داغ ترین ها :
هارد لپ تاپ کجاست و مشخصات آن را چطور ببینیم؟

هارد لپ تاپ کجاست و مشخصات آن را چطور ببینیم؟

درست است که در دنیای امروز فضاهای ابری بسیار محبوب شده‌اند و به خصوص به دلیل بهبود سرعت اینترنت بسیاری از کاربران به جای خرید هارد دیسک به سراغ فضای ابری می‌روند و اطلاعات خود را در فضای ابری ذخیره می‌کنند تا از بابت از دست رفتن اطلاعات آسوده خاطر باشند. در ایران به دلیل سرعت اینترنت کمتر نسبت به دیگر نقاط جهان و همچنین هزینه نسبتا بالای تهیه اشتراک فضای ابری باید به سراغ هارد دیسک‌ها برویم. اما شما می‌دانید هارد لپ تاپ کجاست؟ آیا می‌دانید مشخصات هارد لپ تاپ را از کجا بفهمیم؟ در ادامه این مطلب به شما محل قرار گیری هارد در لپ تاپ‌های مختلف را بیان می‌کنیم و در نهایت به این موضوع می‌پردازیم که از چه طریق باید مشخصات هارد لپ تاپ را مشاهده کنیم.

 

اگر نیاز به هارد اکسترنال دارید یا می‌خواهید لپ تاپ با حافظه داخلی بیشتری بخرید، از فروشگاه ما دیدن کنید.

 

هارد دیسک چیست؟

هارد دیسک قطعه‌ای برای ذخیره سازی اطلاعات به روی لپ تاپ یا کامپیوتر است و به دو صورت کلی اینترنال و اکسترنال به فروش رسیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هارد دیسک‌های اینترنال همان طور که از نامشان مشخص است درون لپ تاپ یا کامپیوتر قرار می‌گیرند و هاردهای اکسترنال دقیقا حالتی عکس دارند.

این یعنی هارد دیسک‌های اکسترنال تنها در زمان نیاز به لپ تاپ متصل شده و سپس جدا می‌شوند و در واقع به صورتی دائمی به سیستم متصل نیستند. این مطلب در مورد هارد دیسک‌های اینترنال لپ تاپ است.

هارد دیسک چند نوع دارد؟

همان طور که بالاتر نیز اشاره کردیم در این مطلب به هارد دیسک لپ تاپ می‌پردازیم و فعلا به سراغ هارد اکسترنال و هارد مخصوص سیستم‌های گیمینگ و … نمی‌رویم. به طور کلی هارد دیسک اینترنال لپ تاپ دو مدل HDD و SSD دارد.

مدل HDD که مخفف hard disk drive است مدل قدیمی‌تر و سنتی هارد دیسک‌ها است و برای خواندن و نوشتن اطلاعات از دیسک مکانیکی چرخان استفاده می‌کند. در طرف دیگر SSD یا solid state drive که نوع جدید هارد دیسک‌ها است از تراشه‌های مموری برای نوشتن و خواندن اطلاعات استفاده می‌کند و همین باعث می‌شود سرعت بسیار بیشتری داشته باشد.

اما در حالت کلی و در طول استفاده تفاوت این دو نوع هارد چه مواردی است؟ در ادامه به طور کامل برتری هر کدام نسبت به دیگری را شرح می‌دهیم.

  1. سرعت: فاکتور سراعت جایی است که هارد SSD با اختلاف برنده می‌شوند و شرایط بهتری به نسبت هارد HDD دارد. سیستم‌هایی را هارد SSD بسیار سریع‌تر بوت می‌شوند و لود برنامه‌ها و بازی‌ها نیز بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و مهم‌تر این که جایجایی اطلاعات با سرعت بسیار بهتری انجام می‌شود.
  2. طول عمر: جالب است بدانید که از نظر طول عمر وضعیت هاردهای HDD بهتر است و مدت زمان طولانی‌تری برای شما کار می‌کنند. هاردهای SSD طول عمر مشخصی دارند و به مرور کند شده و در نهایت از کار می‌افتند در صورتی که در حالت کلی این اتفاق برای هارد HDD رخ نمی‌دهد. پس از نظر طول عمر قطعا هارد HDD برنده است.
  3. قیمت: به طور حتم برنده این بخش نیز هارد قدیمی‌تر یعنی HDD است. هاردهای SSD قیمت بسیار بیشتری دارند و از این نظر با اختلاف هارد HDD را می‌توان برتر دانست و اگر برای شما سرعت چندان اهمیت ندارد و تنها به دنبال فضای ذخیره سازی بیشتر هستید به سراغ هارد HDD بروید.
  4. مقاومت: از نظر مقاومت شاید بتوان هارد SSD را برتر دانست؛ چرا که به عنوان مثال اگر در طول کار کردن هارد HDD لپ تاپ را جابجا کنید ممکن است به هارد آسیب جدی وارد شوید زیرا داخل هارد HDD دیسک مکانیکی در حال کار کردن است. این اتفاق برای هارد SSD رخ نمی‌دهد و این نوع هارد در برابر وارد شدن شک هم عملکرد بهتری دارد.
  5. فضای ذخیره سازی: از نظر فضای ذخیره سازی هارد HDD شرایط بهتری دارد و شما با پرداخت هزینه کمتر می‌توانید فضای بیشتری خریداری کنید.

در نهایت باید به سراغ هارد SSD بروید اگر می‌خواهید لپ تاپ بسیار سریع‌تر بوت شود و بالا بیاید، برنامه‌ها و بازی‌ها با سرعت بالاتری باز شوند و دیتا با سرعت بالاتری منتقل شود.مشخصات هارد لپ تاپ کجاست

به سراغ هارد HDD بروید اگر می‌خواهید دیتایی مانند فیلم و سریال و فایل‌های مختلف را ذخیره کنید و خیلی هم قصد جابجایی این فایل‌ها را ندارید.

 

بهترین برندهای هارد External:
بهترین هارد اکسترنال

 

چه نیازی هست بدانیم هارد لپ تاپ کجا قرار دارد؟

اولین دلیلی که به تعویض هارد لپ تاپ نیاز پیدا می‌کنید خرابی هارد است. هارد دیسک اینترنال نیز مانند هر دستگاه دیگری ممکن است به دلایل مختلف خراب شود و عملکرد خود را از دست بدهد.

دلیل دیگر تعویض هارد دیسک HDD با هارد SSD است. در واقع اگر لپ تاپ شما جدید باشد و همچنین قیمت نسبتا بالایی داشته باشد احتمالا از ابتدا از هارد SSD بهره مند است یا از ترکیبی از دو هارد استفاده می‌کند.

اما اگر لپ تاپ قدیمی دارید و سرعت آن کم شده است یکی از بهترین راه کارها برای افزایش سرعت کلی لپ تاپ و سرعت بوت شدن تعویض هارد HDD یا هارد SSD قدیمی شده با هارد SSD جدید است.

به همین دلیل است که باید بدانید هارد لپ تاپ دقیقا در کجا قرار دارد تا بتوانید به آن دسترسی پیدا کرده و آن را تعویض کنید.

هارد دیسک لپ تاپ کجاست؟

هارد لپ تاپ را از کجا بفهمیم

هارد لپ تاپ را از کجا بفهمیم

جایگاه قرار گیری هارد دیسک لپ تاپ در برندهای مختلف و مدل‌های مختلف می‌تواند کاملا متفاوت باشد و به همین دلیل نیز ما تمام جاهایی که هارد لپ تاپ به طور کلی قرار می‌گیرد را در ادامه شرح می‌دهیم تا شما راحت‌تر بتوانید به هارد لپ تاپ خود برسید.

زیر لپ تاپ

اولین جایی که باید به دنبال جایگاه هارد دیسک لپ تاپ خود باشید قسمت زیر لپ تاپ است. لپ تاپ را برگردانید و به دنبال علامت کوچک هارد دیسک باشید. اگر هارد لپ تاپ شما پشت آن قرار گرفته باشد کار شما بسیار راحت است و به سادگی با باز کردن چند پیچ می‌توانید هارد قدیمی را با هارد جدید جایگزین کنید.

کنار لپ تاپ

برخی از لپ تاپ هارد را در کنار خود سمت چپ یا راست دارند و شما به سادگی و باز کردن چند پیچ می‌توانید به راحتی هارد را از لپ تاپ خارج کرده و هارد جدید را جایگزین کنید.

زیر درپوش کلی

در قسمت اول بیان کردیم که برخی از لپ تاپ‌ها هارد دیسک خود را در قسمت زیر قرار داده‌اند. برای دسترسی به هارد دیسک در این نوع لپ تاپ تنها لازم است درب جایگاه هارد را باز کنید.

نوع دیگر جایگاه هارد دیسک به این شکل است که شما مجبور می‌شوید تا درب پشتی لپ تاپ را به طور کلی باز کنید تا به بخش هارد دیسک برسید. برای این که مستقیم از محل قرار گیری هارد لپ تاپ خود آگاه شوید تنها کافیست مدل آن را گوگل کرده و به دنبال جایگاه هارد بگردید.

 

 

مشخصات هارد لپ تاپ کجاست؟

هارد لپ تاپ کجاست

هارد دیسک لپ تاپ کجاست

برای مشاهده مشخصات هارد لپ تاپ خود در قسمت سرچ پایین سمت چپ عبارت System information را وارد کرده و سپس به روی آن کلیک کنید. در صفحه باز شده به بخش Components بروید و به روی گزینه Storage کلیک کنید.

حال در زیر بخش‌های Disks و Drives می‌توانید مشخصات کامل هارد لپ تاپ یا سیستم خود را مشاهده کنید.

 

برای خرید هارد دیسک اینترنال می توانید به فروشگاه تکنولایف مراجعه کنید.

 

سرعت هارد را چگونه تست کنیم؟

یکی از بهترین برنامه‌های موجود برای انجام این کار crystaldiskmark است که می‌توانید آن را از این لینک دانلود و نصب کنید. این برنامه در عین ساده بودن به شما امکانات بسیار متفاوتی برای سنجش سرعت هارد و در واقع سلامت هارد SSD می‌دهد.

 

آموزش تبدیل دیسک MBR به GPT:
تبدیل mbr به gpt

 

سوالات متداول

هارد دیسک چیست؟ هارد دیسک قطعه‌ای برای ذخیره سازی اطلاعات به روی لپ تاپ یا کامپیوتر است و به دو صورت کلی اینترنال و اکسترنال به فروش رسیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هارد دیسک‌های اینترنال همان طور که از نامشان مشخص است درون لپ تاپ یا کامپیوتر قرار می‌گیرند و هاردهای اکسترنال دقیقا حالتی عکس دارند.

هارد دیسک چند نوع دارد؟ به طور کلی هارد دیسک اینترنال لپ تاپ دو مدل HDD و SSD دارد. مدل HDD که مخفف hard disk drive است مدل قدیمی‌تر و سنتی هارد دیسک‌ها است و برای خواندن و نوشتن اطلاعات از دیسک مکانیکی چرخان استفاده می‌کند. در طرف دیگر SSD یا solid state drive که نوع جدید هارد دیسک‌ها است از تراشه‌های مموری برای نوشتن و خواندن اطلاعات استفاده می‌کند و همین باعث می‌شود سرعت بسیار بیشتری داشته باشد.

چه نیازی هست بدانیم هارد لپ تاپ کجا قرار دارد؟ اولین دلیلی که به تعویض هارد لپ تاپ نیاز پیدا می‌کنید خرابی هارد است. هارد دیسک اینترنال نیز مانند هر دستگاه دیگری ممکن است به دلایل مختلف خراب شود و عملکرد خود را از دست بدهد. دلیل دیگر تعویض هارد دیسک HDD با هارد SSD است. اگر لپ تاپ قدیمی دارید و سرعت آن کم شده است یکی از بهترین راه کارها برای افزایش سرعت کلی لپ تاپ و سرعت بوت شدن تعویض هارد HDD یا هارد SSD قدیمی شده با هارد SSD جدید است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa/
ads
ads