داغ ترین ها :
مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3

پوکو اف 3 به قدری در بخش نمایشگر و سخت افزار به نسبت بازه‌ی قیمتی خود خوب عمل می‌کند که گوشی میانرده‌ای با قیمت یکسان به سختی می‌تواند با این محصول رقابت کرده و ارزش خرید بالاتری را ارائه دهد. در این مطلب ما به مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 می‌پردازیم تا مشخص شود کدام محصول ارزش خرید بالاتری دارد و هر گوشی در کدام بخش نسبت به رقیب برتر است. در ابتدا نگاهی داشته باشید به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی هوشمند:

گوشی پوکو اف 3 نوا 8
تاریخ معرفی فروردین ۱۴۰۰ فروردین ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۳.۷ در ۷۶.۴ در ۷.۸ میلی‌متر ۱۶۰.۱ در ۷۴.۱ در ۷.۶ میلی‌متر
وزن ۱۹۶ گرم ۱۶۹ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچ – سوپر امولد FHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز ۶.۵۷ اینچ – سوپر امولد FHD با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
سیستم‌عامل  Miui 12.5 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون) EMUI 11 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)
تراشه اسنپدراگون 870 کایرین 985 5G
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۶ و ۸ گیگابایت ۸ گیگابایت
دوربین پشت ۴۸ مگاپیکسل اصلی

۸ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل ماکرو

۶۴ مگاپیکسل اصلی

۸ مگاپیکسل فوق عریض

۲ مگاپیکسل ماکرو

۲ مگاپیکسل تشخیص عمق میدان

دوربین جلو ۲۰ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل
باتری ۴۵۲۰ میلی آمپر ساعت ۳۸۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۳۳ وات ۶۶ وات
رنگ سفید، مشکی و آبی سفید، مشکی، آبی و سبز

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در این بخش با نوا 8 هواوی شروع می‌کنیم، گوشی که طراحی واقعا جذابی برای یک محصول میانرده دارد و به احتمال زیاد نظر هر کاربری را به سمت خود جلب می‌کند. قاب پشتی این دستگاه از جنس شیشه است و طراحی ماتی هم دارد که هم باعث زیبایی این گوشی شده و هم حس بهتری هنگام در دست گرفتن دارد.

به روی این قاب لنز دوربین‌ها درون یک فریم بیضی شکل مشکی رنگ در بالا سمت چپ دیده می‌شوند و لوگوی نوا و هواوی هم در پایین قرار گرفته‌اند. این قاب با وجود مات بودن به نوعی نور را به خود جذب کرده و در هر قسمتی رنگی به خصوص و خاص به خود می‌گیرد.

پوکو اف 3 هم در طرف دیگر قاب پشتی از جنس شیشه دارد اما با این تفاوت که طراحی براق برای این قاب در نظر گرفته شده و برعکس گوشی رقیب این محصول به طور کلی طراحی ساده‌ای دارد و خبری از تغییر رنگ در زاویه‌های مختلف تابش نور نیست.

فریم دوربین پوکو اف 3 نیز در بالا سمت چپ قرار گرفته و طراحی بیضی شکل دارد. این فریم به صورت دو تکه بوده و در بخش راست همواره رنگ قاب پشتی را به خود می‌گیرد و در بخش سمت چپ همواره به رنگ مشکی است.

از نظر ارگونومی نماینده هواوی محصول برتر و بهتری است و نه تنها وزن و ضخامت کمتری دارد بلکه از نظر ابعاد هم به دلیل داشتن نمایشگر کوچک‌تر ابعاد کوچک‌تری دارد. وزن این گوشی ۱۶۹ گرم و وزن پوکو اف 3 برابر با ۱۹۶ گرم است. به همین ترتیب ضخامت دو گوشی در اعداد ۷.۶ میلی متر و ۷.۸ میلی متر قرار می‌گیرد.

به سراغ فریم اطراف دو دستگاه برویم، جایی که فریم نوا 8 از جنس فلز بوده و فریم پوکو اف 3 پلاستیکی است. هر دو گوشی در سمت راست از دکمه‌های ولوم و پاور میزبانی می‌کنند و در بالا برای پوکو اف 3 میکروفون دوم، اسپیکر دوم و اینفرارد و برای نوا 8 میکروفون دوم و درگاه سیم کارت قرار گرفته است.

 

 

فریم سمت چپ دو گوشی خالی است و در نهایت در پایین هر دو گوشی اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه Type C را شامل می‌شوند و پوکو اف 3 یک درگاه سیم کارت هم اضافی‌تر به روی این فریم دارد.

فضای روبرویی دو گوشی هم تفاوت‌های نسبتا زیادی با هم دارد. اول این که نوا 8 نمایشگری با لبه‌های خمیده دارد و نمایشگر پوکو اف 3 تمام تخت است. تفاوت دوم هم این است که نسبت نمایشگر به بدنه نماینده هواوی بیش از ۳ درصد بیشتر از رقیب است و این یعنی حاشیه‌های نوا 8 بسیار کم است.

البته به دلیل استفاده هر دو گوشی از پانچ هول شباهت‌هایی هم بین فضای روبرویی دو گوشی وجود دارد اما تفاوت‌ها بیشتر از شباهت موجود خودنمایی می‌کنند.

در نهایت برنده‌ی این بخش نوا 8 خواهد بود؛ زیرا هم کیفیت ساخت بهتری نسبت به رقیب دارد و هم خوش دست‌تر است و هم این که نسبت نمایشگر به بدنه این محصول کمتر بوده و نوا 8 حاشیه‌های کمتری به نسبت رقیب دارد.

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 از نظر صفحه نمایش

پوکو اف 3 از یک پنل امولد با رزولوشن FHD+ و اندازه‌ی ۶.۶۷ اینچی استفاده کرده و در نتیجه تراکم ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌کند. این صفحه نمایش نسبت ۲۰ به ۹ دارد و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و HDR10+ نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

نوا 8 از یک نمایشگر ۶.۵۷ اینچی از نوع اولد با رزولوشن FHD+ استفاده می‌کند. در هر اینچ از این پنل تراکم ۳۹۲ پیکسل بر هر اینچ قرار گرفته و این نمایشگر از نسبت ۱۹.۵ به ۹ بهره می‌برد. نرخ نوسازی در نظر گرفته شده برای این صفحه نمایش ۹۰ هرتز است و این پنل از HDR10 و گستره‌ی رنگی ۱ میلیاردی هم پشتیبانی می‌کند.

کیفیت هر دو نمایشگر به نسبت بازه‌ی قیمتی بسیار خوب است و تصاویر به صورت زنده، پویا، خوش آب و رنگ و جذاب به نمایش درمی‌آیند. رنگ مشکی در هر دو پنل عمق بینهایت دارد و هر دو گوشی از قابلیت AOD پشتیبانی می‌کنند. البته اگر کمی در این دو پنل دقت کنیم می‌توانیم مقدار کمی نمایشگر پوکو اف 3 را بهتر بدانیم.

از نظر نرخ نوسازی هم که طبیعتا محصول برتر نماینده شیائومی خواهد بود و در حالی که نوا 8 از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند برای پوکو اف 3 نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در نظر گرفته شده است.

این نرخ نوسازی بیشتر باعث می‌شود که پوکو اف 3 محتوا را به صورت روان‌تر و جذاب‌تری به نمایش دربیاورد و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و اسکرول کردن در منوها و همچنین بازی کردن با پوکو اف 3 جذاب‌تر از گوشی رقیب باشد.

 

 

روشنایی هر دو گوشی تقریبا در یک اندازه است و زمانی که شما زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید می‌تواند محتوا را بدون مشکل مشاهده کنید. البته که شاید اگر تابش نور کاملا مستقیم باشد کمی با سختی مواجه شوید اما در کل این روشنایی کافی است.

در نهایت برنده‌ی این بخش پوکو اف 3 شیائومی است و اگر نمایشگر برای شما اولویت بالایی دارد به سراغ این گوشی بروید. البته اگر نمایشگر کم حاشیه‌تر و خمیده می‌خواهید شاید نوا 8 گزینه‌ی بهتری برای شما باشد.

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 از نظر اسپیکر

هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کنند و این نکته‌ی مثبت و خوبی است. اسپیکرهای این دو گوشی می‌توانند صدایی تقریبا شفاف و وکال تفکیک شده را به گوش شما برسانند.

صدا به صورت فراگیر به گوش می‌رسد و بلندی کافی هم دارد. البته که در این بین بلندی صدای اسپیکرهای پوکو اف 3 بیشتر از گوشی رقیب است و کیفیت صدای این اسپیکرها هم کمی بهتر است تا در نهایت نماینده شیائومی را برنده‌ی این بخش بدانیم.

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

نرم افزار جایی است که باعث شد هواوی بعد از تحریم‌ها کاهش فروش شدیدی را تجربه کند. طبق تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هواوی دیگر حق ندارد از سرویس‌های گوگل از جمله گوگل پلی، گوگل کروم، جیمیل، یوتیوب و دیگر موارد استفاده کند و از آنجایی که اندروید با سرویس‌های گوگل زنده است این مشکلات زیادی را برای این برند به وجود آورد.

نوا 8 هم از سرویس‌های گوگلی بی بهره مانده و شما نمی‌توانید برنامه‌های خود را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید. این موضوع بسته به نوع استفاده کابر می‌تواند مشکل بزرگی باشد یا حتی مشکلی به حساب نیاید و این به خود شما بستگی دارد.

از طرفی پوکو اف 3 از Miui 12.5 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کند و از سرویس‌های گوگل هم بهره مند است. در نهایت به دلایل گفته شده در بالا و همچنین بی بهره ماندن نوا 8 از سرویس‌های گوگل پوکو اف 3 را برنده این بخش می‌دانیم.

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 از نظر عملکرد سخت افزاری

نوا 8 قدرت خود را از تراشه‌ی ۷ نانومتری کایرین 985 می‌گیرد. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.58 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.84 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G77 را در برمی‌گیرد.

قدرت سخت افزاری این گوشی بسیار خوب است و شما با سرعت بالا و مناسبی می‌توانید برنامه‌های مختلف را اجرا کند. شما همچنین امکان خواهید داشت با این گوشی بازی‌های گرافیکی را هم به روی حالت گرافیکی بالا بدون مشکل اجرا کنید.

اما وضعیت پوکو اف 3 به چه صورت است؟ این گوشی از تراشه اسنپدراگون 870 قدرت می‌گیرد. این تراشه ۷ نانومتری از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Kyro 585 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، سه هسته Kyro 585 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته Kyro 585 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 650 میزبانی می‌کند.

تراشه‌ی استفاده شده برای پوکو اف 3 را می‌توان به نوعی تراشه‌ی پرچمدار دانست و همین به راحتی نشان می‌دهد که قدرت سخت افزاری پوکو اف 3 از رقیب بیشتر و بهتر است. این گوشی با سرعت بسیار بالا فرمان‌های مختلف را اجرا می‌کند و می‌تواند تمام بازی‌ها و برنامه‌ها را در نهایت کیفیت اجرا کند.

در واقع بخواهیم خیلی ساده این دو گوشی را از نظر سخت افزاری مقایسه کنیم باید بگوییم که نوا 8 وضعیت بسیار خوب و رضایت بخشی دارد و به احتمال خیلی زیاد شما با هیچ مشکلی از این بابت مواجه نخواهید شد اما پوکو اف 3 گوشی بسیار بسیار قوی است و قدرت این محصول به واقع بیشتر از بازه‌ی قیمتی آن است و با این تراشه به دنیای پرچمداران ورود کرده است.

هر دو گوشی دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارند و نوا 8 تنها از یک نسخه رم ۸ بهره می‌برد و برای پوکو اف 3 نسخه رم ۶ هم در نظر گرفته شده است. هیچ کدام از این گوشی‌های از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند باید حافظه‌ای متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

پس برنده‌ی این بخش پوکو اف 3 خواهد بود و این محصول در جایگاه اول از نظر سخت افزاری قرار می‌گیرد و اگر برای شما این بخش مهم است در خرید این محصول شک نکنید.

 

 

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 از نظر باتری

برای نوا 8 یک باتری با ظرفیت ۳۸۰۰ میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده است که طبق چیزی که در گوشی‌های حال حاضر بازار مشاهده می‌کنیم این ظرفیت شاید مقداری کم باشد. در طرف دیگر برای نماینده‌ی شیائومی یک باتری با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده است.

به دلیل همین تفاوت در ظرفیت باتری شارژ دهی پوکو اف 3 بهتر خواهد بود و این محصول به راحتی می‌تواند یک روز کامل را دوام بیاورد و این در حالیست که شاید نوا 8 قابل از به پایان رساندن روز خاموش شود. در واقع با استفاده نرمال پوکو اف 3 حدود ۱ روز یا حتی بیشتر دوام می‌آورد و این عدد برای رقیب ۱ روز یا حتی کمتر است.

برای نوا 8 شارژ سریع ۶۶ واتی در نظر گرفته شده و پوکو اف 3 از فناوری شارژ سریع ۴۴ واتی برخوردار است. این فناوری جذاب باعث می‌شود نوا 8 در مدت کمتر از ۴۰ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ شارژ شود و همین مدت برای نماینده شیائومی حدود ۵۵ دقیقه است.

بنابراین از نظر شارژ دهی پوکو اف 3 محصول بهتری است و از نظر سرعت شارژ شدن نوا 8 عملکرد بهتری دارد و به همین دلیل انتخاب برنده را به عهده‌ی شما می‌گذاریم.

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 از نظر دوربین

در این بخش به سراغ دوربین‌های دو گوشی می‌رویم و تک به تک لنزها را با هم مقایسه می‌کنیم.

مقایسه نوا 8 و پوکو اف 3 از نظر دوربین اصلی

دوربین اصلی پوکو اف 3 از یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با اندازه 1/2.0 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی استفاده می‌کند. این سنسور Sony IMX 582 در پس یک لنز ۲۵ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند. این دوربین به دلیل برخورداری از قابلیت Quad-Bayer به صورت پیش فرض عکس‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند

در طرف مقابل اما اطلاعات دقیقی از دوربین اصلی نوا 8 در دست نیست و تنها می‌دانیم با یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی روبرو هستیم که در پس لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین هم به صورت پیش فرض‌ عکس‌هایی ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

کیفیت عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی پوکو اف 3 خوب و قابل قبول است اما نوا 8 بهتر از رقیب عمل می‌کند و تصاویری با کنتراست بهتر و همچنین جزئیات بیشتر به ثبت می‌رساند.

این عکس‌ها البته از نظر دقت رنگ شرایط خیلی عالی ندارند و رنگ‌ها به سمت سردی هستند و کمی آبی به ثبت می‌رسند اما به هر روی در مقایسه‌ی دوربین اصلی این دو میانرده می‌توانیم نماینده هواوی را محصول برتر بدانیم.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض در نظر گرفته شده برای هر دو گوشی سنسور ۸ مگاپیکسلی دارد. هر دو گوشی دوربین‌های فوق عریض قابل قبولی دارند اما نمی‌توانیم این دوربین‌ها را خیلی خوب بدانیم.

البته که در این بین فوق عریض نوا 8 جزئیات بیشتری دارد و نویز کمتری را هم شامل می‌شود اما در کل قطعا در مقایسه با دوربین اصلی افت زیادی را شاهد هستیم. برنده‌ی این بخش هم نوا 8 است.

دوربین سلفی

دوربین سلفی نوا 8 سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی دارد و این سنسور برای گوشی رقیب ۲۰ مگاپیکسلی است. عکس‌های سلفی هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند و قطعا شما را راضی خواهند کرد اما در این بین نوا 8 می‌تواند در حالت 4K با دوربین سلفی فیلم برداری کند و این رزولوشن برای پوکو اف 3 به FHD محدود شده است.

پس در این بخش هم محصول برتر را نوا 8 می‌دانیم.

ماکرو

دوربین ماکرو پوکو اف 3 سنسوری ۵ مگاپیکسلی دارد و برای آن فوکوس خودکار هم در نظر گرفته شده است. در طرف مقابل با سنسوری ۲ مگاپیکسلی و بدون فوکوس خودکار مواجه هستیم و همان طور که می‌توانید حدس بزنید در این بخش پوکو اف 3 بهتر عمل می‌کند.

البته کیفیت ماکروها خیلی عالی نیست و صرفا قابل قبول است.

پرتره

برای تشخیص سوژه از پس‌زمینه نوا 8 از لنز تشخیص عمق میدان با سنسوری ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند اما در پوکو اف 3 این فرایند به صورت نرم افزاری انجام می‌شود. عکس‌های پرتره هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند و سوژه با برش قابل قبول و رضایت بخشی از پس‌زمینه جدا شده و پس‌زمینه نیز به اندازه‌ی کافی به حالت مات درمی‌آید.

 

 

جمع بندی

در بازار کشور ما نوا 8 قیمت بالاتری دارد و باید قبل از هر چیزی این مورد را در نظر داشته باشید. اگر گوشی می‌خواهید که کیفیت ساخت و ارگونومی بهتری داشته باشد و برایتان نبود سرویس‌های گوگلی اهمیت ندارد و دوربین بهتر و سرعت شارژ بیشتر می‌خواهید به سراغ نوا 8 بروید.

از طرفی اگر می‌خواهید هزینه‌ی کمتری بپردازید و نمایشگر بهتر و سخت افزار بهتر می‌خواهید و شارژ دهی باتری برایتان مهم است و همچنین می‌خواهید که با خیال آسوده از سرویس‌های گوگلی بهره ببرید پیشنهاد می‌کنیم پوکو اف 3 را انتخاب کنید.

سوالات متداول

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ پوکو اف 3 نمایشگر بهتری به نسبت رقیب دارد؛ چرا که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد و مقدار کمی هم این نمایشگر رنگ بندی بهتری دارد.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد و برای بازی مناسب‌تر است؟ با وجود این که نوا 8 محصول قدرتمندی است اما قطعا از نظر سخت افزاری پوکو اف 3 برنده خواهد بود و به همین دلیل و همچنین نرخ نوسازی بالاتر برای بازی کردن هم مناسب‌تر از رقیب است.

کدام گوشی دوربین بهتری دارد؟ نوا 8 هواوی دوربین‌های بهتری به نسبت رقیب دارد. البته شاید این اختلاف خیلی زیاد نباشد اما به هر روی اگر دوربین برای شما بسیار مهم است نوا 8 می‌تواند انتخاب بهتری به نسبت پوکو اف 3 باشد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%a7-8-%d9%88-%d9%be%d9%88%da%a9%d9%88-%d8%a7%d9%81-3/
ads
ads