داغ ترین ها :
اندروید ۱۲: تغییرات ایجادشده در نسخه بتای سیستم‌عامل جدید گوگل

اندروید ۱۲: تغییرات ایجادشده در نسخه بتای سیستم‌عامل جدید گوگل

از همان زمان که توسعه‌دهندگان اندروید نسخه بتا را راه‌اندازی کردند، اخبار اندروید 12 در همه‌جا انتشار یافت. گرچه این نسخه حتی نماینده نسخه نهایی هم نیست، اما باز هم می‌تواند محدوده توقعات را تعیین کند. اندروید 12 به روزرسانی 2021 سیستم‌عامل اندروید است که مبتنی بر اندروید 11 عرضه‌شده در 2020 است (که هنوز برخی از گوشی‌ها از آن بی‌بهره‌اند). انتظار می‌رود اندروید 12 تا سال 2021 به طور کامل راه‌اندازی شود و کمی پس از آن عرضه شود. شاید از بین گوشی های فعلی موجود در بازار، گلکسی s21 اولترا محتمل ترین گزینه برای دریافت آن باشد. قیمت گوشی سامسونگ این روزها کاهشی بوده و فرصت مناسبی برای خرید پرچمداران اندرویدی فراهم کرده است.
در ادامه، همه آنچه درباره اندروید 12 شایعه شده و به گوش رسیده را شرح داده‌ایم، و در آینده نیز با خبرهای تازه و اطلاعات جدید این مقاله را به‌روز خواهیم کرد. همراه مجله تکنولایف باشید تا در جریان تغییرات اندروید ۱۲ و انتظاراتی که از آن می‌رود قرار بگیرید.

تاریخ عرضه اندروید 12 گوگل

در حال حاضر نسخه بتای اندروید ۱۲ عرضه شده است. البته این نسخه در اصل نسخه بسیار اولیه‌ای برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هاست تا نرم‌افزارهای‌شان را به‌روزرسانی کنند.
احتمالا در Google IO ماه مه، از اولین بتای عمومی پرده‌برداری خواهد شد. این اولین نسخه مناسب کاربران عمومی است، و بسیاری از ویژگی‌های جدید ممکن است در آنجا ظاهر شوند. انتظار می‌رود که نسخه نهایی اندروید 12 نیز، همچون گذشته در ماه سپتامبر عرضه شود. به احتمال زیاد در آن زمان فقط تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌ها مثل Pixel5 و Pixel 4a و احتمالا Pixel6 از آن بهره خواهند برد.
البته کار شرکت‌ها برای تهیه اندروید 12 برای گوشی‌های‌شان طبق معمول ممکن است ماه‌ها به طول انجامد. پس این احتمال می‌رود که برای اکثر گوشی‌های قدیمی، نسخه متناسب با اندروید ۱۲ تا 2022 هم نرسد.

تاریخ عرضه اندروید ۱۲ گوگل
نسخه بتای توسعه‌دهندگان اندروید 12 چه ویژگی‌هایی دارد؟

گوگل، خود برخی از ویژگی‌های نسخه بتای توسعه‌دهندگان اندروید ۱۲ را اعلام کرده است: «فشرده‌سازی مؤثر فیلم و تصویر، برای صرفه‌جویی در اینترنت داده»، «کپی و جای‌گذاری ساده‌تر»، «بهبود ویژگی‌های صوتی»، «پشتیبانی بهتر از تبلت‌ها، گوشی‌های تاشو و تلویزیون‌ها»، «تغییراتی در پیمایش اشاره‌ای»، «بازطراحی منوی اعلانات» و «مسدود کردن اعلانات تکراری». البته بر اساس گزارشات کاربران، این‌ها همه فقط نوک کوه یخ هستند!

نسخه بتای توسعه‌دهندگان اندروید ۱۲ چه ویژگی‌هایی دارد؟
طبق گفته 9to5Google، موارد دیگری هم وجود دارند که گوگل به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است:
• گزینه کاهش رنگ برای کاهش کنتراست روی صفحه
• امکان کوچک کردن نماد برنامه‌ها برای افزودن برنامه‌های بیشتر به صفحه اصلی
• تغییرات امنیتی برای جلوگیری از استفاده راحت برنامه‌ها از دوربین و میکروفون در هر زمان
• تغییرات اندک در مدیاپلیر lockscreen
• امکان ارسال گذرواژه‌های Wi-Fi برای گوشی‌های اطراف
• قابلیت افزودن شکلک یا نوشته به screenshotها
• میانبر جدید از طریق دو بار ضربه به پشت تلفن
• امکان گرفتن screenshotهای نواری (scrolling screenshot)
اگرچه به نظر می‌رسد دو ویژگی آخر هنوز فعال نشده‌اند.
به‌علاوه، توسعه‌دهندگان XDA در حال تغییر برخی بخش‌های قدیمی هم هستند. به نظر می‌رسد که آن‌ها علاوه بر ویژگی‌های ذکرشده، بر روی این موارد نیز تمرکز خاصی کرده‌اند:
• بازطراحی تنظیمات و منوها
• بهبود حالت‌های استفاده یک‌دستی
• حالت پس‌زمینه مات جدید صفحه اعلانات، برای تناسب آن با تم سیستم
همچنین با توجه به تمرکز XDA، احتمالا شاهد always-on تمیزتر و مدیاپلیر کوچک‌تر خواهیم بود.

اخبار و اطلاعات درزکرده در خصوص ویژگی‌های خاص اندروید 12

شاید بزرگ‌ترین اخبار نشتی در خصوص اندروید 12، همان تصاویری باشند که از به‌روزرسانی سیستم‌عامل خبر می‌دهند. تصاویری که نکاتی در مورد ویژگی‌های به‌روزرسانی جدید در خود دارند.
به نظر می‌رسد اعلان حریم شخصی‌ای برای هنگامی که یک برنامه از میکروفون یا دوربین استفاده می‌کند ایجاد شده، تا این موضوع را اطلاع دهد. تمرکز بیشتری هم روی ابزارک‌های صفحه اصلی صورت گرفته است. همچنین، منوی تنظیمات سریع بازطراحی شده، که به شما امکان دسترسی به تنظیمات کمتر و موضوعات بیشتری خواهد داد. ویژگی «طرح‌های رنگی گزینه‌ها» در این منو، جلوتر شرح داده خواهد شد.

گوگل در یک پست وبلاگی، در خصوص اندروید 12 این نکته را متذکر شده است: «استفاده از فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگر در دستگاه‌ها آسان‌تر خواهند شد. البته به شرطی که مراقب باشید اقدامات ایمنی اندروید به خطر نیفتند». گوگل در خصوص چگونگی این کار چیزی نگفته است. به خصوص که در حال حاضر دسترسی به سایر فروشگاه‌ها در اندروید ممکن است، و این موضوع را کمی عجیب می‌کند. اما شاید قرار است برخی از آن‌ها برجسته شده یا انتخاب مشخص‌تری پیش روی مخاطب بگذارند.
طبق نظر توسعه‌دهندگان XDA، اندروید ۱۲ ممکن است ارائه برخی به‌روزرسانی‌ها توسط گوگل را آسان کند. آن‌ها گفته‌اند که شركت قصد دارد Android Runtime (ART) را به یك ماژول Mainline تبدیل كند. این یعنی اکثر به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل از طریق Google Play Store ارائه خواهند شد. احتمالا این یعنی به‌روزرسانی‌های بیشتری در پیش خواهد بود، اما لازم نیست که منتظر شرکت گوشی‌تان باشید تا آن‌ها را ارائه دهد. البته باز هم به‌روزرسانی‌های بسیاری به روش قدیمی ارائه خواهند شد.
توسعه‌دهندگان XDA همچنین گفتند که اندروید 12 می‌تواند برنامه‌ها را hibernate کند. یعنی آن‌ها باز می‌مانند، اما استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود. این کار جلوی مصرف بیش‌ازحد انرژی توسط گوشی را می‌گیرد. گزارشات حاکی از آن‌اند که Hibernation در واقع حافظه پنهان برنامه را از گوشی پاک می‌کند. این حرکت بیشتر یک حذف جزئی به نظر می‌رسد تا روشی برای کنار گذاشتن برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

اخبار و اطلاعات درزکرده در خصوص ویژگی‌های خاص اندروید ۱۲

شنیده شده که اندروید 12 قادر به درک میانبری از طریق 2 بار ضربه به پشت گوشی است. این حرکت می‌تواند برای گرفتن screenshot، راه‌اندازی دستیار گوگل و موارد دیگر مفید باشد (حداقل در گوشی‌های Pixel). این حرکت می‌تواند به نوعی جانشین Active Edge باشد، که در نسخه‌های اولیه توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ به چشم می‌خورد.
یک خبر جالب هم در خصوص App Pairs یا استفاده هم‌زمان از دو برنامه که معمولا با هم به کار می‌روند وجود دارد. نمونه‌های احتمالی آن شامل «نقشه و موزیک‌پلیر» یا «مرورگر و برنامه‌های یادداشت‌برداری» هستند. البته دقیقا مشخص نیست که App Pairs چه کاری انجام می‌دهد. اما از آنجا که حالت‌های تقسیم صفحه در تلفن‌های اندرویدی با مشکلاتی مواجه‌اند، ممکن است این پیشرفتی برای جفت شدن برنامه‌های خاص باشد.
اندروید 12 به احتمال زیاد حالت اشتراک Wi-Fi (چیزی شبیه iOS) را خواهد داشت، که به شما امکان به‌اشتراک‌گذاری خیلی ساده گذرواژه‌های Wi-Fi با سایر افراد نزدیک خود را می‌دهد. این حرکت جایگزین سیستم کد QR موجود در گوشی‌ها خواهد شد، و ضمنا برای افراد سودجو هم کار می‌کند.
آخرین شایعه اشاره به سیستم رنگ‌آمیزی جدید اندروید 12 دارد، که قادر است بر برنامه‌های بومی و شخص ثالث تأثیر بگذارد. این قابلیت اجازه می‌دهد یک رنگ اصلی و یک رنگ پشتیبان انتخاب کنید، تا همه برنامه‌ها و منوها مطابق سلیقه شما تنظیم شوند.

ما از اندروید 12 چه انتظاراتی داریم؟

اندروید 11 شکل خوبی دارد، اما هنوز جای پیشرفت دارد. در ادامه انتظاراتی که از اندروید ۱۲ داریم شرح داده‌ایم.

1. ظاهر کاملا جدید

مدت زیادی‌ست که در ظاهر اندروید اصلاح اساسی‌ای صورت نگرفته است. دقیقا از سال ۲۰۱۴ و زمانی که Material Design ارائه شد.
شاید به نظرتان بیاید که الان اندروید ظاهر خوبی دارد و گوگل دیگر نمی‌خواهد آن را تغییر بدهد. اما یک خانه‌تکانی و تغییر دکوراسیون در طراحی، می‌تواند دیدن نسخه بعدی اندروید را هیجان‌انگیزتر کند.

2. ویجت‌های قابل‌انعطاف

iOS14 ویژگی‌های زیادی از آنچه قبلا اندرویدی‌ها از آن بهره‌مند بودند، از جمله ویجت‌ها، اضافه کرده است. اما ویژگی بسیار مفیدی هم برای ویجت‌ها در نظر گرفته که امیدواریم گوگل آن را کپی کند.

ویژگی Smart Stack به شما امکان ایجاد دسته‌ای از ویجت‌ها در صفحه اصلی‌تان را می‌دهد، که می‌توانید از طریق کشیدن صفحه آن‌ها را ببینید. اما می‌توانید هم به سیستم‌عامل اجازه دهید بر اساس نحوه استفاده شما، مورد مناسب را به شما نشان دهد.
به عنوان مثال، اگر همیشه اوایل صبح آب‌وهوا را بررسی می‌کنید، احتمالا آن را بالای بقیه خواهید دید. در باقی روز هم همواره آنچه بیشتر در آن زمان استفاده شده بالاتر خواهد بود. این روشی مناسب برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی صفحه اصلی با ویجت‌هاست، در حالی که همیشه از قابل‌مشاهدگی آنچه بیشتر می‌خواهید ببینید مطمئن خواهید بود.

3. پشتیبانی از گوشی‌های بیشتر

شاید بتوان با اطمینان گفت که بزرگ‌ترین مشکل اندروید این است که نسخه‌های جدید هیچ‌وقت به گوشی‌های قدیمی نمی‌رسند. قرار نیست که دستگاهی برای همیشه پشتیبانی شود، اما بسیاری از آن‌ها فقط 2 سال به‌روز می‌شوند و برخی هم کمتر از آن.
بنابراین از اندروید ۱۲ انتظار می‌رود پشتیبانی طولانی‌تری از بیشتر دستگاه‌ها انجام دهد، و به‌روزرسانی‌های سریع‌تری هم برای‌شان ایجاد کند. چرا که در اکثر ماه‌ها منتظر نسخه جدیدی از اندروید در گوشی‌های خاص هستیم.
البته فقط برخی از این موارد به گوگل بستگی دارد، تا کاری کند تولیدکنندگان دستگاه‌ها بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر گوشی‌های‌شان را به‌روز کنند، و باقی آن‌ها به خود تولیدکنندگان مربوط است.

4. پایان دادن به به‌روزرسانی‌های سالانه

پیش‌تر گفته بودیم که احتمالا دیگر نیازی به به‌روزرسانی‌های سالانه نیست. این یک دوره زمانی دلخواه است و گاهی به‌روزرسانی‌های زیادی برای ارائه دادن وجود ندارد. بنابراین به جای به‌روزرسانی بزرگ در پایان هر سال، ترجیح می‌دهیم ویژگی‌های جدید را در طول سال ببینیم.
البته قبلا هم در طول سال به‌روزرسانی‌های کوچک‌تری برای رفع اشکالات و بهبود امنیت دریافت کرده‌ بودیم، اما دلیلی وجود ندارد که ویژگی‌های اصلی نتوانند جزئی از این به‌روزرسانی‌ها باشند.

5. همه قابلیت‌ها برای همه گوشی‌ها

نه‌تنها همه گوشی‌ها نسخه جدید اندروید را دریافت نمی‌کنند، بلکه آن‌هایی هم که دریافت می‌کنند هم از همه ویژگی‌ها برخوردار نیستند. این موضوع چند دلیل دارد:
1. گوگل اغلب برخی ویژگی‌ها را نگه می‌دارد تا با آن‌ها Pixel را منحصربه‌فرد کند. مثل ویژگی پیشنهاد برنامه در جایگاه استاندارد در اندروید ۱۱، که (به صورت اختیاری) ردیف پایین صفحه اصلی را با مواردی که در هر زمان بیشتر استفاده می‌شدند یا به آن‌ها نیاز بود پر می‌کرد.
2. گوگل توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از تمام ویژگی‌ها نمی‌کند. به عنوان مثال می‌توان به بخش «مکالمات» در لیست اعلانات اشاره کرد. این ویژگی مفید که از جالب‌ترین موارد اضافه‌شده به اندروید ۱۱ بود، اعلانات گپ‌ها را از سایر اعلانات جدا می‌کند. اما تولیدکنندگان مجبور نیستند آن را در گوشی‌های‌شان ارائه بدهند.
عدم دسترسی به این ویژگی‌ها، هیجان به‌روزرسانی‌های اندروید را از بین می‌برند. به همین دلیل هم امیدواریم و آرزو می‌کنیم این مورد تغییر کند.

۱. ظاهر کاملا جدید اندروید 12

شما انتظار چه چیزهایی را از اندروید ۱۲ دارید؟ فکر می‌کنید چه اتفاقات و تغییراتی در آن رخ خواهد داد؟ به نظر شما iOS بهتر است یا اندروید؟ ما را در جریان نظرات و ایده‌های‌تان بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af-12-%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d8%af%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b3%d8%ae%d9%87-%d8%a8%d8%aa%d8%a7/
ads
ads