داغ ترین ها :
چگونه حافظه پنهان گوشی سامسونگ را پاک کنیم؟

چگونه حافظه پنهان گوشی سامسونگ را پاک کنیم؟

برنامه ها دارای اطلاعات زیادی هستند که اتفاقا امروزه از حجم زیادی هم بهره می برند و اجرا کردن برخی از آن ها نیاز به پردازش قدرتمندی دارد، به همین دلیل گوشی هایی مثل آیفون ها هیچ گاه رم را خالی نمی کنند و همیشه برای سرعت بخشیدن به برنامه ها کش برنامه ها باقی می ماند. در اندروید و گوشی سامسونگ به راحتی می توانید این کش ها را پاک کنید تا از حافظه گوشی تان کاسته شود، اما در گوشی های آیفون این کار سخت تر است و نمی توانید به راحتی کش را پاک کنید. برای مثال در برنامه هایی مانند تلگرام دیده اید که می توانید کش (Cache) را پاک کنید، در صورت پاک کردن این کش حافظه شما خالی می شود، اما اطلاعات در دیتا بیس یا پایگاه های داده تلگرام ذخیره می مانند هروقت که نیاز داشته باشید می توانید دوباره آن ها را دانلود کنید.
اگر کش برنامه ها شما را آزار می دهد و بیشتر حافظه گوشی شما را در بر گرفته است، همراه ما در این مطلب باشید تا راه های بسیار آسان حذف کش گوشی سامسونگ را بشناسید.

حافظه کش چیست؟

حافظه کش یا همان (Cache) اطلاعاتی است که یک برنامه در حافظه گوشی شما ذخیره می کند تا برای اجرای دوباره زمان کمتری از شما بگیرد. برای مثال زمانی که گوشی را مدت ها خاموش نکنید برنامه ها به سرعت باز می شوند و هیچ لگی ندارند، اما زمانی که گوشی را یک بار خاموش و روشن کنید و همان برنامه ها را اجرا کنید، متوجه سرعت کم تر و لگ هایی که موقع اجرا شدن برنامه پیش می آیند می شوید.
در نتیجه کش با اینکه حافظه گوشی شما را اشغال می کند، در عوض کمک می کند برنامه ها با سرعت بسیار بیشتری اجرا شوند، مخصوصا برنامه هایی مانند پیام رسان های اینترنتی و مرورگرها؛ مثلا زمانی که در کروم برای اولین بار وارد یک صفحه سایت می شوید، زمان بیشتری طول می کشد تا آن صفحه را به طور کامل نشان دهد، اما وقتی یک بار وارد شوید و اطلاعات آن سایت درون گوشی شما ذخیره شود، برای دفعات دیگر سایت با سرعت بیشتر باز می شود و همچنین به این دلیل که عکس و گیف های آن سایت یک بار دانلود شده در نتیجه در گوشی شما به عنوان کش ذخیره می شوند و اینترنت کمتری مصرف می کند.

 

مشابه این آموزش برای کاربران اپل:

پاك كردن كش ايفون

 

حافظه کش چه فرقی با داده های برنامه دارد؟

حافظه کش موقتی است و همانطور که گفتیم برای بالا رفتن سرعت اجرای برنامه ها است و پاک کردن آن ها صدمه ای به اطلاعاتتان در گوشی نمیزند، اما داده های برنامه یا همان App Data شامل تمام اطلاعات یک برنامه می شود که پاک کردن آن باعث از بین رفتن تمام دیتا های شما در یک برنامه می شود، در واقع اگر داده های یک برنامه را پاک کنید انگار آن برنامه را تازه نصب کردید و هیچ کدام از اطلاعات برنامه مورد نظرتان دیگر در دسترس نیست و همچنین این اطلاعات قابل بازگشت نیستند.

تفاوت کش با داده های برنامه
پس دقت داشته باشید که به هیچ عنوان داده های برنامه را پاک نکنید مگر این که آن برنامه اطلاعات مهمی نداشته باشد و ترجیحا برنامه سنگینی با دانلود های درون برنامه ای مانند بازی کال آف دیوتی موبایل که حدود 7 گیگابایت اطلاعات درون برنامه ای دارد نباشد.

چرا باید کش برنامه را پاک کنیم؟

با اینکه cache برنامه باعث می شود آن برنامه خیلی سریع تر باز شود و کمتر در زمان باز شدن برنامه پردازنده ها را درگیر می کند، اما در نظر داشته باشید که همین کش ها علاوه بر پر کردن حافظه گوشی باعث کند شدن کلی گوشی هم می شود. پس زمانی که احساس کردید عملکرد گوشی تان کند شده و مانند قبل سریع نیست، گوشی خود را یک بار خاموش روشن کنید یا به صورت دستی کش برنامه های گوشی تان را پاک کنید که در ادامه به شما آموزش این کار را می دهیم.

 

برنامه ای که نصب دارید را می‌خواهید به گوشی دیگری انتقال دهید؟

آموزش استخراج فایل Apk برنامه های اندروید

 

چجوری کش برنامه ها را پاک کنیم؟

برای حذف کش برنامه ها در گوشی های سامسونگ می توانید خیلی راحت آن ها را پاک کنید تا با انجام این کار از شر لگ و کندی گوشی خود راحت شوید؛ البته خیلی نمی توانید برای بالا رفتن سرعت گوشی روی پاک کردن کش برنامه ها حساب کنید، اما در حد رفع مشکل لحظه ای و بسیار راحت می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد.
برای پاک کردن کش برنامه های اندروید و سامسونگ مراحل زیر را طی کنید:
• ابتدا وارد تنظیمات گوشی شوید.
• به وسط منوی تنظیمات بروید و گزینه Apps را انتخاب کنید تا تمام برنامه های موجود در گوشی تان نشان داده شوند.

چگونه کش گوشی سامسونگ را پاک کنیم
• برای مثال اگر قصد پاک کردن کش اینستاگرام را دارید، در بین برنامه ها این برنامه را انتخاب کنید.
• حالا در اطلاعات برنامه گزینه Storage را انتخاب کنید.
• در این قسمت دو گزینه Clear Cache و Clear App Data وجود دارد که باید گزینه Clear Cache یا همان پاک کردن حافظه کش را انتخاب کنید.

پاک کردن کش گوشی سامسونگ
به این صورت می توانید به صورت دستی و تکی برنامه های مورد نظرتان که می خواهید کش آن ها را پاک کنید را انتخاب کنید که پیشنهاد می کنیم کش اکثر برنامه ها را هر چند وقت یکبار پاک کنید و اگر نمی خواهید دستی و به صورت تک تک این کار را انجام دهید، گوشی را هر ماه یک بار خاموش روشن کنید.

آیا با پاک کردن کش گالری عکس ها پاک می شوند؟

بعضی از افراد تصور می کنند که اگر کش برنامه هایی مانند گالری، موزیک پلیر و یا واتس اپ را پاک کنند به طور کلی اطلاعاتشان در آن برنامه ها هم پاک می شود، اما باید بگوییم که به طور کلی کش برنامه شامل اطلاعات آن نمی شود و این App Data است که اطلاعات برنامه ها است و نباید آن را پاک کنیم.
پاک کردن کش تلگرام یکی از راه هایی است که باعث می شود سرعت گوشی شما بالاتر برود و حافظه گوشی شما آزاد شود؛ در تلگرام به دلیل وجود کانال ها و گروه ها، گیف ها و تصاویر پروفایل کش زیادی در آن ذخیره می شود، اما تلگرام به فکر این موضوع بوده و روش پاک کردن کش تلگرام را در خود برنامه تلگرام قرار داده است که پاک کردن آن مقداری طول می کشد اما حتما این کار را انجام دهید تا سرعت و عملکرد گوشی شما بهبود پیدا کند و حافظه داخلی بیشتری در اختیارتان بماند.

 

مخفی کردن برنامه در اندروید را به صورت کامل آموزش داده ایم.

 

پاک کردن کش کل برنامه های گوشی از طریق Recovery Mode

اگر می خواهید کش تمام برنامه ها را پاک کنید بهتر است از این طریق وارد عمل شوید؛ پاک کردن کش گوشی از ریکاوری مود مخصوص افرادی است که گوشی شان خیلی کند شده و هنگ می کند و می خواهند از شر این لگ ها راحت شوند. این روش علاوه بر موثر بودن ریسک زیادی هم دارد، زیرا این عمل در قسمت Bootloader گوشی صورت می گیرد و در این قسمت گوشی بسیار آسیب پذیر است. پس اگر تا به حال از ریکاوری مود یا بوت لودر گوشی استفاده نکرده اید و یا نمی توانید این کار را انجام دهید، توصیه می کنیم روش های امن تر که در بالاتر گفتیم را امتحان کنید.
برای پاک کردن کش گوشی از طریق Recovery mode و بوت لودر از روش زیر عمل کنید:
• گوشی را خاموش کنید.
• دکمه های پاور و کاهش حجم صدا را همزمان نگه دارید.
• زمانی که نام گوشی را روی صفحه دیدید دکمه ولوم پایین را رها کنید.
• حالا وارد بخش بوت لودر گوشی شده اید و در این قسمت تاچ گوشی کاربردی ندارد و باید با کمک دکمه های بغل گزینه های مورد نظرتان را انتخاب کنید.
• در این قسمت با دکمه های ولوم بالا پایین کنید و روی گزینه Recovery دکمه پاور را بزنید تا انتخاب شود.
• حالا گزینه Wipe Cache Partition را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا عملیات پاک کردن کش گوشی انجام شود.
• حالا که عملیات پاک شدن کش گوشی تمام شد گزینه Reboot System Now را انتخاب کنید تا گوشی شما دوباره راه اندازی شود.

پاک کردن کش گوشی سامسونگ از طریق ریکاوری مود
این روش با این که خطر بسیار زیادی دارد اما اگر درست انجام شود می تواند کمک بسیاری به سبک و روان شدن گوشی شما بکند، حتی این روش بعد از به روز رسانی سیستم عامل هم توصیه می شود، زیرا باعث می شود که هیچ مشکل و باگی پس از آپدیت روی گوشی شما ظاهر نشود و یا این مشکلات به حداقل برسند.

 

تبدیل گوشی به وب کم چطور امکان پذیر است؟ مقاله تبدیل گوشی به وبکم کامپیوتر را مطالعه کنید.

 

پاک کردن کش حافظه گوشی با برنامه

پاک کردن کش برنامه ها هم می تواند توسط برنامه های جانبی صورت بگیرد که برای انجام این کار ساخته شده اند، اما باید دقت داشته باشید که اگر قصد پاک کردن کش گوشی با استفاده از برنامه را دارید، از برنامه ای برای این کار استفاده کنید که مطمئن باشد و اشتباها اطلاعت گوشی شما را پاک نکند.
برای مثال می توانید وارد گوگل پلی شوید و عبارت Cleaner را جست و جو کنید تا برنامه های مرتبط با پاک کردن کش و حتی اطلاعات گوشی را به شما نشان دهد.

پاک کردن کش برنامه ها توسط Nox Cleaner

برنامه ترش کلینر

یکی از برنامه های بسیار کارآمد و محبوب در زمینه پاک کردن کش گوشی برنامه ناکس کلینر است که حدود 26 مگابایت بیشتر حجم ندارد اما بسیار مفید و کارآمد است؛ این برنامه حدود 1 میلیون نظر در گوگل پلی دارد و برنامه ای است که می توانید به آن در انجام کار ها اعتماد کنید.
برای استفاده از این برنامه ابتدا دانلود برنامه Nox Cleaner برای اندروید از گوگل پلی لازم است و پس از دانلود آن را نصب و اجرا کنید. حالا می توانید در این برنامه انتخاب کنید که فایل های بدرد نخور و حجیم گوشی شما که از وجود آن ها خبر ندارید پاک شود و یا کش برنامه های موجود در گوشی از بین بروند؛ حتی به کمک این برنامه می توانید گوشی را اسکن کنید تا مورد تهدید ویروس و بدافزار قرار نگرفته باشد.

در این مطلب انواع روش های پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ را آموزش دادیم، شما از کدام روش برای پاک کردن کش گوشی تان استفاده می کنید؟ به نظر شما بهترین برنامه برای پاک کردن کش گوشی کدام است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

خرید مک بوک
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

15 نظر

  1. تنها

    این برنامه های قفل اگه به دلایلی حذف بشن . در حالی بیست گیگ فایل مخفی داشته. آن بیست گیگمخفی میمانند یا همراه برنامه قفل پاک میشوند؟
    یا اصلا همین mxپلیرهم میتواند هر فایلی را بخواهیدمخفی کند. آیا با حذفmxپلیر فایلهای مخفی چه میشوند؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به تنها

      سلام بستگی به برنامه داره ولی عموما فایل به صورت لاک شده باقی میمونه
  2. فاطمه

    سلام من حافظه پنهان برنامه ها رو پاک میکنم ولی بازم برمیگردن!×_×
    سیستم کل فضا رو پاک کرده ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به فاطمه

      سلام وقت بخیر اصن اگه برنگردن که برنامه‌ها نمیتونن به کار ادامه بدن بحث اینه که حافظه پنهان میشه 2 گیگ شما حذف می‌کنید و مجدد 1 ماه طول میکشه تا بشه 2 گیگ ولی میشه اگه حذف نکنید مخصوصا برای برنامه‌هایی مثل اینستاگرام تا 5 6 گیگ یا بیشتر هم میشه
      1. فاطمه

        پاسخ به احسان نیک پی

        که اینطور ...چون درصد فضای ذخیره فرقی نکرد فکر کردم باید با یه روش دیگه انجامش بدم ممنونم🙏🏻
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به فاطمه

          پیروز باشید
  3. محمدرضا قیصریه ها

    سلام
    چجوری میشه اپلیکیشنی که حذف شده و توی لیست اپ های گوشی نیست رو چجوری میشه حافظه ی کشش رو پاک کرد؟
    الان اینشات رو حذف نصب کردم و میخوام دوباره نصبش کنم، بجای مجوز نصب، ازم مجوز آپدیت میخواد و نصب نمیشه به هیچ وجه.
    علتش هم فکر کنم اینه که حین حذف نصب زدم حافظه کشش بمونه.
    حالا چیکار کنم بتونم کش حذف بشه و بتونم دوباره نصبش کنم.

    1. Mahya

      پاسخ به محمدرضا قیصریه ها

      سلام شما راهکاری پیدا کردین؟
  4. محمد

    سلام خسته نباشید
    تو گوشی های سامسونگ بخش آنالیز محل ذخیره که حافظه گوشی رو بررسی میکنه ویدیو ها چقدر برنامه ها چقدر و …
    یه بخش دیگه هست که بهش دسترسی نداریم (موارد دیگر)
    که معمولا برنامه هایی که کامل نصب نشدند یا کش های اضافه گوشی که بخش زیادی از حافظه رو هم در بر میگیره اونو چطور میشه پاک کرد ؟؟؟
    ممنون میشم سریع پاسخ بدین

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام وقت بخیر یه برنامه هایی مثل File Google هستند که این بخش رو کمتر میکنن ولی در کل راحت مشخصی نداره بهترین راه ریست فکتوری کردن گوشی هست که همه چیز باهاش پاک میشه
  5. آریا خلیلی

    سلام من رفتم ولی گزینه clear cache رو پیدا نکردم .
    چیکار کنم؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به آریا خلیلی

      سلام وقت بخیر به تنظیمات و قسمت apps مراجعه کنید به روی برنامه مورد نظر کلیک کنید و به قسمت storage برید از پایین گزینه clear cache رو انتخاب کنید
  6. حمید

    سلام تلگرام بنده عکس و فیلم های تایم دار باز نمیکنه علتش چیه ؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حمید

      سلام وقت بخیر آپدیت کردید برنامه رو؟
  7. شهرزاد

    سلام. سال نو بر شما مبارک. به خاطر راهنمایی های خوبتان از شما بسیار متشکرم. امیدوارم همیشه در زندگی و کار خود موفق باشید

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%be%d8%a7%da%a9-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%da%a9%d8%b4-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af/
ads
ads