داغ ترین ها :
آموزش اندازه گیری اکسیژن خون (Spo2) با اکسی متر و ساعت های هوشمند

آموزش اندازه گیری اکسیژن خون (Spo2) با اکسی متر و ساعت های هوشمند

همان‌طور که می‌دانید سطح اکسیژن خون (SpO2) در طی همه‌گیری ویروس کرونا به یک عامل مهم تبدیل شده است. در طی این اضطراب‌ها و نگرانی‌های سلامتی چندین مچ‌بند و ساعت هوشمند شروع به اجرا یا پیاده‌سازی این ویژگی در دستگاه‌های خود کرده‌اند. به علاوه اکسی مترها نیز برای مبارزه با بحران Covid-19 با عملکرد فوق‌العاده خود در خواندن SpO2 در سراسر هند تقریبا برای همه خانوارها به یک ابزار اصلی تبدیل شده‌اند. از این رو در این مقاله از تکنولایف با ما همراه باشید تا نحوه‌ی اندازه‌گیری اکسیژن خون (SpO2) با اکسی متر و ساعت‌ هوشمند را به طور کامل برای‌تان شرح دهیم.

چگونگی استفاده صحیح از اکسی متر

در ابتدا لازم است بدانید پالس اکسی متر وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان میزان درصد اشباع اکسیژن خون را اندازه‌گیری کرد. شایان ذکر است که اکسی مترهای قابل اطمینان از حدود 2000 روپیه در هند شروع می‌شود و به ثبت سطح اکسیژن خون همراه با ضربان قلب کمک می‌کند. به علاوه اکسی مترها به ابزاری مهم برای درک شهروندان از وضعیت سلامتی، به ویژه برای بیماران پوستی تبدیل شده‌اند و به همین دلیل دولت نیز در حال گسترش آگاهی در مورد چگونگی استفاده دقیق از اکسی متر است.

چگونگی استفاده صحیح از اکسی متر

اندازه گیری اکسیژن خون با اکسی متر

 

از این رو به منظور استفاده صحیح از اکسی متر برای به دست آوردن میزان دقیق SpO2 در اکسیژن خون مراحل زیر را دنبال کنید:

1- قبل از اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون، حداقل 10 دقیقه آرام باشید و به بدن خود استراحت دهید.

2- صاف بنشینید، آرام باشید، دست‌ها را نزدیک به سطح قلب نگه دارید و بی‌حرکت بمانید. پالس اکسی متر (Pulse Oximeter) را در نوک انگشت اشاره خود قرار دهید و به هنگام اندازه‌گیری به هیچ عنوان حرکت نکنید.

3- اکسی متر را روی انگشت اشاره یا میانی دست راست یا چپ خود در بالای ناخن‌ها به طور مستقیم روی پوست قرار دهید. توجه داشته باشید که اکسی متر نباید روی ناخن قرار گیرد. بنابراین آن را به درستی وارد کنید تا نوک انگشتان را بپوشاند و با پوست به طور مستقیم تماس پیدا کند.

4- اکسی متر را به درستی محکم کنید تا تکان نخورد. سپس اطمینان حاصل کنید که هنگام انجام اندازه‌گیری، هیچ حرکتی وجود نداشته باشد.

5- آرام باشید و اجازه دهید سطح اکسیژن خون ثبت شود. قرائت اولیه را نادیده بگیرید، منتظر بمانید تا دستگاه تثبیت شود و سپس بالاترین میزان خوانش را در نظر بگیرید.

6- قاعده کلی این است که SpO2 را 3 بار در روز ضبط کنید و دولت توصیه می‌کند فقط هنگامی که سطح اکسیژن خون زیر 92% بود به پزشک مراجعه کنید.

 

قبل از انتخاب اسمارت واچ مطلب زیر را بخوانید:

راهنمای خرید ساعت هوشمند

 

معرفی 5 ساعت هوشمند برای خواندن  SpO2

اگرچه سنسورهای SpO2 که در ساعت‌های هوشمند نصب می‌شوند به اندازه اکسی متر دقیق نیستند، اما اگر سطح اکسیژن خون شما به طور قابل توجهی پایین باشد یا کمتر از حد نرمال باشد، حداقل می‌توانند به کاربران هشدار دهند. همان‌طور که می‌دانید Covid-19 همچنان در حال افزایش است و موج دوم که کشور را درگیر کرده است نیز بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به پیشگیری دارد. در چنین مواقعی، یک چیز وجود دارد که باید برای اطلاع از مقدار نرمال SpO2 در خانه خود داشته باشید و آن هم اکسی متر است. با این حال، اگر اکسی متر ندارید، می‌توانید از باندها و یا ساعت‌های هوشمند برای بررسی میزان SpO2 خود استفاده کنید.

استفاده از ساعت هوشمند برای خواندن  SpO2

اما به یاد داشته باشید که این باندهای هوشمند فقط می‌توانند در مورد سطح اکسیژن خون شما ایده‌ای ایده‌آل ارائه دهند و از آمار آن‌ها برای تعیین یک وضعیت پزشکی استفاده نمی‌شود. این ساعت‌های هوشمند و یا مچ‌بندهای تناسب اندام، مانیتور SpO2 دارند که سطح اکسیژن خون را به شما نمایش می‌دهند. توجه به این نکته مهم است که میزان SpO2 شما همیشه باید بیش از 95 درصد باشد و اگر به طور مداوم زیر 94 درصد است، برای بهبود جریان اکسیژن باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. از این رو در این بخش از مقاله لیستی از ساعت‌ها و باندهای هوشمند با مانیتور SpO2 که زیر 7000 روپیه قیمت دارند را در اختیارتان قرار خواهیم داد:

1- Amazfit Bip U Pro

ساعت امیزفیت چند گزینه زیر 5000 روپیه دارد. این شرکت اخیرا از Amazift Bip U Pro رونمایی کرده است که نسخه پیشرفته Bip U است. قیمت این ساعت هوشمند در هند 4999 روپیه است و می‌توان آن را از وب سایت رسمی Amazfit خریداری کرد. سیستم عامل‌های این ساعت هوشمند مجهز به  صفحه نمایش رنگی بزرگ TFT-LCD با وضوح 43/1 اینچ HD می‌باشد. همچنین دارای 60 حالت ورزشی نظیر دویدن، دوچرخه سواری، یوگا، اسکیت، رقص، کیک بوکسینگ و موارد دیگر است. به علاوه این ساعت مجهز به سنسور نظارت بر ضربان قلب 24 ساعته، مانیتور SpO2، آنالیز کننده کیفیت خواب و موارد دیگر نیز می‌باشد.

 

ساعت هوشمند امیزفیت مدل bip u pro global

 

2- Amazfit GTS 2 mini

Amazfit GTS 2 mini تحت سری GT 2 به بازار عرضه شد که دارای گزینه‌های جالب رنگی و طراحی جذاب است. GTS 2 mini با قیمت 6999 روپیه در هند موجود است. این ساعت هوشمند دارای ردیابی ضربان قلب 24 ساعته، ردیابی چرخه قاعدگی، نظارت بر کیفیت خواب، نظارت بر سطح استرس و ردیاب BIO 2 PPG است. همچنین شامل بیش از 70 فعالیت ورزشی نظیر شنا، دوچرخه سواری، اسکیت، رقص و… نیز می‌باشد.

 

قیمت ساعت gts 2 mini

 

3- Colourfit Pro 3

استفاده از ساعت هوشمند Colourfit Pro 3 برای خواندن SpO2

اندازه گیری اکسیژن خون با ساعت هوشمند

 

از دیگر ساعت‌های هوشمندی که برای خواندن SpO2 مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به Colourfit Pro 3 اشاره کرد. لازم به ذکر است که Noise جانشین Colourfit Pro 2، Colourfit Pro 3 را راه‌اندازی کرده است که هم‌اکنون با نمایشگر بزرگتر و بهتری ارائه می‌شود. Colourfit Pro 3 را می‌توان با 3999 روپیه از آمازون خریداری کرد. این ساعت هوشمند با عملکردهایی نظیر ضربان قلب، مانیتور سطح اکسیژن خون، مانیتور استرس و موارد دیگر همراه است.

4- Realme Watch S

Realme Watch S با قیمت 4999 روپیه در آمازون در دسترس است. این ساعت هوشمند دارای یک صفحه گرد می‌باشد که سنسورهای مختلفی از جمله مانیتور ضربان قلب، مانیتور اکسیژن خون (SpO2) را شامل می‌شود. این شرکت ادعا می‌کند Realme Watch S دارای فناوری شارژ سریع است که با یک بار شارژ می‌تواند به مدت 15 روز کار کند.

5- GQOll Smart Vital

ساعت هوشمند GQOll Smart Vital نیز با قیمت 5699 روپیه در هند قابل خرید است. این ساعت هوشمند با سنسورهای متفاوتی نظیر مانیتور اکسیژن خون، مانیتور ضربان قلب، بررسی دما و… همراه است.

 

آموزش زیر مشکلات اتصال اسمارت واچ شما را رفع میکند:

اتصال ساعت هوشمند به موبایل

 

نحوه اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) با استفاده از ساعت‌های هوشمند

اگر شما یک ساعت هوشمند یا مچ‌بند تناسب اندام دارید که دارای ویژگی اندازه‌گیری SpO2 است و از نحوه استفاده از آن آگاهی ندارید، در این بخش راهنمای ما را در مورد چگونگی اندازه‌گیری سطح SpO2 بخوانید:

1- اطمینان حاصل کنید که ساعت یا باند هوشمند به درستی بر روی دست شما قرار گرفته باشد.

2- هنگام اندازه‌گیری سطح SpO2 همیشه خود و دست خود را ثابت نگه دارید.

3- دست خود را روی یک سطح صاف نگه دارید تا نتیجه بهتری بگیرید.

4- عواملی مانند مو، خالکوبی، لرزش، دمای پایین و درست نپوشیدن ساعت هوشمند ممکن است بر نتایج اندازه‌گیری تاثیر بگذارد.

نحوه استفاده از برنامه اکسیژن خون در اپل واچ سری 6

نحوه استفاده از برنامه اکسیژن خون در اپل واچ سری 6

اگر قبلا از برنامه اکسیژن خون استفاده نکرده‌اید، برنامه سلامتی را در آیفون خود باز کنید و تنظیم نمایید. سپس مراحل تنفس > اکسیژن خون > تنظیم اکسیژن خون را طی کنید. پس از اتمام، به اپل واچ بروید و از برنامه اکسیژن خون برای اندازه‌گیری سطح SpO2 استفاده کنید. اگر برنامه اکسیژن خون را در اپل واچ 6 خود پیدا نکردید، آن را در AppStore ساعت پیدا کرده و بارگیری کنید.

نحوه اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) در ساعت‌های Amazfit

برای بازکردن لیست برنامه، رابط شماره‌گیری را به سمت چپ بکشید. سپس برای شروع اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون، برنامه اکسیژن خون را انتخاب کنید. پس از اندازه‌گیری، ساعت میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) را نشان می‌دهد.

 

انواع ساعت امازفیت را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید ساعت هوشمند امیزفیت

نحوه اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) در ساعت Realme

برای شروع اندازه‌گیری SpO2 به صفحه SpO2 در ساعت Realme مراجعه کرده و روی گزینه SpO2 ضربه بزنید. حدود 30 ثانیه صبر کنید تا نتیجه اندازه‌گیری ایجاد شود.

نحوه اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) در ساعت‌های Fitbit

اندازه‌گیری‌های SpO2 در دستگاه‌های Fitbit کمی متفاوت‌تر از سایر دستگاه‌ها می‌باشد. برای انجام این کار شما به آخرین نسخه از سیستم عامل Fitbit نیاز دارید تا برنامه اندازه‌گیری SpO2 را بر روی آن نصب کنید. پس از نصب برنامه، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که برنامه SpO2 را در ساعت به صورت پیش‌فرض تنظیم کنید. این جزئیات همانند SpO2، ضربان قلب، شمارش گام، تعداد کف و… را به شما نشان می‌دهد. همچنین صفحه ساعت میانگین مقدار آخرین جلسه یا نشست (Session) خواب شما و بالاترین و کمترین مقادیر ثبت شده در طول جلسه را نشان می‌دهد. این برنامه در مدل‌های Iconic، Sens، Versa، Versa 2 و Versa lite از ساعت‌های هوشمند Fitbit نیز کار می‌کند.

 

مطالب مرتبط: بهترین ساعت های هوشمند فیت بیت

 

نحوه اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) در ساعت‌های سامسونگ

اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) در ساعت‌های سامسونگ

این ویژگی فقط در ساعت Galaxy 3 موجود است. برای اندازه‌گیری SpO2 در ساعت سامسونگ، برنامه سلامتی را در تلفن هوشمند خود باز کرده و تنظیم نمایید. سپس برنامه سلامتی را در ساعت Galaxy 3 باز کنید و برای دریافت سطح SpO2 بر روی دکمه اندازه‌گیری ضربه بزنید. شما می توانید قیمت ساعت های هوشمند سامسونگ را در سایت تکنولایف مشاهده کنید.

نحوه اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) در ساعت‌های هوشمند گارمین

ساعت‌های ورزشی گارمین (Garmin) از جمله ساعت‌های هوشمند مجهز به اکسی متر می‌باشد که شما می‌توانید آن را برای اندازه‌گیری مداوم SpO2 حتی به هنگام خواب نیز تنظیم کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

برنامه تلفن همراه Garmin Connect را باز کرده و دستگاه Garmin را انتخاب کنید. سپس روی ردیابی فعالیت ضربه بزنید و پالس اکسی متر را انتخاب کنید تا با استفاده از اکسی متر بتوانید سطح اکسیژن خون (SpO2) خود را اندازه بگیرید.

نحوه اندازه‌گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) در ساعت‌های هواوی

برنامه سلامتی را در دستگاه Huawei انتخاب کنید و به بخش نظارت بر سلامتی بروید. سپس اندازه‌گیری خودکار SpO2 را انجام داده و آن را فعال کنید. پس از آن، دستگاه به طور خودکار پیگیری سطح SpO2 شما را نگه خواهد داشت. همچنین می‌توانید با رفتن به گزینه SpO2 و ضربه زدن بر روی آن، سطح SpO2 را به صورت دستی نیز بررسی کنید.

 

مطالب پیشنهادی: بررسی ساعت هوشمند آنر واچ جی اس پرو

 

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از تکنولایف نحوه اندازه‌گیری اکسیژن خون (SpO2) با اکسی متر و ساعت‌های هوشمند را به طور کامل برای‌تان شرح دهیم. در صورتی که شما با استفاده از اکسی متر یا ساعت‌های هوشمند میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) خود را اندازه‌گیری کرده‌اید، در صورت تمایل می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران سایت تکنولایف به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

کدام مدل ساعت‌ها اکسیژن خون را اندازه می‌گیرند؟

Amazfit Bip U Pro، Amazfit GTS 2 mini، Colourfit Pro 3، Realme Watch S و GQOll Smart Vital 5 ساعت هوشمندی هستند که می‌توانند اکسیژن خون SpO2 را اندازه بگیرند.

چگونه با ساعت سامسونگ میزان اکسیژن خون را اندازه بگیریم؟

برای اندازه‌گیری SpO2 در ساعت سامسونگ، برنامه سلامتی را در تلفن هوشمند خود باز کرده و تنظیم نمایید. سپس برنامه سلامتی را در ساعت Galaxy 3 باز کنید و برای دریافت سطح SpO2 بر روی دکمه اندازه‌گیری ضربه بزنید.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. Mm

    سلام سنسور اكسيژن ساعات هاي مچي خوب و دقيق هستند و خيلي هم خوبند

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%87-%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%da%a9%d8%b3%db%8c%da%98%d9%86-%d8%ae%d9%88%d9%86/
ads
ads