داغ ترین ها :
8 روش برای افزایش سرعت اینترنت در کامپیوتر

8 روش برای افزایش سرعت اینترنت در کامپیوتر

آیا از سرعت پایین اینترنت خود ناراضی هستید؟ این یک مشکل بسیار ناامیدکننده بوده و همواره روش‌های افزایش سرعت اینترنت برای کاربران یک سوال مهم است. ما در این مقاله قصد داریم نکات بسیار مهمی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید افزایش سرعت اینترنت را در ویندوز رقم بزنید. برای خرید گوشی می‌توانید از سایت تکنولایف دیدن کنید.

سرعت اینترنت خود را بررسی کنید

برای آغاز کار باید وارد وب سایت SpeedTest.net شوید تا بتوانید سرعت و کیفیت اینترنت خود را ارزیابی کنید. شما به سادگی می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه Go، سرعت اینترنت خود را در مدت زمان کوتاه مورد بررسی قرار دهید.

به دست آوردن سرعت اینترنت

بررسی سرعت اینترنت

در ادامه کار شما سه وضعیت گوناگون را پیرامون شرایط اینترنت خود مشاهده خواهید کرد:

پینگ (Ping)

این مورد را با نام عنوان پینگ می‌شناسند و برحسب واحد میلی‌ثانیه است. این واحد مدت زمان دریافت پاسخ پس از ارسال درخواست به سرور را برحسب میلی ثانیه نمایش می‌دهد. هر اندازه عدد کمتر باشد، ارتباط شما با سرور بهتر خواهد بود. توجه به این گزینه در بازی‌های ویدیویی آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد؛ یک پینگ بالا می‌تواند منجر به تاخیر در انجام بازی‌های آنلاین شود.

سرعت دانلود (Download Speed)

 توجه داشته باشید که سرعت دانلود برحسب مگابیت بر ثانیه اندازه‌گیری خواهد شد. هر اندازه سرعت دانلود شما بیشتر باشد، سریع‌تر می‌توانید فایل‌ها را دانلود کنید یا ویدیوها را پخش نمایید.

سرعت آپلود (Upload Speed)

 سرعت بارگذاری برحسب مگابیت بر ثانیه بوده و نشان‌دهنده سرعت ارسال فایل از کامپیوتر به شبکه است. هر اندازه سرعت آپلود بیشتر باشد، می‌توانید کارهایی همانند بارگذاری فایل‌های بزرگ را در وب سایت انجام دهید. البته فراموش نکنید که سرعت آپلود همواره از سرعت دانلود کمتر است.

خرید مک بوک

معمولا ما از عبارت پهنای باند به منظور توصیف میزان اطلاعاتی که می‌توانید از طریق اینترنت در مدت زمان معین انتقال دهید، استفاده می‌کنیم. شما باید پهنای باند را مشابه یک لوله آب که به خانه شما منتهی می‌شود، در نظر بگیرید. در صورتی که فردی بخواهد دوش بگیرد، تجربه دلپذیری خواهد داشت، اما اگر شش نفر به صورت همزمان از آب استفاده کنند، قطعا کاهش فشار آب را تجربه خواهند کرد. پهنای باند شبکه هم عملکرد مشابهی با مثال ذکرشده دارد. استفاده یک دستگاه از شبکه برای دانلود فایل‌های بزرگ بدون مشکل خواهد بود، اما هنگامی که شش دستگاه به شبکه متصل شده‌اند و هر کدام از آن‌ها مشغول انجام کارهای گوناگون همانند پخش آنلاین ویدیوهای 4K یا بازی‌های آنلاین هستند، قطعا پهنای باند با فشار زیادی مواجه خواهد شد. هم اکنون قصد داریم تغییراتی که می‌توانید با انجام آن‌ها موجب بهبود سرعت اینترنت شوید را آموزش دهیم. با این که نمی‌توانید سرعت ISP خود را به صورت جادویی افزایش دهید، اما می‌توانید از پهنای باند در دسترس خود به صورت کاملا موثر استفاده کنید.

 

آیا می‌دانستید نرم افزار محدود کننده مصرف اینترنت اندروید به شما کمک میکند تا بر حجم اینترنت مصرفی اپلیکیشن‌ها مدیریت داشته باشید.

 

1: بستن برنامه‌هایی که استفاده سنگین از شبکه دارند

در صورتی که یک برنامه در حال استفاده بسیار زیاد از شبکه باشد، قطعا سایر برنامه‌ها آسیب خواهند دید. هنگامی که سرعت اینترنت شما ضعیف باشد، باید بررسی کنید کدام یک از برنامه‌های ویندوز در حال مصرف بالای شبکه هستند. برای انجام این کار کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید تا Task Manager بازگشایی شود. در صورت نیاز روی گزینه جزئیات بیشتر (More Details) کلیک کنید تا پنجره آن گسترش یابد. در گام بعد باید برگه Processes را انتخاب کرده و روی سربرگ شبکه (Network) کلیک کنید تا برنامه‌های در حال اجرا بر اساس استفاده از شبکه مرتب شوند.

برنامه هایی که استفاده سنگین از شبکه دارند

شناسایی برنامه‌هایی که مصرف اینترنت زیادی دارند

در صورتی که برنامه موردنظرتان استفاده زیادی از شبکه دارد، بهتر است آن را ببندید تا بتوانید منابع را برای استفاده سایر برنامه‌ها آزاد کنید. انجام این کار می‌تواند به شما در انجام بازی‌های آنلاین و پخش زنده فایل‌های ویدیویی کمک کند. برخی از برنامه‌هایی که بیشترین مصرف شبکه را در ویندوز دارند، می‌توان موارد زیر دانست:

  • سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری همانند Dropbox
  • نرم افزار تورنت (torrent)
  • دانلود فایل‌ها از طریق مرورگر
  • تماشای ویدیو، علی‌الخصوص فایل‌های ویدیویی 4K

2: بررسی سایر دستگاه‌های موجود در شبکه

در صورتی که از برنامه‌ها خارج شدید، اما کماکان با کاهش سرعت اینترنت مواجه هستید، احتمالا دستگاه‌های دیگری به شبکه متصل شده‌اند. این احتمال وجود دارد یک شخص دیگر با دستگاه خود به شبکه متصل شده و در حال پخش فایل‌های ویدیویی بوده یا یک کاربر دیگر قصد دارد فایل‌های بزرگ را دانلود کند. در این حالت باید با سایر کاربران و افراد حاضر در محیط کار یا خانه صحبت کنید. همچنین بهتر است با افرادی که همواره موجب کاهش سرعت اینترنت می‌شوند، برخورد کنید. در صورتی که قصد دارید از یک شبکه اینترنت به صورت همزمان با چند کاربر دیگر استفاده کنید، باید یک طرح اتصال بهتر از اینترنت را تهیه کنید.

 

مشکلات کاربران همراه اول را بررسی کردیم:

چرا اینترنت همراه اول وصل نمیشه

 

3: کانال وای فای خود را تغییر دهید

روتر بیسیم شما با استفاده از یک کانال خصوصی می‌تواند دسترسی به اینترنت را فراهم کند. به علت تعداد زیاد دستگاه‌هایی که از وای فای استفاده می‌کنند و تعداد شبکه‌های موجود در محیط‌های شلوغ همانند آپارتمان‌ها، کانال‌های خصوصی وای فای می‌توانند دچار مشکل شوند. در صورتی که فقط هنگام اتصال به وای فای سرعت پایین اینترنت را تجربه می‌کنید، بهتر است تغییراتی را در کانال وای فای ایجاد کنید.

4: تنظیم Windows Update Delivery Options

بخش آپدیت ویندوز (Windows Update) در ویندوز 10 دارای ویژگی اشتراک‌گذاری همتا به همتا است؛ این قابلیت به رایانه‌ها اجازه می‌دهد که بروزرسانی‌های دانلود شده را با سایر دستگاه‌ها اشتراک‌گذاری کنند. با این که از نظر تئوری ایده خوبی است، اما می‌تواند موجب هدر رفتن پهنای باند شود. برای تنظیم این گزینه باید از تنظیمات وارد بخش بروزرسانی و امنیت (Update & Security) شوید تا بتوانید گزینه Delivery Optimization را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید قابیلت اشتراک‌گذاری بروزرسانی را به سادگی غیرفعال کنید؛ برای انجام این کار فقط کافی است نوار لغزنده Allow Downloads from other PCs Slider را انتخاب کنید. در صورت تمایل می‌توانید قابلیت ذکرشده را فعال کرده و رایانه‌های شخصی را در بخش تنظیمات شبکه محلی (Local Network) انتخاب کنید. انجام این کار مانع از اشتراک‌گذاری بروزرسانی سیستم شما در سایر کامپیوترهای روی شبکه خواهد شد. در خانه‌هایی که چندین سیستم مبتنی بر ویندوز 10 قرار دارند، انجام این کار می‌تواند پهنای باند کلی را برای بروزرسانی کاهش دهد.

تنظیم Windows Update Delivery Options

تنظیم Windows Update Delivery Options

برای تنظیم بیشتر پهنای باند مورد استفاده در ویندوز 10 باید روی لینک تنظیمات پیشرفته (Advanced Options) کلیک کنید. این صفحه تنظیمات جدیدی را در اختیارتان قرار خواهد داد تا بتوانید میزان استفاده از پهنای باند ویندوز هنگام بارگیری بروزرسانی‌ها در پس زمینه را محدود کنید. همچنین شما می‌توانید میزان استفاده از ویژگی اشتراک‌گذاری بروزرسانی برای آپلود را هم محدود کنید.

تنظیم Windows Update Delivery Options - 3

تنظیم Windows Update Delivery Options

 

مک آدرس گوشی سامسونگ، شیائومی و سایر گوشی های اندرویدی را با روش هایی می توانید تغییر دهید. مطلب تغییر مک آدرس گوشی را بخوانید.

 

5: محدودسازی پهنای باند مورد استفاده برنامه‌ها

محدودسازی بروزرسانی ویندوز اقدام بسیار خوبی است، اما باید این کار را برای برنامه‌ها هم انجام دهید. برخی از برنامه‌ها همانند برنامه‌های تهیه پشتیبان و ذخیره‌سازی ابری به شما اجازه می‌دهند پهنای باند را در تنظیمات آن‌ها محدود کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید با ورود به Dropbox و کلیک روی نمایه پروفایل، گزینه Preferences را انتخاب کنید. در پنجره جدید ظاهر شده کافی است برگه پهنای باند (Bandwidth) را انتخاب کرده تا بتوانید نرخ دانلود و آپلود را محدود کنید.

dropbox preferences

محدود کردن پهنای باند

در صورتی که قصد داشته باشید پهنای باند مورد استفاده یک برنامه را کاهش دهید، اما تنظیمات ذکرشده را پوشش ندهد، چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ شما می‌توانید از بخش تنظیمات وارد شبکه و اینترنت (Network & Internet) شوید تا بتوانید به بخش وضعیت (Status) دسترسی پیدا کنید. در بالای صفحه‌ای که اتصال کنونی خود را مشاهده خواهید کرد، کافی است روی گزینه استفاده از داده (Data Usage) کلیک کنید و استفاده برنامه از پهنای باند را مورد بررسی قرار دهید. با انجام این کار می‌توانید نسبت به محدودسازی پهنای باند برنامه‌ها، تصمیم درستی را اتخاذ کنید.

محدودسازی پهنای باند مورد استفاده برنامه‌ها - 5

محدودسازی پهنای باند برنامه های نصب شده در ویندوز

 

به راحتی میتوانید پیامک های خود را روی خط دیگری دایورت کنید: دایورت پیامک

 

6: غیرفعال کردن Metered Connections

ویندوز 10 به شما اجازه می‌دهد یک اتصال را اندازه‌گیری کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید اینترنت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا هر کدام از برنامه‌ها فقط یک میزان مشخص از شبکه را استفاده کنند. برای مشاهده فعال بودن قابلیت باید از تنظیمات وارد شبکه و اینترنت شوید. در برگه وضعیت، روی گزینه Properties که در پایین نام اتصال شبکه شما قرار دارد، کلیک کنید. در این بخش باید وارد قسمت پایین Metered Connection شوید و نوار لغزنده Set as Metered Connection را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن Metered Connections

پس از غیرفعال کردن قابلیت، وضعیت اتصال شبکه را مورد بازبینی قرار دهید.

7: تغییر سرور DNS

در صورتی که هیچ کدام از روش‌های ذکرشده نتوانند سرعت اینترنت را افزایش دهند، باید سرورهای DNS را که کامپیوتر از آن‌ها استفاده می‌کند را تنظیم کنید. DNS یا سیستم نام دامنه، پروتکلی بوده که نام وب سایت‌ها را از حالت متن به آدرس‌های IP تبدیل می‌کند. هنگامی که کامپیوتر شما مجبور به درخواست DNS می‌شود، بهتر است بدانید که از طریق سرور مجهز به این هدف عبور کرده است. احتمالا به صورت پیش‌فرض از سرور DNS ISP شما استفاده می‌کند، اما معمولا می‌توانید با استفاده از سرور DNS دیگر موجب افزایش سرعت اینترنت شوید. برای انجام این کار باید عبارت Control Panel را در منوی استارت (Start) جستجو کرده و ابزار موردنظر را انتخاب کنید. در ادامه کار باید وارد بخش شبکه و اشتراک‌گذاری (Network and Sharing Center) شوید. در این بخش و در کنار متن Connections، کافی است روی لینک اتصال خود کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده باید روی گزینه Properties کلیک کنید. در لیست جدیدی که ظاهر می‌شود، کافی است روی پروتکل اینترنت نسخه 4، دو بار کلیک کنید. سپس در قسمت پایین، گزینه مربوط به Use the Following DNS Server addresses را انتخاب کنید.

تغییر سرور DNS برای افزایش سرعت اینترنت در ویندوز

سرور DNS را تغییر دهید

در این بخش باید آدرس سروری را که می‌خواهید استفاده کنید، وارد نمایید. برای شروع کار، DNS عمومی گوگل را مورد آزمایش قرار دهید. آدرس‌های زیر را برای استفاده از آن وارد کنید:

  • سرور DNS ترجیحی: 8.8.8.8
  • سرور DNS جایگزین: 8.8.4.4

پس از پایان کار باید روی Ok کلیک کرده و سرور DNS خود را با موفقیت مورد آزمایش قرار دهید. میزان تفاوتی که ایجاد می‌شود به موقعیت مکانی و ISP بستگی دارد. در صورتی که گزینه گوگل نتوانست موثر باشد، امکان دارد بخواهید سرور DNS دیگری را مورد آزمایش قرار دهید.

 

تلویزیون X-vision را چطور به گوشی وصل کنیم؟

آموزش تصویری اتصال گوشی به تلویزیون ایکس ویژن

 

8: عیب‌یابی اینترنت

تا این بخش از مقاله سعی شد بهترین ترفندهای افزایش سرعت اینترنت در ویندوز را آموزش دهیم، اما در صورتی که نتوانستید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید، امکان دارد نیازمند انجام آزمایش‌های بیشتری باشید. در صورتی که همواره از سرعت پایین وای فای برخوردار هستید، امکان دارد خرید یک روتر جدید الزامی باشد. همانطور که مشاهده کردید، تعداد زیادی از این موارد به وای فای مربوط است. در صورتی که می‌توانید مودم را از طریق کابل اترنت به کامپیوتر متصل کنید، بسیاری از این مشکلات را حل خواهید کرد. هنگام استفاده از اترنت، سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

جمع‌بندی

سعی شد تا بهترین روش‌های افزایش سرعت اینترنت در ویندوز آموزش داده شود. امیدواریم سرعت فعلی ویندوز توانسته باشد رضایت شما را به خود جلب کند. با این حال، انجام برخی از تغییرات در شبکه اینترنت الزامی بوده و می‌تواند موجب افزایش سرعت اینترنت شود.

لپ تاپ گیمینگ بنر
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

16 نظر

  1. احمدی

    سلام
    من اینترنت فیبرنوری دارم که قبلا تا ۳۰۰ مگابیت را راحت سرعت میگرفتم ، از وقتی که ویندوزم رو عوض کردم بیشتر از ۱۰۰ مگابیت نمیگیرم ، درایو کارت شبکه هم آپدیت کردم ، مشکل از کجاست ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به احمدی

      سلام وقت بخیر تنظیمات اینترنت رو ریست کنید
  2. علی

    سلام، من مشکل کندی سرعت فقط روی کامپیوترم دارم، یعنی سرعتی که با دیوایس های مختلف مثل گوشی و لپ تاپ از شبکه میگیرم خیلی بیشتر از سرعتیه که از همون شبکه با کامپیوتر میگیرم، دانگلمم سه بار عوض کردم ولی مشکل حل نشد، تو کامپیوترم قطع و وصلی فراوان و کندی سرعت و جیتر بالا دارم

  3. m

    سلام چند روزی هست که سرعت اینترنت خیلی پایین اومده یه چیزی که دانلود میکنم می زنه 8 ساعت یا 1 روز طول می کشه و واقعا هم خیلی طول می کشه قبلا ده دقیقه بیشتر طول نمی کشید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به m

      سلام با سرویس‌دهنده اینترنت خودتون تماس بگیرید و پیگیری کنید
  4. محمد

    نت داخل سیستمم ضعیفه من گیم بازی میکنم باید با فیلتر شکن اگزیت لگ لگ وارد بشم که چند روزه اگزیت لگ رو بخاطر کم بودن سرعت نمتونم باز کنم همه مواردی هم که گفتین اجرا کردم ولی بازم درست نشد

  5. حامد

    سلام
    من یه بسته وای فای خریدم با سرعت 8 مگ ولی موقع دانلود میشه 700 کیلوبایت
    چند سایت تست سرعت هم رفتم که سرعت رو 5 مگ تشخیص دادن
    هر کاری میکنم بازم سرعت از 700 کیلوبایت بالاتر نمیره . حتی قبلا که سرعت کمتر میخریدم بازم سرعتش 700 کیلوبایت بود
    در ضمن من فقط از یه دستگاه که کامپیوترمه استفاده میکنم
    لطفا اگه راه حلی دارین بگین ممنون میشم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حامد

      سلام وقت بخیر برای این موضوع که بحث سرعت هست باید با اپراتور ارائه دهنده سرویس در ارتباط باشید
  6. محمد

    سلام وقت بخیر، درحالی که کامپیوتر به اینترنت وصل هست اما هیچ سایتی باز نمیشه با هیچ مرورگری، پروکسی هم ندارم و دی ان اس هم تغییر دادم ولی مشکل حل نشد، کابل لن رو جدا کردم، اینترنت رو با کابل یو اس بی از گوشی به کامپیوتر وصل کردم همه چیز اوکی شد، با خود گوشی هم هیچ مشکلی نداره اینترنت و با سرعت کار می کنه، کابل لن رو هم عوض کردم مشکل حل نشد ممنون میشم لطفا راهنمایی کنید. اعصابم رو خورد کرده…

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام وقت بخیر به مسیر Settings > Network & internet > Advanced network settings > Network reset مراجعه کنید و تنظیمات اینترنت رو به طور کلی ریست کنید به احتمال زیاد مشکل حل میشه
  7. محمد طاها

    سلام این روز ها اینترنت خیلی ضعیف شده میخوام بدونم راهی داره که اینترنت رو دوباره به حالت عادی برگردونیم؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد طاها

      سلام وقت بخیر خیر، از سمت اپراتورها ضعیف شده
  8. محمد

    از dns جواب گرفتم . تشکر .

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام وقت بخیر خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده پاینده باشید
  9. احسان

    عالی بود دمتون گرم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به احسان

      سلام وقت بخیر حوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده موفق باشید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa/
ads
ads