داغ ترین ها :
کارشناسان درباره خطرآفرینی 5G چه می‌گویند؟

کارشناسان درباره خطرآفرینی 5G چه می‌گویند؟

مهار طیف امواج میلی‌متری (mmWave) برای سرعت بیشتر اینترنت داده، از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های 5G، نسل بعدی فناوری 4G LTE برای تلفن‌های همراه، یعنی گوشی‌های 5g است. اما نگرانی‌هایی در خصوص این طیف با فرکانس بسیار بالا وجود دارد. شایعات گسترده‌ای در میان عموم جریان یافته، مبنی بر این‌که این طیف سلامتی مردم را تهدید می‌کند. آیا 5G واقعا خطرناک است؟ در ادامه این مقاله در تکنولایف همراه ما باشید تا با هم جوانب مختلف این موضوع را بررسی کنیم.

نگرانی از تشعشعات؛ دغدغه‌ای همیشگی

این دست نگرانی‌ها چیز جدیدی نیستند. از مدت‌ها پیش از وجود تلفن‌های همراه، افراد نگران افزایش احتمال ابتلا به تومورهای سرطانی از طریق تشعشعات فرکانس‌های رادیویی بودند. انجمن غذا و داروی آمریکا (FDA) برای یافتن پاسخ این قبیل سؤالات، نظراتش را با ما در میان گذاشته است. این آژانس دولتی نه‌تنها مسئول حفظ سلامت عمومی از طریق کنترل و نظارت بر مواد غذایی و داروهاست، بلکه بر تشعشعات الکترومغناطیسی (EMF) دستگاه‌ها نیز نظارت دارد. اما برای پاسخ کامل‌تر و مطمئن‌تر، ما نظرات آن‌ها را با اطلاعات حاصل از «انجمن سرطان آمریکا» و «آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان» تکمیل کردیم.

تشعشعات فرکانس‌های رادیویی (RF) چه هستند؟

در سطح ابتدایی، «تشعشع» اصطلاح ترسناکی نیست. تشعشع، تابش انرژی از هر منبعی است. این یعنی حتی گرمای خارج‌شده از بدن ما نیز نوعی تشعشع محسوب می‌شود. «تشعشعات RF»، فقط نام دیگری برای امواج رادیویی است. FDA چنین توضیح می‌دهد: تابش RF «نوعی انرژی الكترومغناطیسی متشكل از امواج انرژی الكتریكی و مغناطیسی است، كه در فضا با هم حركت می‌كنند (تشعشع می‌یابند)».
امواج رادیویی، به طور کلی قادرند یونیزه یا غیریونیزه کنند. امواج رادیویی یونیزه‌کننده، امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا (مثل اشعه گاما) هستند، که می‌توانند به DNA آسیب رسانده و حتی منجر به تومورهای سرطان شوند. اما تشعشعات غیریونیزه نمی‌توانند چنین اثری داشته باشند. امواج رادیویی مورد استفاده در فناوری‌های بی‌سیم، مانند 5G، حتی نزدیک به مرز یونیزه شدن هم نیستند.

تشعشعات RF خطری ندارند؟

تشعشعات تلفن‌های همراه جزو کم‌انرژی‌ترین طیف‌های الکترومغناطیسی هستند، و همین آن‌ها را نسبت به تشعشعات EMF با انرژی بالا (X-ray و گاما) امن‌تر می‌کند. فقط گروه دوم انرژی کافی برای یونیزه کردن یک اتم یا مولکول دارند، و بنابراین DNA سلول را دچار آسیب و سرطان می‌کنند. انرژی تشعشعات RF فقط قادر به حرکت یا لرزش اتم‌ها در یک مولکول است، که برای یونیزه کردن آن کافی نیست. این یعنی تشعشعات RF با آسیب‌رسانی به DNA باعث سرطان نمی‌شوند. اما هنوز مطالعات علمی در مورد اثرات اشعه غیریونیزه‌کننده و محدودیت‌های تشعشعات آن ادامه دارد.
FDA در بیانیه‌های 2018 اظهار داشت: «محدودیت‌های ایمنی فعلی برای قرار گرفتن در معرض انرژی فرکانس‌های رادیویی تلفن همراه، هنوز برای محافظت از سلامت عمومی قابل‌قبول‌اند». آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) و برنامه ملی سم‌شناسی آمریکا (NTP) نیز تشعشعات RF را به طور رسمی به عنوان عامل سرطان طبقه‌بندی نکرده‌اند.

اینترنت 5جیاما آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی (IARC)، به دلیل یافتن پیوند احتمالی بین استفاده از تلفن همراه و نوع خاصی از تومور مغزی، حداقل در یک تحقیق، تشعشعات RF را «احتمالا سرطان‌زا برای انسان» طبقه‌بندی کرده است. البته IARC شواهد کلی را «محدود» می‌داند. بهتر است بدانید که IARC قهوه و پودر بدن تالک را نیز در گروه «احتمالا سرطان‌زا» قرار می‌دهد.
در یکی از جدیدترین مطالعات NTP، قرارگیری زیاد در معرض تشعشعات 2G و 3G، منجر به ایجاد تومور سرطان قلبی در موش‌های نر شد. البته جان بوچر (دانشمند ارشد NTP) اظهار داشت که سطح و مدت قرارگیری در معرض تشعشعات در این آزمایش، بسیار بیش از آنچه افراد با بیشترین استفاده از تلفن همراه تجربه می‌کنند، بوده است. بنابراین یافته‌ها نباید استفاده از تلفن‌های همراه را زیر سؤال ببرند. به‌علاوه او هشدار داد که فناوری 5G احتمالا تفاوت چشم‌گیری با فناوری 2G و 3G دارد، و به همین خاطر باید روی تأثیر این تشعشعات مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

آیا استفاده از 5G مخاطره‌آمیز است؟

FDA همچنان معتقد است که محدودیت‌های ایمنی فعلی برای فرکانس‌های رادیویی تلفن‌های همراه، هنوز برای محافظت از سلامت عمومی قابل‌قبول‌اند. سخنگوی آژانس در ایمیلی نوشت: «این محدودیت‌ها بر اساس فرکانس دستگاه تعیین می‌شوند، و این یعنی 5G محدودیت دیگری نسبت به سایر فناوری‌ها خواهد داشت. به عنوان بخشی از تعهد FDA در حفاظت از سلامت عمومی، بسیاری از منابع و شواهد علمی و پزشکی در مورد احتمال تأثیر منفی انرژی فرکانس رادیویی در انسان‌ها و حیوانات بر سلامتی، بررسی شده و این تحقیقات و آزمایش‌ها ادامه خواهند داشت. بعدتر، اخبار این تحقیقات توسط نشریات علمی منتشر خواهد شد.» این آژانس خاطرنشان کرد که در وب‌سایت خود، تحقیقات در حال انجام در زمینه اثر بیولوژیکی امواج RF را لیست کرده است.
لازم به ذکر است که تقریبا اکثر فرکانس‌های مورد استفاده برای 5G، در گذشته برای مواردی از جمله پخش تلویزیونی و سایر انتقال داده‌ها استفاده می‌شده است. به همین دلیل اگر مشخص شود که 5G ناامن است، ما دهه‌ها از فرکانس‌های «ناامن» استفاده کرده‌ایم.

فناوری 5G
با توجه به راه‌اندازی این فرکانس برای استفاده عمومی‌تر، و عدم تغییر نرخ ابتلا به سرطان، می‌توان گفت که این امواج هیچ تأثیری بر سلامت انسان ندارند. اما باید توجه کرد که این تکنولوژی هنوز فراگیر نشده است و جز برخی نقاط و شهرها، باقی دنیا از آن بی‌بهره هستند. همچنین که دستگاه‌های عمومی زیادی نیستند که بتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند. بنابراین، هنوز نمی‌توان از سلامت و ایمنی 5G مطمئن بود و باید چشم‌به‌راه نتایج تحقیقات و آزمایش‌های متخصصین این حوزه بمانیم.

در نهایت، فناوری mmWave فرکانس 5G خطرناک است یا خیر؟

طبق نظر آژانس‌های خبره و مطالعاتی که تاکنون انجام شده، هیچ خطری برای استفاده از 5G mmWave وجود ندارد. اما واضح است که تحقیقات بیشتری در این زمینه باید صورت بگیرد. اگر از افراد بسیار محتاط هستید، باید توجه کنید که تقریبا همیشه در معرض تشعشعات RF قرار دارید، از جمله تشعشعات مایکروویو. اما می‌توانید شب‌ها هنگام خواب، گوشی را از خود دور کنید. این کار هم آرامش را به شما برمی‌گرداند، و هم روال خواب سالمی برای‌تان ایجاد می‌کند. اما در حال حاضر، و بر اساس گفته‌های متخصصین، تأثیر منفی امواج رادیویی، از جمله mmWave، بر سلامت کلی نفی شده است و صحت ندارد.
اما در صورتی که روزی اثبات شود که این امواج ممکن است برای استفاده عمومی و با حجم زیاد ضرراتی را به دنبال داشته باشند چه؟ به خصوص که جمعیت جهان و تعداد گوشی‌های موبایل، هر روز در حال افزایش است. شاید هم از ابتدا خطرآفرین بودند و همین جمعیت امروز مبتلایان به سرطان، تحت تأثیر این فرکانس‌ها که برای انتقال اطلاعات و پخش تلویزیونی استفاده می‌شده‌اند، به چنین وضعی درآمده باشند. کسی چه می‌داند؟ باید در انتظار اخبار و نتایج آزمایشات بمانیم، هرچند که احتمال خیلی کمی برای خطرآفرینی این فناوری وجود دارد.
فراموش نکنید که اخبار را از مراجع رسمی و مطمئن دنبال کنید! شما در مورد تکنولوژی 5G چه نظری دارید؟

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%ae%d8%b7%d8%b1%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86%db%8c-5g-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%af%d9%88/
ads
ads