داغ ترین ها :
آموزش افزایش سرعت استریم در تلویزیون

آموزش افزایش سرعت استریم در تلویزیون

آیا سرعت شبکه تلویزیون شما پایین است؟ دلایل متعدد و گوناگونی وجود دارند که می‌توانند روی عملکرد پخش یا دانلود شبکه تلویزیون تاثیرگذار باشند؛ این موارد ممکن است محدوده گسترده‌ای از سرعت اتصال اینترنت تا تداخل‌های احتمالی سایر دستگاه‌ها از طریق شبکه وایرلس را شامل شود. در این مقاله قصد داریم روش‌های افزایش سرعت استریم در تلویزیون را مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما در تکنولایف همراه باشید.

 

تکنولایف در تلاش است تا بهترین تلویزیون های بازار ایران را به مشتریان خود عرضه کند: قیمت تلویزیون

 

اتصال اینترنت

معمولا سرعت پایین اینترنت را می‌توان به عنوان یکی از دلایل بروز ضعف در استریم تلویزیون به حساب آورد. در صورتی که اتصال اینترنت شما ضعیف بوده و در سایر دستگاه‌ها همانند گوشی موبایل یا لپ تاپ هم با مشکل مواجه هستید، قطعا هنگام استریم در تلویزیون هم تجربه‌ای مشابه خواهید داشت. این مسئله هنگام تماشای محتوای ویدیویی با وضوح بالا که نیازمند پهنای باند بیشتر از 1080p HD هستند، کاملا مشخص است. با این حال، یک روش برای تشخیص قطعی خطا وجود دارد و آن را می‌توان بررسی و ارزیابی کامل عملکرد تلویزیون دانست. برای انجام این کار باید سرعت اینترنت خود را روی دستگاه‌هایی که به صورت مستقیم به روتر شما متصل هستند با استفاده از باند بی سیم 5 گیگاهرتز و سرعت بالاتر از آن، آزمایش کنید. همچنین امکان استفاده از سرویس‌هایی همانند SpeedTest.net با مرورگر کامپیوتر یا گوشی هوشمند هم امکان‌پذیر است؛ شما می‌توانید برنامه کاربردی این وب سایت را در گوشی موبایل دانلود کرده و آزمایش‌های موردنظر را انجام دهید.

افزایش سرعت استریم در تلویزیون

در ادامه کار باید سرعت موردنظر را یادداشت کرده و آزمایش مشابه را روی تلویزیون انجام دهید. بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند دارای فروشگاه اختصاصی هستند که امکان دانلود برنامه‌های تست سرعت اینترنت را فراهم می‌کنند، اما شما می‌توانید از طریق مرورگر برای ورود به وب سایت SpeedTest.net یا Fast.com اقدام کرده و در نهایت نتیجه‌های به دست آمده را با یکدیگر مقایسه کنید. با این کار می‌توانید نخستین گام برای افزایش سرعت استریم در تلویزیون را با قدرت بردارید.

انتخاب نوع شبکه بیسیم

در صورتی که از اتصال شبکه بی سیم برای اتصال تلویزیون هوشمند خود به یک شبکه اینترنت بزرگ‌تر استفاده می‌کنید، باید نسبت به سریع بودن باند موجود اطمینان حاصل کنید. تلویزیون‌های مدرن از باندهای سریع‌تر 5GHz (802.11ac) پشتیبانی می‌کنند و این در حالی است که تلویزیون‌های قدیمی‌تر امکان دارد به پشتیبانی از باند 2.4GHz (802.11g/b) محدود شوند. بیشتر روترهایی که از باند 5 گیگاهرتز سریع پشتیبانی می‌کنند، فقط دو شبکه را پخش خواهند کرد. تنظیمات روتر خود را بررسی کرده تا مطمئن شوید که تلویزیون خود را در صورت امکان به باند سریع‌تر متصل می‌کنید.

فراموش نکنید که اخطارهایی مبنی بر انتخاب یک نوع خاص از شبکه بیسیم وجود دارد. در حالی که باند 5 گیگاهرتز سریع‌تر بوده و سرعت تئوری 1300 مگابایت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند، نفوذ ضعیف‌تری نسبت به باندهای قدیمی دارد و این سرعت ممکن است تحت تاثیر دیوار و سایر موانع هم قرار گیرد. شما می‌توانید برای رفع مشکلات احتمالی، روتر بی سیم خود را در موقعیت مکانی نزدیک تلویزیون قرار دهید؛ در حالت ایده‌آل روترها می‌توانند شعاع 10 متر را به خوبی پوشش دهند.

 

 

بهینه‌سازی شبکه بی سیم

یکی از بهترین اقداماتی که می‌توانید برای بهبود عملکرد شبکه در دستگاه‌های مختلف انجام دهید را می‌توان بهینه‌سازی شبکه بی سیم دانست. در حقیقت انجام این اقدام مهم به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی متفاوت می‌تواند سودمند باشد؛ شما با بهینه‌سازی شبکه وایرلس می‌توانید عواملی که خارج از کنترل هستند را مورد بررسی قرار دهید و هرگونه مشکل احتمالی را رفع کنید. به عنوان مثال، در صورتی که در محیط آپارتمانی زندگی می‌کنید و یک همسایه جدید وارد ساختمان شود، امکان دارد با راه‌اندازی شبکه وای فای در کانال مشابه شبکه شما، تداخل‌هایی ایجاد شود. در حالت کلی می‌توان آپارتمان‌نشینی را یکی از دلایل تغییر کیفیت شبکه اینترنت بی سیم دانست. شما می‌توانید تداخل شبکه‌های وای فای را با لپ تاپ یا گوشی هوشمند اسکن کرده و سپس با ایجاد تغییرات خاص موجب افزایش و بهبود سرعت اینترنت شوید.

استفاده از کابل اترنت

با این که نمی‌توان به سادگی شبکه بی سیم را نادیده گرفت، اما اتصال شبکه اینترنت از طریق کابل اترنت می‌تواند بهبود شرایط شبکه را تضمین کند. کابل‌های اترنت یک پیوند مستقیم میان دستگاه‌ها و روتر ایجاد کرده و این مسئله می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش سرعت شبکه داشته باشد؛ شما با استفاده از اتصال شبکه سیمی اینترنت می‌توانید از بهترین سرعت آن هم بهره‌مند شوید. در صورتی که با مشکلات ناشی از اتصال بی سیم مواجه هستید، کافی است از یک کابل اترنت برای متصل کردن تلویزیون به روتر استفاده کنید. همچنین اگر نسبت به سیم‌کشی در سرتاسر محیط خانه احساس خوبی ندارید هم می‌توانید از پاورلاین اترنت که یک جایگزین خوب برای کابل‌های موجود در دیوار به حساب می‌آید هم استفاده کنید.

اگر اتصال اینترنت بسیار سریعی دارید و کماکان با مشکل مواجه هستید، امکان دارد خطا و دلیل اصلی کاهش سرعت از پورت شبکه تلویزیون باشد. یکی از راه‌حل‌های این مشکل را می‌توان استفاده از یک آداپتور USB-to-Ethernet گیگابیتی به منظور افزودن شبکه سریع‌تر به تلویزیون دانست. در صورتی که با محتوای پخش‌شده همانند ویدیوهای 4K با نرخ بیت بالا و HDR که توسط سرور رسانه‌ای همانند Plex ارائه می‌شود هم مشکل دارید، افزودن شبکه‌های گیگابیتی به تلویزیون می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مهم به حساب آید. بدون تردید استفاده از کابل اترنت تاثیر زیادی در افزایش سرعت استریم در تلویزیون خواهد داشت.

 

آموزش استریم با گوشی را در مطلب زیر بخوانید:
چگونه استریم کنیم؟

 

استفاده از دستگاه‌های استریم یا کنسول‌های گیم

در صورتی که قصد ندارید شانس خود را با USB-to-Ethernet امتحان کنید، کافی است یک دستگاه پخش ثالث را برای استریم مدنظر قرار دهید؛ این روش می‌تواند در تلویزیون‌های قدیمی‌تر مشکلات مربوط به پردازنده‌های داخلی ضعیف را که با محتوای نرخ بیت بالاتر همخوانی نداشتند، حل کند. اپل تی وی 4K دارای یک پورت شبکه 1 گیگابیت بر ثانیه بوده که عملکرد پخش عالی را ارائه می‌کند و در صورتی که اینترنت باکیفیت داشته باشید هم می‌توانید از آن استفاده کنید. سایر دستگاه‌ها همانند کنسول‌های بازی، علی‌الخصوص پلی استیشن 5 و سری ایکس باکس هم شبکه‌های گیگابیتی سریع و برنامه‌های گوناگون را برای سرویس‌های استریم (Netflix و Hulu) ارائه می‌کنند.

اپل tv

به خاطر داشته باشید که برخی از تلویزیون‌ها ممکن است با استفاده از دستگاه‌های خارجی نتوانند عملکرد خوبی در اجرای برنامه‌های بومی خود ارائه کنند. در حقیقت این امکان وجود دارد که توانایی لازم در حذف لرزش از سیگنال 24 هرتز با استفاده از HDMI وجود نداشته باشد. معمولا بیشتر تلویزیون‌های میان‌رده مدرن می‌توانند این کار را بدون مشکل انجام دهند، اما در صورتی که کیفیت لازم را مشاهده نکردید، احتمالا سایر روش‌ها را بررسی خواهید کرد.

 

 

احتمال خرابی کابل‌های اترنت وجود دارد

در صورتی که از یک شبکه باسیم استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید احتمال خرابی ناگهانی کابل‌های اترنت و قطع شدن شبکه وجود دارد. برای حل این مشکل، کافی است کابل اترنت که از دستگاه به روتر متصل شده را تعویض کنید. شما گزینه دیگری به غیر از تهیه کابل اترنت و یک کابل HDMI اضافی برای موقعیت‌های ضروری در اختیار نخواهید داشت.

کیفیت را فدای قابلیت کنید

گاهی وقت‌‌ها این احتمال وجود دارد که نتوانید اتصال اینترنت را بهتر کنید و انجام تغییرات در تنظیمات شبکه هم موجب بهبود شرایط نشود. در این مرحله باید تجربه‌ای جدید از استریم را رقم بزنید. برخی از سرویس‌های استریم به شما اجازه می‌دهند هنگام پخش، کیفیت یا عملکرد را انتخاب کنید. البته گاهی وقت‌ها یک تنظیم در برنامه‌های پخش استریم قرار دارد، اما درباره نتفلیکس شرایط متفاوت بوده و لازم است از یک مرورگر وب برای ورود به حساب کاربری خود  استفاده کنید. برای انجام این کار وارد وب سایت Netflix.com شوید، سپس نمایه‌ای که با تلویزیون خود استفاده می‌کنید را انتخاب کنید. تصویر پروفایل را نگه داشته و روی گزینه اکانت (Account) ضربه بزنید. در ادامه کار باید وارد بخش نمایه و کنترل‌های والدین (Profile and Parental Controls) شوید و گزینه تنظیمات پخش (Playback Settings) را در منوی موردنظر، انتخاب کنید.

افزایش سرعت استریم در تلویزیون

هم اکنون شما می‌توانید کیفیت ویدیوی ارسالی به دستگاه‌های خود را در بخش مصرف داده هر صفحه (Data Usage per Screen) کاهش دهید. انجام این کار می‌توانید روی کیفیت محتوایی که مشاهده می‌کنید، تاثیرگذار باشد، اما در صورتی که اینترنت ضعیفی داشته باشید، قطعا آزمایش آن می‌توانید مفید باشد.

قطع اتصال تلویزیون به برق

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، خاموش کردن تلویزیون و سپس جدا کردن پریز برق است. در ادامه باید چند دقیقه منتظر بمانید و مجددا اتصال را برقرار کنید. با این که روشن شدن مجدد تلویزیون ممکن است نیازمند کمی زمان باشد، اما معمولا با انجام این کار می‌توانید نسبت به حل شدن مشکلات نرم افزاری اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

آیا روش‌های دیگری برای آزمایش سرعت اینترنت وجود دارد؟ روش‌های ذکرشده و استفاده از وب سایت‌های SpeedTest.net در کنار Fast.com می‌توانند پاسخگوی نیاز شما برای ارزیابی‌های احتمالی باشند.

آیا سرعت اینترنت باسیم از اینترنت بی سیم کمتر است؟ در حالت کلی استفاده از اینترنت باسیم (کابل اترنت) می‌تواند پایداری و سرعت بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. در صورتی که قصد افزایش سرعت استریم در تلویزیون را دارید، بهتر است اینترنت باسیم را مورد بررسی قرار دهید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86/
ads
ads