داغ ترین ها :
12 دلیل برای داغ شدن گوشی اندرویدی و آیفون شما

12 دلیل برای داغ شدن گوشی اندرویدی و آیفون شما

داغ شدن گوشی موبایل یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های کاربران گوشی‌های هوشمند است که گاهاً موجب نگرانی برخی از آن‌ها می‌شود. تقریباً اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند حداقل یک‌بار داغ شدن بیش از اندازه گوشی را تجربه کرده‌اند. عوامل متعددی در گرم شدن گوشی هوشمند نقش دارد که در ادامه لیستی از آن‌ها را تهیه کرده‌ایم. با تکنولایف، مرجع معتبر موبایل ایران همراه باشید. تلاش مجموعه ما علاوه بر مهیا کردن بهترین شرایط برای خرید گوشی، افزایش آگاهی شما عزیزان در این حوزه است.

10 دلیل برای داغ شدن گوشی اندرویدی و آیفون شما

1. استفاده مداوم از داده‌ها و وای-فای

در عصر حاضر استفاده کاربران از اینترنت به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته است. گشت‌وگذار در بستر وب، انجام بازی‌های آنلاین و غیره استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر واتس آپ و اینستاگرام همگی نیازمند آن هستند که گوشی شما به اینترنت متصل باشد. استفاده مداوم شما از اینترنت موجب افزایش دما گوشی هوشمند شما می‌شود. همچنین لازم است بدانید هنگامی که اینترنت گوشی خود را به واسطه Hotspot با دیگران به اشتراک می‌گذارید، باید انتظار حرارت بیشتر را نیز داشته باشید.

2. اتصال مداوم به بلوتوث

فراگیر شدن و استفاده از گجت‌های پوشیدنی نظیر ساعت‌ها و بندهای هوشمند و هندزفری‌های بی‌سیم نیازمند آن است که گوشی شما به طور مداوم به بلوتوث متصل باشد. این اتصال به طرز قابل‌توجهی دما گوشی شما را افزایش می‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از افزایش دما گوشی خود جلوگیری کنید باید بلوتوث خود را خاموش کنید.

3. غیرفعال کردن، برنامه‌های در حال اجرا

برنامه‌هایی نظیر واتس آپ، اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر که دائماً در پس‌زمینه اجرا می‌شوند تا محتوا خود را به‌روز نگهدارند، تأثیر به سزایی در پردازش CPU و Ram دارند که این امر نیز موجب افزایش دما گوشی می‌شود. این مورد معمولا در گوشی آیفون کمتر پیش می‌آید.

 

علت داغ شدن گوشی آیفون هنگام استفاده از اینترنت چیست و چطور این مشکل را حل کنیم؟
رفع مشکل داغ شدن آیفون

 

4. بدافزار، دلیل داغ شدن گوشی

احتمالاً برایتان پیش آمده باشد که با بالا رفتن دما گوشی، کندی و افت سرعت را نیز تجربه کنید. ممکن است این فرایند به این دلیل باشد که پردازنده در حالت قفل شدن قرار بگیرد تا به‌عنوان یک احتیاط امنیتی تلفن شما را خنک کند. احتمالاً یک بدافزار که در پس‌زمینه در اجرا می‌شود، دلیل این قفل شدن باشد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا گوشی خود را از نظر وجود بدافزار بررسی کنید.

5. دوربین، یکی دیگر از عوامل داغ کردن گوشی

عکسبرداری و فیلمبرداری یکی از رایج‌ترین کارهایی است که می‌توان با گوشی موبایل انجام داد. استفاده طولانی مدت از دوربین گوشی موبایل، به خصوص برای فیلمبرداری موجب افزایش دما آن می‌شود؛ بنابراین هنگامی که مشغول فیلم‌برداری طولانی مدت هستید احتمال افزایش دما وجود دارد.

6. کاور محافظ

کاربران گوشی های هوشمند به‌منظور حفاظت از دستگاه‌های خود در برابر ضربه، اغلب از محافظ‌های صفحه و قاب‌ها استفاده می‌کنند اما به این موضوع که با این کار مانع از دفع گرما گوشی خود می‌شوند توجهی نمی‌کنند. گوشی موبایل همانند سایر دستگاه‌های الکترونیکی به انرژی نیاز دارد و استفاده از این انرژی سبب تولید گرما می‌شود. اکثر گوشی‌های هوشمند حرارت تولید شده را توسط بدنه و حفره‌‌هایی که دارند دفع می‌کنند، از این رو استفاده از قاب و لایه‌های محافظ می‌تواند دفع حرارت را کمی سخت‌تر کند.

راه حل های مشکل داغ شدن گوشی را در مقاله ای بیشتر بررسی کردیم: خنک کننده گوشی

7. نور بیشتر، گرمای بیشتر

احتمالاً توجه کرده‌اید که بخش اعظمی از شارژ باتری موبایل، توسط نمایشگر مصرف می‌شود. هرچه میزان روشنایی نمایشگر بیشتر باشد، میزان دشارژ کردن باتری نیز بیشتر است. دشارژ شدن باتری از یک طرف و مصرف بالای نمایشگر از طرفی دیگر سبب شده تا دما گوشی شما به طرز قابل‌توجهی افزایش یابد.

8. شارژ کردن گوشی = گرم کردن گوشی

فرایند شارژ، معمولاً گوشی موبایل شما را با افزایش دما مواجه می‌کند و باعث داغ شدن گوشی می شود چرا که جریان ولتاژ بالایی را به گوشی شما منتقل می‌کند. همچنین گوشی‌های جدیدتر دارای ویژگی‌هایی نظیر شارژ سریع هستند که ولتاژهای بالاتری را عبور می‌دهد و وضعیت را بدتر می‌کند. این فرایند امری بدیهی است و راهکاری برای جلوگیری از آن وجود ندارد از این رو توصیه ما این است که به هنگام شارژ از گوشی هوشمند خود استفاده نکنید.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه صحیح شارژ و اتصال شارژر به گوشی مطلب زیر را بخوانید: شارژ گوشی و نکات طلایی برای افزایش عمر باتری

9. موبایل تان را در بازه 20 تا 80 درصد شارژ کنید

شارژ 100 درصدی گوشی موبایل علاوه بر اینکه عمر باتری را کم می‌کند، موجب افزایش دما آن نیز می‌شود؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که از شارژ 100% گوشی خود اجتناب کنید و آن را در بازه 20 الی 80 درصد شارژ کنید.

10. کابل و آداپتور تقلبی، یکی دیگر از دلایل داغ شدن گوشی

استفاده از کابل و آداپتور تقلبی و غیر اصل، یکی دیگر از دلایلی است که موجب افزایش دما گوشی هوشمند شما می‌شود، علاوه بر این از عمر باتری و شارژدهی آن نیز می‌کاهد. همچنین باید در نظر داشته باشید که برخی از شارژها هستند که برای دستگاه‌های قوی‌تر طراحی شده‌اند که منجر به آسیب رساندن به باتری و گرم شدن بیش از اندازه آن می‌شود. در مجموع توصیه ما به شما این است که از شارژر و کابل مناسب با گوشی خود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب راهنمای خرید شارژر و کابل شارژ را بخوانید.

11) برنامه‌های سنگین و بازی‌هایی با گرافیک بالا

استفاده طولانی مدت از برنامه‌های سنگین و بازی کردن می‌تواند یکی دیگر از دلایل داغ شدن گوشی باشد. برنامه‌های سنگین می‌توانند بخش زیادی از CPU را درگیر کنند و با کار کشیدن از تمام قابلیت‌های تراشه احتمال داغ شدن گوشی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین هنگام کار کردن با برنامه‌های سنگین و بازی‌هایی با گرافیک بالا بهتر است مراقب داغ شدن گوشی نیز باشید و از استفاده طولانی و زیاد از این برنامه‌ها اجتناب کنید.

12) پر بودن حافظه گوشی

پر بودن حافظه داخلی نیز می‌تواند از دلایل مهم داغ شدن گوشی باشد. در صورتی که فضای ذخیره‌سازی گوشی پر باشد فشار زیادی روی CPU آن وارد می‌شود؛بنابراین همیشه اقدام به پاک کردن فایل‌های اضافی کنید و اجازه ندهید که حافظه گوشی پر شود.

از دیگر دلایل داغ شدن گوشی اندروید و آیفون

به طور گوشی زمانی که باتری و تراشه گوشی داغ می‌شوند همه‌ی گوشی و همچنین قاب پشتی آن داغ می‌شوند اما دلیل این که چرا اطراف دوربین داغ می‌شود به این برمی‌گردد که تراشه گوشی شما در چه نقطه‌ای از قاب پشتی قرار گرفته باشد. به طور کلی گوشی‌ها هنگام کار با دوربین و عکاسی و فیلم برداری داغ می‌شوند؛ چرا که استفاده از دوربین و به خصوص فیلم برداری باعث می‌شود تراشه گوشی به طور دائمی درگیر پردازش اطلاعات و داده‌های دریافتی باشد و به این ترتیب با داغ شدن تراشه و سپس باتری کل گوشی داغ شود.

یکی از دلایل داغ کردن گوشی ها، جست و جوی تراشه آنتن برای پیدا کردن آنتن همیشه باعث داغ شدن گوشی می شود؛ مخصوصا زمانی که در مکانی قرار میگیرید که آنتن مدام در حال کم و زیاد شدن است، پس گوشی سعی می کند آنتن را در بالاترین سطح نگه دارد و در نتیجه گوشی حسابی داغ می کند. پیشنهاد می کنیم در مواقعی که آنتن گوشی ضعیف است و عملا کاربردی برای شما ندارد، از داخل تنظیمات حالت اینترنت را روی 2G یا 3G قرار دهید تا کوشی به دنبال اینترنت LTE و 4G نگردد.

داغ شدن گوشی اندروید و آیفون اختمال خراب شدن گوشی را زیاد می‌کند ؟

به طور کلی داغ شدن گوشی ضرری ندارد مگر آن که دما از حدی بیشتر شود و یا این اتفاق به طور دائمی رخ دهد. اگر گوشی شما فقط هنگام شارژ داغ می‌شود این موضوع طبیعی است و می‌توانید با خارج کردن آن از قاب و اقدامات گفته شده در بالا این مشکل را تا حد خوبی بر طرف کنید.

اما اگر گوشی شما دائما داغ است و از آن استفاده بسیار سنگینی دارید این دما در دراز مدت هم باعث خرابی باتری می‌شود و بازدهی آن را کاهش می‌دهد و هم می‌تواند تراشه و به خصوص عملکرد نمایشگر را تحت تأثیر قرار دهد. دمای زیاد برای مدت طولانی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های زرد رنگ به روی نمایشگر گوشی شود. پس به طور کلی حتما توجه ویژه‌ای به دمای گوشی خود داشته باشید و هر گاه احساس کردید این دما از حد معمول بیشتر شده است اقدامات گفته شده در بالا را انجام دهید.

۱۴ ترفند اندروید که کار کردن با گوشی را ساده‌تر خواهند کرد: ترفند اندروید

جمع‌بندی

در نهایت باید اطلاعتان برسانیم که داغ شدن گوشی یک امر بسیار بدیهی است چرا که در این جعبه جادویی کوچک یک تراشه قدرتمند در حال انجام پردازش‌های سنگین است و طبیعتاً گرما قابل‌توجهی را تولید می‌کند. شما می‌توانید با جلوگیری از مواردی که در بالاتر با شما مطرح کردیم، مانع افزایش دما در گوشی هوشمند خود شوید، چنانچه دلایل و روش‌های جلوگیری که در بالا به آن اشاره کردیم کارساز نبود، توصیه می‌کنیم تا به یک مرکز تخصصی تعمیر موبایل مراجعه کنید و از اتفاقات ناخوشایندی که در آینده در انتظارتان است جلوگیری کنید.

سوالات متداول

علت داغ شدن گوشی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث داغ شدن گوشی هوشمند می‌شود و در این مقاله تمامی آن‌ها را به صورت کامل توضیح دادیم.

علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ چیست؟
فرایند شارژ، معمولاً گوشی موبایل شما را با افزایش دما مواجه می‌کند و باعث داغ شدن گوشی می شود چرا که جریان ولتاژ بالایی را به گوشی شما منتقل می‌کند.
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

25 نظر

  1. دانی

    سلام من گوشیم poco x 5 pro هست ۱ ماه هم هست گرفتم گوشیو ولی تا ازش استفاده میکنم صفحه نمایش گوشی داغ میکنه ، ولی پشت گوشی اوکی هست

    1. میلاد

      پاسخ به دانی

      منم همین مشکلو دارم چی کار کنم راه حلی پیدا کردی؟
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به دانی

      سلام استفاده یعنی کار روزمره یا مثلا بازی؟
      1. دانی

        پاسخ به احسان نیک پی

        مثلاً اینستا ، چت و... برای بازی نه
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به دانی

          سلام مجدد آپدیت کردید به HyperOS؟
  2. Sirvan

    سلام منو داداشم دوتا گوشی a34 گرفتیم مال اون مشکلی نداره ولی مال من بیش از حد داغ میکنه حتی اگه به صورت همزمان و یکسان ازشون استفاده کنیم اگه کسی این گوشی رو داره و این مشکلو داره یا قبلا داشته لطفا بهم بگه دارم دیونه میشم

    1. جعفری

      پاسخ به Sirvan

      منم همزمان a34 برای خانمم و a54 برای خودم خریدم که مال خودم خیلی داغ می‌کنه اما مال خانمم نه. هردو هم فقط ایتا و بله استفاده می‌کنیم. گوشی من از همون اول داغ می‌کرد.
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Sirvan

      سلام وقت بخیر احتمالا برنامه غیر بهینه دارید از تنظیمات باتری چک کنید کدوم برنامه ها دارن زیاد شارژ مصرف میکنن
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%af%d8%a7%d8%ba-%d8%b4%d8%af%d9%86-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/
ads
ads