داغ ترین ها :
کوالکام یا اپل؟ [مقایسه پردازنده های سری پرچمدار دو غول تکنولوژی]

کوالکام یا اپل؟ [مقایسه پردازنده های سری پرچمدار دو غول تکنولوژی]

مغز انسان حیاتی ترین بخش بدن است که تمام تصمیماتی که می گیرد در آن پردازش می شود و تمامی دستورات از مغز انسان به اقسا نقاط بدن ارسال می شود. چپیست در گوشی های هوشمند مانند مغز انسان عمل می کند و منبع پردازش و ارسال دستورات کاربران است. از این رو قدرت بالای پردازنده در گوشی های هوشمند بسیار حائز اهمیت است و تفاوت اساسی بین گوشی های هوشمند را رقم می زند.

کمپانی های متعددی در بخش تولید چیپست فعالیت می کنند اعم از برند هایی مانند کوالکام و اینتل و مدیاتک به صورت اختصاصی و برند هایی دیگر مانند سامسونگ و هواوی و اپل که چیپست های محصول خود را در گوشی ها بکار می گیرند. در این بین کوالکام  موفقیت های چشمگیری را در بخش تولید چیپست ها کسب کرده است. چیپست های این برند با نام اسنپدراگون شناخته می شوند و همچنین توسط کمپانی های متعددی مورد استفاده قرار می گیرند.

با اینکه رقابت اصلی بر سر سری پرچمدار است اما کوالکام توجه خاصی به رنج میان رده نیز دارد و برند هایی مانند سامسونگ و سونی از چیپست های آن استفاده می کنند. در طرف مقابل اپل یکی از برند هایی است که از چیپست های ساخته دست خود استفاده کرده و چیپست های خود را تحت خانواده A معرفی می کند. آخرین چیپست این کمپانی A12 می باشد که در گوشی آیفون Xs بکار گرفته شده است. از طرفی دیگر آخرین چیپست کمپانی کوالکام اسنپدراگون 855 می باشد که در گوشی های اکسپریا 1 و گلکسی S10+ بکار گرفته شده است و ما در قالب این مقاله بنا داریم تا این دو چیپست را با یکدیگر مقایسه کنیم.

[table id=6 /]

هر دو چیپست طراحی 7 نانومتری و معماری 64 بیتی دارند که جزو معدود نقاط مشترک این دو چیپست است. طبق جدول بالا چیپست کمپانی اپل از شش هسته پشتیبانی می کند به صورتی که دو هسته مخصوص کارایی(Performance) بوده و چهار هسته دیگر مخصوص بازده (Efficiency) هستند. بر خلاف این چیپست، اسنپدراگون 855 اما پیکره بندی هشت هسته ای دارد. در ماکزیمم حالت، این چیپست یک هسته با قدرت 2.84 گیگاهرتز در کنار سه هسته با قدرت 2.42 گیگاهرتز و همچنین چهار هسته با حداکثر قدرت 1.8 گیگاهرتز را پشتیبانی می کند.

پردازنده

اسنپدراگون 855 نیز در مقایسه با نسل قبلی خود، تغییرات اساسی داشته است و علاوه بر آن که کارایی و عملکرد چیپست تا حد زیادی رشد داشته و همچنین مصرف باتری نیز بهینه تر شده است. هسته‌‌ های چپیست اسنپدراگون 855 حافظه های 512 و 256 و 128 کیلوبایتی دارند که به نوعی به عنوان حافظه کوتاه عمل می‌کنند و با این میزان حافظه و همچنین همکاری هسته ها، اطلاعات با سرعت بالائی پردازش شده و بدون وقفه از پردازنده به حافظه داخلی دستگاه انتقال می‌یابند.

اما یکی از نقاط قوت اسنپدراگون 855 پردازنده گرافیکی آن است. پردازنده گرافیکی این چیپست، Adreno 640 می باشد که در مقایسه با نسل قبلی خود 20 درصد افزایش کارایی داشته و بازی ها را با حداکثر کیفیت 4K +HDR10 اجرا می‌کند.

پردازنده

در مقابل A12 Bionic نیز در مقایسه با نسل قبلی خود جهش قابل توجهی دارد و کارایی این چیپست نیز در حدود 15 درصد رشد داشته. همچنین رشد 50 درصدی در قدرت پردازنده گرافیکی دیده می شود که با‌کیفیت ترین بازی ها از نظر گرافیک در مقابل این پردازنده زانو خواهند زد. مصرف شارژ در این چیپست نیز بهینه تر شده است که به ذخیره باتری به هنگام استفاده کاربر بسیار کمک می‌کند.

تست بنچمارک

یکی از مراجع تست گوشی های هوشمند علی‌الخصوص پردازنده آن ها بنچمارک می باشد. نمراتی که بنچمارک بعد از ارزیابی اعلام می کند ممکن است با تجربه کاربر به هنگام کار با گوشی کمی متفاوت باشد اما می‌تواند معیار خوبی باشد تا پتانسیل چیپست ها مشخص گردد. این دو چیپست نیز در این مرجع تست شده اند و بنچمارک بعد از ارزیابی و تست بخش های مختلف آن ها نمراتی را اعلام کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

[table id=7 /]

تست تک هسته ای و همچنین چند هسده ای مهمترین بخش هایی هستند که این مرجع تست می کند و اسنپدراگون 855 در تست تک هسته ای نمره 3552 و در تست چند هسته ای نمره 11196 را کسب کرده است. در طرف مقابل A12 در تست تک هسته ای نمره 4701 و در تست چند هسته نمره 11420 را کسب کرده که نشان از برتزی این چپیست در مقابل رقیب خود از کمپانی کوالکام دارد اما همان طور که در بالا اشاره کردیم امکان به هنگام استفاده از گوشیف این تفاوت احساس نشود.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی که در مقاله های تکنولوژی با نام (Al) شناخته می‌شود، بخش جدایی ناپذیر تراشه های سال 2108 و 2019 است. در چیپست اسنپدراگون 855، نسل چهارم موتور چند هسته ای(چهار هسته) هوش مصنوعی عرض اندام می‌کند درست در جایی که این موتور هفت میلیارد داده را در مدت یک ثانیه پردازش می‌کند.

پردازنده

هوش مصنوعی این چیپست با نام Hexagon 690 DSP شناخته می‌شود نسبت به نسل های پیشین، جهش عظیمی داشته است و بخش DSP امکان تحلیل سه بعدی اطلاعات را امکان پذیر می‌کند. در رابطه با مزایای این موتور می توان به تشخیص صحنه، رزولوشن فوق العاده در عکس های فوری، احراز هویت صورت، بالا بردن کیفیت عکسبرداری بوکه با دوربین دوگانه و تک گانه اشاره کرد.

در مقابل اما اپل یک موتور هشت هسته ای را در چیپست A12 Bionic خود قرار داده است. این موتور توانایی پردازش 5 میلیارد داده در مدت یک ثانیه را دارد. جدا از دو قابلیت مهم مانند تشخیص چهره یا پیش بینی بر اساس اقدامات شما هوش مصنوعی چیپست اپل اقدامات مهمی دیگری نیز انجام می‌دهد که بالا بردن کیفیت عکسبرداری با دوربین دوگانه و تک گانه و به کار گیری قدرت اضافی به هنگام پردازش در مواقع ضروری نیز اشاره کرد.

تاثیر بر کارایی دوربین

امروزه دوربین گوشی های هوشمند همراه با هوش مصنوعی، همکاری نزدیکی دارند و دوربین گوشی برای تولید تصاویر عالی و ثبت ریز جزئیات به موتور هوش مصنوعی نیاز دارند. هوش مصنوعی چیپست A12 Bionic به تجزیه و تحلیل تصاویر به هنگام عکسبرداری کمک می کند و تغییرات را با دقت بالا ثبت کرده و همچنین HDR هوشمند دامنه دینامیکی بالائی را ثبت می‌کند.

پردازنده

از سوی دیگر اسنپدراگون 855 پردازشگر سیگنال تصویر Spectra 380 را دارد که به ادعای کوالکام اولین هوش مصنوعی یکپارچه در جهان است. افزایش قدرت هوش مصنوعی و بکار گیری قابلیت های آن در بخش دوربین سبب ایجاد تحولی شگرف در دنیای عکس و فیلمبرداری شده است.

حرف آخر

اما مهمترین برتری چیپست محصول کوالکام در مقایسه با A12 Bionic، پشتیبانی از شبکه 5G است که تفاوت مهمی را رقم می‌زند. اسنپدراگون 855 با بهره گیری از مودم X24 LTE فناوری 5G را پشتیبانی کرده و استفاده از این مودم سبب شده تا سرعت دانلود تا 2 گیگابایت و سرعت آپلود 316 مگابایت بر ثانیه افزایش داشته باشد اما می دانیم که این اعداد در شرایط آزمایشگاه به دست آمده‌اند و کاربران همچنی اعدادی را نخواهند دید.

پردازنده

به صورت کلی چیپست اسنپدراگون 855 به سبب پشتیبانی از شبکه 5G توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و از طرف دیگر چیپست A12 در تست های بنچمارک آمار بهتری را ثبت کرده است. چیپست اسنپدراگون 855 در پرچمداران سال 2019 مانند اکسپریا 1 و گلکسی S10 بکار گرفته شده و A12 Bionic نیز در گوشی های سال 2018 اپل مانند iPhone Xs و Xs Max بکار گرفته شده اند.

البته این نکته را فراموش نکنید که چیپست اسنپدراگون 855 محصول سال 2019 کوالکام بوده اما A12 Bionic محصول سال 2018 اپل است. حال باید منتظر ماند و دید که چیپست سال 2019 اپل چه چالش هایی را برای اسندراگون 855 ایجاد خواهد کرد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%a9%d9%88%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%a7%d9%85-%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d9%be%d9%84%d8%9f-%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1/
ads
ads