داغ ترین ها :
آموزش کامل تمیز کردن لپ تاپ + نکات کلیدی

آموزش کامل تمیز کردن لپ تاپ + نکات کلیدی

با گذشت زمان شاهد افزایش کثیفی لپ تاپ خواهید بود و این مسئله می‌تواند صدمه‌های جدی به لپ تاپ وارد کند. با این که کثیف شدن لپ تاپ به سادگی اتفاق خواهد افتاد، اما فراموش نکنید که تمیز کردن آن می‌تواند سختی‌های خاص خود را داشته باشد. ما در این مقاله از تکنولایف قصد داریم روش‌های تمیز کردن لپ تاپ را آموزش دهیم. حتی اگر برای شما این سوال پیش آمده که چگونه صفحه مک بوک را تمیز کنیم، هم می‌توانید پاسخ خود را در این مقاله پیدا کنید؛ سرويس كردن لپ تاپ هم می‌تواند جدای از این موضوعات توسط متخصص انجام شود.

 

لیست قیمت نوت بوک های موجود در فروشگاه تکنولایف را از دست ندهید: لپ تاپ

 

برای تمیز کردن لپ تاپ نیازمند کدام ابزار خواهید بود؟

پارچه مخصوص تمیز کردن لپ تاپ

تميز كردن صفحه لپ تاپ مات

همان‌طور که ذکر شد، تمیز کردن لپ تاپ مراحل خاص خود را دارد و انجام این کار بدون در اختیار داشتن ابزارهای مناسب، امکان‌پذیر نیست. شما می‌توانید با یک پارچه مخصوص، الکل، پد الکل، دمنده‌های هوا و سواپ‌های پنبه‌ای به سراغ تمیزی لپ تاپ بروید. معمولا از دمنده‌های هوا برای دوربین استفاده می‌شود، این روش برای تمیز کردن لپ تاپ نیز می‌تواند کاربردی باشد؛ فراموش نکنید که نباید از سشوار یا دستگاه‌هایی که هوای گرم تولید می‌کنند، استفاده کنید.

نکته مهم: شما نباید از محلول‌های گوناگون برای پاک کردن لپ تاپ استفاده کنید. به عنوان مثال، شرکت اپل به صورت مستقیم اعلام کرده است از اسپری‌های آئروسل، حلال‌ها یا پاک‌کننده‌های حاوی پراکسید هیدروژن برای پاکسازی استفاده نکنید؛ این مواد تاثیر زیادی در نابودی پوشش بدنه محصولات اپل خواهند داشت. همچنین برخی موارد و ابزارها موجب از دست رفتن پول و سرمایه شما خواهد شد، بدون این که بتواند تاثیر زیادی در رفع نیازهای شما داشته باشد.

ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید

آموزش کامل تمیز کردن لپ تاپ

اکس لپ تاپ

قبل از شروع تمیز کردن لپ تاپ باید به عنوان نخستین گام، دستگاه را خاموش کنید. همچنین دستگاه به برق متصل نباشد و باید آن را به صورت کامل جداسازی کنید.

 

دلیل 100 درصد نشدن باتری لپ تاپ چیست؟ مطلب زیر را بخوانید:
چرا باتری لپ تاپ شارژ نمی شود

 

1: تمیز کردن بدنه لپ تاپ

در این مقاله اشاره مستقیم به روش‌های پاک کردن لپ‌تاپ‌هایی با بدنه پلاستیک و آلومینیومی داریم. به عنوان مثال، بیشتر لپ تاپ‌های اچ پی یا Dell با بدنه‌های پلاستیکی و مک بوک‌ها با بدنه‌های آلومینیوم در دسترس قرار دارند.

کار تمیز کردن را با بستن درب لپ تاپ شروع کنید. سپس از یک پارچه میکروفیبر تمیز و مرطوب برای پاک کردن بخش بیرونی دستگاه استفاده کنید. فراموش نکنید که منظور ما از مرطوب، فقط برداشتن پارچه و دو بار اسپری کردن آب روی آن است. حتما نسبت به زیاد نبودن میزان رطوبت پارچه هم اطمینان حاصل کنید.

اسپری مخصوص لپ تاپ

اسپری تمیز کننده لپ تاپ

نباید پارچه را از سمت بالا به پایین یا چپ به راست بکشید. روش صحیح تمیز کردن بدنه لپ تاپ، حرکت دایره‌ای است. انجام این کار از ایجاد خطوط جلوگیری کرده و فشار زیادی به لبه‌ها وارد نمی‌کند.

نکته مهم: از دست خود برای وارد کردن فشار استفاده نکنید. اگر به صورت ناخواسته فشار زیادی وارد کنید، قطعا به بدنه دستگاه آسیب خواهید زد. شما به جای این کار می‌توانید از انگشتان خود برای وارد کردن فشار استفاده کرده و فقط در الگوهای دایره‌ای حرکت کنید.

همین کار را در قسمت پایین لپ تاپ و کناره‌های آن انجام دهید. در ادامه باید از ورود به پورت‌های باز و درگاه شارژ خودداری کنید. در نظر بگیرید که اصلا نباید پارچه مرطوب خود را به بخش‌های ذکرشده نزدیک کنید.

آموزش کامل تمیز کردن لپ تاپ

تغییر رنگ بدنه لپ تاپ

در ادامه از یک مقدار پنبه برای تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌هایی که پارچه میکروفایبر وجود ندارد، استفاده کنید. برای هر کدام از شیارها یا گوشه‌ها به آن نیاز خواهید داشت.

 

چرا صدای گوشیم کم شده:
نحوه تميز كردن اسپيكر گوشي

 

2: کیبورد خود را پاکسازی کنید

شما باید یک پارچه میکروفایبر جدید بردارید و پد لمسی را با الگوی دایره‌ای تمیز کنید. سخت‌ترین بخش کار را باید پاک کردن کیبورد دانست. بهتر است بدانید کثیف‌ترین بخش یک لپ تاپ را باید صفحه کلید عنوان کرد و به همین علت است که نیازمند دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده خواهید بود. ابتدا از دمنده فشار روی صفحه کلید استفاده کنید. باید مطمئن شوید که دمنده هوا را از بهترین جهت به سمت صفحه کلید گرفته‌اید؛ انجام ناصحیح این کار می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی کیبورد دستگاه شود.

آموزش کامل تمیز کردن لپ تاپ

تميز كردن كيبورد لپ تاپ hp

در ادامه باید یک پارچه تمیز دیگر بردارید و آن را روی همه کلیدها بکشید تا گرد و غبار آن از بین برود. سپس هر کلید را با یک دستمال ضدعفونی‌کننده تمیز کرده و دستمال‌ها را با کثیف شدن، مجددا تعویض کنید.

 

انواع کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ را می توانید از تکنولایف بخرید: کیبورد

 

نکته مهم: این کار را به سادگی و با آرامش انجام دهید؛ صفحه کلید به نیروی زیاد شما نیاز ندارد.

پس از اتمام ضدعفونی، یک پارچه میکروفیبر جدید بردارید. همانند بدنه لپ تاپ، باید آن را با مقداری آب مرطوب کرده و کلیدها را تمیز کنید. لازم است که این کار را مجددا با آرامش انجام دهید و موارد متعدد را در نظر بگیرید.

 

برای لپ تاپ‌ چه اسپیکری بخریم؟
بهترین اسپیکر برای لپ تاپ

 

3: پورت‌ها را تمیز کنید

برای درگاه‌های باز لپ تاپ، ابتدا از دمنده فشاری استفاده کرده تا گرد و غبار موجود در آن‌ها را از بین ببرد. مواظب باشید و هیچ نیازی به انجام این کار با خشونت و عصبانیت نیست.

تميز كردن كيبورد لپ تاپ ایسوس

تميز كردن كيبورد لپ تاپ ایسوس

در گام بعد از یک پد مخصوص پنبه‌ای استفاده کرده و تا جایی که امکان دارد، درون پورت را پاکسازی کنید. توجه داشته باشید که نباید به پورت فشار وارد کنید؛ معمولا این بخش از لپ تاپ شکننده بوده و کوچک‌ترین فشار می‌تواند روی پین‌های کوچک آن تاثیرگذار باشد. پس از این که دمنده و پد مخصوص موفق به از بین بردن مقدار قابل توجهی از گرد و غبار شدند، می‌توانید از دمنده هوا برای پاکسازی نهایی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که باید دمنده را از زاویه مناسب به سمت صفحه کلید گرفته و این کار را انجام دهید.

4: چگونه صفحه کامپیوتر را تمیز کنیم

این بخش را باید به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تمیز کردن لپ تاپ دانست. قبل از شروع کار باید یک نکته مهم را مدنظر قرار دهید که همان وارد نکردن فشار بیش از اندازه به پنل است. با انجام این کار ممکن است موجب از بین رفتن برخی پیکسل‌های صفحه نمایش شوید. برخی لپ تاپ‌ها دارای پنل TN یا IPS برای نمایشگر هستند. بدون این که بخواهیم توضیح اضافه‌ای بدهیم، پنل‌های TN کمی شکننده‌تر خواهند بود و این در حالی است که پنل‌های IPS معمولا دارای یک پنل محافظ شیشه‌ای هستند.

نکته مهم: برای تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ باید آن را به سمت عقب بازگردانید. همچنین یک سطح صاف و ثابت پیدا کرده و بخش عقب لپ تاپ را روی آن قرار دهید تا صفحه کلید به سمت بالا باشد. انجام این کار باعث می‌شود بتوانید بدون عقب رفتن نمایشگر با فشار دست، فشار ملایمی روی صفحه نمایش وارد کنید.

هنگامی که موفق شدید در حالت ذکرشده قرار بگیرید، می‌توانید با استفاده از پارچه مخصوص، گرد و غبار موجود را پاکسازی کنید. توجه داشته باشید که نباید پارچه را در لبه‌ها بچرخانید و فقط به مسیر ادامه دهید.

با چه چیزی روی لپ تاپ را تمیز کنیم

صفحه لپ تاپ را با چه چیزی تمیز کنیم

در گام بعد، همانند مراحل قبل باید یک پارچه میکروفیبر جدید را با مقداری اسپری آب مقطر، مرطوب کرده و مجددا صفحه را پاکسازی کنید. معمولا در 90 درصد موارد می‌توانید پاکسازی را با انجام این کار انجام دهید. هم اکنون شما موفق به یادگیری روش پاک کردن مانیتور لپتاپ شده‌اید.

 

چه لپ تاپی برای آهنگسازی مناسب است؟
بهترین لپ تاپ برای آهنگسازی

 

5: پاکسازی فن‌ها و درون لپ تاپ

انجام اقدام‌های گوناگون ذکرشده می‌تواند از بخش بیرونی دستگاه محافظت کند، اما امکان دارد نیازمند پاکسازی داخل دستگاه هم باشید. مهم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد، اما شما باید گرد و غبار فن‌ها یا کانال‌های گرما را تمیز کنید؛ این یک روش خوب برای خاموش کردن فن‌های پر از سر و صدا و تعمیر لپ تاپ‌هایی است که به دلیل گرمای زیاد دچار مشکل شده‌اند. برخی لپ تاپ ها دارای پنل پایین هستند که باز می‌شود. شما می‌توانید تعدادی پیچ را جدا کرده تا بتوانید وارد بخش سخت‌افزاری شوید. در صورتی که لپ تاپ شما اجازه دهد، بهتر است از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید؛ این همان روشی است که هنگام ارتقاء رم لپ تاپ خود انجام خواهید داد.

هشدار: انجام این کار می‌تواند گارانتی لپ تاپ را باطل کند.

آموزش کامل تمیز کردن لپ تاپ

خاک گیری لپ تاپ

هنگامی که لپ تاپ باز است باید از دمنده‌های هوا برای خارج کردن گرد و غبار استفاده کنید، اما انجام این کار را باید با دقت بسیار بالا انجام دهید. در صورتی که لپ تاپ شما همانند بیشتر مک بوک‌ها باز نمی‌شود، کار تمیز کردن شما کمی ساده‌تر خواهد بود. شما باید خروجی هوا را به سمت دریچه‌ها گرفته و پاکسازی را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که باید از هرگونه تماس مستقیم جلوگیری کنید، اما باید تا جایی که امکان دارد، هوا را وارد کنید. در حقیقت تميز كردن فن لپ تاپ با سشوار یک کار حرفه‌ای بوده که نیازمند دقت بسیار زیاد است.

 

بهترین لپ تاپ های گیمینگ ارزان در سال 2022:
ارزان ترین لپ تاپ گیمینگ

 

جمع‌بندی

هم اکنون شما موفق شده‌اید لپ تاپ را به خوبی تمیز کنید. استفاده از پارچه‌های مخصوص ایده خوبی بوده و بهتر است همواره در مدت زمان‌های کوتاه برای پاکسازی اقدام کنید. در صورتی که مدت زمان دوره‌ای پاکسازی طولانی باشد، امکان دارد شدت کثیفی بیشتر از اندازه باشد و به همین علت توصیه می‌کنیم در مدت زمان کوتاه اقدام به پاکسازی دستگاه کنید تا بتوانید از استفاده آن لذت ببرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان از دستمال کاغذی برای پاک کردن صفحه نمایش لپ تاپ استفاده کرد؟ خیر؛ بهتر است از دستمال کاغذی به دلیل جنس نامرغوبی که دارد برای کشیدن روی نمایشگر لپ تاپ یا لکه روی مانیتور استفاده نکنید.

آیا می‌توان الکل یا سایر شوینده‌ها را روی نمایشگر یا بدنه لپ تاپ بریزیم؟ خیر؛ این یکی از مهم‌ترین اقدامات خطرناکی است که از سوی کاربران مشاهده می‌شود. شما فقط مجاز هستید مقداری از محلول تمیز کننده مانیتور را روی پارچه مخصوص اسپری کرده و به آرامی نمایشگر را پاکسازی کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

6 نظر

  1. ثنا

    سلام ، من از خمیر دندون برای از بین بردن خش خیلی ریز روی بدنه لپ تاپم استفاده کردم ، اما رنگ بدنه در اون نقطه عوض شدن ، چیکار باید کنم؟؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ثنا

      سلام خمیر دندون برای چی؟ مواد داخلش احتمالا تاثیر منفی داشته باشن روی رنگ بدنه
      1. ناشناس

        پاسخ به احسان نیک پی

        توی چندتا سایت نوشته بود برای از بین برد خش ریز استفاده کنین ، الان راهی نیست که به حالت اولش برگرده؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به ناشناس

          راستش نمیدونم دقیق فکر نمیکنم
  2. علی

    سلام و درود
    من مک دارم و جای کیبور روی صفحه لپ تاپ من مونده
    برای پاک کرددنش خیلی تلاش کردم

    چه راه دیگه ای هست که بتونم پاکش کنم ؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علی

      سلام از روکش برای کیبورد استفاده کردید؟
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%aa%d9%85%db%8c%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be/
ads
ads