داغ ترین ها :
تفاوت دوربین dslr با mirrorless

تفاوت دوربین dslr با mirrorless

ثبت لحظه‌ها و خاطرات از جمله لذت‌هایی است که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. با عکاسی هم می‌توانید خاطرات خود را ثبت کنید تا بعدها از مرور آنها لذت ببرید و هم می‌توانید با یادگیری این زمینه، حرف تازه‌ای بزنید. عکاسان حرفه‌ای بیش از اینکه به‌دنبال ثبت خاطرات باشند؛ می‌خواهند به کمک نوردهی و کادربندی،‌ حرف تازه‌ای بزنند. هم‌اکنون که این متن را می‌خوانید؛ پس شما نیز می‌خواهید یک عکاس حرفه‌ای شوید و به‌دنبال خرید دوربین مناسب برای خود هستید. شاید هم از سر کنجکاوی می‌خواهید تفاوت دوربین DSLR با Mirrorless را بدانید. در هر صورت پیشنهاد می‌کنیم که این متن را تا انتها بخوانید؛ زیرا می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.

 

تکنولایف امکان خرید دوربین های عکاسی را هم برای شما مهیا کرده است: قیمت دوربین عکاسی

 

دوربین DSLR

dslr همان دوربین‌هایی است که تا ۵ سال پیش دست هر عکاسی دیده می‌شد. مزایای این دوربین نسبت به نسل پیشین خود، سبب فراگیری گسترده این دوربین‌ها شد. برای شناخت بهتر دوربین  dslr، مطلب پیشنهادی زیر را دنبال کنید.

 

dslr مخفف چیست؟
دوربین عکاسی dslr چیست

 

دوربین Mirrorless (دوربین های بدون آینه)

Mirrorless که به آن دوربین‌ بدون آینه نیز گفته می‌شود؛ دوربین‌های تقریبا جدیدی است که توانسته بازار دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری را از آن خود کند. همان‌گونه که از نام این دوربین‌ها پیداست؛ آینه‌ای در آنها وجود ندارد. اگر با ساختار dslr آشنا باشید؛ می‌دانید که این دوربین‌ها دارای آینه‌ای ۵ وجهی درون بدنه خود هستند که به کمک آن و البته آینه دیگری در بالا، تصویر را به منظره‌یاب می‌فرستند. تصویری که شما در منظره‌یاب می‌بینید؛ چیزی نیست که روی سنسور نقش بسته‌است! بلکه شما به‌کمک بازتاب یک آینه آن را مشاهده می‌کنید. بنابراین تغییر نور در این تصویر تاثیری نخواهد داشت. اما تصویری که در صفحه نمایش دوربین می‌بینید؛ حاصل پردازش سنسور است و همان چیزی است که در نهایت ثبت می‌شود.

در دوربین‌های Mirrorless، آینه‌ای که گفته شد حذف شده و تصویری که از منظره‌یاب می‌بینید همانی است که در صفحه نمایش نیز مشاهده می‌کنید. همین کار سبب شده که حجم بدنه این دوربین‌ها نزدیک به ۶۰ درصد کوچک‌تر شود. حذف آینه افزون‌بر کاهش سایز و وزن دوربین،‌ سبب کاهش اشتباه نیز می‌شود. تصویری که در منظره‌یاب مشاهده می‌کنید همانی است که به سرانجام ثبت می‌شود. اما همان‌گونه که  بیان شد؛ داستان dslr متفاوت است که ممکن است سبب خطا شود. دوربین‌های بدون آینه همان بلایی را سر dslr آوردند که آنها سر دوربین‌های نگاتیوی آورده بودند. منسوخ شدن دوربین‌های dslr به دلیل پیشرفت عکاسی موبایل و دوربین‌های تلفن‌های همراه نیست؛ بلکه ناشی از رشد و توانایی عجیب دوربین‌های بدون آینه در ثبت تصاویر است.

تفاوت دوربین DSLR و دوربین بدون آینه

در دنیای هوشمند امروزی، لوازمی که تنظیمات مکانیکی داشته باشند؛ رفته‌رفته کنار گذاشته خواهند شد. دوربین‌های dslr نیز به همین دلیل کنار رفته‌اند؛ البته نه به‌طور کامل اما تقریبا منسوخ شده‌اند. در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، هیچ کمپانی و شرکتی دوربین dslr  تولید نکرده که می‌تواند نشانگر کنار گذاشته شدن این تکنولوژی باشد. حتی دوربین‌های بزرگی مانند سری 1Dx کانن و D5 نیکون که برای حیات وحش و عکاسی ورزشی استفاده می‌شد نیز توقف تولید شده‌اند و شرکت‌های آنها نسخه‌های بدون آینه را روانه بازار کرده‌است.

دوربین بدون آینه یا dslr توانسته‌اند با امکانات فراوان در ابعادی کوچک و البته وزن سبک، انتخاب بسیار بهتری برای افراد گوناگونی به‌شمار می‌آیند. جدید بودن تکنولوژی این دوربین‌ها می‌تواند در یکپارچگی تجهیزات به‌روزی که دارید مانند لپ‌تاپ و تلفن همراه، کمک شایانی به شما بکند. از انتقال فایل گرفته تا اتصال به دیگر دستگاه‌ها و البته فیلم‌برداری بهتر، همگی امکاناتی است که نیاز روز را شکل می‌دهند.

تفاوت دوربین DSLR و دوربین بدون آینه

مهم‌ترین تفاوت این دو نوع از دوربین عکاسی و فیلم‌برداری که پیشتر نیز بیان شد؛ آینه‌ درونی آنهاست. وجود این آینه در dslr برای عکاسان قدیمی خوشایند است اما عکاسان امروزی به دیدن تصویری که چندان نیازی به آن نیست؛ علاقه‌ای ندارند. به‌ویژه اگر به بهای سنگین‌تر شدن و افزایش حجم دوربین نیز تمام شود. در ادامه تفاوت‌های این دو دسته دوربین، خط به خط بیان خواهد شد.

 

شاید نیاز داشته باشید:
راهنمای خرید دوربین عکاسی

 

بدنه، وزن و اندازه

گفته شد که بدنه دوربین‌های بدون آینه کوچکتر و سبک‌تر از dslr است. جدا از نبود آينه که ابعاد این دوربین‌ها را کوچک‌تر کرده است؛ ساختار بدنه و جنس این دوربین‌ها نیز متفاوت است. بسیاری از دوربین‌های بدون آینه از آلیاژهای سبکی مانند آلومینیوم و منیزیوم ساخته شده‌اند که نسبت به dslr که ترکیبی از فولاد و پلاستیک بودند؛ وزند کمتری دارند. افزون‌بر این، زبان طراحی در دوربین‌های بدون آینه نیز متفاوت است.

جهشی که با تولید دوربین‌های بدون آینه پدید آمد و جسارتی که برای تولید آنها نیاز بود؛ بدون یک زبان طراحی خاص کاری از پیش نمی‌برد. شرکت سونی که به عنوان شرکت اصلی در این زمینه شناخته می‌شود؛ با تولید سری A7 خود، دسته‌ای جدید در دوربین‌ها (به‌ویژه دوربین‌های بدون آینه) پدید آورد. لبه‌های گرد جای خود را به لبه‌هایی تیز داد که با انحنایی اندک در گوشه‌ها، مکعب مستطیل این دوربین‌ها را می‌سازد. گرچه این دوربین‌ها نیز عموما به رنگ مشکی عرضه می‌شوند؛ با این حال مانت (محل نصب لنز)  در آنها برنزی است که به‌خوبی خودنمایی می‌کند. این رنگ برنزی در کنار لبه‌های تیز، کنتراست زبان طراحی را بالا برده و آن‌را بسیار لوکس می‌کند. به‌نوعی که داشتن و به دست گرفتن آن حس خوبی را به کاربر انتقال خواهد داد.

تفاوت دوربین dslr با mirrorless

وزن سبک و اندازه کوچکتر بدون آینه‌ها شاید چشمگیرترین تفاوت ظاهری آنها با دوربین‌های dslr باشد. دوربین‌های بدون آینه این وزن کم و اندازه کوچک را به بهای نداشتن آینه یاد شده، باتری کوچک‌تر، شاتر مکانیکی باز طراحی شده و دکمه‌های فیزیکی کمتر و کوچک‌تر، به دست آورده‌اند. ممکن است برای برخی افراد که دست‌های بزرگی دارند؛ ابعاد این دوربین‌ها مناسب نباشد یا شاید برخی از عمر کم باتری شکایت داشته باشند؛ اما این موارد تا اندازه‌ای برطرف خواهد شد. اگر دست بزرگی دارید؛ می‌توانید بیشتر کارها را با منوی لمسی دوربین انجام دهید. اگر از عمر باتری کمتر ناراضی هستید؛ می‌توانید گریپ تهیه کنید یا یک باتری اضافی همراه خود داشته باشید. وزن کمتر و اندازه کوچک‌تر به شما امکان این را می‌دهد که همه‌جا دوربین خود را همراه داشته باشید که بسیار شیرین خواهد بود.

سنسور

از مهمترین تفاوت‌های دوربین‌های بدون آینه با dslr، می‌توان به نوع سنسور آنها اشاره کرد. شاتر مکانیکی موجود در مقابل سنسور دوربین‌های dslr، از تابیده شدن همیشگی نور به این سنسورها پیشگیری می‌کرد. البته این برای زمانی است که تصویر از داخل منظره‌یاب دیده شود. در صورتی که بخواهید از نمایشگر دوربین تصویر خود را ببینید؛ پرده شاتر بالا می‌رود و نور به سنسور تابیده می‌شود. دوربین‌های بدون آینه گرچه شاتر مکانیکی نیز دارند؛ اما برای مشاهده تصاویر باید این شاتر کنار برود (دقیقا همانند دیدن تصویر از نمایشگر دوربین‌های dslr)

مهمترین سودی که از وجود شاتر مکانیکی به سبک دوربین‌های dslr به کاربر می‌رسد؛ این است که از سنسور دوربینش در مقابل تابش‌های خطرناک مانند نورهای لیزری که سبب پیکسل سوختگی خواهد شد؛ پیشگیری می‌کند. اما این به معنای ناتوانی دوربین‌های بدون آینه نیست! دوربین‌های بدون آینه سنسورهای قدرتمند و بهینه‌ای دارند که به این سادگی‌ها دچار مشکل نخواهد شد. سنسورهای این دوربین‌ها بسیار پیشرفته و هوشمند است. حساسیت این سنسورها به نورهای زیان‌بار کمتر از دوربین‌های dslr است؛ به همین دلیل در استفاده از آنها جای نگرانی وجود ندارد. اما بهتر است در فواصل استفاده از دوربین خود، برای سلامت بیشتر و عمر باتری بالاتر آن‌را خاموش کنید.

تفاوت مهم دیگری که بین سنسور این دو دسته از دوربین‌ها وجود دارد؛ دامنه پویایی آنهاست. اگر بخواهیم تعریفی کوتاه از دامنه پویایی ارایه دهیم؛ باید بگوییم به مقدار جزيیاتی که در روشن‌ترین بخش از هر عکس مشخص است؛ دامنه پویایی گفته می‌شود. بنابراین دامنه پویایی یک واحد کیفی و غیر قابل اندازه‌گیری است. تنها می‌توان آن‌را در هر سنسور نسبت به سنسور دیگر سنجید و مقایسه کرد.

اما سنسور چه تاثیری روی دامنه پویایی دارد؟ دامنه پویایی، فاکتوری است که بیشتر به نوع پردازنده بستگی دارد تا سنسور، اما سنسور نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست! پردازنده زمانی می‌تواند دامنه پویایی بالا را به نمایش بگذارد؛ که بتواند آن‌را تشخیص دهد! این تشخیص نیز از راه سنسور امکان‌پذیر است. بنابراین ابتدا سنسور باید توانایی شناسایی این دامنه پویایی را داشته باشد.

سنسور دوربین‌های بدون آینه هم دامنه پویایی بالاتری دارد و هم عمق رنگ بیشتری را پوشش می‌دهد. این عمق رنگ بیشتر به پردازنده اجازه می‌دهد تا بتواند تنالیته بیشتری از رنگ‌ها را به نمایش بگذارد. عمق رنگی بیشتر هنگام فیلم‌برداری به شما کمک می‌کند تا بتوانید کوچکترین جزئیات را نیز ثبت کنید. سپس هنگام ویرایش فیلم، دست شما برای Color Balance و Color Grading بسیار باز خواهد بود.

 

دیگر مقالات مرتبط:
بهترین دوربین عکاسی خانگی

 

پردازنده

در بخش پیشین از رابطه میان سنسور و پردازنده تا اندازه‌ای صحبت کردیم. پردازنده مغز متفکر و همه‌کاره در دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری است. برخلاف برخی نظرات که سنسور را مهمتر می‌دانند؛ اما پردازنده اهمیت بالاتری از سنسور دارد. سنسورهای دوربین‌های سونی و نیکون یکسان هستند؛ اما پردازنده متفاوت سبب خروجی متفاوت می‌شود. پردازنده تعیین کننده فاکتورهای فراوانی از جمله میزان حساسیت یا ISO در یک عکس، سرعت تصاویر پشت سرهم در یک ثانیه، نرخ فیلم‌برداری، شناخت و نمایش رنگ‌ها، رابط کاربری، میزان مصرف باتری، همگام سازی لنزها و موارد مهم دیگری است.

پردازنده‌های دوربین‌های بدون آینه به دلیل جدید بودنشان،‌ با نیازها و خواسته‌های روز عکاسان مانند عکاسی تا ۱۰ فریم در ثانیه، فیلم‌برداری 4k با فریم ریت بالا، اسلوموشن بسیار نرم و آهسته، اتصال بی‌سیم بهینه و مطمئن با دستگاه‌های دیگر مانند لپ‌تاپ و تلفن همراه، سازگارتر هستند. در کنار این موارد می‌توانید دامنه پویایی بالا و البته حساسیت را نیز اضافه کنید. حساسیت فاکتوری است که پردازنده در تعیین آن نقش دارد نه سنسور! هرچه پردازنده جدیدتر و قوی‌تر باشد؛ دوربین می‌تواند تا حساسیت بالاتری را پوشش دهد و در حساسیت بالاتری تصاویر بدون نویز ثبت کند.

پردازنده‌های دوربین‌های dslr بیشتر برای عکاسی بهینه شده‌اند. این پردازنده‌ها به دلیل کمی قدیمی بودنشان، برخی از توانایی‌های فیلم‌برداری یا تشخیص عمق رنگی بیشتر را ندارند. افزون بر این، در دوربین‌های dslr حساسیت بالا با نویز بیشتری همراه است. تنها برخی از دوربین‌های dslr توانایی رقابت در این زمینه را دارند که آن‌هم به دلیل قیمت بالا، خریدشان به صرفه نیست!  دوربین‌هایی مانند Canon 5D Mark IV یا Nikon D850 که در کنار وزن سنگین، قیمت بالایی دارند ولی به اندازه هم‌قیمت‌های بدون آینه خود مفید و مناسب نیستند. این نکته را هیچ‌گاه فراموش نکنید:

«کالایی که شرکت سازنده‌اش از آن پشتیبانی نمی‌کند؛ ارزش خرید ندارد!»

باتری

باتری میدان رقابتی است که دوربین‌های dslr در آن پیروز هستند؛ اما نه همیشه! بخشی از این پیروزی به دلیل وزن سنگین‌تر و بدنه بزرگتر آنهاست. شما می‌توانید یک دوربین dslr با ظرفیت باتری بالاتری داشته باشید که حجیم و سنگین است یا اینکه دوربین بدون آینه‌ای با ظرفیت پایین‌تر باتری داشته باشید که کوچکتر و سبک‌تر است. گزینه دوم به این دلیل منطقی است که هر زمان به باتری بیشتری نیاز داشته باشید؛ می‌توانید یک باتری اضافه همراه خود ببرید. البته اگر ۳۰۰ تا ۵۰۰ شات برای هر بار شارژ کردن، پاسخ‌گوی نیاز شما نیست!

همان‌گونه که بیان شد؛ هنگامی که از منظره‌یاب دوربین‌های dslr در حال تماشای کادر خود هستید؛ پرده شاتر سنسور را پوشانده و عملا سنسور در حالت استندبای قرار دارد. بنابراین، دوربین انرژی خاصی مصرف نمی‌کند. اما سنسور دوربین‌های بدون آینه از زمانی که روشن می‌شوند؛ فعال هستند و انرژی مصرف می‌کنند. شما اگر به‌جای منظره‌یاب، از نمایشگر دوربین‌های dslr استفاده کنید؛ یک سوم از عمر باتری همیشگی را از دست خواهید داد.

 

کدام برند دوربین عکاسی بهتر است؟
بهترین مارک دوربین عکاسی

 

شاتر

شاتر الکترونیکی به‌کار رفته در دوربین‌های Mirrorless در مقابل شاتر مکانیکی dslr، سود و زیان خودش را دارد. البته دوربین‌های بدون آینه شاتر مکانیکی هم دارند؛ اما به‌صورت پیش‌فرض از شاتر الکترونیکی استفاده می‌کنند. شاتر مکانیکی در دوربین‌های dslr به همراه آینه‌ متحرکی که روی آن سوار شده، هنگام ثبت تصاویر لرزش بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل شاتر مکانیکی می‌تواند تصاویری واضح‌تر ثبت کند. اما سودی که شاتر مکانیکی دارد این است که از سنسور شما محافظت می‌کند. البته در دوربین‌های بدون آینه نیز شاتر مکانیک بازطراحی شده وجود دارد که هنگام عکاسی پیاپی از آن استفاده می‌شود.

فوکوس کردن

فوکوس کشی در عکاسی و فیلم‌برداری از جمله مواردی است که اهمیت بسیاری دارد. در یک عکس، ناخواسته بخشی که بیشتر وضوح را دارد به‌عنوان سوژه اصلی شناخته می‌شود. بنابراین تا می‌توانید در فوکوس کردن دقت داشته باشید. در فیلم‌برداری اما فوکوس دستی نیاز به مهارت و البته شرایط ویژه خودش را دارد. در فیلم‌های سینمایی یا سریال‌ها که استاندارد بالاتری نسبت به فیلم‌های فضای مجازی دارند؛ فوکوس یا دستی انجام می‌شود یا به‌صورت ثابت روی فاصله کانونی مشخصی تنظیم می‌گردد. این فیلم‌ها چون سکانس به سکانس ضبط می‌شوند؛ اجازه انجام این کار را به فیلم‌بردار می‌دهند.

هنگام عکاسی خیابانی، حیات وحش یا ورزشی، به‌دلیل ناپایدار بودن صحنه‌ها نیاز به فوکوس خودکار دارید. این وضعیت برای فیلم‌های مستند که تک برداشتی هستند یا بلاگ‌هایی که نمی‌تواند چندبار آنها را ضبط کرد نیز وجود دارد. در چنین شرایطی نیاز به سیستم فوکوس خودکاری دارید که بتواند سوژه را به‌خوبی شناسایی کرده و روی آن فوکوس کند که خود نیازمند دو فاکتور مهم است. در گام نخست باید روی سنسور دوربین نقاط فوکوس فراوانی مشخص شده باشد تا سوژه همواره داخل فوکوس باقی بماند. در گام بعدی نیز باید پردازنده سرعت فراوانی در فوکوس کشیدن داشته باشد. فوکوس خودکار نیاز به پردازنده قدرتمندی دارد که به‌سرعت عناصر را آنالیز کرده و سوژه را شناسایی کند.

مقایسه DSLR با دوربین بدون اینه

در زمینه فوکوس کشی‌ ـ‌به‌ویژه فوکوس خودکارـ دوربین‌های بدون آینه به‌دلیل سنسور توانا و پردازنده به‌روزتر و قدرتمند خود عملکرد به مراتب بهتری از dslr دارند. دوربین‌های سری A7 سونی تا ۷۰۰ نقطه فوکوس را روی سنسور شناسایی می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر است. هیچ یک از دوربین‌های dslr به این عدد نزدیک هم نیستند! هنگامی که این توانایی را در کنار پردازنده قدرتمند این دوربین‌ها قرار می‌دهیم؛ برنده میدان مشخص خواهد شد.

 

بهترین دوربین های عکاسی ضد آب را در مطلب زیر معرفی کردیم:
دوربین ضد آب

 

لوازم جانبی

منظور از لوازم جانبی، انواع لنزهاست. متاسفانه غیر از کمپانی سونی که مدت‌هاست دوربین‌های بدون آینه می‌سازد؛ دیگر شرکت‌ها در زمینه تولید لنز برای محصولات خود ضعیف عمل کرده‌اند و با معرفی آداپتورهایی، لنز‌های dslr را با محصولات بدون آینه خود همگام می‌کنند. لنزهای دوربین‌های بدون آینه بایستی کاملا سازگار با اکوسیستم آنها باشد. شرکت سونی توانسته با تولید لنزهایی به‌شدت باکیفیت و شارپ،‌ عکاسی و فیلم‌برداری را چند پله فراتر ببرد. دیگر رقبا با اختلاف در مقام‌های بعدی حضور دارند. شاید دوربین‌های بدون آينه در این زمینه نسبت به دوربین‌های dslr ضعیف‌تر باشند که آن نیز به دلیل جدید بودنشان است؛ اما از نظر کیفیت در مقام بالاتری می‌ایستند. بنابراین پیروز این رقابت در حال حاضر دوربین‌های dslr هستند که لنزهایی در بازه‌های قیمتی گوناگون دارند. اما در آینده این پیروزی دوامی نخواهد داشت؛ زیرا این دوربین‌ها کنار گذاشته خواهند شد.

سخن پایانی

دوربین‌های dslr که روزگاری در نوع خود بهترین بودند و خاطرات بسیار زیادی را برای ما ساخته‌اند؛ در حال منسوخ شدن هستند! کنار گذاشته شدن آنها نه به خواست و میل ما،‌ بلکه به اجبار و از سوی سازندگان آنهاست. زیرا نه دیگر تولید می‌شوند و نه پشتیبانی چندانی دریافت می‌کنند. این دوربین‌ها هنوز قابل استفاده هستند و شاید تا چندسال دیگر نیز قابل استفاده باشند؛ اما امکان دارد که نتوانند نیازهای به‌روز و گوناگون کاربران را تامین کنند. ممکن است کاربران به فیلم‌برداری 8K نیاز داشته باشند که از توان دوربین‌های dslr خارج است. همان‌گونه که فیلم‌برداری 4K گسترش یافت، بدون شک 8K نیز جای خود را در میان کاربران باز خواهد کرد.

امکانات فراوان دیگری که در آینده نزدیک به دوربین‌های بدون آینه افزوده خواهد شد؛ به احتمال بسیار در دوربین‌های dslr وجود نخواهد داشت. اما تا به اینجا همچنان باتری بهتری و بدنه تا اندازه‌ای مقاوم‌تر، برتری این دوربین‌ها به‌شمار می‌آید.

عکس دوربین عکاسی

دوربین‌های بدون آینه که ابتدا به‌دلیل تکنولوژی جدید و مشکلات‌شان کمی بدبینی نسبت به آنها وجود داشت؛ امروزه به نوعی یکه‌تاز زمینه عکاسی و فیلم‌برداری شده‌اند. تکامل و بهبود این دوربین‌ها در سال‌های اخیر به اندازه‌ای بوده که توانسته نظر و اعتماد بسیاری از عکاسان را به‌خود جلب کند. این دوربین‌ها می‌توانند یار و یاور شما در هرجایی باشند و با کیفیت بی‌نظیری که دارند؛ می‌توانند به‌شما در ثبت بهترین لحظات کمک کنند. بسته به برند تولید کننده، هر یک برای انجام کاری بهینه شده‌اند که بسته به نیاز خود می‌توانید انتخاب کنید.

پرسش‌های متداول

کدام دوربین ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه عددی قیمت دوربین‌های بدون آینه با دوربین‌های dslr، کاری بسیار بیهوده و اشتباه است. شما هیچ‌گاه قیمت پراید با آلفارومئو مقایسه نخواهید کرد؛ زیرا هزینه کمتر به معنی انتخاب بهتر نیست! جدا از اینکه دوربین‌های dslr نیز قیمت کمی ندارند؛ اما نمی‌تواند تنها عدد قیمت آنها را با دوربین‌های بدون آینه مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که آنها بهتر هستند. باید ببینید در مقیاس هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید؛ کدام یک امکانات بیشتر، استفاده راحت‌تر و دوام بالاتری خواهد داشت.

برای مثال، هزینه‌ای که باید برای خرید Canon 5D Mark IV به همراه لنز کیت پرداخت کنید؛ برابر با هزینه‌ای است که برای خرید Sony A7 IV به همراه لنز کیت می‌پردازید. دیگر انتخاب با خودتان است که بخواهید کانن را داشته باشید که سنگین است و تنها ۶۱ نقطه فوکوس در اختیار شما قرار می‌دهد یا اینکه سونی با ابعاد مناسب و وزن کمتر را انتخاب کنید که ۷۵۹ نقطه فوکوس به همراه لرزشگیر داخلی دارد!

دوربین‌های DSLR هنوز مفید هستند؟

عکاسانی وجود دارند که هنوز هم با دوربین‌های نگاتیوی عکاسی می‌کنند! دنیای عکاسی گرچه از تکنولوژی تاثیر می‌گیرد؛ اما نه به اندازه‌ای که همگام با آن حرکت کند شاید نتوانید تلفن همراهی که ۵ سال از ساخت آن می‌گذرد را دست بگیرید؛ زیرا تکنولوژی آن قدیمی شده‌است. اما بدون شک هنوز هم می‌توانید با دوربین‌های تولید ۲۰۱۴ مانند Nikon D750 استفاده کنید. تنها مشکلی که وجود دارد؛ قیمت عجیب و غریب آنهاست. دوربینی که مثال زده شد؛ قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان دارد که با این قیمت گزینه‌های بدون آینه فراوانی پیش روی شماست. البته ممکن است فول فریم نباشد اما امکانات بسیار وسوسه کننده و مناسبی دارند که انتخاب‌شان را ساده‌تر می‌کند.

زمان به‌روز رسانی از DSLR به Mirrorless رسیده‌است؟

اینکه بخواهید دوربین dslr خود را با یک بدون آینه تعویض کنید؛ به خودتان و اهدافتان بستگی دارد. توصیه همیشگی ما در دنیای تکنولوژی امروز که انقاضای کالاها و محصولات به‌شدت کاهش یافته؛ داشتن تجهیزات به‌روز است. بنابراین تعویض دوربین می‌تواند نقطه شروعی برای لمس دنیایی تازه باشد. شاید همین تعویض دوربین سبب شود شما از دنیای عکاسی صرف، پا به دنیای فیلم‌برداری و فیلم‌سازی نیز بگذارید که تجربه‌ای بسیار شیرین است.

با این همه باز هم بستگی دارد که بخواهید با دوربین خود چکار کنید! اگر به‌صورت تفریحی عکاسی می‌کنید و همان dslr کار شما را راه می‌اندازد؛ احتمالا نیازی به تعویض دوربین خود نخواهید داشت. یا شاید تازه عکاسی را شروع کرده‌اید و با بودجه‌ای که داشتید؛ یک dslr مناسب نیاز خود تهیه کرده‌اید. در این حالت بهتر است که با همان دوربین کار خود را آغاز کرده و زمانی که حرفه‌ای شدید (از عکاسی کسب درآمد کردید) به فکر به‌روز کردن تجهیزات خود باشید. اما اگر هنوز دوربینی نخریده‌اید؛ پیشنهاد ما بدون آینه است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-dslr-%d8%a8%d8%a7-mirrorless/
ads
ads