داغ ترین ها :
چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند؟

چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند؟

احتمالا چند سال یا چند ماه بعد از خرید گوشی با باتری آن به مشکل برمی‌خورید. با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت گوشی در این چند سال عاقلانه است که تا جایی‌که بتوان باید از آن مراقبت کرد. آزاردهنده‌ترین اتفاق ممکن، خالی شدن ناگهانی شارژ باتری موبایلتان است. در این مطلب قصد داریم تا تمام دلایل «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» را مو به مو برای شما شرح دهیم.

 

برای خرید شارژر گوشی و انواع پاوربانک با قیمت های عالی به فروشگاه تکنولایف سر بزنید.

 

علت زود خالی شدن باتری گوشی

روشنایی صفحه نمایش بسیار زیاد است

یکی از دلایل اصلی اینکه «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» روشنایی بسیار بالای صفحه نمایش است. سعی کنید روشنایی صفحه نمایش خود را یا روی کم یا روی حالت خودکار براساس میزان نور محیط تنظیم کنید.

اعلان‌ها (Notifications)

نوتیفیکیشن‌ها دشمن باتری گوشی‌اند. پیشنهاد ما این است تنها نوتیفیکیشن‌های اپ‌های مهم را فعال کنید و باقی را غیرفعال کنید.

نوتیفیکیشن‌ها از دلایل مهم زود خالی شدن باتری گوشی موبایل

نوتیفیکیشن‌ها از دلایل مهم زود خالی شدن باتری گوشی موبایل

 اپلیکیشن‌ها در پس زمینه مشغول به فعالیت هستند

از قسمت تنظیمات گوشی خود ببینید که کدام اپلیکیشن بیشترین مصرف باتری را دارد. اگر در این لسیت، به اپلیکیشنی برخوردید که بیشترین مصرف انرژی را داشت، احتمالا این برنامه در پس زمینه دائما در حال به روز رسانی خود است. در این حالت می‌توانید حالت فعالیت پس زمینه را غیرفعال کنید تا شارژ باتری را به درستی مدیریت کنید.

گوشی شما دائما در حال سرچ کردن برای شبکه Wifi است

گرچه استفاده از شبکه Wifi به جای استفاده از اینترنت گوشی، هزینه‌هایتان را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد؛ ولی گاهی گوشی شما به صورت مداوم حتی وقتی بیرون با دوستانتان در حال وقت گذرانی هستید، به دنبال یافتن شبکه Wifi است. همین مساله یکی از پاسخ‌های این پرسش است که «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند». بنابراین اگر در جایی هستید که امیدی به یافتن شبکه Wifi ندارید، از قسمت تنظیمات، Wifi را خاموش کنید.

استفاده بیش از حد از برخی برنامه ها یا فعالیت‌هایی که نیاز به انرژی زیاد باتری دارند

استفاده زیاد از اپلیکیشن‌های پخش موسیقی یا ویدیو، استفاده زیاد از GPS، انجام بازی‌هایی با گرافیک سنگین، استفاده بیش از حد از دوربین یا تماس‌های ودیویی، این‌ها فعالیت‌هایی هستند که مستلزم مصرف زیاد انرژی‌اند.

علت زود خالی شدن باتری گوشی

علت زود خالی شدن باتری گوشی

علت زود خالی شدن باتری گوشی می‌تواند استفاده از اپلیکیشن‌های زیاد باشد.

 

بهترین گوشی از نظر باتری در سال 2021 کدام است؟ اگر برای خرید موبایل باتری است حتما این مقاله را بخوانید.

 

دیگر دلایل خالی شدن ناگهانی باتری

استفاده از برنامه‌های پرمصرف

استفاده از این برنامه‌ها یکی دیگر از دلایل عمده «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» است. اگر به اپلیکیشن‌ها معتادید و از داده‌های زیادی استفاده می‌کنید، با سرعت بیشتری انرژی باتری خود را از دست می‌دهید. به منظور حفظ شارژ باتری خود پیشنهاد می‌کنیم به جای تماشای ویدیوهای خبری، متن اخبار را بخوانید، از بازی کردن طولانی مدت پرهیز کنید و همیشه به این مساله آگاه باشید که چرا و چگونه از تلفن خود استفاده می‌کنید.

برنامه‌ها و داده‌ها به طور اتوماتیک و خودکار همگام‌سازی می‌شوند

گرچه بک-آپ خودکار یا همگام‌سازی اپلیکیشن‌ها ایده‌ خوبی است (به ویژه اگر همیشه فراموش می‌کنید که دستی بک-آپ بگیرید)؛ ولی باعث خالی شدن سریع شارژ گوشی‌تان می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بک-آپ گرفتن یا همگام‌سازی را دستی انجام دهید و یا تنها به زمان‌هایی موکول کنید که گوشی‌تان به کامپیوتر وصل است.

خرید مک بوک

سیستم عامل گوشی شما به روز رسانی نشده است

به شدت توصیه می‌کنیم حتما اپلیکیشن‌ها یا سیستم عامل خود را به روز رسانی کنید زیرا اینکار باعث برطرف شدن باگ‌هایی می‌شود که دلیل اصلی مصرف شارژ باتری‌اند. اگر گوشی آیفون دارید، حتما سیستم عامل خود را به آخرین ورژن OS در دسترس ارتقا دهید و برای به روز رسانی اپلیکیشن‌ها، از اخرین نسخه بهبود یافته استفاده کنید تا باگ‌های موجود در آن‌ها برطرف شوند.

مشکلات سخت افزاری

اگر با رعایت همه موارد گفته شده در بالا، هنوز هم با مشکل «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» دست به گریبانید، احتمالا یک مشکل سخت افزاری وجود دارد. آسیب دیدن بورد گوشی یا خراب شدن آی.سی. شارژ از شایع‌ترین دلایل سخت افزاری برای این مساله است.

دیگر دلایل خالی شدن ناگهانی باتری

مشکلات سخت افزاری هم می‌تواند یکی دیگر دلایل خالی شدن ناگهانی باتری باشد.

چه کنیم باتری گوشی دیرتر خالی شود؟

  • اینترنت همراه گوشی‌تان را برای مدتی خاموش کنید. باید بدانید که حالت G3 نسبت به G4 و همچنین استفاده از شبکه Wifi به جای اینترنت همراه شارژ کمتری مصرف می‌کند.
  • خاموش کردن ابزارهای ارتباطی مانند بلوتوث، سرویس NFS، Wifi، GPS و غیره وقتی به آن‌ها نیازی ندارید. زیرا این ابزارها شارژ زیادی را مصرف می‌کنند.
  • بیشتر مواقع بدون اینکه اپلیکیشنی را در گوشی خود ببندیم، به سراغ اپ دیگر می‌رویم. اینکار مستلزم مصرف انرژی زیاد باتری است.
  • یکی دیگر از دلایل «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند»، ویجت‌های روی صفحه نمایش هستند. شاید جذاب باشند، ولی شارژ زیادی مصرف می‌کنند. پیشنهاد ما این است که تنها ویجت‌های مهم را نگاه دارید و غیر ضروری‌ها را حذف کنید.

علت خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده

به طور کلی، دو دلیل عمده برای این پرسش که «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» وجود دارد: مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری.
مهم‌ترین دلایل سخت افزاری خراب شدن خود باتری یا مشکلاتی در بورد اصلی گوشی است. استفاده نادرست از گوشی، وارد شدن ضربه، داغ شدن بیش از حد و غیره همگی می‌توانند به سادگی باعث خراب شدن باتری گوشی‌تان شوند.
بورد اصلی گوشی وظیفه تقسیم انرژی بین اجزای داخلی گوشی مانند سی.پی.یو، میکروفن و اسپیکر را دارد که در صورت آسیب دیدن، باعث تخلیه سریع شارژ گوشی می‌شود.
بعلاوه سیستم‌ عامل‌های iOS و اندروید هر دو پرمصرف‌اند که بدون اطلاع باتری گوشی را مصرف می‌کنند، به همین دلیل به روز رسانی‌شان بسیار مهم است.

علت زود خالی شدن باتری گوشی

استفاده از کابل بی کیفیت می‌تواند علت زود خالی شدن باتری گوشی باشد.

چرا گوشیم دیر شارژ میشه زود خالی میشه؟

در بالا به تفصیل دلایل مختلف «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» را شرح دادیم. در ادامه قصد داریم به این مشکل بپردازیم چرا گاهی گوشی‌ها دیر شارژ می‌شوند:

  • آسیب کابل USB شارژ: به ویژه هنگامی‌که پارگی بر روی آن وجود داشته باشد، حتما کُند بودن زمان شارژ را حس خواهید کرد.
  • درگاه شارژ گوشی: گاهی تجمع آلودگی در درگاه شارژ گوشی دلیل این مشکل است. پیشنهاد می‌کنیم از خلال دندان یا سوزن سیم کارت و مقداری دستمال کاغذی برای تمیز کردن آن استفاده کنید.
  • برنامه‌های فعال: فعال بودن برخی از برنامه‌ها، علاوه‌ بر کاهش سرعت شارژ، باعث کاهش سرعت گوشی‌تان نیز می‌شود. به همین دلیل توصیه ما همیشه استفاده از آخرین آپدیت‌ها و دوری از برنامه‌های پرمصرف است. برای رصد آن‌ها تنها کافی است سری به قسمت تنظیمات گوشی خود بزنید.
  • مشکل باتری: مشکلات باتری یکی از اصلی‌ترین پاسخ‌ این پرسش است که «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند». بیشتر باتری‌های استفاده شده در تلفن‌های هوشمند، باتری‌های لیتیومی هستند که طول عمر متوسطشان بین 4 تا 5 سال است، البته این مهم تا حد زیادی به نحوه نگهداری شما بستگی دارد. اگر باتری تلفن‌تان بیش از 4 یا 5 سال عمر کرده، احتمالا زمان تعویض آن فرا رسیده است.
چرا گوشیم دیر شارژ میشه زود خالی میشه

باتری خراب هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل زود خالی شدن شارژ باشد.

 

گوشی های گیمینگ به طور معمول علاوه بر پردازنده قوی، از باتری مناسبی هم بهره می‌برند.

 

چگونه باتری گوشی را قوی کنیم؟

در باتری‌های قدیمی هنگامی‌که به این پرسش «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» برمی‌خوردیم، اولین پاسخ که به ذهنمان می‌رسید، کالبیره کردن باتری گوشی بود.
کالیبره کردن یعنی باتری گوشی را کاملا خالی کنید، طوری‌که موبایلتان خاموش شود. وقتی گوشی‌تان خاموش شد، آن را فول شارژ کنید. اما این روش روی باتری‌های جدید لیتیومی یونی جواب نمی‌دهد زیرا مکانزیمشان از طریق انتقال یونی بین سلول‌هاست و عملا اینکار تاثیری روی کیفیت آن‌ها ندارد.
در ادامه به شرح روش‌های حفظ شارژ باتری می‌پردازیم.

لپ تاپ گیمینگ بنر

چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند: غیر فعال کردن پیکسل‌های صفحه

جالب است بدانید 70% از مصرف باتری صرفا به دلیل روشن نگاه داشتن صفحه گوشی است. ولی غیر از کم کردن نور و روشنایی صفحه نمایش، می‌توانید پیکسل‌های صفحه را غیرفعال کنید. برای اینکار نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند. اساس کار این نرم‌افزارها به این صورت است که با تغییر چیدمان پیکسلی صفحه، قسمت‌هایی از آن را که چندان به کار نمی‌آید، غیرفعال می‌کنند و به این گونه باعث حفظ شارژ باتری می‌شوند. یکی از بهترین این نرم‌افزارها، Pixoff است.

 

چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند: رصد نرم‌افزار‌های پرمصرف

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، برخی اپلیکیشن‌ها مهم‌ترین دلیل «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» هستند. این اپلیکیشن‌ها بخشی از حافظه گوشی را اشغال کرده و باعث مصرف بیش از حد شارژ باتری می‌شوند. در قسمت تنظیمات (Setting > Battery Menu > Battery Usage) می‌توانید این نرم‌افزارها را رصد کرده و پرمصرف‌ها را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن انیمیشن‌ها و افکت‌های تصویری

یکی دیگر از راه‌های حفظ شارژ گوشی، خاموش کردن انیمیشن‌ها و افکت‌های تصویری است. معمولا برای این افکت‌ها باید از اپلیکیشن‌های جانبی استفاده کنید. با مراجعه به قسمت تنظمات باتری خواهید دید که این اَپ-ها چه میزان شارژی مصرف می‌کنند.
کنترل وای.فای، GPS، بلوتوث و همگام‌سازی گوشی
پیش‌تر نیز اشاره کردیم که روشن بودن مدوام اینترنت گوشی، سرچ مداوم برای یافتن شبکه وای‌فای، استفاده مداوم از GPS، همگام‌سازی خودکار (AutoSync)، نوتیفیکیشن‌ها و غیره همگی از دلایل مهم این پرسش‌اند که «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند».

استفاده از حالت دارک

در حالت سیاه یا Dark Mode از پیکسل‌های کمتری استفاده می‌شود.
در ضمن برای حفظ شارژ باتری در شب و یا در مکان‌هایی با روشنایی اندک، حالت شب گوشی خود را فعال کنید.

چگونه باتری گوشی را قوی کنیم

با روش‌های مختلف می‌توانید مصرف باتری را کمتر کنید.

جمع بندی

تخلیه سریع شارژ گوشی یا ناشی از مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است که در بالا به طور کامل شرح داده شد، اما اگر دلیل «چرا گوشی زود شارژ خالی می‌کند» خرابی باتری باشد، هیچ راهی غیر از تعویض آن ندارید زیرا هیچ روشی برای تعمیر باتری وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید: روش های اصولی شارژ گوشی موبایل

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

73 نظر

  1. نوت ده پرو

    سلام حدود یک سالی میشه گوشی شیائومی نوت ده پرو خریدم از ساعت ۸صبح تا ۱۱به۳۰درصد میرسه مشکلش چیه ممکنه مال کابل باشه ک فست شارژ نمیکنه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به نوت ده پرو

      سلام با شارژر دیگه‌ای امتحان کنید ببینید حل میشه مشکل
  2. علی

    سلام من گوشی نوت ۱۳ دارم
    یک هفته نیست خریدم
    توی اینستاگرام هر ۴ دقیقه ۱ درصد کم می‌کنه
    ولی مثلاً بیرون از اینستا ، توی اینترنت هر ۷ دقیقه ۱ درصد کم می‌کنه طبیعیه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علی

      سلام بله تقریبا
  3. امیر

    سلام من گوشیم ردمی نوت ۱۰پرو هستش
    وقتی کالاف بازی میکنم توی ربع ساعت باتری گوشی از ۱۰۰به ۹۰تبدیل میشه ایا طبیعیه؟؟؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به امیر

      سلام به طور کلی زیاد داره کم میکنه ولی از اونجایی که احتمالا گوشی رو چند سال دارید بله طبیعی
  4. محمد

    سلام من سامسونگ a12 دارم همیشه تا ۸۰ شارژ می کنم با ۸ ساعت استفاده به ۲۰ میرسه و در هر ۷ دقیقه یک درصد کم میکنه آیا طبیعه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام بله کاملا
  5. ابوالفضل

    من گوشی a32 دارم هر 6 دقیقه 1 درصد کم‌میکنه آیا طبیعیه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ابوالفضل

      سلام بله
  6. Milad

    سلام وقت بخیر ممنونم بابت توضیحات خوبیتون.من از وقتی گوشیمو به اندروید ۱۴ ارتقا دادم باتریش زودتر ب نسبت به قبل خالی میشه دلیلش چیه! کمپانی تولید کننده میخواد گوشی ما سریع تر فرسوده بشه ایا

    1. محمد حسن

      پاسخ به Milad

      سلام من گوشیم نوت 12 اس هستش یک‌ ماهی میشه خریدم توی گوگل هر 4 الی 5 دقیقه یک درصد خالی میکنه طبیعیه?
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به محمد حسن

        سلام بله
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Milad

      سلام احتمالا با آپدیت های ریزی که عرضه بشه مشکل برطرف بشه
      1. Mahan

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام من گوشیم شیائومی ردمی نوت ۸ هستش و زود شارژ خالی میکنه حتی ازش استفاده نمیکنم بعد میام میبینم ۳۰ یا ۴۰ درصد خالی شده هنگام استفاده هر ۴ دقیقه ۱ درصد کم می‌کنه ختی نور گوشیم هم کم میکنم ولی بازم اینجوریه و هنگام شارژ پشت گوشی خیلی داغ میشه
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به Mahan

          سلام احتمال داره باتری خراب شده باشه
  7. Reyhaaaaan

    سلام من دو سالی هس گوشی a11دارم سامسونگ هر 6/5دقیقه یک درصد کم میکنه شب تا صبح هم ۲/۳ذرصد کم میکنه میخواستم بدونم طبیعیه یا ن

    1. جج

      پاسخ به Reyhaaaaan

      تازه گوشی خریدم مدل a05 هر کلا پنج ساعت شارژ نگه میداره چکار کنم بعضی ها میگن از شارژر چون کابلش سفیده خودش سیاه
    1. پریا حسن‌زاده

      پاسخ به Reyhaaaaan

      سلام. کاملا طبیعیه عزیزم. باتری گوشیتونم سالمه نگران نباشین
      1. محمدحسن .......

        پاسخ به پریا حسن‌زاده

        سلام گوشی من نوت 12 اس هستش کمتر یک ماهی میشه خریدم سرعت شارژش فوق سریع هستش وقتی میزنم شارژ داغ میکنه طبیعیه؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به محمدحسن .......

          سلام بله
      1. Shayan

        پاسخ به پریا حسن‌زاده

        برای منم اینطوریه.دوام باتریشم بالا نیست
  8. Arezoo

    سلام من یکی دو هفتس گوشی نوت 13 پرو خریدم شبا ک کنار میزارم تا صبح چند درصدی شارژ خالی میکنه پرسیدم گفتن طبیعیه ب خاطر اینکه ی گوشیِ قویه حقیقت داره ؟!

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Arezoo

      سلام کاری به قوی و ضعیف گوشی نداره تقریبا همه گوشی های بازار تا صبح چند درصد کم میشه باتریشون
      1. Reyhan

        پاسخ به احسان نیک پی

        ممنونم از لطف شما
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%86%d8%b1%d8%a7-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%b2%d9%88%d8%af-%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%98-%d8%ae%d8%a7%d9%84%db%8c-%d9%85%db%8c%da%a9%d9%86%d8%af/
ads
ads