داغ ترین ها :
راهنمای خرید گوشی دست دوم (چک لیست پیش از خرید✔️)

راهنمای خرید گوشی دست دوم (چک لیست پیش از خرید✔️)

باتوجه به وضع اقتصادی مردم ایران در این روزها، بیشتر افراد خرید گوشی های دست دوم را به گوشی های نو ترجیح می‌دهند. مجله خبری تکنولایف در این مقاله یک راهنمای خرید گوشی‌ دست دوم تهیه کرده‌ است تا شما هنگام خرید دچار ضرر نشوید و سرتان کلاه نرود. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حراجی گوشی های دست دوم 

حراجی گوشی های دست دوم، مزایده‌ها و کانال های خرید و فروش از جمله بسترهایی هستند که می‌توانید برای خرید گوشی دست دوم به آن‌ها مراجعه کنید. از معروف‌ترین این بسترها می‌توان به سایت یا اپلیکیشن دیوار و شیپور اشاره کرد. 

یکی دیگر از گزینه‌ها برای خرید گوشی استوک، فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی هستند. سایت ژابیت یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای خرید و فروش گوشی‌های دست دوم است که مانند شیپور و دیوار عمل می‌کند. با یک جستجوی ساده در این بسترها می‌توانید انواع گوشی‌های کارکرده که به فروش گذاشته شده‌اند را پیدا کنید و با فروشندگان آن‌ها به‌صورت تلفنی یا چت در ارتباط باشید.

 

اگر ترجیح می‌دهید یک گوشی نو و ارزان تهیه کنید، به پیشنهادات زیر در تکنوبلاگ سری بزنید:

راهنمای خرید گوشی دست دوم؛ چه چیزهایی را باید چک کنیم؟

از آنجایی که خرید گوشی دست دوم امری بسیار حساس است، ما در راهنمای خرید گوشی دست دوم نکاتی را بیان می‌کنیم تا احتمال ضرر و یا کلاهبرداری تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

مطمئن شوید گوشی دزدیده شده نیست!

خرید گوشی دزدی چیزی به‌جز دردسر برای شما ندارد، بنابراین خوب حواستان را جمع کنید تا به دردسر نیافتید! به این منظور از فروشنده بخواهید تا جعبه، فاکتور فروش و سایر اقلام این چنینی را به‌همراه گوشی در اختیارتان قرار دهد. در صورت وجود این وسایل، احتمال دزدی بودن گوشی بسیار پایین می‌آید.  

حراجی گوشی های دست دوم 

از اصالت گوشی مطمئن شوید!

هنگام خرید گوشی دقت داشته باشید که نسخه فیک و کپی را به‌جای نسخه اصلی تهیه نکنید. تشخیص این دو کار آسانی نیست، بنابراین اگر اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید بهتر است از یک فرد باتجربه کمک بگیرید. 

بررسی دقیق ظاهر گوشی 

گوشی های دست دوم در اکثر مواقع دچار ضربه، خط و خش، رنگ پریدگی و آسیب‌های دیگر هستند. معمولا فروشندگان این نکات را در اختیار خریداران قرار می‌دهند، اما در برخی شرایط ممکن است به آنها اشاره نشود که در این حالت خریدار باید زرنگ باشد و قبل از خرید، ظاهر گوشی را به‌خوبی مورد بررسی قرار دهد.

گوشی های دست دوم 

سالم بودن پورت های اتصال

تمام پورت‌های اتصال گوشی که شامل پورت شارژر، جک هدفون، شیار سیم کارت و شیار حافظه SD می‌شوند را بررسی کنید. اگر گوشی دست دوم مورد نظر به قلم استایلوس مجهز است، حتما عملکرد آن را را هم امتحان کنید.

تست هنگام خرید گوشی 

 

گوشی مناسب کار خود را در تکنولایف بیابید: گوشی مناسب اسنپ

 

تست هنگام خرید گوشی 

یک راه کاربردی و مطمئن جهت تست سلامت گوشی وجود دارد که با اجرای کد انجام می‌شود. این کد در انواع گوشی متفاوت است. برای مثال، با اجرای #*0#* در گوشی‌ سامسونگ می‌توان سلامت آن را بررسی کرد، درحالی‌که این کد در گوشی‌های دیگر به این گونه است:

  • کد تست سونی: #7378423##*
  • کد تست هوآوی: ##497613
  • کد تست ال‌جی: 3845#*855#
  • کد تست اپل: *3001#12345#*
  • کد تست اچ‌تی‌سی: *#*#3424#*#*
  • کد تست شیائومی: ##64663##
  • کد تست لنوو: ####1111#

با شماره‌گیری این کدهای مخصوص منویی مانند تصویر زیر نمایش داده می‌شود که در آن، هرکلید برای تست بخش‌های مختلف از گوشی کاربرد دارد:

سه گزینه اول به نام‌های Red، Green و Blue برای امتحان صفحه نمایش و تشخیص پیکسل‌های سوخته آن استفاده می‌شود. گزینه Receiver برای تست صدای تماس گیرنده است که با زدن برروی آن از قسمت اسپیکر نوعی نویز پخش می‌شود تا سلامت این قسمت از گوشی را تایید کند. گزینه بعدی Vibration است که جهت تست ویبره‌ی گوشی کاربرد دارد.

با استفاده از گزینه Dimming می‌توان قدرت تشکیل سه رنگ آبی و سبز و قرمز را به‌همراه حداقل و حداکثر کنتراست تست کرد. با زدن برروی Mega cam هم دوربین پشتی گوشی باز می‌شود تا شما کیفیت دوربین و صحت فلاش عکس را بررسی کنید. گزینه Sensor امکان تست سنسورهای گوشی را به شما می‌دهد و گزینه Touch برای تست سلامت قابلیت لمس صفحه نمایش کاربرد دارد.

گزینه‌های دیگر و کاربردشان شامل موارد زیر هستند:

  • TSP Hovering: تست لمس از فاصله 10 میلی‌متری 
    • Sleep: این گزینه باعث خاموش شدن صفحه نمایش می‌شود که برای ادامه کار باید دکمه پاور را فشار دهید.
    • Speaker: تست اسپیکر
    • Sub Key: جهت تست دکمه های غیر لمسی مانند ولوم، پاور و
    • Front cam: تست دوربین جلو
    • LED: تست چراغ نوتیفیکیشن (نقطه کوچک بالای صفحه نمایش که به رنگ‌های سبز قرمز و آبی درمی‌آید)
    • Wacom test: تست عملکرد قلم در سری نوت 
    • IR LED: تست قابلیت ریموت کنترل گوشی 
    • Low frequency: تست فرکانس کار مربوط به صفحه نمایش
    • Barcode Emulator Test: تست بارکدخوان گوشی
    • SensorHub Test: تست سنسور مجاورت گوشی که با ضربه زدن بر روی آن گوشی به‌طور کامل خاموش می‌شود.
    • Black: تست رنگ مشکی عمیق گوشی 
  • SPEN HOVERING: تست‌های مربوط به قلم سری نوت 

 

اگر قصد خرید گوشی دست دوم ایفون ۷ یا ایفون ۸ را دارید حتما مطلب زیر را بخوانید.
مقایسه ایفون ۷ با ایفون ۸

 

 

استعلام رجیستری پیش از خرید گوشی دست دوم 

خرید گوشی دست دوم 

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیش از خرید دستگاه، حتما باید استعلام وضعیت رجیستری گوشی را بررسی کنیم. جهت استعلام اصالت دستگاه از چهار روش می‌توان اقدام کرد:

  1. پیامک به شماره ۷۷۷۷
  2. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  3. کد دستوری #۷۷۷۷*
  4. اپلیکشین همتا

درادامه نحوه استعلام ازطریق کد دستوری را آموزش می‌دهیم

مرحله 1: کد دستوری *777# را شماره‌گیری کرده و گزینه برقراری تماس را انتخاب کنید.

مرحله 2: با ارسال عدد 1، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

مرحله 3: در این مرحله باید 15 رقم ابتدایی شناسه(IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) وارد کنید. این رقم بر روی جعبه یا پشت باتری حک شده است. همچنین، با شماره‌گیری کد #06#* می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

مرحله 4: وضعیت استعلام گوشی مورد نظر به‌صورت پیامک ارسال خواهد شد. 

درصورتی‌که در پیامک نوشته شده دستگاه مورد نظر غیرقانونی است، اکیداً توصیه می‌کنیم که از خرید آن اجتناب کنید، چراکه پس از گذشت 30 روز از زمان اولین روشن شدن دستگاه، ارتباط دستگاه به شبکه قطع خواهد شد.

 

پیشنهادی برای فرهنگیان عزیز: بهترین گوشی برای معلم ها

 

طرز محاسبه قیمت گوشی دست دوم 

قیمت گذاری گوشی دست دوم به چند عامل اساسی بستگی دارد. در مرحله اول باید قیمت نسخه نو همان مدل گوشی را پیدا کنید. پیدا کردن دقیق این قیمت بسیار مهم است چراکه ارزش گوشی کارکرده و نو با قیمت دلار ارتباط دارد و هرلحظه درحال تغییر است.

به‌طور کلی، نمی‌توان گفت که چقدر از ارزش گوشی کارکرده کم می‌شود و ارزش آن را معمولا به‌صورت توافقی تعیین می‌کنند. اما برای اینکه عددی در ذهن داشته باشید بهتر است بدانید که معمولا برای قیمت گذاری گوشی دست دوم بین 10 تا 40 درصد از قیمت نو گوشی کم می‌شود. البته، این در شرایطی است که گوشی دست دوم ایراد خاصی نداشته باشد.

همچنین، وجود وسایل جانبی مانند هندزفری، شارژر  و جعبه بر قیمت گوشی دست دوم تاثیرگذار هستند. بعضی افراد به دلیل اینکه سریال گوشی برروی جعبه آن نوشته شده است، به وجود آن اهمیت می‌دهند، بنابراین بهتر است که جعبه گوشی‌های نو خود را به‌خوبی حفظ کنید. 

چگونه بفهمیم گوشی دست دوم است؟ 

روش‌‌های زیادی برای تشخیص گوشی‌ های نو از گوشی‌ های باز شده و کارکرده وجود دارد. برای مثال، از کیفیت ظاهری گوشی و هدفون و شارژر آن تاحدی می‌توان نو بودن یا نبودن آن را تشخیص داد. همچنین، عوض شدن زنگ گوشی، اعمال تم، نصب نرم افزار و تغییرات جزئی دیگر نشان دهنده صفر نبودن گوشی هستند، اما این روش‌ها حدسی هستند و نمی‌توانند مدرک خوبی برای کارکرده بودن گوشی باشند.

برای اطمینان از اینکه آیا یک گوشی استفاده شده است یا خیر، می‌توانید با شماره‌گیری کدهای مختلف وضعیت آن را بررسی کنید. قسمت شماره‌گیر گوشی را باز کرده و کد #786## یا *#*#786#*#* را وارد کنید. با اعمال این کد، گوشی شما به‌صورت خودکار وارد بخش RTN می‌شود. گزینه VIEW را انتخاب کنید. صفحه را به پایین بکشید تا حالت Reconditioned ظاهر شود. سپس با وضعیت YES یا NO مواجه خواهید شد که کارکرد بودن یا نبودن گوشی را بیان می‌کنند. 

همچنین می‌توانید وارد سامانه همتا شده و شناسه IMEI گوشی را در بخش استعلام اصالت وارد کنید. این گزینه به طور کامل نشان می‌دهد که گوشی قبلا با سیم کارت روشن شده است یا نه.

 

 

انتقال مالکیت گوشی دست دوم 

پس از خرید گوشی دست دوم لازم است که به انتقال مالکیت تلفن همراه خود بپردازید. یکی از روش‌های انتقال مالکیت گوشی از طریق سامانه همتا استفاده از کد USSD است.

 کد دستوری #7777* را شماره گیری کرده و عدد 3 یعنی انتقال مالکیت را وارد کنید. دراین مرحله لیستی از  کدهای IME که تحت مالکیت سیم کارت شما قرار دارند نمایش داده می‌شوند. عدد کنار IMEI گوشی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید را وارد کرده و گزینه ارسال را بزنید. 

در مرحله بعد شماره موبایل مالک جدید گوشی را وارد کنید. حال در پنجره‌ای که ظاهر می‌شود برای تایید انتقال مالکیت دستگاه عدد 1 را در کادر مربوطه وارد کرده و گزینه ارسال یا Send را انتخاب کنید. 

انتقال مالکیت گوشی دست دوم 

در این مرحله کد فعال سازی به شماره خریدار پیامک می‌شود. مالک جدید می‌تواند با استفاده از کد فعال سازی که برای او پیامک شده برای فعال سازی تلفن همراه خود در سامانه همتا اقدام کند.

 

 

کلام آخر

حتما به نکاتی که در راهنمای خرید گوشی دست دوم برای شما آورده‌ایم توجه داشته باشید تا احتمال ایجاد ضرر کاهش پیدا کند. به خاطر داشته باشید که برای دریافت قیمت گوشی حتما به فروشگاه اینترنتی تکنولایف مراجعه کنید. تنوع گوشی های میان رده و خوش قیمت در سایت تکنولایف بسیار بالاست.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

4 نظر

  1. مهدی

    سلام خسته نباشین ببخشید این کد باعث خراب شدن گوشی میشه؟*#*#786#*#*
    من این کد رو زدم‌برای گوشی شیائومی ولی چیزی نیورد و صفحه رفرش شد ، ایا باعث خراب شدن میشه

  2. پامیرحبیبی

    من دنبال گوشی نوکیاc5,03هستم اگه دارین بهم اطلاع بدین

  3. مرتضی

    من یک گوشی 1ملیون تومان تا 2 ملیون تومان میخواستم

  4. امیری

    عالی بود

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d9%88%d9%85/
ads
ads