داغ ترین ها :
آموزش کامل و تصویری ساخت کاتالوگ حرفه ای در واتساپ بیزینس

آموزش کامل و تصویری ساخت کاتالوگ حرفه ای در واتساپ بیزینس

ارتباطات ما در جهان امروز شکل و شمایل متفاوتی نسبت به قبل به خود گرفته و حالا دیگر مسنجرها یا همان پیام رسان‌های مختلف پل ارتباطی ما با جهان بیرون و دیگر افراد هستند.به دلیل همین تغییر در ساختار ارتباطات مسنجرهای مختلف به محبوبیت بالایی رسیدند و رفته رفته قابلیت تماس صوتی و تصویری را هم به قابلیت‌های خود اضافه کردند تا افراد به غیر از ارتباط متنی بتوانند ارتباط تصویری هم برقرار کنند.با شیوع بیماری کرونا این ارتباط از راه دور بیش از پیش شد و حتی فرزندان برای حفظ سلامت پدر و مادر خود مجبور بودند تا به ارتباط تصویری بسنده کرده و جان آن‌ها را به خطر نیندازنند. از طرفی واتساپ محبوب‌ترین مسنجر جهان است و ماهانه حدود ۲ میلیارد نفر از آن بهره می‌برند. در ایران هم بعد از فیلتر شدن تلگرام و همینطور همه‌گیری کوید۱۹ محبوبیت واتساپ بیش از پیش شد و افراد زیادی به این پیام رسان پرطرفدار کوچ کردند.احتمالا اسم واتساپ بیزینس به گوشتان خورده؛ برنامه‌ای که همان رابط کاربری واتساپ را داراست اما قابلیت‌های بسیار بیشتری دارد و می‌تواند تعامل شما با مشتریان را افزایش دهد.در این مطلب واتساپ بیزینس را برای شما معرفی می‌کنیم و به تفاوت‌های آن با واتساپ معمول می‌پردازیم و در آخر هم نحوه‌ی ساخت کاتالوگ حرفه‌ای در واتساپ را به همراه آموزش تصویری در گوشی به شما ارائه می‌کنیم. پس حتما در ادامه با تکنوبلاگ همراه باشید و این آموزش جذاب را از دست ندهید.

واتساپ بیزینس (WhatsApp Business)  چیست؟

واتساپ بیزینس در واقع همان واتساپ است با این تفاوت که به گونه‌ای طراحی شده تا بیزینس‌ها و شرکت‌های بتوانند به کمک آن با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و حتی آمار و ارقام جذابی از کسب و کار خود مشاهده کنند.

این پیام رسان از نظر ظاهری بسیار شبیه به واتساپ است و خوشبختانه می‌توانید آن را به صورت رایگان از گوگل پلی یا اپ استور دانلود و نصب کنید.

دانلود واتساپ بیزینس

برای دانلود واتساپ بیزینس می‌توانید به سایت واتس اپ مراجعه کنید. همچنین برای گوشی های اپل، اپ استور و برای گوشی های سامسونگ، انواع گوشی شیائومی و سایر گوشی های اندرویدی می توانید از پلی استور گوگل اقدام کنید.

 

تفاوت‌های واتساپ بیزینس و واتساپ

در این بخش به تفاوت‌های واتساپ بیزینس با واتساپ معمول می‌پردازیم تا شما درک بهتری از کاربرد این برنامه جذاب داشته باشید.

  1. لوگوی واتساپ بیزینس

واتساپ بیزینس لوگوی متفاوتی نسبت به واتساپ دارد تا اگر شما از هر دو استفاده می‌کنید به راحتی بتوانید آن‌ها را از هم تشخیص دهید. در وسط لوگوی واتساپ یک علامت تلفن به چشم می‌خورد، در حالی که واتساپ بیزینس در میان لوگوی خود یک B به عنوان اول کلمه‌ی Business (کسب و کار) دارد.

واتساپ بیزینس

لوگوی واتساپ بیزینس

  1. اطلاع نوع حساب واتساپ

زمانی که شما واتساپ بیزینس دارید و به یک مشتری جدید پیام می‌دهید و یا برعکس مشتری اولین بار به شما پیام می‌دهد، در هر دو صورت واتساپ به مشتری اعلام می‌کند که این چت با یک اکانت واتساپ بیزینس است (‘This chat is with a business account. Tap for more info).

  1. پروفایل متفاوت

پروفایل واتساپ بیزینس نسبت به واتساپ اطلاعات بسیار بیشتری دارد که با تکمیل کردن آن می‌توانید به نوعی کسب و کار خود را کاملا به افراد معرفی کنید. در واتساپ شما تنها قادر هستید یک عکس و اسم انتخاب کنید و در نهایت هم یک توضیح مختصر از خود داشته باشید.

در واتساپ بیزینس اما شما می‌توانید عکس کاور به پروفایل خود اضافه کنید، محدوده‌ی کاری را مشخص کنید، توصیفی از کسب و کار خود بنویسید، لوکیشن مغازه یا محل کار خود را وارد کنید، ساعت کاری کسب و کار خود را تعیین کنید، لینک وبسایت خود را وارد کنید و کاتالوگی از کارهای خود به مشتری ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: امکان استفاده از واتساپ روی کامپیوتر بدون نیاز به گوشی فراهم شد

  1. امکان ساخت کاتالوگ

در واتساپ بیزینس شما می‌توانید برای محصولات خود کاتالوگ‌های جذابی تهیه کنید. این بخش به شما اجازه می‌دهد تا به غیر از معرفی محصول یا سرویس خود توصیفی از آن بنویسید و قیمت آن را مشخص کنید و در نهایت یک کد به آن اختصاص دهید تا مشتری بتواند با ارائه کد به سرعت به محصول مورد نظر دسترسی پیدا کند.

نحوه‌ی ساخت این کاتالوگ‌ها را در بخش بعدی به طور کامل به همراه عکس به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید سرویس و یا محصول خود را به جذاب‌ترین شکل ممکن به مشتریان معرفی کنید.

  1. امکان ماشینی کردن پاسخ‌ها

تصور کنید که کسب و کار شما بزرگ شده و در طول روز پیام‌های زیادی از طرف مشتریان دریافت می‌کنید. طبیعتا نمی‌توانید به همه‌ی آن‌ها به صورت دستی پاسخ دهید و در اینجا سه قابلیت واتساپ بیزینس به کارتان می‌آید.

  • WhatsApp Away message: این قابلیت به شما کمک می‌کند تا موجودی محصولات یا سرویس‌های خود را برای واتساپ بیزینس مشخص کنید. با این کار زمانی که یک مشتری محصولی را درخواست کند، درصورتی که آن محصول موجود نباشد، واتساپ بیزینس به صورت خودکار پیام ‘’موجودی محصول به پایان رسیده است’’ را برای مشتری ارسال می‌کند.
  • WhatsApp Greeting message: در این حالت شما یک پیام خوشامد گویی برای برنامه تعریف می‌کنید و برنامه آن را در دو حالت برای مشتری‌ها ارسال می‌کند. حالت اول زمانی است که مشتری برای اولین بار به شما پیام بدهد و حالت دوم مربوط به وقتی است که از پیام آخر او ۱۴ روز گذشته باشد.
  • WhatsApp Quick replies: در این حالت شما پیام‌هایی که در طول چت با مشتریان به مراتب استفاده می‌کنید را به واتساپ بیزینس اضافه کرده و از آن‌ها در گفتگوها استفاده می‌کنید. این پیام‌ها به صورت آماده در پایین همه‌ی چت‌ها نمایش داده می‌شوند تا دسترسی به آن‌ها به سادگی ممکن باشد.

به کمک این سه قابلیت شما می‌تواند با سرعت به مراتب بیشتری به مشتریان خود پاسخ دهید تا هم آن‌ها کمتر منتظر بمانند و هم شما وقت کمتری را در طول روز صرف پاسخ دهی کنید.

 

بیشتر بخوانید: ارسال پیام انبوه در واتساپ

 

  1. برچسب‌های واتساپ بیزینس

این قابلیت واقعا جذاب و کاربردی است و به سادگی چت‌های شما را دسته‌ بندی می‌کند. زمانی که شما در حال فروش محصولی در واتساپ بیزینس هستید طبیعتا مشتری‌ها در مراحل مختلفی از خرید قرار دارند. به عنوان مثال مشتری تازه برای خرید پیام داده و مشتری دیگری در حال پرداخت است و حتی مشتری هم سفارش خود را کاملا تکمیل کرده است.

به کمک برچسب‌های واتساپ بیزینس می‌توانید این مشتری‌ها را برچسب بزنید و به سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. به صورت پیش فرض واتساپ بیزینس ۵ برچسب مشتری جدید، سفارش جدید، در انتظار پرداخت، پرداخت شده و تکیمل سفارش را دارد و به صورت دستی هم می‌توان به این لیست اضافه کرد.

شما با این لیبل‌ها در سریع‌ترین شکل مثلا مشتری که هزینه محصول را پرداخت کرده برچسب می‌زنید و او را به بخش خود منتقل می‌کنید.

  1. لینک کوتاه

در واتساپ بیزینس امکان این وجود دارد که برای پروفایل خود و همچنین چت با مشتریان یک لینک کوتاه ایجاد کنید و آن را در سرتاسر اینترنت و در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال این لینک کوتاه می‌تواند به انتهای ایمیل شما اضافه شود و یا این که در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش انواع راهکارهای خواندن پیام‌های حذف ‌شده واتساپ در اندروید و آیفون

 

واتساپ بیزینس API چیست؟

به طور خیلی خلاصه باید گفت که واتساپ بیزینس دو نسخه دارد، یکی با امکان پرداخت و دیگری بدون امکان پرداخت. ورژنی که مشتری می‌تواند در آن به شما پول پرداخت کند ورژن API نام دارد و واتساپ بیزینس عادی از این قابلیت بی‌بهره است (البته ما در ایران باید همان واتساپ بیزینس نسخه عادی را استفاده کنیم چون زیرساخت‌های انتقال پول از طریق واتساپ وجود ندارد).

آموزش کامل و تصویری ساخت کاتالوگ حرفه ای در واتساپ بیزینس

در مورد کاتالوگ‌ها در واتساپ بیزینس در بخش‌های بالایی توضیح دادیم و در این بخش صرفا نحوه‌ی ساخت ‌آن را به شما آموزش می‌دهیم.

  • در گام اول وارد برنامه واتساپ بیزینس شوید و روی سه نقطه‌ی بالا سمت راست برنامه کلیک کنید.

واتساپ بیزینس

  • به روی گزینه Business Tools کلیک کرده و وارد بخش تنظیمات شوید (اگر این گزینه موجود نبود از همان بخش سه نقطه، وارد Settings شوید تا همین گزینه Business Tools نمایش داده شود).

بیزینس تولز در واتساپ بیزینس

  • در این قسمت گزینه دوم Catalog نام دارد که باید به آن وارد شوید.

کاتولوگ در واتساپ بیزینس

  • در این بخش به روی گزینه‌ی Add new item کلیک کنید تا همه‌ی گزینه‌های ساخت کاتالوگ برای شما نمایش داده شود.

کاتالوگ منیجر واتساپ

  • در این قسمت حالا باید اطلاعات مربوط به سرویس یا محصول خود را وارد کنید.

آموزش ساخت کاتالوگ در واتساپ بیزینس

  • قسمت Add Images برای اضافه کردن عکس محصول به کار می‌رود. در قسمت Item name باید نام محصول را وارد کنید. بخش Price برای وارد کردن قیمت در نظر گرفته شده است. در قسمت Description باید توضیحات مربوط به محصول گفته شود. قسمت Link برای این است که بتوانید لینک محصول موجود در سایت را به کاتالوگ اضافه کنید (گفتنی است که لینک سایت‌هایی که دامنه‌ی IR دارند قابل افزودن نیست). در آخر هم یک گزینه تحت عنوان Item Code وجود دارد که به کمک آن می‌توان به هر محصول یک کد اختصاص داد تا مشتری به راحتی با ارائه کد بتواند به محصول مورد نظر دسترسی پیدا کند.
  • حال گزینه Save را از بالا سمت راست انتخاب کنید تا این محصول ذخیره شود.
  • تمام! کاتالوگ شما ایجاد شد و حالا باید صبر کنید تا واتساپ بیزینس آن را تأیید کند.

واتساپ بیزینس

در این مرحله با کلیک به روی کاتالوگ ایجاد شده می‌توانید پیش نمایشی مشاهده کرده و همچنین در صورت تمایل آن را ویرایش کنید.

واتساپ بیزینس

 

برنامه مخربی که باید بشناسید: واتساپ صورتی

 

چند نکته مهم

  • برای جذاب‌تر شدن کاتالوگ‌ها حتما از تصاویر باکیفیت و خوش آب و رنگ استفاده کنید تا کاربر با دیدن آن‌ها به خرید ترغیب شود.
  • برخی گزینه‌ها هنگام ایجاد کاتالوگ می‌توانند خالی بمانند و لزومی ندارد که حتما آن‌ها را کامل کنید (مثلا شما می‌توانید بخش قیمت محصول را خالی بگذارید).
  • برای به اشتراک گذاشتن کاتالوگ ساخته شده به داخل آن بروید و سپس به روی سه نقطه‌ی بالا سمت راست کلیک کنید تا گزینه Share نمایش داده شود. حال کافیست این گزینه را انتخاب کنید تا بتوانید به حالات مختلف کاتالوگ خود را به اشتراک بگذارید.

اشتراک کاتالوگ در واتساپ بیزینس

  • هرچقدر که اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری در کاتالوگ خود بنویسید، مشتری کمتر نیاز پیدا می‌کند تا از شما سوالی بپرسد و کامل کردن اطلاعات این بخش می‌تواند در کاهش سوالات نقش به سزایی داشته باشد.
  • در واتساپ بیزینس زمانی که به Settings می‌روید، اگر به روی سه نقطه بالا سمت راست نمایشگر کلیک کنید گزینه‌ای تحت عنوان Statistics نمایش داده می‌شود. این بخش آمار دقیقی از تعداد پیام‌های ارسالی و دریافتی از مشتریان و همچنین تعامل با آن‌ها به شما می‌دهد که در طولانی مدت می‌تواند دیتای قابل اتکایی به حساب بیاید.

آمار واتساپ بیزینس

در ادامه می‌توانید آموزش ویدئویی ساخت کاتالوگ در واتساپ را مشاهده کنید:

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

34 نظر

  1. حمیدرضا

    سلام تشکر فراوان فقط برای شرکتی که شماره ثابتش تلفن گویا هست چطور باید به واتساپ بیزینس اضافه کنیم؟ یعنی با شماره شرکت که تماس میگیریم مثلا میگه شماره 1 فلان جا ، شماره 2 فلان جا و… و همین باعث میشه تماس تایید واتساپ زنگ نخوره

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حمیدرضا

      سلام وقت بخیر اطلاع ندارم دقیق راستش پیروز باشید
  2. فرشته

    سلام.وقتتون بخیر ، ممنون از مطالب مفیدتون.
    من محصولاتم شامل چند دسته بندی مختلف هست.که میخوام هر دسته بندی فقط برای بخشی از مشتریانم ارسال بشه و بقیه نتونن اون دسته بندی رو ببینن.آیا راهی هست؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به فرشته

      سلام وقت شما بخیر خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده منظورتون اینه که هر دسته بندی برای دسته ای خاص از مخاطب ها باشه؟
  3. omid

    سلام وقتی کاتولوگارو ساختیم ی تعداد بیشتر بشه تصاویر …موقع دیدن کاتولوگ ی پیغام این نمایه وجود ندارد میاد رو صفحه …میشه بگید مشکل چیه ….

    1. شیما

      پاسخ به omid

      سلام واتس آپ بیزینس من بهم اجازه ادد مطلب در کاتالوگ نمیده عکس پروفایل هم روی پروفایل نمایش نمیده
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به شیما

        سلام وقت بخیر پروفایل رو کمی طول می‌کشه تا نمایش بده مطلب هم احتمالا یکی از بخش‌هاش رو طبق قوانین برنامه رعایت نمیکنید
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به omid

      سلام وقت بخیر بعد از ساخت باید مدتی صبر کنید موفق باشید
  4. مون

    سلام کاتالوگ رو فقط به کسانی که واتساپ بیزینسی دارند نشون میده ؟ من تست کردم با وات معمولی نشون نداد

    1. فرانک یحیوی

      پاسخ به مون

      سلام، وقت شما بخیر. بله فقط مختص وانسپ بیزنسی ارائه شده.
  5. فرنیا راد

    سلام چطور میتونم لوکیشن بزارم برای معرفی و پیدا کردن راحت محل کارم در واتساپ بیزینس؟

    1. امیرحسین کنزق

      پاسخ به فرنیا راد

      با سلام در قسمت تنظیمات / پروفایل/آدرس بیزنس، هم آدرس متنی را می توان وارد کرد هم لوکیشن
  6. zeinab

    سلام متاسفانه به من اجازه نوشتن توضیحات قیمت و ثبت سایت نمیده فقط میتونم عنوان و عکس بگذارم.پیغام میده مشکلی پیش امده بعدا تلاش کنید

    1. امیرحسین کنزق

      پاسخ به zeinab

      سلام وقت بخیر لطفا با اینترنت های متفاوت تست کنید.
  7. کاوه دباغ

    سلام وقت بخیر ما برای ساخت کاتالوگ با یه مشکل مواجه شدیم که به ما پیام داد برای کلینیک زیبایی این چیزایی که گذاشتید مناسب نیست

    1. امیرحسین کنزق

      پاسخ به کاوه دباغ

      بعضی عکس ها از نظر واتس آپ دردناک و مضره
  8. سارا

    سلام. آیا میتوان در واتساپ بیزینس کالاهارا در قسمت کاتالوگ دسته بند کرد؟

    1. فرشته

      پاسخ به سارا

      بله، در همون قسمت اضافه کردن آیتم جدید، اضافه کردن کالکشن جدید هست، اونجا میتونید دسته بندی کنید.
  9. شهرام

    سلام,
    من خواستم کاتالوگ درست کنم.همه کارهارو انجام دادم.بعد که save رو زدم یک پیغام داد با رنگ قرمز at least one field needs to be updated.
    میشه توضیح بدید منظورش چیه.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به شهرام

      سلام، وقت بخیر فیلد قیمت رو خالی بذارید این مشکل حل میشه قیمت رو در فیلد توضیحات وارد کنید پیروز باشید
      1. شا

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام چه جوري ميشه قسمت خريد انجام كامل كرد در فسمت كاتالوگ
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به شا

          سلام وقت بخیر متوجه سوالتون نشدم
      1. محمدجواد احمدزاده

        پاسخ به احسان نیک پی

        خیلیییی ممنون‌مشکل منم بود ...
  10. رویا

    سلام بسیار مطالب مفید و ارزنده ای بود.
    خداقوت?
    من واتس اپ بیزینسی میخواهم در قسمت کاتالوگ عکس بزارم اما پیغام اِرور میزنه که بعدا مجدد تلاش کن از کی این مشکل رو دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. مهدی بخیرزاده

      پاسخ به رویا

      سلام منم دقیقا همین مشکل رو برا آیفون دارم هرچی به پشتیبان ایمیل میزنم مشکل حل نمیشه با اینترنت گوشی و وای فای امتحان کردم با فیلترشکن هم نشد حذف و نصب کردم هم نشد آخرین ورژن رو از اپ استور دانلود کردم
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به رویا

      سلام، ممنون از شما. خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده احتمالا مشکل از اینترنت شما و یا سرورهای واتساپ در اون زمان بوده یک بار دیگه آپلود کنید و اگر باز هم نشد می‌تونید با فیلترشکن روشن عکس‌ها را بارگذاری کنید پیروز باشید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%da%a9%d8%a7%d8%aa%d8%a7%d9%84%d9%88%da%af-%d8%af%d8%b1-%d9%88%d8%a7%d8%aa%d8%b3%d8%a7%d9%be/
ads
ads