داغ ترین ها :
چگونه از ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ برگردیم؟

چگونه از ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ برگردیم؟

نسخه نهایی ویندوز ۱۱ بالاخره منتشر شد و کاربران حالا می‌توانند از نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت استفاده کنند. اما اگر این نسخه را نصب کردیم ولی در نهایت خواستیم به ویندوز ۱۰ برگردیم باید چه کاری انجام دهیم؟ در این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم که برای بازگشت از ویندوز 11 به ویندوز 10 باید چه کاری انجام دهید. پس در ادامه حتما با تکنولایف همراه باشید و این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: آموزش ویدئویی و تصویری نصب ویندوز 11 و نحوه فعال کردن TPM 2

چرا بخواهیم از ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ برگردیم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که پس از بروزرسانی به ویندوز ۱۱ بخواهید مجددا به ویندوز ۱۰ برگردید. مثلا تصور کنید ویندوز ۱۱ سازگاری خیلی زیادی با سخت افزار شما نداشته باشد و باعث شود تا سرعت لپ تاپ شما کاهش پیدا کند. در این مطلب روش بازگشت از ویندوز 11 به ویندوز 10 را به شما توضیح می‌دهیم.

ویندوز 11

دلیل دیگر این است که احتمال دارد با ظاهر جدید این ویندوز نتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید و بخواهید به ظاهر آشناتر ویندوز ۱۰ بازگردید. دلایل دیگری نیز می‌تواند باعث این اتفاق شود که در این مطلب خیلی قصد نداریم به آن‌ها بپردازیم و هدف بیشتر آموزش بازگشت به ویندوز ۱۰ است.

 

انواع لپ تاپ را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید لپ تاپ

بازگشت از ویندوز 11 به ویندوز 10 چگونه انجام می‌شود

به دو روش کلی می‌توانید از ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ برگردید و این مستقیما به تعداد روزهایی بستگی دارد که از نصب ویندوز ۱۱ به روی سیستم شما گذشته است. اگر کمتر از ۱۰ روز است که ویندوز ۱۱ را به روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود نصب کرده‌اید به راحتی می‌توانید به ویندوز ۱۰ برگردید.

خود شرکت مایکروسافت این ویژگی را در نظر گرفته شما اگر بعد از نصب از ویندوز ۱۱ راضی نبودید بتوانید بدون مشکل و به راحت‌ترین شکل ممکن به نسخه قبلی بازگردید.

برای این کار کافیست به تنظیمات و سپس بخش System بروید و پس از انتخاب گزینه‌ی Windows update به روی Additional options recovery کلیک کنید.

با انجام این کار به منو یک گزینه‌ی Recovery options اضافه می‌شود. حال در این قسمت به روی گزینه‌ی Go back کلیک کنید. به محض انتخاب این گزینه یک صفحه آبی رنگ با پیغام ‘’Getting thing ready’’ به روی صفحه نمایش داده می‌شود و باید کمی منتظر بمانید.بازگشت به ویندوز 10

در مرحله بعد مایکروسافت از شما سوال می‌کند که به چه دلیل می‌خواهید به نسخه قبلی بازگردید و شما باید دلیل خود را انتخاب کنید و یا این که حتی آن را توضیح دهید. در ادامه ویندوز از شما سوال می‌کند که به دنبال آپدیت‌های جدیدتر باشد یا خیر که شما در این مرحله باید گزینه‌ی No thanks‌ را برگزینید.

در این مرحله ویندوز به شما توضیح می‌دهد که این فرایند ممکن است کمی زمان بر باشد و باید تا تمام شدن آب حوصله کنید. همچنین یادآور می‌شود که با این کار ممکن است مجبور شوید برخی برنامه‌های خود را بار دیگر نصب کنید. برای رد شدن از این مرحله به روی گزینه‌ی Next کلیک کنید.

در نهایت هم در مرحله‌ی بعدی باید یک بار دیگر گزینه‌ی Next و در نهایت Go back to windows 10 را انتخاب کنید.

 

شاید نیاز داشته باشید: انتقال فایل از اندروید به ویندوز و بالعکس

 

چگونه بفهمیم چند روز از نصب ویندوز ۱۱ گذشته است؟

روشی برای انجام این کار وجود ندارد و باید خودتان به این تاریخ توجه داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم زمانی که ویندوز ۱۱ را نصب می‌کنید به روی گوشی خود یا خود لپ تاپ یک یاداور برای ۹ روز بعد تنظیم کنید که اگر این نسخه را دوست نداشتید بتوانید در نهایت سادگی به نسخه قبلی بازگردید.

چگونه بعد از گذشت ۱۰ روز از ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ برگردیم؟

اگر بیش از ۱۰ روز از نصب ویندوز ۱۱ به روی سیستم شما گذشته باشد دیگر نمی‌توانید از روش اول استفاده کنید و باید به سراغ روش دوم بروید. در روش دوم باید ویندوز ۱۰ را به روش کلاسیک به روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود نصب کنید.

یعنی در ابتدا باید فایل ویندوز را به روی یک فلش انتقال دهید (البته با روش‌های مخصوص به خود) و در ادامه به منوی بوت لپ تاپ بروید و ویندوز قبلی خود را حذف کرده و ویندوز جدید را نصب کنید.ویندوز 10

 

اگر قصد نصب ویندوز 11 را دارید، حتما قبل از نصب از حداقل سخت‌افزار مورد نیاز آن مطمئن شوید.

لیست پردازنده های سازگار با ویندوز ۱۱

 

در ادامه این مراحل را به شما آموزش می‌دهیم و باید مطابق همین مراحل عمل کنید.

  • در ابتدا مطمئن شوید که هیچ فایل مهمی در درایو اصلی شما وجود نداشته باشد؛ چرا که این درایو در فرایند نصب مجدد ویندوز به طور کامل فرمت می‌شود. اگر لپ تاپ شما تنها یک درایو اصلی دارد حتما اطلاعات مهم خود را به یک هارد دیسک انتقال دهید.
  • فایل نصبی ویندوز ۱۰ را به روی لپ تاپ خود دانلود کنید. این فایل احتمالا حدود ۴ یا ۵ گیگابایت حجم دارد.
  • یک فلش ۸ گیگابایتی یا بیشتر انتخاب کرده و آن را به سیستم متصل کنید. توجه داشته باشید که فلش در طول عملیات نصب ویندوز فرمت می‌شود و اگر اطلاعات مهمی به روی آن است حتما آن را به لپ تاپ یا هارد خود انتقال دهید.
  • برنامه Rufus‌ را دانلود و نصب کنید. سپس این برنامه را اجرا کرده و دقیقا فلش متصل کرده به سیستم را انتخاب کنید.
  • در ادامه باید فایل دانلود کرده ویندوز را در این برنامه انتخاب کنید و سپس گزینه‌ی موجود در برنامه را به جای GPT به روی MBR قرار دهید (البته اگر در بوت منو فلش خوانده نشد باید بار دیگر GPT را انتخاب کنید اما اکثر لپ تاپ ها و سیستم‌ها با MBR کار می‌کنند).
  • حالا شروع را انتخاب کنید تا ویندوز ۱۰ به برای نصب به روی فلش انتقال پیدا کند. این فرایند به نسبت سرعت سیستم شما و همچنین فلش ممکن است حدود ۳۰ دقیقه به طول بینجامد.
  • در ادامه حالا مدل لپ تاپ خود را در گوگل به همراه Boot menu سرچ کنید تا دکمه‌های مخصوص لپ تاپ شما برای ورود به بخش بوت منو به شما نمایش داده شود. این ترکیب دکمه‌های یا حتی یک دکمه تکی می‌تواند برای سیستم‌های مختلف متفاوت باشد.
  • حالا لپ تاپ یا سیستم خود را خاموش کنید. به محض روشن کردن دوباره دکمه‌های لازم برای ورود به بوت منو را انتخاب کنید. حالا به منوی بوت منتقل می‌شوید و به سادگی در این بخش می‌توانید فلش وصل شده به ویندوز را انتخاب کنید.
  • بعد از کمی صبر به بخش نصب ویندوز ‍۱۰ منتقل می‌شود. در این قسمت باید نوع ویندوز دلخواه خود و درایو مورد نظر را انتخاب کنید. فقط در نظر داشته باشید که درایو اصلی خود که ویندوز در آن بوده است را در ابتدا فرمت کنید.
  • در ادامه فرایند نصب ویندوز کمی به طول می‌انجامد و در نهایت ویندوز به روی سیستم شما نصب می‌شود.
  • چون به احتمال خیلی زیاد ویندوز اصلی به روی لپ تاپ خود نصب نکرده‌اید پس از بالا امدن ویندوز باید آن را کرک کنید و در نهایت درایوهای مختلف لپ تاپ را به روی آن نصب کنید.

 

اگر از یوتیوب برای امور آموزشی استفاده میکنید، مطلب زیر را بخوانید:

برنامه دانلود از یوتیوب

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

4 نظر

  1. غزال

    ببخشید میخواستم بگم لپتاب من ویندوز ۱۰ داشت روش ۱۱ نصب کردم و تاچ پدم کار نمیکنه چیکار باید کنم که کار کنه؟

    1. فرانک یحیوی

      پاسخ به غزال

      سلام، وقت شما بخیر. درایورهای لپ تاپ رو چک کنید، اگر نصب نبود روی سیستم، درایور تاچ پد رو نصب و آپدیت کنید.
  2. hossein

    سلام وقت بخیر، لپ تاپ بنده از خود کارخونه ویندوز 10 هوم اورجینال داشت که به ویندوز 11 اورجینال ارتقا دادم و از 10 روز هم بیشتر گذشته، میخوام بدونم راهی هست که ویندوز 10 هوم نصب کنم و از لایسنس اورجینال لپ تاپ استفاده کنم؟

    1. امیرحسین کنزق

      پاسخ به hossein

      اگر اکانت ماکروسافت داشته باشید ممکنه.
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%da%af%d8%b4%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d9%88%db%8c%d9%86%d8%af%d9%88%d8%b2-11-%d8%a8%d9%87-%d9%88%db%8c%d9%86%d8%af%d9%88%d8%b2-10/
ads
ads