داغ ترین ها :
آیا آیفون 13 تکراری است؟ مقایسه آیفون 13 با iPhone 12

آیا آیفون 13 تکراری است؟ مقایسه آیفون 13 با iPhone 12

رویداد اپل چند روز پیش برگزار شد و محصولات جدید شرکت آمریکایی معرفی شدند. در ابتدا اپل ایپد ۲۰۲۱ جدید را با تراشه A13 معرفی کرد و سپس به سراغ ایپد مینی رفت که با بهبودهای بسیاری همراه بود. بعد از این محصولات نوبت اپل واچ سری 7 بود و در نهایت هم نوبت به ایفون‌های سری 13 رسید. ایفون‌های سری 13 در چهار مدل ایفون 13 مینی، ایفون 13، ایفون 13 پرو و ایفون 13 پرو مکس معرفی شدند که در تکنولایف به همگی این محصولات پرداخته شد و پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به این مطالب داشته باشید. اما بحثی که به محض معرفی محصولات جدید به وجود آمد این است که ایفون 13 عملا هیچ تفاوتی با ایفون 12 ندارد و کمپانی آمریکایی بار دیگر گوشی قبلی خود را با بهبودهای ناچیز روانه‌ی بازار کرده است و خیلی‌ها می‌گویند که آیفون 13 تکراری است.

اما آیا واقعا این دیدگاه صحیح است؟ آیا واقعا ایفون 13 تفاوت زیادی با ایفون 12 ندارد و اپل گوشی ناموفقی را روانه‌ی بازار کرده است؟ در ادامه‌ی این مطلب در تکنولایف به این موضوع خواهیم پرداخت و به طور مختصر ایفون 13 و 12 را در بخش‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم.

آیفون 13 تکراری است؟ دیدگاه اپل در ساخت آیفون‌ها چیست؟

اپل به طور کلی همواره سیاست‌های متفاوتی نسبت به شرکت‌های دیگر داشته است و همین موضوع است که باعث می‌شود کوپرتیونی‌ها هیچ گاه تمرکزی به روی اعداد در معارفه محصولات خود نداشته باشند و همیشه از عملکرد سخن بگویند.

مثلا اپل هیچ گاه در معارفه ایفون‌های خود از میزان باتری و ظرفیت آن هیچ حرفی نمی‌زند و تنها عنوان می‌کند که این گوشی اپل به عنوان مثلا شارژ دهی بهتری نسبت به نسل قبل دارد و می‌تواند ۳ ساعت بیشتر دوام بیاورد.

یا به طور کلی برعکس سامسونگ اصلا به سراغ سنسورهای ۱۰۸ مگاپیکسلی و زوم ۱۰۰ برابری و … نرفته است و همچنان از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و با همین سنسورها به راحتی با همه‌ی گوشی‌های دیگر به رقابت می‌پردازد و در بخش‌هایی هم آن‌ها را شکست می‌دهد.

با توجه این گفته‌ها کاملا واضح است که اپل به دنبال کیفیت است و نه کمیت و هیچگاه نمی‌خواهد با اعداد و ارقام توجه کاربران را به خود جلب کند.

دلیل موفقیت بسیار زیاد آیفون‌ها چیست؟

اپل به خوبی نیازها کاربران را هنگام کار با گوشی می‌داند و سعی می‌کند بدون زیاده روی این نیازها را به بهترین شکل ممکن برآورده کند. منظور از بحث زیاده روی این است که برخی شرکت‌های اندرویدی به قدری امکانات برای گوشی‌های خود در نظر می‌گیرند که این موضوع باعث گیج شدن کاربران می‌شود و همه نمی‌توانند به خوبی با این امکانات ارتباط برقرار کنند.

دلیل دوم موفقیت اپل این است که محصول موفق خود را هیچ گاه بسیار تغییر نمی‌دهد، چه از نظر ظاهری و چه از نظر امکانات و بخش‌های مختلف سیستم عامل. نرم افزار و سخت افزار ایفون‌ها یکپارچگی بی نظیری دارند و اکوسیستم عالی اپل باعث می‌شود تا کاربران روز به روز بیشتر به محصولات این سازنده وابسته شوند.

آیفون 13 تکراری نیست.

آیفون 13 در کنار آیفون 12

پس بنا به توضیحات گفته شده تا به این جای کار طبیعی است که اپل تمایلی به تغییر اساسی ایفون سری 13 نداشته باشد و بخواهد تا محصول بسیار موفق خود را کامل‌تر کرده و روانه‌ی بازار کند.

در نهایت موضوع دیگری هم که در مورد اپل وجود دارد این است که این سازنده هیچ گاه بر سر فناوری که اطلاعات کافی از آن ندارد ریسک نمی‌کند و همیشه از تجربه‌های دیگر سازنده‌ها بهره می‌برد. مثلا کوپرتیونی‌ها هنوز از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده نکرده‌اند و احتمالا زمانی از این فناوری استفاده می‌کنند که به اوج بلوغ خود رسیده باشد.

بنا به این صحبت‌ها سازنده آمریکایی تا زمانی که از کارایی قابلیت یا تکنولوژی کاملا مطمئن نباشد هیچ گاه از آن به روی محصولات خود استفاده نمی‌کند و به نوعی همیشه مطمئن گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند تا فروش ایفون‌ها یا ایپدهای خود را با ریسک‌های بی مورد به خطر نیندازد.

 

 

مقایسه آیفون 13 با آیفون 12

در این بخش به سراغ ایفون 13 و ایفون 12 می‌رویم و این دو گوشی را در بخش‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم آیا واقعا پرچمدار جدید اپل تکراری است یا خیر.

طراحی

درست است که که پس از تغییر نحوه‌ی چیدمان لنزهای دوربین‌ ایفون 13 بسیار از کاربران شروع به تمسخر اپل کردند اما بیاید یک سوال جدی مطرح کنیم، مگر ایفون 12 چه مشکلی در طراحی داشت که انتظار داشتیم اپل آن را بهتر کند؟

تنها ایرادی که همه‌ی کاربران به طراحی ایفون 12 وارد می‌کردند به خاطر ناچ بزرگ بالای نمایشگر بود که اپل حالا این ناچ را کوچک‌تر از نسل قبل کرده تا فضای بیشتری مقابل چشمان شما قرار بگیرد.

طراحی آیفون 13

ناچ کوچکتر آیفون 13 در مقایسه با آیفون 12

اما به غیر از این ناچ دیگر طراحی ایفون 12 چه ایرادی داشت که اپل بخواهد به طور کلی دست به تغییر آن بزند؟ به بیان ساده‌تر باید بگوییم که هرچقدر که محصولی به بلوغ و کمال نزدیک‌تر شود تغییر آن سخت‌تر از قبل می‌شود و به نظر می‌رسد اپل کمال در طراحی را برای گوشی‌های هوشمند خود پیدا کرده است.

پس چینش دوربین‌ها چرا تغییر کرد؟ دلیل این موضوع هم ساده است. اپل از طراحی ایفون 12 راضی بوده اما قصد داشته گوشی جدید خود را مقداری تغییر دهد تا کاربران احساس تکراری بودن به آن نداشته باشند، پس در نتیجه نحوه‌ی چیدمان لنز دوربین‌ها تغییر کرده تا زمانی که شما به آن نگاه می‌کنید به سرعت متوجه تفاوت این دو نسل شوید.

در نهایت یک سوال همچنان باقی می‌ماند و آن هم این است که چرا اپل ناچ را به طور کلی حذف نمی‌کند؟ دلیل این موضوع به رضایت اپل از فیس آیدی برمی‌گردد و کوپرتیونی‌ها نمی‌خواهند با حذف کلی ناچ ایفون‌های را بدون فیس آیدی روانه‌ی بازار کنند.

احتمال دارد که اپل پس از اضافه کردن حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر با عملکردی بی نقص فیس آیدی و در نتیجه ناچ بزرگ بالای نمایشگر را از ایفون‌های خود حذف کند.

نمایشگر

نمایشگر ایفون 13 دقیقا همان نمایشگر ایفون 12 است با این تفاوت که میزان روشنایی از ۶۲۵ نیت به ۸۰۰ نیت افزایش پیدا کرده است. در این حقیقتا باید بگوییم که از اپل انتظار داشتیم حداقل نرخ نوسازی ۹۰ هرتز را برای ایفون 13 و 13 پرو به کار ببرد و جانی تازه به گوشی‌های خود ببخشد.

اما طبق سیاست‌ گذاری‌های اپل این سازنده ترجیح داده تا نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را برای مدل‌های پرو نگه دارد تا کاربران به خرید این مدل‌ها وسوسه شوند و در نتیجه پول بیشتری صرف خرید گوشی‌های جدید اپل کنند.

روشنایی بیشتر این نسل نسبت به نسل قبل عملا به چشم می‌آید و در محیط باز شما به خوبی محیط داخل می‌توانید از ایفون 13 خود بهره ببرید. به طور کلی نمایشگر ایفون 13 واقعا عالی است و به خصوص کوچک‌تر شدن ناچ استفاده از آن را لذت بخش‌تر می‌کند و تنها ایراد وارده همچنان نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی صفحه نمایش است.

 

پارت نامبرهای مختلف آیفون چه تفاوتی باهم دارند:

پارت نامبر آیفون

 

دوربین

یکی از بخش‌هایی که برعکس چیزی که به نظر می‌رسد پیشرفت‌های خوبی را به خود دیده همین بخش دوربین ایفون 13 است. دوربین‌های ایفون 12 عالی بودند اما اپل به این عالی بودن رضایت نداده و برای ایفون 13 پای خود را کمی فراتر گذاشته است.

مقایسه دوربین آیفون 13 با آیفون 12

آیفون 12 در برابر آیفون 13

دوربین اصلی ایفون 13 حالا اندازه‌ی پیکسل 1.7 میکرونی به نسبت 1.4 میکرونی نسل قبل دارد و همچنین از لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت استفاده می‌کند. این قابلیت همان ویژگی است که سال قبل همراه با ایفون 12 پرو مکس معرفی شد و حالا اپل تنها یک سال بعد این قابلیت را به روی ایفون 13 خود استفاده کرده است.

به گفته‌ی اپل عملکرد دوربین فوق عریض در شب نیز بهتر شده که باید برای مشاهده‌ی این تغییرات منتظر انتشار رسمی این گوشی باشیم.

ایفون‌ها همواره در بخش فیلم برداری با اختلاف از رقبای اندرویدی خود جلو هستند و اپل امسال برای بیشتر کردن این اختلاف قابلیت Cinematic mode را به گوشی‌های ایفون 13 خود اضافه کرده تا کاربران به صورت بسیار حرفه‌ای‌تر فیلم برداری کنند و در واقع دوربینی برای ضبط فیلم‌های سینمایی در جیب خود داشته باشند.

باتری

ظرفیت باتری ایفون 13 مشخص نیست و باید منتظر کالبد شکافی این محصول باشیم اما چیزی است مشخص است اپل ادعا کرده که ایفون 13 در مقایسه با ایفون 12 حدود ۲.۵ ساعت بیشتر شارژ دهی می‌کند که این پیشرفتی بسیار عالی است.

شارژ دهی ایفون 12 به طور کلی قابل قبول بود و اکثر کاربران می‌توانستند یک روز کامل بدون نیاز به شارژ از آن استفاده کنند و حالا این بهبود می‌تواند بخش باتری را جذاب‌تر از قبل کند.

قدرت سخت افزاری

طبق چیزی که هر سال مشاهده می‌کنیم نسل جدید از تراشه‌های اختصاصی اپل به روی ایفون‌های سری 13 استفاده شده است. واقعیتش را بخواهید شما در عمل اصلا تفاوتی در عملکرد ایفون 12 و 13 احساس نمی‌کنید؛ چرا که A14 نیز همچنان بسیار قوی است و شاید در استفاده‌های سنگین تنها برتری A15 به نسل قبل از خود مشخص شود.

البته این تراشه از نظر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهتر شده و از نظر گرافیکی نیز ۳۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌کند، اما این‌ها مواردی نیست که کاربران عادی متوجه آن شوند.

قیمت

ایفون 13 با همان برچسب قیمتی ایفون 12 به فروش می‌رسد اما یک نکته را در این بین نباید فراموش کرد. ایفون 12 نسخه پایه‌ای ۶۴ گیگابایتی داشت و اکثر کاربران مجبور بودند برای خرید نسخه ۱۲۸ گیگابایتی مقداری بیشتری هزینه کنند.

امسال اما نسخه پایه‌ای ایفون 13 ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد و این یعنی شما دیگر نیاز نیست به سراغ نسخه بعدی حافظه داخلی بروید. به بیان بسیار ساده این یعنی نه تنها قیمت ایفون 13 نسبت به نسل قبل ثابت مانده بلکه می‌توانیم بگوییم که ارزان‌تر هم شده است.قیمت آیفون 13

شما با پرداخت ۸۰۰ دلار می‌توانید نسخه ۱۲۸ گیگابایتی ایفون 13 را خریداری کنید و به نوعی از کاهش قیمت موجود استفاده کنید. پس در نتیجه دوربین و باتری بهتر و تراشه قوی‌تر و نمایشگر روشن‌تر و … همه با قیمتی حتی کمتر ارائه می‌شوند، پس چرا بگوییم ایفون ارزش خرید ندارد؟

 

نیاز به دانلود از یوتیوب دارید؟ مطلب زیر را از دست ندهید:

برنامه دانلود از یوتیوب

 

جمع بندی

در جهان به طور کلی زمانی می‌توانیم چیزی را بسیار بهبود ببخشیم که نقص‌های زیادی در آن موجود باشد، اما چیزی که دیگر فاصله‌ی زیادی تا کمال ندارد را چگونه می‌خواهیم کامل‌تر از قبل کنیم؟

بلکه درست است که دوربین و باتری و قدرت سخت افزاری را می‌توان هر سال بهبود بخشید اما آیا طراحی خوب را می‌توان هر سال تغییر داد؟ آیا تغییر هرساله‌ی طراحی حتی ممکن نیست که به پسرفت در این بخش بینجامد؟

اپل به خوبی می‌داند که کاربران به دنبال چه ویژگی‌هایی هستند و آن ویژگی‌ها را به بهترین نحو در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و برای همین است که ایفون‌ها بسیار محبوب و دوست داشتنی هستند.

فرقی نمی‌کند که یک فرد ۲۰ ساله یا یک کاربر ۸۰ ساله قرار است با ایفون‌ها کار کند، اپل به نوعی گوشی‌های خود را تولید می‌کند تا همه‌ی کاربران بسته به نیاز خود و به راحت‌ترین شکل ممکن بتوانند از آن استفاده کنند.

پس در نهایت باید بگوییم که این گفته که ایفون 13 همان ایفون 12 است چندان صحیح نبوده و پیشرفت‌های خوبی در این نسل اتفاق افتاده و اپل ایفون 13 را به نوعی با قیمت کمتر نسبت به نسل قبل روانه‌ی بازار کرده است (منظور نسخه پایه‌ای ۱۲۸ گیگابایتی در مقایسه با ۶۴ گیگابایت نسل قبل است).

در آخر تصمیم به خرید ایفون 13 را به عهده‌ی شما می‌گذاریم و با یک سوال متن را به پایان می‌بریم: کافی بودن به معنای کامل بودن است؟ یا کامل شدن تعریف کافی بودن را تغییر می‌دهد؟

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-13-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-12/
ads
ads