داغ ترین ها :
اندازه گیری قندخون با اپل واچ 7؛ شایعه یا واقعیت؟

اندازه گیری قندخون با اپل واچ 7؛ شایعه یا واقعیت؟

اپل شروع به پرسیدن از کاربران درباره اپلیکیشن‌هایی کرده که رژیم غذایی و سطح قند خون آن‌ها را نظارت و کنترل می‌کنند. همین امر منجر به گمانه‌زنی‌هایی شده که اپل واچ بعدی می‌تواند سطح غیرتهاجمی گلوکز (قند) خون کاربران را اندازه‌گیری کند. اما سوال اینجاست که آیا این امر واقعا شدنی است و چرا تا این حد مهم است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در مجله تکنولایف همراه باشید. شما می توانید اپل واچ و انواع ساعت هوشمند را از سایت تکنولایف خریداری کنید.

 

انواع ساعت هوشمند را از تکنولایف بخرید: قیمت ساعت های هوشمند

اندازه‌گیری قند خون

اصلی‌ترین دلیل برای اندازه‌گیری قند خون ، کمک به مدیریت دیابت است، یک شرایط بحرانی که در صورت عدم درمان و کنترل صحیح، می‌تواند منجر به حملات قلبی، نارسایی قلبی، سکته، از دست دادن بینایی، قطع عضو و نارسایی کلیه شود.
همانطور که (سازمان) دیابت در بریتانیا توضیح می‌دهد، بیماری دیابت به دلیل عدم تولید انسلولین یا عدم تولید کافی آن در بدن رخ می‌دهد که تحت آن سطح گلوکز خون بسیار بالا می‌رود.
افراد مبتلا به دیابت نوع یک، به هیچ وجه قادر به تولید انسولین نیستند. این بیماری هیچ ارتباطی با سبک زندگی شخص نداشته و باید با تزریق انسولین یا پمپ انسولین کنترل شود.
گرچه در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2، انسولین تولید می‌شود، ولی این میزان از انسولین در بدنشان یا کافی نیست و یا به درستی کار نمی‌کند. اضافه وزن از مهم‌ترین فاکتورهای خطر، برای ابتلا به دیابت نوع 2 است. برخی از مردم قادر به کنترل آن تنها با تغییر سبک زندگی خویش‌اند؛ ولی با این‌حال، هر چه مدت زمان بیشتری به این بیماری دچار شده باشند، احتمالا به مصرف دارو برای درمان و کنترل آن نیاز دارند و نهایتا به تزریق انسولین محتاج خواهند شد.

قند خون و تلفن‌های هوشمند

قند خون و تلفن‌های هوشمند

قابلیت اندازه گیری قند خون در ساعتهای هوشمند

بسیاری از ساعتهای هوشمند این ادعا را مطرح کردند که قادر به نظارت بر سطح گلوکز (قند) خون‌اند؛ ولی داستان به این سادگی که به نظر می‌رسد، نیست.
برای نمونه، اپلیکیشن Fitbit (فیت‌بیت) را در نظر بگیرید که می‌تواند علاوه بر ثبت سطح گلوکز خونتان، زمان اندازه‌گیری بعدی را به شما یادآوری کند. با این وجود، ساعت فیت‌بیت توانایی قرائت خود (یا خود خوانایی) را ندارد.
به عبارت دیگر، این اپلیکیشن داده‌ها را از برنامه OneTouch Reveal جمع‌آوری می‌کند. این برنامه، خود متصل به Verio Reflect-یک دستگاه هوشمند اندازه‎گیری قند خون – است. این دستگاه درست همانند بیشتر دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون ، سطح گلوکز (قند) خونتان را تنها با یک قطره خون از نوک انگشتتان اندازه‌گیری می‌کند.
براساس سخنان منتشر شده اپلیکیشن فیت‌بیت: “ویژگی گلوکز (قند) خون، به هیچ وجه جایگزینی برای توصیه‌های پزشکی نیست و نباید تنها با تکیه به آن برای تشخیص یا درمان اقدام کرد.”
این اپلیکیشن همچنان اعلام می‌دارد که: “هدف تنها کمک به شما در حفظ و پیگیری اطلاعات‌تان است. برای مدیریت گلوکز خونتان، باید از یک پزشک متخصص کمک گیرید و اگر تصور می‌کنید به فوریت‌های پزشکی‌ نیاز دارید، کافی است با 911 تماس بگیرید.”
بررسی و اندازه‌گیری قند خون از طریق ساعت Garmin (گارمین) نیز امکان‌پذیر است؛ ولی این ساعت نیز درست شبیه به فیت‌بیت، به جای استفاده از اطلاعات خود، از اطلاعات یک مانیتور جداگانه استفاده می‌کند. هدف این ساعت نیز تنها کمک به ورزشکاران به منظور برنامه‌ریزی استراتژی رژیم غذایی‌شان است و برای اهداف پزشکی طرح‌ریزی نشده است.
اپلیکیشن Supersapiens در ساعت گارمین به Abbott Liber Sense Glucose Sport Biosensor (وسیله‌ای برای کنترل مداوم سطح گلوگز) متصل می‌شود. در واقع Abbott Biosensor یک پچ چسبنده و تشکیل شده از سنورهای کوچک است که زیر پوست شما به منظور اندازه‌گیری سطح گلوکز خون در مایع اطراف سلول‌های بدن (مایع میان بافتی) تعبیه می‌شود.

عکس اپل واچ

نکته: Abbott Liber Sense Glucose Sport Biosensor تنها برای استفاده از ورزشکاران طراحی شده و به منظور عملکرد بهتر ورزشکاران و کنترل سطح گلوکز خونشان، داده‎های مربوط به جریان گلوکز در بدن آن‌ها را با دقتی بین 55 تا 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر اندازه می‌گیرد. بیوسنسور برای اهداف پزشکی طراحی نشده، بنابراین نمی‌توان از آن برای تشخیص، درمان یا مدیریت دیابت و دیگر بیماری‌ها استفاده کرد.
شایان ذکر است اپلیکیشن Supersapiens کنترل و نظارت بر سطح گلوکز برای استفاده‌های پزشکی را امکان‌پذیر کرده است ولی سطح گلوکزی که این اپلیکیشن به شما نشان می‌دهد، سطح گلوکز میان بافتی است. باید بدانید که سطح گلوکز میان بافتی دقیقا همانند گلوکز (قند) خون نیست؛ بنابراین، این اپلیکیشن و abbott biosensor هیچ‌کدام نمی‌توانند جایگزین مستقیمی برای تست finger-prick باشند. شایان ذکر است آن‌ها تمامی افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست.
نکته: آزمایش finger-prick، همان تست ساده بررسی میزان گلوکز خون از طریق آزمایش قطره خون از بند انگشت است.

اندازه گیری گلوکز خون با اپل واچ 7

با همه این تعاریف، آیا اپل واچ 7 می‌تواند گلوکز خون را در آینده‌ای نزدیک، اندازه‌گیری کند؟ این امر، بسیار نامحتمل است، گرچه برخی تحقیقات امیدوارکننده‌ای در خصوص نظارت و کنترل غیرتهاجمی گلوکز خون انجام شده که انتظار می‌رود نتیجه آن‌ها در تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

اپل واچ سری ۷
برای نمونه، پژوهشگران برای مطالعه راه‌های نظارت و کنترل سطح غیرتهاجمی گلوکز، از طیف سنجی استفاده می‌کنند. طیف سنجی استفاده از لیزر برای شناسایی فاکتورهای مختلف شیمایی است. در این روش، از دستگاه SugarBEAT ساخته شرکت بریتانیایی Nemuara Medical برای اندازه‌گیری گلوکز میان بافتی استفاده می‌شود. عملکرد این دستگاه به این صورت است که مولکول‌ها را با استفاده از جریان الکتریکی ضعیف از طریق پوست بیرون می‌کشد.

 

اپل واچ 7 را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت اپل واچ سری ۷

سخن آخر

در صورت تقاضای کافی، محتمل‌ترین سناریو این است که اپل واچ بعدی با اپلیکیشن از پیش نصب‌شده‌ای ارائه شود که داده‌ها را از سنسور دیگری جمع‌آوری می‌کند. شاید این راه‌حلی نباشد که کاربران انتظارش را دارند، ولی می‌تواند شروع گام بعدی باشد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. مریم فتحی

    سلام وقت شما بخیر تو رو خدا میشه وقتی ساعت هوشمند اپل با قابلیت اندازه گیری قند خون اومد تو بازار برای فروش به من اطلاع بدید تو رو خدا به ایمیلم پیام بدید من خیلی لازم دارم همچین ساعتی
    تشکر

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d9%be%d9%84-%d9%88%d8%a7%da%86-7-%d9%82%d9%86%d8%af-%d8%ae%d9%88%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%87-%d9%85%db%8c%da%af%db%8c%d8%b1%d8%af/
ads
ads