اضطراب بسیاری گشته است. لذا شما خریدار محترم اگر خواهان آیفون اکتیو نشده هستید، مبنا را بر همان چیزی قرار دهید که در بررسی اکتیو بودن آیفون تحت عنوان اقدامات پیش از باز کردن جعبه عرض کردیم. قائدتاً تاریخ پایان گارانتی باید یکسال پس از آن باشد، اما در مواقعی چون موارد ذکر شده، اشکال از سوی سرورها و نرم افزارهای اپل است نه فروشنده.

نکات پایانی:

1. واقعاً هیچ ترجیهی در داشتن یا نداشتن ICCID وجود ندارد. آیفون مورد نظر چه آنلاک فکتوری باشد و چه آنلاک شده به وسیله اپراتور، در نهایت با هر سیم کارتی کار می‌کند. اگر آیفون شما دارای ICCID است و با سیم کارت‌تان کار می‌کند، در واقع آنلاک شده است و این آنلاک شدن تاریخ انقضاء ندارد. شایعات مربوط به اختلاف کیفیت آنلاک‌ها و یا منقضی شدن آن در صورت آپدیت یا هر تغییر دیگری را جدی نگیرید. اما بعضا ICC  داشتن یا نداشتن گوشی، باعث اختلاف قیمت آنها در بازار شده است.

2. تفاوت در پارت نامبرهای مختلف منحصر می‌شود به همان مورد امارات که ذکر شد. دیگر پارت نامبرها تنها از نظر دو شاخه و سه شاخه بودن شارژر با هم متفاوت‌اند. در این مورد نیز نباید حساسیت داشت و تحت تاثیر تبلیغات برخی فروشندگان قرار گرفت. البته در بازار ایران در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق آیفون‌ها با پارت نامبر ایالات متحده عرضه می‌شوند.

3. با دقت در موارد و نکات گفته شده می‌توانید بدون شناخت و اعتماد به فروشنده، به بررسی اصالت محصول بپردازید و خریدی آرام و بدون استرس داشته باشید.

 

از کیبورد آیفون خود راضی نیستید؟ مطلب زیر را بخوانید:

تغییر کیبورد پیش فرض در گوشی آیفون

 

سئوالات متداول در مورد استفاده از iPhone و سرویس های آن

  • اپل آی دی (Apple ID) چیست؟

اپل آی دی یک شناسه شخصی برای استفاده از سرویس‌های اپل مانند App Store، iCloud، iMessage، FaceTime و غیره است. بدون داشتن اپل آی دی، امکان دانلود و آپدیت اپلیکیشن‌ها از App Store و نیز آپدیت سیستم عامل آیفون وجود ندارد. اپل آی دی شامل یک آدرس ایمیل و رمز تعیین شده توسط کاربر است.

  • چه تعداد اپل آی دی نیاز دارم؟

فقط یکی. هر تعداد دستگاه اپلی مانند آیفون، آیپاد، مک و غیره داشته باشید، تنها با یک اپل آی دی قابل استفاده‌ است.

  • آیا می‌توانم اپل آی دی خود را با دیگران مشترکن استفاده کنم؟

نباید این کار را بکنید. استفاده از اپل آی دی مشترک به معنی به اشتراک گذاری اطلاعات بعضاً شخصی مانند کانتکت‌ها، عکس‌ها، بکاپ‌ها و غیره است.

  • ارور 1009 (Error code: 1009) یا ارور تحریم‌ها چیست؟

ارور 1009 چاره انديشی اپل براى ساماندهی به وضعيت آشفته اكانت هاى اپل آى دى است. بدین منظور، اپل هر از گاهی برای چند روز کشورهای خاصی را مورد تحریم قرار می‌دهد تا اكانت هایی كه در يك ماركت پشتيبانی نشده (مثل ايران) هستند ولى از اكانت يك ماركت پشتيبانی شده (مثل امريكا) استفاده ميكنند آدرس و نوع اکانت خود را به درستی تغییر دهند!

  • رمز ورود به آیفون خودم را فراموش کردم. باید چه کنم؟

اگر رمز آیفون خود را فراموش کرده‌اید، تنها راه حل اینست که آیفون خود را به وسیله iTunes یا iCloud ریست کنید و سپس از طریق بکاپ مجدداً اطلاعات را بازآوری نمایید. اطلاعات بازیابی شده مربوط به آخرین بکاپ اخذ شده هستند.

  • من پاسخ سوال‌های امنیتی خود را فراموش کرده‌ام. راه حل چیست؟

باید با ورود به صفحه مدیریت Apple ID و وارد شدن در سیستم، ابتدا یک ایمیل rescue تعریف کنید (اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید)، سپس با کلیک بر روی عبارت Change security questions و انتخاب گزینه Reset your security questions ادامه کار را در ایمیلی که از سوی اپل برای‌تان ارسال می‌گردد پیگیری نمایید.

  • آی کلود (iCloud) چیست؟

آی کلود یا آی کلاد یک سیستم رایانش ابری مختص اپل است. آی کلاد دستگاه های اپلی و iDevice های شما را به بهترین و راحت ترین شکل ممکن به هم متصل می کند. شما می توانید مطمئن باشید که همواره یک پشتیبان از آخرین تغییرات اطلاعات و اسناد مهمتان مانند تصاویر، نوت ها، شماره تماس ها و غیره را در اختیار داشته باشید و آنها را در همه دستگاه های اپلی خود به اشتراک بگذارید. آی کلاد 5 گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می دهد که علاوه بر موارد ذکر شده، می توانید هر محتوای دیگری را نیز در آن ذخیره کرده و در مواقع لزوم استفاده کنید.

  • آی-مسیج (iMessage) چیست؟

آی-مسیج (iMessage) سرویس پیام رسان ویژه اپل است که به شما اجازه می‌دهد بین دستگاه‌های اپل، به صورت SMS به رد و بدل پیام بپردازید. این سرویس از iOS5 به بعد معرفی شد و اکنون قادر به ارسال و دریافت تصویر، پیام صوتی و مکان جغرافیایی است. آی-مسیج در همان اپلیکیشن Message در مک و iOS قابل استفاده است. پیام‌های آی-مسیج در آیفون به رنگ آبی و پیامک‌های تحت شبکه اپراتور به رنگ سبز نمایش داده می‌شوند.

  • فعال کردن و راه اندازی آی مسیج چگونه است؟

فعلا امکان فعالسازی این سرویس روی شماره تلفن نیست و شما باید آی-مسیج را روی Apple ID خود فعال کنید. برای اینکار:

  1. گوشی را روی Airplane Mode قرار دهید و وایفای را روشن کنید.
  2. در ستینگ به قسمت Messages بروید و iMessage را روشن کنید.
  3. گزینه Use your Apple ID for iMessage را انتخاب کنید و اپل آیدی و پسورد خود را وارد نمایید.
  4. اکنون Airplane Mode را خاموش کنید. یک پیغام مبنی بر ارسال پیامک فعالسازی نمایان می‌شود که باید آن را کنسل کنید.
  5. اکنون آی-مسیج شما اکتیو شده است.
  • مالتی تسکینگ و App Swithcer در دستگاه های مبتنی بر iOS

مالتی تسکینگ در iOS به صورت فضایی است که در آن اخرین برنامه های باز شده توسط شما به ترتیب زمانی نمایش داده میشود. برای دسترسی به این فضا می توانید با دوبار فشردن دکمه اصلی هوم وارد App-Switcher شوید. اگر دارای آیفون 6s یا 6s Plus هستید می توانید با کمک 3D Touch و فشردن قسمت چپ صفحه و کشیدن انگشت به سمت راست به این فضا دسترسی پیدا کنید. روی آیپد نیز می تواند با کشیدن 4 انگشت از پایین صفحه به سمت بالا به این بخش دسترسی یابید.

 

اپلیکیشن ها بدون اجازه شما حجم اینترنت مصرف می کنند؟ مطلب زیر را بخوانید:

قطع دسترسی برنامه به اینترنت در آیفون

 

نکات پارت نامبر محصولات اپل – iPhone

پارت نامبر (به انگلیسی Part number) برای مشتریان به خصوص ایرانی اپل، به یک مساله بدل شده است تا حدی که تقاضا برای برخی پارت نامبرها به خصوص پارت نامبر آمریکا باعث افزایش قیمت آن در بازار شده است.

ولی واقعاً حقیقت امر چیست؟ آیا تفاوت فنی و تکنیکی خاصی بین پارت نامبرهای مختلف وجود دارد؟ این درست است که پارت نامبرهای مختلف، دارای کیفیت‌های مختلف هستند؟

در سیستم اپل، پارت نامبر در واقع مشخص کننده ی کشور عرضه یا بازار مقصد دستگاه مورد نظر است. به عنوان مثال اینکه آیپدی یا آیفونی دارای پارت نامبر کشور امریکا است به این معنی‌ست که آن آیپد یا آیفون برای فروش در بازار کشور امریکا در نظر گرفته شده است؛ و این یعنی دفترچه راهنما و شارژر موجود در جعبه ی محصول، برای کشور مقصد تهیه شده است. پس پارت نامبرهای مختلف تفاوتی جز مورد مطرح شده با یکدیگر ندارند، مگر تنها برای کشور امارات که در ادامه توضیح داده می شود.

پارت نامبر آیفون

مثلا شارژرهای امریکای شمالی دو شاخه و شارژرهای اروپایی عمدتاً مانند ایران هستند. همچنین در کشورهای غیر انگلیسی زبان، به جز دفترچه راهنمای انگلیسی یک دفترچه به زبان کشور مقصد نیز درون جعبه دستگاه قرار داده می‌شود.

پارت نامبر های اپل

به دلایل ذکر شده‌ی فوق است که مفهوم پارت نامبر پدید آمده است. سایر موارد از قبیل تفاوت در کیفیت و ساخت پارت نامبرها، صرفاً ذهنی و مربوط به پیش زمینه ی تجربی افراد و یا بازار گرمی فروشندگان است. به طور قطع می‌توان گفت هیچ تفاوتی در کیفیت ساخت، خدمات، سخت افزار و سایر موارد بین پارت نامبرهای مختلف وجود ندارد. اگر اینطور باشد، یک فاصله ی کیفی در انواع مختلف پارت نامبر از یک محصول اپل پدید می‌آید که سبب پدید آمدن بازار سیاه و به هم ریختن سیستم فروش اپل می‌شود.

اما تنها استثناء در پارت نامبرها مربوط است به پارت نامبر کشور امارات که با کد AE شناخته می‌شود. کشور امارات به دلیل الزامات دولتی به هیچ اپراتور یا شرکتی اجازه ی ارائه خدمات رایگان تماسی را نمی‌دهد. به همین دلیل سرویس FaceTime در پارت نامبرهای امارات وجود ندارد. البته این یک کمبود صرفا نرم افزاری‌ست و بطور مثال می‌توان با جیلبریک کردن دستگاه، FaceTime را روی آن راه اندازی کرد.  FaceTime یک سرویس تماس تصویری مبتنی بر اینترنت بین دارندگان دستگاه‌های اپلی سازگار مانند آیفون، آیپاد، آیپد و … است.

اما حال که با مفهوم پارت نامبر آشنا شدیم بد نیست نگاهی هم به لیست پارت نامبرهای موجود کنیم. لیست ذیل شاید در برگیرنده ی تمام پارت نامبرهای کمپانی اپل نباشد ولی دقیق و درست است.

برای پیدا کردن پارت نامبر دستگاه خود در تنظمیات آن از مسیر Setting>General>About یک یا دو حرف آخر قبل از ممیز (بعد از عدد، قبل از ممیز) را در قسمت Model بخوانید و با لیست زیر مطابقت دهید. برای مثال در مدل MG4F2LL/A دو حرف پیش از ممیز عبارتند از LL که مطابق لیست زیر برابر است با پارت نامبر کشور امریکا.

پارت نامبرها:

AB: Egypt, Saudi Arabia, United Arab Emirates

AE: United Arab Emirates

B: Ireland, UK

C: Canada

CZ: Czech Republic

E: Mexico

EE: Estonia

FB: France, Luxembourg

FD: Austria, Liechtenstein, Switzerland

GR: Greece

HN: India

IP: Italy

J: Japan

KN: Norway

KS: Finland, Sweden

LA: Colombia, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Peru

LE: Argentina

LL: USA

LZ: Chile, Paraguay, Uruguay

MG: Hungary

NF: Belgium, France, Luxembourg

PL: Poland

PO: Portugal

PP: Philippines

RO: Romania

RS: Russia

SL: Slovakia

SO: South Africa

T: Italy

TA: Taiwan

TH: Thailand

TU: Turkey

X: Australia, New Zealand

Y: Spain

ZA: Singapore

ZD: Germany

ZP: Hong Kong, Macau

CH : China

آیا باید برنامه های باز را در آیفون ببندیم؟

در ویندوز و اندروید هرچه تعداد برنامه بیشتری در حال اجرا باشد منابع بیشتری از سیستم به كار گرفته می شود، ولی این قضیه در iOS متفاوت است. یك كاربر iOS نیاز ندارد برای استفاده بهینه از سیستم، برنامه ها را ببندد.

منطق طراحی iOS به نحویست كه در صورت بلا استفاده بودن یك برنامه در بكگراند، آن اپلیكیشن فریز می شود و در صورت نیاز به رم بیشتر، اپلیکیشن های قبلی و اطلاعات زائد به صورت اتوماتیک از رم پاک می شوند. كسانیكه عادت دارند اپلیكیشن های خود را ببندند در واقع با این كار نه تنها كمكی به سیستم نمی كنند بلكه از دو جهت باعث ضرر به آن می شوند:

  1. هربار باز كردن یك اپلیكیشن از نو، نیازمند لود شدن كل سیستم فایل های آنست كه موجب وارد آوردن تنش به دستگاه می شود.
  2. لود كردن كل یك اپلیكیشن نیازمند استفاده به مراتب بالاتر از منبع انرژیست كه در نتیجه عمر باتری را كاهش می دهد.

از نظر اپل، شما كاربر سیستم عامل هستید نه خدمتكار آن. اكثریت كاربران آیفون یا آیپد از این نکته غافل هستند و خلاف این عمل را انجام می دهند. مثلا پس از خواندن پیام خود، اپلیكیشن مورد نظر را با بالا كشیدن آن اپلیکیشن در App Switcher می بندند. سیستم عامل iOS در حالیكه ده ها و صدها اپلیكیشن باز در آن وجود داشته باشد درمقایسه با حالت بسته بودن تمام آنها بیشتر از 10-15 درصد تفاوت اشغال رم را ندارد. می توانید این قضیه را با كمك اپلیكیشن های مدیریت رم و سی پی یو امتحان كنید. درست به همین خاطر است كه آیفون ها با كمترین میزان از رم بهترین و روانترین عملكردها را دارند.

آقای Sébastien Page مقاله ای پیرامون این موضوع نوشته است كه با یك خاطره آغاز میشود: “داخل كافی شاپ نشسته ام كه مردی را در حال بستن برنامه ها از طریق بالا كشیدن آنها در AppSwitcher میبینم. من میدانم انگیزه او از این كار چیست ولی نمیتوانم نادرستی آنرا به وی تفهیم كنم. من برای سال ها این كار را كرده ام و شكست خورده ام. به تنها كسانی كه توانسته ام خوب توضیح دهم خانواده و دوستان نزدیكم بودند”. وی سپس خواننده را در صورتی كه جزو افرادیست كه این كار را می كنند به خواندن ادامه مطلب دعوت میكند. از مقاله مفصل و خواندنی آقای Page در اینجا به ۴ نكته خلاصه وار اشاره میكنیم.

  1. تا وقتی كه یك اپلیكیشن رفتار عادی دارد نباید آن را ببندید.
  2. برخلاف تصور عموم، بستن اپلیكیشن ها مصرف باتری را افزایش میدهد.
  3. اپل برای برنامه نویسان زیرساخت مناسب را جهت ران شدن اپلیكیشن ها در پس زمینه فراهم كرده است.
  4. كاربران باید به سیستم در مدیریت كارآمد اپلیكیشن ها در بكگراند اعتماد كنند.

نظریه عدم لزوم بستن اپلیكیشن ها علاوه بر این، به واسطه وبسایت تخصصى 9to5mac و به نقل از معاون ارشد نرم افزارى اپل در قالب یك ایمیل تایید شد. بر اساس اظهار نظر یکی از مدیران اپل، اگر شما به شکل مداوم اپلیکیشن های حاضر در پس زمینه آیفون خود را می بندید تا در مصرف باتری دستگاه صرفه جویی کرده باشید، در حال هدر دادن وقت خود هستید.

وب سایت 9To5Mac این سوال را در قالب ایمیلی برای «تیم کوک» ارسال نمود اما ایمیل، به دست گریک فدریگی، معاون ارشد بخش نرم افزاری اپل می رسد. وی در پاسخ به این پرسش بیان نموده که بستن اپ های حاضر در پس زمینه هیچ تاثیری بر مصرف باتری نخواهد گذاشت.

 

بدون اینترنت هم می توانید بازی کنید: بهترین بازی های افلاین آیفون

 

قبل از فروش آیفون باید چه کار کنیم؟

اگر میخواهید آیفون، آیپد یا آیپاد تاچ خود را بفروشید، دور بیندازید یا به فرد دیگری برای استفاده تحویل دهید، لازم است اقداماتی را انجام دهید تا مطمئن شوید اطلاعات شخصی شما کاملا از روی آن پاک شده‌اند و گوشی قابل استفاده برای فرد دیگر است.

پیش از فروش آیفون خود چه کنم؟ این پرسشی است که در این صفحه به آن می پردازیم. اینکه اساساً لازم است چه کارهایی پیش از فروش دستگاه مبتنی بر iOS خود کنید. این آموزش برای انواع iPhone ، iPad و iPod Touch کاربرد دارد.

پاک کردن حافظه آیفون

نکته قابل توجه

پیش از واگذاری آیفون یا آیپد یا آیپاد تاچ خود باید تمام اطلاعات شخصی را که ممکن است بعدا مورد سوء استفاده و بهره برداری قرار بگیرند از روی دستگاه پاک کنید. هرگز و به هیچ وجه کانتکت‌ها، یادآورها، مستندات، Photo Stream و سایر داده‌های iCloud را به صورت دستی از روی دستگاه پاک نکنید! این کار منجر به پاک شدن کلیه داده‌های مذکور از سرورهای iCloud می‌شود و بنابر این شما دیگر به آن بکاپ‌ها دسترسی نخواهید داشت.

اقداماتی که باید انجام شود

  1. اگر اپل واچ با دستگاه شما جفت شده است، آن را جدا کنید.
  2. یک بکاپ از دستگاه خود بگیرید (در ویندوز و مک با iTunes ، در دستگاه با iCloud).
  3. در دستگاه خود وارد مسیر Setting>iCloud شوید و Sign out کنید (در iOS7 و قبلتر، گزینه Delete Account را بزنید).
  4. دوباره گزینه Sign Out را لمس کنید و در ادامه Delete from My iPhone را انتخاب کرده و پسورد آیکلاد را وارد نمایید.

  5. لاگ اوت کردن آیکلوداز مسیر Setting>General>Reset>Erase All Content and Setting تمام اطلاعات دستگاه خود را پاک کنید. اگر قبلا Find My iPhone را فعال کرده باشید، ممکن است پسورد آیکلاد از شما خواسته شود (هشدار: این اقدام کلیه محتویات دستگاه از قبیل شماره‌ها، عکس‌ها و غیره را پاک خواهد کرد و فقط در صورت داشتن بکاپ قادر به بازگرداندند آنها خواهید بود).

با این اقدامات دستگاه شما کاملا ایمن و قابل انتقال به غیر خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت انجام مراحل فوق دستگاه شما مانند روز نخست قفل شده و فقط با اتصال به اینترنت یا آیتونز و وارد کردن اپل آی دی قابل استفاده می‌شود.

تشخیص کابل تقلبی آیفون

استفاده از کابل‌های تقلبی و جعلی عواقبی در بر دارد که از دید اپل می توان آنها را از جمله موارد زیر بیان کرد:

  1. آسیب دیدن دستگاه و سیستم شارژباتری
  2. از بین رفتن و آسیب دیدن کابل به سادگی
  3. احتمال جدا شدن کانکتور کابل، داغ شدن یا عدم اتصال مناسب
  4. شارژ نکردن و مشاهده خطای تقلبی بودن کابل

در این سری از آموزش مطابق دستورات وبسایت اپل توضیح خواهیم داد که هنگام تهیه کابل یدکی چه مواردی را باید چک کنید.

1. چک کردن امضای اپل

کابل‌های اصلی اپل امضای Designed by Apple in California Assembled in China را در فاصله‌ی 7 اینچی از سر USB به صورت هک شده دارند. البته کابل تولید شده در ویتنام و برزیل هم از طرف اپل عرضه می‌شود که به ترتیب با عبارات Assembed in Vietnam و Indústria Brasileira تمام می‌شوند.

نکته دیگر اینست که بلافاصله بعد از این عبارت یک شماره سریال 12 رقمی هم مشاهده می‌کنید.

امضای اپل

2. چک کردن کانکتور لایتنینگ

سر کانکتور لایتنینگ اپل به صورت فلز یکپارچه و بی درز تولید می‌شود.

کابل فیک ایفون

اورجینال: کنتاکت های فلزی با گوشه های گرد و هم سطح قسمت پلاستیکی هستند – قسمت فلزی بدنه یکپارچه است
تقلبی: کنتاکت های فلزی با گوشه های چهارگوش، غیر هم سطح و بد ساخت هستند – قسمت فلزی بدنه دو تکه است

3. چک کردن سر USB

سر USB کابل اپل در بخش فلزی، با دانه‌بندی ریز و صیقلی‌ست و دارای نکاتی است که در ادامه می‌بینید.

کابل اصل اپل

اورجینال: شیار قفل قطعه فلزی به شکل ذوزنقه و متقارن است
تقلبی: شیار قفل قطعه فلزی مستطیل و نامقارن است
مقایسه کابل فیک و اورجینال اپل

اورجینال: کنتاکت ها طلایی رنگ و با گوشه های گرد هستند

تقلبی: کنتاکت ها نقره ای هستند

تشخیص اصل بودن کابل گوشی آیفون

اورجینال: دانه بندی بخش فلزی ریز و ظریف است
تقلبی: دانه بندی قسمت فلزی درشت و ساخت آن زمخت است
کابل usb اصلی آیفون

اورجینال: بخش عایق USB یکدست و صاف است
تقلبی: بخش عایق USB یکدست نیست

 

سرگرمی مناسب خود را پیدا کنید:

بهترین بازی های آیفون و سیستم عامل ios

 

چرا نباید از کابل تقلبی برای شارژ آیفون استفاده کنید؟

کابل‌های ارزان قیمت و تقلبی لایتنینگ صدماتی را در مدارات مجتمع برد آیفون سری 5 بوجود می‌آورند که منجر به عدم شارژ بیش از 1 درصد گوشی و یا روشن نشدن آن می‌گردد.وبسایت imore به نقل از یک شرکت تعمیرکار انگلیسی به نام mendmyi می‌نویسد برخی از کاربران آیفون 5 که اقدام به استفاده از کابل و شارژرهای ارزان قیمت کرده‌اند دچار مشکلاتی در ارتباط با گوشی خود شده‌اند. بر اساس گزارش این شرکت، برخی شارژرهای تقلبی و غیراصلی صدمات جدی به تراشه U2IC که در برد منطقی آیفون 5 [و بعد از آن] بکار رفته است وارد می‌کنند.آسیب وارده به آیفون‌های صدمه دیده بدین صورت است که تا زمانیکه درصد باتری آنها به صفر نرسیده باشد به خوبی و بدون مشکل کار می‌کنند ولی پس از خالی شدن باتری و خاموشی، دیگر شارژ نشده و روشن نمی‌گردند.

مهندسین شرکت mendmyi اظهار می‌کنند که در آیفون‌های صدمه دیده، پس از تعویض باتری مشاهده گردید که گوشی به خوبی کار کرده و ظاهراً مشکل برطرف شده است. اما پس از مدتی و با کاهش شارژ باتری به زیر 1 درصد، مشکل مذکور مجدداً بروز کرده است. آنها با مطالعه دیاگرام قدرت در آیفون متوجه قطعه‌ای به نام U2IC شدند که وظیفه‌اش کنترل شارژ باتری، کنترل برق دکمه پاور، کنترل عملکرد USB و هدایت برق از شارژر به باتری می‌باشد. شارژرها و کابل‌های اصلی اپل، ولتاژ و آمپراژ ثابتی را تامین می‌کنند که این امر در محصولات تقلبی اتفاق نمی‌افتد و همین موضوع عامل اصلی این خرابی‌ست. قطعه مذکور در همه آیفون‌های سری 5 به بعد وجود دارد.

اسلات شارژ آیفون 5s

شرکت مذکور برای تعمیر این خرابی دستمزدی 112 دلاری دریافت می‌کند. البته اپل نهایت تلاش خود را از طرق مختلف بکار گرفته است تا دارندگان آیفون از استفاده‌ی کابل و شارژر تقلبی خودداری کنند ولی موضوع ارزانی این نوع لوازم گاه بر هر توصیه‌ای برتری می‌یابد. البته هنوز خرید یک شارژر 19 دلاری اصلی و یک کابل لایتنینگ آن هم به ارزش 19 دلار، بر هزینه تعمیر 112 دلاری آیفون می‌چربد.

 

آموزش استفاده از گیفت کارت اپل

گیفت کارت آیتونز یک کارت فیزیکی است که از سوی اپل برای خرید در بازارهای مرتبط به اپل صادر می‌شود. برای شارژ گیفت کارت خود و وارد کردن آن در حساب اپل آی‌دی، اگر آن را به صورت آنلاین خریداری کردید کد چند رقمی را از فروشنده دریافت کنید و اگر مانند نمونه زیر به صورت کارت فیزیکی خریداری کرده‌اید باید برچسب پشت کارت را بخراشید تا کد نمایان شود. سپس یا به صورت دستی یا با دوربین iDevice خود آن را در حساب خود اضافه کنید.

 وارد کردن در iPhone ، iPad و iPod touch

  • اپلیکیشن iTunes Store را باز کنید.
  • به پایین ترین بخش رفته و گزینه Redeem را بزنید.
  • با اپل آی‌دی خود Sign in کنید.
    • اگر کارت فیزیکی ندارید گزینه You can also enter your code manually را بزنید.
    • اگر کارت فیزیکی دارید می‌توانید از گزینه Use Camera استفاده کنید.
  • اگر به صورت دستی کد را وارد کرده‌اید، گزینه Redeem را لمس کنید و اگر از Camera استفاده کرده‌اید بلافاصله گیفت کارت مورد نظر به حساب شما اضافه می‌شود.

 

وارد کردن در Mac یا Windows

  • نرم افزار iTunes را باز کنید.
  • بر روی Sign in کلیک کرده و اپل آی‌دی خود را وارد کنید.
  • بر روی اسم خود کلیک کرده و گزینه Redeem را انتخاب کنید.
  • کد چند رقمی گیفت کارت را وارد نمایید و Redeem را کلیک کنید.

با داشتن گیفت کارت آیتونز می‌توانید از محصولات و آثار غیر رایگان موجود در بازارهای مرتبط به اپل مانند iTunes Store،  App Store یا iBooks Store استفاده کرده و آنها را خریداری نمایید. برای نمونه، خرید یک قطعه موسیقی در Music یا یک زنگ در iTunes یا یک سرویس جانبی پولی مانند استیکر وایبر.

 

آموزش ستاپ اپل واچ و سینک کردن آن با آیفون (وصل کردن اپل واچ به گوشی)

برای استفاده از اپل واچ باید آن را به یک آیفون متصل کرده و سینک کنید. بدین منظور آیفون شما باید مدل iPhone 5 یا جدیدتر بوده و دارای سیستم عامل iOS 9 و جدیدتر باشد. شما در آن واحد می‌توانید تنها یک اپل واچ را با آیفون خود سینک کنید.

پیش از شروع کار، بلوتوث آیفون خود را روشن کنید و مطمئن باشید که گوشی شما به اینترنت وصل است. اپل واچ را با نگه داشتن دکمه کناری روشن کنید و هر دو وسیله را نزدیک هم قرار دهید.

  1. اپلیکیشن Apple Watch را روی آیفون خود باز کنید. سپس زبان مورد نظر را روی اپل واچ انتخاب کنید. برای جستجو میان زبان‌ها می‌توانید از Digital Crown (پیچ دایره‌ای کنار اپل واچ) نیز استفاده کنید.
  2. بر روی Start Pairing هم در آیفون و هم در اپل واچ لمس کنید. انیمیشن Pairing نمایش داده خواهد شد.
  3. دوربین آیفون را باز کنید و به سمت پشت اپل واچ بگیرید. هاله‌ای از صفحه نمایش اپل واچ روی آیفون شما نمایش داده می‌شود که شما باید از طریق دوربین آیفون، اپل واچ خود را بر آن منطبق کنید. در پایان پیغام Your Apple Watch is Paired نمایش داده خواهد شد (اگر انیمیشن مربوطه را نمی‌بینید یا با دوربین آیفون‌تان مشکلی دارید روش دستی جفت کردن اپل واچ را امتحان کنید که در ادامه توضیح داده ایم).
  4. سپس از روی آیفون گزینه Set Up as New Apple Watch و در مرحله بعد دستتان را انتخاب کنید. اپل واچ نسبت به اینکه در کدام دست شما بسته می‌شود حساس است. برای دست چپ گزینه Left و برای دست راست Right را انتخاب نمایید.
  5. برای استفاده از ویژگی‌هایی چون Digital Touch و Handoff لازم است با اکانت Apple ID خود Sign In کنید. ممکن است اگر روی آیفون خود Find My iPhone را روشن نکرده‌اید، از شما خواسته شود تا اینکار را بکنید.
  6. در آیفون‌تان، انتخاب کنید که آیا برای اپل واچ نیاز به ساخت پسورد دارید یا خیر. پسورد اپل واچ در هنگام استفاده از سرویس ApplePay (در ایران کاربرد ندارد) لازم است. همچنین برای فعال کردن مجدد اپل واچ، وقتیکه از آن برای مدتی استفاده نکرده باشید نیاز است.
  7. در مرحله بعد برای نصب برنامه‌ها روی اپل واچ لازم است گزینه Install All را لمس کنید. در نظر داشته باشید که تنها برنامه‌هایی که با اپل واچ سازگار باشند قابلیت نصب روی آن را دارند. زمان نصب برنامه‌ها و سینک شدن آنها به نسبت حجم اطلاعات موجود متفاوت است. در طول این مدت هر دو دستگاه را نزدیک هم قرار دهید و منتظر صدای آلارم اتمام این فرایند باشید. در این زمان اپل واچ شما آماده کار است.

آموزش وصل کردن اپل واچ به گوشی

ستاپ اپل واچ با آیفون به صورت دستی:

  1. پس از Start Pairing بر روی گزینه Pair Apple Watch Manually در آیفون لمس کنید.
  2. در اپل واچ، روی گزینه i لمس کنید. نام اپل واچ شما بصورت یک عدد 5 رقمی نمایش داده میشود.
  3. در آیفون، اپل واچ با کد 5 رقمی مرتبط را انتخاب کنید.
  4. یک کد 6 رقمی روی اپل واچ نمایش داده خواهد شد. آن را روی آیفون خود وارد کنید. سپس به مرحله 4 در دستورالعمل بالا بروید و ستاپ را ادامه دهید.

 

آموزش ساخت اپل آیدی

کمپانی محبوب اپل علاوه بر محصولات زبان زد و جذابی که دارد، یک ویژگی دارد که این شرکت و محصولاتش را خاص تر می کند، آن هم امنیت بسیار بالایی است که روی تمام محصولاتش اعمال می کند و شما در مرحله اول پس از خرید محصولات اپل، باید یک حساب کاربری به نام Apple ID بسازید و با دستگاه خود آن را همگام کنید. در حقیقت اپل آیدی هویت و شناسنامه محصولات اپل است که اهمیت امنیتی بسیار زیادی برای اپل دارد، در صورتی که اگر رمز عبور و اطلاعات آن را فراموش کنید، آن دستگاه عملا برای شما بلااستفاده خواهد شد و نمی توانید با آن کار کنید. پس سعی کنید در هنگام ساخت اپل آیدی دقت کنید و هیچ مرحله‌ای را سرسری رد نکنید، زیرا هر مرحله ساخت آن نکته‌ای دارد که باید به آن توجه کنید یا آن را به خاطر بسپارید.
از آن جایی که اپل آیدی امنیت بالایی دارد، ساخت آن هم مقداری سخت خواهد بود که اگر با آن آشنا نباشید باعث می‌شود دستگاه شما برای همیشه قفل شود؛ پس سعی کنید بدون تجربه و آموزش ساخت اپل آیدی را امتحان نکنید. در این مطلب سعی کرده‌ایم صفر تا صد ساخت اپل آیدی را با روش های مختلف به شما آموزش دهیم تا هیچ ضرر و زیانی به دستگاه اپلی شما وارد نشود. برای ساخت اپل آیدی آیفون و آیپد به مقاله آموزش ساخت اپل ایدی به آسان ترین روش ممکن در مجله تکنولایف مراجعه کنید.

 

آموزش تغییر اپل آیدی و تغییر اطلاعات اپل آیدی

شما قادرید هر زمان که بخواهید، مشخصات اپل آیدی خود را تغییر دهید. برای تغییر هر یک از موارد فوق، در ویندوز و مک یا در آیفون و آیپد به ترتیب دستور زیر عمل کنید.

در ویندوز و مک

برای تغییر اپل آیدی:

  1. در صفحه مدیریت Apple ID سایت اپل لاگین کنید.
  2. در قسمت Account بر روی Edit کلیک کنید.
  3. ایمیلی که میخواهید را در فیلد Apple ID وارد کنید.
  4. از طرف اپل حاوی کد فعالسازی برای شما به ایمیلی که وارد کردید ارسال می شود.
  5. کد مربوطه را از ایمیل خود برداشت کرده و در قسمتی که اپل از شما می خواهد وارد نمایید.

پس از انجام مراحل فوق، اپل آیدی شما برابر می شود با ایمیل اخیر که وارد کرده اید. شما باید از تمام دستگاه های خود، اپل آیدی قدیمی را خارج کرده و با اپل آیدی جدید وارد شوید.

برای تغییر سوالات امینیتی، پسورد و ایمیل پشتیبانی:

  1. در صفحه مدیریت Apple ID سایت اپل لاگین کنید.
  2. در قسمت Security بر روی Change Password کلیک کنید.
  3. به سوالات امنیتی که از شما پرسیده می شود پاسخ دهید.
  4. در پنجره جدید، پسورد قدیمی و پسورد جدید را دوبار در فیلدهای مورد نظر وارد نمایید.
  5. در قسمت Security بر روی Change Questions کلیک کنید.
  6. اگر از شما سوال های امنیتی پرسیده شد، به آنها پاسخ دهید. سپس سه سوال جدید انتخاب نموده و به آنها پاسخ دهید.

در آیفون و آیپد:

  1. از مسیر Setting>iTunes Store & App Store بر روی اپل آیدی خود لمس کنید.
  2. گزینه View Apple ID را لمس کنید.
  3. سیستم شما را به سایت مدیریت اپل آیدی هدایت می کند. با اپل آیدی خود لاگین کنید.
  4. برای تغییر اپل آیدی و مشخصات فردی وارد قسمت Account شوید و مرحله 3 از دستور بالا را ادامه دهید.
  5. برای تغییر سوالات امنیتی، پسورد و ایمیل پشتیبان خود وارد قسمت Security شده و مرحله 2 به بعد دستور بالا را ادامه دهید.

در این مطلب سعی کردیم نکات مهم در مورد آیفون را برای کسانی که می خواهند آیفون بخرند توضیح دهیم، با مطالعه دقیق این مطلب و نکات مهمی که گفته شد، می توانید یک خرید امن و بدون نگرانی را از محصولات اپل داشته باشید.

 

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d8%b5%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%ad%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86/
ads
ads