داغ ترین ها :
اسنپدراگون 778G پلاس، 695، 680 و 480 پلاس معرفی شدند

اسنپدراگون 778G پلاس، 695، 680 و 480 پلاس معرفی شدند

کوالکام تراشه‌های جدیدی از سری‌های میان‌رده‌ی اسنپدراگون معرفی کرد. این تراشه میانرده اسنپدراگون اکثرا مبتنی بر لیتوگرافی ۶ نانومتری ساخته شده‌اند و مودم 5G نیز دارند.

شب گذشته کوالکام جدیدترین تراشه‌های خود را معرفی کرد. درواقع شرکت آمریکایی چهار تراشه معرفی کرده که دو تراشه کاملا جدید هستند و دو تراشه نیز مدل‌های پلاس تراشه‌های فعلی محسوب می‌شوند. علاوه بر اینکه محصولات جدید کوالکام از توان پردازشی بالاتری برخوردار هستند؛ اما به نظر می‌رسد که برخورداری از مودمی سازگار با ارتباطات 5G در اولویت شرکت آمریکایی قرار داشته است.

نکته‌ی جالب تراشه‌ها برخورداری اغلب آن‌ها از لیتوگرافی ۶ نانومتری بوده که باعث می‌شود نسبت به مدل‌های پیشین نه‌تنها از توان پردازشی بهتری (به لطف برخورداری از ترانزیستورهای بیشتر) برخوردار باشند، بلکه از نظر مصرف انرژی نیز از عملکرد بهتری بهره ببرند. در ادامه به معرفی هر یک از تراشه‌ها خواهیم پرداخت.

 

برای خرید گوشی به سایت فروشگاه تخصصی موبایل تکنولایف مراجعه کنید.

 

تراشه میانرده اسنپدراگون 778G پلاس

تراشه‌ی اسنپدراگون 778G توانست از محبوبیت بالایی میان کاربران محصولات میان‌رده برخوردار شود؛ تراشه‌ای که می‌توانست توان پردازشی قابل توجهی را به کاربر ارائه دهد. درواقع این تراشه بیشتر در محصولات میان‌رده‌ی پریمیومی استفاده شد که برای بازار محصولات گیمینگ عرضه شدند.

حال، اسنپدراگون 778G پلاس به میدان آمده تا موفقیت‌های نسخه‌ی معمولی را تکرار کرده و البته ویژگی‌های بیشتری را به کاربران ارائه دهد. این تراشه مبتنی بر لیتوگرافی ۶ نانومتری شرکت TSMC تولید شده و نسبت به مدل استاندارد می‌تواند در فرکانس بالاتری کار.

پردازنده‌ی مرکزی را هسته‌های کریو ۶۷۰ تشکیل می‌دهند که روی فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز تنظیم شده‌اند. علاوه بر آن، پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 642L نیز در تراشه‌ی اسنپدراگون 778G پلاس قرار گرفته که نسبت به مدل موجود در اسنپدراگون 778G با ۲۰ درصد بهبود عملکرد همراه است.

باقی مشخصات مدل پلاس با اسنپدراگون 778G تفاوتی ندارد. درواقع همان مودم X53 با برخورداری از ارتباطات 5G مشاهده می‌شود که قادر است داون‌لینک با سرعت ۳.۷ گیگابیت بر ثاینه و آپ‌لینک با سرعت ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد.

تراشه میانرده اسنپدراگون 695

اسنپدراگون 695 درواقع جانشینی برای اسنپدراگون ۶۹۰ است، البته با این تفاوت که می‌تواند از آنتن‌های mmWave 5G پشتیبانی کند. با این حال، تفاوت‌های دو تراشه تنها به پشتیبانی ار آنتن‌های ذکر شده ختم نمی‌شود؛ بلکه عملکرد پردازنده‌ها نیز بهبود یافته و اسنپدراگون ۶۹۵ پردازنده‌هایی دارد که در فرکانس بالاتری کار می‌کنند.

پردازنده‌ی اسنپدراگون 695 در مقایسه با مدل پیشین با بهبود ۱۵ درصدی عملکرد همراه است. چنین اتفاقی به لطف هسته‌های کریو ۶۶۰ رخ می‌دهد؛ هسته‌هایی که جایگزین کریو ۵۶۰ در اسنپدراگون ۶۹۰ شده‌اند. با این حال، بیشترین پیشرفت در پردازنده‌ی گرافیکی مشاهده می‌شود.

اسنپدراگون 695 مجهز شده به پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۹ که در مقایسه با پردازنده‌ی گرافیکی موجود در اسنپدراگون ۶۹۰ می‌تواند ۳۰ درصد توان پردازشی بالاتری را به کاربر ارائه دهد. نکته‌ی جالب دیگری که در مقایسه‌ی اسنپدراگون ۶۹۰ با ۶۹۵ وجود دارد، تولید تراشه‌ی اسنپدراگون با لیتوگرافی ۶ نانومتری است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که تراشه‌ی قدیمی‌تر با لیتوگرافی ۸ نانومتری تولید می‌شد.

 

 

تراشه میانرده اسنپدراگون 680

اسنپدراگون 680 برخلاف تراشه‌های دیگر از مودم 4G استفاده می‌کند و درواقع برای محصولات میان‌رده‌ی اقتصادی در نظر گرفته شده است. درواقع اسنپدراگون ۶۸۰ را می‌توان تراشه‌ای با ساختار تراشه‌های قدیمی دانست که البته برخی از ویژگی‌های مدل‌های جدید به آن افزوده شده است.

اسنپدراگون ۶۸۰ نیز مانند تراشه‌های دیگر با لیتوگرافی ۶ نانومتری ساخته می‌شود که نکته‌ی مثبتی است. از طرفی برای پردازنده‌ی اصلی نیز از هسته‌های کریو ۲۶۵ استفاده شده که درواقع نسخه‌ای بهینه شده از کریو ۲۶۰ محسوب می‌شود. از کریو ۲۶۵ در تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۶۲ نیز استفاده شده بود که از لیتوگرافی ۱۱ نانومتری برخوردار است.

با این حال، تفاوتی در پردازنده‌ی گرافیکی اسنپدراگون ۶۸۰ با مدل قدیمی‌تر وجود ندارد و هر دو از آدرنو ۶۱۰ استفاده می‌کنند. نکته‌ی مثبت دیگری که در اسنپدراگون ۶۸۰ مشاهده می‌شود پشتیبانی از سه ISP به‌صورت همزمان است. چنین ویژگی اجازه می‌دهد که پردازنده بتواند اطلاعات را به‌صورت همزمان از سه دوربین دریافت کرده و آن‌ها را با یکدیگر ادغام کند.

اسنپدراگون 480 پلاس

در میان تراشه‌های سری اسنپدراگون ۴، اسنپدراگون ۴۸۰ اولین تراشه‌ای بود که مودم 5G داشت. این تراشه برای محصولات ارزان قیمت ساخته شد تا امکان استفاده از ویژگی 5G را برای کاربرانی با بودجه‌های محدود نیز فراهم کند. به طور خلاصه می‌توان گفت که اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس بسیار شبیه به نسخه‌ی پیشین است، البته با این تفاوت که پردازنده‌های آن در فرکانس بالاتری کار می‌کنند.

برخلاف مدل‌های دیگر که کمی پیش‌تر به مشخصاتشان اشاره کردیم، اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس مبتنی بر لیتوگرافی ۸ نانومتری ساخته شده و پردازنده‌ای دارد که از هسته‌های کریو ۴۶۰ استفاده می‌کند. برای پردازنده‌ی گرافیکی نیز آدرنو ۶۱۹ انتخاب شده است.

در مقایسه با پردازنده‌ی موجود در اسنپدراگون ۴۸۰، پردازنده‌ی موجود در نسخه‌ی پلاس از فرکانس بالاتری (۲.۲ گیگاهرتز در برابر ۲ گیگاهرتز) برخوردار شده و البته فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی نیز افزایش یافته، اما در متن خبر به آن نشده است.

مدل پلاس می‌تواند از صفحه‌نمایشی پشتیبانی کند که رزولوشن FHD+ دارد و روی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی کار می‌کند. جالب است بدانید که اسنپدراگون ۶۸۰ در چنین تنظیماتی تنها قادر به پشتیبانی از صفحه‌نمایشی خواهد بود که نرخ نوسازی آن به ۹۰ هرتز برسد.

 

 

اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس از مودم X51 نیز برخوردار شده تا قادر به پشتیبانی از آنتن‌های mmWave 5G و Sub-6 باشد. آنچه حداقل روی کاغذ مشاهده می‌شود افزایش چشمگیر توان پردازشی تراشه‌های جدید کوالکام نسبت به مدل‌های پیشین است؛ اما باید گفت که تا زمان عرضه‌ی محصولات مجهز به چنین تراشه‌هایی باید صبر کرد و نتایج آن‌ها را در بنچمارک‌های مختلف سنجید.

انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده گزارش‌هایی منتشر شود که کدام محصولات مجهز به تراشه‌های جدید کوالکام می‌شوند. با این حال در گزارش آمده که HMD گلوبال، صاحب برند نوکیا نسبت به استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون 480 پلاس در محصولات جدید خود ابراز تمایل نشان داده است. اوپو نیز می‌خواهد تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۵ را در محصولات جدید خود استفاده کند.

با این حال، شیائومی باید از مشتریان اصلی تراشه‌های جدید کوالکام باشد و تبدیل به یکی از مشتریان اصلی اسنپدراگون ۶۹۵ و 778G پلاس شود. از مشتریان دیگر تراشه‌های جدید کوالکام طبیعتا شرکت‌هایی مانند ویوو، موتورولا و آنر خواهند بود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b4%d9%87-%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%b1%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d9%86%d9%be%d8%af%d8%b1%d8%a7%da%af%d9%88%d9%86/
ads
ads