داغ ترین ها :
صفر تا صد انتقال مالکیت گوشی

صفر تا صد انتقال مالکیت گوشی

از سال ۱۳۹۵ که طرح ریجیستری تلفن همراه به صورت سراسری در کشور اجرایی شد؛ دستگاه‌های تلفن همراه باید به نام شخص حقیقی ثبت می‌شدند تا مالکیت آن‌ها احراز شود. از همان ابتدا دلایل بسیاری برای این طرح ذکر شد و بسیاری آن را مخرب بازار می‌دانستند. اما سازمان  این طرح را برای پیشگیری از قاچاق تلفن همراه و البته کوتاه کردن دست دلال‌ها و واسطه‌گران فروش موبایل تصویب کرد.

تا پیش از تصویب طرح ریجیستری تلفن همراه؛ شرکت‌های گوناگونی اقدام به واردات گوشی تلفن همراه می‌کردند. برخی نیز این کار را به‌صورت قاچاق انجام می‌دادند که این سبب عدم پرداخت هزینه گمرک شده و قیمت کمتری برای فروشندگان به همراه داشت. با اجرای سراسری طرح ریجیستری، واردکنندگان موظف شدند تمام دستگاه‌هایی که وارد می‌کنند را در سامانه گمرک به ثبت رسانده و حق گمرکی آن را بپردازند. البته این طرح تا اندازه‌ای سبب افزایش قیمت تلفن همراه شد اما در مجموع مزیت‌هایی هم داشت.

 

گوشی با تضمین ریجستری از سایت تکنولایف بخرید: لیست قیمت گوشی

 

سامانه ریجیستری تلفن همراه، به این دستگاه‌ها رسمیت بخشید و آنها را تحت مالکیت اشخاص قرار داد. بدین ترتیب هر شخص با خرید یک گوشی، در سامانه ریجیستری تلفن همراه، گوشی به نام او ثبت می‌شود. فارغ از تمام انتقادات به این طرح، فواید آن نیز درخور توجه بود. از جمله این فواید می‌توان به ردیابی گوشی‌های گم‌شده یا به سرقت‌رفته اشاره کرد. صاحب هر تلفن همراه، می‌بایست صاحب سیم‌کارتی که درون آن قرار دارد نیز باشد. به همین دلیل هنگامی که تلفن به سرقت برود یا گم شود؛ می‌تواند از طریق این سامانه دستگاه را ردیابی کند.

سایت انتقال مالکیت گوشی

انتقال مالکیت گوشی

مانند بیشتر طرح‌های تصویب و اجرا شده در کشور ما، این طرح نیز با ابهاماتی روبه‌رو بوده و هست. ابهامات کنونی اما بیشتر شامل چگونگی انجام آن می‌باشد. زیرا در حال حاضر،‌ غیر از گوشی‌های مسافرتی و قاچاق که سرویس مخابراتی دریافت نمی‌کنند؛ تمام گوشی‌های موجود در بازار ایران در سامانه ثبت شده و تنها باید مالکیت آن‌ها به خریدار منقل شود. به این معنی که هنگام خرید گوشی،‌ چه گوشی کارکرده و چه نو، باید مالکیت آن به نام خریدار ثبت شود و هیچ شخص، شرکت یا لیزینگ واسپاری، اجازه عدم انتقال آن‌را ندارد.

البته در این بین افرادی هستند که هنگام فروش گوشی به صورت اقساط، چنین حقی را برای خریدار قایل نشده و مالکیت را تا انتها نزد خود نگه می‌دارند. عموما این کار به منظور تضمین پرداخت اقساط انجام می‌گیرد؛ اما غیر قانونی است. خریدار می‌تواند با شکایت علیه این افراد، حق مالکیت را طلب کند. زیرا طبق قانون هنگامی که جنسی فروخته می‌شود؛ فروشنده دیگر هیچ حقی نسبت به آن ندارد و تنها باید پولش را دریافت کند.

اگر شما نیز در این موضوع دچار سردرگمی شده‌اید یا نمی‌دانید برای انتقال مالکیت گوشی دقیقا باید چه‌کاری انجام دهید؛ این نوشتار می‌تواند راه‌گشای شما باشد. انتقال مالکیت گوشی از راه‌های گوناگونی قابل انجام است. شما می‌توانید هم با شماره‌گیری کد انتقال مالکیت و هم به وسیله سایت انتقال مالکیت گوشی،‌ این کار را انجام دهید. تفاوتی ندارد که گوشی خریداری شده نو است یا دست دوم، انتقال مالکیت گوشی دست دوم نیز مسیر مشابه گوشی‌های نو را دارد.

این نکته مهم را فراموش نکنید که انتقال مالکیت تنها برای گوشی‌های دست دوم و کارکرده تعریف می‌شود. گوشی‌های نو مراحل فعال‌سازی را پشت سر خواهند گذاشت. طی این مراحل،‌گوشی به عنوان دستگاهی نو در سامانه ریجیستری ثبت خواهد شد و مالکیت آن متعلق به شماره‌ای است که برای آن ثبت می‌شود.

انتقال مالکیت گوشی دست دوم

 

گوشی اپل Active بخریم یا Not Active:

تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو

 

سایت انتقال مالکیت گوشی

همزمان با اجرای طرح ریجیستری، دولت وقت سایتی را به منظور ثبت مالکیت تلفن‌های همراه معرفی کرد که همتا نام دارد. تمامی افرادی که تلفن همراه نو یا دست دوم خریداری می‌کنند باید در این سامانه مالکیت دستگاه را به‌نام خود (درواقع به شماره سیم‌کارت خود) ثبت کرده یا تغییر دهند. البته این سامانه تنها بر پلفترم سایت فعال نیست و می‌توان با شماره‌گیری کد دستوری مشخصی که در ادامه معرفی می‌شود نیز از آن استفاده کرد. اما همچنان انتقال مالکیت از طریق سایت انتخابی بهتر برای ثبت و انتقال مالکیت گوشی است. گرچه که انتقادات بسیاری نیز به عملکرد سایت همتا وجود دارد. از رابط کاربری نه‌چندان آشنای آن گرفته تا عدم توضیحات درست برای انجام انتقال مالکیت!

برای انتقال مالکیت گوشی از طریق سایت همتا، ابتدا وارد سایت شده و سپس شماره تلفن فروشنده را وارد می‌کنید. پس از ارسال رمز عبور موقت به شماره تلفنی که دستگاه برایش ثبت شده؛ می‌توانید وارد سیستم شوید. البته به کمک کد ملی هم می‌توان این کار را انجام داد؛ اما باید صاحب گوشی از قبل در سامانه همتا ثبت نام کرده باشد که احتمالش کم است.

پس از ورود به سایت اطلاعات گوشی موبایلی که با این شماره ثبت شده، نمایش داده می‌شود. این اطلاعات شامل مدل و IMEI دستگاه است. اگر تلفن همراه مورد معامله دو سیم کارت باشد؛ دو IMEI نمایش داده خواهد شد. در قسمت بالا سمت راست، پنل انتقال مالکیت/فروش وجود دارد که می‌توانید به کمک آن فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهید. ابتدا دستگاه مورد نظر را انتخاب کرده و سپس در پنجره‌ای که پیش چشمانتان باز می‌شود؛ می‌توانید شماره سیم‌کارت خریدار را وارد نمایید. هنگام وارد کردن شماره خریدار جانب احتیاط را رعایت کنید تا شماره تلفن همراه خریدار به درستی وارد شود. در مرحله نهایی کدی برای سیم‌کارت فروشنده ارسال می‌شود که با وارد کردن آن، مالکیت گوشی موبایل را به سیم‌کارت خریدار منتقل خواهد شد.

 

آموزش رجیستری گوشی مسافری و رسمی (راهنمای جامع): رجیستری گوشی 

 

انتقال مالکیت گوشی از راه‌های دیگر

از دیگر راه‌هایی که می‌توان به کمک آن مالکیت تلفن همراه را منتقل کرد؛ شماره‌گیری کد انتقال مالکیت است. برای این‌کار،‌ می‌توانید به شماره‌گیری #7777* انتقال مالکیت را انجام دهید. پس از شماره‌گیری این کد، پنجره‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که میان آنها گزینه انتقال مالکیت نیز به چشم می‌خورد. با انتخاب این گزینه، IMEI تلفن همراه شما نشان داده می‌شود که اگر دستگاه‌تان دو سیم‌کارت باشد؛ دو IMEI نشان داده خواهد شد. با انتخاب هر یک از این شماره‌ها، به سمت پنجره‌ای هدایت خواهید شد که شماره تلفن همراه مقصد را از شما درخواست خواهد کرد. با وارد کردن شماره خریدار و تایید به‌وسیله کد نهایی که برای فروشنده ارسال می‌شود؛ مالکیت منتقل خواهد شد.

بازهم تاکید می‌شود که در وارد کردن شماره مقصد نهایت دقت را به عمل آورید. در صورت بروز اشتباه، ممکن است متحمل خسارات سنگینی شوید. کد انتقال مالکیت گوشی، می‌تواند راهکاری بسیار مناسب برای زمانی باشد که به اینترنت دسترسی ندارید. شما می‌توانید در مدت زمانی اندک و به‌سادگی خرید شارژ تلفن همراه، با شماره‌گیری #7777* انتقال مالکیت گوشی را انجام داده و آن را به خریدار تحویل دهید. دقت داشته باشید که کد انتقال مالکیت گوشی تنها همین شماره ذکر شده‌است و از دیگر شماره‌ها که توسط افراد سودجو معرفی می‌شود؛ استفاده نکنید.

 

روش تشخیص سرقتی بودن گوشی:
استعلام گوشی سرقتی

 

انتقال مالکیت گوشی دست دوم بدون سیم‌کارت

همان‌گونه که پیشتر اشاره شد؛ انتقال مالکیت گوشی دست دوم، مراحل مشابه ثبت مالکیت دستگاه‌های نو را دارد. اما برای انتقال مالکیت گوشی دست دوم بدون سیم‌کارت چه باید کرد؟ چراکه دیگر نمی‌توانید با شماره‌گیری #7777* انتقال مالکیت را انجام دهید. بنابراین بهترین راه، انتقال مالکیت از طریق سایت همتا است. در سایت همتا شما می‌توانید با احراز کد ملی فروشنده، دستگاه‌هایی که به‌نام اوست را مشاهده خواهید کرد. از بین دستگاه‌های موجود، می‌توانید مشخصات گوشی مورد نظرتان را یافته و انتقال مالکیت را همانند مراحل بیان شده انجام دهید.

البته پیش نیاز انتقال مالکیت گوشی دست دوم بدون سیم کارت که از طریق سایت همتا و به وسیله کد ملی فروشنده صورت می‌گیرد؛ ثبت نام او در سایت همتا و احراز هویت است. فروشنده برای انجام این‌کار باید از پیش در سایت همتا به وسیله کد ملی خود ثبت نام کرده و دستگاه‌هایش را برای سامانه تعریف کرده باشد. سپس می‌تواند انتقال مالکیت گوشی دست دوم خودش را حتی بدون قرار داشتن سیم‌کارت در آن، انجام دهد. به همین دلیل است که انتقال مالکیت گوشی دست دوم از طریق سایت همتا طرفداران بیشتری دارد!

انتقال مالکیت گوشی دست دوم

اگر انتقال مالکیت گوشی انجام نشود چه میشود؟

متاسفانه چند سالی است که جرایم رایانه‌ای و انواع کلاه‌برداری و دزدی در فضای مجازی افزایش یافته است. امروزه دزدان و سواستفاده‌گران بسیاری از اشتباهات کاربران استفاده کرده و از آنها دزدی می‌کنند. برخی کلاه‌برداری و دزدی را به‌وسیله هویت افراد دیگر انجام می‌دهند. برای مثال، با هک کردن پیج اینستاگرام،‌ به دنبال‌کنندگان و افراد نزدیک شما پیام داده و از آنها به بهانه‌ای تقاضای پول می‌کنند. دنبال‌کنندگان شما نیز با توجه به اعتباری که از شما سراغ دارند؛ ممکن است به این خواسته تن داده و مبلغی را برای شخص واریز کنند. دیگر شما می‌مانید و دنبال‌کنندگان طلبکاری که باید پول آنها را پرداخت کنید!

البته آنچه بیان شد؛ نمونه کوچک و ساده‌ای از کلاه‌برداری‌هایی است که انجام می‌شود. حساب‌های اجاره‌ای، کلاه‌برداری پانزی،‌ دزدی و سرقت اطلاعات، جعل هویت و هزاران اقدام مجرمانه دیگر را نیز می‌توان در این دسته قرار داد. گرچه پلیس فتا تمام تلاش خود را برای مقابله با چنین اقداماتی می‌کند؛ اما این افراد همه روزه روش‌های جدید را برای فریب دیگران و دزدی از آنها انجام می‌دهند. همه این موارد سبب می‌شود تا شما انتقال مالکیت گوشی را جدی بگیرید. تفاوتی ندارد انتفال مالکیت از طریق سایت انجام شود یا به کمک شماره‌گیری کد #7777* این‌کار را انجام دهید. مهم این است که انجام دهید و دستگاه را به‌نام و شماره خود ثبت کنید.

 

محاسبه قیمت گوشی دست دوم چطور انجام می‌شود و در هنگام خرید آن به چه نکاتی توجه کنیم؟
راهنمای خرید گوشی دست دوم

 

اما اگر انتفال مالکیت گوشی انجام نشود چه میشود؟ کمترین احتمال این است که فروشنده به‌طور کل معامله انجام گرفته را تکذیب کرده و گوشی را به‌عنوان دستگاه سرقت شده ثبت کند. یا بخواهد برای انجام این‌کار از شما هزینه مازاد طلب کند. از نظر قانونی شما هیچ‌گونه حقی نسبت به دستگاهی که مالکیت آن به‌نام شما ثبت نشده‌است؛ ندارید. بنابراین افزون‌ بر اینکه گوشی از شما گرفته می‌شود؛ ممکن است شما نیز به عنوان سارق، مجرم شناخته شوید. این گمان که جعبه گوشی می‌تواند ثابت کند که دستگاه را خریداری کرده‌اید؛ اشتباه است. فروشنده کلاه‌بردار می‌تواند ادعا کند که دستگاه به‌همراه جعبه آن به سرقت رفته‌است.

گاهی عدم انتقال مالکیت، سبب بروز خساراتی به مراتب سنگین‌تر از هزینه خود گوشی خواهد شد! اگر شما فروشنده باشید و گوشی دست دوم خود را به شخص دیگری بفروشید؛ باید حتما مالکیت آن‌را به شماره سیم‌کارت خریدار برگردانید. زیرا هرگونه اقدام مجرمانه‌ای که از سوی خریدار انجام شود؛ به‌پای شما نوشته خواهد شد. اصلا مهم نیست که با چه شماره تلفنی این اقدامات صورت گرفته است؛ تنها مهم این است که IMEI دستگاه چه بوده و این دستگاه به‌نام کیست!

بنابراین هنگام فروش گوشی دست دوم خود، در لحظه مالکیت آن را به‌نام خریدار برگردانید. حتی اگر از بخت بد گوشی شما به سرقت رفت نیز سریع با نیروی انتظامی تماس گرفته از آنها بخواهید که با حضور در صحنه و تهیه گزارش، سرقت را در سیستم پلیس ثبت کنند تا مسئولیت اقدامات آینده که با دستگاه شما انجام می‌گردد از شما سلب شود. دلیل اینکه پلیس فتا و دستگاه قضایی به شماره تلفنی که جرایم را انجام داده چندان اهمیت نداده و تنها مالکیت گوشی را مد نظر قرار می‌دهند؛ این است که به باور سیستم قضایی، مالک تلفن همراه می‌توانسته با سیم‌کارتی اعتباری دست به انجام اقدامات مجرمانه زده و سپس سیم‌کارت را از دستگاه خارج کند.

با توجه به گفته‌های بالا حالا دیگر می‌دانیم که اگر انتقال مالکیت گوشی انجام نشود چه میشود؛ بنابراین دلیلی ندارد که هنگام خرید یا فروش گوشی دست دوم، فرآیند انتقال مالکیت از طریق سایت یا روش‌های دیگر را انجام ندهید. همان‌گونه که وسایل نقلیه یا منزل پس از فروش به‌نام شخصی ثبت می‌شوند؛ مالکیت گوشی نیز باید به‌نام خریدار ثبت گردد. بنابراین برای حفظ سرمایه و سلب مسئولیت از اقدامات مجرمانه‌ای که ممکن است با دستگاه شما روی دهد؛ باید این‌کار را انجام دهید. روش‌های انتقال مالکیت نیز بیان شد که می‌توانید با توجه به نیاز خود و البته محدودیت‌هایی که دارید؛ این‌کار را انجام دهید. انتقال مالکیت گوشی دست دوم از طریق سایت همتا راهی مطمئن و مناسب به‌شمار می‌آید. البته به دلیل عدم دسترسی به اینترنت در همه‌جا یا مشکلاتی که ممکن است سایت همتا با پلتفرم‌های تلفن‌های همراه داشته باشد؛ شاید نتوان همیشه از آن استفاده کرد.

در چنین شرایطی می‌توانید با شماره‌گیری کد انتقال مالکیت گوشی، این‌کار را انجام دهید. با شماره‌گیری #7777* انتقال مالکیت گوشی به سادگی انجام می‌گردد که مراحل آن پیش‌تر ذکر شد.

به عنوان سخن پایانی،‌ تاکید فراوان می‌شود که هنگام انتقال مالکیت گوشی دست دوم، تا می‌توانید در وارد کردن شماره تلفن همراه مقصد خریدار دقت کنید و تا از صحت شماره اطمینان پیدا نکردید؛ کد تایید را وارد نکنید. افزون بر این، حتما هنگام خرید و فروش گوشی دست دوم، مالکیت آن را انتقال دهید تا خسارات هنگفت گریبان‌گیر شما نشود.

 

آموزش انتقال کانتکت آیفون به آیفون:
انتقال مخاطبین از آیفون به آیفون

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b5%d9%81%d8%b1-%d8%aa%d8%a7-%d8%b5%d8%af-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%84-%d9%85%d8%a7%d9%84%da%a9%db%8c%d8%aa-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/
ads
ads