داغ ترین ها :
مقایسه گوشی شیائومی پوکو X4 پرو 5G با گلکسی A33

مقایسه گوشی شیائومی پوکو X4 پرو 5G با گلکسی A33

گلکسی A33 سامسونگ بیش از هر زمان دیگری خود را به میان‌رده‌های گران قیمت‌تر سازنده کره‌ای یعنی A53 و A73 نزدیک کرده و امسال ارزش خرید بالاتری در مقایسه با نسل‌ قبل دارد. در بازه قیمتی این میان‌رده گوشی‌های دیگری نیز برای خرید وجود دارد و همین موضوع انتخاب را دشوار می‌کند.

پوکو X4 پرو

گلکسی A33

پوکو X4 پرو

امتیاز

7
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
8.5
باتری :
7
اسپیکر :
6
رابط کاربری :
7
عملکرد :
7
دوربین :
7

نقاط قوت

  • قیمت مناسب
  • طراحی خوب
  • صفحه نمایشی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • صفحه نمایش OLED
  • دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با کیفیت

نقاط ضعف

  • بدنه پلاستیکی
  • رابط کاربری MIUI هنوز نیاز به پیشرفت دارد
  • سرعت گوشی بعضی وقت‌ها کم می‌شود

گلکسی A33

امتیاز

7.5
طراحی :
8
صفحه نمایش :
8.5
باتری :
7.5
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
8
عملکرد :
7
دوربین :
7

نقاط قوت

  • برخورداری از گواهی IP67
  • صفحه نمایش AMOLED با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
  • عملکرد باتری قابل قبول
  • اسپیکرهای استریو
  • دوربین‌های باکیفیت
  • رابط کاربری خوب

نقاط ضعف

  • شارژر داخل جعبه نیست
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری خروجی صدا ندارد

یکی از انتخاب‌های دیگر شما در بازه قیمتی A33 نماینده‌ای از شیائومی یعنی پوکو X4 پرو 5G است. در ادامه این مطلب به مقایسه گلکسی A33 سامسونگ با پوکو X4 پرو خواهیم پرداخت و این دو میان‌رده را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم تا برتری‌های هر یک بر دیگری مشخص شود.
خرید گوشی پوکو X4 پرو

گوشی a33

طراحی و کیفیت ساخت

پوکو ایکس 3 پرو گوشی بسیار محبوبی بود و همچنان هم فروش خوبی دارد. این محصول در بخش سخت افزاری تراشه‌ای بسیار قوی داشت و قیمت آن مناسب بود و این موارد باعث می‌شد تا گیمرها به سراغ این میان‌رده بروند. پوکو ایکس 4 پرو اما حالا به طور کلی نسبت به نسل قبل تغییر کرده، هم در زمینه طراحی و هم در زمینه مشخصات و در این گوشی جدید پوکو تلاش کرده تا بخش‌های مختلف در تعادل باشند.

طراحی و ارگونومی شاید یکی از نقاط ضعف پوکو ایکس 3 پرو بود ولی امسال شرایط تغییر کرده و نسل جدید از طراحی به روز‌تری بهره می‌برد. قاب پشتی ایکس 3 پرو که از جنس پلاستیک بود حالا جای خود را به شیشه داده تا کیفیت ساخت افزایش پیدا کند و این گوشی خوش ساخت‌تر باشد.

قاب پشتی شیشه‌ای طراحی زیبایی دارد و در نور خطوطی انتزاعی به روی آن ظاهر می‌شود و باعث می‌شود شما قطعه‌ای هنری را در دست داشته باشید. فریم دایره‌ای شکل دوربین‌های نسل قبل هم جای خود را به یک فریم مستطیلی بسیار بزرگ داده که تقریبا کل فضای بالای x4 پرو را در بر گرفته است.

این فریم دوربین در همه رنگ‌ها مشکی است و در بالا از لوگوی بزرگ پوکو و در سمت چپ از لنز دوربین‌ها میزبانی می‌کند. در پایین قاب پشتی و نزدیک به لبه پایینی نیز نوشته‌های همیشگی شیائومی و علامت 5G دیده می‌شود. قاب شیشه‌ای پشتی دیگر انحنای زیادی در لبه‌ها ندارد و این میان‌رده نیز مانند ردمی نوت 11 پرو و پرو پلاس حالت تخت به خود گرفته است تا با طراحی جدید گوشی‌ها سازگار باشد.

این طراحی تخت زیبایی گوشی را افزایش می‌دهد ولی از طرفی مقداری نگه داشتن محصول در دست را دشوارتر می‌کند و دیگر گوشی به خوبی در کف دست قرار نمی‌گیرد و نگه داشتن آن با یک دست سخت‌تر می‌شود.

در سوی دیگر گلکسی A33 برعکس نسل قبلی یعنی گلکسی A32 که شباهتی به A52 و A72 نداشت امسال از طراحی کاملا یکسانی با برداران بزرگ‌تر خود استفاده می‌کند. طراحی A32 به گونه‌ای بود که لنز دوربین‌ها بدون داشتن فریم به روی قاب پشتی قرار گرفته بودند ولی A33 از یک فریم همرنگ با قاب پشتی استفاده می‌کند تا چشم‌نوازتر باشد.

این فریم با شیب کم به قاب پلاستیکی پشتی متصل می‌شود، جایی که به غیر از فریم دوربین‌ها فقط لوگوی سازنده کره‌ای در پایین به چشم می‌خورد و طراحی مات قاب پشتی هم باعث زیباتر شدن این کهکشانی شده و هم باعث می‌شود این گوشی کمتر اثر انگشت را به خود جذب کند.

قاب پشتی گلکسی A33 هم مانند رقیب تخت طراحی شده تا طبق ترند روز دنیای گوشی‌های هوشمند باشد. این کهکشانی 186 گرم وزن و 8.1 میلی متر ضخامت دارد و این اعداد برای پوکو X4 پرو به ترتیب 205 و 8.1 هستند. گلکسی A33 مقداری نسبت به رقیب طول و عرض کمتری دارد و این موارد در کنار باعث می‌شود ارگونومی نماینده سامسونگ مقدار کمی بهتر باشد. البته این تفاوت در طول استفاده خیلی احساس نمی‌شود و بیشتر به روی کاغذ مفهوم دارد.

سامسونگ و شیائومی هر دو برای فریم اطراف این دو میان‌رده به سراغ پلاستیک رفته‌اند تا هزینه کاهش پیدا کند و وزن هم بیشتر نشود. فریم سمت راست کهکشانی سامسونگ دکمه‌های ولوم و پاور را شامل می‌شود و در بالا تنها میکروفون دوم قرار گرفته است. به روی لبه پایینی این گوشی نیز اسپیکر، میکروفون اصلی، درگاه Type-C و خشاب سیم‌کارت به چشم می‌آيد.

در طرف دیگر فریم سمت راست پوکو X4 Pro میزبان دکمه‌های ولوم و پاور است و لبه بالایی اینفرارد، میکروفون دوم، اسپیکر دوم و جک 3.5 میلی متری صدا را در بر می‌گیرد. به روی لبه پایینی هم اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، خشاب سیم‌کارت و درگاه Type-C دیده می‌شود.

بخش روبرویی دو میان‌رده ولی خیلی شبیه هم طراحی نشده و پوکو ایکس 4 پرو ظاهر به روزتری دارد. گلکسی A33 در بالا از یک ناچ قطره‌ای بهره می‌برد که ظاهر قدیمی به آن بخشیده است و ترجیح می‌دادیم که مانند A53 و A73 شاهد پانچ هول باشیم. در طرف دیگر پوکو ایکس 4 پرو از یک پانچ هول بسیار کوچک استفاده می‌کند تا کمترین مزاحمت ممکن را برای کاربر به وجود بیاورد.

تفاوت بزرگ دیگر در رابطه با بخش جلویی دو گوشی تفاوت نسبت نمایشگر به بدنه است. صفحه نمایش A33 توانسته حدود 84 درصد از فضای روبرویی را در اختیار بگیرد در صورتی که پنل پوکو X4 پرو 86 درصد از این فضا را در اختیار گرفته و این باعث می‌شود تا حاشیه‌های اطراف نمایشگر نماینده شیائومی کمتر از رقیب باشد و لذت تماشای محتوا بیشتر شود.

گلکسی A33 هم مانند برادران بزرگ‌تر خود از گواهی IP67 برخوردار است و به لطف این گواهی می‌توانید تا 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام بیاورد. این کهکشانی با این کار ثابت کرده که بیش از هر زمان دیگری فاصله خود را با دو گوشی گران‌ قیمت‌تر سری A کم کرده است. در طرف دیگر پوکو ایکس 4 پرو تنها گواهی IP53 به معنای مقاومت در برابر پاشش قطرات آب و همچنین گرد و غبار دارد که این گواهی به معنای ضد آب بودن نیست.

هر دو گوشی برای مراقبت از نمایشگر خود از گوریلاگلس 5 کمک گرفته‌اند و گلکسی A33 در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و نارنجی در دسترس قرار دارد و رنگ‌بندی پوکو ایکس 4 پرو مشکی، آبی و زرد است.

با تمام این گفته‌ها کدام گوشی برنده این بخش است؟ از نظر حاشیه‌های کمتر اطراف نمایشگر و طراحی به روز‌تر قاب جلویی و متریال بهتر پوکو ایکس 4 پرو وضعیت بهتری دارد و از نظر گواهی IP67 و مقداری ارگونومی بهتر کهکشانی سامسونگ موفق‌تر عمل کرده است و به همین دلیل انتخاب نهایی را به عهده خود شما واگذار می‌کنیم، هرچند که به‌نظرم متریال بهتر همیشه ارزش بیشتری دارد.

صفحه نمایش

سامسونگ یکی از شرکت‌های برتر و پیشتاز در زمینه ساخت پنل‌های باکیفیت برای گوشی‌های هوشمند است. پنل‌های امولد و سوپر امولد این سازنده کیفیت بسیار خوبی دارند و قبل‌تر تنها برای پرچمداران گوشی سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند و حالا در گوشی‌های میانرده نیز شاهد استفاده از این نوع پنل هستیم.

سازنده کره‌ای برای A33 صفحه نمایشی 6.4 اینچی با رزولوشن FHD+ در نظر گرفته است. این پنل سوپر امولد تراکم 411 پیکسل بر هر اینچ را مقابل دیدگان شما قرار داده و از نرخ نوسازی 90 هرتزی و نرخ لمس 180 هرتزی پشتیبانی می‌کند. این کهکشانی نمایشگری زنده با رنگ‌بندی جذاب و پویا دارد و به دلیل ساختار صفحه نمایش رنگ مشکی با پیکسل‌های خاموش و عمق بی‌نهایت به نمایش گذاشته می‌شود.

کیفیت نمایشگر گلکسی A33 خوب است و به طور حتم شما را راضی خواهد کرد، به‌علاوه که نرخ نوسازی 90 هرتزی نیز باعث می‌شود محتوا روان‌تر از حالت معمول به نمایش دربیاید و در نتیجه هنگام اسکرول کردن و گشتن در شبکه‌های اجتماعی حس بهتر و سریع‌تری داشته باشید. البته به واسطه‌ی امولد بودن پنل‌ها رنگ سفید کمی مایل به زرد به نمایش درمی‌آید و شما می‌توانید به صورت دستی در تنظیمات این موضوع را تا حد خوبی برطرف کنید. در نهایت اما رنگ سفید دقیقی را مانند پنل‌های IPS شاهد نیستیم.

شیائومی در طرف مقابل نماینده خود را با مشخصات عالی به میدان فرستاده تا بتواند هر رقیبی را شکست دهد. این محصول پنلی امولد با اندازه 6.67 اینچی و رزولوشن مرسوم FHD+ دارد و به همین واسطه تراکم 395 پیکسل بر هر اینچ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. این نمایشگر از نرخ نوسازی 120 هرتزی و نرخ لمس 360 هرتزی پشتیبانی می‌کند تا هیچ حرف و حدیث دیگری باقی نماند.

این صفحه نمایش همان‌طور که از مشخصات حدس می‌زنید گزینه ایده‌آلی برای مشاهده محتوا و بازی کردن است؛ چرا که رنگ‌ها را چشم‌نواز به نمایش در می‌آورد و مهم‌تر این که نرخ نوسازی 120 هرتزی و نرخ لمس 360 هرتزی باعث می‌شود دستورات بسیار سریع به پنل منتقل شوند و به صورت بسیار روان به اجرا در بیایند.

مطالعه محتوا نیز در این پنل بسیار لذت‌بخش است و کنتراست عالی به همراه شارپنی نمایشگر باعث می‌شود که هیچ ایرادی وجود نداشته باشد و رنگ مشکی هم مانند پنل رقیب با پیکسل‌های خاموش و عمق بی‌نهایت پخش شود. رنگ سفید در این صفحه نمایش مقداری دقیق‌تر از رقیب است، هرچند که در تنظیمات و بخش صفحه نمایش می‌توانید به دلخواه رنگ‌بندی را تغییر دهید و تنظیمات دلخواه را اعمال کنید.

گلکسی A33 می‌تواند در حالت دستی حدود 400 نیت روشنایی تولید کند و اگر در محیط‌های باز و روشن قرار بگیرید این مقدار تا حدود 730 نیت قابل افزایش است. نماینده شیائومی روشنایی بهتری دارد و در حالت دستی و خودکار شما می‌توانید حدودا به اعداد 480 و 760 دست پیدا کنید. به طور کلی هر دو گوشی در محیط باز شرایط مناسب و رضایت بخشی دارند ولی وضعیت پوکو ایکس 4 پرو مقداری بهتر از رقیب خود است.

برنده این بخش به طور حتم Poco x4 pro است؛ چرا که این گوشی پنلی با نرخ نوسازی 120 هرتزی دارد و در مقایسه با 90 هرتز A33 می‌تواند محتوا را روان‌تر به نمایش بگذارد. از طرفی پنل نماینده شیائومی نرخ لمس 360 هرتزی در مقایسه با 180 هرتز رقیب دارد که این موضوع به خصوص برای گیمرها بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. در نهایت پنل پوکو ایکس 4 پرو مقداری هم روشن‌تر کهکشانی کره‌ای‌ها است تا برتری قاطع با این میان‌رده باشد.

 

چطور اسپیکر گوشی را تمیز کنیم؟
برنامه تميز كردن اسپيكر گوشي با صدا

 

اسپیکر

گلکسی A33‌ یک اسپیکر تکی دارد و برای تولید صدای استریو اسپیکر مکالمه در نقش اسپیکر دوم ظاهر می‌شود. وضعیت برای پوکو X4 پرو متفاوت است و دو اسپیکر در بالا و پایین دیده می‌شود و همچنین اسپیکر مکالمه نیز در تولید صدای بهتر کمک می‌کند. از نظر بلندی صدا دو گوشی در یک سطح قرار می‌گیرند و دلیل این موضوع این است که شیائومی تلاش کرده تا با محدود کردن حداکثر صدا کیفیت بیشتر و بهتری را در اختیار قرار دهد که در عمل هم خوشبختانه همین اتفاق رخ داده است.

کیفیت صدای خروجی نماینده گوشی شیائومی از کهکشانی سامسونگ بهتر است و صدا تفکیک بهتری دارد و نت‌های میانی و زیر بهتر پخش می‌شوند. به‌علاوه اسپیکرهای این گوشی بسیار بالانس فعالیت می‌کنند و به دلیل حضور 3 اسپیکر فراگیری صدا بیشتر است و همه این موارد در کنار هم باعث می‌شود که برنده این بخش را Poco X4 Pro بدانیم.

نرم افزار و رابط کاربری

همان طور که می‌دانید گلکسی A33  در کنار A53 و A73 گوشی بسیار جدیدی است و طبیعتا از آخرین نسخه نرم افزاری سامسونگ استفاده می‌کند. این محصول از رابطOne UI 4 بر پایه اندروید 12 بهره می‌برد و به گفته سامسونگ قرار است تا سه سال آپدیت دریافت کند.

رابط کاربری One UI 4 تا حد زیادی شبیه به نسل قبلی است و سامسونگ تلاش کرده تا ظاهر این رابط کاربری را جذاب‌تر کند و قابلیت‌های شخصی‌ سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد. به عنوان مثال Colour palette  یکی از قابلیت‌های جدید و جذابی که به این رابط کاربری اضافه شده است. به لطف این قابلیت جالب شما می‌تواند رنگ استفاده شده در کنترل سنتر و بخش‌های دیگر را تغییر دهید و با این کار یک رنگ مشخص را بر رابط کاربری خود غالب کنید.

این کار باعث می‌شود که تنوع بیشتری در گوشی ایجاد شود و شما بتوانید سلیقه خود را بیشتر از قبل به روی گوشی اعمال کنید. این رابط کاربری در زمینه حریم خصوصی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و به گفته‌ سامسونگ حالا بهینه‌تر از نسل قبل عمل کرده و استفاده بهتری از حافظه رم دارد.

در طرف دیگر پوکو ایکس 4 پرو 5G به صورت پیش فرض از MIUI 13 بر مبنای اندروید 11 بهره می‌برد و به‌زودی این گوشی آپدیت اندروید 12 را نیز دریافت خواهد کرد. رابط کاربری شیائومی در MIUI 13 از همیشه جذاب‌تر شده و شیائومی تلاش کرده تا ظاهر بخش‌های مختلف را چشم‌نوازتر کند و حالا به واقع با گشتن در قسمت‌های مختلف تنظیمات و رابط کاربری حس بهتری خواهید داشت.

مقایسه a33 با پوکو x4 پرو

رابط کاربری MIUI همیشه از IOS اپل ایده گرفته و در این نسخه جدید نیز قابلیت ویجت‌ها دقیقا شبیه به ایفون‌ها به این رابط کاربری اضافه شده است که آن را جذاب‌تر از قبل می‌کند. به گفته شیائومی این رابط کاربری بین 15 تا 50 درصد از نظر عملکرد نسبت به نسل قبلی بهبود داشته و حالا سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند.

رابط کاربری MIUI 13 از نظر حریم خصوصی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و به شما اجازه می‌دهد تا به دسترسی‌های مختلف نظارت داشته باشید و برنامه‌ها را بهتر از قبل کنترل کنید. به طور کلی MIUI قابلیت‌های بسیار زیاد و کاربردی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش را به دو برنامه اختصاص دهید یا یک برنامه را به صورت شناور داشته باشید. قابلیت‌هایی مثل AOD، دارک مود و دیگر موارد هم برای MIUI در نظر گرفته شده و شما از می‌توانید از سوپر والپیپرها هم بهره ببرید.

البته باید یادآور شویم که رابط کاربری MIUI for POCO تفاوت‌های کوچکی به رابط کاربری MIUI دارد. اول این که منو یا App drawer در ابتدای روشن کردن گوشی فعال است و با سوایپ کردن به سمت بالا به این قسمت منتقل می‌شوید، در صورتی که باید برای MIUI این قابلیت را از طریق تنظیمات فعال کنید. تفاوت دوم هم در شکل و شمایل آیکون‌ها است که رابط کاربری پوکو آیکون‌های دایره‌ای دارد و شکل آن‌ها کمی به اندروید خام نزدیک‌تر است.

پس انتخاب رابط کاربری برتر را به عهده شما واگذار می‌کنیم ولی بدانید که هر دوی این گوشی‌ها از نظر نرم افزاری بسیار خوب و سریع هستند و بعید است که با مشکل خاصی مواجه شوید. البته ممکن است هم One UI هم MIUI در برخی از آپدیت‌ها مقداری پایداری کمتری داشته باشد ولی در کل این موضوع در بروزرسانی‌های بعدی برطرف خواهد شد.

 

آپدیت گوشی شیائومی و تصمیمی که باید بگیرید:
آیا گوشی شیائومی را آپدیت کنیم؟

 

عملکرد سخت افزاری

نقطه قوت اصلی پوکو ایکس 3 پرو در نسل قبل تراشه اسنپدراگون 860 و قدرت سخت افزاری بسیار خوب آن بود. امسال اما شیائومی ترجیح داده تا از تراشه ضعیف‌تری استفاده کند ولی در عوض هم 5G‌ به این گوشی اضافه کند و هم بخش نمایشگر و دوربین را تا حد بسیار خوبی ارتقاء دهد تا پوکو ایکس 4 پرو به میان‌رده بالانس‌تر و متعادل‌تری در بخش‌های مختلف تبدیل شود و برای عموم کاربران مناسب باشد.

پوکو ایکس 4 پرو 5G از تراشه اسنپدراگون 695 با معماری 6 نانومتری استفاده می‌کند. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Kryo 660 Gold با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و شش هشته Kryo 660 Silver با فرکانس 1.7 گیگاهرتز دارد و پردازنده گرافیکی Adreno 619 را نیز در بر می‌گیرد.

قدرت سخت افزاری این گوشی در استفاده‌های روزمره بسیار خوب است و شما با سرعت بالایی می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های مختلف را اجرا کنید. این تراشه می‌تواند بازی‌های سنگین را هم در حالت گرافیکی خوب و بالا به اجرا دربیاورد و با توجه به بازه قیمتی انتخاب مناسبی به حساب می‌آید.

این گوشی در نسخه‌های مختلف 64، 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی و 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم دارد و شما می‌توانید یکی از نسخه‌ها را با توجه به نیاز با قیمت کمتر یا بیشتر خریداری کنید. به لطف این تراشه حالا پوکو ایکس 4 پرو 5G امکان برخورداری از نسل پنجم اینترنت همراه را نیز دارد.

در طرف دیگر گلکسی A33 برعکس نسل قبل به‌جای تراشه مدیاتک به تراشه اگزینوس خود سامسونگ یعنی اگزینوس 1280 مجهز شده است. این چیپست با معماری 5 نانومتری از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G68 میزبانی می‌کند.

پوکو ایکس 4 پرو 5G

این تراشه همان تراشه‌ای است که گوشی سامسونگ A53 نیز از آن استفاده می‌کند و استفاده از این چیپست در گوشی گلکسی A33 نشانه مثبت و خوبی است. این چیپست در انجام کارهای روزمره عملکرد خوب و سریعی دارد و می‌تواند بازی‌های جدید را نیز بدون مشکل با گرافیک و فریم ریت بالا به اجرا دربیاورد. سامسونگ با انتخاب این تراشه از نظر سخت افزاری A33 را در مقایسه با A32 4G در سطح بسیار بهتری قرار داده و حالا شما می‌توانید از اینترنت همراه نسل پنجم یا 5G نیز برخوردار شوید.

گلکسی A33 در نسخه‌های 128 و 256 گیگابایتی حافظه داخلی و 4، 6 و 8 گیگابایتی حافظه رم در دسترس قرار دارد و این کهکشانی هم مانند گوشی رقیب از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند تا امکان افزودن به مقدار فضای داخلی وجود داشته باشد.

برای درک بهتر تفاوت دو گوشی از نظر قدرت سخت افزاری باید با اعداد و ارقام دو گوشی را مقایسه کنیم و به سراغ نتایج تست‌های مشهور برویم. در زمینه پردازنده مرکزی و گرافیکی به نظر می‌رسد که A33 حدود 10 درصد بهتر رقیب باشد. در بنچمارک آنتوتو کهکشانی سامسونگ حدود 8 درصد نمره بهتری کسب کرده و بنچمارک GeekBench 5 در تست چند هسته‌ای حدود 7 درصد پوکو ایکس 4 پرو 5G را برتر می‌داند.

به طور کلی اما بازی‌های مختلف برای تراشه‌های کوالکام بهینه‌تر هستند و این یعنی احتمالا در عمل Poco X4 Pro بهتر بازی‌ها را اجرا کند و همچنین در طولانی مدت نیز عملکرد بهتر و پایدارتری دارد. در نهایت در این بخش برنده‌ای نخواهیم داشت و دو گوشی را در یک سطح می‌دانیم، هر چند که به شخصه تراشه کوالکام و در نتیجه پوکو ایکس 4 پرو 5G را در عمل ترجیح می‌دهم.

 

قیمت گوشی Poco X4 Pro حافظه 256 گیگابایت و رم 8

 

باتری و امنیت

هر دو میان‌رده از باتری‌هایی با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت استفاده می‌کنند ولی مهم‌ این است که در عمل کدام گوشی عملکرد بهتری دارد. گلکسی A33 با یک شارژ کامل می‌تواند به صورت مداوم 14 ساعت وب‌گردی یا 18 ساعت پخش ویدئو را دوام بیاورد. در طرف دیگر عملکرد X4 پرو 5G در تست مشابه 14.5 و 16.5 ساعت است. در کل زمان استندبای نماینده شیائومی بیشتر است و در حالتی که از گوشی استفاده نکنید این محصول کمتر شارژ از دست می‌دهد.

هر دو محصول با استفاده نرمال 1 روز کامل را دوام می‌آورند و نمی‌توان شارژ دهی هیچ کدام را برتر از دیگری دانست. اما بخش سرعت شارژ به چه شکل است؟ آیا در این زمینه نیز دو دستگاه عملکرد نزدیک و شبیه به هم دارند؟ به طور حتم خیر!

پوکو X4 پرو از شارژ سریع 67 واتی برخوردار است و می‌تواند به کمک آداپتور موجود در جعبه در مدت 30 دقیقه تا 75 درصد و در مدت 50 دقیقه به طور کامل شارژ شود. در طرف دیگر فناوری شارژ سریع کهکشانی کره‌ای‌ها 25 وات است و اتفاق بدتر این که خبری از آداپتور درون جعبه نیست و باید به صورت جداگانه اقدام به خرید شارژر کنید.

پوکو ایکس 4 پرو

با آداپتور 25 وات شما می‌توانید گلکسی A33 را در مدت زمان 30 دقیقه تا 50 درصد و در مدت 1 ساعت و 15 دقیقه به طور 100 درصدی شارژ کنید. به این ترتیب پوکو ایکس 4 پرو 5G از نظر داشتن سرعت شارژ بیشتر برنده است و به‌علاوه آداپتور را درون جعبه در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این هم یک مزیت حتمی دیگر است.

هر دو گوشی در بخش امنیتی از دو روش متداول تشخیص چهره دو بعدی و حسگر اثر انگشت استفاده می‌کنند. تشخیص چهره به کمک دوربین سلفی انجام می‌شود و سرعت و دقت قابل قبول و مناسبی دارد ولی به روی امنیت کامل آن نمی‌توان حساب باز کرد و همچنین با کم شدن نور محیط نیز کارایی خود را از دست می‌دهد.

حسگر اثر انگشت گلکسی A33 صورت زیر نمایشگر و اپتیکال است و پوکو ایکس 4 پرو از حسگر فیزیکی یکپارچه با دکمه پاور استفاده می‌کند‌. حسگر گلکسی A33 سرعت و دقت قابل قبولی دارد ولی عملکرد آن به سرعت حسگر اولتراسونیک پرچمداران سامسونگ نیست و گاهی شاهد مشکلاتی با این حسگر خواهید بود. در طرف دیگر حسگر پوکو X4 پرو بدون مشکل کار کرده و سرعت و دقت بالایی نیز دارد.

دوربین

از گوشی‌های میان‌رده در زمینه دوربین چه انتظاری باید داشت؟ در سال 2022 می‌توانید از یک گوشی میان‌رده انتظار داشته باشید که دوربین‌های خوب و توانایی داشته باشد ولی نباید انتظار عکس‌های عالی مانند پرچمداران یا قاتل پرچمداران داشته باشید.

گلکسی A33 از چهار دوربین اصلی، فوق عریض، ماکرو و عمق میدان بهره می‌برد و در طرف مقابل پوکو ایکس 4 پرو لنز تشخیص عمق میدان ندارد و پرتره‌ها را به کمک قابلیت‌های نرم افزاری ثبت می‌کند. در ادامه به دوربین‌های مختلف دو گوشی خواهیم پرداخت تا برنده هر بخش مشخص شود.

دوربین اصلی

دوربین اصلی پوکو ایکس 4 پرو 5G سنسوری 108 مگاپیکسلی مدل Samsung S5KHM2 با اندازه‌ی 1/1.52 اینچی و اندازه پیکسل 0.7 میکرونی دارد و در پشت لنزی 26 میلی متری با دیافراگم f/1.9 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی کرده و به صورت پیش فرض به دلیل ترکیب 9 پیکسل تصاویری 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

این همان سنسوری است که به روی ردمی نوت 11 پرو 5G و پرو پلاس نیز استفاده شده است، البته کیفیت عکس‌ها به تراشه و پردازش نیز وابسته است و تنها نمی‌توان به مشخصات و یکسان بودن سنسور برای داشتن خروجی یکسان اکتفا کرد. عکس‌های گرفته شده با این گوشی کیفیت خوبی دارند و کنتراست و رنج دینامیکی بالانسی را مشاهده می‌کنیم و دقت رنگ نیز عالی است.

جزئیات عکس‌های گرفته شده با  پوکو ایکس 4 پرو 5G زیاد است و تنها مشکل را می‌تواند مناسب نبودن شارپنس در برخی از سوژه‌ها و تصاویر به حساب آورد که احتمالا این مشکل به دلیل پردازش نه چندان عالی به‌وجود می‌آید و احتمالا در بروزرسانی‌های بعدی توسط شیائومی برطرف می‌شود.

در طرف دیگر گلکسی A33 5G از سنسوری 48 مگاپیکسلی مدل Sony IMX 582 استفاده می‌کند. این سنسور با اندازه 1/2.0 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی در پشت لنزی 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی کرده و به صورت پیش فرض عکس‌هایی 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

جالب است که این سنسور مشابه با پوکو ایکس 3 پرو یعنی گوشی نسل قبل ایکس 4 پرو است و همین موضوع نشان می‌دهد که به احتمال قوی در این بخش برتری با نماینده شیائومی باشد. عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی A33 کیفیت مناسب و رضایت بخشی دارند و جزئیات کافی در تصاویر دیده می‌شود.

دقت رنگ عکس‌های این کهکشانی مانند رقیب نیست و طبیعتا میزان جزئیات هم در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. این محصول در ثبت رنگ سوژه‌ها کمی اغراق می‌کند و رنگ‌ها غلیظ‌تر از حالت نرمال خود به ثبت می‌رسند که می‌تواند برای شما جذاب یا آزاردهنده باشد.

در آخر برنده این بخش به دلیل جزئیات بیشتر عکس‌ها و دقت رنگ بهتر و کنتراست مناسب‌تر پوکو X4 پرو است و البته A33 هم عملکرد رضایت بخشی از خود نشان داده و با اختلاف نه‌چندان زیاد در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو گوشی سنسور 8 مگاپیکسلی دارد. عکس‌های فوق عریض کیفیت قابل قبول و رضایت بخشی دارند؛ چرا که رنج دینامیکی در سطح مناسبی قرار می‌گیرد و جزئیات کافی است و اعوجاج موجود در لبه‌های تصویر نیز تصحیح می‌شود. البته کیفیت عکس‌ها و به خصوص شارپنس و جزئیات نسبت به دوربین اصلی افت می‌کند ولی باز هم برای دو گوشی میان‌رده مناسب و خوب است.

دوربین سلفی

دوربین سلفی نماینده شیائومی سنسوری 16 مگاپیکسلی و گلکسی A33 سنسوری 13 مگاپیکسلی دارد. دوربین سلفی هر دو دستگاه در حد یک گوشی میان‌رده خوب عمل می‌کنند ولی به طور کلی عالی نیستند. تصاویر سلفی جزئیات کافی دارند و سلفی‌های سامسونگ کمی شارپنس و کنتراست بیش از اندازه دارد که باعث غیر طبیعی شدن برخی از عکس‌ها می‌شود.

از نظر دقت رنگ نیز سلفی‌های پوکو ایکس 4 پرو 5G وضعیت بهتری دارند و شارپنس این تصاویر نیز بالانس‌تر و واقعی‌تر است. این موارد در کنار هم باعث می‌شود با اختلاف کم برنده این قسمت را نماینده شیائومی اعلام کنیم.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو A33 سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد و رزولوشن سنسور رقیب 2 مگاپیکسل است. هیچ یک از این دو دوربین فوکوس خودکار ندارند و این کار را کمی دشوار می‌کند و برای پیدا کردن فاصله صحیح باید کمی حوصله و زمان صرف کنید و در غیر این صورت عکس‌ها بدون داشتن فوکوس صحیح ثبت می‌شوند.

ماکروهای گلکسی A33 جزئیات بیشتری دارند و نویز زیادی در تصاویر دیده می‌شود و رنگ‌ها نیز کمی تقویت شده به نظر می‌رسند. عکس‌های ماکرو پوکو ایکس 4 پرو نیز صرفا قابل قبول است و نمی‌توان آن را یک دوربین مناسب دانست. این بخش هم عملا برنده‌ای ندارد و عملکرد هیچ کدام از دو گوشی خوب نیست و تنها مقداری کهکشانی سامسونگ بهتر عمل می‌کند.

پرتره

هر دو گوشی پرتره‌های خود را با دوربین اصلی به ثبت می‌رسانند اما وظیفه تشخیص سوژه از پس‌زمینه در A33 به عهده دوربین تشخیص عمق میدان و در پوکو ایکس 4 پرو 5G به عهده نرم افزار گوشی است.

پرتره‌های هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند؛ چرا که سوژه با دقت مناسبی از پس‌زمینه برش می‌خورد و پس‌زمینه نیز به خوبی مات می‌شود. البته برش سوژه از پس‌زمینه همیشه ایده‌آل نیست و گاهی قسمتی از یک سوژه پیچیده مثل موهای نامرتب ممکن است به عنوان پس‌زمینه در نظر گرفته شده و مات شود. برنده این بخش نماینده شیائومی است و این برتری به داشتن دوربین اصلی بهتر برمی‌گردد و تصاویر پرتره رنج دینامیکی و کنتراست بهتری دارند و شارپنس هم در سطح مناسب‌تری قرار می‌گیرد.

 

دو پرچمدار سامسونگ و شیائومی را مقایسه کردیم:
مقایسه گوشی شیائومی 12 پرو با گلکسی S22

 

جمع بندی

از نظر قیمت نسخه 256 رم 8 پوکو ایکس 4 پرو 5G تقریبا قیمت برابری با گلکسی A33 5G نسخه 128 رم 8 دارد و این یعنی با قیمت برابر حافظه دو برابری دریافت خواهید کرد و گذشته از این باید برای کهکشانی کره‌ای‌ها آداپتور نیز به صورت جداگانه تهیه کنید که آن هم به قیمت این گوشی اضافه می‌شود.

پوکو ایکس 4 پرو

با توجه به این موضوع ارزش خرید پوکو ایکس 4 پرو 5G را قطعا بیشتر از A33 می‌دانیم؛ چرا که نماینده شیائومی کیفیت ساخت بهتری دارد و از نمایشگر بهتری با نرخ نوسازی و نرخ لمس بالاتر استفاده می‌کند. این محصول سرعت شارژ بهتری نیز دارد و دوربین اصلی و سلفی آن هم بهتر از رقیب است و پرتره‌های باکیفیت‌تری نیز به ثبت می‌رساند.

انتخاب در نهایت با شما کاربران خواهد بود ولی از نظر ارزش خرید به خصوص به دلیل حافظه بیشتر با قیمت مشابه و وجود آداپتور درون جعبه، پوکو ایکس 4 پرو وضعیت بهتری دارد.

 سوالات متداول

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ برنده بخش نمایشگر به طور حتم Poco x4 pro است؛ چرا که این گوشی پنلی با نرخ نوسازی 120 هرتزی دارد و در مقایسه با 90 هرتز A33 می‌تواند محتوا را روان‌تر به نمایش بگذارد. از طرفی پنل نماینده شیائومی نرخ لمس 360 هرتزی در مقایسه با 180 هرتز رقیب دارد که این موضوع به خصوص برای گیمرها بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. در نهایت پنل پوکو ایکس 4 پرو مقداری هم روشن‌تر کهکشانی کره‌ای‌ها است تا برتری قاطع با این میان‌رده باشد.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد؟ در زمینه پردازنده مرکزی و گرافیکی به نظر می‌رسد که A33 حدود 10 درصد بهتر رقیب باشد. در بنچمارک آنتوتو کهکشانی سامسونگ حدود 8 درصد نمره بهتری کسب کرده و بنچمارک GeekBench 5 در تست چند هسته‌ای حدود 7 درصد پوکو ایکس 4 پرو 5G را برتر می‌داند. به طور کلی اما بازی‌های مختلف برای تراشه‌های کوالکام بهینه‌تر هستند و این یعنی احتمالا در عمل Poco X4 Pro بهتر بازی‌ها را اجرا کند و همچنین در طولانی مدت نیز عملکرد بهتر و پایدارتری دارد.

باتری کدام محصول بهتر است؟ پوکو X4 پرو از شارژ سریع 67 واتی برخوردار است و می‌تواند به کمک آداپتور موجود در جعبه در مدت 30 دقیقه تا 75 درصد و در مدت 50 دقیقه به طور کامل شارژ شود. در طرف دیگر فناوری شارژ سریع کهکشانی کره‌ای‌ها 25 وات است و اتفاق بدتر این که خبری از آداپتور درون جعبه نیست. با آداپتور 25 وات شما می‌توانید گلکسی A33 را در مدت زمان 30 دقیقه تا 50 درصد و در مدت 1 ساعت و 15 دقیقه به طور 100 درصدی شارژ کنید. به این ترتیب پوکو ایکس 4 پرو 5G از نظر داشتن سرعت شارژ بیشتر برنده است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
0 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c-%d9%be%d9%88%da%a9%d9%88-x4-%d9%be%d8%b1%d9%88-%d8%a8%d8%a7-%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-a33/
ads
ads