داغ ترین ها :
تفاوت ایفون ۱۳ و ۱۴؛ مقایسه دو نسل iphone

تفاوت ایفون ۱۳ و ۱۴؛ مقایسه دو نسل iphone

در طول سال‌های گذشته اپل تغییرات بزرگی در آیفون‌های جدیدش ایجاد می‌کرد؛ اما این تغییرات را در آیفون ۱۴ مشاهده نکردیم. اپل در آیفون ۱۴ از تراشه سال گذشته خودش که A15 نام داشت استفاده کرد و تقریبا هم همان ساختار دوربین آیفون ۱۳ را روی آیفون ۱۴ مشاهد می‌کنیم. از نظر طراحی هم این دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند. در واقع می‌توانیم به گوییم که آیفون ۱۴ می‌توانست آیفون 13s باشد. این موضوع باعث باری خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که تفاوت ایفون ۱۳ و ۱۴ چیست؟

آیفون ۱۳

آیفون ۱۴

آیفون ۱۳

امتیاز

8.5
طراحی :
7
صفحه نمایش :
8
باتری :
7.5
اسپیکر :
9
رابط کاربری :
9
عملکرد :
9
دوربین :
9

نقاط قوت

  • صفحه نمایش بسیار روشن و درخشان
  • دوربین‌ها با کیفیت
  • حالت سینماتیک مود
  • عملکرد فوق‌العاده
  • عملکرد باتری قابل قبول

نقاط ضعف

  • نرخ نوسازی صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز نیست
  • سرعت شارژ گوشی در مقایسه با رقیب‌ها کم است
  • حالت سینماتیک مود تنها ویدئوهای Full HD ضبط می‌کند

آیفون ۱۴

امتیاز

7.5
طراحی :
6
صفحه نمایش :
8
باتری :
8
اسپیکر :
8
رابط کاربری :
9
عملکرد :
9
دوربین :
9

نقاط قوت

  • دوربین‌های با کیفیت
  • صفحه نمایش عالی
  • تراشه A15 پر سرعت
  • حالت فیلم‌برداری Action Mode

نقاط ضعف

  • نرخ نوسازی صفحه نمایش همچنان ۶۰ هرتز است
  • زوم اپتیکال ندارد
  • برخی مدل‌ها از سیم‌کارت فیزیکی پشتیبانی نمی‌کنند

 

فرق ایفون ۱۳ با ۱۴ شامل مواردی می‌شود که در ادامه به صورت کلی به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آیفون ۱۴ کمی ضخیم‌تر از آیفون ۱۳ ساخته شده تا قاب‌های آن با آیفون ۱۳ سازگار نباشد.
  • آیفون ۱۴ از پردازنده گرافیکی سریع‌تری در مقایسه با آیفون ۱۳ برخوردار است.
  • فرق بین ایفون ۱۳ و ۱۴ در دوربین‌ها است. دوربین آیفون ۱۴ نور بیشتری جذب می‌کند و در نتیجه در محیط‌های تاریک عکس‌های بهتری ثبت می‌کند. دوربین اصلی آیفون ۱۴ کمی بزرگ‌تر شده و دوربین سلفی آن هم به فوکوس خودکار مجهز شده است.
  • حالت فیلم‌برداری Action Mode Video Stabilization به آیفون ۱۴ اضافه شده است.
  • امکان ارتباط ماهواره‌ای و تشخیص تصادف به آیفون ۱۴ اضافه شده است.
  • باتری کمی بزرگ‌تر و پشتیبانی از شارژ سریع ۲۰ وات.

 

چگونه گوشی آیفون را روشن کنیم؟

روشن کردن آیفون

 

تفاوت ظاهری ایفون ۱۳ و ۱۴

تفاوت ظاهری ایفون ۱۳ و ۱۴ خیلی زیاد نیست و حتی به سختی می‌توان بین این دو گوشی تفاوتی را احساس کرد. آیفون ۱۴ تقریبا همان ظاهر آیفون ۱۳ را دارد. این گوشی‌ها دو دوربین پشت دارند و قاب پشتی آن‌ها به شکل کاملا مسطح ساخته شده که دوربین‌ها کمی از آن‌ها بیرون زده‌اند.

گوشی آیفون ۱۴ آیفون ۱۳
ابعاد ۱۴۶٫۷ در ۷۱٫۵ در ۷٫۸ میلی‌متر ۱۴۶٫۷ در ۷۱٫۵ در ۷٫۶۵ میلی‌متر
وزن ۱۷۲ گرم ۱۷۴ گرم

آیفون ۱۴ از صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی OLED استفاده می‌کند که ناچی همانند ناچ آیفون ۱۳ روی آن دیده می‌شود. صفحه نمایش این گوشی همچنان از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کند و از صفحه نمایش ProMotion با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برخوردار نیست که روی مدل‌های پرو قرار گرفته است. حداکثر میزان روشنایی این صفحه نمایش به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد. صفحه نمایش آیفون ۱۴ در مقایسه با صفحه نمایش آیفون ۱۳ تفاوت زیادی ندارد و همچنان همان حسگرها روی آن دیده می‌شود. البته که آیفون ۱۴ در رنگ‌های مختلفی هم راهی بازار می‌شود.

مقایسه ایفون 13 با ایفون 14 از نظر عملکرد

آیفون ۱۴ دقیقا از همان تراشه‌ای استفاده می‌کند که روی آیفون ۱۳ استفاده شده است.  هر دو گوشی از تراشه A15 بهره می‌برند.  با این حال تراشه قرار گرفته روی آیفون ۱۴ از پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای استفاده می‌کند و عملکرد گرافیکی آن ۲۰ درصد بیشتر است.

 

 

تفاوت ایفون ۱۳ و ۱۴ ؛ آیا دوربین‌ها با هم متفاوت هستند؟

تفاوت ایفون ۱۳ و ۱۴ ؛ آیا دوربین‌ها با هم متفاوت هستند؟

فرق آیفون ۱۳ و ۱۴ در دوربین زیاد نیست، اما می‌توانیم به یکسری از تفاوت‌ها اشاره کنیم. آیفون ۱۴ همانند مدل قبلی از دو دوربین پشت استفاده می‌کند. یک دوربین اصلی و یک دوربین اولتراواید برای آیفون ۱۴ در نظر گرفته شده است.

هیچ کدام از گوشی‌های ایفون ۱۳ و آیفون ۱۴ از لنز تله‌فوتو استفاده نمی‌کنند. دوربین آیفون ۱۴ حسگر بزرگ‌تری دارد، اما همچنان ۱۲ مگاپیکسلی است. دوربین اولتراواید هم تفاوتی با دوربین اولتراواید ايفون ۱۳ ندارد. اما آیفون ۱۴ از ویژگی جدیدی به نام Photonic Engine بهره می‌برد.

تمام مدل‌های آیفون ۱۴ از دوربین سلفی با فوکوس خودکار بهره می‌برند.

مقایسه ایفون 13 با ایفون 14 از نظر کیفیت صدا

یکی از بهترین ویژگی‌های آیفون ۱۳ برخورداری از اسپیکرهای باکیفیتی بود. اسپیکرهایی که کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای داشتند و حجم صدای خوبی هم تولید می‌کردند. در واقع آیفون ۱۳ یکی از بهترین اسپیکرها را در بازار داشت. تمام این ویژگی‌های صوتی را روی آیفون ۱۴ هم مشاهده می‌کنیم.

فرق آیفون ۱۳ و ۱۴ در باتری و سرعت شارژ

اپل سال گذشته سعی کرد ظرفیت باتری آیفون را افزایش دهد. حالا در آیفون ۱۴ هم شاهد این موضوع هستیم که باتری باز هم بهبود پیدا کرده است. اپل گفته که آیفون ۱۳ تا ۱۶ ساعت برای استریم ویدئو مناسب است. آیفون ۱۳ تنها ۱۵ ساعت برای استریم ویدئو مناسب بود.  با آیفون ۱۴ می‌توان ۸۰ ساعت موسیقی گوش کرد که این رکورد در آیفون ۱۳ به ۷۵ ساعت می‌رسد.

ظرفیت باتری آیفون ۱۴ در مقایسه با آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ و آيفون ۱۱ و آیفون XR

آیفون ۱۴ ۳۲۷۹ میلی‌آمپر ساعت ۱٫۶ درصد افزایش نسبت به مدل قبل
آیفون ۱۳ ۳۲۲۷ میلی‌آمپر ساعت ۱۴٫۶ درصد افزایش نسبت به مدل قبل
آیفون ۱۲ ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعت ۹٫۴ درصد کمتر از مدل قبلی
آیفون ۱۱ ۳۱۱۰ میلی‌آمپر ساعت ۵٫۷ درصد افزایش نسبت به مدل قبلی
آیفون XR ۲۹۴۲ میلی‌آمپر ساعت

آیفون ۱۴ از شارژ سریع بیشتری برخوردار نیست و همچنان از همان شارژ سریع ۲۰ وات پشتیبانی می‌کند و برای شارژ کردن کامل باتری آن باید ۲ ساعت صبر کنید. هم آیفون ۱۴ و هم آیفون ۱۳ از شارژ بی‌سیم مگ‌سیف با سرعت ۱۵ وات پشتیبانی می‌کنند.

 

با توجه به اینکه گوشی های اپل بدون شارژر عرضه می‌شوند، برای خرید شارژر آیفون از فروشگاه ما دیدن کنید.

 

 

ایفون ۱۳ یا ۱۴ ؛ عملکرد کدام گوشی بهتر است؟

اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به مشخصات سخت افزاری این گوشی‌ها داشته باشیم، باید جدول زیر را مشاهده کنید. جدولی که به شما می‌گوید آیفون ۱۳ یا ۱۴ از نظر عملکرد چگونه خواهند بود.

مشخصات سخت‌افزاری آیفون ۱۴ آیفون ۱۳
ابعاد ۱۴۶٫۷ در ۷۱٫۵ در ۷٫۸ میلی‌متر ۱۴۶٫۷ در ۷۱٫۵ در ۷٫۶۵ میلی‌متر
وزن ۱۷۲ گرم ۱۷۴ گرم
صفحه نمایش ۶٫۱ گرم OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ۶٫۱ گرم OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
تراشه A15 A15
رم ۶ گیگابایت ۴ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل اصلی
۱۲ مگاپیکسل اولتراواید
۱۲ مگاپیکسل اصلی
۱۲ مگاپیکسل اولتراواید
دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل با فوکوس خودکار ۱۲ مگاپیکسل با فوکوس ثابت
ظرفیت باتری ۳۲۷۹ میلی‌آمپر ساعت ۳۲۲۷ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ ۲۰ وات سیمی
۱۵ وات بی‌سیم
۲۰ وات سیمی

۱۵ وات بی‌سیم

قیمت ۸۰۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی ۷۰۰ دلار

تفاوت ایفون ۱۳ پرو با ۱۴ پرو

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۴ پرو تفاوت‌های بسیار زیادی در مقایسه با آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴ دارند و حتی به عنوان گوشی‌های بهتری هم شناخته می‌شوند. پس بد نیست با تفاوت ایفون ۱۳ پرو با ۱۴ پرو بیشتر آشنا شوید. به همین دلیل تفاوت آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴ پرو مکس چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. چرا که ایفون ۱۴ پرو ویژگی‌های بسیار بیشتری را در مقایسه با آیفون ۱۳ پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

اگر به دنبال مقایسه ایفون ۱۳ پرومکس با ۱۴ پرو مکس هم هستید، باید بگوییم که این گوشی‌ها تنها از نظر ابعاد با مدل‌های پرو تفاوت دارند و از نظر ویژگی‌ها نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با مدل‌های پرو معمولی یکسان هستند. پس ما به تفاوت ایفون ۱۳ پرو با ۱۴ پرو اشاره خواهیم کرد.

آیفون ۱۴ پرو از نظر ظاهر به آیفون ۱۳ پرو شبیه است، اما تفاوت‌های هم در مقایسه با آيفون ۱۳ پرو دارد. آیفون ۱۳ پرو صفحه نمایش کشیده‌تری دارد و ناچ قرصی شکل روی آن دیده می‌شود. از طرف دیگر روی گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو تراشه A16 را مشاهده می‌کنیم و رم بیشتری هم برای آن در نظر گرفته شده است. دوربین‌های آیفون ۱۴ پرو بهبود پیدا کرده و صفحه نمایش وضوح تصویر بهتری دارد.

تفاوت ایفون ۱۳ پرو با ۱۴ پرو را می‌توانیم در قسمت‌های زیر خلاصه کنیم:

  • صفحه نمایشی با حاشیه‌های باریک‌تر و بلندتر
  • برخورداری از ناچ قرصی شکل که Dynamic Island نام دارد.
  • صفحه نمایش همیشه روشن
  • تراشه A16
  • دوربین اصلی با حسگر ۴۸ مگاپیکسل
  • ارتباط ماهواره‌ای

تفاوت ایفون ۱۳ پرو با ۱۴ پرو ؛ کدام گوشی صفحه نمایش بهتری دارد؟

از نظر ظاهر هر دو گوشی آیفون ۱۳ پرو و ايفون ۱۴ پرو شبیه به هم هستند. بدنه‌ای مسطح دارند که از آلومینیوم ضد زنگ ساخته شده و از لبه‌های کاملا مسطح استفاده می‌کنند.  آیفون ۱۴ پرو از گواهی IP68 استفاده می‌کند که باعث شده در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم باشد.  هر دو گوشی از پورت لایتنینگ برخوردارند.

گوشی آیفون ۱۴ پرو آیفون ۱۳ پرو
ابعاد ۱۴۷٫۴۶ در ۷۱٫۴۵ در ۷٫۸۵ ۱۴۶٫۷ در ۷۱٫۵ در ۷٫۶۵میلی‌متر
وزن ۲۰۶ گرم ۲۰۴ گرم

بزرگ‌ترین تغییر ظاهری آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۳ پرو همان ناچ قرصی شکلی است که روی آیفون ۱۴ پرو قرار گرفته است. روی این ناچ قرصی شکل حسگر فیس ای‌دی قرار گرفته است.

 

آموزش تغییر آدرس اپل آیدی در لینک زیر:
تغییر کشور اپل ایدی

 

رنگ آیفون ۱۴ پرو

آیفون ۱۴ پرو در رنگ‌های بنفش، طلایی، نقره‌ای و مشکی راهی بازار می‌شود. آیفون ۱۳ پرو در رنگ‌های سبز، نقره‌ای، طلایی و آبی عرضه شده بود.

داخل بسته‌بندی این گوشی‌ها هم هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود. یک پورت USB-C به لایتنینگ را مشاهده می‌کنید و همچنان شارژر داخل بسته‌نبدی نیست.

آیفون ۱۴ پرو و ايفون ۱۳ پرو از صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی OLED استفاده می‌کنند. البته آیفون ۱۴ پرو از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن هم برخوردار است که روی آیفون ۱۳ پرو دیده نمی‌شود.

ایفون ۱۳ پرو یا ۱۴ پرو ؛ عملکرد کدام گوشی بهتر است؟

آیفون ۱۴ پرو از تراشه A16 استفاده می‌کند که از تراشه A15 قوی‌تر است. تراشه A16 با فناوری ۴ نانومتری ساخته شده که مصرف انرژی کمتری دارد در مقایسه با A15 دارد.

گوشی آیفون ۱۴ پرو از شش گیگابایت رم LPDDR5 برخوردار است که سرعت بیشتری در مقایسه با رم‌ LPDDR4 آیفون ۱۳ پرو دارند.

گوشی آیفون ۱۴ پرو به ارتباط ماهواره‌ای هم مجهز شده که بدون اتصال به شبکه می‌توانید موقعیت خودتان را به واسطه ماهواره برای افراد مختلف ارسال کنید. البته برای استفاده از این موقعیت باید هوا کاملا بدون ابر باشد و گوشی هم باید در پوشش ماهواره قرار گرفته باشد.

از دیگر ویژگی‌های آیفون ۱۴ پرو می‌توانیم به حسگر تشخیص تصادف اشاره کنیم. حسگرهای قرار گرفته روی آيفون ۱۴ پرو متوجه تصادف می‌شوند و می‌توانند با اورژانس تماس بگیرند.

تفاوت ایفون ۱۳ پرو با ۱۴ پرو از نظر دوربین

دوربین آیفون ۱۴ پرو

روی آیفون 14 پرو یک دوربین اصلی با حسگر ۴۸ مگاپیکسلی را مشاهده می‌کنید. این دوربین جایگزین دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۳ پرو شد.

حالا با آيفون ۱۴ پرو می‌توانید ویدئوهایی با وضوح تصویر 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید. ویژگی Action Mode هم روی دوربین‌ها دیده می‌شود. این ویژگی به شکل شگفت‌انگیزی لرزش ویدئوها را از بین می‌برد و شبیه به گیمبال عمل می‌کند.

تفاوت ایفون ۱۳ پرو با ۱۴ پرو از نظر باتری و سرعت شارژ

آیفون ۱۳ پرو در قسمت باتری بهبود زیادی در مقایسه با مدل‌‌های قبلی آیفون پیدا کرده بود. حالا آیفون ۱۴ پرو هم باتری بهتری دارد.

  • ظرفیت باتری آیفون ۱۴ پرو: ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • ظرفیت باتری آیفون ۱۳ پرو: ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعت

اپل به این موضوع اشاره کرده که ظرفیت باتری آیفون ۱۴ پرو برای ۲۰ ساعت استریم ویدئو مناسب است و تا ۷۵ ساعت هم برای پخش موسیقی مناسب خواهد بود.

آیفون ۱۴ پرو از شارژ بی‌سیم ۲۰ وات پشتیبانی می‌کند و برای شارژ کردن آن به ۲ ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

هر دو گوشی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۴ پرو از شارژ بی‌سیم مگ سیف با سرعت ۱۵ وات بهره می‌برند.

 

بررسی برترین آیفون امسال در تکنولایف:
نقد و بررسی ایفون 14 پرو مکس

 

تفاوت ایفون ۱۳ پرو با ۱۴ پرو از نظر سخت افزار؛ کدام گوشی قوی‌تر است؟

مشخصات سخت‌افزاری آیفون ۱۴ پرو آیفون ۱۳ پرو
ابعاد ۱۴۷٫۵ در ۷۱٫۵ در ۷٫۸۵ میلی‌متر ۱۴۶٫۷ در ۷۱٫۵ در ۷٫۶۵ میلی‌متر
وزن ۲۰۶ گرم ۲۰۴ گرم
تراشه A16 Bionic 4nm A15 Bionic 5nm
رم ۶ گیگابایت LPDDR5 ۶ گیگابایت LPDDR4X
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
دوربین‌ها ۴۸ مگاپیکسل دوربین اصلی
۱۲ مگاپیکسل دوربین اولتراواید
۱۲ مگاپیکسل دوربین تله‌فوتو
۱۲ مگاپیکسل دوربین سلفی با فوکوس خودکار
۱۲ مگاپیکسل دوربین اصلی
۱۲ مگاپیکسل دوربین اولتراواید
۱۲ مگاپیکسل دوربین تله‌فوتو
۱۲ مگاپیکسل دوربین سلفی با فوکوس ثابت
باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ ۲۰ وات سیمی
۱۵ وات مگ‌سیف
۲۰ وات سیمی
۱۵ وات مگ‌سیف
قیمت ۱۰۰۰ دلار ۱۰۰۰ دلار
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
6 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-13-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-14/
ads
ads