داغ ترین ها :
کروم، سافاری یا فایرفاکس کدام مرورگر بهتر است؟

کروم، سافاری یا فایرفاکس کدام مرورگر بهتر است؟

همه‌ی ما از نقش بسیار پر رنگ اینترنت در زندگی روازنه خود اطلاع داریم و می‌دانیم که پاسخ نیازهای مختلف و سوالات متنوع ما در اینترنت موجود است. اما برای وارد شدن به سایت‌های مختلف نیاز به مرورگر داریم. مرورگر به بیان ساده برنامه‌ای است که به ما کمک می‌کند در بستر اینترنت جستجو انجام دهیم و به سایت‌های مختلف وارد شویم. امروزه مرورگرهای بسیار زیادی برای گوشی و لپ تاپ وجود دارد، اما آیا همه‌ی آن‌ها کارایی یکسانی دارند؟ در این مطلب قصد داریم سه مرورگر گوگل کروم، سافاری و فایرفاکس را با هم مقایسه کنیم تا شما بدانید که کدام مرورگر به نسبت استفاده شما انتخاب بهتری است و بهتر می‌تواند شما را در فرایند سرچ کردن همراهی کند. پس اگر شما هم مدت زمان زیادی را در بستر اینترنت مشغول مطالعه و خرید هستید ادامه‌ی این مطلب در تکنولایف را از دست ندهید. ما می‌خوایم به شما جواب سوال کروم، سافاری یا فایرفاکس را بدهیم.

 

جدیدترین مدل های گوشی را در سایت تکنولایف ببنید: قیمت روز گوشی

 

از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید؟

یکی از اولین مواردی که در مقایسه این سه مرورگر مطرح می‌شود این است که شما از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید. سافاری تنها برای محصولات اپل در دسترس است و مرورگر پیش فرض اپل به حساب می‌آید.

اما به روی همه‌ی سیستم‌ عامل‌های مختلف شما می‌توانید گوگل کروم و فایرفاکس را دانلود کرده و استفاده کنید. گوگل کروم مرورگر پیش فرض گوشی‌های اندرویدی است و از آنجایی که بیشتر سهم از گوشی‌های جهان را سیستم عامل اندروید در اختیار دارد پس طبیعی است که تعداد افراد بیشتری از این مرورگر استفاده کنند.کروم یا سافاری

به طور کلی اما قبل از پرداختن به ادامه‌ی متن باید توجه داشته باشید که ممکن است مثلا سافاری برای مک بوک‌های اپل بهتر از گوگل کروم باشد اما در سیستم عامل ویندوز مثلا فایرفاکس عملکرد بهتری داشته باشد.

کدام مرورگر بیشترین کاربر را دارد؟

همان طور که اشاره کردیم گوگل کروم مرورگر پیش فرض سیستم عامل اندروید است و با توجه به این که اندروید بخش عمده بازار را در اختیار دارد پس طبیعی است که کاربران گوگل کروم در پلتفرم‌های مختلف بیش از ۲.۶ میلیارد باشند.

این عدد بسیار زیاد بوده و نشان می‌دهد که تقریبا همه‌ی جهان به صورت روزانه به روی گوشی یا لپ تاپ خود در حال استفاده از کروم هستند. رتبه‌ی بعدی در بین این سه مرورگر به سافاری می‌رسد.

سافاری حدود ۴۵۰ میلیون کاربر فعال به صورت روزانه دارد و دلیل عمده آن هم این است که مرورگر پیش فرض ایفون‌ها، ایپدها و همچنین مک بوک‌ها و آی مک‌های سافاری بوده و این کاربران را افزایش می‌دهد.

در مقام آخر این لیست هم فایرفاکس با بیش از ۲۳۰ میلیون کاربر فعال قرار می‌گیرد. فایرفاکس به صورت پیش فرض مرورگر هیچ دستگاهی نیست و همین موضوع نشان می‌دهد که کارایی بسیار خوب آن باعث شده تا بیش از ۲۳۰ میلیون کاربر از آن استفاده کنند.

همگام سازی بین دستگاه‌ها

اکثر ما به صورت روزانه از چند دستگاه مختلف برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنیم. مثلا با گوشی و لپ تاپ در طول روز سرچ انجام می‌دهیم و ممکن است در این بین تبلت نیز داشته باشیم.

پس بسیار مهم است که مرورگری که استفاده می‌کنیم به خوبی بتواند اطلاعات و رمزها و … را بین این دستگاه‌های مختلف به صورت دائمی همگام سازی کند. یعنی مثلا اگر شما با گوشی یک عبارتی را سرچ کردید به راحتی بتوانید در مرورگر لپ تاپ خود نیز همان سرچ را در تاریخچه مرورگر پیدا کنید.

اگر از گوشی‌های اندویدی استفاده می‌کنید بهترین مرورگر برای شما به طور حتم گوگل کروم است؛ چرا که به صورت پیش فرض باید آن را به ایمیل خود متصل کنید و سپس به راحتی می‌توانید با وارد کردن همان ایمیل در گوگل کروم موجود به روی لپ تاپ اطلاعات را همگام سازی کنید.فایرفاکس یا کروم

اگر از اکوسیستم اپل یعنی ایفون و ایپد و مک بوک استفاده می‌کنید بدون شک بهترین مرورگر برای شما سافاری است؛ چرا که در بحث همگام سازی همه‌ی این دستگاه‌ها به یک اپل آیدی یکسان متصل می‌شوند و به راحتی اطلاعات موجود را همگام می‌کنند.

سافاری نیز امکان همگام سازی دارد و در ابتدا شما باید یک اکانت با ایمیل خود بسازید و سپس فایرفاکس خود به روی لپ تاپ و گوشی و … را به همین اکانت متصل کنید.

به طور کلی اما باید گفت بهترین همگام سازی برای اندرویدی‌ها با گوگل کروم و بهترین همگام سازی با دستگاه‌های اپل با سافاری اتفاق می‌افتد.

 

پاک کردن کش مرورگر آیفون چطور انجام می‌شود و چه کمکی میکند؟

پاك كردن كش ايفون

 

سرعت کدام مرورگر بیشتر است؟

پیش از هر چیزی باید به این اشاره کنیم که گوگل قوی‌ترین موتور جستجو موجود در جهان است و موتورهای جستجوی دیگر مانند Bing با اختلاف در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند.

پس به طور کلی شما از هر مرورگری که استفاده کنید در نهایت باید برای جستجوهای خود به سراغ گوگل بروید و به این موتور جستجوگر نیاز پیدا خواهید کرد.

از طرفی می‌دانیم که کروم به شرکت گوگل تعلق دارد و کاملا طبیعی است که به دلیل بهینه سازی‌های انجام شده این مرورگر سرعت بالاتری در انجام سرچ و همچنین باز کردن سایت‌های مختلف داشته باشد.

بنابراین بین این سه مرورگر اگر برای شما داشتن بیشترین سرعت اهمیت دارد بدون هیچ شکی باید از گوگل کروم استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این تفاوت سرعت شاید در حدی نباشد که شما متوجه آن شوید و همچنین سرعت لود شدن سایت‌های مختلف کاملا به سرعت اینترنت شما وابسته است.

از نظر سرعت جالب است بدانید که فایرفاکس در جایگاه بهتری نسبت به سافاری قرار می‌گیرد و سریع از مرورگر اپل می‌تواند سایت‌های مختلف را باز کند. به نوعی در بحث سرعت مرورگر اپل در رتبه آخر قرار می‌گیرد و اگر این موضوع برایتان خیلی مهم است شاید بهتر باشد از گوگل کروم و یا حتی فایرفاکس استفاده کنید.

بهینه سازی‌های نرم افزاری

نکته‌ی دیگری را که در این مقایسه نباید فراموش کنیم این است که برخی مرورگرها با برخی سیستم عامل‌ها بهینه‌تر هستند و همین موضوع مثلا باعث کاهش مصرف در باتری می‌شود.

به عنوان مثال مرورگر سافاری برای محصولات اپل بسیار بهینه‌تر از دیگر مرورگرها بوده و همین باعث می‌شود میزان کمتری از پردازنده مرکزی و حافظه رم و … درگیر اجرای این برنامه شده و در نتیجه باتری کمتر هم مصرف شود.کروم یا سافاری

از طرف دیگر ایرادی که می‌توان به گوگل کروم وارد کرد این است که به صورت کلی خیلی بهینه نیست و بخش زیادی از حافظه رم و حتی پردازنده مرکزی را درگیر می‌کند. البته این موضوع چندان اهمیتی نخواهد داشت مگر این که شما گوشی یا لپ تاپ بسیار ضعیفی داشته باشید که در این صورت سنگین بودن کروم دردسر ساز خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر بهترین عملکرد باتری در دستگاه‌های اپلی مثل ایپد و ایفون و مک بوک را می‌خواهید از سافاری استفاده کنید و همچنین اگر گوشی اندرویدی ضعیف یا سیستم ویندوری نه چندان قوی دارید به جای کروم به سراغ فایرفاکس بروید.

 

بیشتر بخوانید:

microsoft edge چیست

 

کروم، سافاری یا فایرفاکس ؟ کدام بهتر است؟

به نوعی اگر بخواهیم امکانات مرورگرها را با هم مقایسه کنیم اتفاقی شبیه به رابط کاربری گوشی‌های اندرویدی رخ می‌دهد که همگی امکانات زیادی دارند و این شما هستید که باید انتخاب کدام قابلیت‌ها بیشتر به کارتان می‌آید.

یکی از قابلیت‌های بسیار جذاب کروم که آن را از دیگر مرورگرهای موجود متمایز می‌کند امکان اضافه کردن افزونه‌های مختلف است. یعنی شما به راحتی با مراجعه به تنظیمات و سپس بخش استور گوگل کروم (البته در مورد نسخه لپ تاپ کروم صحبت می‌کنیم) می‌توانید ویژگی‌های دلخواه را به آن اضافه کنید.

گوگل کروم همچنین تم‌های بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید ظاهر آن را کاملا به سلیقه خود درآوردید و همین موضوع از یکنواخت شدن این مرورگر محبوب جلوگیری می‌کند.

سافاری و همچنین فایرفاکس نیز قابلیت‌های بسیار کاربردی دارند که در طول استفاده می‌توانند تجربه کاربری بهتری را برای شما ایجاد کنند. به طور کلی از نظر امکانات شاید خیلی نتوان برنده‌ای از بین این سه مرورگر مشخص کرد؛ زیرا همه‌ی آن‌ها پر از قابلیت‌های کاربردی و خوب هستند و همین انتخاب برنده را سخت می‌کند.

امنیت و حریم شخصی کدام مرورگر بهتر است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک مرورگر امنیت آن است. بسیار مهم است که مرورگر بتواند از اطلاعات مختلف شما در برابر سایت‌های مخرب و دیگر موارد موجود در فضای اینترنت جلوگیری کند.

همچنین برای کاربران مهم است که بدانند کمتر تحت نظر هستند و شرکت‌ها به روی استفاده آن‌ها از فضای اینترنت نظارت کمتری دارند. پس بخش امنیت برای یک مرورگر اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند و از این نظر باید بهترین مرورگر را سافاری بدانیم.

به طور کلی سافاری امنیت بسیار بالایی دارد و به خوبی از شما در برابر دیتاهای مخرب موجود در بستر اینترنت محافظت می‌کند. این باعث می‌شود شما با خیال آسوده‌تری بتوانید به گشت و گذار در اینترنت بپردازید و خیلی نگرانی از بابت امنیت نداشته باشید.

همچنین اپل نظارت کمتری به روی شما دارد و اطلاعات شما را کمتر تحت نظر قرار می‌دهد (البته همه‌ی شرکت‌ها اطلاعات شما را تحت نظر دارند و در واقع اپل کمتر این کار را انجام می‌دهد).

در جایگاه بعدی از نظر امنیت فایرفاکس قرار می‌گیرد، مرورگر بسیار خوبی که اگر از اندروید یا ویندوز استفاده می‌کنید یکی از بهترین انتخاب‌های موجود از نظر امنیت است. این مرورگر هم داده‌های شما را خیلی تحت نظر قرار نمی‌دهد و از این نظر نیز شرایط بهتری نسبت به کروم دارد.کروم، سافاری یا فایرفاکس

در مقام آخر نیز گوگل کروم قرار می‌گیرد، مرورگری که از نظر امنیت نمی‌تواند به خوبی سافاری و فایرفاکس عمل کند. البته این به معنای این نیست که امنیت گوگل کروم مشکلی دارد و اگر شما از آن استفاده کنید دچار مشکل می‌شود. بحث در این بخش صرفا مقایسه است و در غیر این صورت هر سه این مرورگرها بسیار امن هستند.

نکته‌ی دیگری که کاربران در مورد گوگل رضایت ندارند کنترل دائمی گوگل به روی داده‌های آن‌ها است. خود شرکت گوگل ادعا می‌کند که این اطلاعات را ایجاد تجربه کاربری بهتر تحت نظر قرار می‌دهد اما کاربران از این اتفاق خیلی خوشحال نیستند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که یک محصول را از طریق گوگل خریداری می‌کنید از آن پس محصولات جانبی آن به شما پیشنهاد می‌شود و این یعنی گوگل نظارت کاملی به روی اطلاعات شما دارد.

در نهایت باید گفت که اگر خیلی به بحث امنیت اهمیتی نمی‌دهید بین این سه مرورگر از این نظر اختلاف زیادی وجود ندارد و می‌توانید با خیال راحت از هر سه استفاده کنید اما اگر امنیت برای شما اولویت بالایی دارد بهتر است به سراغ سافاری و به طور کلی محصولات اپل بروید (سافاری تنها برای دستگاه‌های اپلی قابل استفاده است).

 

ios جدید را بررسی کردیم و نحوه دانلود آن را آموزش دادیم:

ای او اس ۱۵

 

برای گوشی کدام مرورگر بهتر است؟

اگر از گوشی‌های اپل استفاده می‌کنید که بدون شک بهترین انتخاب برای شما سافاری است و این موضوع چند دلیل کلی دارد. اول این که به دلیل بهینه سازی‌های انجام شده مصرف باتری کمتری اتفاق می‌افتد و در نتیجه گوشی شما مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد.

دلیل دوم این است که به دلیل وجود اپل آیدی اطلاعات شما بین دستگاه‌های مختلف به ساده‌ترین شکل ممکن منتقل می‌شود و به نوعی شما همواره احساس می‌کنید که در حال استفاده از دستگاهی واحد هستید.

اگر از گوشی‌های اندرویدی هم استفاده می‌کنید بهترین انتخاب برای شما گوگل کروم است؛ چرا که فایرفاکس نسخه اندروید خیلی بهینه نیست و عملکرد عالی ندارد و پیشنهاد می‌کنیم از کروم استفاده کنید.

البته برای گوشی‌های اندرویدی مرورگرهای بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که می‌توانید در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید اما پرداختن به این مرورگرها از حوصله این متن خارج است.

جمع بندی

به طور کلی باید گفت که اگر بخواهیم مرورگر بهتر از جهات مختلف را اعلام کنیم گوگل کروم احتمالا برنده خواهد بود؛ چرا که به دلیل بهینه بودن با خود گوگل سریع‌تر جستجوها را انجام می‌دهد و سایت‌ها را لود می‌کند.

از طرفی امکانات بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید به راحتی گوشی و تبلت و لپ تاپ خود را با یکدیگر همگام کنید و تنها به یک جیمیل نیاز است.

اما برای دستگاه‌های اپلی به طور کلی سافاری گزینه‌ی بهتری به نظر می‌رسد و احتمالا حس بهتری هنگام کار کردن به شما انتقال می‌دهد و در مصرف بهتر باتری نیز نقش به سزایی دارد.

در نهایت به نظر شما کدامیک از این سه مرورگر عملکرد بهتری دارند؟ آیا تا به حال از هر سه آن‌ها استفاده کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. سجاد

    خیلی خیلی خوب

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سجاد

      ممنون از همراهی شما 🌱
  2. رضا نوروزی

    به نظر من فایرفاکس در مجموع بهترین مرورگر حال حاضر می باشد. چون هم امنیتش بالاست.. هم مانند کروم منابع سیستمی را درگیر نمیکند. هم قابلیت های بالایی دارد. هم افزونه های خوب یدارد. هم به لحاظ بصری مینیمال تر است

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%85-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%a7%d8%b1%db%8c-%db%8c%d8%a7-%d9%81%d8%a7%db%8c%d8%b1%d9%81%d8%a7%da%a9%d8%b3/
ads
ads