داغ ترین ها :
راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند به جای خرید کنسول‌های خانگی، به سراغ تهیه یک پی سی بروند و از آن به عنوان پلتفرم اصلی‌شان برای بازی کردن استفاده کنند. از همین رو ما تصمیم گرفته‌ایم در یک راهنمای خرید سیستم گیمینگ به شما در تهیه یک پی سی مخصوص بازی کمک کنیم. پس در ادامه این مطلب با تکنولایف همراه باشید.

بستن یک سیستم گیمینگ خوب کاری کاملا چالش برانگیز است. اگر می‌خواستید یک کنسول بازی بخرید، صرفا با مقایسه چند مدل، می‌توانستید گزینه مورد علاقه‌تان را پیدا کرده و به سراغ‌اش بروید. اما تهیه یک پی سی مخصوص بازی کار ساده‌ای نیست. زیرا سیستم گیمینگ از قطعات مختلفی تشکیل شده که باید با اطلاعات کامل آن‌ها را انتخاب کنید. این روزها شرکت‌های مختلف، قطعاتی با مشخصات گوناگون و اسامی متفاوت عرضه می‌کنند که این موضوع موجب سردرگمی بسیاری از کاربران می‌شود. ما در راهنمای خرید سیستم گیمینگ به شما کمک می‌کنیم اطلاعات خوبی از قطعات مورد نیاز به دست آورید و در انتها نیز برای بودجه‌های مختلف، قطعات مناسبی را پیشنهاد می‌دهیم.

اگر در زمینه بستن پی سی تجربه نداشته باشید و در صورتی که برای اولین بار است می‌خواهید یک سیستم گیمینگ تهیه کنید، احتمالا در ابتدا کاملا سردرگم خواهید شد. اما به لطف این مقاله، صرفا باید به بودجه خود نگاه کنید و برخی از بهترین قطعات را برگزینید.

 

تکنولایف امکان خرید کامپیوتر های گیمینگ آماده را برای شما فراهم کرده است: سیستم گیمینگ

 

سطح سیستم گیمینگ

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

بدون شک اولین کاری که باید انجام دهید، این است که مشخص کنید سیستم گیمینگ‌تان باید در چه سطحی باشد. همان‌طور که گفتیم برعکس کنسول‌ها، پی سی دست کاربر را کاملا باز می‌گذارد و این موضوع کار انتخاب را برای عده‌ای از افراد دشوار می‌کند. البته همان‌طور که اشاره کردیم برخی از شرکت‌ها کیس‌های کاملی را ارائه می‌دهند که کار را برای گیمرها ساده می‌کند، اما تمرکز اصلی ما در این مقاله انتخاب قطعات و تهیه یک سیستم کامل توسط خود کاربر است.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ ارزان

اگر به تازگی می‌خواهید به دنیای بازی‌های ویدیویی وارد شوید و قصد ندارید هزینه زیادی را صرف تهیه سیستم کنید، بهتر است به سراغ قطعات اقتصادی‌تر بروید. در واقع این دسته از دوست‌داران بازی‌های ویدیویی نباید انتظاری از سیستمی که تهیه می‌کنند داشته باشند. برای تهیه چنین سیستمی نیازی نیست وقت زیادی را برای انتخاب قطعات صرف کنید و به نسبت سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

پی سی مورد نظر ما در راهنمای خرید سیستم گیمینگ ارزان، سیستمی است که بتواند حداقل بازی‌ها را با رزولوشن 1080p اجرا کند. رزولوشن پایین‌تر از این برای سال 2022 اصلا مطلوب نیست. این پی سی می‌تواند اکثر بازی‌ها را با کیفیت مشابه کنسول اجرا کند و حتی در برخی مواقع نرخ فریم و کیفیت بالاتری را ارائه دهد.

هدف این است که کاربران حداقل بازی‌ها را با نرخ 30 فریم بر ثانیه تجربه کنند و گاهی نیز آن را به مقداری بین 30 تا 50 فریم بر ثانیه برسانند. حتی برخی آثار با چنین سیستمی با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز اجرا می‌شوند. شاید تصور کنید که چنین امری ممکن نیست. اما باید ذکر کنیم که در سال‌های اخیر سخت افزارهایی وارد بازار شده‌اند که چنین امکانی را برای گیمرها فراهم می‌کنند.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان‌رده

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

اگر به دنبال تجربه بهتر بازی‌های ویدیویی هستید، باید به سراغ سیستم‌های میان‌رده بروید. باز هم باید اشاره کنیم که سیستم‌های از پیش تهیه شده توسط برخی شرکت‌ها در این رده می‌توانند کارتان را راحت‌تر کنند. اما اگر قصد تهیه این نوع پی سی‌ها را ندارید، راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان‌رده به کمک‌تان خواهد آمد. باید اشاره کنیم که کاربران برای بستن چنین سیستمی باید به نسبت مورد پیشین، هزینه بیشتری را صرف کنند.

در این رده شما با سخت افزار‌های قوی‌تری مواجه خواهید شد که کمک می‌کنند بازی‌ها را با کیفیت بالاتر تجربه کنید. بسیاری از گیمرها در این رده نیز با رزولوشن 1080p بازی‌ها را تجربه می‌کنند، اما حالا نرخ فریم وجه تمایز اصلی با سیستم ارزان‌تر است. در این پی سی‌ها شما حداقل نرخ 60 فریم بر ثانیه را تجربه خواهید کرد.

حتی برخی از بازی‌ها در این‌گونه سیستم‌ها با رزولوشن 1440p نیز اجرا می‌شوند و نرخ فریم خوبی را نیز ارائه می‌دهند. سیستم‌های میان‌رده به این دلیل که با قیمت مناسب، تجربه خوبی را برای گیمرها به ارمغان می‌آورند، از سایر رده‌ها پرطرفدارتر هستند.

 

اگر لپ تاپ هم یکی از گزینه های شماست مطلب روبرو را بخوانید: لپ تاپ گیمینگ

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ بالا رده و حرفه ای

اگر محدودیتی در بودجه‌تان ندارید، باید به سراغ راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای بروید. در این بخش ما بهترین قطعات بازار را به شما معرفی می‌کنیم که قائدتا قیمت‌های بسیار بالایی خواهند داشت.

روی یک سیستم گیمینگ بالارده، می‌توانید اکثر بازی‌ها را با رزولوشن 1440p و نرخ 100 فریم بر ثانیه اجرا کنید. کارت گرافیک‌هایی نظیر Nvidia GeForce RTX 3080 یا موارد قوی‌تر از آن، به راحتی اجازه می‌دهند که بازی‌ها با کیفیت 4K و نرخی بالاتر از 100 فریم بر ثانیه اجرا شوند. این سیستم‌ها رویای تمامی گیمرها هستند و تجربه کاربر را از بازی‌ها به اوج می‌رسانند.

سیستم گیمینگ حرفه‌ای شامل بهترین قطعات خواهد بود و تا سال‌ها می‌تواند شما را از خرید سیستم جدید یا ارتقا قطعات بی‌نیاز کند. با وجود این باز هم باید تاکید کنیم که قیمت سیستم گیمینگ حرفه‌ای بسیار بالا است.

 

جدیدترین مدل های موس گیمینگ و انواع موس بی سیم را می توانید از تکنولایف بخرید

 

موارد و قطعاتی که در خرید سیستم گیمینگ باید به آن‌ها توجه کرد

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

اگر در راهنمای خرید سیستم گیمینگ به دنبال تهیه قطعات مناسب هستید، ما در این مسیر شما را همراهی خواهیم کرد. در صورتی که نمی‌دانید از کجا فرآیند تحقیق برای خرید را شروع کنید، نگران نباشید؛ زیرا این امر اصلا دشوار نخواهد بود. قطعات اصلی که باید بیشتر روی‌شان مانور دهید، پردازنده مرکزی، مادربرد، رم، پاور، کارت گرافیک، کیس، حافظه داخلی و سیستم کولینگ هستند.

پردازنده مرکزی (CPU)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

اولین قدم در راهنمای خرید سیستم گیمینگ، خرید پردازنده مرکزی است. تصور برخی از افراد بر این است که این قطعه اهمیت زیادی در اجرای بازی‌ها ندارد و دیگر بخش‌های پی سی مهم‌تر هستند، اما باید بدانید که این ادعا اصلا درست نیست. در واقع بعضی از بازی‌ها بیشتر و برخی کمتر به CPU فشار می‌آورند. اگر اثری که آن را تجربه می‌کنید جزو آثار CPU Heavy باشد و پردازنده مرکزی پی سی شما نتواند قدرت مناسب را ارائه دهد، اجرای بازی با مشکل رو به رو خواهد شد.

این بدان معنا است که انتخاب CPU خوب روی تجربه کاربران از بازی‌ها تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. اما چطور باید پردازنده مرکزی مناسب را انتخاب کرد؟ برای شروع باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید به سراغ اینتل بروید یا AMD. در قدم بعد باید قیمت سیستم گیمینگ و هزینه‌ای که قرار است صرف تهیه CPU کنید را مد نظر قرار دهید. ما از آن جایی این حرف را می‌زنیم که هر دوی این شرکت‌ها پردازنده‌های مرکزی مختلفی با قیمت‌های متنوع دارند. پس انتخاب کنید که می‌خواهید یک CPU گران‌قیمت بخرید یا قصد دارید به سراغ محصولی ارزان از نسل‌های پیشین بروید.

در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید که هدف‌تان چیست. آیا هدف‌تان اسمبل بهترین سیستم گیمینگ است؟ می‌خواهید دست به رندر یا انجام کارهای گرافیکی بزنید؟ ما در این مقاله بیشتر به موضوع تهیه پی سی مخصوص بازی‌های ویدیویی خواهیم پرداخت.

اگر قصد دارید تجربه بهتری از بازی‌ها داشته باشید، باید به سراغ محصولی بروید که ترد (Thread) و هسته (Core) بیشتری دارد. بیشتر بودن تعداد ترد و هسته موجب می‌شود پی سی مد نظرتان عملکرد بهتری داشته باشد.

مادربرد

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

پس از این که تصمیم‌تان را برای تهیه CPU نهایی کردید، به سراغ انتخاب یک مادربرد مناسب بروید. به طور معمول کاربران درگیری زیادی بین انتخاب پردازنده مرکزی و مادربرد دارند و گاهی یکی را پیش از دیگری برمی‌گزینند. اما باید بگوییم که در هر صورت باید روی انتخاب این قطعه حساسیت زیادی به خرج دهید، زیرا احتمالا ارتقا سیستم‌تان در سال‌های آینده به این قطعه وابسته خواهد بود.

کاملا بدیهی است که انتخاب CPU تاثیر زیادی روی مادربردی که قرار است انتخاب کنید، دارد. هر چه نباشد باید سوکت مطابقت داشته باشد که بتوانید از آن پردازنده مرکزی روی قطعه اصلی سیستم گیمینگ‌تان استفاده کنید. پس در انتخاب مادربرد باید به سوکت مربوط به CPU اهمیت دهید و نکته مهم دیگر نیز بودجه‌تان است.

علاوه بر این، باید ببینید که این قطعه چند اسلات برای رم دارد و همچنین اسلات‌های مربوط به کارت‌های دیگر مثل PCI-Express نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. مادربردهای جدید برای انتخاب قطعه مربوط به فضای ذخیره‌سازی نیز انتخاب‌های مختلفی را پیش روی‌تان قرار می‌دهند.

گذشته از همه این‌ها، توان مادربرد نیز مهم است. برخی از افراد تمایل دارند CPU خود را اورکلاک (Overclock) کنند. در این شرایط شما به مادربردی نیاز خواهید داشت که از پس این کار برآید. یک قطعه ارزان‌قیمت نمی‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.

 

تا 60 میلیون تومان بودجه لپ تاپ گیمینگ چی بخریم؟
بهترین لپ تاپ گیمینگ تا 60 میلیون

 

رم (RAM)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

حال که پردازنده مرکزی و مادربردتان را انتخاب کردید، در راهنمای خرید سیستم گیمینگ باید به سراغ رم برویم. شما بدون داشتن یک رم خوب با حجم مناسب، نمی‌توانید یک پی سی قابل قبول برای بازی کردن داشته باشید. حتی اگر نخواهید با کامپیوترتان بازی کنید، باز هم باید مقدار رم کافی داشته باشید، زیرا این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیدا کردن میزان رم مورد نیاز برای یک گیمر کار سختی نیست. تقریبا تمام پی سی‌های این روزها، حداقل 16 گیگابایت رم دارند. با داشتن این مقدار رم دیگر نباید نگران چیزی باشید و می‌توانید به راحتی از تجربه بازی‌ها لذت ببرید.

هرچند اگر دوست داشته باشید قدم را فراتر بگذارید، ما در راهنمای خرید سیستم گیمینگ بالا رده توصیه می‌کنیم که به سراغ 32 یا حتی 64 گیگابایت رم بروید. اما باید برخی موارد دیگر را نیز مد نظر قرار دهید. برای مثال آیا لزومی می‌بینید که این قطعات دارای نورهای RGB باشند؟ یا با یک رم ساده کنار می‌آیید؟

علاوه بر این، سرعت رم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که در این بحث، پردازنده‌های شرکت AMD می‌توانند از رم‌های دارای سرعت بیشتر، بهتر بهره ببرند. پس اگر قصد دارید به سراغ پردازنده‌های اینتل بروید، دیگر نیازی نیست حتما سریع‌ترین مدل بازار را انتخاب کنید.

شاید بتوان گفت در راهنمای خرید سیستم گیمینگ، معرفی و انتخاب رم از سایر قطعات ساده‌تر است. در واقع مدل‌های رم زیادی در بازار موجود هستند و از هر نظر می‌توانند شما را راضی کنند.

 

در کنار لپ تاپ گیمینگ به موس گیمینگ نیز احتیاج دارید: خرید موس گیمینگ ارزان

پاور (PSU)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

شاید برای‌تان عجیب باشد که چرا انتخاب پاور برای پی سی حائز اهمیت است. باید بدانید که داشتن پاور خوب جزو ملزمات بستن یک سیستم گیمینگ محسوب می‌شود و باید آن را جدی بگیرید. انتخاب این قطعه نیز به بودجه‌تان و به طور کلی قیمت سیستم گیمینگ که می‌خواهید تهیه کنید، بستگی دارد.

پاور یا منبع تغذیه همان‌طور که از نام‌اش پیدا است، تمامی قطعات سیستم را تغذیه می‌کند. پس باید قطعه‌ای را بخرید که قابل اطمینان باشد و بتواند سال‌ها برای‌تان کار کند. خرید یک سیستم گیمینگ 150 میلیون تومانی، اما داشتن یک پاور 2 میلیون تومانی بی‌معنی است و مشخص نیست حاصل این ترکیب چه خواهد شد.

انتخاب منبع تغذیه مناسب پی سی ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. در واقع شاخصه‌های زیادی در این بحث مورد توجه قرار نمی‌گیرد. خروجی ولتاژی که نیاز دارید یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید. معمولا گیمرها به سراغ پاورهایی با توان 750 وات یا بالاتر از آن می‌روند.

البته اگر می‌خواهید هزینه کمتری صرف کنید، در راهنمای خرید سیستم گیمینگ ارزان باید بگوییم که می‌توانید به سراغ منبع تغذیه ارزا‌ن‌تری بروید. همچنین در صورتی که می‌خواهید بیشتر هزینه کنید، باید به سراغ طراحی ماژولار بروید تا از شر سر و کله زدن با کابل‌های فراوان و به هم ریخته خلاص شوید.

مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، امتیاز بهره‌وری منبع تغذیه است. استاندارد 80 Plus Bronze یا بالاتر را بهتر است مد نظر قرار دهید. به طور کلی باید هزینه کافی را برای این قطعه صرف کنید تا برای مدت‌ها خیال‌تان از بابت آن راحت باشد.

 

فرق لپ تاپ گیمینگ با معمولی را در مطلب زیر بخوانید:
تفاوت لپ تاپ های گیمینگ با معمولی

 

کارت گرافیک (GPU)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

این قطعه بدون شک یکی از مهم‌ترین قطعات پی سی است و شاید بتوان آن را حائز اهمیت‌ترین بخش در یک سیستم گیمینگ در نظر گرفت. اگر بخواهید صادق باشیم، باید ذکر کنیم که انتخاب کارت گرافیک خوب در این روزها کار ساده‌ای نخواهد بود. البته قبلا انتخاب این قطعه دشوار نبود، اما در چند وقت گذشته این موضوع به یکی از چالش‌های پی سی گیمرها تبدیل شده است.

شاید بتوان گفت تمام این بحث‌ها با عرضه سری RTX 3000 توسط انویدیا (Nvidia) آغاز شد. می‌توان گفت این سری پس از سری GTX 1000 مهم‌ترین سری کارت گرافیک‌هایی بودند که راهی بازار شدند. اما محدودیت‌های بازار موجب شده بود که بسیاری از کاربران نتوانند این کارت گرافیک‌های را تهیه کنند.

در انتخاب این قطعه نیز باید به برند توجه داشته باشید. ما در یک مقاله تحت عنوان مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia به طور کامل دو شرکت غول در زمینه تولید کارت گرافیک را مقایسه کرده‌ایم که می‌توانید نگاهی به آن بیندازید. به هر حال در این موضوع هم بودجه‌تان حرف اول را می‌زند. اما در مجموع باید بدانید که مواردی نظیر VRAM، فرکانس هسته، سرعت و … در کارت گرافیک‌ها مهم هستند و باید به این موارد توجه کافی داشته باشید.

 

انواع مانیتور گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید: مانیتور گیمینگ

 

کیس

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

وقتی تمام قطعات اصلی را انتخاب کردید، باید جایی باشد که آن‌ها را در کنار هم قرار دهیم. این جا است که به یک کیس مناسب نیاز پیدا خواهیم کرد. برندها و طرح‌های بی‌شماری در بازار وجود دارد که هر یک از آن‌ها خصوصیات منحصر به فردی دارند. گاهی همین ازدیاد طراح و شکل‌ها گاهی برای گیمرها گیج‌کننده می‌شود. انتخاب کیس مناسب برای بسیاری از افراد کار سختی نیست.

اکثر قطعات پی سی‌های مدرن را می‌توانید روی یک کیس میان‌رده قرار دهید. اما برای برخی از کاربران زیبایی کیس اهمیت زیادی دارد. در نتیجه این افراد به وجود نورهای RGB، داشتن بدنه شیشه‌ای و مواردی از این قبیل توجه ویژه‌ای دارند. اما به طور کلی باید بگوییم که انتخاب کیس بیشتر به سلیقه کاربر وابسته است و در انتخاب‌تان می‌توانید با دست باز عمل کنید.

 

انواع کنسول بازی و پلی استیشن 5 را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت ps5

 

فضای ذخیره‌سازی

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

هارد نیز پیش‌تر یکی از قطعات بود که کاربران در انتخاب آن کار سختی نداشتند. اما امروزه با بیشتر شدن مدل‌ها و برندها کار کمی دشوار شده است. در این بخش از راهنمای خرید سیسیتم گیمینگ باید ذکر کنیم که سرعت و قیمت در انتخاب یک هارد خوب مهم هستند.

ابتدا در نظر داشته باشید که چه مقدار فضای برای ذخیره‌سازی اطلاعات‌تان نیاز دارد. آیا از کسانی هستید که فیلم‌ها و بازی‌های‌تان را آرشیو می‌کنید؟ اگر بله، باید به سراغ هاردهای حجیم بروید.

SSDها در سال‌های اخیر در بازار فراوان شده‌اند. این قطعات قیمت‌های بالایی دارند، اما کیفیت و سرعتی که ارائه می‌دهند، ارزش تک تک ریال‌هایی که بابت‌شان می‌پردازید را دارند. SSDها از 60 گیگابایتی وجود دارند تا بالغ بر 1 ترابایت. این به بودجه شما بستگی دارد که چه قطعه‌ای را می‌خواهید خریداری کنید.

 

سری تاف را بیشتر بشناسید:
لپ تاپ ایسوس سری tuf

 

سیستم خنک‌کننده

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

زمانی که در حال تهیه یک پی سی مخصوص بازی هستید، باید به یاد داشته باشید که تهیه یک سیستم خنک‌کننده خوب یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. اگر سیستم کولینگ خوبی نداشته باشید، در واقع بسیاری از کارهایی که دوست دارید انجام دهید را نمی‌توانید عملی کنید.

اکثر پردازنده‌های جدید گرمای زیادی تولید می‌کنند و برای این که بتوانید وضعیت آن‌ها را کنترل کنید، باید به سراغ تهیه سیستم کولینگ خوب بروید. هرچند باید بدانید که خنک‌کننده‌های جدید بیش از چیزی هستند که صرفا بخواهید آن‌ها را به عملکردشان محدود کنیم. مثلا باید به جریان هوا، صدایی که ایجاد می‌کنند، نورهای RGB و موارد از این قبیل نیز توجه کنید. چنین خصوصیاتی روی قیمت نیز تاثیرگذار هستند.

اگر خنک کننده شما قابلیت جریان هوا نداشته باشد، نمی‌تواند دمای قطعات را کاهش دهد. در نتیجه قطعات داغ می‌شوند و ممکن است به پی سی آسیب وارد کنند.

 

انواع کول پد را در مطلب زیر معرفی کردیم:
کول پد چیست

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

ما در این مقاله قصد داریم سیستم‌ها را در چهار دسته تفکیک کنیم. در واقع ما سیستم‌های ارزان، میان رده، بالا رده و حرفه‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد. پس اگر به دنبال بهترین قطعات با توجه به بودجه‌تان هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای (انتخاب مدل و قیمت)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

در این بخش ما به شما برای اسمبل بهترین سیستم گیمینگ کمک می‌کنیم. قطعات معرفی شده در این قسمت قیمت بالایی دارند و برای کسانی مناسب هستند که بودجه‌شان محدود نیست.

قطعه

مدل قیمت تقریببی
پردازنده مرکزی (CPU) AMD Ryzen 9 5950X یا Core i9-12900KF ای‌ام‌دی: حدود 23 میلیون

اینتل: حدود 16 میلیون

خنک‌کننده Dark Rock 4 Pro حدود 6 میلیون
مادربرد Asrock X570 Taichi حدود 23 میلیون
رم 64 گیگابایت (4 x 16GB) DDR4-3600 CL16 حدود 14 میلیون
فضای ذخیره‌سازی Seagate FireCuda 530 2TB حدود 16 میلیون
کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3080 حدود 62 میلیون
پاور NZXT C850 حدود 7 میلیون
کیس Thermaltake Core V71 حدود 18 میلیون
جمع قیمت

حدود 169 میلیون تا 162 میلیون تومان

پدازنده مرکزی AMD Ryzen 9 5950X با داشتن 32 ترد و 64 مگابایت کش، یک انتخاب ایده‌آل برای کسانی است که نیاز به یک سیستم تمام عیار دارند. این CPU از پس هر کاری که فکرش را بکنید برمی‌آید. به لطف خنک‌کننده Be Quiet! Dark Rock 4 Pro نیز اصلا نباید نگران بالا رفتن دمای آن باشید و هر چقدر دوست دارید، می‌توانید به آن فشار بیاورید. اگر به محصولات AMD علاقه‌ای ندارید و می‌خواهید به سراغ قطعه‌ای از شرکت اینتل بروید، می‌توانید Core i9-12900KF را انتخاب کنید. این پردازنده نیز در اجرای بازی‌های ویدیویی عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد.

اگر به بیش از یک SSD که قابلیت پشتیبانی از PCIe 4.0 را داشته باشند نیاز دارید، باید به سراغ مادربرد X570 بروید. از نظر قیمت می‌توان گفت Asrock’s Taichi بهترین انتخاب در این رده است. اما در صورتی که بودجه نامحدودی دارید، می‌توانید خرید Gigabyte’s Aorus Master را نیز مد نظر قرار دهید. قیمت این محصول بسیار بالاتر از مادربرد پیشنهادی ما است. ما در این سیستم پیشنهادی، چهار رم 16 گیگابایتی را برای شما در نظر گرفته‌ایم. این 64 گیگابایت رم می‌تواند خیال شما را از اجرای بازی‌ها روی بالاترین کیفیت ممکن راحت کند و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای‌تان به ارمغان بیاورد. همچنین این مقدار از رم برای کسانی که به صورت حرفه‌ای کارهای گرافیکی انجام می‌دهند و مدام رندر می‌گیرند نیز مناسب است.

Seagate FireCuda 530 بهترین M.2 SSD برای کاربران حرفه‌ای است. سرعت نوشتن این SSD دو برابر رقبای‌اش است و می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی را به گیمرها ارائه دهد. حجم ۲ ترابایتی آن نیز باید برای اکثر شما کافی باشد. اما اگر باز هم به فضای بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید آن را ارتقا دهید. کارت گرافیک GeForce RTX 3090 با قیمتی بالغ بر 100 میلیون تومان می‌تواند انتخاب بی‌نظیری باشد، اما یک GeForce RTX 3080 نیز کار شما را تا مدت‌ها راه می‌اندازد. اگر قصد دارید کمتر از این نیز هزینه کنید، می‌توانید به سراغ گزینه‌هایی نظیر RTX 3070 Ti، RTX 3060 Ti یا Radeon RX 6700 XT بروید.

منبع تغذیه NZXT C850 نیز کاملا می‌تواند نیازهای‌تان را برطرف کند و انتخاب ایده‌آلی محسوب می‌شود. برای کیس نیز ما Thermaltake’s Core V71 Tempered Glass Edition را برای‌تان در نظر گرفته‌ایم. البته قطعا قیمت آن در کشور ما بسیار بالا است، اما کسی که چنین هزینه‌ای را صرف سیستم گیمینگ می‌کند، بهتر است یکی از بهترین کیس‌های موجود را نیز داشته باشد.

 

عوامل موثر در عمر لپ تاپ گیمینگ را در مطلب زیر بخوانید:
عمر لپ تاپ گیمینگ

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ بالا رده (انتخاب مدل و قیمت)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

سیستم گیمینگ بالا رده می‌تواند به شما اجازه دهد بازی‌های روز را روی رزولوشنی بالاتر از 1440p با نرخ حداقل 60 فریم بر ثانیه تجربه کنید. قطعات این رده نسبت به مورد قبلی قیمت کمتری دارند، اما باز هم برای بسیاری از کاربران گران محسوب می‌شوند. با این حال با خرید چنین قطعاتی، می‌توانید تا چند سال بدون ارتقا سیستم، بازی‌های روز را با بهترین کیفیت تجربه کنید.

قطعه

مدل قیمت تقریببی
پردازنده مرکزی (CPU) Ryzen 9 PRO 3900 یا Intel Core i7-12700F ای‌ام‌دی: حدود 16 میلیون

اینتل: حدود 14 میلیون

خنک‌کننده Noctua NH-D15 حدود 4 میلیون
مادربرد MSI Pro Z690-A حدود 7 میلیون
رم 32 گیگابایت (4 x 8GB) DDR4-3600 CL16 حدود 8 میلیون
فضای ذخیره‌سازی Western Digital SN850 2TB حدود 9 میلیون
کارت گرافیک GeForce RTX3060 TUF O12G حدود 25 میلیون
پاور NZXT C850 حدود 7 میلیون
کیس Cooler Master MasterCase H500 حدود 4 میلیون
جمع قیمت

حدود 80 میلیون تا 78 میلیون تومان

پردازنده مرکزی اینتل Core i7-12700F بدون شک یکی از بهترین CPUها برای یک سیستم گیمینگ است. حتی با وجود قیمت بالایی که دارد، به دلیل کارایی خوبی که ارائه می‌دهد، محصولی با ارزش به حساب می‌آید. قابل ذکر است که Core i7-12700F حتی بدون اورکلاک کردن، برق زیادی مصرف می‌کند و شدیدا داغ می‌شود. به همین دلیل برای خنک‌کننده به سراغ Noctua NH-D15 رفته‌ایم که از نظر دما، خیال‌تان را از عملکرد بهینه سیستم‌تان راحت کند. در همین رده اگر به AMD علاقه‌مند هستید، می‌توانید پردازنده مرکزی Ryzen 9 PRO 3900 را انتخاب کنید. همچنین اگر می‌خواهید هزینه بیشتری صرف کنید، می‌توانید مدتی صبر کرده و حدود سه هفته دیگر به سراغ Ryzen 7 5800X3D بروید. این CPU اولین پردازنده‌ای خواهد بود که 3D V-Cache آن 96 مگابایت است. این امر موجب می‌شود که این پردازنده یک انتخاب فوق‌العاده برای گیمرها باشد.

برای چنین قطعاتی، یک مادربرد B660 کافی است، اما اگر می‌خواهید از چندین SSD با قابلیت PCIe 4.0 بهره ببرید، باید Z690 را انتخاب کنید. به طور کلی باید بگوییم در این رده، مادربرد MSI Pro Z690-A از نظر قیمت معقول‌ترین گزینه به نظر می‌رسد. البته Asus Prime Z690-P نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای مادربرد MSI باشد. با تمام این‌ها، اگر به دنبال محصولی پر زرق و برق‌تر و گران‌تر هستید، باید مادربرد MSI Edge WiFi را انتخاب کنید.

همان‌طور که می‌دانید، داشتن چهار رم روی مادربرد سرعت بیشتری نسبت به وجود دو رم حتی در حالت Dual-Channel ارائه می‌دهد. تاخیر CL16 مناسب است و داشتن سرعت 3600 مگاهرتز در این بازه قیمتی موجب می‌شود که قطعه‌هایی که ما پیشنهاد داده‌ایم، گزینه‌های ایده‌آلی به نظر برسند. به جرات می‌توان گفت SN850 از شرکت وسترن دیجیتال بهترین M.2 SSD برای گیمرها است. کسانی که مدام فایل‌های‌شان را روی هاردشان جا به جا می‌کنند، از این SSD بیشتری بهره را خواهند برد. نسخه 2 ترابایتی این SSD نسبت به Samsung 980 Pro مقرون به صرفه‌تر است و گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

در راهنمای خرید سیستم گیمینگ بالا رده باید اشاره کنیم که کارت گرافیک GeForce RTX 3080 نیز مانند رده حرفه‌ای می‌تواند انتخاب بی‌نظیری برای‌تان باشد. اما از آن جایی که قصد داریم یک پی سی ارزان‌تر تهیه کنیم، پیشنهادمان GeForce RTX 3060 است. علاوه بر این، با توجه به بودجه‌تان می‌توانید موارد مانند Radeon RX 6700 XT یا RTX 3070 Ti را نیز مد نظر قرار دهید.

برای برق دادن به چنین کارت گرافیک قدرتمندی، نیاز به یک منبع تغذیه خوب خواهید داشت. ما در این مورد نیز NZXT C850 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هرچند RM850x و MPG A850GF نیز در همین رده قیمتی می‌توانند انتخاب‌های قابل قبولی باشند.

Cooler Master MasterCase H500 با داشتن دو فن 200 میلی متری در جلو موجب می‌شود که سیستم‌تان به هیچ وجه داغ نشود. پس با این خنک‌کننده خیال‌تان از عدم افزایش دمای پی سی راحت خواهد بود.

 

 

انواع هندزفری و هدست گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید: هدست گیمینگ

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده (انتخاب مدل و قیمت)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

اگر می‌خواهید یک سیستم منطقی که ارزش قیمت به کارایی فوق‌العاده‌ای دارد را تهیه کنید، باید این بخش را با دقت بخوانید. ما در این بخش قطعاتی را به شما معرفی می‌کنیم که در بازه قیمتی‌شان عالی هستند و برای اکثر قریب به اتفاق گیمرها بهترین گزینه خواهند بود.

قطعه مدل قیمت تقریببی
پردازنده مرکزی (CPU) AMD Ryzen 5 5600X یا Intel Core i5-12400F ای‌ام‌دی: حدود 8 میلیون

اینتل: حدود 6 میلیون

خنک‌کننده Pure Rock 2 Black حدود 3 میلیون
مادربرد MSI Pro B660-A حدود 6 میلیون
رم 32 گیگابایت (2 x 16GB) DDR4-3600 CL18 حدود 4 میلیون
فضای ذخیره‌سازی Samsung 970 Evo Plus 1TB حدود 5 میلیون
کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3050 حدود 12 میلیون
پاور MSI MPG A650GF حدود 3 میلیون
کیس GREEN Z1 حدود 1 میلیون
جمع قیمت حدود 42 میلیون تا 40 میلیون تومان

اگر می‌خواهید جدیدترین بازی‌ها را روی بالاترین تنظیمات اجرا کنید، نیاز به یک کارت گرافیک گران‌قیمت خواهید داشت. یک کارت گرافیک خوب در کنار پردازنده مرکزی مناسب می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده را برای گیمرها به ارمغان آورد. از آن جایی که می‌توانید پردازنده مرکزی اینتل Core i5-12400F و مادربرد Pro B660-A از شرکت MSI را تهیه کنید، نباید نگرانی خاصی برای اجرای بازی‌ها در یک سیستم میان‌رده داشته باشید.

این مادربرد از MSI تنها محصول در این رده قیمتی است که نه تنها به شما اجازه می‌دهد که از یک پردازنده مرکزی i5 استفاده کنید، بلکه موجب می‌شود بتوانید هر زمان که دوست داشتید آن را به قطعه‌ای نظیر Core i7-12700 ارتقا دهید. اما در صورتی که یک CPU با قابلیت ارتقا بالاتر می‌خواهید و دوست دارید در آینده یک CPU مثل Core i9-12900K را بخرید، بهتر است به سراغ B660 Tomahawk WiFi بروید. همچنین B660M Mortar WiFi نیز می‌تواند با توجه به قیمت قابل قبولی که دارد، گزینه مناسب به شمار آید.

پردازنده مرکزی AMD Ryzen 5 5600X که در زمان نوشتن این مقاله حدودا 8 میلیون تومان قیمت دارد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای Core i5-12400F باشد. ما برای خنک‌کننده Pure Rock 2 Black را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چون این محصول از نظر ظاهری، اندازه، کارکرد و قیمت کاملا مناسب شما خواهد بود.

با توجه به بازی‌های روز، دلیلی ندارد که برای یک سیستم میان‌رده کمتر از 32 گیگابایت رم داشته باشید. تمام CPUهای جدید با رم‌هایی که سرعت 3600 مگاهرتزی دارند، به بهترین شکل ممکن کار می‌کنند. همچنین این رم‌های CL18 از نظر قیمتی نیز مناسب هستند و در مجموع گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آیند. ما به شما دو رم 16 گیگابایتی را پیشنهاد داده‌ایم، اما اگر پکی با 4 رم 8 گیگابایتی با قیمت مناسب پیدا کردید، می‌توانید آن را انتخاب کنید.

وقتی SSDها را با هم مقایسه کنید، احتمالا به این نتیجه می‌رسید که Samsung 970 Evo Plus در رده قیمتی خودش از سایر رقبای 1 ترابایتی، یک سر و گردن بالاتر است. برای کارت گرافیک نیز پیشنهاد ما در این رده، GeForce RTX 3050 است که قیمت مناسبی دارد و شما را با توجه به بودجه‌تان راضی خواهد کرد.

پاور MPG A650GF نیز که 650 واتی است دارای استاندارد 80 Plus Gold بوده و قیمت مناسبی دارد. Corsair RM650x نیز می‌تواند گزینه خوبی برای گیمرها باشد. از نظر کیس نیز GREEN Z1 می‌تواند از نظر قیمتی و ظاهری برای عموم کاربران رضایت‌بخش باشد.

 

تکنولایف فروشگاه خود را به انواع تجهیزات گیمینگ مجهز کرده است: لوازم گیمینگ

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ ارزان (انتخاب مدل و قیمت)

راهنمای خرید سیستم گیمینگ برای رده‌های مختلف

از یک سیستم ارزان‌قیمت نمی‌توانید انتظار زیادی داشته باشید. در واقع با یک پی سی ارزان صرفا می‌توانید بازی‌های جدید را روی تنظیمات پایین تجربه کنید، ولی آثار قدیمی‌تر با نرخ فریم نسبتا بالا اجرا می‌شوند. این سیستم برای کاربرانی که دائما به تجربه بازی‌های جدید می‌پردازند، اصلا مناسب نیست و اگر شما هم از جمله این افراد هستید، بهتر است حداقل به سراغ سیستم میان‌رده پیشنهادی ما بروید.

قطعه مدل قیمت تقریببی
پردازنده مرکزی (CPU) Intel Core i5-10400 حدود 5 میلیون
مادربرد MSI B560M Pro-VDH Wi-Fi حدود 3 میلیون
رم 16 گیگابایت (2 x 8GB) DDR4-2933+ CL16 حدود 2 میلیون
فضای ذخیره‌سازی Samsung 970 Evo Plus 500GB حدود 2 میلیون
کارت گرافیک ASUS PH GT1030 OC 2GB GDDR5 حدود 4 میلیون
پاور EVGA 650 BQ حدود 1 میلیون
کیس GREEN ORAMAN Plus حدود 1 میلیون
جمع قیمت حدود 18 میلیون تومان

پردازنده مرکزی Core i5-10400 با داشتن 6 هسته و 12 ترد بهترین CPU برای کسانی است که به دنبال یک پی سی پایین رده هستند. البته اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید، می‌توانید i3-10100 را نیز مد نظر داشته باشید.

مادربرد Intel B560 هنوز هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. زیرا قابلیت پشتیبانی از رم‌های پر سرعت، USB 3.1 یا USB 3.2 Gen 2 ،PCIe 4.0 و پردازنده‌های مرکزی نسل 11 را دارد. مادربرد پیشنهادی ما برای کاربران در این رده قیمتی B560 Pro-VDH Wi-Fi است. این قطعه دارای چهار اسلات رم و دو اسلات M.2 بوده و پورت USB 3.1 دارد. اگر به این مادربرد علاقه‌ای ندارید، می‌توانید Asus Prime B560M-A را انتخاب کنید که با وجود قیمت بسیار کم‌اش، دارای DisplayPort و USB-C است.

در این بازه قیمتی 16 گیگابایت رم می‌تواند برای کاربران مناسب باشد. از نظر SSD نیز می‌توانید به سراغ Samsung 970 Evo Plus که یکی از بهترین PCIe 3.0ها است، بروید. اگر بودجه‌تان می‌تواند بیشتر شود، پیشنهاد ما خرید نسخه 1 ترابایتی است.

منبع تغذیه EVGA 650 BQ نیز برای یک سیستم پایین‌رده گزینه ایده‌آلی به نظر می‌رسد. این محصول دارای توان 650 واتی بوده و از استاندارد 80 Plus Bronze بهره می‌برد. پاور Corsair CX 650M نیز می‌تواند در همین رده قیمتی گزینه مناسبی برای‌تان باشد.

نظر شما درباره سیستم‌های پیشنهادی ما چیست؟ شما خرید کدام قطعات را به سایر کاربران توصیه می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. در انتها پیشنهاد میکنیم برای تجربه بهتر در بازی با لپ تاپ، حتما خرید صندلی گیمینگ حرفه ای را در برنامه خود قرار دهید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. پریسا کاشانی

    مطالب خیلی خوبی بود استفاده کردم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به پریسا کاشانی

      سلام وقت خوش ممنون از همراهی شما
  2. متین

    زیاد خوب نبود

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%da%af%db%8c%d9%85%db%8c%d9%86%da%af-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%af%d9%87%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d9%84%d9%81/
ads
ads