داغ ترین ها :
چگونه بفهمم کدام اپلیکیشن به لوکیشن دسترسی دارد (اندروید و آیفون)

چگونه بفهمم کدام اپلیکیشن به لوکیشن دسترسی دارد (اندروید و آیفون)

هنگام نصب یک اپلکیشن، لیستی از مجوزهای مورد نیاز برای نصب آن به اطلاع رسانده می‌شود و اکثر ما بدون مطالعه، آن را قبول می‌کنیم. دسترسی به موقعیت مکانی، می‌تواند یکی از مواردی باشد که هنگام نصب یک اپلیکیشن قبول کرده‌اید، اما ممکن است احساس کنید که حریم شخصی‌تان زیر سوال رفته است. نگران نباشید، همین الان می‌توانید جلوی این کار را بگیرید. شما می‌توانید مشخص کنید که چه برنامه‌هایی اطلاعات مکانی شما را جمع‌آوری می‌کنند و سپس یاد بگیرید که چطور دسترسی آن‌ها را به این اطلاعات محدود کنید. در اکثر موارد روند این کار بسیار ساده و سریع است. در این مقاله از مجله تکنولایف به نحوه شناسایی اپلیکیشن‌هایی که در ios و Androidبه لوکیشن شما دسترسی دارند می‌پردازیم.

چطور اطلاعات موقعیت مکانی خود را کنترل کنیم؟

در بعضی موارد دسترسی به موقعیت مکانی شما لازم است و برای استفاده از قابلیت‌های یک اپلیکیشن، باید این اجازه را بدهید، اما در مواردی هم دسترسی به موقعیت مکانی هیچ ضرورتی ندارد. به عنوان مثال، زمانی که به راهنمایی در مورد مسیرها نیاز دارید، به ‌اشتراک‌‌گذاری موقعیت مکانی با برنامه نقشه (map) دستگاه لازم است. به اشتراک‌گذاشتن لوکیشن با یک برنامه دوربین زمانی ضرورت دارد که می‌خواهید پارکی را که در آن گلی زیبا دیده بودید را به یاد آورید. از همه مهم‌تر، سرویس موقعیت مکانی برای یافتن دستگاهی که گم شده یا سرقت شده ضروری است. از طرف دیگر، برخی از برنامه‌ها مثل اخبار و رستوران‌ها وجود دارند که هیچ دلیلی برای ردیابی لوکیشن دقیق شما ندارند. در ادامه نحوه کنترل کردن دسترسی این اپلیکیشن‌ها را بررسی می‌کنیم.

iOS 14

ios اپل گزینه‌های مختلفی را فراهم کرده است که اشتراک‌گذاری مکان دقیق شما با یک اپلیکیشن را امکان‌پذیر می‌کند. این گزینه‌ها با توجه به نسخه نصب شده روی تلفن شما می‌تواند کمی متفاوت باشد. در ios14 گزینه‌های Never، Ask Next Time و Allways را مشاهده می‌کنید.
در ios13، گزینه‌های اجازه دسترسی به موقعیت مکانی هنگام استفاده از برنامه (Allow While Using App)، یک بار اجازه دادن (Allow Once) و عدم اجازه دادن (Don’t Allow) را مشاهده می‌کنید. اپل ردیابی موقعیت مکانی از طریق Wi-Fi و بلوتوث نزدیک را برای استخراج‌کننده‌های اطلاعات دشوار می‌کند، اما مطمعن شوید که تمام بروزرسانی‌های ios را برای دسترسی به جدیدترین ویژگی‌های امنیتی نصب کرده‌اید.
راهنمای سرویس موقعیت مکانی را مشاهده کنید تا از جزئیات بیشتری درباره نحوه استفاده از سرویس موقعیت مکانی هر برنامه آگاه شوید. قرار دادن تلفن همراه در حالت Lost Mode ااز طریق iCloud نیز ایده خوبی‌ست، زیرا در صورت لزوم، سرویس‌های موقعیت مکانی می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط دوباره روی دستگاه فعال شوند. دستورالعمل‌های زیر، براساس ios14.4، آخرین نسخه موجود در زمان انتشار این مقاله است. با این حال، نسخه‌های قبلی نیز روش‌های مشابهی ارائه می‌دهند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، اشتراک بیش از اندازه اطلاعات موقعیت مکانیتان را از آیفون خود محدود کنید.

بیشتر بخوانید: کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت در گوشی های اندروید و آیفون

خاموش کردن سرویس موقعیت مکانی

با این کار، اشترک‌گذاری لوکیشن در تمام صفحه خاموش می‌شود. اگر می‌خواهید Google Maps یا Pokemon Go به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته پیدا کنند، استفاده از این روش کار درستی نیست و پیشنهاد می‌کنیم به دستورالعمل‌های مرحله بعد بروید.
مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات، ضربه بزنید.
مرحله 2: به پایین پیمایش کنید و روی Privacy ضربه بزنید.
مرحله 3: روی Location Servicesضربه بزنید.
مرحله 4: برای خاموش کردن این ویژگی، روی دکمه تغیییر وضعیت کنار سرویس‌های موقعیت مکانی ضربه بزنید.

خاموش کردن سرویس موقعیت مکانی
اشتراک گذاری مکان را برای برنامه‌های خاص خاموش کنید

در این حالت، بعضی از برنامه‌ها به لوکیشن شما دسترسی دارند و بعضی از برنامه‌ها اجازه این کار را ندارند. به عنوان مثال، برنامه اختصاصی شهر آتلانتا یا مشهد نیازی به دانستن اینکه اکنون در لس آنجلس یا تهران هستید ندارد.
مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات، ضربه بزنید.
مرحله 2: به پایین پیمایش کنید و روی Privacy ضربه بزنید.
مرحله 3: روی Location Services ضربه بزنید .
مرحله 4: روی برنامه‌ای که می‌خواهید اصلاح کنید ضربه بزنید.
مرحله 5: روی یکی از چهار گزینه ضربه بزنید.
مرحله 6: روی دکمه تغییر وضعیت کنار گزینه Precise Location ضربه بزنید تا این ویژگی خاموش کنید. توجه داشته باشید زمانی که اپلیکیشن روی Never تنظیم شده باشد، این گزینه دیگر در دسترس نیست.

اشتراک گذاری مکان را برای برنامه‌های خاص خاموش کنید
اشتراک مکان را در پس زمینه (background) متوقف کنید

می‌توانید از به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی در پس زمینه تلفن همره خود جلوگیری کنید.
مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات، ضربه بزنید.
مرحله 2: روی General ضربه بزنید .
مرحله 3: روی Background App Refresh ضربه بزنید.
مرحله 4: روی دکمه تغییر وضعیت برنامه‌ای که می‌خواهید غیرفعال شود ضربه بزنید.

اشتراک مکان را در پس زمینه (background) متوقف کنید
غیرفعال کردن دسترسی به شناسه برای تبلیغ کنندگان (IDFA)

فعالیت آنلاین شما اغلب با استفاده از IDFA تلفن همراه شما پیگیری می‌شود. IDFA یک شناسه تصادفی دستگاه است که به دستگاه شما اختصاص داده می‌شود. تبلیغ‌کنندگان می‌توانند بدون دسترسی به اطلاعات شخصی شما و از طریق این شناسه، تبلیغات خود را انجام دهند. این شناسه می‌تواند راهی برای دسترسی به موقعیت مکانی شما باشد. برای غیر فعال کردن آن، مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید:
مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات، ضربه بزنید.
مرحله 2: به پایین پیمایش کنید و روی Privacy ضربه بزنید.
مرحله 3: روی Trackingضربه بزنید.
مرحله 4: برای خاموش کردن این ویژگی، روی دکمه تغییر وضعیت کنار گزینه Allow Apps to Request to Track ضربه بزنید.

غیرفعال کردن دسترسی به شناسه برای تبلیغ کنندگان (IDFA)
با System Service آشنا شوید

در اینجا می‌توانید لیستی از اطلاعات مربوط به فعالیت‌های محلی (local) خود را مشاهده کرده و هر کدام را که می‌خواهید غیرفعال کنید. اطلاعاتی مثل ترافیک، مکان‌های مهم، تبلیغات Apple مبتنی بر مکان، پیشنهادهای مبتنی بر مکان و … .
مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات، ضربه بزنید.
مرحله 2: به پایین پیمایش کنید و روی Privacy ضربه بزنید.
مرحله 3: روی Location Services ضربه بزنید.
مرحله 4: به پایین پیمایش کنید و روی System Services ضربه بزنید.
می‌توانید این تنظیمات را کنترل کرده و به میل خود روشن و خاموش کنید.
مرحله 5: به پایین پیمایش کنید و روی Significant Locations ضربه بزنید.
مرحله 6: در صورت لزوم برای پاک کردن این مکان‌ها روی پاک کردن تاریخچه (Clear History) ضربه بزنید. این تغییر بر روی همه دستگاه‌های ثبت شده در Apple ID شما اعمال می‌شود.

 

اندروید 11 / اندروید 10

اندروید 11 / اندروید 10سابقه موقعیت مکانی گوگل در تلفن همراهتان توسط حساب گوگل شما کنترل می‌شود و می‌توانید در هر دستگاه تلفن همراه و رایانه‌ای به آن دسترسی داشته باشید. اگر سابقه موقعیت مکانی (Location History) و گزارش موقعیت مکانی (Location Reporting) آن فعال باشد، وقتی که گوشی شما به اینترنت متصل شود، مکان شما ذخیره می‌شود. سرویس گوگل به طور مداوم لوکیشن‌های شما را ذخیره می‌کند تا به شما خدماتی بدهد که مختص خودتان است. به طور کلی Google’s service طراحی شده است تا شما این امکان را داشته باشید که فعالیت خود در فضای وب را با دستگاه‌های دیگر کنترل کنید. بنابراین، شما می‌توانید تاریخچه مرورگر کروم، فعالیت‌های وب، ضبط صدا، سابقه یوتیوب و جستجوها و موارد دیگر را همگام‌سازی کنید. اگر بخواهید همه این تنظیمات را فعال کنید، احتمالا مجموعه اطلاعات کاملی از عادات، سلایق و ویژگی‌های شما را در اختیار گوگل قرار می‌دهد. اگر از دستگاهی با Android 10 یا 11 استفاده می‌کنید، چند گزینه موقعیت مکانی دیگر نیز خواهید داشت که می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید، از جمله اینکه می‌توانید از خدمات موقعیت مکانی در هر برنامه استفاده کنید. نمونه اسکرین شات‌هایی که در زیر آمده است، مربوط به Samsung Galaxy S20 با سیستم عامل اندروید 10 است، اما در صورت نیاز، به اندروید 11 هم اشاره می‌کنیم.

مجوزهای مکان را برای هر برنامه تغییر دهید

مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات، ضربه بزنید و سپس روی علامت Cog (چرخ‌دنده) ضربه بزنید.
مرحله 2: روی location ضربه بزنید.
مرحله 3: در گوشی‌های سامسونگ، روی App Permissions ضربه بزنید. در گوشی‌های Pixel، روی App Access to Location ضربه بزنید.
در اینجا تمام برنامه‌ها به 3 دسته تقسیم می‌شوند: مجاز در هر زمانی (Allowed All The Time)، تنها در صورت استفاده از برنامه مجاز باشد (Allowed Only While In Use) و ممنوع (Denied).
مرحله 4: روی برنامه‌ای که می‌خواهید اصلاح کنید ضربه بزنید.

آنچه در ادامه می‌بینید ممکن است به مجوزهای فعلی برنامه بستگی داشته باشد. در اینجا 3 تقسیم‌بندی وجود دارد:

Allowed All The Time: Allow all the time/Allow only while using the app/Deny
Allowed Only While In Use :Allow only while using the app/Deny
Denied: Allow only while using the app/Deny
اگر تنظیمات روی Allowed All The Time قرار داشته باشد، اپلیکیشن به‌ طور مداوم مکان شما را ردیابی می‌کند، چه زمانی که باز باشد و چه زمانی که باز نباشد. این ویژگی برای برنامه‌هایی مثل Uber و Google Maps که برای هدایت کردن باید موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند، بسیار مفید است. اگر تنظیمات روی Allow only while using the app قرار داشته باشد، سرویس‌های موقعیت مکانی فقط هنگام باز بودن برنامه فعال خواهند شد. اگر هم می‌خواهید سرویس‌های موقعیت مکانی را به طور کل خاموش کنید، Deny ر انتخاب کنید.

از شخصی‌سازی تبلیغات انصراف دهید

با استفاده از مراحل زیر می‌توانید شناسه تبلیغات تلفن همراه خود (AdID) را غیر فعال کنید:
مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات ضربه بزنید سپس روی علامت Cog (چرخ‌دنده) ضربه بزنید.
مرحله 2: روی Google ضربه بزنید.
مرحله 3: روی Ads ضربه بزنید.
گام 4: روی دکمه تغییر وضعیت که در کنار Opt Out of Ads Personalization قرار دارد ضربه بزنید

از ذخیره موقعیت مکانیتان توسط Google جلوگیری کنید

اگر حساب گوگل دارید، می‌توانید از ذخیره مکان گوگل جلوگیری کنید، اما به خاطر داشته باشید که این شرکت اطلاعات زیادی را از قبل ذخیره کرده است. به عنوان مثال، گوگل احتمالا تاریخ دقیق بازدید شما از ایستگاه متروی محلی در 7 سال پیش را ذخیره کرده است!
مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات ضربه بزنید. همچنین، می‌توانید انگشت خود را از بالا به سمت پایین بکشید تا سایه گسترش یابد و سپس روی علامت Cog ضربه بزنید.
مرحله 2: روی Google ضربه بزنید.
مرحله 3: روی Manage Your Google Account ضربه بزنید.
مرحله 4: اگر تب Account به طور پیش فرض انتخاب نشده است، روی آن ضربه بزنید.
مرحله 5: روی Data & Personalization category به سمت بالا ضربه بزنید.
مرحله 4: روی Location History ضربه بزنید.
مرحله 5: برای غیرفعال کردن این سرویس، روی دکمه تغییر وضعیت کنار Location History ضربه بزنید.
مرحله 6: روی People & Sharing category به سمت بالا ضربه بزنید.
مرحله 7: روی Manage Location Sharing ضربه بزنید.
مرحله 8: افرادی را که نمی‌خواهید مکان شما را ببینند حذف کنید.

Android 9.0 Pie

از آنجا که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، اندروید مخصوص به خود را دارند، این تنظیمات برای همه گوشی‌های اندورید یکسان نیست و بسته به نوع گوشی، می‌تواند متفاوت باشد. مثال زیر به گوشی LG V40 ThinQ با Android 9.0 Pie اشاره می‌کند.
اشتراک‌گذاری مکان را خاموش کنید
مرحله 1: برای باز کردن برنامه تنظیمات، ضربه بزنید.
مرحله 2: روی General ضربه بزنید.
مرحله 3: روی Lock Screen & Security ضربه بزنید.
مرحله 4: روی Location ضربه بزنید.
مرحله 5: روی App-Level Permissions ضربه بزنید.
در اینجا، می‌توانید لوکیشن خود را برای هر برنامه‌ای به اشتراک بگذارید. از بین 15 برنامه، 10 برنامه به کاربران هشدار دادند که اگر اشتراک‌گذاری مکان را خاموش کنند، عملکرد آن‌ها به خطر میوفتد.
چندین سرویس موقعیت مکانی مرتبط با Google، مانند سرویس موقعیت اضطراری که در برخی مناطق در دسترس هستند، به شما امکان می‌دهند با یک شماره اضطراری تماس گرفته یا پیامک بزنید تا موقعیت مکانی شما را به پلیس یا اولین پاسخ‌دهنده منتقل کنند.

چرا باید داده‌های موقعیت مکانی خود را محدود کنید؟

در حالی که کاربران گوشی‌های هوشمند، مدت‌هاست اضطرابی را بابت حریم خصوصی خود تحمل می‌کنند، همچنان نگرانی در مورد نحوه ردیابی موقعیت مکانی توسط اپلیکیشن‌ها وجود دارد. گزارش تحقیقاتی نیویورک تایمز از سال 2019، نگرانی ما را به سمت خانه افراد می‌برد. این گزارش نشان می‌دهد که چگونه محل سکونت هر صاحب گوشی هوشمند به طور مداوم ثبت و بایگانی می‌شود. براساس این گزارش، تایمز بیش از 50 بیلیون پینگ ثبت شده موقعیت مکانی که از دیتابیس یک شرکت ناشناس به بیرون درز پیدا کرده را بررسی کرده است. داده‌های این دیتابیس از گوشی‌های حدود 12 میلیون آمریکایی در سال 2016 و 2017 جمع‌آوری شده است. با استفاده از این داده‌ها، موقعیت مکانی هرشخص به راحتی قابل ردیابی‌ست و حتی خانه افراد نیز قابل شناسایی‌ می‌باشد. از طریق خانه افراد و یک سری اطلاعات دیگر هم می‌شود به تمام مشخصات خانواده فرد دست پیدا کرد. این مسئله بسیار حساس است، با این حال هیچ قانونی برای منع جمع‌آوری یا فروش این اطلاعات شخصی بدون رضایت کاربر وجود ندارد. این شرکت‌ها برای اطمینان بخشیدن به جمعیتی معترض، در تلاشی کاملا بیهوده به ناظران اطمینان داده‌اند که داده‌های حساس را فقط با “شرکای آزمایش شده و قابل اعتماد” به اشتراک می‌گذارند.
در حالی که این داده‌ها در حال حاضر ظاهرا برای اهداف تجاری بی‌خطر جمع‌آوری می‌شوند، می‌توان به شکلی غیر اخلاقی هم از آن‌ها استفاده کرد؛ در مواردی مثل کمک به طرفین دعوا در اقدامات قانونی، افشای اسرار شخصی یا شرایط جسمی محرمانه. دانستن نحوه ردیابی موقعیت مکانی شما توسط برنامه‌های مختلف، به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه و زمان استفاده از سرویس موقعیت مکانی تلفن خود را کنترل کنید.

کلام پایانی

کنترل ردیابی لوکیشن اپلیکیشن‌ها چالشی‌ست که هم در حال حاضر و هم در آینده، کاربران گوشی‌ای هوشمند با آن مواجه هستند. باید بدانید که هیچ روشی برای تضمین جلوگیری از ردیابی و فروش داده‌های شما توسط بازاریابان اینترنتی وجود ندارد. همانطور که فروشندگان اپلیکیشن‌ها و تولیدکنندگان تلفن‌های همراه با ارائه ابزارهایی پیشرفته به شما کمک می‌کنند تا میزان ردیابی اطلاعات خود را کنترل کنید، از آن طرف عده‌ای هم در تلاش‌اند تا روش‌های جدیدی برای دور زدن اطلاعاتی که شما می‌توانید کنترل کنید پیدا کنند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. فتح الله

    انصراف همه مکان ها چه آفلاین چه آنلاین

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a8%d9%81%d9%87%d9%85%d9%85-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d9%84%d9%88%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-%d8%af%d8%b3/
ads
ads