داغ ترین ها :
چگونه به صورت امن رمزهای خود را ذخیره کنیم؟

چگونه به صورت امن رمزهای خود را ذخیره کنیم؟

هر کدام از ما چندین برنامه یا مسنجر داریم که هر کدام از آن‌ها یک رمز دارند و برای ورود باید این رمز را همواره به خاطر داشته باشید. از طرفی به این مسنجرها رمز ایمیل، رمز سایت‌هایی مختلف و دیگر موارد را نیز اضافه کنید تا متوجه پیچیدگی بیشتر قضیه بشوید. برای حل این مشکل عده‌ای همچنان رمزهای خود را درون یک دفترچه یادداشت می‌کنند. اما آیا این کار امن است؟ قطعا نه! برای حل این مشکل روش‌های امن‌تری وجود دارد تا هم امنیت رمز‌های شما تضمین شود و هم بتوانید در مواقع لزوم برای یاداوری پسوردها از آن‌ها کمک بگیرید. در ادامه به شما روش‌های مطمئنی برای ذخیره کردن رمز (پسورد) آموزش می‌دهیم.

 

لیست قیمت گوشی های موبایل را از سایت تکنولایف ببنید: قیمت روز گوشی موبایل

 

ذخیره کردن رمز به شکل کاملا امن

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که برای حفظ کردن رمز‌های خود مجبور می‌شوید آن‌ها را درون یک دفترچه یادداشت بنویسید و امنیت اکانت‌های خود را از این طریق به خطر بیندازید در ادامه با تکنولایف همراه باشید تا روش‌های امن‌تر ذخیره کردن پسورد را به شما آموزش دهیم.

یادداشت رمزگذاری شده در کامپیوتر

یکی از راه‌های مناسبی که می‌توانید پسوردهای خود را ذخیره کنید بدون این که امنیت آن‌ها دچار مشکل شود همین روش رمزگذاری یادداشت‌ها به روی کامپیوتر است. برای انجام این کار پیش از هر چیزی پیشنهاد می‌کنیم برنامه Evernote را برای ویندوز یا مک خود دانلود و نصب کنید.

حال کافیست مراحل زیر را برای رمزگذاری کردن یادداشت خود طی کنید.ذخیره کردن رمز عبور

  • یک یادداشت باز کنید و قسمتی از متن که می‌خواهید رمزگذاری شود را انتخاب کنید.
  • حال به روی قسمت انتخاب شده در مرحله قبل راست کلیک کنید تا گزینه‌ی Encrypt selected text مشخص شود.
  • این گزینه را انتخاب کرده و حالا یک رمز برای آن در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که این رمز را هر بار برای مشاهده این متن باید وارد کنید پس حتما رمزی در نظر بگیرید که آن را فراموش نمی‌کنید و خیلی هم ساده نباشد.
  • به همین سادگی! حالا متن مورد نظر شده رمز گذاری شده و تنها خودتان می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

استفاده از برنامه مدیریت پسوردها برای ذخیره رمز عبور

به دلیل وجود تعداد زیادی پسورد برای برنامه‌های مختلف و سایت‌های متفاوت برنامه‌های تحت عنوان مدیریت پسوردها به وجود آمده است که به شما کمک می‌کند تا به سادگی بتوانید رمز‌های خود را مدیریت کرده و آن‌ها را به روش مطمئنی ذخیره کنید.

زمانی که شما از این برنامه‌ها استفاده می‌کنید تنها کافیست یک رمز کلی برای ورود به آن‌ها را به خاطر داشته باشید و دیگر مراحل را این برنامه‌ها برای شما طی می‌کنند و به راحتی به شما امکان می‌دهند تا به مسنجرها یا سایت‌های مختلف وارد شوید.برنامه مدیریت پسورد lastpass

به طور کلی دو نوع برنامه مدیریت پسورد داریم. نوع اول برنامه‌هایی مانند Lastpass هستند که تنها رمزهای شما را در خود نگه داری می‌کنند و به شما امکان می‌دهند تا به سادگی و با وارد کردن رمز خود برنامه به همه‌ی پسوردهای خود دسترسی پیدا کنید.

دسته‌ی دوم این برنامه‌ها مانند BeyondTrust هستند که هم رمز‌های شما را در خود ذخیره می‌کنند و هم امنیت پیچ‌های شخصی شما را در دست می‌گیرند. یعنی این که مثلا نه تنها رمز اکانت اینستاگرام شما در این برنامه ذخیره می‌شود بلکه این برنامه وظیفه‌ی امن نگه داشتن اکانت شما را نیز بر عهده می‌گیرد.

 

پسورد اینستاگرام خود را فراموش کرده‌اید؟

بازیابی رمز اینستاگرام از طریق پیامک

 

خرید گجت‌های مختلف برای ذخیره رمز عبور

برای ذخیره کردن این رمزها به صورت امن می‌توانید گجت‌های مرتبط را خریداری کنید. برای این کار گجتی به نام Password Safe وجود دارد که شما آن را خریداری می‌کنید و می‌تواند تا ۴۰۰ پسورد از شما را به سادگی درون خود نگه داری کند.

این دستگاه انرژی مورد نیاز خود را تنها با سه باتری تأمین می‌کند و می‌توانید آن را همواره به دنبال خود داشته باشید. یکی دیگر از گجت‌هایی که می‌توانید برای ذخیره کردن رمزهای خود و همچنین فایل‌های مهم خریداری کنید فلش مموری‌های به خصوص است که برای همین هدف ساخته می‌شوند. این فلش مموری‌ها بسیار کوچک هستند و شما می‌توانید به روی آن‌ها رمز بگذارید. این محصولات یک آیدی به خصوص مانند اثر انگشت دارند که اگر شما روزی رمز گذاشته شده به روی آن‌ها را فراموش کردید بتوانید از طریق خود شرکت این رمز را بازیابی کنید.

مرورگرهای موجود به روی دستگاه‌های مختلف

مرورگرهایی نظیر گوگل کروم و فایرفاکس و دیگر مرورگرها می‌توانند رمزهای شما را در خود ذخیره کرده و درمواقع مورد نیاز آن‌ها را به شما پیشنهاد دهند. برای انجام این کار کافیست زمانی که برای اولین بار رمز خود را در سایت یا برنامه‌ای وارد می‌کنید به گوگل کروم اجازه دهید تا این پسورد را ذخیره کنید.

پس از آن هر بار که بخواهید به آن سایت یا برنامه وارد شوید این مرورگر به شما کمک می‌کند تا رمز خود را وارد کنید. برای امنیت بیشتر این مرورگر برای ارائه رمز به شما به تأیید پترن گذاشته شده به روی گوشی یا اثر انگشت شما نیاز دارد.

راه‌هایی برای امن نگه داشتن رمزهای شما

در بالا به راه‌هایی پرداختیم که به کمک آن‌ها می‌توانید رمز‌های خود را بدون رسیک ذخیره کنید تا در صورت فراموش کردن بتوانید بار دیگر به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در این بخش به سراغ راه‌هایی می‌رویم که به کمک آن‌ها می‌توانید پسوردهای خود را امن نگه دارید.

ورود دو مرحله‌ای

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند امنیت بسیار بیشتری برای اکانت شخصی شما و اطلاعاتتان به ارمغان بیاورد همین ورود دو مرحله‌ای است. در این روش زمانی که شما رمز معمول خود را وارد می‌کنید پس از آن یک کد به شماره موبایل شما پیامک می‌شود و باید این کد یک بار مصرف را هم برای ورود به اکانت خود وارد کنید.

به گفته‌ی شرکت گوگل این کار احتمال هک شدن اکانت و اطلاعات شخصی شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و به همین دلیل خود گوگل قصد دارد تا پایان سال این ورود دو مرحله‌ای را برای حدود ۱۵۰ میلیون کاربر اجباری کند.

اگر از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید و اندروید گوشی شما نسخه ۷ یا بالاتر است باید به سایت myaccount.google.com/security مراجعه کرده و سپس گزینه‌ی Two-step verification را انتخاب کنید.

در این مرحله به روی گزینه‌ی Alternative second step کلیک کرده و سپس add security key را انتخاب کنید. در این مرحله باید گوشی اندرویدی خود را انتخاب کنید تا در نهایت برای شما یک کد ارسال شده و پس از آن این قابلیت فعال شود.

اگر از ایفون‌ها استفاده می‌کنید روش فعال کردن ورود دو مرحله‌ای کمی متفاوت است. برای این کار به تنظیمات و سپس بخش اپل آیدی در بالای صفحه بروید. به روی گزینه‌ی Password and security کلیک کنید و Turn on two-factor authentication را برگزینید.

در ادامه دو بار گزینه‌ی Continue و سپس Passcode خود را وارد کنید تا این قابلیت برای شما فعال شود.

 

آیا می‌دانستید به سادگی می‌توانید، برنامه‌های گوشی اندرویدی خود را مخفی کنید؟

مخفی کردن برنامه در اندروید

 

طول رمز باید طولانی باشد

اگر می‌خواهید امکان هک شدن اکانت خود و یافته شدن پسورد خود را کاهش دهید باید از رمز‌های ۸ تا ۱۳ رقمی استفاده کنید. درست است که با این کار به خاطر سپردن رمز‌ها کمی دشوارتر می‌شود اما در عوض شما می‌توانید با خیال آسوده‌تری از اکانت خود استفاده کنید.

حتما در رمز خود باید از حذف بزرگ و کوچک، اعداد، علامت‌های مختلف مانند علامت تعجب، علامت سوال، @ و دیگر موارد مشابه بهره ببرید. از گذاشتن اسم‌های بسیار آشنا مانند نام خود یا اعضای خانواده یا نام حیوان خانگی خودداری کنید و در صورت امکان از تاریخ تولد و شماره‌ی موبایل خود نیز در رمزها استفاده نکنید.

رمزهای خود را تغییر دهید

حتما هر چند مدت یک بار رمزهای خود را تغییر دهید تا احمال هک شدن اکانت‌ها کاهش پیدا کند. اگر برای چند سال پیاپی رمز خود را تغییر ندهید این رمز در سایت‌های مختلف و همچنین اکانت‌های متفاوت ثبت می‌شوند و احتمال لو رفتن آن بیشتر می‌شوند.

همچنین این نکته را نیز در گوشه‌ی ذهن داشته باشید که استفاده از یک رمز یکسان برای اکانت‌های مختلف اصلا کار امن و منطقی نیست و به این ترتیب اگر یک اکانت شما رمز آن لو برود هکرها می‌توانند به دیگر اکانت‌های شما نیز وارد شوند.

موضوع هک شدن رمزها را جدی بگیرید

امروزه تقریبا همه‌ی اطلاعات شخصی ما درون اکانت‌های مختلف ما وجود دارد و به همین دلیل هم بسیار مهم است که از رمز‌های امن استفاده کنیم تا احتمال هک شدن اکانت ما و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات ما به حداقل کاهش پیدا کند.حفظ رمز عبور (پسورد)

برای به خاطر سپردن رمزهای خود نیز به سراغ هر برنامه‌ای نروید. برنامه‌هایی غیر امن می‌توانند به سادگی رمزهای مختلف شما را به اشتراک بگذارند و از این طریق کسب درآمد کنند. رمزهای ما در فضای مجازی و در فضای اینترنت دقیقا در دنیای امروز حکم در ورودی خانه‌ی ما را دارند و همان قدر که به خانه‌ی خود و امنیت آن بها می‌دهیم باید به همان اندازه نیز به فکر امن نگه داشتن رمزهای اکانت‌های مختلف خود باشیم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b0%d8%ae%db%8c%d8%b1%d9%87-%d8%b1%d9%85%d8%b2-%d8%b9%d8%a8%d9%88%d8%b1/
ads
ads