داغ ترین ها :
گوشی A12 بهتر است یا A21s؟

گوشی A12 بهتر است یا A21s؟

سامسونگ در دسته گوشی‌های اقتصادی محصولات زیادی دارد و از همین جهت انتخاب کردن برای کاربران کمی دشوار می‌شود. در این مطلب مقایسه گوشی به سراغ دو گوشی از این سازنده کره‌ای یعنی گلکسی A21s و A12 می‌رویم و گوشی سامسونگ اقتصادی و محبوب سال قبل را با گوشی محبوب امسال مقایسه می‌کنیم. در مقایسه A21s با A12 این دو گوشی را جنبه‌های مختلف بررسی کردیم.

گوشی گلکسی A12 گلکسی A21s
تاریخ معرفی مرداد ۱۴۰۰ اردیبهشت ۹۹
ابعاد ۱۶۴ در ۷۵.۸ در ۸.۹ میلی‌متر ۱۶۳.۷ در ۷۵.۳ در ۸.۹ میلی‌متر
وزن ۲۰۵ گرم ۱۹۲ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۵ اینچ – IPS LCD HD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ۶.۴ اینچ – IPS LCD HD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل  One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)  One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)
تراشه هلیو P35 اگزینوس 850
کارت حافظه پشتیبانی می‌کند پشتیبانی می‌کند
حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت ۳۲ و ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت
رم ۳ و ۴ گیگابایت ۲ و ۳ و ۴ و ۶ و ۸ گیگابایت
دوربین پشت ۴۸ مگاپیکسل اصلی

۵ مگاپیکسل فوق عریض

۲ مگاپیکسل ماکرو

۲ مگاپیکسل عمق میدان

۴۸ مگاپیکسل اصلی

۸ مگاپیکسل فوق عریض

۲ مگاپیکسل ماکرو

۲ مگاپیکسل عمق میدان

دوربین جلو ۸ مگاپیکسل ۱۳ مگاپیکسل
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۱۵ وات ۱۵ وات
رنگ آبی، مشکی، قرمز و سفید آبی، مشکی و قرمز و سفید

مقایسه A21s با A12 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A21s دقیقا شکل و شمایلی مشابه با میانرده‌های سال قبل سامسونگ دارد و از یک قاب پلاستیکی براق استفاده می‌کند و هیچ گونه پترن یا طرح خاصی به روی این قاب دیده نمی‌شود.مقایسه A21s با A12 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در طرف مقابل گلکسی A12 نیز از قاب پشتی پلاستیکی استفاده می‌کند اما با این تفاوت که قاب پشتی این گوشی طراحی مات داشته و به صورت دو تکه طراحی شده است. قسمت بالایی خطوط مورب را شامل می‌شود و قسمت پایینی طراحی ساده‌ای داشته و لوگوی سامسونگ را درون خود جای داده است.مقایسه A21s با A12 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

هر دو کهکشانی ضخامتی ۸.۹ میلی متری دارند اما وزن A21s با ۱۹۲ گرم از گلکسی A12 با وزن ۲۰۵ گرمی کمتر بوده و به طور کلی کمی خوش دست‌تر از رقیب خود است و بهتر در دست جای می‌گیرد.

فریم اطراف هر دو گوشی از جنس پلاستیک است و در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا میکروفون دوم، در سمت چپ خشاب سیم‌ کارت و کارت حافظه جانبی و در پایین اسپیکر، میکروفون اصلی، درگاه Type C و جک ۳.۵ میلی متری صدا را شامل می‌شود.مقایسه A21s با A12 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

اما قاب جلویی این دو دستگاه چه وضعیتی دارند؟ کدام گوشی می‌تواند برای مشاهده‌ی محتوا گزینه‌ی جذاب‌تری باشد؟ بزرگ‌ترین تفاوتی که در نگاه اول به فریم روبرویی این دو گوشی خودنمایی می‌کند تفاوت ناچ این دو گوشی است. ناچ A12 از نوع قطره‌ای است و در وسط نمایشگر قرار گرفته در صورتی که A21s از پانچ هولی در سمت چپ نمایشگر میزبانی می‌کند.

نمایشگر هر دو برادر حدود ۸۳ درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص داده و برای یک گوشی میانرده حاشیه‌های مناسب و قابل قبولی دارد. در نهایت اما کدام گوشی برنده‌ی این بخش خواهد بود؟مقایسه A21s با A12 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

بخش طراحی و کیفیت ساخت برنده‌ای نخواهد داشت؛ زیرا این دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند و از نظر ظاهری نیز حتی تفاوت زیادی میان آن‌ها دیده نمی‌شود و باید شما از نظر زیبایی بین این دو کهکشانی یکی را انتخاب کنید.

 

خرید گوشی A12 با حافظه 128 و رم 4

 

مقایسه A21s با A12 از نظر صفحه نمایش

گلکسی A12 نمایشگری ۶.۵ اینچی از نوع IPS LCD دارد که از رزولوشن HD+ برخوردار بوده و تراکم پیکسلی ۲۷۰ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. این پنل نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی دارد و خبری از نرخ نوسازی بالاتر نیست.مقایسه A21s با A12 از نظر صفحه نمایش

در طرف مقابل A21s نیز یک صفحه نمایش ۶.۵ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن HD+ دارد و تراکم پیکسلی ۲۷۰ را ارائه می‌کند. این نمایشگر هم مانند رقیب نسبت ۲۰ به ۹ داشته و از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کند.مقایسه A21s با A12 از نظر صفحه نمایش

نمایشگر این دو گوشی از نظر کیفیت و نرخ نوسازی دقیقا مشابه است. کیفیت این دو پنل کاملا معمولی بوده و نباید انتظار بالایی مانند صفحه نمایش‌های امولد و یا حتی صفحات FHD داشته باشید.

از نظر روشنایی نیز مجددا اعداد و ارقام دو گوشی بسیار نزدیک به هم هستند. هر دو نمایشگر در حالت دستی می‌توانند حدود ۴۰۰ نیت روشنایی تولید کنند و این عدد در حالت خودکار برای A12 به حدود ۴۷۰ و برای A21s به حدود ۴۹۰ می‌رسد.مقایسه A21s با A12 از نظر صفحه نمایش

روشنایی این دو گوشی برای محیط‌های بسته بسیار مناسب و رضایت بخش است اما شاید در محیط باز و به خصوص زیر نور مستقیم خورشید برای مشاهده‌ی محتوا کمی با دشواری مواجه شوید.

این بخش نیز مانند بخش اول برنده‌ای ندارد و هر دو رقیب شبیه به هم عمل می‌کنند.

 

بهترین صفحه نمایش گوشی برای چشم کدام است؟

بهترین گوشی از نظر صفحه نمایش

 

مقایسه A21s با A12 از نظر اسپیکر

هر دو کهکشانی از اسپیکرهای تکی برخودار هستند و این یعنی صدای مونو به گوش شما خواهد رسید. برعکس پرچمداران سامسونگ که به اسپیکرهای AKG مجهز می‌شوند و صدای بسیار خوبی دارند و در دنیای میانرده‌های این شرکت کره‌ای اسپیکرهای خیلی خوبی را شاهد نیستیم.مقایسه A21s با A12 از نظر اسپیکر

حجم صدای هر دو اسپیکر و کیفیت صدای آن‌ها کاملا معمولی است و نباید انتظار خیلی بالایی از آن‌ها داشته باشید. باز هم اگر بخواهیم این دو کهکشانی را با رقبای حال حاضر بازار که اسپیکر استریو دارند مقایسه کنیم باید گفت که این دو گوشی سامسونگ حرف زیادی برای گفتن ندارند.

 

آموزش های مرتبط: فلش کردن گوشی سامسونگ

 

مقایسه A21s با A12 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

طبیعتا در این بخش تفاوتی بین این دو کهکشانی دیده نمی‌شود و هر دو از جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند (در حال حاضر البته نه نسخه‌ی ابتدایی).

One Ui یکی از بهترین و کامل‌ترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که برای کهکشانی‌های سامسونگ عملکردی پایدار و روان را به ارمغان آورده است. این رابط کاربری قابلیت‌های زیادی دارد و می‌توان بخش‌های مختلف آن را شخصی سازی کرد.مقایسه A21s با A12 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

هر دو گوشی احتمالا One Ui 4 بر مبنای اندروید ۱۲ را دریافت خواهند کرد و از این بابت نگرانی وجود ندارد و شما با خرید این دو گوشی می‌توانید از آخرین نرم افزار موجود برای گوشی‌های سامسونگ استفاده کنید.

 

قیمت گوشی a12 با حافظه 64 و رم 4 گیگابایت

 

مقایسه A21s با A12 از نظر عملکرد سخت افزاری

سامسونگ برای یکی از کهکشانی‌های خود تراشه‌ی مدیاتک در نظر گرفته و دیگری را به تراشه‌ی اگزینوس خود مجهز کرده است. اما کدام گوشی عملکرد سخت افزاری بهتری دارد؟

گلکسی A12 از چیپست مدیاتک هلیو P35 استفاده می‌کند. این چیپست ۱۲ نانومتری هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 2.35 گیگلهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز را در بر می‌گیرد.

رقیب این گوشی یعنی A21s به سراغ تراشه‌ی ۸ نانومتری اگزینوس 850 رفته است. این تراشه‌ نیز هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G52 را شامل می‌شود.

عملکرد سخت افزاری هر دو گوشی شبیه به هم است اما مقداری A12 بهتر عمل می‌کند، البته نه در حدی بهتر که بتواند بازی‌های سنگین را نیز اجرا کند.مقایسه A21s با A12 از نظر عملکرد سخت افزاری

در واقع قدرت هر دو گوشی برای اجرای برنامه‌های معمول و مورد نیاز خوب و مناسب است و کمتر پیش می‌آید که با کندی غیر معمولی مواجه شوید. اما در اجرای بازی‌های سنگین هر دو محصول ناتوان به نظر می‌رسند و شاید بتوانید بازی‌های سنگین مثل آسفالت 9 را با گرافیک پایین اجرا کنید (آن هم نه بدون افت فریم).

گلکسی A12 و گلکسی A21s هر دو از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و در نسخه‌های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۲،۳، ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم در دسترس قرار دارند.

اگر بخواهیم از اعداد و ارقام سخن بگوییم به روی کاغذ گلکسی A21s مقداری بهتر از رقیب خوپ عمل می‌کند اما در عمل این اختلاف به قدری نیست که تفاوتی در استفاده ایجاد کند و هر دو گوشی مانند هم عمل می‌کنند. در نهایت درست است که A21s مقدار کمی در این بخش بهتر است اما به نظر می‌رسد باید دو گوشی را برابر بدانیم.

 

 

مقایسه A21s با A12 از نظر باتری

شرکت کره‌ای برای تغذیه کردن این دو گوشی باتری با طرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت را مناسب دیده است. با وجود این باتری هر دو گوشی می‌توانند با استفاده نرمال و متوسط حدود ۱.۵ روز شارژ دهی کنند که عدد رضایت بخش و خوبی به حساب می‌آید.

عملکرد دو گوشی در زمینه شارژ دهی بسیار نزدیک به هم است و این ۱.۵ روز می‌تواند با استفاده سنگین‌تر شما به ۱ روز یا حتی کمتر کاهش پیدا کند و خالی شدن باتری مستقیما به استفاده‌ی شما برمی‌گردد.

هر دو برادر به فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی مجهز شده‌اند. به کمک این فناوری شما می‌تواند این دو گوشی را در مدت زمان ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ شارژ کنید که چندان عملکرد خوبی نیست اما قابل قبول است.

پس در این بخش برنده‌ای نخواهیم داشت و هر دو گوشی مشابه یکدیگر عمل می‌کنند.

 

بهترین گوشی ها از نظر باتری کدام اند؟
قوی ترین باتری گوشی

 

مقایسه A21s با A12 از نظر دوربین

هر دوی این محصولات از دوربین‌های چهارگانه استفاده می‌کنند تا به شما اجازه بدهند در حالت‌های مختلفی با گوشی خود عکاسی کنید. در این بخش به مقایسه تک تک این دوربین‌ها خواهیم پرداخت.

دوربین اصلی

دوربین اصلی گلکسی A21s سنسوری ۴۸ مگاپیکسلی مدل سامسونگ S5KGM2 با اندازه 1/2 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرون داشته و در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت Quad Bayer پشتیبانی کرده و به همین دلیل تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی به صورت پیش فرض به ثبت می‌رساند و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز برای این کهکشانی در نظر گرفته شده است.

در طرف مقابل سامسونگ برای A12 دوربین اصلی با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی مدل Samsung S5KGM2 در نظر گرفته که این سنسور اندازه 1/2 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی داشته و در پس لنزی با دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت Quad Bayer پشتیبانی کرده و به همین دلیل عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

همان طور که در بالا مشاهده کردید دوربین اصلی هر دو گوشی شرایط کاملا یکسان و سنسور کاملا مشابهی دارند و انتظار داریم کیفیت نهایی تصاویر نیز یکسان یا بسیار نزدیک به هم باشد.

کیفیت تصاویر ثبت شده با این دو گوشی به نسبت قیمت بسیار مناسب و رضایت بخش است. عکس‌ها جزئیات کافی دارند از رنج دینامیکی گسترده‌ای بهره می‌برند. به غیر از این موارد شارپنس و وایت بالانس و کنتراست این تصاویر نیز رضایت بخش و مناسب است تا به این ترتیب کیفیت عکس‌های دوربین اصلی هر دو گوشی را خوب بدانیم.

دوربین فوق عریض

گلکسی A12 دوربین فوق عریضی ۵ مگاپیکسلی دارد در صورتی که A21s از سنسوری ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. به همین دلیل هم در حالی که عکس‌های فوق عریض A12 کیفیت خوبی ندارند گلکسی A21s خوب عمل کرده و تصاویر مناسبی به ثبت می‌رساند.

عکس‌های فوق عریض A12 به صورت نرم و با نویز نسبتا زیاد ثبت می‌شوند و جزئیات نیز در سطح قابل قبولی قرار ندارد. از طرف دیگر تصاویر فوق عریض A21s جزئیات کافی، رنگ‌های نسبتا دقیق و همچنین نویز کمتر دارند و به این ترتیب این کهکشانی برنده‌ی این بخش خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
تفاوت اندروید ۱۰ و ۱۱

 

دوربین سلفی

سازنده کره‌ای برای دوربین سلفی A12 سنسور ۸ مگاپیکسلی و برای A21s سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی در نظر گرفته است. اما قطعا از روی رزولوشن بیشتر سنسور نمی‌توان این دوربین را قضاوت کرد و در عمل نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.

دوربین سلفی A12 با وجود داشتن سنسوری با رزولوشن کمتر بهتر از رقیب عمل می‌کند و عکس‌های این گوشی کنتراست بهتر و جزئیات بیشتری دارند. در طرف دیگر جزئیات‌ سلفی‌های A21s خوب نیست و رنگ‌های به صورتی بی رنگ و رنگ پریده ثبت می‌شوند.

البته که در کل سلفی هیچ یک از این دو گوشی چندان خوب نیست اما اگر بخواهیم یک گوشی را برنده بدانیم به طور حتم آن گوشی A12 خواهد بود.

پرتره

پرتره‌های این دو گوشی با دوربین اصلی گرفته می‌شود و لنز تشخیص عمق میدان با سنسور ۲ مگاپیکسلی تنها وظیفه دارد تا سوژه‌ها را از پس‌زمینه تشخیص داده و این دو مورد را به درستی از هم برش بزند.

عکس‌های پرتره هر دو گوشی با وجود این که با دو محصول اقتصادی مواجه هستیم بسیار خوب هستند؛ چرا که برش سوژه‌ از پس زمینه دقت نسبتا بالایی دارد و سوژه‌ها نیز با جزئیات مناسب و کافی به ثبت می‌رسند.

تصاویر پرتره‌ای که با این دو کهکشانی می‌گیرید شما را راضی خواهند کرد اما نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

ماکرو

دوربین ماکرو هر دو گوشی سنسوری ۲ مگاپیکسلی دارد و خبری هم از فوکوس خودکار نیست. این یعنی برای گرفتن عکس ماکرویی با فوکوس صحیح باید چندین تصویر به ثبت برسانید.

کیفیت نهایی این عکس‌ها اگر فوکوس صحیح باشد قابل قبول است و می‌توانید با این دو گوشی عکی‌های کلوزآپ مناسبی بگیرید. این تصاویر جزئیات قابل قبولی دارند و دقت رنگ هم خوب است.

گوشی a12 بهتر است یا a21s؟

از آنجایی که در بیشتر بخش‌ها این دو برادر عملکرد کم و بیش یکسانی از خود نشان می‌دهند چندان ساده نیست که یک گوشی را برتر از دیگری دانست و یکی را پیشنهاد داد.

از نظر طراحی A12 ظاهر جدیدتری دارد و در بخش نمایشگر عملکرد دو گوشی دقیقا یکسان است. در بخش نرم افزاری و سخت افزاری نیز تفاوت قابل توجهی بین آن‌ها دیده نمی‌شود و در بخش باتری نیز مشابه عمل می‌کنند.

از نظر دوربین هم تنها فوق عریض A21s بهتر از رقیب است و سلفی A12 بهتر از A21s و در دیگر دوربین‌ها عملکرد یکسان یا بسیار نزدیکی را ارائه می‌کنند.

به این ترتیب انتخاب بین این دو کمی سخت است. اگر ظاهر جدیدتر می‌خواهید و دوربین سلفی برایتان مهم است به سراغ A12 بروید و اگر دوربین فوق عریض و طراحی براق را ترجیح می‌دهید باید A21s را انتخاب کنید.

 

قیمت گوشی A21s با حافظه 64 و رم 4 گیگابایت

 

قیمت این دو کهکشانی چقدر است؟ هر دو در دسته‌ی محصولات اقتصادی قرار می‌گیرند و با بودجه نسبتا کم هم می‌توان این دو گوشی را خریداری کرد. البته A21s مقداری گران‌تر است.

ارزش خرید کدام گوشی بیشتر است؟ با توجه به این که قیمت A12 مقداری کمتر است و ظاهر جدیدتری هم دارد ارزش خرید آن بیشتر به نظر می‌رسد.

این دو گوشی حسگر اثر انگشت دارند؟ بله، حسگر A12 به صورت ادغام شده با دکمه‌ی پاور درآمده و A21s حسگری به روی قاب پشتی دارد.

 بین سامسونگ گلکسی A21s و گلکسی A12  کدام برای عکس‌برداری و فیلم‌‌برداری مناسب است؟ با اینکه هر دو گوشی گلکسی A21s و A12 به دوربین چهارگانه و سنسور 48 مگاپیکسلی مجهز شده‌اند، گوشی A21s در بخش عکس‌برداری و فیلم‌برداری عملکرد مناسب‌تری دارد.

بین سامسونگ گلکسی A21s و گلکسی A12  کدام برای انجام بازی قوی‌تر است؟ گوشی سامسونگ گلکسی A21s به تراشه اگزینوس 850 مجهز شده است که در مقایسه با گوشی A12 که به تراشه Helio P35 مجهز شده عملکرد قابل قبول‌تری را ارائه می‌دهد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. محمد آریانفر

    الان که مدل a12 ناچو اومده، تفاوت این دو تا مدل چطوریه؟ a12 ناچو بهتر هست یا a21?

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-a12-%d8%a8%d8%a7-a21s/
ads
ads