داغ ترین ها :
پیام‌رسان سیگنال در ایران از دسترس خارج شد

پیام‌رسان سیگنال در ایران از دسترس خارج شد

سیگنال امن‌ترین پیام‌رسان متن‌باز با امکان ارسال پیام‌های متنی، صوتی و تصویری رایگان و امن است که برای اندروید، iOS و دسکتاپ طراحی شده است. در سال ۲۰۲۰ و هنگام اعتراضات برای مرگ «جورج فلوید» توجه کاربران به آن بسیار بالا رفت؛ چرا که به باور آن‌ها، نیروهای اجرای قانون آن‌ها را زیرنظر داشتند و شرکت‌ها را مجبور به ارائه داده‌ها می‌کردند. خبر تغییر سیاست‌های پیام‌رسان WhatsApp در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) و پیشنهاد ایلان ماسک و جک دورسی، موجب شد افراد زیادی به سیگنال رو بیاورند. حالا محبوبیت آن تا حدی زیاد شده که در صدر جدول برنامه‌های رایگان App Store اپل و Play Store گوگل قرار گرفته است. کاربران آن به قدری زیاد شده‌اند که برخی خبرها به تأخیر در احراز هویت دو مرحله‌ای اشاره دارند!
از مشهورترین افراد استفاده‌کننده این پیام‌رسان، می‌توان به ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اشاره کرد. در سال ۲۰۱۸ مجلس سنای آمریکا با تأیید امنیت بالای این پیام‌رسان، دست سناتورها را در استفاده از آن باز گذاشت، تا برای تبادلات کاری و غیرکاری از این پیام‌رسان امن و سریع استفاده کنند.
سیگنال از شماره تلفن‌های همراه استاندارد به عنوان شناسه استفاده می‌کند و هر ارتباطی با سایر کاربران را با رمزگذاری End-to-End ایمن می‌کند. این برنامه شامل مکانیزمی است که به وسیله آن کاربران قادرند به طور مستقل هویت مخاطبین خود و یک‌پارچگی کانال داده را تأیید کنند.
سیگنال از طریق اینترنت پیام‌های یک‌به‌یک و گروهی (فایل، صوت، تصویر و فیلم) را ارسال می‌کند. همچنین قادر به برقراری تماس صوتی و تصویری یک‌به‌یک و گروهی است. ضمنا در نسخه اندروید آن می‌تواند به صورت اختیاری، به عنوان یک برنامه پیامکی به کار رود.
نرم‌افزار سیگنال رایگان و Open-Source (منبع‌باز) است. البته برنامه اندروید شامل اجزای شخص ثالث است که منبع‌بسته هستند. بنیاد غیرانتفاعی سیگنال در فوریه ۲۰۱۸، با بودجه اولیه ۵۰ میلیون دلار از طرف برایان اکتون راه‌اندازی شد. سیگنال هم‌اکنون بیش از ۵۰ میلیون بار در Google Play Store دانلود شده است و به محبوب‌ترین اپ رایگان تبدیل شده است.

امکانات و قابلیت‌ها

سیگنال در سه سال گذشته، برای پشتیبانی از کاربرانش، روی زیرساخت‌ها و امکانات سرمایه‌گذاری کرده است. از این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

*. برقراری تماس صوتی و تصویری به صورت یک‌به‌یک و گروهی
*. ارسال پیام متنی
*. تشکیل گروه
*. استفاده از Emoji و استیکر
*. رمزگذاری سرتاسری تمام ارتباطات: به همین خاطر تنها افراد حاضر در یک ارتباط می‌توانند به پیام‌ها و محتوا دسترسی پیدا کنند و حتی خود شرکت هم قادر به دیدن آن‌ها نیست.
*. امکان استفاده به عنوان برنامه پیش‌فرض پیامکی (در نسخه اندروید): این کار امکان ارسال و دریافت پیام کوتاه غیررمزنگاری‌شده یا پیام‌های استاندارد رمزگذاری‌شده را به کاربران می‌دهد. از این طریق آنها می‌توانند از سیگنال برای برقراری ارتباط با مخاطبینی که آن را ندارند استفاده کنند.
*. امکان تنظیم عبارت عبور برای رمزگذاری پایگاه داده محلی و کلیدهای رمزگذاری کاربر (TextSecure): البته این پایگاه داده مخاطبین کاربر یا مهر زمان پیام را رمزگذاری نمی‌کند.
*. امکان قفل کردن برنامه با استفاده از پین تلفن، رمز عبور یا احراز هویت بیومتریک: کاربر می‌تواند با تعریف «وقفه قفل صفحه»، در صورت گم یا دزدیده شدن گوشی، از یک مکانیسم محافظت اضافی بهره‌مند شود.
*. امکان تنظیم تایمر برای پیام‌ها: پس از بازه زمانی تعیین‌شده، پیام‌ها از دستگاه فرستنده و گیرنده حذف می‌شوند. این فاصله زمانی می‌تواند بین پنج ثانیه تا یک هفته باشد، و برای هر گیرنده از زمانی که پیام دریافت را بخواند شروع می‌شود. توسعه‌دهندگان تأکید کرده‌اند که این ویژگی برای ارتباطاتی‌ست که طرفین می‌خواهند داده‌های خود را به طور خودکار تمیز نگه دارند، نه برای موقعیت‌هایی که مخاطب دشمن آنهاست!
*. حذف پیام‌های کاربران از ابرهای غیررمزگذاری‌شده به صورت پیش‌فرض
*. امکان تار کردن خودکار چهره افراد داخل تصاویر، برای محافظت از هویت آنها
*. در حقیقت تنها داده‌ای که از کاربران در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد، شماره تلفن همراه آنهاست. البته سیگنال قصد دارد سرورهای مخاطبین را هم رمزگذاری کند. با این کار، زمانی که دولت‌ها و سازمان‌ها خواستار دسترسی به داده‌های کاربران باشند، سیگنال دیتایی برای ارائه نخواهد داشت.

توسعه‌دهندگان سیگنال ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۳ دی ۱۳۹۹) از طریق صفحه رسمی سیگنال در توییتر اعلام کردند که به زودی امکانات بیشتری مثل انتخاب پس‌زمینه چت، قسمت درباره من پروفایل، استیکرهای متحرک و… به آن اضافه خواهند کرد.

مسدودیت و خروج از دسترس

استفاده توسط مجرمان

در سال ۲۰۱۶، مقامات هند اعضای یک گروهک تروریستی وابسته به داعش را که از طریق سیگنال و تلگرام با هم در ارتباط بودند، دستگیر کردند.
بر اساس طراحی سیگنال، او قادر به خواندن پیام‌های کاربران نیست. همین هم باعث شده که او قادر به نظارت بر پیام‌ها و داده‌ها نباشد. به گفته CNN، «فناوری‌ای که ارتباط شما و یکی از اعضای خانواده‌تان را به طور خصوصی حفظ می‌کند، قادر است برای یک تروریست در سوریه و فردی که به دنبال یک قتل عام است نیز، پناهگاه امنی باشد.»

مسدودیت‌های اولیه

در دسامبر ۲۰۱۶، مصر دسترسی به سیگنال را مسدود کرد. در پاسخ، توسعه‌دهندگان سیگنال محدودیت دامنه‌ای را به خدمات خود اضافه کردند. این کار باعث شد کاربران با اتصال به اینترنت، از سرویس‌های متفاوت و محتوای تأییدشده همان کشورها استفاده کنند. از اکتبر ۲۰۱۷، سیگنال در مصر، امارات متحده عربی، عمان و قطر به این صورت قادر به سرویس‌دهی است.
در ژانویه ۲۰۱۸، سیگنال در ایران مسدود شد. محدودیت دامنه‌ای سیگنال متکی به Google App Engine (GAE) است، و به خاطر تحریم‌های ایالات متحده و عدم دسترسی ایران به GAE، در ایران کارایی ندارد.
در اوایل ۲۰۱۸، GAE تغییر داخلی دامنه را برای همه کشورها متوقف کرد. به همین خاطر، سیگنال با یک تغییر عمومی، از Amazon CloudFront برای این کار استفاده کرد. اما AWS هم اعلام کرد با ایجاد تغییراتی در سرویس خود، از این کار جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه، توسعه‌دهندگان شروع به تحقیق در مورد روش‌ها و رویکردهای جدید در این زمینه کردند، و از آوریل ۲۰۱۹ سیگنال را به Google برگرداندند.

مسدودیت در ایران

۲۵ دی ۱۳۹۹، دسترسی به پیام‌رسان سیگنال از طریق اپ‌استورهای ایرانی اندروید و iOS، مانند مایکت و بازار، مسدود شد. آنها اجازه دانلود سیگنال را از کاربران سلب کردند، و دلیل این حذف را «دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کارگروه فیلترینگ)» اعلام کردند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%e2%80%8c%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%b3%db%8c%da%af%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7/
ads
ads