داغ ترین ها :
راهنمای خرید شارژر و کابل شارژر مرغوب

راهنمای خرید شارژر و کابل شارژر مرغوب

یکی از ضروری‌ترین لوازم جانبی که بر عمر و کیفیت باتری‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، شارژر است. یک شارژر بی‌کیفیت یا نامناسب می‌تواند به باتری آسیب برساند و منجر به مشکلات دیگر مانند داغ کردن یا باد کردن آن شود. بنابراین، مهم است که هنگام خرید، به ویژگی‌های یک شارژر و کابل مناسب آگاهی داشته باشید با دقت بیشتری خرید کنید. اگر به‌دنبال راهنمای خرید کابل شارژر هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چطور بفهمیم شارژر باکیفیتی خریده‌ایم؟ آمپر شارژ موبایل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید هنگام خرید به آن دقت کنید، سازگاری شدت جریان برق شارژر با باتری گوشی است. قطعا خرید شارژری که آمپر آن با گوشی شما سازگاری نداشته باشد فقط منجر به هدر رفتن پول و وقت شما می‌شود. شدت جریان یا آمپر شارژر به میزان جریان الکتریکی که در واحد زمان منتقل می‌شود اشاره دارد که مقدار آن با آمپرسنج سنجیده می‌شود.

به عنوان راهنمای خرید شارژر گوشی توصیه می‌کنیم از شارژهایی که آمپر پایین‌تری نسبت به ظرفیت باتری گوشی شما دارند، استفاده نکنید؛ زیرا این نوع شارژرها توانایی کافی برای شارژ کردن باتری موبایلتان را ندارند و ممکن است به آن آسیب برسانند. علاوه‌بر آن، درصورتی که میزان آمپر شارژر از ظرفیت باتری کم‌تر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا باتری شارژ شود که این موضوع باعث داغ شدن باتری گوشی می‌شود. درنتیجه، آمپراژ نوشته شده به روی شارژر باید در حد آمپراژ ذکرشده برای باتری دستگاه یا بیشتر از آن باشد تا دستگاه کند شارژ نشود و آسیب نبیند.

برای مشاهده قیمت شارژر می‌توانید به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

فناوری Fast charge چیست؟

مگر می‌شود مطلبی در مورد راهنمای خرید شارژر گوشی باشد ولی صحبت از فناوری شارژ سریع به میان نیاید؟ طی چند سال اخیر اندازه و کیفیت نمایشگر گوشی‌های هوشمند بیشتر شد و همچنین قابلیت‌هایی مثل نرخ نوسازی 120 هرتزی به گوشی‌ها اضافه شد و به همین دلیل شرکت‌های سازنده مجبور شدند ظرفیت باتری اسمارت فون‌ها را افزایش دهند. این افزایش ظرفیت باتری باعث می‌شد که مدت زمان شارژ گوشی بسیار طولانی شود و برای حل این مشکل فناوری شارژ سریع به‌وجود آمد.

فناوری Fast charge چیست؟

این فناوری باعث می‌شود تا گوشی شما با سرعت بسیار بیشتری شارژ شود و بتوانید حتی با 20 دقیقه زمان یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی را فول شارژ کنید. اکثر گوشی‌های هوشمند جدید و به‌خصوص محصولات بالارده و پرچم‌دار از شارژ سریع بهره‌مند هستند. در این زمینه شیائومی از دیگر برندها عملکرد موفق‌تری دارد و حتی برای گوشی‌های میان‌رده خود نیز از فناوری شارژ سریع بسیار جذاب مثلا 67 یا 120 وات بهره می‌برد.

 

چگونه از اصل بودن شارژر شیائومی اطمینان پیدا کنیم؟

تشخیص اصل بودن شارژر شیائومی

 

چرا باید آداپتور خریداری کنیم؟

اپل برای اولین بار سری ایفون 12 را بدون شارژر وارد بازار کرد و همین موضوع باعث شد تا شرکت رقیب یعنی سامسونگ حسابی اپل را بابت این موضوع مسخره کند. اما جالب است که بعد از مدتی خود سامسونگ هم شارژر را از درون جعبه پرچمداران خود حذف کرد و متاسفانه این موضوع حالا به گوشی‌های میان‌رده این شرکت کره‌ای نیز رسیده و حتی گوشی‌های ارزان قیمت جدید این سازنده نیز شارژر ندارند. این اتفاق باعث شده تا نیاز به خرید آداپتور بسیار افزایش پیدا کند و کاربران به دلیل نیاز به آداپتور به دنبال برخی سوالات و به نوعی راهنمای خرید کابل شارژر باشند.

انواع کابل شارژر موبایل

چه شارژری برای گوشی مناسب است؟ برای پاسخ دادن به این سوال شما باید با انواع کابل‌ شارژرهای متفاوت آشنایی داشته باشید. در حال حاضر مدل‌های مختلف وجود دارد که از نظر نوع کانکتور، سرعت انتقال جریان برق و شکل ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. رایج‌ترین انواع کابل شارژر که مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر هستند:

کابل شارژر Micro-USB

میکرو، کابلی است که با هوشمند شدن گوشی‌ها مورد استفاده قرار گرفت، به‌طوریکه تمام تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، به‌جز شرکت اپل، در سال‌های اولیه تولید گوشی هوشمند، از این درگاه استفاده می‌کردند. گرچه امروزه کابل میکرو توسط گزینه‌های دیگر که از نظر کیفیت و سرعت شرایط بهتری دارند، جایگزین شده است، اما با این وجود همچنان برخی گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده‌های قدیمی‌تر از آن استفاده می‌کنند.

انواع کابل شارژر موبایل کدام است؟

کابل میکرو از نظر اندازه بسیار کوچک است و برای اسپیکرها، میکروفون‌ها و هدفون‌ها هم کاربرد دارد. البته گوشی‌های جدید در سال 2022 بسیار کمتر از این نوع درگاه استفاده می‌کنند و احتمالا تا چند سال دیگر این نوع درگاه به طور کامل با Type C جایگزین خواهد شد.

کابل شارژر Type-C

کابل نوع C در سال 2016 معرفی شد، درنتیجه بیشتر این نوع کابل را در کنار گوشی‌های هوشمند جدیدتر می‌بینیم. این گزینه نسبت به کابل میکرو کیفیت شارژ بهتر و سرعت بالاتری ارائه می‌دهد. نکته دیگر در مورد این کابل، دو طرفه بودن کانکتور آن است که به‌صورت قرینه طراحی شده و نیاز نیست تا از جهت خاصی وارد پورت شود. کابل Type C از نظر ظاهر نازک‌تر طراحی شده‌ و در حال حاضر در بیشتر گوشی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی دیده می‌شود.

این درگاه حالا به حدی محبوب شده که بسیاری از شرکت‌های سازنده لپ تاپ نیز یکی از درگاه‌های خود را به Type C تغییر داده‌اند و مثلا مک بوک ایر اپل با استفاده از همین درگاه شارژ می‌شود. سامسونگ هم آداپتورهای جدید خود را با خروجی Type C طراحی می‌کند و سیم Type C به Type C در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هدفون‌های بی‌سیم جدید نیز از همین درگاه برای شارژ شدن استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد فعلا دوران پادشاهی این نوع درگاه در دنیای فناوری باشد تا نسل جدیدتری از راه برسد.

کابل شارژر لایتنینگ

کابل‌های لایتنینگ به‌طور اختصاصی برای دستگاه‌های شرکت اپل طراحی شده‌اند. آیفون‌ها، آیپدها و ایرپادهای اپل با این کابل شارژ می‌شوند که قدرت و سرعت شارژ مناسبی ارائه می‌دهد. درست مانند کابل‌های نوع c، کانکتور این کابل‌ها هم به‌صورت قرینه طراحی شده‌اند و از هر دو طرف قابل استفاده هستند. تعداد پین‌های کابل لایتنینگ 8 عدد است و به‌همین دلیل، نسبت به گزینه‌های دیگر ابعاد کوچکتری دارند.

کابل شارژر لایتنینگ

البته اپل هم در آیپدهای جدید خود به سراغ Type-C رفته است ولی ایفون‌های این شرکت بزرگ همچنان از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کنند که البته کاربران اصلا از این موضوع خوشحال نیستند و به گفته آن‌ها این تفاوت در درگاه شارژ باعث می‌شود آن‌ها برای اتصال دستگاه‌های مختلف به گوشی خود دچار مشکل شوند و سخت‌تر رابط برای شارژ کردن گوشی خود پیدا کنند.

به احتمال زیاد ایفون‌های سری 15 به Type C کوچ کنند و درگاه لایتنینگ نیز احتمالا به زودی از دور خارج می‌شود. در راستای راهنما خرید شارژر ایفون باید اشاره کنیم که آداپتورهای جدید این شرکت با خروجی Type-C به بازار عرضه می‌شوند و به همین دلیل هم درون جعبه ایفون‌ها رابط Type-C به لایتنینگ دیده می‌شود.

 

شاید نیاز داشته باشید:

بهترین شارژر

 

مشکل شارژ نشدن گوشی‌ها

مشکل شارژ نشدن گوشیمی‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، در ادامه این دلایل و روش‌های موجود را شرح می‌دهیم.

  • ممکن است درگاه شارژ گوشی شما کثیف شده باشد. برای تمیز کردن آن از یک سوزن و پنبه آغشته با الکل استفاده کنید. این کار را بسیار با دقت و به آرامی انجام دهید.
  • با یک آداپتور دیگر گوشی را شارژ کنید؛ چرا که ممکن است آداپتور شما خراب شده باشد.
  • از یک سیم دیگر استفاده کنید.
  • ممکن است این مشکل به خاطر خرابی درگاه شارژ باشد و در این صورت باید به فکر تعویض آن باشید.
  • گوشی خود را یک بار ری‌استارت کنید؛ چرا که ممکن است این مشکل ریشه نرم‌افزاری داشته باشد و با خاموش و روشن شدن گوشی شما این مشکل برطرف شود.

بخش زیادی از مشکلات مربوط به شارژ نشدن گوشی به داغ شدن آن برمی‌گردد و به همین دلیل در ادامه دلایل داغ کردن گوشی و روش‌های حل آن را با هم مرور می‌کنیم.

دلایل داغ شدن گوشی:

  • از برنامه‌های بهینه نشده برای گوشی استفاده می‌کنید.
  • برای مدت طولانی از برنامه‌های مسیر یاب استفاده کرده‌اید و در تمام مدت نمایشگر روشن بوده است و به علاوه لوکیشن و اینترنت خط هم فعال بوده‌اند.
  • به مدت طولانی مشغول انجام بازی‌های سنگین گرافیکی بوده‌اید.
  • برای مدت طولانی از برنامه یوتیوب با اینترنت خط استفاده کرده‌اید.
  • از آداپتورهای غیر رسمی و تقلبی برای شارژ کردن گوشی استفاده می‌کنید.
  • کاور یا قاب گوشی شما ضخامت زیادی دارد و از خروج گرما جلوگیری می‌کند.
  • برای مدت طولانی با گوشی فیلم‌برداری کرده‌اید.

راه حل جلوگیری از گرم شدن گوشی

  • در مواقع شارژ شدن گوشی و یا انجام کارهای سنگین مانند بازی‌های گرافیکی حتما قاب یا کاور گوشی را از آن جدا کنید.
  • در صورت افزایش بسیار زیاد دما برای مدتی به طور کامل گوشی را خاموش کنید.
  • گوشی را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید.
  • گوشی را در فصل تابستان درون ماشین رها نکنید؛ چرا که ممکن است مستقیما آفتاب به آن بتابد و از طرفی گرمای محیط ماشین باعث آسیب دیدن بخش‌های مختلف آن شود.
  • بعد از مدتی بازی کردن حتما برای چند دقیقه به گوشی استراحت بدهید و پس از آن ادامه‌ی بازی را انجام دهید.
  • در صورت امکان حالت پرواز را روشن کنید تا همه‌ی اتصالات به گوشی قطع شود.
  • هنگام شارژ با گوشی کار نکنید.

 

روش های تشخیص شارژر و کابل اصلی هواوی را در مطلب زیر بیاموزید.

تشخیص شارژر اصلی هواوی

 

معرفی چند مدل برای خرید

در بازار کشور برندهای مشهور قیمت بالایی دارند و گاهی شما مجبور می‌شوید برای خرید کابل ساده هزینه زیادی را بپردازید. در ادامه قصد داریم چند کابل باکیفیت از برند هیسکا به شما معرفی کنیم که علاوه بر داشتن کیفیت بالا و خوب با قیمت مناسبی هم به فروش می‌رسند و از گارانتی کاملا معتبری هم استفاده می‌کنند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست در صورت داشتن بودجه کم به سراغ کابل‌های ناشناخته و بدون برند بروید و به باتری گوشی خود آسیب برسانید.

کابل Type-C به Type-C هیسکا LX-12CC

بسیاری از شارژرهای جدید از جمله آداپتورهای سامسونگ اپل از درگاه Type-C استفاده می‌کنند و به همین جهت هم این دو شرکت در جعبه گوشی‌های خود سیم تایپ C به تایپ C قرار می‌دهند. اگر به هر دلیلی این سیم آسیب ببیند یا خراب شود باید به سراغ یک جایگزین بروید و این مدل از هیسکا می‌تواند انتخابی عالی با قیمت مناسب باشد.

کابل Type-C به Type-C هیسکا LX-12CC

این سیم 120 سانتی‌متری بافت منعطف اما بسیار محکمی دارد تا به مرور زمان آسیب نبیند. این کابل هم برای انتقال اطلاعات از لپ تاپ و کامپیوتر و هم برای شارژ کردن گوشی و مک بوک و وسایل دیگر کاربرد دارد و می‌تواند حداکثر توان 100 وات را به خوبی انتقال دهد. این یعنی این گزینه برای آداپتورهای فست شارژ تا 100 وات کاملا مناسب و ایده‌ال است.

خرید کابل Type-C به Type-C هیسکا LX-12CC

کابل دو سر تایپ سی هیسکا مدل LX504

این کابل کنفی از هیسکا تا حد بسیار زیادی شبیه به مدل بالا است و دقیقا از دو سر Type-C استفاده می‌کند. از طرفی این محصول با قیمت بسیار کمتر به فروش می‌رسد؛ چرا که حداکثر توانی که می‌تواند انتقال دهد به‌جای 100 وات مدل بالا برابر با 60 وات است. این نکته برای اکثر کاربران اهمیتی نخواهد داشت؛ زیرا اکثر گوشی‌های از آداپتورهای 67 واتی یا کمتر استفاده می‌کنند و شما نیاز به صرف این هزینه بیشتر ندارید.

کابل دو سر تایپ سی هیسکا مدل LX504

این کابل 1 متری هم برای انتقال دیتا و هم برای شارژ کردن کاربرد خواهد داشت و شدت جریان خروجی آن به 6 آمپر می‌رسد. پس در نهایت بین این گزینه و کابل بالا اگر آداپتوری 67 واتی یا بالاتر دارید به سراغ گزینه بالا بروید و در غیر این صورت همین مدل را انتخاب کنید.

خرید کابل دو سر تایپ سی هیسکا مدل LX504

کابل هیسکا مدل LX404

این کابل از هیسکا به رنگ مشکی و قرمز طراحی شده و بافت فشرده و محکمی هم دارد. این کابل هم برای شارژ گوشی و هم برای انتقال دیتا کاربرد دارد و می‌توانید آن را بسته به استفاده در سه مدل USB-A به Type-C، مدل USB-A به Micro-USB و مدل USB-A به لایتنینگ خریداری کنید (در نظر داشته باشید که این سیم برای شارژرهای اصلی سامسونگ و اپل مناسب نیست و این شارژرها با خروجی Type-C به بازار عرضه می‌شوند).

این کابل هیسکا که دارای طول 1 متر است شدت جریان متفاوتی بسته به مدل دارد. برای مثال شدت جریان خروجی Type-C برابر با 6 آمپر و شدت جریان Micro-USB برابر با 5 آمپر است. کمترین شدت جریان را نیز کابل لایتنینگ با خروجی 3 آمپر دارد. پس در نهایت اگر یک سیم باکیفیت برای گوشی خود می‌خواهید بسته به آداپتور و درگاه شارژر گوشی یکی از سیم‌های بالا را انتخاب کنید.

خرید کابل USB به میکرو USB هیسکا مدل LX404

خرید کابل USB به لایتنینگ هیسکا مدل LX404

خرید کابل USB به Type C هیسکا مدل LX404

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا به این سوال که؛ ”چه شارژری برای گوشی مناسب است” پاسخ بدهیم. درصورتی که سوالی درمورد نکات گفته شده دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. حتما برای اطلاع از موجودی موبایل یا اطلاع از قیمت گوشی های برندهای مختلف و ویژگی‌های آن‌ها به صفحه قیمت روز گوشی فروشگاه اینترنتی تکنولایف مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه مخصوص شارژر در سایت تکنولایف موجودی محصولات مختلف را مشاهده کرده و در نهایت پس از مقایسه آن‌ها خرید خود را انجام دهید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. مهدی ارغنده

    سوال اصلی این بود
    چه شارژری برای گوشی مناسب است؟
    ولی جوابی وجود نداشت چند بار هم خوندم

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%98%d8%b1/
ads
ads