داغ ترین ها :
مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو

مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو

گوشی‌های سری ردمی نوت شیائومی به دلیل ارزش خرید بالا همواره مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند و بخش قابل توجهی از فروش گوشی‌های میانرده را به خود اختصاص می‌دهد. جدیدترین گوشی از این سری ردمی نوت 10 پرو است که بررسی آن در تکنولایف پرداخته‌ایم. در این مطلب قصد داریم به سراغ دو گوشی از نسل‌های قبل این سری یعنی ردمی نوت 8 پرو و ردمی نوت 9 پرو برویم و این دو گوشی را به طور کامل با هم مقایسه کنیم تا مشخص شود کدام محصول ارزش خرید بالاتری در حال حاضر دارد. قبل از مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو بد نیست نگاهی داشته باشیم به مشخصات سخت افزاری این دو گوشی شیائومی؛

گوشی ردمی نوت 8 پرو ردمی نوت 9 پرو
تاریخ معرفی مهر ۹۸ اردیبهشت ۹۹
ابعاد ۱۶۱.۴ در ۷۶.۴ در ۸.۸ میلی‌متر ۱۶۵.۸ در ۷۶.۶ در ۸.۸ میلی‌متر
وزن ۲۰۰ گرم ۲۰۹ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۵۳ اینچ – IPS LCD FHD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ۶.۶۷ اینچ – IPS LCD FHD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل Miui 12.5 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)  Miui 12 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)
تراشه مدیاتک هلیو G90T  اسنپدراگون 720G
کارت حافظه پشتیبانی می‌کند پشتیبانی می‌کند
حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت
رم ۴، ۶، ۸ گیگابایت ۶ و ۸ گیگابایت
دوربین پشت لنز ۶۴ مگاپیکسل عریض

لنز ۸ مگاپیکسل فوق عریض

لنز ۲ مگاپیکسل تشخیص عمق

لنز ۲ مگاپیکسل ماکرو

۶۴ مگاپیکسل اصلی

۸ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل ماکرو

۲ مگاپیکسل عمق میدان

دوربین جلو ۲۰ مگاپیکسل ۱۶ مگاپیکسل
باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۱۸ وات ۳۰ وات
رنگ مشکی، سفید و سبز سبز و سفید و خاکستری

 

برای مقایسه گوشی دلخواه خود با یک گوشی دیگر می‌توانید به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در ابتدا با ردمی نوت 8 پرو شروع می‌کنیم، گوشی که با نگاه کردن به آن متوجه خواهید شد که با طراحی کمی قدیمی‌تر مواجه هستیم و از عمر این گوشی ۲ سال می‌گذرد. قاب پشتی این محصول از جنس شیشه بوده و طراحی براقی برای آن در نظر گرفته شده است.مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو

این قاب در پایین لوگوی شیائومی و نوشته‌ها و توضیحات این شرکت را دارد و در بالا هم از فریم دوربین‌های میزبانی می‌کند. دوربین‌های این گوشی به صورت زیر هم طراحی شده‌اند و حسگر اثر انگشت نیز زیر آخرین لنز قرار گرفته است.

قاب پشتی ردمی نوت 9 پرو طراحی دو تکه و براق دارد و دوربین در میانه‌ی بالایی قاب پشتی نقش بسته است. لوگوی ردمی نیز در پایین قاب پشتی به چشم می‌خورد. البته این طراحی دو تکه در رنگ سبز دیده می‌شود و رنگ‌های دیگر طراحی ساده‌ای دارند.مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو

به طور کلی کیفیت ساخت این محصول به نسبت قیمت بسیار خوب است و گوشی‌ها به دلیل داشتن لبه‌های خمیده در قاب پشتی به خوبی در کف دست قرار می‌گیرند. البته که هر دو ضخامت ۸.۸ میلی متری و وزنی حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ گرمی دارند و این یعنی کار کردن با یک دست با این محصولات شاید کمی دشوار باشد.

هر دو رقیب در سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم میزبانی می‌کنند و در بخش بالایی میکروفون دوم و همچنین اینفرارد به چشم می‌خورد. فریم سمت چپ هم خشاب سیم کارت و کارت حافظه جانبی را شامل می‌شود و در لبه‌ی پایینی هم میکروفون اصلی، اسپیکر، درگاه Type C و جک ۳.۵ میلی متری صدا دیده می‌شود.مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو

در نهایت نوبت به قسمت روبرویی دو گوشی می‌رسد، جایی که دوربین سلفی ردمی نوت 8 پرو درون ناچ قطره‌ای قرار گرفته و ردمی نوت 9 پرو یک پانچ هول کوچک در فضای بالایی نمایشگر دارد. با این وجود باز هم مقدار کمی نسبت نمایشگر به بدنه در نوت 8 پرو بهتر است اما هر دو وضعیت رضایت بخشی دارند.

برای ردمی نوت 9 پرو سه رنگ سفید، خاکستری و سبز در نظر گرفته شده و ردمی نوت 8 پرو در رنگ‌های مشکی، قرمز، آبی، سفید، نارنجی و سه نوع آبی دیگر در دسترس قرار دارد.مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو

از نظر ارگونومی و کیفیت ساخت هر دو محصول وضعیت یکسانی دارند و هیچ برتری نمی‌توان برای یکی از آن‌ها قائل شد اما از نظر طراحی ردمی نوت 9 پرو ظاهر جدیدتری دارد؛ زیرا هم از پانچ هول استفاده می‌کند و هم چیدمان فریم دوربین‌ها حالت به روزتری به خود گرفته است.

 

چگونه گوشی خود را به دسته بازی تبدیل کنیم؟
تبدیل گوشی به دسته بازی

 

مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر صفحه نمایش

ردمی نوت 8 پرو نمایشگری ۶.۵۳ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن FHD+ و تراکم ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ دارد و از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد. نسبت این پنل ۱۹.۵ به ۹ بوده و در گوشی رقیب ۲۰ به ۹ است.مقایسه redmi note 8 pro با ردمی نوت 9 پرو

از طرف دیگر ردمی نوت 9 پرو شیائومی از پنلی IPS با اندازه ۶.۶۷ اینچ و رزولوشن FHD+ استفاده می‌کند. این رزولوشن در کنار این اندازه باعث می‌شود تا در هر اینچ از نمایشگر ۳۹۵ پیکسل قرار بگیرد. این صفحه نمایش هم نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی دارد.مقایسه redmi note 8 pro با ردمی نوت 9 پرو

کیفیت صفحه نمایش این دو گوشی بسیار شبیه به هم است؛ چرا که هر دو از یک پنل و یک رزولوشن استفاده می‌کنند. به طور کلی کیفیت خوبی را می‌توان از نمایشگر دو گوشی دریافت کرد و شما به نسبت مبلغ پرداخت شده صفحه نمایشی رضایت بخش تحویل می‌گیرید.

جالب است که در زمینه میزان روشنایی نمایشگر با وجود این که ردمی نوت 8 پرو یک نسل عقب‌تر از ردمی نوت 9 پرو است اما باز هم مقداری روشنایی بیشتری دارد. حداکثر روشنایی نوت 9 پرو در حالت دستی حدود ۴۵۰ و در حالت خودکار حدود ۶۲۰ است و این در حالیست که این اعداد برای نوت 8 پرو ۴۶۰ و ۶۴۰ نیت هستند.مقایسه redmi note 8 pro با ردمی نوت 9 پرو

روشنایی پنل هر دو گوشی برای قرار گرفتن در محیط‌های باز و زیر نور مستقیم خورشید کافی است و شما می‌توانید محتوا را بدون مشکل در محیط‌های پر نور و روشن مشاهده کنید.مقایسه redmi note 8 pro با ردمی نوت 9 پرو

در نهایت عملکرد این دو برادر این قسمت هم کاملا برابر بوده و برنده‌ای را نمی‌توانیم در نظر بگیریم.

 

اگر به دنبال بهترین صفحه نمایش موبایل هستید، مطلب زیر را بخوانید:
بهترین گوشی از نظر صفحه نمایش

 

مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر اسپیکر

هر دو گوشی اسپیکرهای مونو دارند و خبری از صدای استریو و فراگیر نیست. این اسپیکرها به نسبت اسپیکرهای استریو بلندی کمتری دارند و شما صدایی تکی به گوشتان می‌رسد.مقایسه redmi note 8 pro با redmi note 9 pro

جالب است که از نظر کیفیت اسپیکر و بلندی آن‌ها دو گوشی بسیار شبیه به هم عمل می‌کنند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر نرم افزار و رابط کاربری

رابط کاربری بخشی است که شما طبق سلیقه باید گوشی مورد نظر خود را انتخاب کنید. اما به طور کلی باید بدانید که رابط کاربری گوشی‌های شیائومی در حال حاضر یکی از بهترین‌های موجود در بین گوشی‌های هوشند است و امکانات و قابلیت‌های متعددی دارد.

این قابلیت‌ها حتی گاهی از رابط کاربری محبوب سامسونگ هم بیشتر می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند تا بیشترین تعامل را با گوشی شیائومی خود برقرار کنید. به طور کلی Miui قابلیت شخصی سازی بسیار زیادی هم دارد و شما می‌توانید ظاهر تمام بخش‌ها را به طور کامل تغییر دهید. یعنی شما قادر هستید آیکون‌ها را عوض کنید و حتی شکل و شمایل لاک اسکرین را با نصب تم تغییر دهید.

هر دو گوشی در حال حاضر از جدیدترین نسخه نرم افزاری موجود استفاده می‌کنند اما از آنجایی که ردمی نوت 9 پرو یک سال جدیدتر است قطعا یک بروزرسانی بیشتر دریافت می‌کند و از این نظر برتری دارد.

 

مقایسه های محبوب دیگر:
مقایسه گوشی Y9s و ردمی نوت 8 پرو

 

 

مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر عملکرد سخت افزاری

شیائومی برای ردمی نوت 9 پرو به سراغ تراشه‌ی اسنپدراگون 720G رفته است. این تراشه که معماری ۸ نانومتری دارد پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای شامل دو هسته Kryo 465 Gold با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و شش هسته Kryo 465 Silver با فرکانس 1.8گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 618 را در بر می‌گیرد.

از طرفی شرکت چینی برای تأمین قدرت ردمی نوت 8 پرو از مدیاتک کمک گرفته و از تراشه‌ی ۱۲ نانومتری هلیو G90T استفاده کرده است. این تراشه هست هسته پردازنده مرکزی دارد که به صورت ترکیبی از دو هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.05 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. پردازنده گرافیکی این چیپست نیز Mali-G76 است.

در ابتدا بگوییم که عملکرد سخت افزاری این دو میانرده خوب و رضایت بخش است و هر دو می‌توانند با سرعت مناسبی برنامه‌های مختلف را باز کنند و از پس پردازش‌های موجود بربیایند.

در اجرای بازی‌های سنگین هم می‌توانید به روی هر دوی این گوشی‌ها حساب کنید و بازی مثل آسفالت 9 یا کال اف دیوتی موبایل را با گرافیک متوسط و بدون افت فریم به روی این گوشی‌های تجربه کنید.

البته اگر بخواهیم ریزتر این دو تراشه را با هم مقایسه کنیم اسنپدراگون 720G مقداری بهتر عمل می‌کند و به خصوص در زمینه پردازش‌های موجود که بر عهده پردازنده مرکزی است این تراشه و در نتیجه ردمی نوت 9 پرو عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند.

ردمی نوت 9 پرو در نسخه‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ و ۸ گیگابایت حافظه رم در دسترس قرار دارد و برای ردمی نوت 8 پرو نسخه‌های ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم در نظر گرفته شده است و هر دو نیز از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند.

پس اگر قدرت سخت افزاری گوشی برایتان مهم است با وجود این که ردمی نوت 8 پرو نیز خوب عمل می‌کند باید به سراغ ردمی نوت 9 پرو بروید و این میانرده را برای خرید انتخاب کنید.

 

آیا می توانید روی سیستم و پردازنده فعلی‌تان ویندوز 11 داشته باشید؟
پردازنده ویندوز 11

 

مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر باتری

شیائومی برای تغذیه ردمی نوت 8 پرو ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی را مناسب دیده در حالی که ردمی نوت 9 پرو از یک باتری ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. اما سوال اینجاست که این تفاوت ۵۰۰ میلی آمپر ساعتی در ظرفیت می‌توانید در عمل هم تفاوت ایجاد کند؟

بله، در استفاده روزمره و معمولی نوت 8 پرو می‌تواند یک روز کامل دوام بیاورد و این در صورتی است که ردمی نوت 9 پرو می‌تواند تا ۱.۵ روز شارژ دهی کند و به این ترتیب برنده‌ی بخش شارژ دهی میانرده جدیدتر شیائومی خواهد بود.

ردمی نوت 8 پرو از فناوری شارژ سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند و از این طریق می‌تواند در مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به شارژ کامل برسد. شارژ سریع ردمی نوت 9 پرو ۳۰ واتی است و از این جهت این گوشی تنها ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه زمان برای فول شارژ شدن نیاز دارد.

به این ترتیب باید برنده‌ی کلی بخش باتری را ردمی نوت 9 پرو اعلام کنیم؛ زیرا هم شارژ دهی بهتری دارد و هم سرعت شارژ بهتری.

مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر دوربین

در این بخش به سراغ دوربین‌های دو گوشی می‌رویم و دو به دو آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم تا گوشی با دوربین‌های بهتر مشخص شود.مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر دوربین

دوربین اصلی

دوربین اصلی ردمی نوت 9 پرو سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ مدل Bright S5KGW1 با اندازه‌ی 1/1.72 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی داشته و در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.9 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی کرده و به صورت پیش فرض تصاویری ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند (به دلیل قابلیت Quad Bayer).مقایسه ردمی نوت 8 پرو با ردمی نوت 9 پرو از نظر دوربین

در طرف دیگر ردمی نوت 8 پرو هم سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ مدل Bright S5KGW1 با اندازه 1/1.72 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی داشته و در پس لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین هم دقیقا از Quad Bayer و فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند.

همان طور که مشاهده می‌کنید مشخصات دوربین اصلی و سنسور آن برای هردو گوشی یکسان هستند و به همین دلیل انتظار داریم کیفیت خروجی تصاویر نیز یکسان یا بسیار نزدیک باشد.

کیفیت عکس‌های دوربین اصلی این دو میانرده با توجه به بازه‌ی قیمتی بسیار خوب است و عکس‌هایی با جزئیات زیاد و رنج دینامیکی خوب و وایت بالانس متعادل را داریم.

دوربین فوق عریض

سازنده دوربین فوق عریض هیچ یک از این دو گوشی مشخص نیست و هر از سنسوری ۸ مگاپیکسلی با اندازه 1/4.0 اینچی و اندازه پیکسل 1.12 میکرونی استفاده می‌کنند. این سنسورها در پشت لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته‌اند و به این دوربین توانایی ثبت تصاویری ۱۱۹ درجه‌ای را می‌دهد.

عکس‌های فوق عریض هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند و اعوجاج به خوبی در این تصاویر تصحیح می‌شود. به علاوه که جزئیات کافی داریم و شارپنس نیز در حد رضایت بخشی قرار دارد. با این وجود عملکرد ردمی نوت 9 پرو را مقداری بهتر می‌دانیم.

دوربین سلفی

دوربین سلفی ردمی نوت 9 پرو ۱۶ مگاپیکسلی بوده و ردمی نوت 8 پرو از سنسوری ۲۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. عکس‌های سلفی ردمی نوت 8 بهتر از رقیب هستند؛ چرا که کنتراست و شارپنس بهتری دارند و میزان جزئیات نیز به دلیل سنسوری با رزولوشن بیشتر بهتر است.

 

 

ماکرو

دوربین ماکرو ردمی نوت 9 پرو ۵ مگاپیکسلی است و از فوکوس خودکار نیز بهره می‌برد در حالی که ردمی نوت 8 پرو سنسوری ۲ مگاپیکسلی دارد و خبری هم از فوکوس خودکار نیست.

همان طور که انتظار داریم کیفیت تصاویر ماکرو نوت 9 پرو بیشتر است و همچنین شما راحت‌تر می‌توانید عکسی با فوکوس صحیح به ثبت برسانید.

پرتره

پرتره‌های هر دو گوشی با دوربین اصلی و به کمک لنز تشخیص عمق میدان گرفته می‌شود. این دوربین در دو میانرده سنسوری ۲ مگاپیکسلی دارد.

هر دو گوشی پرتره‌های خوب و باکیفیت به ثبت می‌رسانند که در این پرتره‌ها برش سوژه از پس‌زمینه دقت مناسبی دارد و پس‌زمینه نیز به حد کفایت مات می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم یکی را برتر از دیگری بدانیم.

 

جمع بندی

شیائومی ردمی نوت 9 را عرضه کرده تا نسخه‌ی کامل‌تری از ردمی نوت 8 پرو باشد و این اتفاق در عمل هم رخ داده است. این گوشی باتری بهتری دارد و قدرت سخت افزاری آن هم بیشتر شده است.

از طرفی ردمی نوت 8 پرو قیمت کمتری دارد و نمی‌توان در هیچ بخشی آن را خیلی ضعیف‌تر از رقیب خود بدانیم و تنها نکته‌ای که شاید در حال حاضر در خرید این محصول مطرح باشد این است که ۲ سال از عرضه‌ی آن گذشته و احتمالا دیگر خیلی بروزرسانی نشود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%b1%d8%af%d9%85%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%aa-8-%d9%be%d8%b1%d9%88-%d8%a8%d8%a7-%d8%b1%d8%af%d9%85%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%aa-9-%d9%be%d8%b1%d9%88/
ads
ads