داغ ترین ها :
مقایسه گلکسی A12 با گلکسی A50؛ میانرده قدیم یا اقتصادی جدید؟

مقایسه گلکسی A12 با گلکسی A50؛ میانرده قدیم یا اقتصادی جدید؟

یکی از سوالاتی که همیشه در دنیای گوشی‌های هوشمند مطرح می‌شود این است که گوشی قدیمی بالارده بگیریم یا جدید میانرده؟ یا به عنوان مثال پرچمدار سال قبل را خریداری کنیم یا قاتل پرچمدار امسال را؟ این بحث همیشه بین کاربران داغ بوده و افراد مختلف به این پرسش پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند، اما واقعا جواب درست چیست؟ در این مطلب قصد داریم دو گوشی گلکسی A50 و گلکسی A12 را با هم مقایسه کنیم. یعنی یک گوشی میانرده تقریبا دو سال قبل با یک گوشی اقتصادی حال حاضر بازار موبایل؛ در ادامه با تکنولایف همراه باشید تا با هم این گوشی a12 و a50 را مقایسه کنیم، شاید برنده مشخص شود.

 

برای مشاهده موجودی گوشی های جدید Samsung، لیست قیمت گوشی سامسونگ را بررسی کنید.

 

طراحی و کیفیت ساخت

اول از همه به سراغ طراحی گلکسی A50 می‌رویم که شکل و شمایلی قدیمی‌تر از A12 دارد و دقیقا طبق استاندارهای قبلی سامسونگ ساخته شده است. A50 نسل قبلی A51 و دو نسل قبل A52 به حساب می‌آید.

سامسونگ در ساخت A50 از پلاستیک استفاده کرده و قاب پشتی این گوشی طراحی کاملا براقی دارد. البته که این قاب پشتی طراحی ساده‌ای نداشته و زمانی که نور به آن بتواند به زیبایی به روی این قاب پخش می‌شود و جلوه‌ی ویژه‌ای به این کهکشانی می‌بخشد.گوشی a50 سامسونگ

به روی قاب پشتی A50 سه دوربین با چیدمان زیر هم به چشم می‌آید و فلش هم این لنزها را همراهی می‌کند. کمی پایین‌تر از لنزها و در میانه‌ی بالایی گوشی لوگوی سامسونگ نیز به چشم می‌آید و خودنمایی می‌کند.

لبه‌های قاب پشتی در محلی که به فریم اطراف متصل می‌شود انحنای کمی دارد تا گوشی بهتر در دست قرار بگیرد و حس مطمئن‌تری داشته باشد. فریم پلاستیکی اطراف این گوشی در سمت راست از دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا از میکروفون دوم، در سمت چپ از خشاب سیم کارت و در پایین از جک ۳.۵ میلی متری صدا، اسپیکر، درگاه Type C و میکروفون اصلی میزبانی می‌کند.گوشی a12

در طرف مقابل گلکسی A12 چه شرایطی دارد؟ این گوشی نیز از قاب پشتی پلاستیکی استفاده می‌کند اما با این تفاوت که قاب پشتی این گوشی طراحی مات داشته و به صورت دو تکه طراحی شده است. قسمت بالایی خطوط مورب را شامل می‌شود و قسمت پایینی طراحی ساده‌ای داشته و لوگوی سامسونگ را درون خود جای داده است.

طبق طراحی جدید سامسونگ لوگو از میانه‌ی بالایی به قسمت پایینی انتقال پیدا کرده تا کمتر طراحی گوشی را تحت الشعاع قرار دهد. فریم دوربین‌های گلکسی A12 چیدمان دو در دو داشته و درون یک مربعی قرار گرفته است تا ظاهر مدرن‌تری به گوشی هدیه کند.

این قاب نیز در لبه‌ها انحنای بسیار کمی دارد اما در مقایسه با A50 این انحنا کمتر بوده و در واقع A50 بهتر در دست قرار می‌گیرد. فریم کناری A12 نیز از جنس پلاستیک است و در سمت راست از دکمه پاور یکپارچه با حسگر اثر انگشت و دکمه‌های ولوم میزبانی می‌کند.گلکسی a50

در بالای این کهکشانی میکروفون دوم قرار گرفته و در سمت چپ خشاب سیم کارت و کارت حافظه جانبی دیده می‌شود. در نهایت لبه‌ی پایینی نیز شلوغ‌ترین بخش بوده و اسپیکر، میکروفون، درگاه Type C و جک ۳.۵ میلی متری صدا را شامل می‌شود.

از نظر ابعاد و وزن و ضخامت قطعا به یقین گلکسی A50 گوشی بهتر و برتر خواهد بود و ارگونومی بسیار بهتری نسبت به A12 دارد؛ چرا که A50 ضخامتی ۷.۷ میلی متری داشته و وزن آن تنها ۱۶۶ گرم است و در این در حالیست که A12 وزنی ۲۰۵ گرمی و ضخامتی ۸.۹ میلی متری دارد.

قاب جلویی دو گوشی اما بخشی است که شباهت بسیار زیادی به هم دارد؛ زیرا A12 از نمایشگری ۶.۵ اینچی استفاده می‌کند و برای A50 یک نمایشگر ۶.۴ اینچی در نظر گرفته شده است و هر دو از ناچ قطره‌ای برخوردار هستند.مقایسه گوشی a12 با a50

نسبت نمایشگر به بدنه در A12 حدود ۸۲ درصد و برای A50 حدود ۸۵ درصد است و این به سادگی نشان می‌دهد که کهکشانی قدیمی‌تر حاشیه‌های کمتری دارد و این حس بسیار بهتری هنگام مشاهده‌ی محتوا به شما انتقال می‌دهد.

در نهایت اما کدام گوشی در این بخش برنده خواهد بود؟ گلکسی A12 دی ان ای نسل جدید را دارد و از طراحی مات استفاده می‌کند که هنگام در دست گرفتن حس بسیار بهتری دارد و همچنین زیبایی بیشتری نیز برای گوشی به ارمغان می‌آورد.

از طرف دیگر A50 از نظر ارگونومی محصول به مراتب بهتری به حساب می‌آید و اگر وزن و ضخامت گوشی برای شما اهمیت دارد قطعا A50 انتخاب بهتری نسبت به بردار دیگر خواهد بود. پس انتخاب برنده در بخش طراحی را بر عهده شما می‌گذاریم.

 

 

صفحه نمایش

بخش صفحه نمایش جایی است که این دو گوشی اختلاف بسیار زیادی با یکدیگر پیدا می‌کنند و یکی دیگری را به راحتی شکست می‌دهد. گلکسی A50 از یک نمایشگر ۶.۴ اینچی از نوع سوپر امولد استفاده می‌کند و رزولوشن FHD+ و همچنین تراکم ۴۰۳ پیسکل بر هر اینچ برای آن در نظر گرفته شده است.

در طرف دیگر گلکسی A12 نمایشگری ۶.۵ اینچی از نوع IPS LCD دارد که از رزولوشن HD+ برخوردار بوده و تراکم پیکسلی ۲۷۰ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. هر دو نمایشگر از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی استفاده می‌کنند و حداکثر روشنایی A12 در حالت خودکار به ۴۷۰ نیت می‌رسد در حالی که این عدد برای A50 حدود ۵۵۰ نیت است.صفحه نمایش گوشی A12

همان طور که قطعا از مشخصات متوجه شده‌اید نمایشگر A50 هم از نظر نوع پنل و هم از نظر رزولوشن برتری قطعی نسبت به رقیب خود دارد و به راحتی هر چه تمام می‌تواند A12 را در این بخش شکست بدهد.

نمایشگر A50 روشنایی بیشتری هم دارد و این موضوع باعث می‌شود در محیط باز کمتر با دشواری برای مشاهده‌ی محتوا مواجه شوید. صفحه نمایش A50 برای مشاهده فیلم و بازی کردن و همچنین گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی کاملا ایده‌آل به حساب می‌آید (البته به غیر از نرخ نوسازی ۶۰ که البته دو سال پیش طبیعتا مرسوم نبوده).

از طرف دیگر نمایشگر A12 صرفا قابل قبول است و نمی‌توانیم آن را خوب بدانیم. محتوا در صفحه نمایش A50 بسیار شارپ‌تر و زنده‌تر به نمایش گذاشته می‌شود و شما همچنین می‌توانید از قابلیت‌هایی مثل AOD برخوردار شوید.

نمایشگر سوپر امولد A50‌ باعث می‌شود دارک مود بسیار جذاب‌تری را تجربه کنید و عمق رنگ مشکی بینهایت باشد. از طرفی البته نمایشگر A12 رنگ سفید دقیق‌تری تولید می‌کند در این زمینه برتری دارد.

در تنظیمات صفحه نمایش گلکسی A50 می‌توانید بین دو گزینه Vivid (رنگ‌های اغراق شده) و Natural (رنگ‌های طبیعی) یکی را انتخاب کنید و یا گزینه‌ی سوم را برگزینید و به صورت دستی به تنظیم نمایشگر بپردازید.مقایسه گوشی a50 با a12 سامسونگ

حالت Vivid رنگ‌ها را به صورت اغراق شده و غلیظ‌تر از واقعیت به شما نمایش می‌دهد و گوشی های امولد سامسونگ به صورت پیش فرض به روی این حالت قرار دارند. اگر رنگ بندی طبیعی‌تر صفحه نمایش را ترجیح می‌دهید حتما گزینه Natural را انتخاب کنید تا رنگ‌ها تا حد ممکن به حالت واقعی خود نزدیک شوند.

در نهایت باید گفت در بخش نمایشگر گلکسی A50 به مراتب بهتر از A12 است و باید این محصول را برنده حتمی این بخش در نظر بگیریم. پس اگر نمایشگر برای شما مهم است حتما کهکشانی قدیمی‌تر را برای خرید در نظر داشته باشید.

 

فناوری های صفحه نمایش موبایل را بیشتر بشناسید:

بهترین صفحه نمایش گوشی

 

اسپیکر

هر دو گوشی از اسپیکرهای تکی استفاده می‌کنند و خبری هم از صدای استریو نیست. گلکسی A50 اسپیکر بهتری دارد و اسپیکر این گوشی صدای بلندتر و همچنین واضح‌تری تولید می‌کند.

هرچند اسپیکر هر دو گوشی در مقایسه با گوشی‌های مجهز به اسپیکر استریو عملکرد چندان خوبی ندارند اما به طور کلی باید برنده‌ی این بخش را هم گلکسی A50 در نظر بگیریم.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A12 به صورت پیش فرض از One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کند. گلکسی A50 نیز قابلیت بروزرسانی به این نسخه را دارد و این یعنی شما می‌توانید تجربه‌ی کاملا مشابهی از نظر نرم افزاری بین A12 و A50 داشته باشید.

البته از آنجایی که A12 دو سال بعد از A50 به بازار عرضه شده قطعا حداقل یک بروزرسانی بیشتر از این گوشی دریافت خواهد کرد و این یعنی شما برای مدت زمان طولانی‌تری می‌توانید از یک گوشی بروز استفاده کنید.

گلکسی A50 به احتمال بسیار زیاد بروزرسانی جدید یعنی One Ui 4 بر مبنای اندروید ۱۲ را دریافت نخواهد کرد و در این بحث قطعا A12 برتری خواهد داشت و چون گوشی جدیدتری است برای مدت طولانی‌تری آپدیت می‌شود.مقایسه A12 با A50

رابط کاربری سامسونگ عملکرد بسیار خوبی دارد و امکانات بسیار زیادی را برای کهکشانی‌های کره‌ای‌ها به ارمغان می‌آورد. این رابط کاربری تقریبا به بلوغ رسیده و پایداری خوبی در عملکرد آن دیده می‌شود. شما می‌توانید بخش‌های مختلف این رابط کاربری را بسته به سلیقه خود شخصی سازی کنید و یا ابعاد ایکون‌ها را تغییر دهید.

سامسونگ در امر بروزرسانی‌ها نیز بهتر از قبل شده و در حال حاضر چند وقت یک بار برای رابط کاربری خود بروزرسانی‌های امنیتی را عرضه می‌کند تا این محصولات در برابر مشکلات احتمالی ایمن شوند.

 

قیمت گوشی A12 ناچو

 

 

عملکرد سخت افزار

گلکسی A50 از تراشه‌ی ۱۰ نانومتری خود شرکت سامسونگ یعنی اگزینوس 9610 استفاده می‌کند. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Coretx-A73 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز را در برمی‌گیرد و برای پردازش‌های گرافیکی به پردازنده Mali-G72 مجهز شده است.

این چیپست را ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم همراهی می‌کند. عملکرد سخت افزاری این گوشی برای انجام کارهای روزمره مناسب بوده ولی نمی‌توانید به روی آن برای انجام کارهای سنگین و همچنین بازی‌های گرافیکی حساب باز کنید.

یکی از ایرادات تراشه این گوشی را می‌توان داغ شدن آن به حساب آورد و زمانی هم که تراشه داغ بشود پایداری عملکرد خود را از دست خواهد داد و عملکرد آن به سطح پایین‌تری خواهد رسید.قاب پشتی گلکسی A12

از طرف دیگر سامسونگ برای تأمین قدرت گوشی جدید خود به سراغ تراشه هیلو P35 رفته است. این تراشه ۱۲ نانومتری هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 2.35 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز دارد و از پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 بهره می‌برد.

برای A12 نسخه‌های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی حافظه داخلی و ۲، ۳، ۴ و ۶ گیگابایتی حافظه رم در نظر گرفته شده است. قدرت سخت افزاری این گوشی نیز برای انجام کارهای روزمره مناسب است اما این کهکشانی نیز نمی‌تواند پردازش‌های سنگین را به خوبی انجام دهد.

به طور کلی قدرت سخت افزاری گلکسی A50 نسبت به A12 کمی بهتر است ولی این گوشی بیشتر از رقیب داغ می‌کند و پس از کمی استفاده شاید عملکرد آن‌ها مشابه شود. در نهایت هیچ یک از این دو گوشی در بخش سخت افزاری خوب نیستند و اگر قصد انجام بازی و پردازش‌های سنگین را دارید باید به سراغ محصولات دیگری بروید.

 

قیمت گوشی A12 با ظرفیت 128 گیگابایت

 

باتری و امنیت

سامسونگ برای تغذیه کردن گلکسی A12 به سراغ باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی رفته است که این ظرفیت برای نمایشگر HD و سخت افزار نه چندان قوی بسیار مطلوب به نظر می‌رسد و در عمل هم شارژ دهی بسیار خوبی دارد. این گوشی می‌تواند با استفاده عادی بین ۱.۵ تا ۲ روز کامل دوام بیاورد که عملکرد عالی است.

از طرف دیگر A50 با وجود نمایشگر FHD و سوپر امولد و قدرت سخت افزاری بیشتر باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد و طبیعتا انتظار می‌رود که مدت زمان کمتری نسبت به رقیب دوام بیاورد.

در استفاده عادی A50 تنها می‌تواند یک روز شما را همراهی کند و شارژ دهی این محصول چندان عالی نیست. درواقع در زمینه شارژ دهی A12‌ با اختلاف می‌تواند برادر خود را شکست دهد.

هر دو گوشی از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل انتظار داریم مدت زمات شارژ شدن آن‌ها نیز کمی طولانی باشد. گلکسی A50 در مدت حدود ۲ ساعت از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود و این مدت برای A12 حدود ۳ ساعت است.

به طور کلی در زمینه شارژ دهی برنده‌ی این بخش A12 خواهد بود و از نظر سرعت شارژ شدن A50 به نسبت رقیب برتری دارد. اما در نهایت قطعا A12 برنده‌ی بخش باتری خواهد بود.

و اما به سراغ بخش امنیت دو کهکشانی برویم. برای هر دو گوشی دو روش حسگر اثر انگشت و همچنین تشخیص چهره دو بعدی به کمک دوربین سلفی در نظر گرفته شده است.

روش تشخیص چهره در هر دو گوشی عملکرد خوبی و مناسبی داشته و می‌تواند چهره کاربر را به خوبی تشخیص دهد اما از نظر امنیت خیلی نمی‌توان به روی این روش حساب باز کرد و پیشنهاد می‌کنیم به سراغ روش دوم یعنی حسگر اثر انگشت بروید.

حسگر اثر انگشت گلکسی A50 زیر نمایشگر قرار گرفته و اپتیکال است. این حسگر عملکرد چندان عالی ندارد و کمی سخت و دیر می‌تواند انگشت شما را تشخیص دهد و شاید کمی در این قسمت با مشکل مواجه شوید.سنسور اثر انگشت

البته این بدین معنا نیست که این گوشی نمی‌تواند انگشت شما را شناسایی کند ولی کمی باید بیشتر منتظر بمانید تا روند شناسایی انجام شود و همیشه هم این اتفاق به درستی رخ نمی‌دهد.

حسگر اثر انگشت گلکسی A12 اما به کلید پاور منتقل شده و به صورت یکپارچه با آن درآمده است. این حسگر عملکرد سریع و دقیقی دارد و می‌توان به روی عملکرد خوب آن حساب باز کرد.

پس به در نهایت باید در بخش امنیت نیز گلکسی A12 را کهکشانی بهتری در نظر بگیریم و با وجود این که حسگر زیر نمایشگر محل مناسب‌تری دارد اما از نظر عملکرد چندان رضایت بخش نیست.

 

قیمت گوشی A12 با ظرفیت 64 گیگابایت

 

دوربین

گلکسی A50 از سه دوربین با چیدمان زیر هم استفاده می‌کند. از طرف دیگر گلکسی A12 چهار دوربین با چیدمان دو در دو دارد و این لنزها نیز درون یک فریم مربعی شکل قرار گرفته‌اند. در ادامه دوربین‌های مختلف این دو کهکشانی را با هم مقایسه خواهیم کرد.

دوربین اصلی

گلکسی A50 دوربین اصلی با سنسور ۲۵ مگاپیکسلی مدل Sony IMX576 Exmor RS با اندازه 1/2.78 اینچی و اندازه پیکسل 0.9 میکرونی دارد و در پس یک لنز ۲۵ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین‌های از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی کرده و تصاویر پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

در طرف مقابل سامسونگ برای A12 دوربین اصلی با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی مدل Samsung S5KGM2 در نظر گرفته که این سنسور اندازه 1/2 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی داشته و در پس لنزی با دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت Quad Bayer پشتیبانی کرده و به همین دلیل عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.دوربین گوشی A12

عکس‌های گرفته شما با دوربین A12 کیفیت بهتری نسبت به رقیب دارند؛ چرا که نویز کمتری در این تصاویر دیده می‌شود و همچنین جزئیات بهتری را مشاهده می‌کنیم. به علاوه رنج دینامیکی و شارپنس نیز در عکس‌های A12 مقداری بهتر است و همه‌ی این موارد در کنار هم باعث می‌شود تا دوربین اصلی A12 را برتر از رقیب بدانیم.

هر دو گوشی همچنین می‌تواند تا نهایت کیفیت FHD ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند که در این بخش نیز گلکسی A12 مقداری بهتر از رقیب خود عمل می‌کند.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض A50 سنسوری ۸ مگاپیکسلی با اندازه 1/4.0 اینچی و اندازه پیکسل 1.12 میکرونی داشته و در پشت یک لنز ۱۳ میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است.

در طرف مقابل دوربین فوق عریض گلکسی A50 از سنسوری ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد. در ابتدا باید گفت که دوربین فوق عریض A50 مشکلی بزرگ دارد و آن هم این است که اعوجاج لبه‌های تصاویر تصحیح نمی‌شود و همین باعث می‌شود شما عکس فوق عریض خوبی تحویل نگیرید.

دوربین فوق عریض A12 اما چنین مشکلی نداشته و اعوجاج موجود در تصاویر این گوشی به خوبی تصحیح می‌شود. همین موضوع در کنار جزئیات بهتر تصاویر A12 باعث می‌شود در این بخش نیز کهکشانی جدید را برنده اعلام کنیم.

دوربین سلفی

سلفی A50 سنسوری ۲۵ مگاپیکسلی و سلفی A12 سنسوری ۸ مگاپیکسلی دارد. کیفیت سلفی‌های A50 بهتر از رقیب بوده و این عکس‌ها دقت رنگ بیشتر و جزئیات بهتری دارند. البته دوربین سلفی هر دو گوشی در نور روز قابل قبول و مناسب هستند و در نور کم خیلی نمی‌توانید به روی آن‌ها حساب کنید.

پرتره

گلکسی A50 سنسور تشخیص عمق میدان ۵ مگاپیکسلی دارد و این سنسور برای گوشی رقیب ۲ مگاپیکسلی است. هر دو گوشی می‌توانند در شرایط نوری خوب پرتره‌های باکیفیتی به ثبت برسانند اما در این زمینه A50 مقداری بهتر عمل می‌کند و بسیار خوب می‌تواند سوژه را از پس‌زمینه تفکیک کند.

ماکرو

گلکسی A12 سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی دارد و در A50 خبری از این سنسور نیست. عکس‌های ماکرو A12 کیفیت خوبی ندارند و همچنین شما برای داشتن عکسی با فوکوس صحیح باید تلاشی بسیاری به کار بگیرید.

در نهایت کیفیت این تصاویر خوب نیست و جزئیات کمی در آن‌ها به چشم می‌آید و بیشتر برای بحث فان می‌توانید از این دوربین استفاده کنید.

 

شاید علاقه‌مند باشید:

بهترین گوشی تا 5 میلیون تومان

 

جمع بندی

پس از خواندن مطلب مقایسه گوشی متوجه می‌شوید که انتخاب بین این دو محصول ساده است و این موضوع مستقیما به نیازهای شما باز می‌گردد. اگر به گوشی خوش دست‌تر نیاز دارید که نمایشگری خوب داشته باشد باید به سراغ گلکسی A50 بروید.

از طرف دیگر اگر شارژ دهی باتری و دوربین اصلی و فوق عریض برای شما اهمیت دارد بهتر است گلکسی A12 را خریداری کنید. اما در پایان از شما سوال می‌کنیم، کدامیک را از بین این دو ترجیح می‌دهید و همچنین به طور کلی گوشی جدید میانرده بهتر است یا قدیمی و بالارده؟

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-a12-%d8%a8%d8%a7-a50/
ads
ads