داغ ترین ها :
مقایسه لپ تاپ و تبلت، لپ تاپ بخریم یا تبلت

مقایسه لپ تاپ و تبلت، لپ تاپ بخریم یا تبلت

آیا تبلت می تواند جایگزین لپ تاپ شود؟ حقیقتا زندگی بدون لپ تاپ یا تبلت سخت است زیرا این دو ابزار بسیاری از کارهای ما را آسان تر می کنند . فرقی نمی کند کار شما چیست، یک بلاگر در زمینه آموزش پخت غذاهای بین المللی هستید، یا کارهایی مثل طراحی و کدنویسی وب سایت را انجام می دهید یا بیشتر وبگردی می کنید و مقالات متنوع در وبسایت ها را مطالعه می کنید. بدون لپ تاپ و تبلت ها کارها پیش نمی رود. اما کارایی این دو وسیله با یکدیگر متفاوت است. اگر در شرف خرید لپ تاپ یا تبلت هستید، ابتدا باید هدف از خرید را مشخص کنید تا بتوانید متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا در ابتدا درباره قابلیت ها و میزان کارکردهای تبلت یا لپ تاپ اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم، تا شما در پایان بتوانید به سوال معروف تبلت بهتر است یا لپ تاپ با آگاهی کامل پاسخ درست دهید و بهترین دستگاه را برای خود انتخاب کنید.

اندازه و قابل حمل

یکی از ساده‌ترین فرق تبلت با لپ تاپ این است که تبلت ها از لپ تاپ ها کوچکتر هستند و این اتفاق در زمانی که شما کوچکترین لپ تاپ ها را در نظر بگیرید، باز هم در مقایسه با  تبلت ها اتفاق می‌افتد. اگر یک فریلنسر یا نیروی دورکار مجموعه‌ای هستید و برای کار کردن به آزادی بیشتری نیاز دارید. شاید دوست داشته باشید در کافی شاپ کار کنید، پس قابل حمل بودن، باید یک معیار مهم در انتخاب شما باشد. به خصوص افرادی که دائم در سفر هستند، گزینه سبکی و قابل حمل بودن را باید بیشتر در نظر بگیرند. اما اگر کارمند یک شرکت خصوصی هستید، اندازه و قابل حمل بودن اهمیت کمتری دارد. به طور کلی تبلت ها با وجود سبک بودن، کارایی لپ تاپ ها را ندارند اگر دنبال یک دستگاه کارآمد و سبک هستید، باید دنبال یک لپ تاپ سبک با صفحه نمایش کوچک باشید.

بررسی  نمایشگرها

دو ویژگی اندازه و وضوح در انتخاب نمایشگر مهم است. لپ تاپ ها سایزهای بزرگتری دارند در نتیجه بهترین گزینه برای فیلم و بازی به شمار می روند از طرف دیگر رزولوشن در تبلت ها عملکرد بهتری دارند زیرا نمایشگرها در تبلت ها کوچکتر هستند در نتیجه تراکم پیکسل بالاتری دارند و صفحه نمایشگر با وضوح 1080 پیکسل برای تبلت ها با نمایشگرهای کوچک و فول اچ دی بسیار ایده آل هستند .  به طور کلی اگر دنبال خرید یک تبلت با صفحه نمایشگر عالی هستید می توانید با قیمت مناسب پیدا کنید.

طول عمر باتری

طول عمر باتری دیگر تفاوت تبلت و لپ تاپ محسوب می‌شود. میزان عمر باتری درهر دستگاهی به میزان انرژی مصرفی آن بستگی دارد. به طور کلی تبلت ها قابلیت سخت افزاری ضعیف تری نسبت به  لپ تاپ ها دارند زیرا تبلت ها با  CPU سی پی یو های ARM کار می کنند در نتیجه انرژی کمتری مصرف می کنند؛ اما برعکس، لپ تاپ ها عملکرد قوی تری دارند. در بهترین حالت یک تبلت تا 10 ساعت کار می کند اما لپ تاپ ها بین 4 تا 8 ساعت بدون نیاز به شارژ می توانند کار کنند. البته ناگفته نماند که برخی نوت بوک ها و لپ تاپ ها نیز گوی سبقت را از تبلت ها می ربایند زیرا می توانند بیش از 12 ساعت دوام آورند.

فضای ذخیره سازی

فضای ذخیره سازی معیار مهم دیگری است که بخش مهمی از پاسخ به سوال تبلت بهتره یا لپ تاپ را در بر می‌گیرد. اگر فایل های زیادی شامل پروژه ها، فیلم ها، بازی، موسیقی زیادی دارید، قطعا باید دنبال یک فضای ذخیره بیشتری باشید. پس خرید لپ تاپ انتخاب بهتری برای شما است. حتی اگر ارزان قیمت ترین لپ تاپ ها را در نظر بگیرید حداقل 500 گیگابایت رم یا یک کارت حافظه SSD  با ظرفیت 128 گیگابایتی در اختیار شما قرار می دهد که این عدد از ظرفیت و حجم یک تبلت بیشتر است. البته فضای تبلت ها در سال 2022 نسبت به قبل بیشتر شده است. حافظه داخلی بین 8 تا 256 گیگابایت تغییر کرده است. خوشبختانه امکان افزایش ظرفیت در تبلت ها نیز وجود دارد و قابلیت  ارتقای فضا با  کارت SSD امکان پذیر است. البته در مدل های گران قیمت تر می توانید تبلتی با ظرفیت 500 گیگابایت نیز پیدا کنید. به طور کلی برای انتخاب فضای ذخیره سازی باید میزان مصرف خود را در نظر بگیرید.

کاربرد آسان تر

در مجموع لپ تاپ بهتره یا تبلت؟ در حقیقت در برخی موارد کار کردن با تبلت آسان نیست؛ مگر اینکه برای کارهای گرافیکی از قلم خاص طراحی استفاده کنید. نمونه آن در تبلت Galaxy Tab S7 می توانید مشاهده کنید که به قلم S مجهز است. این قلم پشت دستگاه قرار دارد و می توانید به صورت بی سیم شارژ کنید. البته قابلیت استفاده از صفحه کلید مجزا را نیز دارد. بنابراین امکانات متنوعی برای راحت تر کردن تبلت ها وجود دارد.  اما به طور کلی کار کردن با تبلت کمی سخت تر از لپ تاپ است. زیرا صفحه کلید تبلت ها لمسی است و تایپ کردن طولانی با آن بسیار سخت تر از لپ تاپ است. لپ تاپ ها به یک صفحه کلید برای نوشتن  مجهز هستند و همچنین حرکت با موس روی صفحه نمایشگر بسیار راحت است. در نهایت انتخاب آن بسته به سلیقه افراد متفاوت است.

تفاوت در سیستم عامل

سیستم عامل در تبلت ها دو مدل iOS یا اندروید است. در حالی که لپ تاپ ها با سیستم عامل قدرتمند ویندوز، MacOS و لینوکس کار می کنند. به طور کلی سیستم عامل در تلفن های همراه و تبلت ها ساده تر است اما در دسکتاپ عملکرد پیچیده تری دارد. انتخاب در سیستم عامل به نوع کارکرد شما وابسته است.

مشخص کردن هدف

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا تبلت می تواند جایگزین لپ تاپ شود، همانطور که در ابتدا اشاره کردم باید پیش از پرداختن به بحث تفاوت لپ تاپ و تبلت، در ابتدا هدف از خرید را مشخص کنید. و به این سوال پاسخ دهید که چرا می خواهید لپ تاپ یا تبلت بخرید؟ اگر قصد دارید که کارهایی مثل طراحی وبسایت یا طراحی لوگو انجام دهید، تبلت مناسب شما نیست. زیرا کارایی کمتری نسبت به لپ تاپ دارد. تبلت ها عموما برای کارهای معمولی تر مثل بازی کردن، گوش کردن موسیقی، تماشای فیلم، مطالعه کتاب الکترونیکی کاربرد دارند. و البته گیمرهای حرفه ای باید با لپ تاپی با پردازنده قدرتمند کار کنند تا از عهده اجرای بازی ها با گرافیک بالا برآید.

دوربین

اگر دوربین در انتخاب شما تاثیر گذار است، کیفیت دوربین در تبلت ها بهتر از لپ تاپ ها است. و بهترین کیفیت دوربین را در تبلت های اپل و سامسونگ می توانید مشاهده کنید. نمونه آن تبلت Galaxy S8 Tab Ultra & سامسونگ است. این تبلت دارای 4 دوربین است که دو دوربین جلو و دو دوربین در پشت قرار دارد. دوربین های جلویی 12 مگاپیکسلی هستند و در پشت نیز دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی و 6 مگاپیکسلی فوق عریض وجود دارد. اما برعکس، لپ تاپ ها تنها یک دوربین جلویی دارند که عملکرد ضعیفی دارند. البته برخی از مدل ها لپ تاپ دوربین باکیفیتی دارند نمونه آن هم می توان در Surface Pro7 و Surface pro X مایکروسافت دیده می شود. این دستگاه به دوربین 1080 فول اچ دی مجهز است.

قیمت

لپ تاپ ها کارایی های بیشتری نسبت به تبلت ها دارند بنابراین گران تر از تبلت ها هستند. البته مک بوک های اپل هزینه زیادی دارند. با این وجود قیمت لپ تاپ بسته به کارایی آن متفاوت است. اگر یک گیمر حرفه ای هستید قطعا باید آماده پرداخت هزینه زیادی باشید زیرا لپ تاپ های بازی قدرت بیشتری از مدل های معمولی دارند. خرید تبلت معمولا مقرون به صرفه تر است ولی کارایی های کمتری دارند و حافظه داخلی زیادی ندارند و در نهایت انتخاب آن بسته به نیاز شما متفاوت است.

 

مزیت های انتخاب تبلت

  • سبکی و قابل حمل بودن
  • مقرون به صرفه بودن
  • مفید برای کارهای روزمره
  • وسیله سرگرمی برای کودکان
  • مناسب برای دانش آموزان
  • کاربردی برای مطالعه کتاب های الکترونیکی

مزایای استفاده از لپ تاپ

  • فوق العاده برای گیمرهای حرفه ای
  • قابلیت اجرای کارهای سنگین
  • سیستم عامل قدرتمند
  • فضای ذخیره سازی بیشتر

تبلت بهتره یا لپ تاپ؟ کدام یک ماندگار و کارایی بیشتری دارند؟

لپ تاپ ها دستگاه هایی با صفحه نمایشگرهای بزرگ تر و پردازنده قدرتمند تری هستند و این ویژگی ها نشان قدرت عملکرد بالای آن ها است و به این منظور برای کارهای گرافیکی و اجرای بازی های سنگین بهترین انتخاب به شمار می روند. و تبلت ها جمع و جور هستند و می توان آن ها را به راحتی جا به جا کرد و برای کارهایی مانند مطالعه کتاب های الکترونیکی، گشت و گذار و وبگردی، چک ایمیل و شبکه های اجتماعی انتخاب مناسبی هستند.

معرفی بهترین تبلت و لپ تاپ ها در سال 2022

تا این جا با نقاط ضعف و قوت تبلت و لپ تاپ آشنا شده‌اید و دیگر می‌توانید به سوال لپ تاپ بهتره یا تبلت؛ در ذهن خود به جمع بندی و پاسخی درست برسید. حال اولین کاری که باید انجام دهید این است که هدف را مشخص کرده  سپس براساس نیازتان انتخاب کنید. در مرحله دوم باید دنبال یک لپ تاپ یا تبلت مناسب باشید. بنابراین برای اینکه کار انتخاب را ساده تر کنیم، لیستی از بهترین تبلت و لپ تاپ ها را در ادامه آورده ایم.

  1. Apple ipad 2021

این تبلت بهترین گزینه برای انجام هر کاری است. Apple ipad 2021  با پردازنده اختصاصی شرکت اپل یعنی A13 Bionic کار می کند در نتیجه سرعت دستگاه ضمانت شده است. همچنین دستگاه به لوازم جانبی مثل قلم و صفحه کلید  هوشمند مجهز است. با این صفحه کلید هوشمند می توانید به راحتی کار کنید. قلم این تبلت نیز عملکرد فوق العاده ای دارد. صفحه نمایشگر 10.2 اینچی این آی پد ، کیفیت و روشنایی فوق العاده ای دارد . عمر باتری آیپد تا 12 ساعت دوام دارد همچنین سرعت شارژ نیز در آن خوب است در طول یک ساعت 40% شارژ می شود.

  1. Samsung galaxy Tab S8

سامسونگ گلکسی تب اس 8 یک دستگاه فوق العاده و همه کاره است که از عهده بسیاری از کارها برمی آید. این تبلت با اسنپدراگون 8 جن 1 کار می کند. صفحه نمایشگر 11 اینچی روشنایی فوق العاده ای دارد، رنگ ها جذابیت و شفافیت خاصی دارند، در نتیجه تماشای فیلم و بازی در آن هیجان انگیز است. و البته نکته دیگر در مورد نرخ تازه سازی 120 هرتزی است که روانی کار با آن را احساس می کنید و عمر باتری دستگاه کاملا رضایت بخش است و تا 13 ساعت دوام دارد. همچنین Samasung galaxy Tab S8 به قلم S فوق العاده ای مجهز است که به راحتی در دست قرار می گیرد و برای کارهایی مثل رسم و یا یادداشت کردن استفاده می شود.

 

  1. Microsoft surface laptop4

اگر تصمیم به خرید تبلت گرفته اید، ممکن است این سئوال برای شما مطرح شود که  سرفیس بهتر است یا لپ تاپ؟ در پاسخ باید بگویم که سرفیس ها قابلیت های زیادی دارند. Microsoft Surface lapto4 یک دستگاه با ویژگی های فوق العاده است. به یک صفحه کلید فوق العاده مجهز است که تایپ کردن را ساده می کند. داخل این دستگاه یک پردازشگر قدرتمند Core i7-1185G7 قرار گرفته است که لپ تاپ قدرتش را از آن تامین می کند. یعنی شما حتی چندین تب را در بروزر باز کنید هیج اثری از کاهش سرعت مشاهده نمی کنید. در مورد باتری هم به گفته سرفیس تا 19 ساعت می توان با آن کار کرد اما عملا   عملکردی مانند Samsung galaxy Tab S8 تا 13 ساعت دوام دارد.

  1. Apple macbookAir

مک بوک ایر اپل نیز یکی دیگر از لپ تاپ های فوق العاده در این لیست است. صفحه نمایشگر 13 اینچی رتینا روشنایی فوق العاده ای دارد و تصاویر شفافیت بی نظیری را به نمایش می گذارند. و دوام باتری در آن خوب است، به این معنی که در بررسی تست باتری توانست یک روز کامل کار کند. و بیشتر برای کارهای سبک و روزمره کاربرد دارد و دستگاه با تراشه اختصاصی M1 اپل کار می کند که به این ترتیب ضمانت دهنده قدرت دستگاه است. به طور کلی این لپ تاپ به عنوان قدرتمندترین لپ تاپ نازک و سبک است.

  1. HP Spectre X360 2021

HP Spectre X360 مقرون به صرفه ترین لپ تاپ 2 در 1 است. صفحه نمایشگر این لپ تاپ 11 اینچی با وضوح 1080 فیلم ها و تصاویر را در زاویه دید مختلف فوق العاده نمایش می دهد و فناوری Amoled شفافیت تصاویر را با کیفیت هیجان انگیزی پشتیبانی می کند. اگر دنبال یک دستگاهی می گردید که عملکرد دوگانه ای داشته باشد، قطعا می توانید روی HP Spectre X360 حساب باز کنید. زیرا این قابلیت را دارد که به تبلت تبدیل شود. پردازنده AMD، نمایشگر فوق العاده پوشیده از تکنولوژی آمولد و طول عمر باتری تمام امتیازهای فوق العاده این دستگاه است که آن را به یک گزینه ایده آل تبدیل می کند.

سوالات متداول

  1. آیا تبلت می تواند جایگزین لپ تاپ باشد؟ لپ تاپ ها دستگاه های با قطعات قدرتمندی هستند که کارایی بیشتری نسبت به تبلت ها دارند
  2. آیا می توان با تبلت ها کارهای سنگین انجام داد؟ خیر تبلت ها بیشتر برای کارهای روزمره مثل وبگردی، مطالعه کتاب های الکترونیکی، بازی و چک ایمیل کاربرد دارند.
  3. باتری در کدام یک دوام بیشتری دارد؟ تبلت ها عملیات پردازشی سنگینی ندارند در نتیجه دوام باتری در تبلت ها بیشتر از لپ تاپ ها است

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

4 نظر

  1. سید

    عالی بود.

    1. رضا

      پاسخ به سید

      واقعا مطالب مفیدی بود زنده و برقرار باشید
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به رضا

        ممنون که همراه هستید 🌱
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سید

      ممنون که همراه ما هستید🌱🙏
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%88-%d8%aa%d8%a8%d9%84%d8%aa%d8%8c-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%db%8c%d9%85-%db%8c%d8%a7-%d8%aa%d8%a8/
ads
ads