داغ ترین ها :
مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11t پرو

مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11t پرو

ایفون 13 یکی از جدیدترین گوشی‌های اپل است که از نظر قیمتی پایین‌تر از ایفون 13 پرو و ایفون 13 پرو مکس قرار گرفته و به نسبت ارزش خرید مناسبی دارد. از طرف دیگر شیائومی 11 تی پرو شیا‌‌‌ئومی، این قاتل پرچمدار بی نظیر، به تازگی وارد بازار شده و به نسبت قیمت امکاناتی حتی بهتر از ایفون 13 پرو مکس ارائه می‌دهد؛ اما در نهایت کدام گوشی برنده‌ی این مقایسه خواهد بود؟ کدام گوشی نهایتا ارزش خرید بیشتری دارد؟ در مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11 تی پرو همراه ما باشید.

 

 

آخرین قیمت امروز انواع گوشی های موبایل را در سایت تکنولایف بررسی کنید: قیمت گوشی

 

گوشی ایفون 13 شیائومی 11 تی پرو
تاریخ معرفی شهریور ۱۴۰۰ مهر ۱۴۰۰
ابعاد ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر ۱۶۴.۱ در ۷۶.۹ در ۸.۸ میلی‌متر
وزن ۱۷۴ گرم ۲۰۴ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۱ اینچ – Super Retina XDR OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ۶.۶۷ اینچ – امولد FHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز تطبیقی
سیستم‌عامل iOS 15 Miui 12.5 بر مبنای اندروید ۱۱
تراشه A15 Bionic اسنپدراگون 888
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۴ گیگابایت ۸ و ۱۲ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۱۰۸ مگاپیکسل اصلی

۸ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل تله فوتو ماکرو

دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل ۱۶ مگاپیکسل
باتری ۳۲۴۰ میلی آمپر ساعت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۰ وات ۱۲۰ وات
رنگ سفید، مشکی، آبی، صورتی و قرمز مشکی، سفید و آبی

مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11 تی پرو از نظر طراحی و کیفیت ساخت

با ایفون 13 این بخش را آغاز می‌کنیم، محصولی که بسیار شبیه به ایفون 12 است و همچنان هم از لبه‌های تخت در طراحی بهره می‌برد. قاب پشتی این پرچمدار از جنس شیشه است و طراحی براقی نیز دارد. لوگوی اپل در میانه‌ی این قاب به چشم می‌خورد و دوربین با چینش مورب در بالا سمت چپ درون یک فریم مربعی جای گرفته است.مقایسه آیفون 13 با می 11 تی پرو

در طرف مقابل قاب پشتی شیائومی 11 تی پرو هم از جنس شیشه است و طراحی ماتی هم دارد (البته به جز رنگ مشکی که براق است). در این طراحی فریم مستطیلی و مشکی رنگ دوربین‌ها در بالا سمت چپ جای گرفته و لوگوی شیا‌‌ئومی در پایین قرار دارد.

از نظر ارگونومی اما وضعیت کاملا متفاوت است. ایفون 13 یک گوشی جمع و جور با وزن ۱۷۴ گرمی و ضخامت ۷.۷ میلی متری است. در طرف مقابل شیائومی 11 تی پرو وزنی ۲۰۴ گرمی و ضخامتی ۸.۸ میلی متری دارد و از نظر طول حدود ۲۰ میلی متر کشیده‌تر از ایفون 13 است.مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11t پرو

ایفون 13 به مراتب گوشی خوش دست‌تری به نسبت شیائومی 11 تی پرو به حساب می‌آید و تنها نکته‌ی منفی آن از نظر ارگونومی لبه‌های تخت و قرار گیری سخت‌تر گوشی در دست است که البته همین فاکتور باعث زیبایی بیش از پیش این محصول شده است.

فریم اطراف هر دو گوشی آلومینیومی است که در ایفون 13 طراحی مات و در گوشی رقیب طراحی براق دارد. در فریم سمت راست ایفون 13 دکمه‌ی پاور قرار گرفته و در سمت چپ دکمه‌های ولوم و سایلنت و خشاب سیم کارت دیده می‌شود. فریم پایینی از اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ میزبانی می‌کند.

 

عکس گوشی شیائومی 11t pro

در طرف دیگر شیائومی 11 تی پرو در سمت راست از دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا از اسپیکر دوم، میکروفون دوم، اینفرارد و نوشته هارمن کاردن و در پایین از اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، درگاه Type C و خشاب سیم کارت میزبانی می‌کند.

قاب جلویی دو گوشی کمی متفاوت به نظر می‌رسد؛ چرا که در بالای نمایشگر شیائومی 11 تی پرو یک پانچ هول کوچک قرار گرفته و ایفون 13 همچنان از یک ناچ نسبتا بزرگ (البته کوچک‌تر از نسل قبل) میزبانی می‌کند. جالب است که با این وجود ایفون 13 نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۸۶ درصدی و رقیب نسبت ۸۵ درصدی دارد.

در کل حاشیه‌های اطراف دو پنل قابل قبول و مناسب است و باید کمی به ناچ صفحه نمایش ایفون 13 عادت کنید. برای نماینده اپل گواهی IP68 در نظر گرفته شده و این مقاومت تا عمق ۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه را در برابر نفوذ آب نوید می‌دهد. در طرف دیگر شیائومی 11 تی پرو تنها گواهی IP53 دارد و در برابر پاشش آب مقاوم است.

 

 

مقایسه ایفون 13 با شیائومی 11t پرو

ایفون 13 در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز، صورتی و آبی در دسترس قرار دارد و شما شیائومی 11 تی پرو را می‌توانید در سه رنگ مشکی،سفید و آبی خریداری کنید. در نهایت برنده‌ی بخش طراحی از نظر ارگونومی به طور حتم ایفون 13 خواهد بود و این گوشی گواهی ضد آب بسیار بهتری هم دارد. بنابراین شاید بتوانیم نماینده‌ی اپل را پیروز این قسمت در نظر بگیریم.

مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11T پرو از نظر صفحه نمایش

نمایشگر ایفون 13 دقیقا همان نمایشگر ایفون 12 است و همچنان هم خبری از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نیست و شما باید با نرخ ۶۰ هرتز معمول کنار بیایید. این گوشی پنلی از نوع Super Retina XDR OLED با اندازه‌ی ۶.۱ اینچی و رزولوشن FHD+ دارد و تراکم عالی ۴۶۰ را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد.

کیفیت این نمایشگر واقعا عالی است و شما از نگاه کردن به آن لذت خواهید برد. همچنین قابلیت‌های HDR10، Dolby Vision، Wide Color Gamut و True-Tone هم وجود دارند تا تجربه‌ای عالی را از مشاهده‌ی محتوا برای شما رقم بزنند. تنها ایراد اساسی این پنل نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی آن است که باید با این موضوع کنار بیایید و در حالی که میانرده‌های اندروید نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارند شما از نرخ ۶۰ هرتز استفاده کنید.مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11T پرو از نظر صفحه نمایش

از طرفی شیائومی برای بخش نمایشگر این گوشی سنگ تمام گذاشته و عالی عمل کرده است. شیائومی 11 تی پرو نمایشگری ۶.۶۷ اینچی از نوع امولد با رزولوشن FHD+ دارد و در نتیجه تراکم ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌دهد. این پنل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد و از محتوای HDR10+، Dolby Vision و گستره‌ی ۱ میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند. به علاوه این پنل نرخ تاچ ۴۸۰ هرتزی دارد که برای بازی کردن نکته‌ی بسیار با اهمیتی و خوبی است.

کیفیت این صفحه نمایش واقعا عالی و تحسین برانگیز است و قطعا شما را به وجد خواهد آورد. رنگ‌های بسیار زنده، شارپ و جذاب به نمایش درمی‌آیند و محتوا کنتراست بالا دارد. رنگ مشکی در این پنل عمقی بینهایت دارد و همچنین نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی این مجموعه را تکیمل می‌کند. در این بازه‌ی قیمتی این قطعا بهترین پنلی است که می‌توان خریداری کرد.

 

قیمت شیائومی 11t پرو با حافظه 256 و رم 12 گیگابایت

 

 

مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11T پرو از نظر صفحه نمایش

روشنایی هر دو پنل هر حالت حداکثری می‌تواند تا بیشتر از ۸۰۰ نیت برود و این مقدار برای قرارگیری در محیط‌های بسیار روشن و زیر نور مستقیم خورشید کافی به نظر می‌رسد.

در نهایت باید گفت برنده‌ی این قسمت شیائومی 11 تی پرو است؛ چرا که پنلی بی نظیر با یک ناچ کوچک دارد و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و همچنین نرخ لمس ۴۸۰ هرتزی را ارائه می‌کند و به همین دلایل از ایفون 13 وضعیت بهتری دارد.

مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11 تی پرو از نظر اسپیکر

هر دو گوشی اسپیکرهایی با قابلیت تولید صدای استریو دارند. اول از همه باید عنوان کنیم که هر دو گوشی از نظر اسپیکر بسیار خوب عمل می‌کنند و صدایی بلند و باکیفیت و فراگیر به گوش شما می‌رسد.مقایسه آیفون 13 با می 11 تی پرو از نظر اسپیکر

با بررسی دقیق‌تر و موشکافانه اسپیکرهای ایفون 13 بلندی بیشتری دارند و کمی هم کیفیت بهتری را ارائه می‌کنند و به همین دلیل است که باید نماینده اپل را برنده‌ی بخش اسپیکر در نظر بگیریم.

مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11t pro از نظر نرم افزار و رابط کاربری

ایفون 13 در حال حاضر از iOS 15 یعنی جدیدترین نسخه از سیستم عامل اپل استفاده می‌کند و شیائومی 11 تی پرو نیز به جدیدترین نسخه رابط کاربری شیا‌ئومی یعنی Miui 12.5 بر مبنای اندروید ۱۱ مجهز شده است.

این که بخواهیم بگوییم اندورید بهتر است یا iOS یک بحث بسیار طولانی بوده و از حوصله‌ی این مطلب خارج است. اما به طور خلاصه می‌توان گفت که اندروید و iOS هر کدام ویژگی‌های مثبت و منفی مخصوص به خود را دارند و شما باید تصمیم بگیرید که با کدام سیستم عامل ارتباط راحت‌تر و بهتری برقرار می‌کنید.

اندروید به طور کلی سیستم عامل آزادتری است به شما اجازه می‌دهد که برنامه‌های خود را از منابع مختلف دانلود کنید و یا ظاهر گوشی را به طور کامل تغییر دهید. از طرفی iOS به روزرسانی به مراتب طولانی‌تر و مرتب‌تری دارد و هماهنگی و یکپارچگی آن با سخت افزار بسیار بهتر است به علاوه این که برنامه‌های مشابه در iOS عملکرد بهتری دارند.

در کل مهم است که قبل از خرید یکی از این دو پرچمدار در گام اول بدانید که iOS را ترجیح می‌دهید یا اندروید را و در ادامه هم بسیار مهم است که بدانید رابط کاربری شیائومی برای شما جذاب‌تر است یا سیستم عامل جذاب اپل.

پس انتخاب در این بخش کاملا بر اساس سلیقه شماست و برنده‌ای وجود ندارد.

 

مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11 تی پرو از نظر عملکرد سخت افزاری

گوشی‌های اپل هیچ گاه نیازی به تعریف و تمجید در زمینه سخت افزاری ندارند و همواره بهترین گوشی‌های موجود در جهان از این نظر به حساب می‌آیند و امسال هم دقیقا قضیه به همین منوال است.

ایفون 13 از تراشه‌ی جدید اپل یعنی A15 Bionic استفاده می‌کند. این تراشه‌ی ۵ نانومتری شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Avalanche با فرکانس 3.22 گیگاهرتز و چهار هسته Bilzzard و پردازنده گرافیکی Apple GPU را در بر می‌گیرد.

در مورد قدرت سخت افزاری این گوشی هیچ حرفی نمی‌توان زد و به همین بسنده می‌کنیم که شما می‌توانید با آسودگی خاطر تا چند سال در بالاترین سطح گرافیکی و سرعت از این گوشی بهره ببرید و سخت افزار این محصول هیچ گاه شما را نا امید نخواهد کرد.

در طرف مقابل شیائومی هم بی نظیر عمل کرده و برای گوشی خود به سراغ آخرین تراشه‌ی پرچمدار کوالکام یعنی اسنپدراگون 888 رفته تا این محصول از نظر سخت افزاری در دنیای اندرویدی بی رقیب باشد.

اسنپدراگون 888 معماری ۵ نانومتری دارد و از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Kryo 680 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، سه هسته Kryo 680 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 680 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 660 را در بر می‌گیرد.

قدرت سخت افزاری این گوشی هم بی نظیر است و تمام برنامه‌ها و بازی‌ها در نهایت گرافیک و کیفیت و بسیار سریع اجرا می‌شوند و شما می‌توانید از داشتن گوشی با سخت افزار عالی تا چند سال آسوده خاطر باشید. درواقع برنامه و بازی در حال حاضر نیست که بتواند تمام قدرت این تراشه را به چالش بکشد و با خیال راحت می‌توانید پردازش‌های سنگین خود را با این غول سخت افزاری انجام دهید.

برای شیائومی 11 تی پرو نسخه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه رم در نظر گرفته شده و از طرفی ایفون 13 نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت حافظه رم دارد.

در آخر برنده‌ی این بخش ایفون 13 خواهد بود. درست است که می تی پرو هم عملکرد بی نظیر و بدون نقصی دارد اما ایفون 13 و تراشه‌ی A15 فراتر از انتظار عمل می‌کنند و برنده‌ی این بخش خواهند بود.

مقایسه آیفون 13 با شیائومی 11 تی پرو از نظر باتری

شیائومی 11 تی پرو از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند و اپل برای ایفون 13 ظرفیت باتری را کمی افزایش داده و به عدد ۳۲۴۰ میلی آمپر ساعت رسانده است. با استفاده نرمال و روزمره هر دو گوشی یک روز کامل و بعضا کمی بیشتر دوام می‌آورند که عملکرد رضایت بخشی است.

از نظر سرعت شارژ هم اپل برای ایفون 13 شارژ سریع ۲۰ واتی در نظر گرفته که به کمک آداپتور ۲۰ واتی که باید جداگانه خریداری کنید می‌توانید این گوشی را در مدت حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه شارژ کنید. شیائومی 11 تی پرو اما از شارژ سریع ۱۲۰ واتی بهره می‌‌برد، بله درست است، شارژ سریع ۱۲۰ واتی!

به لطف این فناوری شما می‌توانید گوشی را تنها در مدت ۲۰ دقیقه به طور کامل شارژ کنید که عملکرد تحسین برانگیزی به حساب می‌آید و باعث می‌شود در کل برنده‌ی این بخش را شیائومی 11 تی پرو اعلام کنیم.

مقایسه آیفون 13 با می 11 تی پرو از نظر دوربین

ایفون 13 مانند ایفون 12 و ایفون 11 همچنان از دو دوربین استفاده می‌کند. در طرف دیگر نماینده شیا‌ئومی به سه دوربین مجهز شده است. در ادامه این دوربین‌ها را به طور کامل بررسی کرده و با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

دوربین اصلی

ایفون 13 از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مدل Sony IMX 603 برای دوربین اصلی خود استفاده می‌کند. این سنسور اندازه‌ی پیکسل 1.7 میکرونی داشته و در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.6 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت پشتیبانی می‌کند.

شیائومی 11 تی پرو سنسوری ۱۰۸ مگاپیکسلی مدل Samsung S5KHM2 با اندازه‌ی 1/1.52 اینچی و اندازه پیکسل 0.7 میکرونی دارد و در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند و به صورت پیش فرض تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

عکس‌های گرفته شده با شیائومی 11 تی پرو بسیار خوب هستند و به نوعی شاید بتوانیم این تصویر را بهترین کیفیت برای بازه‌ی قیمتی این گوشی به حساب بیاوریم اما در مورد ایفون 13 قضیه کمی فرق می‌کند.

کیفیت تصاویر این گوشی مثال زدنی است و واقعا شما را به وجد می‌آورد. فرقی نمی‌کند که شرایط نوری عالی باشد یا در نور کم عکاسی کنید، ایفون 13 در نهایت عکسی باکیفیت و رضایت بخش را به شما تحویل می‌کند.

دقت رنگ این تصاویر عالی هستند و رنج دینامیکی گسترده و کنتراست عالی در آن‌ها به چشم می‌خورد و به همین دلیل است که برنده‌ی بخش دوربین اصلی را ایفون 13 می‌دانیم.

دوربین فوق عریض

ایفون 13 دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی دارد و برای گوشی رقیب سنسوری ۸ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. عکس‌های فوق عریض هر دو گوشی رضایت بخش هستند اما باز هم ایفون 13 است که بهتر عمل می‌کند و تصاویری بسیار عریض و با جزئیات خود به ثبت می‌رساند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی نماینده اپل ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی شیائومی 11 تی پرو ۱۶ مگاپیکسلی است. کیفیت سلفی‌های نماینده شیا‌ئومی قابل قبول و رضایت بخش است اما عالی نیست. در سمت دیگر ایفون 13 در زمینه تصاویر سلفی عالی عمل می‌کند و تصاویری بسیار با کیفیت را به ثبت می‌رساند و مجددا برنده‌ی این بخش خواهد بود.

ماکرو

شیائومی 11 تی پرو دوربین تله فوتو ماکرو با سنسوری ۵ مگاپیکسلی دارد. این دوربین شاید از نظر رزولوشن مانند بسیاری دیگر از گوشی‌ها باشد اما به دلیل فوکوس خودکار و فاصله کانونی ۵۰ میلی متری می‌تواند عکس‌های ماکرو بسیار جذابی به ثبت برساند.

اگر کمی خلاقیت به خرج دهید می‌توانید با این دوربین ماکرو عکس‌های بسیار خلاقانه و جالبی به ثبت برسانید و طبیعتا ایفون 13 چنین قابلیتی ندارد.

پرتره

هر دو گوشی پرتره‌ها را با دوربین اصلی به ثبت می‌رسانند و فرایند تشخیص سوژه از پس‌زمینه با قابلیت‌های نرم افزاری انجام می‌شود. پرتره‌های هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند و رضایت بخش هستند؛ چرا که سوژه با برش خوب و مناسبی از پس‌زمینه جدا شده و پس‌زمینه به حد کفایت مات می‌شود. به علاوه سوژه‌ها هم جزئیات کافی دارند و به همین دلایل پرتره‌ها را رضایت بخش می‌دانیم.

البته که به دلیل برتری نسبی ایفون 13 در زمینه دوربین اصلی طبیعتا پرتره‌های این گوشی هم مقداری بهتر از رقیب هستند.

 

خرید ایفون 13 اکتیو با حافظه 128 گیگابایت

 

 

جمع بندی

زمانی که بحث ارزش خرید مطرح می‌شود باید به این نکته توجه داشته باشیم که در قبال مبلغ پرداختی چه مشخصات و امکاناتی را دریافت می‌کنیم. ایفون 13 حدود ۴۰ از رقیب در بازار کشور ما گران‌تر است و این در حالیست که شیائومی 11 تی پرو در زمینه شارژ سریع و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر حتی بهتر از رقیب خود عمل می‌کند.

اگر اختلاف قیمت این دو گوشی برایتان اهمیت ندارد و ترجیح می‌دهید به سراغ سیستم عامل iOS بروید انتخاب ایفون 13 بسیار معقول است؛ چرا که در همه‌ی بخش‌ها این گوشی عالی عمل می‌کند.

از طرفی اگر بودجه محدودتری دارد و گوشی با نمایشگر بهتر و سرعت شارژ بیشتر می‌خواهید باید به سراغ شیائومی 11 تی پرو بروید. درواقع به بیان ساده باید بگوییم که ارزش خرید این قاتل پرچمدار قطعا از ایفون 13 بیشتر است.

سوالات متداول

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ از نظر کیفیت شاید بتوان هر دو نمایشگر را در یک سطح در نظر گرفت اما نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی شیائومی 11 تی پرو باعث می‌شود که این گوشی برنده‌ی این بخش باشد.

کدام گوشی باتری بهتری دارد؟ از نظر شارژ دهی دو گوشی کم و بیش شبیه به هم عمل می‌کنند و می‌توانند یک روز کامل دوام بیاورند. از نظر سرعت شارژ اما اختلافی بسیار زیاد میان آن‌ها وجود دارد و ایفون 13 در مدت ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه و شیائومی 11 تی پرو در مدت ۲۰ دقیقه فول شارژ می‌شود. پس طبیعتا برنده نماینده شیا‌ئومی است.

کدام گوشی دوربین‌های بهتری دارد؟ ایفون 13. این محصول دوربین‌هایی بی نظیر دارد و به راحتی می‌تواند جزو بهترین گوشی‌های جهان از این نظر قرار بگیرد. البته که شیائومی 11 تی پرو هم در بازه‌ی قیمتی خود بی رقیب است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-13-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%db%8c-11-%d8%aa%db%8c-%d9%be%d8%b1%d9%88/
ads
ads