داغ ترین ها :
مقایسه گوشی گلکسی A12 و گلکسی A11 سامسونگ

مقایسه گوشی گلکسی A12 و گلکسی A11 سامسونگ

گوشی‌های سری A سامسونگ جایگاه ویژه‌ای در بین کاربران ایرانی و البته کاربران جهانی دارند و رنج وسیعی از امکانات و قیمت‌های متفاوت را در بر می‌گیرند. سازنده کره‌ای هر سال نسل جدید از گوشی‌های سری A خود را روانه‌ی بازار می‌کند تا محصولات خود را به روز نگه دارد. در این مطلب به مقایسه گوشی A12 با A11  پرداختیم و این دو کهکشانی اقتصادی را با هم مقایسه کردیم تا مشخص شود آیا A12 ارزش خرید بیشتری دارد یا خیر. پس اگر قصد خرید گوشی اقتصادی از سامسونگ را دارید حتما ادامه‌ی متن را همراه تکنولایف باشید. برای مشاهده تمام گوشی های سامسونگ، قیمت گوشی موبایل سامسونگ را از سایت تکنولایف مشاهده کنید.

مقایسه گوشی A12 و گوشی A11 از نظر طراحی

چند سالی بود که سامسونگ برای میانرده‌های خود طراحی کاملا تکراری را انتخاب می‌کرد اما بالاخره امسال میانرده‌های جدید خود را با طراحی به روزتری روانه‌ی بازار کرد تا کاربران حس تازه‌تری نسبت به این کهکشانی‌ها داشته باشند.

در راستای این تغییرات گلکسی A12 نیز نسبت به گلکسی A11 تغییرات زیادی داشته که در ادامه همه‌ی آن‌ها را توضیح می‌دهیم. اولین تغییری که هنگام مشاهده‌ی گلکسی A12 متوجه آن می‌شوید فریم مربعی شکل دوربین‌ها است که نسبت به A11 با چیدمان زیر هم تغییر زیادی داشته است.مقایسه گلکسی A12 و گلکسی A11

از طرفی خوشبختانه حسگر اثر انگشت در A12 به دکمه پاور منتقل شده و مانند A11 شاهد حسگر به روی قاب پشتی نیستیم. نبود حسگر به روی قاب پشتی باعت شده تا کهکشانی جدید یکپارچگی بهتری در طراحی داشته باشد و هنگام نگاه کردن به آن کمتر حس یک گوشی اقتصادی را داشته باشیم.

اما یکی از مهم‌ترین تغییرات در طراحی A12 نسبت به نسل قبل طراحی خود قاب پشتی است. در گلکسی A11 قاب پلاستیکی پشتی براق بود و به محض در دست گرفتن حس یک گوشی اقتصادی و نه چندان مرغوب را به شما انتقال می‌داد، حالا اما این قاب با وجود این که همچنان هم پلاستیکی است از طراحی مات برخوردار بوده و در قسمت بالایی پترن‌هایی به شکل خطوط مورب دارد که به آن ظاهری جدید بخشیده است.

این قاب حالا هنگام در دست گرفتن هم حس بهتر و مرغوب‌تری دارد و طراحی مات آن باعث می‌شود که کمتر اثر انگشت و کثیفی خودنمایی کند. در هر دو گوشی لوگوی سامسونگ در قسمت پایینی قرار گرفته که البته در A12 این بخش پایینی به صورت ساده طراحی شده و دیگر پترن مورب ندارد.مقایسه گوشی a12 با a11

هر دوی این کهکشانی‌ها در محل اتصال قاب پشتی به فریم اطراف انحنای کمی دارند تا در بهتر در دست قرار بگیرند و هنگام کار کردن راحتی بیشتری داشته باشند. اما این دو محصول از نظر ارگونومی چه تغییری کرده‌اند؟

گلکسی A11 وزنی ۱۷۷ گرمی و ضخامتی ۸ میلی متری داشت و امسال این اعداد برای A12 به ترتیب به ۲۰۵ و ۸.۹ میلی متر افزایش پیدا کرده است. همچنین A12 حالا مقداری کشیده‌تر از نسل قبل شده تا در نهایت بگوییم A11 گوشی خوش دست‌تری به نسبت A12 به حساب می‌آید.

به سراغ فریم پلاستیکی اطراف دو گوشی برویم، جایی که در سمت راست A11 دکمه‌های پاور و ولوم، در بالا جک ۳.۵ میلی متری صدا و میکروفون دوم، در سمت چپ خشاب سیم کارت و در پایین اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه Type C دیده می‌شود.

در اطراف A12 نیز چیدمان تقریبا همین است با این تفاوت که جک ۳.۵ میلی متری صدا از لبه‌ی بالایی به لبه‌ی پایینی منتقل شده و همچنین حسگر اثر انگشت هم به صورت یکپارچه با دکمه‌ی پاور درآمده است.

این‌ جزئیات همه مربوط به قاب پشتی و فریم اطراف گوشی بود، فریم جلویی که بیشترین تعامل را با آن خواهیم داشت چه تغییری کرده است؟ اولین نکته‌ای که با نگاه کردن به دو گوشی توجه شما را جلب می‌کند تغییر ناچ بالای نمایشگر از پانچ هول به ناچ قطره‌ای است.مقایسه a12 با a11 سامسونگ

یعنی A12 به جای پانچ هول در بالای نمایشگر خود یک ناچ قطره‌ای دارد و سامسونگ ترجیح داده که در این نسل از این نوع ناچ برای کهکشانی خود استفاده کند. از آنجایی که با دو گوشی اقتصادی مواجه هستیم طبیعی است که هر دو حاشیه‌های ضخیمی داشته باشند و نمی‌توان این موضوع را یک نکته منفی به حساب آورد.

البته که نسبت نمایشگر به بدنه در A12 از ۸۱ درصد نسل قبل به ۸۲ درصد رسیده و پایین نمایشگر حالا حاشیه‌های باریک‌تری دارد. در حاشیه‌ی بالایی هر دو گوشی و چسبیده به لبه‌ی بالایی اسپیکر مکالمه به صورت کشیده قرار گرفته است.

در نهایت برای جمع بندی بخش طراحی باید عنوان کنیم که گوشی A12 نسبت به A11 حالا به محصول زیباتر و همچنین باکیفیت‌تری تبدیل شده و هنگام در دست گرفتن حس بهتری را به کاربر القاء می‌کند. البته که باید گفت A11 نسبت به گوشی جدید ارگونومی بهتری دارد و به دلیل وزن و ضخامت کمتر از ارگونومی بهتری بهره می‌برد.

 

قیمت گوشی A11 سامسونگ

 

مقایسه صفحه نمایش گلکسی A12 و گلکسی A11

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که با دو گوشی اقتصادی در بازه‌ی قیمتی ارزان قیمت مواجه هستیم و طبیعتا نباید انتظار نمایشگرهای سوپر امولد دیگر گوشی‌های بالارده سامسونگ را داشته باشیم و باید انتظارات را در حد قیمت دستگاه پایین بیاوریم.

گلکسی A11 از یک پنل IPS با اندازه‌ی ۶.۴ اینچی استفاده می‌کند که برای آن رزولوشن ۱۵۶۰×۷۲۰ در نظر گرفته شده و در نتیجه تراکم ۲۶۸ پیکسل بر هر اینچ را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. در این پنل خبری از نرخ نوسازی بالا نیست و باید به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز معمول افاقه کنید.

از طرف دیگر گلکسی A12 نیز یک نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۶۰۰×۷۲۰ داشته و از تراکم پیکسلی ۲۷۰ استفاده می‌کند. نرخ نوسازی این صفحه نمایش هم ۶۰ هرتز است و در این بازه‌ی قیمتی نمی‌توانیم انتظار نرخ نوسازی بیشتر داشته باشیم.مقایسه گوشی A12 با A11

همان طور که مشاهده می‌کنید نمایشگر A12 تنها ۰.۱ اینچ بزرگ‌تر از نسل قبل بوده و در دیگر بخش‌ها دقیقا مشخصات یکسانی دارد. کیفیت این دو صفحه نمایش کاملا معمولی بوده و نمی‌توان آن را خیلی خوب دانست.

نوشته‌ها و محتوای مختلف با کیفیت قابل قبولی به نمایش گذاشته می‌شوند اما شارپنس مطابق انتظار چندان عالی نیست. البته که هنگام کار با این دو گوشی نمایشگر شما را آزار نخواهد داد و با این بخش به مشکل نخواهید خورد.

از نظر روشنایی نیز هر دو گوشی شرایط تقریبا یکسانی دارند و A12 تنها مقداری روشن‌تر از نسل قبل عمل می‌کند. روشنایی این دو نمایشگر برای مشاهده‌ی محتوا زیر نور مستقیم خورشید چندان عالی نیست و در برخی از مواقع با دشواری مواجه خواهید شد.مقایسه گوشی a11 با a12

به طور کلی در بخش نمایشگر نمی‌توان یکی از این دو کهکشانی را برتر از دیگری دانست و هر دو در یک سطح قرار می‌گیرند.

اسپیکر

هر دو گوشی از اسپیکرهای تکی استفاده می‌کنند و طبیعتا خبری از صدای بلند و استریو نیست. عملکرد اسپیکرهای دو گوشی کمی نا امید کننده است و این اسپیکرها چه از نظر بلندی و چه از نظر کیفیت صدا عملکرد خوبی ندارند.

البته که در رنج گوشی‌های اقتصادی هستیم اما حداقل انتظار داشتیم سامسونگ برای نسل جدید یعنی A12 اسپیکر بهتری استفاده کند. به طور کلی باید پیش از خرید بدانید که اسپیکرهای این دو گوشی شما را نا امید خواهد کرد و نباید به روی بلندی و کیفیت صدای آن‌ها حساب باز کنید.

 

قیمت گوشی A12 128 گیگابایتی با رم 4

 

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A12 به صورت پیش فرض از One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کند. گلکسی A11 نیز قابلیت بروزرسانی به این نسخه را دارد و این یعنی شما می‌توانید تجربه‌ی کاملا مشابهی از نظر نرم افزاری بین A12 و A11 داشته باشید. البته از آنجایی که A12 یک سال بعد از A11 به بازار عرضه شده قطعا یک بروزرسانی بیشتر از این گوشی دریافت خواهد کرد و این یعنی شما برای مدت زمان طولانی‌تری می‌توانید از یک گوشی بروز استفاده کنید.مقایسه گلکسی A11 و A12

رابط کاربری سامسونگ عملکرد بسیار خوبی دارد و امکانات بسیار زیادی را برای کهکشانی‌های کره‌ای‌ها به ارمغان می‌آورد. این رابط کاربری تقریبا به بلوغ رسیده و پایداری خوبی در عملکرد آن دیده می‌شود. شما می‌توانید بخش‌های مختلف این رابط کاربری را بسته به سلیقه خود شخصی سازی کنید و یا ابعاد ایکون‌ها را تغییر دهید.

سامسونگ در امر بروزرسانی‌ها نیز بهتر از قبل شده و در حال حاضر چند وقت یک بار برای رابط کاربری خود بروزرسانی‌های امنیتی را عرضه می‌کند تا این محصولات در برابر مشکلات احتمالی ایمن شوند.

 

نزدیک‌ترین مقایسه ها: مقایسه گلکسی A11 با گلکسی M11

 

 

مقایسه سخت افزار گلکسی A12 و گلکسی A11

پیش از هر چیزی بد نیست در ابتدای این بخش عنوان کنیم که گلکسی A12 یک نسخه دیگر به نام A12 Nacho نیز دارد که تنها تفاوت این دو گوشی با هم به بخش سخت افزار برمی‌گردد. در این مطلب اما ما نسخه‌ی A12 را در نظر می‌گیریم و آن را با A11 مقایسه می‌کنیم.

گلکسی A11 از تراشه‌ی ۱۴ نانومتری اسنپدراگون 450 قدرت می‌گیرد. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی (هشت هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز) و پردازنده گرافیکی Adreno 506 دارد. عملکرد پردازشی این تراشه چندان خوب نیست و باید گفت که با تراشه‌ی نسبتا ضعیفی روبرو هستیم.

قدرت سخت افزاری A11 برای اجرای برنامه‌های معمولی و کاربری روزانه کافی به نظر می‌‌رسد، هر چند که در این بخش هم نباید انتظار سرعت بالایی در اجرا شدن برنامه‌ها داشته باشید، اما در زمینه بازی و کارهای سنگین‌تر اصلا نمی‌توان به روی قدرت این محصول حساب باز کرد.

از طرف دیگر سامسونگ برای تأمین قدرت گوشی جدید خود به سراغ تراشه هیلو P35 رفته است. این تراشه ۱۲ نانومتری هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 2.35 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز دارد و از پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 بهره می‌برد.قدرت سخت افزاری A12

قدرت سخت افزاری A12 نیز تنها کمی بهتر از نسل قبل است و این گوشی نیز اصلا نمی‌تواند بازی‌های جدید و برنامه‌های سنگین را به خوبی اجرا کند. البته در انجام کارهای روزمره و اجرای برنامه‌های معمول A12 کمی سریع‌تر از A11 عمل می‌کند و اگر همزمان با آن‌ها کار کنید متوجه این اختلاف در سرعت خواهید شد.

برای A12 نسخه‌های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی حافظه داخلی و ۲، ۳، ۴ و ۶ گیگابایتی حافظه رم در نظر گرفته شده است و این در حالیست که گلکسی A11 نسخه‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی حافظه داخلی و ۲، ۳ و ۴ گیگابایتی حافظه رم دارد.

هر دو کهکشانی از کارت حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کنند و این یعنی شما می‌توانید از طریق کارت حافظه به میزان فضای ذخیره سازی آن‌ها بیفزایید.

در نهایت باید گفت که هر دو گوشی از نظر سخت افزاری کاملا معمولی ارزیابی می‌شوند و A12 تنها مقدار کمی بهتر از نسل قبل عمل می‌کند. اگر قدرت سخت افزاری بیشتری نیاز دارید حتما به سراغ محصولات دیگری بروید یا حداقل نسخه رم ۶ گلکسی A12 را خریداری کنید.

 

خرید گوشی A12 نسخه 128 گیگابایتی با رم 6

 

باتری و امنیت

در بخش اول گفتیم که گلکسی A12 به نسبت نسل قبل وزن و ضخامت بیشتری دارد و حالا در این قسمت بهتر متوجه دلیل این موضوع می‌شوید. گلکسی A11 یک باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارد که برای رزولوشن پایین نمایشگر و همچنین سخت افزار نه چندان قوی ظرفیت بسیار مناسبی به حساب می‌آید و در عمل هم می‌تواند بین ۱.۵ تا ۲ روز در صورت استفاده عادی دوام بیاورد.

در گلکسی A12 اما سامسونگ ظرفیت باتری را به ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت افزایش داده و این در حالیست که پیشرفتی در زمینه نمایشگر و سخت افزاری شاهد نیستم و این یعنی این افزایش ظرفیت می‌تواند به شارژ دهی بهتر این کهکشانی منجر شود.

گلکسی A12 به کمک این ظرفیت بالای باتری می‌تواند در صورت استفاده عادی حدود ۲ تا ۲.۵ روز دوام بیاورد که عملکردی بی نظیر ارزیابی می‌شود و خیال شما را از بابت شارژ دهی آسوده می‌کند.

هر دو گوشی از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل انتظار داریم مدت زمات شارژ شدن آن‌ها نیز کمی طولانی باشد. گلکسی A11 در مدت حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود و این مدت برای A12 حدود ۳ ساعت است.

به طور کلی در هر گوشی در بخش باتری عملکرد بسیار خوبی دارند و به خصوص A12 می تواند با شارژ دهی بسیار خوب خود شما را به وجد بیاورد. پس اگر بخش باتری برای شما اهمیت زیادی دارد حتما A12 را برای خرید در نظر داشته باشید.

و اما به سراغ بخش امنیت دو کهکشانی برویم. برای هر دو گوشی دو روش حسگر اثر انگشت و همچنین تشخیص چهره دو بعدی به کمک دوربین سلفی در نظر گرفته شده است.

روش تشخیص چهره در هر دو گوشی عملکرد خوبی و مناسبی داشته و می‌تواند چهره کاربر را به خوبی تشخیص دهد اما از نظر امنیت خیلی نمی‌توان به روی این روش حساب باز کرد و پیشنهاد می‌کنیم به سراغ روش دوم یعنی حسگر اثر انگشت بروید.

حسگر اثر انگشت A11 به روی قاب پشتی قرار گرفته و سرعت و دقت خوبی دارد و می‌تواند در مدت زمانی کوتاهی انگشت شما را تشخیص داده و در نتیجه قفل صفحه نمایش را باز کند.قاب پشتی A11

حسگر اثر انگشت گلکسی A12 اما به کلید پاور منتقل شده و به صورت یکپارچه با آن درآمده است. این حسگر نیز عملکرد سریع و دقیقی دارد و می‌توان به روی عملکرد خوب ان حساب باز کرد.

از نظر محل قرار گیری حسگر A12 مناسب‌تر ارزیابی می‌شود؛ چرا که در صورت قرار گرفتن گوشی به روی سطح صاف مانند میز هم شما می‌توانید به کمک حسگر گوشی خود را باز کنید اما در A11 چنین امکانی وجود ندارد.

 

 

مقایسه دوربین گلکسی A12 و گلکسی A11

اصلی‌ترین پیشرفت گلکسی A12 به نسبت گلکسی A11 در همین بخش دوربین اتفاق افتاده و سامسونگ حالا برای کهکشانی اقتصادی خود نیز دوربین‌های مناسبی در نظر گرفته تا شما با هر بودجه‌ای بتوانید عکس‌های خوبی به ثبت برسانید.

گلکسی A11 تنها سه دوربین عریض، فوق عریض و تشخیص عمق میدان داشت و حالا در A12 شاهد چهار لنز عریض، فوق عریض، ماکرو و تشخیص عمق میدان هستیم. دوربین‌های A12 به چیدمان دو در دو در یک فریم مربعی قرار گرفته‌اند و از طرف دیگر دوربین‌های A11 چیدمان زیر هم دارند.

در ادامه به دوربین‌های مختلف این دو گوشی خواهیم پرداخت تا شما بهتر بتوانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید و محصول برتر مشخص شود.

مقایسه دوربین گلکسی A12 و گلکسی A11

گلکسی A11 دوربین اصلی با سنسور ۱۳ مگاپیکسلی دارد که سازنده‌ی این سنسور نیز مشخص نشده است. این سنسور در پس یک لنز ۲۷ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8‌ قرار گرفته و از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند.دوربین A12

در طرف مقابل سامسونگ برای A12 دوربین اصلی با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی مدل Samsung S5KGM2 در نظر گرفته که این سنسور اندازه 1/2 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی داشته و در پس لنزی با دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت Quad Bayer پشتیبانی کرده و به همین دلیل عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی A12 در مقایسه با A11 بسیار بهتر است و این عکس‌ها رنج دینامیکی و شارپنس بسیار بهتری دارند. کنتراست و همچنین وایت بالانس تصاویر A12 هم بهتر است و بدون شک باید دوربین اصلی این گوشی را بسیار بهتر از نسل قبل بدانیم.

 

خرید گوشی A12 با حافظه 64 و رم 4

 

دوربین فوق عریض

برای هر دو گوشی دوربین فوق عریض ۵ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که دوربین A11 توانایی ثبت تصاویر ۱۱۵ درجه‌ای و A12 توانایی ثبت تصاویری ۱۲۳ درجه‌ای را دارد.

دوربین فوق عریض این دو گوشی عملکرد بسیار نزدیکی دارد و در نور روز می‌تواند عکس‌های فوق عریض صرفا قابل قبولی ثبت کنید و نمی‌توان این دوربین‌ها را خوب دانست.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هر دو کهکشانی نیز سنسورهای ۸ مگاپیکسلی دارد و در عمل هم تصاویر و کیفیت نهایی آن‌ها بسیار نزدیک به هم هستند، البته که گلکسی A12 مقدار کمی بهتر از رقیب عمل می‌کند اما این تفاوت خیلی به چشم نمی‌آید.

دوربین ماکرو

گلکسی A12 سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی دارد و در A11 خبری از این سنسور نیست. عکس‌های ماکرو A12 کیفیت خوبی ندارند و همچنین شما برای داشتن عکسی با فوکوس صحیح باید تلاشی بسیاری به کار بگیرید.

در نهایت کیفیت این تصاویر خوب نیست و جزئیات کمی در آن‌ها به چشم می‌آید و بیشتر برای بحث فان می‌توانید از این دوربین استفاده کنید.

پرتره

هر دو گوشی دوربین‌های عمق میدان ۲ مگاپیکسلی دارند که به کمک آن و با دوربین اصلی تصاویر پرتره به ثبت می‌رسانند. کیفیت این عکس‌ها برای یک گوشی اقتصادی کاملا مناسب و خوب ارزیابی می‌شود و برش نسبتا خوبی را هم شاهد هستیم و سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا می‌شود.

البته A12 به دلیل برخورداری از دوربین اصلی بهتر طبیعتا پرتره‌های بهتری هم می‌گیرد و باید این گوشی را برنده‌ی این بخش بدانیم.

 

مقایسه زیر را از دست ندهید:

مقایسه گوشی a12 با a21s

 

جمع بندی

این دو گوشی اختلاف قیمت اندکی در بازار کشور ما دارند و از طرفی گلکسی A11 به غیر از بحث ارگونومی در هیچ بخش دیگری نسبت به A12 برتری ندارد. اما از طرقف مقابل A12 دوربین اصلی بسیار بهتری نسبت به نسل قبل دارد و از نظر طراحی و قدرت پردازشی و شارژ دهی باتری نیز بهتر عمل می‌کند.A12 بهتر است یا A11

پس بین این دو گوشی حتما پیشنهاد می‌کنیم گلکسی A12 را انتخاب کنید؛ چرا که هم جدیدتر است و هم ارزش خرید بالاتری نسبت به A11 دارد و مشخصات به مراتب بهتری را ارائه می‌کند. به خصوص در زمینه دوربین اصلی A12 برتری بسیار زیادی نسبت به نسل قبل از خود دارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-a12-%d8%a8%d8%a7-a11/
ads
ads