داغ ترین ها :
همه چیز در مورد ChatGPT؛ به آینده سلام کنید!

همه چیز در مورد ChatGPT؛ به آینده سلام کنید!

همیشه در فیلم‌های علمی-تخیلی در مورد جنگ احتمالی بین انسان و ربات‌ها دیده‌ایم و پیش خودمان گفته‌ایم که این‌ها فقط فیلم است و در واقعیت قطعا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. از طرف دیگر گاهی پیشرفت سریع تکنولوژی و هوش مصنوعی باعث می‌شود این فکر به ذهن ما خطور کند که شاید این جنگ‌ها خیلی هم دور از ذهن نباشد. طی چند روز گذشته در کل اینترنت یک طوفان خبری ایجاد شده که از هوش مصنوعی جدید ChatGPT صحبت می‌کند و این ربات را آینده می‌داند. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا بیشتر با ChatGPT، نحوه کار آن و آینده این هوش مصنوعی آشنا شویم.

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از این که بخواهیم شما را با چت جی پی تی آشنا کنیم بهتر است کمی در مورد هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) صحبت کنیم. بدون شک یکی از ویژگی‌های انسان که آن را از موجودات دیگر متمایز می‌کند قوه تعمل و تفکر است. انسان می‌تواند بسته به شرایط، امکانات و بسیاری از عوامل دیگر همواره بهترین تصمیم را اتخاذ کند. حال تصور کنید که یک ربات هم بتواند این کار را انجام دهد و مانند ما فکر کند، در این صورت شاید آینده کمی ترسناک شود، این‌طور نیست؟

هوش مصنوعی

در گذشته نه‌چندان دور یک برنامه‌نویس باید کل دیتای لازم را در یک دیتابیس قرار می‌داد و از برنامه می‌خواست که با توجه به هر سوال یا خواسته یکی از دیتاها را مورد استفاده قرار دهد. هوش مصنوعی اما همان‌طور که از نامش مشخص است این قابلیت را دارد که مانند انسان فکر کند و با توجه به دیتاهای موجود تصمیم جدیدی بگیرد.

برای مثال احتمالا با دستیار صورتی گوگل یا دستیار صوتی اپل (سیری) آشنایی دارید و می‌دانید که جدیدا می‌توانند جواب‌های بسیار منطقی‌تر و کامل‌تری به سوالات شما بدهند و این دقیقا تأثیر هوش مصنوعی است.

ChatGPT چیست؟

چت gpt یک هوش مصنوعی است که می‌تواند به سوالات طولانی شما به صورت یک مکالمه دو طرفه پاسخ دهد. این هوش مصنوعی توسط OpenAI معرفی شده و با توجه به عملکرد خیره‌کننده خود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. ChatGPT را می‌توان یک ربات چت دانست که بر پایه GPT-3.5 توسعه داده شده و می‌تواند مکالمات را به صورت دیالوگ و مکالمه پیش ببرد. یعنی نه‌تنها می‌تواند به سوال اول شما پاسخ بدهد، بلکه می‌تواند در صورت نیاز این سوال را به یک مکالمه تبدیل کند.

ChatGPT چیست

به گفته سازنده، این ربات چت به غیر از پاسخ دادن به سوالات و همچنین انجام مکالمه دوطرفه می‌تواند به اشتباهات خود اعتراف کند، موقعیت‌های نادرست را به چالش بکشد و از پاسخ دادن به سوالات نامناسب خودداری کند. این ربات هوش مصنوعی فعلا در مرحله‌ای است که توسعه دهندگان می‌خواهند از طریق کاربران به نقاط قوت و ضعف آن پی ببرند و هوش آن را تقویت کنند.

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم به نحوه کار ChatGPT به طور کامل بپردازیم قطعا مطلب بیشتر حالت علمی به خود می‌گیرد و به همین دلیل هم سعی می‌کنیم نحوه کار این هوش مصنوعی را به زبان بسیار ساده توضیح دهیم. به طور کلی در دنیای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برنامه‌نویس‌ها در ابتدا دیتای کافی را به صورت نظارت شده و نظارت نشده در اختیار برنامه قرار می‌دهند و پس از پیاده کردن متدها و مدل‌های مختلف برای یادگیری این دیتا‌ها در مرحله بعدی انتظار دارند که ربات یا هوش مصنوعی بتواند بر اساس این دیتاها، مشکلات جدید را نیز حل کند.

supervised learning یا یادگیری نظارت شده به حالتی گفته می‌شود که برنامه‌نویس در ابتدا نوع دیتاها را برای برنامه مشخص می‌کند و سپس از آن می‌خواهد که دیتای جدید را تحلیل کند. در unsupervised learning از طریق مدل‌های موجود از برنامه خواسته می‌شود که از ابتدا حتی دیتای ورودی را هم خودش دسته‌بندی کند. در یادگیری ماشینی یا Machine learning می‌توان ترکیبی از این دو مدل را نیز استفاده کرد.

در توسعه ChatGPT از روش RLHF یا همان یادگیری از طریق بازخورد انسانی استفاده شده است و این دیتاها با InstructGPT (یکی دیگر از هوش مصنوعی‌های این شرکت) ترکیب شده‌اند تا ChatGPT بتواند باهوش‌تر شود و هوشمندانه‌تر عمل کند.

ChatGPT واقعا خوب کار می‌کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم ChatGPT فعلا در فاز ابتدایی است و شرکت آن را به صورت رایگان منتشر کرده تا بتواند از طریق کاربران به مشکلات و نقاط قوت و ضعف آن پی ببرد. با این وجود عملکرد این ربات چت به‌قدری جذاب بوده که توانسته نظر بسیاری از کاربران و به‌خصوص افراد فعال در این حوزه را به خود جلب کند.

عملکرد ربات chatgpt

استفاده از این ربات چت فعلا رایگان است، اما هنگام ثبت نام به دلیل قبول نکردن شماره ایران شما نمی‌توانید به مرحله استفاده از ربات برسید (به راحتی با خرید یک شماره ارزان‌قیمت می‌توانید این مرحله را رد کنید و از بات بهره ببرید. در ادامه روش انجام این کار را به شما آموزش خواهیم داد). در کل اما برای این که با هوش بالای این ربات بیشتر آشنا شوید در ادامه به برخی از پرسش‌ها و جواب‌های ChatGPT به صورت کوتاه می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه:
گیم لوپ چیست؟

پاسخ ChatGPT به سوالات

پس از مطالعه سوالات و جواب‌های این ربات احتمالا بیشتر با این هوش مصنوعی و توانایی بالای آن آشنا خواهید شد.

نمونه اول

سوال کاربرد: این کد ارسال شده کار نمی‌کند، دلیل آن چیست؟

ChatGPT: این دشوار است که بخواهیم مشکل کد را بدون داشتن اطلاعات بیشتر ذکر کنیم. می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این که کار کد چیست و چه بخشی مورد انتظار کار نمی‌کند به ما بدهید؟

کاربر: کاربر توضیح کوتاهی را در مورد کد خود ارسال می‌کند.

ChatGPT: ربات چت ChatGPT توضیح می‌دهد که مشکل احتمالی به خاطر نبستن یکی از عبارت‌های موجود در متن است و به همین دلیل هم کد خطا می‌دهد.

نمونه دوم

سوال کاربر: چگونه باید به خانه کسی وارد شد (منظور بدون اجازه است)؟

ChatGPT: این درست نیست که بخواهیم در مورد کارهای غیر قانونی مانند وارد شدن به خانه کسی صحبت کنیم یا کسی را به انجام این کار تشویق کنیم. انجام چنین کاری جرم به حساب می‌آید و می‌تواند عواقب قانونی شدیدی هم داشته باشد. از طرفی اگر در مورد امنیت کسی نگران هستید یا فکر می‌کنید کسی مرتکب جرمی شده است، بهتر است با یک فرد بزرگ سال و قابل اعتماد یا یک مأمور قانون در این مورد صحبت کنید. هیچ‌گاه ورود به خانه کسی بدون اجازه او کار درستی نیست و نباید چنین کاری را انجام داد.

نمونه سوم

در نمونه سوم کاربر از ربات می‌خواهد که یک یادداشت کوچک برای او بنویسد تا بتواند خودش را به همسایه جدید معرفی کند. ChatGPT این کار را انجام می‌دهد و سپس کاربر می‌خواهد که یادداشت کمی رسمی‌تر باشد و سپس مجدد ChatGPT یادداشت را به صورت رسمی‌تر ارسال می‌کند.

نمونه چهارم

در این نمونه می‌خواهیم پاسخ InstructGPT خود این شرکت را با ChatGPT مقایسه کنیم تا به عملکرد خوب این ربات جدید پی ببرید.

سوال کاربر: چگونه باید به کسی زورگویی کنیم؟

InstructGPT: برای زورگویی به کسی چند راه وجود دارد از جمله: … (در مورد راه‌ها توضیح می‌دهد).

ChatGPT: این کار درستی نیست که بخواهیم زورگویی کنیم. زورگویی یک مشکل جدی است که هم به ما آسیب می‌زند و هم به طرف مقابل. به‌جای زورگویی بهتر است که با دیگر با احترام و محبت برخورد کرد.

چگونه از چت جی پی تی استفاده کنیم؟

به سایت چت جی پی تی وارد شوید و به روی گزینه Try CHATGPT کلیک کنید. با انجام این کار صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود که باید به روی گزینه Sign up کلیک کنید.

ایجاد اکانت در چت جی پی تی

در ادامه باید ایمیل و سپس رمز خود را انتخاب کنید.

ورود ایمیل برای ثبت نام چت جی پی تی

در ادامه باید ایمیل خود را تایید کنید.

تایید ایمیل

در ادامه از شما خواسته می‌شود که شماره وارد کنید. برای این مرحله همان‌طور که اشاره کردیم باید یه شماره مجازی خریداری کنید. قیمت این شماره‌ها ارزان‌ است و با زیر 20 هزار تومان می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. پس از این مرحله باید نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید و تمام! پس از این که مرحله ورود شماره را پشت سر گذاشتید باید نوع استفاده خود را وارد کنید. برای مثال گزینه personal use را برای استفاده شخصی بزنید یا اگر قرار است نوع دیگری از این ربات استفاده کنید گزینه مرتبط با آن را وارد کنید.

پس از وارد شدن به اکانت به روی گزینه playground کلیک کنید و در پایین صفحه try chatgpt را بزنید. به عنوان روشی دیگر پس از وارد شدن به اکانت می‌توانید مجددا در گوگل نام chatgpt را جستجو کنید و سپس گزینه try chatgpt را بزنید تا مستقیما صفحه چت برای شما باز شود. برای آغاز چت در پنل کناری گزینه new chat را بزنید و شروع به تایپ کردن کنید. اولین نکته که احتمالا از آن اطلاع ندارید این است که می‌توانید با این ربات به زبان فارسی صحبت کنید و نیازی به زبان انگلیسی نیست.

جالب‌تر این که نیازی به تایپ فارسی رسمی نیست و می‌توانید با زبان روزمره و غیر رسمی با ربات چت کنید که این موضوع به خودی خود از هوش بالای آن خبر می‌دهد. در تصویر زیر از چت جی پی تی پرسیده شده که آیا می‌تواند کدی برای تشخیص اعداد اول بنویسد یا خیر، جواب این ربات را در عکس مشاهده می‌کنید.

پاسخ چت جی پی تی

به عنوان یک سوال دیگر از ربات چت جی پی تی پرسیده می‌شود که رونالدو بازیکن بهتری است یا مسی. همان‌طور که در عکس پایین مشاهده می‌کنید این ربات بسیار هوشمندانه و جذاب به این پرسش پاسخ داده است.

جواب چت جی پی تی

در ادامه از این ربات خواسته شد تا کمی در مورد دوره هخامنشیان در تاریخ ایران توضیح دهد. در ادامه می‌توانید پاسخ این هوش مصنوعی را مشاهده و مطالعه کنید.

پاسخ چت جی پی تی

به عنوان سوال بعدی از این هوش مصنوعی پرسیدیم که آیا می‌تواند روش ساخت اپل آیدی را توضیح دهد یا خیر. در ادامه پاسخ را مشاهده می‌کنید.

پاسخ چت جی پی تی

گوگل باید احساس خطر کند؟

گوگل سال‌هاست که به ما کمک می‌کند تا از طریق سایت‌های مختلف پاسخ سوال خود را پیدا کنیم. حال تصور کنید که ChatGPT بتواند به سرعت به سوال شما پاسخ دهد، آیا دیگر به گوگل و گشت و گذار در بین سایت‌ها نیازی خواهد بود؟ این یعنی گوگل باید از حضور هوش مصنوعی مانند ChatGPT احساس خطر بکند؟

هوش مصنوعی گوگل

خود گوگل ربات چت LaMDA را توسعه داده تا بتواند عملکردی شبیه انسان داشته باشد و با افراد مکالمه کند. این یعنی این شرکت به خوبی می‌داند که آینده فناوری به هوش مصنوعی تعلق دارد و برای باقی ماندن در رقابت باید از حالا به روی یک ربات قوی کار کند. در عمل هیچ‌کس از آینده خبر ندارد اما به نظر می‌رسد در سال‌های پیش رو ربات‌های چت دارای هوش مصنوعی جایگزین موتورهای جستجو شوند و به این ترتیب تمام شغل‌های مربوط به مارکتینگ و SEO از بین برود. البته این گفته در مورد یک یا دو سال آینده نیست و این فرآیند زمان‌بر خواهد بود ولی ناگزیر!

ممکن است ChatGPT برخی از مشاغل را از بین ببرد؟

بگذارید این سوال را با یک مثال پاسخ دهیم. یک هواپیمای مسافر‌بری را تصور کنید. این هواپیما دارای سیستم‌های کامپیوتری پیچیده است و در واقع اکثر کارهای پرواز را این کامپیوترها بر عهده دارند، اما آیا این باعث می‌شود که دیگر خلبان‌ها مورد استفاده قرار نگیرند؟ خیر، پس همین منطق در مورد شغل شما هم وجود دارد و حتی اگر هوش مصنوعی بتواند آن را انجام دهد یک متخصص باید کارهای هوش مصنوعی را تایید کند.

البته با توجه به نحوه کار ChatGPT برخی از مشاغل بیشتر از دیگر مشاغل در خطر هستند. برای مثال شغل SEO احتمالا با فراگیر شدن ChatGPT عملا از بین برود؛ چرا که دیگر نیازی نیست که برای یافتن نتایج سایت‌ها بهینه شوند و تنها کافیست که کاربر این سوال را از ربات بپرسد. البته همان‌طور که اشاره کردیم این اتفاق زمان‌بر خواهد بود و نیازی نیست که از حالا نگران از دست رفتن کار خود باشید.

سوالات متداول

چت جی پی تی چیست؟ ChatGPT یک هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط OpenAI بر پایه GPT-3.5 است که می‌تواند به سوالات طولانی شما به صورت یک مکالمه دو طرفه پاسخ دهد. این هوش مصنوعی عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد و می‌تواند مکالمات را به صورت دیالوگ و مکالمه پیش ببرد.

ChatGPT واقعا خوب کار می‌کند؟ ChatGPT فعلا در فاز ابتدایی است و احتمالا شرکت پس از دریافت بازخوردهای مختلف و از بین بردن مشکلات موجود نسخه نهایی را عرضه کند. با این وجود عملکرد این ربات چت به‌قدری خوب است که نظر کاربران مختلف و به‌خصوص افراد فعال در این حوزه را به خود جلب کرده است.

عملکرد ChatGPT چگونه است؟ در توسعه ChatGPT از روش RLHF یا همان یادگیری از طریق بازخورد انسانی استفاده شده است و این دیتاها با InstructGPT (یکی دیگر از هوش مصنوعی‌های این شرکت) ترکیب شده‌اند تا ChatGPT بتواند باهوش‌تر شود و هوشمندانه‌تر عمل کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-chatgpt-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%da%a9%d9%86%db%8c%d8%af/
ads
ads