داغ ترین ها :
انواع حسگرهای گوشی های هوشمند و کاربرد آن‌ها

انواع حسگرهای گوشی های هوشمند و کاربرد آن‌ها

قصد داریم نگاهی به انواع حسگرهای گوشی های هوشمند داشته باشیم و کمی نیز به کاربرد و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها بپردازیم.

 

برای خرید گوشی به تکنولایف مراجعه کنید.

 

طی سال‌های اخیر اتفاقات گسترده‌ای در دنیای گوشی‌های هوشمند رخ داده و شاهد بودیم که امکانات مختلفی به گجت‌های هوشمند ازجمله تلفن هوشمند، تبلت و گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت و دست‌بند سلامت اضافه شده است.

در حال حاضر هر گوشی هوشمند از حسگرهای متعددی استفاده می‌کند که برخی از آن‌ها به‌صورت روزمره توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی نیز از امکاناتی هستند که در زمان خاص خود می‌توانند انجام وظایف کاربر را ساده‌تر سازند.

اگر نگاهی به امکانات تلفن‌های هوشمند داشته باشیم از موقعیت‌یاب مکانی گرفته تا سنجش ضربان قلب را به کاربر ارائه می‌دهند. هر یک از این امکانات نیز توسط حسگرهای پیشرفته‌ای صورت می‌گیرد که امکان دارد حتی نامشان را نشنیده باشید، اما بدون آنکه بدانید در حال استفاده از آن‌ها هستید.

درواقع اگر به گذشته برگردیم شاید خالقان اولین گوشی‌های موبایل حتی فکر روزی را نمی‌کردند که گوشی‌های هوشمند امروزی چه کاربردهایی می‌توانند داشته باشند. به طور خلاصه شده می‌توان که تلفن‌های هوشمند به دستگاه‌هایی تبدیل شده‌اند که مجموعه‌ای گسترده از کارایی گجت‌ها و وسیله‌های مختلف را به شما ارائه می‌دهند.

در این رابطه حتی می‌توان پا را فراتر گذاشته و مدعی شد که تلفن‌های هوشمند امروزی حتی در ارائه‌ی خدمات نیز بهینه‌تر شده‌اند. چنین موضوعی نیز به لطف برخورداری از حسگرهایی است که در تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد حسگرها همیشه سوالات مختلفی وجود دارد که برای مثال شاید برخی از خود بپرسند که سنسور گوشی کجاست؟ در پاسخ به پرسش اینکه سنسور گوشی کجاست باید گفت که حسگرها بسته به نوعی که دارند در قسمت‌های مختلف گوشی هوشمند قرار می‌گیرند.

در همین راستا می‌خواهیم به معرفی انواع حسگرهای گوشی های هوشمند پرداخته و اشاره کنیم که هر یک از این حسگرها چه کارایی دارند و چه امکاناتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با تکنولایف همراه شوید.

 

 

حسگر شتاب‌سنج

حسگر شتاب‌سنج همان گونه که از نام آن آشنا است، می‌تواند میزان حرکت یا لرزش گوشی هوشمند را در سه جهت تشخیص داده و اطلاعات مرتبط با آن را به پردازنده ارسال کند؛ برای مثال این حسگر متوجه می‌شود که چه زمانی تلفن هوشمند را چرخانده‌اید تا صفحه‌نمایش را به حالت افقی یا عمودی درآورد و محتوای در حال نمایش نیز با توجه به حالت صفحه‌نمایش پخش شود.

حسگر ژیروسکوپ

ژیروسکوپ می‌تواند قابلیت‌های شتاب‌سنج را البته با دقت بیشتری ارائه دهد. تفاوتی نیز وجود دارد که باعث می‌شود ارزش ژیروسکوپ در مقابل شتاب‌سنج افزایش یابد. حسگر ژیروسکوپ علاوه بر اینکه می‌تواند حرکت یا لرزش گوشی هوشمند را دقت بسیار بالایی تشخیص دهد، قادر به تشخیص چرخش گوشی هوشمند نیز هست. فرض کنید در حال استفاده از نقشه هستید و موقعیت مکانی خود در نقشه را مشاهده می‌کنید. آنچه باعث می‌شود که نقشه جهت قرار گرفتن شما را تشخیص دهد، حسگر ژیروسکوپ است.

حسگر مغناطیس سنج

سنسور مغناطیس سنج گوشی که اصولا با نام قطب‌نما شناخته می‌شود، قادر است میادین مغناطیسی را سنجیده و جهت‌های درست جغرافیایی را به تلفن هوشمند نشان دهد. درواقع فرقی نمی‌کند گوگل مپ یا اپل مپ را باز کنید، آنچه جهت درست را در نقشه نشان خواهد داد، سنسور مغناطیس سنج گوشی یا قطب‌نما خواهد بود.

حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی

حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی با اتصال به سیستم‌های ماهواره‌ای می‌تواند موقعیت دقیق مکانه دستگاه روی زمین را مشخص ساخته و به کاربر اجازه دهد نه‌تنها از موقعیت مکانی خود باخبر شود، بلکه موقعیت خود را با دیگران به اشتراک قرار دهند.

نکته‌ی جالبی که باید در مورد حسگر GPS یا سیستم موقعیت‌یاب مکانی بدانید، این است که این سیستم برای نشان دادن موقعیت مکانی دستگاه نیازی به اینترنت ندارد، اما برای اینکه کاربر موقعیت خود را در نقشه مشاهده کند باید به اینترنت متصل باشد.

 

 

حسگر مجاورتی

به صورت خلاصه شده حسگر مجاورتی متوجه می‌شود که فاصله‌ی اشیا با گوشی هوشمند چقدر است. برای سنجش این موضوع نیز از چراغ LED فروسرخ و همچنین حسگر نور فروسرخ استفاده می‌شود که قادر به تشخیص میزان فاصله‌ی شی با دستگاه هستند. یکی از ویژگی‌هایی که چنین حسگری دارد، اجازه می‌دهد زمانی که در حال مکالمه با تلفن هوشمند هستید و گوشی را نزدیک به صورت خود نگه می‌دارید صفحه‌نمایش خاموش شود تا زمان مکالمه به اشتباه، فرمانی را به گوشی هوشمند صادر نکنید.

حسگر نور محیط

حسگر نور محیط همانطور که از نام آن مشخص است می‌تواند میزان نور محیط را تشخیص داده و روشنایی صفحه‌نمایش را با توجه به میزان نور موجود در محیط، تنظیم کند. درواقع این حسگر می‌تواند میزان روشنایی صفحه‌نمایش را با توجه به نور محیط، کاهش یا افزایش دهد تا کاربر بدون مشکلی بتواند محتوای در حال نمایش را مشاهده کند.

میکروفون

میکروفون حسگری است که می‌تواند صدای محیط اطراف را ضبط کند و به‌صورت فایل جداگانه‌ی صوتی یا بخشی از فایل ویدئویی در اختیار کاربر قرار دهد. از این حسگر برای مکالمه نیز استفاده می‌شود. در حال حاضر گوشی‌های گران‌قیمت از چند دوربین برخوردار هستند تا بتوانند با حذف نویز موجود در محیط، مکالمه‌ای شفاف را به کاربر ارائه دهد.

حسگر لمسی

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که برای گوشی‌های موبایل رخ داد، استفاده از صفحه‌نمایش لمسی بود. روش کار این نوع از صفحه‌نمایش‌ها نیز به این حالت است که حسگرهای متعددی در زیر صفحه‌نمایش قرار دارد که نسبت به لمس صفحه‌نمایش حساس هستند. زمانی نیز که کاربر صفحه‌نمایش را لمس می‌کند سیگنال‌هایی به حسگرها ارسال می‌شود. دستگاه نیز با بررسی سیگنال‌های دریافتی، واکنش نشان می‌دهد.

حسگر اسکنر اثر انگشت

تا پیش از معرفی حسگر اسکنر اثر انگشت بسیاری از کاربران از الگو یا پین کد استفاده می‌کردند. با اینکه استفاده از چنین مواردی باعث افزایش ضریب امنیت گوشی هوشمند می‌شد، اما ورود مکرر الگو یا پین کد برای کاربران خسته کننده بود. با معرفی حسگر اسکنر اثر انگشت کاربران می‌توانند در کسری از ثانیه دستگاه را از حالت قفل خارج سازند.

روش کار حسگر اسکنر اثر انگشت به این صورت است که کاربر ابتدا اثر انگشت خود را به دستگاه ارائه می‌دهد. پس از اثر انگشت کاربر در دستگاه ثبت شد، دیگر کافی است تا کاربر حسگر را لمس کند تا دستگاه از حالت قفل خارج شود. در

حسگر گام‌شمار

یکی از ویژگی‌هایی که امروزه توسط بسیاری از کاربران استفاده می‌شود ویژگی‌های بخش سلامت گوشی‌های هوشمند، ساعت و دستبند سلامت است. با استفاده از این ویژگی، کاربر می‌تواند میزان فعالیت خود را رصد کرده و متوجه شود که چقدر کالری سوزانده است. این حسگر البته از حسگرهای دیگر مانند شتاب‌سنج نیز استفاده می‌کند تا تفاوت بین راه رفتن و دویدن را متوجه شود.

حسگر بارکد یا کد QR

اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی قادر هستند تا کدهای QR و بارکدها را اسکن کنند. هر کد QR از الگوی خاصی برخوردار است که اسکنر می‌تواند با تابش نور به آن، الگوی مدنظر را شناسایی کند. در حال حاضر از این کدها برای موارد مختلفی استفاده می‌شود که شامل دسترسی سریع به لینک، سفارش محصول، کسب اطلاعات بیشتر و موارد دیگر می‌شود.

حسگر فشارسنج

برخی از گوشی‌های هوشمند بالارده مانند آیفون‌های اپل از حسگر فشارسنج برخوردار هستند که می‌توانند تغییرات فشار هوا را تشخیص دهند. این حسگر همچنین قادر است که تغییرات آب و هوا را نیز تشخیص دهد.

حسگر سنجش ضربان قلب

حسگر مدنظر می‌تواند نظارت دقیق روی ضربان قلب کاربر داشته باشد. نحوه‌ی کار این حسگر به این صورت است که از LED و حسگرهای اپتیکال استفاده می‌شود. در ابتدا نور LED به پوست کاربر تابیده می‌شود و سپس حسگرها تغییرات ناشی از بازتاب نور را بررسی می‌کنند تا ضربان قلب کاربر را بررسی کنند. در حال حاضر بسیاری از گجت‌های هوشمند در حوزه‌ی سلامت از روش ذکر شده برای سنجش ضربان قلب استفاده می‌کنند.

 

 

حسگر دماسنج

هر گوشی هوشمندی از دماسنجی برخوردار است تا میزان دمای داخل دستگاه را بسنجد. چنین حسگرهایی به دستگاه اجازه می‌دهند که همیشه دمای پردازنده‌ها و باتری را زیر نظر داشته باشد و در صورتی که حرارت اجزای داخلی دستگاه از حد مجاز بالاتر رفت، بتواند از آسیب رسیدن به گوشی هوشمند و بخش‌های مختلف آن جلوگیری کند.

حسگر سنجش رطوبت هوا

از این حسگر تنها در تعداد بسیار کمی از گوشی‌های هوشمند استفاده شده است. این حسگر به کاربر اجازه می‌دهد میزان رطوبت موجود در محیط را بسنجد.

سخن آخر

باید گفت با پیشرفت تکنولوژی، امکانات گسترده‌ای به گوشی‌های هوشمند اضافه شده و طبیعتا انتظار می‌رود به مرور زمان تعداد این ویژگی‌ها افزایش نیز یابد. در هر صورت می‌خواستیم کمی بیشتر با حسگرها و امکانات موجود در گوشی هوشمند یا تبلت خود آشنا شوید و بدانید که ویژگی‌های مدنظر چه کاربردی می‌توانند داشته باشند. شما می‌توانید از بخش Settings گوشی هوشمندتان، تنظیمات سنسور گوشی را تغییر داده و برخی از آن‌ها را نیز از منوی کشویی فعال یا غیر فعال کنید. البته تنظیمات سنسور گوشی بسته به نوع حسگر در تمامی محصولات به‌صورت استاندارد تنظیم شده است.

پرسش‌های متداول

چگونه سنسور گوشی سامسونگ را فعال کنیم؟ برای فعال کردن سنسور گوشی سامسونگ می‌توانید به بخش تنظیمات یا منوی کشویی رفته و حسگر مدنظر را فعال یا غیرفعال کنید.

آیا امکان تقویت سنسور مغناطیسی وجود دارد؟ در حال حاضر از برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توان برای بهبود عملکرد سنسور مغناطیسی استفاده کرد تا اطلاعات دقیق‌تری به کاربر ارائه دهد.

چگونه سنسور مغناطیسی گوشی را فعال کنیم؟ اصولا سنسور مغناطیسی گوشی به صورت پیش فرض فعال است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%ad%d8%b3%da%af%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af/
ads
ads