چطور اعتیاد به گوشی را ترک کنیم؟

چطور اعتیاد به گوشی را ترک کنیم؟

شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به محض بیدار شدن از خواب، به دنبال نلفن همراه خود می‌گردند؟ از اینکه تمام برنامه‌ریزی‌هایتان به خاطر اعتیاد بیش از حد به گوشی موبایل ناموفق می‌ماند خسته‌ شده‌اید، اما به هیچ طریقی نتوانسته‌اید نقش گوشی را در زندگی خود کمرنگ کنید؟ اگر اینطور است، این مقاله را از دست ندهید. قرار است یک برنامه کاربردی به شما معرفی کنیم که می‌تواند به شدت به کمک شما بیایید تا بتوانید این کار نشدنی را انجام دهید.

جالب است بدانید بعد از متداول شدن خرید گوشی، آنقدر نقش گوشی‌های همراه در زندگی افراد زیاد شده است که اصطلاحی به نام “نوموفوبیا” به‌وجود آمده است. نوموفوبیا یا بی‌گوشی هراسی، یعنی ترس از دور بودن شدن از تلفن همراه، ترس از تمام شدن باتری آن یا عدم دسترسی به اینترنت. پس این مشکلی هست که برای افراد زیادی وجود دارد، اما ما قرار است که بتوانیم بر آن غالب شویم. پس در ادامه با تکنولایف همراه باشید.

سعی در ترک اعتیاد به موبایل دارید؟ برنامه ای برای آن وجود دارد

توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها با ایجاد برنامه‌هایی که هدف آن‌ها کمک به قطع ارتباط کاربران از تلفن‌های همراهشان است، پیشتاز تلاش برای حل این مشکل بوده‌اند. بعضی از این برنامه‌ها به شما پاداش می‌دهند تا برای مدت زمان مشخصی از تلفن همراه خود دور باشید. سایر برنامه‌ها به طور کلی یا شما را مجازات می‌کنند و یا مانع دسترسی شما به برخی از سایت‌ها یا برنامه‌هایتان می‌شوند.
طبق تجزیه و تحلیل نیویورک تایمز، طی سال گذشته، اپل بعضی از برنامه‌های خود را به دلیل حفظ حریم خصوصی کاربران از اپ استور حذف یا محدود کرده است. برای مثال، برنامه‌هایی که به والدین برای کنترل گوشی‌های فرزندانشان کمک می‌کرد یا برنامه‌های screen time که زمان استفاده از یک برنامه را نشان می‌داد. در همان زمان، اپل که به دلیل حریم شخصی به حذف چنین برنامه‌هایی اشاره می‌کرد، ردیاب زمان صفحه (screen-time tracker) خود را راه‌اندازی کرد، چیزی که از قبل روی گوشی های جدید آیفون نصب شده است. محدود کردن دسترسی کاربران آیفون به انوع برنامه‌های دیگر موضوع ناخوشایندی است، چرا که بعضی از برنامه‌ها ممکن است بعضی از برنامه‌ها برای بعضی از افراد، نسبت به دیگران کارایی بهتری داشته باشند.

چرا برای ترک اعتیاد به گوشی، به برنامه‌های کمکی نیاز داریم؟

باید بدانید که فناوری به شکل اعتیادآوری طراحی شده است. جامعه‌ای که به تلفن همراه وابسته است، حتی چند دقیقه دور بودن از گوشی‌های هوشمند و مجهز برایش بسیار سخت است. طبق تحقیقات در سال 2017، بزرگسالان آمریکایی به طور متوسط 3 ساعت و 20 دقیقه در روز به استفاده از تلفن‌های هوشمند یا تبلت خود مشغول هستند. بر اساس یک نظرسنجی سالانه، این میزان استفاده از تلفن‌های همراه نسبت به 5 سال گذشته 2 برابر شده است. نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد که بیشتر این زمان صرف فعالیت‌های بی‌ثمری میل بازدید از فیسبوک، بازی و سایر رسانه‌های اجتماعی می‌شود. این اعتیاد به تلفن‌های همراه پیامدهایی هم دارد.
جدی‌ترین پیامد اعتیاد به گوشی، شامل مواردی‌ست که منجر به فوت می‌شوند، مانند حواس‌پرتی در هنگام رانندگی یا گرفتن سلفی‌های خطرناک. به غیر از این موارد ،اعتیاد به گوشی آسیبی جدی به سلامت روان ما می‌زند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، کمتر احساس خوشحالی می‌کنند. در نهایت، اتصال مدام تلفن‌های ما به اینترنت و اتصال مداوم ما به گوشی‌هایمان، به این معنی ‌ست که ارتباط با کسانی که بیشتر از همه برایمان اهمیت دارند را از دست می‌دهیم. همین موضوع باعث می‌شود تا ما و اطرافیانمان کمتر احساس خوشبختی کنیم.

استفاده محدود از گوشی
انسان در حال تلاش برای دور شدن از تکنولوژی

خبر خوب این است که اکثر ما از تاثیرات منفی تکنولوژی آگاه هستیم و در تمایل زیادی داریم تا ارتباطمان را با آن کم کنیم. مشاغل گوناگون تمام تلاش خود را می‌کنند تا ما را به این هدف نزدیک‌تر کنند. در این زمینه می‌توان به هتل‌هایی اشاره کرد که در صورت تحویل دادن تلفن همراه در طول اقامت، به خانواده‌ها تخفیف می‌دهند. استارتاپی در بروکلین که تلفن‌های همراه بدون قابلیت اتصال به اینترنت را به فروش می‌رساند یا استراحت‌گاه‌هایی که از افراد می‌خواهند بدون همراه داشتن گوشی موبایل وارد شوند. توسعه‌دهندگان برنامه‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزارهایی که به ما کمک می‌کنند تا کمتر از گوشی‌های همراه خود استفاده کنیم، ما را در این چالش همراهی می‌کنند.
نرم‌افزار Apple-time-screen، یک برنامه کاربردی‌ست و به عنوان اولین قدم می‌تواند به شما کمک زیادی کند. این برنامه به شما نشان می‌دهد که چقدر از وقت خود را صرف برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها می‌کنید. نرم‌افزارهای دیگری هم وجود دارند که امکاناتی بیش از این در اختیار شما قرار می‌دهند. برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در ادامه بررسی می‌کنیم.

اسکرین تایم اپل
ویژگی‌های یک برنامه کاربردی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه

1. تعیین هدف، از ویژگی‌های کلیدی یک برنامه برای ترک اعتیاد به گوشی است

تحقیقات نشان می‌دهد باید برنامه‌هایی را دانلود کنید که از شما می‌خواهند اهداف مشخصی را که مربوط به اقداماتی مشخص است تعیین کنید. تعهداتی از پیش تعیین شده می‌تواند یک انگیزه قوی برای شما محسوب شود، حتی بیشتر از انگیزه‌های مالی. به عنوان مثال، Moment از کاربران می‌خواهد اهدافی که قرار است در فعالیت‌های روزمره خود برای محدود کردن تکنولوژی داشته باشند را تنظیم کنند، مانند تنظیم هشدار هنگام برداشتن تلفن هماره در زمان شام. OFFTIME برنامه دیگری است که هنگامی که کابران قصد دارند بیش از حد مجاز برای فعالیت‌های وب‌گردی خود زمان تعیین کنند، به آن‌ها هشدار می‌دهد.
برنامه دیگری مثل Flipd یک قدم جلوتر می‌رود و وقتی کاربران سعی می‌کنند از اهداف از پیش تعیین شده تخطی کنند، برنامه‌های خاصی از تلفن همراه را کامل مسدود می‌کند، حتی اگر فرد تلاش کند تا گوشی موبایل را reset کند. برنامه Cold Turkey Blocker هم برنامه‌ای برای کامپیوترهای رومیزی است و تا زمان رسیدن کاربر به اهداف تعیین شده‌ای مثل تایپ کردن، از دسترسی به سایر برنامه‌های کامپیوتر جلوگیری می‌کند. اگرچه این برنامه ممکن است روی استفاده از تلفن همراه تاثیری نگذارد، اما می‌تواند به شما کمک کندتا بهره‌وری بیشتری در کارتان داشته باشید.

2. تغییر پیش‌فرض‌ها

ویژگی دیگری که یک برنامه باید داشته باشد، پیکیربندی تنظیمات پیش‌فرض برای تشویق به استفاده کمتر شما از فناوری است. به عنوان مثال، Freedom برنامه‌ای است که به صورت خودکار بازدید کاربران از برنامه‌ها و وب‌سایت‌های “حواس پرت کننده” مانند رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی را مسدود می‌کند. متاسفانه این یکی از برنامه‌هایی است که اپل آن را از فروشگاه‌های خود حذف کرد. Ransomly تنظیمات پیش‌فرض یک محیط، مانند اتاق ناهارخوری، را تغییر می‌دهد. وقتی برنامه Ransomly را روی Android نصب کنید و در محدوده Ransomly Beacon قرار بگیرید، صفحه اصلی گوشی شما قفل می‌شود. وقتی از ios استفاده می‌کنید و در محدوده Ransomly Beacon قرار می‌گیرید هم یک اعلان برای کنار گذاشتن تلفنتان دریافت می‌کنید. این برنامه برای اتاق‌های غذاخوری، اتاق خواب و کلاس درس یا هرجایی که می‌خواهید فضایی به دور از تکنولوژی برای ارتباط با اطرافیانتان ایجاد کنید کاربرد دارد.

3. پاداش و مجازات

ارائه پاداش استراتژی دیگری است که در تحقیقات رفتاری پایه‌ریزی می شود. پاداشی که در ازای تلاش کردن به دست آمده است برای ما بسیار باارزش است، حتی اگر این پاداش ارزش مادی نداشته باشد. درواقع نرم‌افزارهای هوشمند اغلب از این ایده استفاده می‌کنند. برنامه‌های سودمند، در صورتی که کاربران به اهداف خود در برنامه‌های screen-time دست پیدا کرده باشند، شرایطی برای جایزه دادن به آن‌ها در نظر می‌گیرند. جوایزی مثل تخفیف خرید یا تجربه شرکت در کلاس‌های یوگا. از آنجا که با گذشت زمان پاداش‌های یک‌نواخت باعث بی‌انگیزگی می‌شود، برنامه‌ای را انتخاب کنید که جوایزی غافل‌گیر کننده ارائه دهد. حتی یک محرک تاثیرگذارتر از کسب پاداش، می‌تواند مجازات یا از دست دادن باشد. تحقیقات نشان می‌دهد باختن، تاثیر بیشتری روی رفتار افراد نسبت به پیروزی دارد. اگر در تغییر رفتار خود جدی هستید، برنامه ای را امتحان کنید که شما را متحمل هزینه‌های اساسی می‌کند. به عنوان مثال Beeminder، به ازای هر هدفی که عملی نشود، 5 دلار از کارت بانکی افراد کسر می‌کند.

4. استمرار ورزیدن

تداوم و استمرار از سخت‌ترین قسمت‌های رسیدن به هر هدف جدیدی است، از کاهش وزن گرفته تا یادگیری آشپزی. تحقیقات نشان می‌دهد بهره‌گیری از انگیزه‌های اجتماعی مثل نیاز به متناسب بودن، می‌تواند باعث تغییر در رفتارهای ماندگار انسان شود. ارتباط مداوم با فناوری، روابط انسان، شادی و نشاط و بهره‌وری او را تضعیف می‌کند. برنامه‌هایی که از آخرین متدهای علوم رفتاری بهره می‌گیرند، می‌توانند به ما کمک کنند تا ارتباط خود را با تکنولوژی کمتر و زندگی خود را بهتر ادامه دهیم.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین برنامه‌های مدیتیشن، برای مدیریت و کاهش استرس

تعیین محدودیت برای استفاده از گوشی
کلام پایانی

با توجه به نقش پررنگ اینترنت در زندگی افراد، ترک اعتیاد گوشی‌های هوشمند کار ساده‌ای نیست و نیازمند اراده‌ای قوی و استفاده از برنامه‌های کمکی است. با کنار گذاشتن عادات اشتباه در استفاده از تلفن همراه، می‌توانید تفاوت کیفیت زندگی را به وضوح لمس کنید و خوشبختی را بیشتر احساس کنید. در این مقاله سعی کردیم بعضی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهایی که می‌توانند در تحقق این هدف به شما کمک کنند را بررسی کنیم.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید