داغ ترین ها :
فناوری جدید 5G در برابر فناوری 4G

فناوری جدید 5G در برابر فناوری 4G

نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه در برخی از نقاط دنیا عرضه شده‌اند و علی‌رغم همه‌گیری و شایعات بی‌اساس اخیر در مورد خطرات 5G برای سلامتی انسان و محیط، روزبه‌روز برجسته‌تر می‌شود. با افزایش دورکاری در سال 2020 و همچنین سال 2021، فناوری 5 جی زودتر از آن چه تصور می‌کردیم آماده استفاده عمومی شده است.
حال می‌خواهیم بدانیم آیا فناوری 5G ارزش این ‌همه استقبال و انتظار را دارد یا فقط بزرگ‌نمایی است. برای مقایسه دو فناوری 5G و 4G همراه مجله تکنولایف در این مطلب باشید.

مقایسه سرعت 5G در برابر 4G

ما قبلاً بررسی کرده‌ایم که 5G چقدر سریع است، اما سرعت خاصی در شبکه وجود ندارد که بتوان انتظار داشت. در عوض، 5G را به‌عنوان یک محدوده سرعت و سرعت واقعی شما در شبکه بی‌سیم در نظر بگیرید، همچنین سرعت شما در شبکه به میزان شلوغ بودن شبکه، دستگاهی که استفاده می‌کنید و چند عامل دیگر بستگی خواهد داشت. این جدول به شما آمار تقریبی از حداکثر و حداقل سرعت هر نسل از فناوری شبکه تلفن‌های همراه و سرعت متوسط واقعی را می‌دهد:

5G             4G LTE-A         4G         3G HSPA+ 3G             2G نسل فناوری
1-10 Gbps 300Mbps-1Gbps Mbps150 Mbps42 Mbps7.2 Mbps0.3 حداکثر سرعت
50Mbps and Up 15Mbps-50 Mbps Mbps10 Mbps5 Mbps1.5 Mbps 0.1 میانگین سرعت

با دیدن این جدول ما متوجه می‌شویم که حداکثر سرعت غیرقابل‌دسترس است و این میانگین سرعت است که مهم است و در دسترس عموم قرار دارد.

آیا فناوری LTE-A به‌ سرعت 5G می‌‌رسد؟

این موضوع با توجه به تنوع فناوری‌های مختلفی که در هر نسل استفاده می‌شود، تفاوت‌های جغرافیایی در پوشش منطقه‌ای و این واقعیت که فناوری تلفن همراه با گذشت زمان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، بسیار پیچیده است. به‌عنوان‌مثال، 5G در طول عمر خود با توسعه فناوری LTE و سپس LTE-A به طور قابل‌توجهی بهبودیافته است. از نظر تئوری می‌توانید با جدیدترین فناوری پیشرفت کرده‌ی 4G LTE-A تا 1 گیگابیت بر ثانیه سرعت دانلود داشته باشید که در محدوده سرعتی که 5G ارائه می‌دهد قرار دارد؛ البته سرعت دانلودی که در اختیار شما است، میانگین سرعت محاسبه شده است که خیلی کمتر از این است که گفتیم و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید به این سرعت فوق‌العاده دسترسی داشته باشید.

سرعت 5جی

سرعت دانلود 1 گیگابیت بر ثانیه یعنی چه؟

برای حساب کردن سرعت اینترنت Gbps1 (گیگابیت در ثانیه) یا 1000 مگابیت بر ثانیه (مگابیت در ثانیه) است. دقت کنید که مگابیت با مگابایت متفاوت است، یعنی هر 8 مگابیت یک مگابایت است؛ بنابراین، Gbps1 به 125 مگابایت در ثانیه ترجمه می‌شود. یک فایل MP3 ممکن است 5 مگابایت باشد، درحالی‌که یک قسمت سریال تلویزیونی ممکن است 350 مگابایت باشد و یک فیلم Blu-ray 15 گیگابایت (15000 مگابایت) یا بیشتر باشد. اگر در واقع اتصال Gbps1 دارید، می‌توانید در عرض دو دقیقه یک فیلم با کیفیت Blu-ray Full HD را دانلود کنید.

برتری 5G به 4G در چیست؟

درحالی‌که فناوری 4G هنوز در حال پیشرفت است، سرعتی که به شما ارائه می‌دهد چیزی بین 10 مگابیت بر ثانیه تا 50 مگابیت بر ثانیه است. هدف با 5G دستیابی به 50 مگابیت در ثانیه به‌عنوان حداقل سرعت است؛ بااین‌حال، بازهم کمی پایین‌تر است و به گفته Speedcheck، میانگین سرعت در حدود 57 مگابیت بر ثانیه است. همیشه داشتن سرعت دانلود بیشتر بسیار خوب است، اما در واقع جذابیت 5G این نیست زیرا سرعت 4G در حال حاضر بسیار خوب است. چیزی که 4G در آن بهتر از 5G نیست، تأخیر کم است.

برتری 5G به 4G در چیست؟

تأخیر در 5G: پینگ 5G چقدر است؟

تأخیر زمانی است که برای بارگیری داده‌های دستگاه شما و رسیدن به هدف موردنظر، نیاز است. این زمان را برای رفتن داده‌ها از مبدأ به مقصد در میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌کنند. این برای برنامه‌هایی مانند بازی‌های آنلاین که زمان پاسخ می‌تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد بسیار مهم است و پینگ بسیار پایینی دارد. همچنین می‌تواند برای اتومبیل‌های خودران حیاتی باشد و تصمیم‌گیری سریع می‌تواند باعث واکنش در برابر ترمز ناگهانی شود یا از برخوردهای احتمالی جلوگیری کند.

بازی آنلاین لذت‌بخش‌تر با اینترنت 5G

با شبکه‌های 4G موجود، شما به طور متوسط تأخیری حدود 50 میلی‌ثانیه را نگاه می‌کنید. این می‌تواند با فناوری 5G به 1 میلی‌ثانیه کاهش یابد. برای ارائه تأخیر پایین‌تر در برخی زمینه‌های علمی، باید سال‌ها وقت گذاشت و این تأخیر را به پایین‌ترین عدد ممکن رساند؛ اما حداقل 10 میلی‌ثانیه طول می‌کشد تا تصویری که توسط چشم انسان دیده می‌شود توسط مغز پردازش شود. تأخیر کم برای واکنش‌های لحظه‌ای در ماشین‌ها یا اتومبیل‌ها حیاتی است و تأخیر کمتر می‌تواند بازی‌های آنلاین را دلپذیرتر کند. تأخیر 1 میلی‌ثانیه‌ای همان چیزی است که همه بازیکنان آنلاین آرزو دارند و آن تقریباً امکان‌پذیر است. تأخیر بسیار کمی که می‌توانید در 5G تجربه کنید احتمالاً حدود 10 میلی‌ثانیه خواهد بود.

پوشش جهانی 5G: اینترنت 5G در ایران

سال‌ها طول کشید تا شبکه‌های 4G در سرتاسر جهان گسترش یابد و هنوز هم مناطق روستایی زیادی به شبکه‌های 3G متکی هستند. حتی در مواردی که پوشش 4G وجود دارد، سرعت کاملاً متفاوت است و راضی‌کننده نیست. ما انتظار داریم که عرضه کامل شبکه‌های 5G کمی طول بکشد اما حداقل شبکه‌های 3G کاملاً برکنار شوند و کمترین حد ممکن 4G باشد.
یکی از ویژگی‌های برتر و برجسته اینترنت نسل پنجم این است که شبکه‌های 5G برد بیشتری نسبت به 4G دارند و محدوده‌های بیشتری را پوشش می‌دهند. شبکه 4G با برد کوتاه سرعت خوبی را انتقال می‌داد، اما در 5G سرعت انتقال در آن حد خوب نیست ولی محدوده و برد بسیار زیادی دارد که باعث فراگیر شدن این فناوری مفید می‌شود.

پوشش جهانی 5G: اینترنت 5G در ایران

برای داشتن اینترنت 5G باید چه‌کار کنیم؟

برای این‌که بتوانیم از قابلیت‌های فناوری پرسرعت 5G بهره‌مند شویم، فقط به شرکت مخابراتی نیاز نداریم. ما همچنین باید یک گوشی های هوشمند 5G مانند Redmi Note 9T خریداری کنیم. برای خرید این محصول می‌توانید به صفحه مخصوص این محصول در سایت تکنولایف مراجعه کنید و از این گوشی ارزان و 5G دیدن فرمایید.

به جز این گوشی، تلفن‌های هوشمند 5G بسیاری موجود است و در حال حاضر گزینه‌های بسیار خوبی مانند Samsung Galaxy S 21 Ultra 5G یا Xiaomi Mi 10T در دسترس است و می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. همچنین لازم به ذکر است که 5G از نظر مصرف انرژی، باتری بیشتری استفاده می‌کند و بنابراین بحث داغ و جنجالی عمر باتری گوشی‌های هوشمند که از قبل برای بسیاری از افراد مسئله‌ساز شده بود، می‌تواند بدتر هم بشود.

آیا شبکه 3G کاملاً برکنار می‌شود؟

بسیاری از ما وقتی شبکه 4G در دسترس نیست، هنوز به 3G اعتماد می‌کنیم و این دقیقاً همان اتفاقی است که برای 5G رخ خواهد داد. این ایده که 5G جایگزینی مستقیم برای 4G است اشتباه است. در حقیقت، این یک فناوری مکمل است و با کار هم‌زمان این دو، شما باید بتوانید در هرکجا که هستید سرعت خوبی (یا حداقل مناسب) بر روی دستگاه تلفن همراه خود داشته باشید. پس امید زیادی به برکنار شدن کامل 3G نیست و باید در زمان‌های ضعف و اختلال در آنتن با آن سر کنیم.

همچنین لازم به یادآوری است که شرکت‌های مخابراتی به ارتقا شبکه‌های 4G ادامه می‌دهند و سرعت بارگیری و تأخیر می‌توانند بیشتر بهبود یابند. حتی اگر شرکت‌های مخابراتی وقت و منابع بیشتری را صرف فناوری بی‌سیم 5G کنند، شبکه‌های 4G به‌احتمال زیاد به پیشرفت خود ادامه می‌دهند و در نتیجه سرعت بالاتری دارند. به این سیستم پیشرفتی، زیرسازی منابع گفته می‌شود که باعث می‌شود در صورت نبود آنتن 5G با افت شدید سرعت اینترنت مواجه نشوید.

در نهایت

در نهایت فهمیدیم که اینترنت 5G با سرعت انتقال داده نسبتاً بالا و تأخیر بسیار کم در طول موج‌های بلند می‌تواند به‌خوبی مناطق زیادی را پوشش دهد و باعث آنتن‌دهی به نقاط بیشتری شود. ممکن است این پروژه زمان‌بر باشد، اما بهتر است خود را برای استقبال از فناوری 5G آماده کنید و به فکر خرید گوشی‌های هوشمند 5G باشید.
از نظر شما آیا فناوری 5G به این زودی‌ها در کشور ما فراگیر می‌شود یا خیر؟ آیا خرید گوشی‌های هوشمند 5G در این زمان گزینه عاقلانه‌ای است یا خیر؟

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-5g-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b1-%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-4g/
ads
ads