داغ ترین ها :
گوریلا گلس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

گوریلا گلس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تا چند سال پیش، زمانی که هنوز فناوری ارزشمند گوریلا گلس پا به عرصه ی تکنولوژی نگذاشته بود، در صورت افتادن گوشی از کمترین ارتفاع یا قرار گرفتن آن در کنار یک کلید یا سکه در کیف یا جیبتان، سریعا نمایشگرش می شکست یا خط می افتاد. پس از سال 1384 گوشی ها با فناوری محافظ نمایشگر به بازار عرضه می شدند که Gorilla Glass نام داشتند. این فناوری باعث مقاومت بیشتر نمایشگر گوشی، تبلت و لپ تاپ ها می شود و تا کنون پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است. در ادامه این مطلب به فرق بین گوریلا گلس 5 و 6 یا تفاوت گوریلا گلس 6 با گوریلا گلس وکتوس می پردازیم، همراه مجله تکنولایف باشید. برخی اوقات این تفاوت ها موجب اختلاف قیمت انواع گوشی می‌شود.

گوریلا گلس از چه ساخته شده است؟

گوریلاگلس از آلومینوسیلیکات قلیایی و طی پروسه ای خاص ساخته می‌شود که محصول خروجی بسیار ظریف، مقاوم و سبک است. بیشترین مورد استفاده گوریلاگلس به عنوان محافظ نمایشگر‌های لوازم الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و لپ‌تاپ‌ها است. مهمترین ویژگی گوریلاگلس، مقاومت آن در برابر شکستن و خراش خوردن است که البته در نسخه های جدیدتر، پیشرفت بیشتری داشته و ویژگی های مختلفی به آن اضافه شده است.

گوریلاگلس چیست؟

گوریلاگلس در اصل یک لایه محافظتی شیشه ای است که توسط شرکت معروف Corning ساخته می شود؛ این شیشه های محافظتی مانند گلس عمل می کنند با این تفاوت که روی نمایشگر سوار می شوند و کاربر قادر به عوض کردن آن نیست. این شیشه ه بسته به نسخه هایشان مقاوم و ضد خط و خش هستند که باعث می شوند نمایشگر دستگاه الکترونیکی شما از خطر شکستن و خط خوردن تا مقدار زیادی محفوظ بماند. گوریلاگلس انواع مختلفی دارد که نسبت به نسخه های آن، کارایی و مقاومت آن هم تغییر می کند.

گوریلاگلس

پیشنهاد نویسنده: بررسی ردمی نوت ۱۰ پرو با دوربین و قیمت فوق العاده

 

گوریلاگلس چگونه به وجود آمد؟

در سال 2007 مدیرعامل کورنینگ با استیوجابز، خالق کمپانی اپل دیدار کرد، در آن زمان استیوجابز برای تولید اولین گوشی آیفون خود محافظ صفحه ای می خواست که به راحتی نشکند. پس قراری با مدیرعامل کورنینگ گذاشت که پوششی طراحی کنند که نمایشگر را سخت و مقاوم کند و اسم آن را گوریلاگلس گذاشتند.
پس اولین بار از گوریلاگلس در آیفون استفاده شد و حتی به لطف استیوجابز گوریلاگلس به وجود آمد و حال اپل به سراغ سرامیک شیلد، ساخته دیگر کمپانی کورنینگ رفته است و باور دارد که با این فناوری می تواند موفق تر از گوریلاگلس عمل کند.

کورنینگ چیست؟

کورنینگ نام شرکتی است که در سال ۱۸۵۱ تاسیس شد و در ابتدا با نام Corning Glass Works فعالیت می کرد. در سال ۱۸۷۷ اولین پروژه این شرکت در ساخت روکش لنزهای سیگنال راه‌آهن مورد استفاده قرار گرفت. البته به منظور جلوگیری از کثیف و کدر شدن سطح بیرونی لنزها، شیشه ها در جهت صاف ساخته شد.
در سال ۱۸۷۹ ، این شیشه روی رشته کربنی که ادیسون ساخته بود مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۱۵ کورنیک شروع به ساخت ظروف شیشه‌ای مقاوم با برند پیرکس یا همان PYREX کرد. در سال ۱۹۴۰ نیز در تولید لامپ تصویر تلویزیون‌ها پیش قدم شد و آن را به تولید انبوه رساند. شرکت کورنینگ در اواسط سال ۱۹۶۴، به فرمول جدیدی برای ساخت گلس به نام fusion overflow دست پیدا کرد که به تولید شیشه‌های مسطح ختم شد. این فرمول در سال ۲۰۰۰ دلیلی بر آغاز تولید پنل‌های LCD شد.

شرکت کورنینگ
شرکت کورنینگ علاوه بر تولید شیشه محافظ برای لوازم الکترونیکی مصرفی، پوششی را برای بسیاری از ابزار آلات صنعت ها از جمله فیبر نوری برای ارتباطات پر‌سرعت، ظروف شیشه‌ای برای داروهه و داروسازی، ساخت و بسته‌بندی و محصولات کنترل آلاینده‌های صنعت خودرو تولید می‌کند. امروزه این شرکت گسترش زیادی یافته و ۵۰،۰۰۰ کارگر در ۷۰ مرکز کورنینگ در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا کار می کنند.

 

گوشی خوش قیمت با قابلیت های مناسب می‌خواهید؟ بهترین گوشی های میان رده 2021

 

گوریلاگلس ها چه فرقی با یک دیگر دارند؟

طبق معمول هر محصولی طی نسخه هایی که در طول سالیان سال عرضه می کند، پیشرفت هایی در محصول خوود به وجود می آورد؛ محافظ صفحه گوریلاگلس هم مانند دیگر محصولات، با عرضه نسخه های جدیدتر ویژگی های بیشتری را در محصولات خود قرار داده است. گوریلاگلس 1 که اولین محصول شرکت کورنینگ برای نمایشگرهای موبایل است، فقط دربرابر لک شدن نمایشگر مقاوم بود، اما گوریلاگلس وکتوس که آخرین نسخه گوریلاگلس محسوب می شود، نه تنها در برابر خط و خش مقاوم است، بلکه از ارتفاع 2 متر هم جان سالم به در می برد و در برابر آسیب به سخت افزار داخلی گوشی هم مقاوم است.
پس به این دقت کنید که هرچقدر شماره گوریلاگلس استفاده شده در گوشی یا تبلت شما بالاتر باشد، محافظت بیشتری در برابر ضربه و اجسام سخت دارد.

گوریلاگلس چه فایده ای دارد؟

همانطور که گفتیم، این فناوری برترین محافظ نمایشگر محصولات الترونیکی است که باعث مقاومت در برابر خط و خش و حتی سقوط از ارتفاع می شود. اما این تنها فایده گوریلاگلس نیست و یکی از فوایدی که کمپانی ها به این دلیل از این فناوری استفاده می کنند، عدم ایجاد مزاحمت برای آنتن و شارژ بی سیم است. یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت فناوری گوریلاگلس، نازکی و ظرافت آن است که باعث می شود هیچ مزاحمتی برای انتقال امواج رادیویی نداشته باشد و در عین نازکی و ظرافت مقاومت بسیار خوبی از خود نشان بدهد.

گوریلاگلس چیه

گوریلاگلس 1

اولین نسخه از گوریلاگلس در سال 2005-2006 به درخواست استیوجابز در آیفون استفاده شد که ضخامت بسیار زیاد 1.5 میلی متری داشت و در برابر جذب چربی و آلودگی مقاوم بود.

گوریلاگلس 2

درسال 2012 توسط کورنینگ عرضه شد و تفاوت خیلی زیادی با نسخه قبلی نداشت، فقط مقداری بیشتر در برابر کثیفی ها مقاومت از خود نشان می داد.

گوریلاگلس 3

در سال 2013 عرضه شد و مقداری سختی به این محافظ اضافه شد که باعث می شد درصد خیلی کمی در برابر خط و خش مقاوم باشد، اما در حدی نبود که از شکستگی جلوگیری کند.

گوریلاگلس 4

نسل چهارم این فناوری در سال 2014 هدف بزرگی را دنبال می کرد، آن هم مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع که باعث شده بود دو برابر نسبت به نسخه قبلی مقاومت داشته باشد. همچنین این محافظ شیشه ای نسبت به نسل قبلی ظریف تر شده بود.

گوریلاگلس 5

نسل پنجم شیشه های محافظ گوریلاگلس در سال2016 با چهاربرابر مقاومت بیشتر نسبت به نسل قبلی عرضه شد.از آن زمان هر گوشی ای که از گوریلاگلس 5 استفاده می کند، توانسته از سقوط 1 متری جان سالم به در ببرد و دچار شکستگی نشود. همچمنین پیش آمده که از فاصله 1.6 متری هم سالم مانده و توانسته لقب قوی ترین گوریلاگلس را بگیرد.

گوریلاگلس 6

یکی از قوی ترین نسل های فناوری گوریلاگلس، نسل 6 آن است که در تست های انجام شده توانسته 15 بار در سقوط از ارتفاع 1 متری جان سالم به در ببرد. گوریلاگلس 6 از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و در مقابل ظرافت نسل 5 خود را حفظ کرده است.

گوریلاگلس ویکتوس

قوی ترین گوریلاگلس حال حاضر جهان، گوریلاگلس ویکتوس است که دو برابر گوریلاگلس 6 مقاومت دارد. این محافظ شیشه ای در سقوط از ارتفاع 2 متر سربلند بیرون می آید و نمی شکند. کورنینگ ادعا می کند این محافظ در عین مقاومت چشم گیری که دارد، ضخامتش کمتر از گوریلاگلس 6 است و علاوه بر محافظت از نمایشگر، از سخت افزار داخلی گوشی هم محافظت می کند. شرکت کورنینگ اعلام کرده که این نسخه قوی ترین گوریلاگلس ساخته شده تاکنون است و در گوشی های گران قیمت و پرچمدار سال 2021 و همچنین در نوت 20 اولترا و گلکسی Z Fold استفاده شده است.

گوریلاگلس ویکتوس

گوریلاگلس +SR

کمی پس از عرضه نسخه 5 گوریلاگلس، کورنینگ فناوری گوریلاگلس SR+ را برای نمایشگر مچ بند و ساعت های هوشمند تولید کرد که باعث افزایش کیفیت تصویر می شود و از بازتاب بیش از حد نور جلوگیری می کند. همچنین این محافظ باعث شد نمایشگر ساعت ها تا 70 درصد سخت تر و مقاوم تر نسبت به ضربات و خط و خش شوند.

 

انواع محافظ صفحه ساعت هوشمند را می توانید از تکنولایف بخرید: گلس ساعت هوشمند

گوریلاگلس +DX

مانند نسخه قبلی، گوریلاگلس DX+ بلافاصله پس از گوریلاگلس 6 برای ساعت های هوشمند وارد بازار شد. این نسخه به دلیل بازتاب کمتر نور برای ساعت های هوشمند بسیار مناسب است که تا 75% بازتاب نور را کاهش داده و تا50% کنتراست بیشتری به تصویر می دهد؛ پس ساعت هوشمند مجبور به تولید نور زیادی برای نمایش محتوا نیست و همین امر باعث صرفه جویی در مصرف باتری می شود گوریلاگلس DX+ از مقاومت بیشتری به دلیل استفاده از یاقوت کبود برخوردار است و DX معمولی را روی ساعت های هوشمند ارزان، گوریلاگلس DX+ را برای ساعت های هوشمند لوکس استفاده می کنند.

گوریلاگلس ساعت

 

ما در مقاله ای متداول ترین مشکلات گوشی سامسونگ را بررسی کرده‌ و راه حل هرکدام را درج نمودیم: مشکلات گوشی سامسونگ

 

سرامیک شیلد بهتر است یا گوریلا گلس ویکتوس؟

سرامیک شیلد هم توسط شرکت کورنینگ ساخته شده است، این محافظ از کریستال‌های سرامیکی در مقیاس نانو تشکیل شده که در دمای بسیار بالا با شیشه تلفیق می شوند. سپس طی فرآیندی به نام تبادل یونی، باعث افزایش ابعاد یون‌ها و مقاومت شیشه در برابر آسیب‌ها و خط و خش می شود.
از این پوشش در آیفون های سری 12 به کار رفته و اپل ادعا دارد که این فناوری، قوی ترین پوشش موجود در گوشی های هوشمند است که 4 برابر مقاومت بیشتری نسبت به گوریلاگلس 6 دارد. البته گوریلاگلس ویکتوس به دلیل استفاده از شیشه‌ آلومینوسیلیکات در ساختار خود، سبک تر، ظریف تر و انعطاف پذیر تر از سرامیک شیلد است؛ همچنین کورنینگ ادعا کرده که گوریلاگلس ویکتوس می تواند 4 برابر قوی تر از سرامیک شیلد در برابر خط و خش عمل می کند.

سرامیک شیلد یا گوریلاگلس

از کجا بفهمیم گوشی ما گوریلاگلس دارد؟

گوریلاگلس یکی از ویژگی های بسیار مهم گوشی های هوشمند است که در این روزها که گوشی ها بسیار گران شده اند، می تواند نجات بخش جان صفحه نمایش گوشی شما باشد. پس بهتر است گوشی ای تهیه کنید که نه تنها از گوریلاگلس، بلکه از گوریلاگلس 5 به بالا استفاده کند.
برای این که متوجه شوید آیا گوشی من گوریلاگلس دارد یا گوریلاگلس گوشی من چی است، بهتر است وارد سایت های معتبر شوید و در قسمت ویژگی های نمایشگر به دنبال نسخه گوریلاگلس گوشی خود باشید، یا می توانید وارد سایت رسمی کورنینگ گوریلاگلس شوید و در آن جا به دنبال مدل گوشی خود بگردید.

آیا گوریلاگلس روی بازار تعمیر کارها تاثیر گذاشته است؟

صد در صد می توانیم بگوییم که از زمانی که گوریلا گلس 3 وارد بازار گوشی های هوشمند شده است، توانسته بسیاری از حوادثی مانند شکستن نمایشگر را سخت کند. برای مثال در گذشته و قبل از وجود گوریلاگلس، گوشی ها به راحتی با یک بار افتادن روی زمین، می شکستند و هزینه های کلانی را برای صاحب گوشی در بر داشت. اما از زمانی که گوریلاگلس 3 روی گوشی ها استفاده شد، نمایشگرها سخت جان تر شدند و با افتادن های ساده به راحتی نمی شکستند و فقط به افتادن خط و خش بسنده می کنند. این به این معنی نیست که نمایشگر نشکن شده است، حتی گوریلاگلس ویکتوس هم می شکند اما به راحتی زمان گذشته نه، پس مقدار زیادی از تعمیرات حاصل از شکسته شدن نمایشگر گوشی ها کاهش یافته است.

صفحه شکسته گوشی

آینده گوریلاگلس

شرکت کورنینگ اعلام کرده که هدف اصلی او از ابتدا تولید پوشش محافظ نمایشگر گوشی های هوشمند نبوده، اما به مرور زمان متوجه این شده محصولاتش به خوبی با سیگنال های اینترنتی و رادیویی ارتباط برقرار می کنند و باعث سخت شدن نمایشگرهای گوشی ها می شوند. این شرکت روز به روز درحال کار بر روی گوریلاگلس است تا بتواند پوششی خلق کند که به هیچ عنوان نشکند و بتواند از آ« در گوشی های تاشو و کشویی استفاده کند. البته ما این تکنولوژی را در گوشی Z Fold و Z Flip دیدیم و مطمئن هستیم که گوریلا گلس به این مهم دست یافته و در حال حاضر فقط بر روی نشکن بودن و مقاومت بسیار بالا تمرکز دارد. شاید یک روز شرکت موفق و ارزشمند کورنینگ بتواند مانند ظروف پیرکسی که تولید می کند و مقاومت بسیار بالایی دارد، محافظ نمایشگری برای گوشی ها، تبلت ها و لپ تاپ ها خلق کند که به هیچ عنوان نشکنند و فقط خم شوند یا انعطاف پذیر باشند.
به نظر شما گوریلاگلس برای گوشی ها لازم هستند؟ آیا گوشی هخای شما از گوریلاگلس استفاده می کنند؟ اگر بله، کدام نسخه؟ به نظر شما روزی می رسد که نمایشگرها به هیچ عنوان نشکنند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. ی بنده خدا

    11t Xiaomi با گوریلا گلس وکتوس یه ساله از گوشی استفاده میکنم هیچ خط و خشی نیفتاده حتی روی دوربین هم هیچ اثری از خط و خش نیست. توی آزمایشهای سقوط از ارتفاع هم اگه سرچ کنین عملکرد خیلی خیلی خوبی داشته همین گوشی 11t

  2. دریا

    اینا بیشتر فقط جنبه تبلیغاتی داره تا واقعیت داشته باشه
    گوشی سامسونگ من گوریا گلس 5 بود و نو هم بود رفتم موبایل فروشی گلس بزنه اروم ایفون 13 رو که دوربین های برجسته داره یک لحظه گذاشت رو سامسونگ و برش داشت خط مویی افتاد رو صفحه نمایش گوشی
    یعنی نسبت به کوچیک ترین موارد هم حساسه حالا اجسام سخت تر مثل کلید و … جای خود داره
    بنابراین اصلا فکر استفاده از گوشیتون رو بدون گلس از تو ذهنتون خارج کنید

  3. سپهر ویژه

    عالی و جامع بود
    ولی گوشی من با اینکه گوریلا گلس 6 داره ولی چون گلسی که استفاده میکردم ترک داشت و دستم گیر میکرد از صفحه گوشیم جدا کردم و گفتم تا یکی دوروز دیگه مسیرم خورد یه گلس میندازم ولی تو همین فاصله ی دو سه روزه من خیالم از بابت خطو خش راحت بود در عین ناباوری دیدم که یه خط عرضی عمیق افتاده رو صفحه گوشیم و چند تا هم خط مویی……!!!
    و جالب اینکه اصلأ اتفاقی که تو ذهنم باشه که به خاطر اون اتفاق رو صفحه گوشیم خط افتاده باشه نداشتم و تو کارکرد معمولی روز مره این خط و خشها افتاده بود و این منو بیشتر اذیت میکنه تا اینکه یه دلیلی واسش پیدا میکردم!!!

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%af%d9%88%d8%b1%db%8c%d9%84%d8%a7-%da%af%d9%84%d8%b3-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads