داغ ترین ها :
بررسی تخصصی گوشی A50 سامسونگ | فراتر از میان رده

بررسی تخصصی گوشی A50 سامسونگ | فراتر از میان رده

از آغاز سال 2019 معرفی گوشی های هوشمند در قالب خانواده A سرعت بیشتری پیدا کرده و یکی از گوشی‌های با کیفیت سری A، گوشی A50 می‌باشد. سامسونگ این گوشی هوشمند را در تاریخ 26 فوریه معادل 7 اسفند سال 1397 معرفی کرده است و مدت کوتاهی بعد از معرفی، این گوشی در بازارهای هدف عرضه گردید که یکی از آن‌ها ایران بوده و باید به این نکته اشاره کنیم که برند کره ای سامسونگ طرفداران زیادی در کشور ما دارد.

در طول سال 2018 کمپانی سامسونگ از عنوان نخست خود در جدول پرفروش ترینِ کمپانی ها دفاع کرد و گوشی های این برند کره ای بالاترین میزان فروش در بین تمامی کمپانی ها را به خود دیدند. اما به دست آوردن چنین جایگاه و ثبت بالاترین میزان فروش، فقط به لطف فروش گوشی های پرچمدار به دست نمی‌آید و سامسونگ بخش اعظم آن را مدیون گوشی های رنج میان رده خود است.

پیشنهاد تکنوبلاگ: راهنمای خرید گوشی تا ۴ میلیون تومان

تا سال گذشته دو سری A و J به عنوان خانواده میان‌رده این کمپانی شناخته می‌شدند اما از آغاز سال 2019 سامسونگ خط تولید در خانواده J را متوقف و سری M را جایگزین آن کرد. حال از آغاز سال جدید میلادی، دو سری A و M در این رده فعالیت می کنند و کمپانی گوشی های متنوعی را در قالب این دو خانواده معرفی کرده است.

گوشی A50

تمامی گوشی های هوشمند نقاط ضعف و قوت مختلفی دارند اما سامسونگ با توجه به قابلیت‌هایی که در این گوشی هوشمند بکار گرفته امید دارد که این گوشی آمار فروش بالایی را به ثبت برساند. در این بین فروشگاه اینترنتی تکنولایف نیز به محض ورود گلکسی A50 به ایران، آن را موجود کرده و این گوشی تا به امروز آمار فروش بالایی را در بازارهای مختلف به ثبت رسانیده است.

گوشی A50

بکارگیری قابلیت‌های عالی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کاربردی، سبب شده تا کاربران به سمت این گوشی هوشمند جذب شوند. سامسونگ نیز بنا دارد تا با عرضه گوشی های باکیفیت نظیر گوشی A50، فاصله خود با رقبا را بیش از پیش کند. حال تیم تکنولایف نیز به بررسی تخصصی این اسمارت فون پرداخته و با انجام تست‌های مختلف، آن را مورد ارزیابی قرار داده است و ما در قالب این مقاله، تمامی دست آورد های خود را در اختیار شما قرار می دهیم.

طراحی و ساخت

تغییر زبان طراحی در گوشی های هوشمند مسئله‌ای است که کمپانی های سازنده معمولا در مقابل آن مقاومت می‌کنند. ولی در طول سال 2019، این برند رویه خود را تغییر داده و گوشی‌های هوشمند خود را با طرح‌هایی متفاوت معرفی کرده است. این روزها انواع مختلف صفحه نمایش ناچ اعم از U، V و … در گوشی‌های هوشمند بکار گرفته می‌شوند.

دو کمپانی بزرگ سامسونگ و سونی تا حد زیادی در مقابل بکارگیری این مدل از صفحه نمایش مقاومت کردند اما سامسونگ پس از مدتی با چرخش 180 درجه ای مدل‌های مختلف صفحه نمایش ناچ را در گوشی های سری میان رده خود بکار گرفت. در حال حاضر گوشی های جدید این کمپانی در رنج میان رده همگی انواع مختلف صفحه ناچ را به خود می‌بینند.

گوشی A50

 

این برند کره ای صفحه نمایش ناچ طرح U را برای گوشی A50 اتنخاب کرده است. به کار گیری این مدل از صفحه نمایش سبب آن شده تا دوربین سلفی این گوشی هوشمند به صورت تک گانه باشد. همان طور که به صفحه نمایش نگاه می کنیم متوجه نفوذ ناچیز قاب از اطراف به آن می‌شویم که با این اوصاف، بخش جلوئی قاب تا حد زیادی در اختیار صفحه نمایش بوده و هیچ دکمه فیزیکی در آن دیده نمی‌شود.

لازم به ذکر است که اسکنر اثر انگشت گوشی A50 در زیر صفحه نمایش بکار گرفته شده و این فناوری مدت زمان کوتاهی است که در گوشی های هوشمند دیده می‌شود. کمپانی سرشناس Corning شیشه صفحه نمایش را تامین کرده و سومین ورژن شیشه های Gorilla Glass در این گوشی بکار گرفته شده و تا حد قابل قبولی از صفحه نمایش در مقابل خط و خش و ضربه محافظت می‌کند.

این روزها کاربران فاکتور های زیادی برای خرید گوشی در نظر دارند. جنس بدنه گوشی یکی از عوامل مهمی است که توجه ویژه ای به آن می‌شود. بدنه پشتی این گوشی هوشمند از جنس پلاستیک فشرده می باشد اما طراحی آن به گونه‌ای است که بسیار شبیه به فلز بوده و وزن گوشی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. با این حال کیفیت پلاستیک به کار گرفته شده در این دستگاه به صورتی است که به یک محصول با کیفیت و شکیل تبدیل شده است.

در بخش کناری قاب نیز فریم از جنس پلاستیک فشرده است و طراحی آن نیز شباهت زیادی به آلومینیوم دارد. بر خلاف بخش جلوئی قاب دکمه های فیزیکی در قسمت کناری دیده می‌شوند. کلید پاور در بخشی کناری قاب بسیار کاربردی بوده و بالای آن کلید های مربوط به تنظیم صدا قرار دارد. در طرف مقابل فقط جایگاه سیم‌کارت قرار دارد که کاربر با کمک سوزن مخصوصی که در جعبه گوشی قرار دارد می‌تواند جایگاه را باز کرده و سیم‌کارت ها را جای‌گذاری کند. یکی از نکات مثبت این گوشی هیبریدی نبودن آن است، بدین معنا که کاربران می‌توانند دو سیم‌کارت را به صورت همزمان بکار بگیرند و جایگاه مربوط به حافظه خارجی جدا می‌باشد.

گوشی A50

در زیر گوشی جک 3.5 میلی‌متری دیده می‌شود که در کنار آن پورت USB مدل Type-C قرار دارد و کمی آن طرف‌تر اسپیکر این گوشی به چشم می‌خورد. اما محل قرارگیری این اسپیکر کمی جای انتقاد دارد زیرا در بسیاری از موارد و به هنگام استفاده از گوشی، دست کاربر جلوی اسپیکر را می‌پوشاند که باعث قطع یا کاهش کیفیت صدا می‌شود. در بخش بالائی و پایینی قاب، دو جایگاه میکروفون دیده می‌شود که میکروفون پایین به هنگام تماس کاربرد داشته و میکروفون بالائی به هنگام فیلمبرداری با دوربین‌های گوشی فعال می شوند.

قسمت پشتی قاب این گوشی همان‌طور که در بالا اشاره کردیم از جنس پلاستیک بوده اما طراحی منحصر به فرد آن نور تابیده شده به گوشی را جذب کرده و طیف رنگی زیبائی را به وجود می آورد که این امر زیبائی این گوشی هوشمند علی الخصوص رنگ مشکی آن را چند برابر می‌کند. جایگاه دوربین اصلی این گوشی دیگر بخشی است که در قسمت پشتی قاب دیده می‌شود درست در جایی که سه سنسور در یک جایگاه عمودی دیده می‌شوند. در زیر این جایگاه فلاش دیده می‌شود که از نوع LED است و به هنگام عکسبرداری و فیلمبرداری در مکان های تاریک به کمک کاربر می‌آید و از طرفی دیگر به عنوان چراغ قوه نیز استفاده می‌شود. کمی پایین‌تر و در بخش مرکزی قاب پشتی، نام کمپانی نیز حک شده است.

گوشی A50

سایز گوشی‌های هوشمند یکی دیگر از عواملی است که کاربران به آن توجه دارند. از زمان معرفی اولین گوشی هوشمند تا به امروز، سایز صفحه نمایش و ابعاد گوشی‌ها روند رو به رشدی را سپری می‌کنند و اکثریت کاربران نیز به گوشی‌های هوشمند در سایز‌های بزرگ علاقه مند هستند.

گلکسی A50 اما ابعاد 7.7×74.7×158.5 میلی‌متری دارد و در کنار آن وزن 166 گرمی، دیگر مشخصه در بخش طراحی است. ابعاد و وزن ایده عال این گوشی راحتی خاصی برای کاربر به وجود آورده است که در کنار عوامل دیگر، این گوشی را به یکی از گزینه های خرید کاربران تبدیل می کند.

صفحه نمایش

کیفیت بالای صفحه نمایش گوشی‌های کمپانی سامسونگ همواره زبان‌زد بوده و این بخش، نقطه قوت اکثر گوشی‌های این کمپانی در رنج‌های مختلف است. سامسونگ درصد قابل توجهی از این کیفیت را مدیون بکارگیری صفحه نمایش های Super AMOLED است که این جنس، در گوشی A50 سامسونگ نیز بکار گرفته شده است. اما ارائه کیفیت عالی، به عوامل دیگری اعم از رزولوشن و تراکم پیکسلی و … نیز بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم.

گوشی A50

رزولوشن در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند 2340×1080 پیکسل است که این تعداد پیکسل کیفیت +Full HD را ارائه می‌دهند. در کنار رزولوشن ذکر شده، به تراکم 403 پیکسل بر اینچی نیز باید اشاره کنیم که یکی دیگر مشخصه مهم بالا بودن کیفیت صفحه نمایش این گوشی است. به صورت کلی عوامل متعددی در تعیین کیفیت بالایی صفحه نمایش‌ها دخیل هستند که این گوشی اکثر آن ها را در حد قابل قبول دارد.

هر چه که به عمر گوشی های هوشمند اضافه می‌شود، حاشیه های صفحه نمایش نیز کاسته می‌شود و همان طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، بکار گیری صفحه نمایش ناچ در گوشی های هوشمند سبب شده تا صفحه نمایش‌ها درصد بالاتری از قاب جلوئی را اشغال کنند. این عدد در گوشی هوشمند گلکسی A50 به 84.9 درصد رسیده است. عوامل متعددی در این بخش در حال پیشرفت هستند که استاندارد صفحه نمایش یکی دیگر از آن ها می‌باشد.  هر چه استاندارد افزایش یابد، قامت گوشی نیز بلند‌تر می‌شود و امروزه گوشی‌هایی با استاندارد 21:9 نیز دیده می‌شود که به زعم بسیاری از کاربران مشکلاتی را به وجود آورده است. اما این گوشی استاندارد 19.5:9 دارد که حالتی نرمال است.

گوشی A50

همان گونه که در بخش طراحی اشاره کردیم وظیفه حفاظت از صفحه نمایش به عهده Corning می‌باشد و این کمپانی Gorilla Glass 3 در این گوشی هوشمند بکار گرفته است که تا حد زیادی صفحه نمایش را در برابر خط و خش و ضربه حفاظت می‌کند. یکی دیگر از قابلیت های مهم این گوشی بهره بردن از قابلیت Ambient screen است. با فعال‌سازی گزینه ای به این نام در تنظیمات دستگاه، هنگام دریافت پیام، یا برداشتن گوشی از روی میز، صفحه نمایش به مدت چند ثانیه روشن می‌شود.

روشن شدن صفحه نمایش بدون فشردن دکمه پاور، برای مواقعی که پیغام جدیدی دریافت می‌کنید یا قصد نگاه کردن به ساعت را دارید، به کمک ویژگی کاربردی Ambient display امکان پذیر است که در گوشی A50 این ویژگی وجود دارد. در گلکسی A50 صفحه نمایش با رنگ تمام مشکی، ساعت و یا پیغام های دریافتی را به شما نشان می‌دهد.

دیگر قابلیت کاربردی این گوشی هوشمند Always on Display یا صفحه نمایش همیشه روشن می‌باشد. صفحه‌‌ی همیشه روشن قابلیتی است که به گوشی هوشمند شما اجازه می‌دهد همیشه اطلاعاتی در مورد تاریخ، زمان جاری، باتری، آب‌ و هوا و نوتیفیکیشن‌ها را بدون نیاز به باز کردن قفل نمایشگر، نشان دهد. افرادی که برای مشاهده‌ی اطلاعات فوری مثل تاریخ و ساعت یا وضعیت آب‌ و هوا تمایلی به باز کردن مداوم قفل نمایشگر گوشی خود ندارند، با استفاده از ویژگی صفحه‌‌ی همیشه روشن می‌توانند به‌ آسانی این اقدامات را انجام دهند. اما باز کردن قفل صفحه نمایش برای چک کردن پیام و اعلانات با مصرف شارژ امکان پذیر می‌شود ولی قابلیت همیشه روشن شارژ ناچیزی را مصرف می کند.

پردازنده

پردازنده برای گوشی، مانند مغز در بدن انسان عمل می‌کند و تمامی دستورات کاربر از پردازنده به اقصی نقاط گوشی ارسال می‌شود، از این رو قدرت چیپست در گوشی های هوشمند بسیار مهم است. درصد بالایی از گوشی‌های میان‌رده این برند کره‌ای همگی از چیپست‌های محصول خود شرکت استفاده می‌کنند که با نام اگزینوس شناخته می‌شوند. سامسونگ یکی از چیپست‌های قدرتمند خود در رنج میانی را برای گوشی A50 بکار گرفته است که اگزینوس 9610 نام داشته و معماری 10 نانومتری دارد و برای اولین بار است که در گوشی‌های هوشمند بکار گرفته می‌شود.

گوشی A50

رقبای این چیپست در کمپانی‌های دیگر، اسنپدراگون 660 و Helio P70 می‌باشند که بعد از آزمایشات صورت گرفته مشخص گردید که چیپست سامسونگ، عملکردی مناسب‌تری نسبت به دو رقیب دیگر خود دارد.

اگزینوس 9610 در ماکزیمم حالت از هشت هسته در دو سری چهار تایی با قدرت های 1.7 و 2.3 گیگاهرتز پشتیبانی خواهد کرد. پردازنده گرافیکی Mali-G72 که پیشتر در کنار چیپست های Helio P60 و Helio P70 بکار گرفته شده بود در گوشی A50 بکار گرفته شده و کیفیت بالایی را به هنگام اجرای بازی ارائه می دهد. این چیپست در تست تک هسته ای گیگبنچ نمره 1715 و در تست چند هسته ای نمره 5396 و در تست Antutu نیز نمره 143033 را بدست آورده است.

 

گوشی A50

چپیست این گوشی همچنین توانایی پشتیبانی از سه سنسور با قدرت های 25 و 16 و 16 مگاپیکسلی را دارد ولی کمپانی از ماکزیمم ظرفیت در این بخش استفاده نکرده است. به سبب بکارگیری دو مدل رم 6 و 4 گیگابایتی در کنار حافظه داخلی های 64 و 128 گیگابایتی، سامسونگ گلکسی A50 مدل های مختلفی در بازار های هدف خواهد داشت. در حال حاضر مدل‌های مختلف این گوشی با رم و حافظه داخلی‌های متفاوت در بازار ایران یافت می‌شوند و کاربران می‌توانند از طریق تکنولایف نیز اقدام به خرید مدل‌های مختلف این گوشی کنند.

دیگر مشخصه‌ای که در این بخش باید به آن اشاره کنیم سیستم عامل این گوشی است. سامسونگ آخرین ورژن از سیستم عامل گوگل یعنی اندروید 9.0 pie را در این گوشی بکار گرفته است که این امر با کمک رابط کاربری جدید این کمپانی یعنی One Ul محقق شده است. در این بین تست‌هایی که ما انجام دادیم عملکرد قابل قبولی را ثبت کرده است و برای کسانی که به انجام بازی با گوشی علاقه‌مند هستند باید بگوئیم که این گوشی بازی Asphalt 9 را بدون هیچ مشکل و لگی اجرا کرده است. با اینکه گلکسی A50 اولین گوشی با چیپست اگزینوس 9610 می‌باشد، نشانگر آن است که عملکرد این چیپست قابل قبول بوده و کاربران می‌توانند بازی ها و برنامه‌هایی که حجم و گرافیک بالایی دارند را بدون مشکل اجرا کنند.

دوربین

گوشی‌های هوشمند در انواع مختلف از هر برندی همیشه در حال رقابت با یکدیگر هستند و این رقابت در چند بخش بزرگ صورت می‌پذیرد و کاربران نیز تنها به چند بخش خاص توجه دارند و یکی از مهمترینِ این بخش ها دوربین گوشی‌های هوشمند است. در بسیاری از موارد دوربین گوشی دلیل بر انتخاب یا عدم انتخاب توسط کاربر است، از این رو کمپانی ها نیز توجه ویژه ای به این بخش دارند.

بسیاری از کاربران بر این باورند که هر چند عدد مگاپیکسل مقابل دوربیبن گوشی‌های هوشمند بزرگتر باشد، آن گوشی کیفیت بالائی را ارائه می‌دهد. در حالی که ارائه کیفیت خوب دوربین نیازمند بکارگیری قطعات سخت افزاری و قابلیت های نرم افزاری مناسب در این بخش است و سامسونگ گوشی A50 این مشخصه ها را نه عالی بلکه در حد قابل قبول دارد.

گوشی A50

گلکسی A50 دومین گوشی هوشمند میان رده از کمپانی سامسونگ است که در بخش پشتی قاب خود دوربین سه‌گانه دارد و سه سنسور با کمک یکدیگر کیفیت عکسبرداری مناسبی را ارائه می‌دهند. در حالی که سه سنسور در قسمت پشتی قاب انجام وظیفه می‌کنند، به سبب بکار گیری صفحه نمایش ناچ طرح U، دوربین سلفی این گوشی هوشمند تک گانه شده است. لازم به ذکر است که قابلیت فوکوس زنده در دوربین سلفی این گوشی نیز دیده می‌شود و کاربران با استفاده از این فناوری قادر خواهند بود عکس هنری زیبایی را ثبت کنند.

در اول راه با دوربین سلفی این گوشی هوشمند استارت می‌زنیم، درست در جایی که سامسونگ سنسوری 25 مگاپیکسلی را در این گوشی بکار گرفته است. سنسور 25 مگاپیکسلی جدید بکار گرفته شده در این گوشی دریچه دیافراگم 2.0 دارد و در کنار آن فاصله کانونی 25 میلی متری قابلیت عکس و فیلمبرداری خوبی را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که سنسور مذکور از نوع (Wide) به معنی عریض بوده و وسعت عکسبرداری در این سنسور نسبت به سنسورهای معمولی افزایش داشته است. همچنین کاربر می‌تواند با استفاده از فناوری فوکوس زنده محیط اطراف سوژه عکاسی خود را تار کنند مانند آن چه که در تصویر چپ مشاهده می‌کنید.

زمانی که به دوربیبن اصلی این گوشی می‌رسیم سه سنسور با قدرت های متفاوت عرض اندام می‌کنند. سنسور اصلی این گوشی 25 مگاپیکسلی مخصوص عکسبرداری عریض که دریچه دیافراگم آن 1.7 بوده و فاصله کانونی آن 26 میلی متر می‌باشد. دومین سنسور این گوشی مخصوص عکسبرداری فوق عریض است و تا وسعت 123 درجه فضای مقابل سنسور را پوشش می‌دهد. درست مانند آنچه که در گلکسی S10 دیده‌ایم. دریچه دیافراگم و فاصله کانونی سومین سنسور به ترتیب 2.2 و 13 میلی متر می‌باشد. در تصویر پایین نمونه ای از عکسبرداری فوق عریض را مشاهده می‌کنید.

 

گوشی A50

آخرین سنسور این گوشی 5 مگاپیکسلی بوده و مخصوص تشخیص عمق است و با کمک این سنسور سامسونگ گلکسی A50 قابلیت فوکوس زنده را به هنگام عکسبرداری پرتره ارائه می‌دهد. علاوه بر این قابلیت، عکاسی پرتره در این گوشی با دقت بالایی به ثبت می‌رسد که دیگر ویژگی مثبت سنسورهای دوربین آن است.

گوشی A50

این روزها قابلیت فوکوس زنده در گوشی‌های میان‌رده زیادی دیده می‌شود اما بسیاری از این گوشی ها مرزبندی بین سوژه و فضای اطراف آن را به خوبی تشخیص نمی‌دهند که به عنوان یک نقطه ضعف شناخته می شود. این قابلیت در سامسونگ گلکسی A50 به عنوان یک نقطه قوت شناخته می‌شود. زیرا سنسور این گوشی مرزبندی دقیقی را بین سوژه و فضای اطراف آن ایجاد می‌کند که مانند آن در گوشی‌های پرچمدار دیده می‌شود. البته کاربران می‌توانند به صورت دستی میزان تاری محیط اطراف سوژه را تنظیم کنند. عکس‌های زیر نمونه ای از عکاسی با قابلیت فوکوس زنده است.

در ابتدای راه و با کلیک بر روی آیکون دوربین، گزینه های مختلفی را مشاهده می‌کنیم که هر کدام قابلیت خاصی را ارائه می‌دهند. به هنگام ورود به اپلیکیشن، حالت پیشفرض دوربین گزینه Photo می‌باشد. بالاتر از گزینه حالت Photo، دو گزینه دیگر که مربوط به عکسبرداری معمولی و فوق عریض است نمایان می‌شود و کاربر می‌تواند هر یک را با توجه به نیاز انتخاب کند. دیگری گزینه فوکوس زنده است که به کاربر امکان آن را می‌دهد که سوژه دلخواه خود را شفاف و سایر فضای اطراف را تار کند. افرادی که کمی حرفه‌ای‌تر عکسبرداری می‌کنند معمولا تمامی آپشن‌ها را به صورت دستی تنظیم می‌کنند و این افراد می‌توانند با انتخاب گزینه Pro، تمامی موارد را به صورت دستی تنظیم کنند.

 

گوشی A50

کیفیت فیلمبرداری در این گوشی نیز مانند کیفیت عکسبرداری آن بالا بوده و رضایت کاربر و کارشناسان را جلب می‌کند. در حداکثر حالت، این گوشی با کیفیت 2340×1080 فیلمبرداری می‌کند. دیگر قابلیت، فیلمبرداری اسلوموشن است که این گوشی ویدئو اسلوموشن را با سرعت 240 فریم بر بستر HD فیلمبرداری می‌کند.

لازم به ذکر است که علاوه بر مزیت‌های بالا، دوربین گوشی سامسونگ A50 نقطه ضعف‌هایی نیز دارد که سامسونگ می‌تواند در قالب آپدیت متنوع آن‌ها را به خوبی حل کند. یکی از نقاط ضعفی که ما هنگام بررسی به آن برخوردیم تنظیم نامتوازن نور سفید در عکس‌های این گوشی است و تزریق بیش از حد این نور روشنایی در عکس ها را بیشتر از حد واقعی نشان می‌دهد. این مورد در عکاسی شب نمود بیشتری پیدا می‌کند که کمی ناامید کننده است. به صورت کلی دوربین این گوشی هوشمند تصاویری با جزئیات بسیار خوب، رنج داینامیکی وسیع، رنگ‌های واقعی و نویز پایین به ثبت می‌رساند و در مقایسه با دیگر گوشی‌های رنج خود، برتری دارد.

قابلیت عکاسی پانوراما نیز در گوشی‌های هوشمند بسیاری بکار گرفته می‌‌شوند سامسونگ گلکسی A50 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در تصویر پایین می‌توانید نمونه ای از این مدل را مشاهده فرمائید.

گوشی A50

 

 

سایر مشخصات

باتری

بسیاری از کاربران به سبب علاقه یا نیاز شغلی، به دنبال گوشی‌هایی هستند که مدت زمان زیادی باتری را حفظ می‌کنند. از همین رو به کاربران توصیه می‌شود که به دنبال گوشی‌هایی باشند که باتری آن ها بالاتر از 3500 میلی‌آمپر ساعت است. گوشی A50 اما باتری 4000 میلی‌آمپری دارد و با توجه به تست‌هایی که ما انجام دادیم، این گوشی در بخش باتری بسیار سربلند است.

موارد متعددی مصرف شارژ کاربر را بالا می‌برند اما با مصرف عادی، این گوشی تقریبا تا دو روز نیاز کاربر را جواب می‌دهد اما استفاده از شبکه های 4G و 3G مصرف افزایش می‌دهند ولی حتی با استفاده از این شبکه در حدود 24 ساعت این گوشی پاسخگوی نیاز کاربر خواهد بود.

 

گوشی A50

از طرفی دیگر نقطه مقابل مصرف شارژ، سرعت شارژ در این گوشی هوشمند می‌باشد. سامسونگ گلکسی A50 از فناوری شارژ سریع 15W بهره می‌برد که نسبت گوشی‌های عادی، سرعت شارژ در این گوشی افزایش داشته است. بعد از صفر شدن شارژ باتری و خاموش شدن گوشی ما به اقدام تست سرعت شارژ این گوشی کردیم. در مدت زمان ده دقیقه شارژ این گوشی به عدد 10 درصد و بعد از صرف 30 دقیقه به 35 درصد رسید. یکی دیگر از نقاط تست ما هنگام 70 درصد بود که این گوشی بعد از صرف 65 دقیق به آن رسید و در آخر کار با صرف 90 دقیقه فول شارژ گردید.

مانند اکثر گوشی های این برند، گوشی A50 نیز گزینه حالت ذخیره نیرو نیز دارد که بعد از فعال کردن، کاربر اجازه محدود کردن اینترنت پس زمینه، خاموش کردن Always On display و محدود کردن سرعت CPU را به گوشی می دهد تا گوشی از مصرف بی رویه شارژ جلوگیری کند و مدت زمان بیشتر شارژ را حفظ نماید. به صورت کلی مدت زمان حفظ شارژ در این گوشی هوشمند و سرعت شارژ آن به همراه دیگر قابلیت‌های بخش باتری، قابل قبول بوده و از باتری گلکسی A50 به عنوان یکی از نقاط قوت آن می‌توان یاد کرد.

شبکه های مخابراتی

گوشی هوشمند گلکسی A50 سامسونگ در دو مدل تک و دو سیم‌کارته تولید شده است که مدل دو سیمکارته آن در بازار خاورمیانه و علی الخصوص ایران توزیع می‌شود. هر دو سیم‌کارت این گوشی قابلیت پشتیبانی از شبکه LTE را دارند اما باید این نکته را متذکر شویم که استفاده از این شبکه به صورت همزمان میسر نیست. بدان معنا که هر دو سیم‌کارت نمی‌توانند به صورت همزمان از شبکه 4G استفاده کنند. لذا دوباره تاکید می‌کنیم که جایگاه سیم‌کارت‌های این گوشی از نوع هیبریدی نبوده و جایگاه حافظه خارجی مجزا از جایگاه دوم سیمکارت است.

 

گوشی A50

دیگر قابلیت این گوشی در واقع VoLTE است. VoLTE مخفف Voice over LTE به معنی «انتقال صدا بر بستر ال‌ تی‌ ای» است. مهم‌ترین برتری شبکه ۴G نسبت به ۳G و ۲G این است که در هر ثانیه داده‌ها با سرعت بیشتری انتقال می‌یابند. بدون بکارگیری فناوری VoLTE، حتی در صورت پشتیبانی گوشی از فناوری ۴G، گوشی‌ها در هنگام تماس به شبکه ۳G یا ۲G سوئیچ می‌کنند و این امر باعث افت کیفیت صدا می شود. در حقیقت، به لطف این فناوری، می‌توانید کیفیت صدای HD را هنگام تماس تلفنی تجربه کنید. دیگر ویژگی مهم این فناوری آن است که به هنگام برقرای تماس، اینترنت کاربران با قطعی مواجه نخواهد شد.

سنسور ها

همواره یکی از مهمترین سنسورهای موجود در گوشی‌های هوشمند، سنسور اثر انگشت است. این سنسور در گوشی‌های هوشمند جایگاه های متفاوتی را تجربه کرده است. به صورت دکمه های فیزیکی در جلو و کناره قاب و همچنین در قسمت پشتی و حالا که نسل جدید این سنسورها در زیر صفحه نمایش اسمارت‌فون‌ها بکار گرفته می‌شوند. گوشی A50 سامسونگ از آخرین نسل سنسور های اثر انگشت بهره می‌برد هر چند که بکار گیری سنسور مذکور در زیر صفحه نمایش معایب و مزایای مختلفی دارد.

 

گوشی A50

یکی دیگر از ضعف های این گوشی هوشمند نیز در همین بخش بوده و ما به کمک تست های صورت گرفته آن را شناسایی کرده‌ایم. تست‌های انجام شده از این گوشی نشان می‌دهد که عکس العمل سنسور اثر انگشت سرعت قابل قبولی نداشته و اسکن انگشتان به کندی انجام می‌شود. سامسونگ به منظور امنیت بیشتر، بعد از هر 5 خطا در وارد کردن اثر انگشت، راه بازگشایی قفل را به وسیله انگشت مسدود می‌کند و کاربر باید با وارد کردن رمز عبور پشتیبانی که در ابتدا انتخاب کرده نسبت به بازگشایی قفل اقدام کند.

دیگر قفل بیومتریک این گوشی نیز اسکن چهره می‌باشد که این عمل با کمک دوربین سلفی انجام می‌پذیرد. اما این قفل نیز مطمئن نبوده و ما هنگام تست آن با باگ هایی مواجه شدیم به صورتی که دوربین، عکس کاربر را از چهره واقعی تشخیص نداده و گوشی به حالت Unlock در آمد. حال باید دید که آیا سامسونگ می‌تواند به کمک آپدیت‌های خود این قبیل از مشکلات را رفع کند. دیگر سنسور‌های موجود در این گوشی شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، نزدیکی و قطب‌نما می باشند که هر یک وظایف مختلفی دارند.

سایر

فناوری Noise Cancelling نیز در گوشی A50 بکار گرفته شده است که این روز ها در تمامی پرچمداران نیز دیده می‌شود. صحبت کردن در مکان های شلوغ همواره امری دشوار است اما این فناوری با حذف صداهای مزاحم در محیط، تجربه مکالمه‌ای عالی را برای کاربر به ارمغان می آورد. بلوتوث این گوشی مانند پرچمداران سال 2019 این برند کره‌ای، ورژن 5.0 می باشد و ورژن جدید بلوتوث، فایل‌های کاربر را با سرعت بیشتری منتقل می‌کند.

 

سامسونگ گلکسی A50

یکی دیگر از فناوری های کاربردی NFC است که در این گوشی بکار گرفته شده اما نه در تمامی مدل ها. متاسفانه گوشی‌هایی که کمپانی برای بازار خاورمیانه در نظر گرفته فاقد این فناوری بوده و گلکسی A50 های موجود در ایران نیز از این فناوری بهره نخواهند برد. پورت USB این گوشی هوشمند نیز از نوع Type-C می باشد که در مقایسه با Micro-USB سرعت انتقال داده و شارژ را بهبود می‌بخشد.

 

نتیجه‌گیری

به طول کلی، گوشی A50 یکی از موفق‌ترین اسمارت‌فون‌های امسال سامسونگ است. با توجه به رده قیمتی گلکسی A50 و شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشورمان، در حال حاضر گوشی A50 یکی از محبوب‌ترین گوشی های بازار در نزد مشتریان و علاقه‌مندان است. گلکسی A50 هرچند که لقب یک میان‌رده را یدک می‌کشد، اما می‌تواند در نقش یک اسمارت‌فون کم نقص ایفای نقش کند. اگر به دنبال یک گوشی با طراحی به‌روز، دوربین با کیفیت، صفحه نمایش جذاب و پردازنده قدرتمند هستید و بودجه‌ای برابر با خرید یک گوشی گران‌قیمت ندارید، گلکسی A50 انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. اگر تصمیم خود را برای خرید A50 قطعی می‌دانید می‌توانید مدل‌های مختلف این گوشی را با بهترین قیمت ممکن از فروشگاه تکنولایف خریداری کنید.

 

مشاهده قیمت و خرید گوشی موبايل سامسونگ مدل Galaxy A50 – ظرفیت 128 گیگابایت – رم 4 گیگابایت

مشاهده قیمت و خرید گوشی موبايل سامسونگ مدل Galaxy A50 – ظرفیت 128 گیگابایت – رم 6 گیگابایت

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-a50%d8%8c-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%aa%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d9%85/
ads
ads