داغ ترین ها :
انواع پورت‌های تلویزیون و کاربرد آن‌ها چیست؟

انواع پورت‌های تلویزیون و کاربرد آن‌ها چیست؟

پورت به معنی “درگاه” است و در واقع محلی است که داده‌ها از طریق آن وارد شده یا از آن خارج می‌شوند. پورت‌ها از مهم‌ترین بخش‌های یک تلویزیون هستند که که انواع مختلفی دارند و با توجه به نوعشان کاربردها و قابلیت‌های متفاوتی نیز دارند. با پیشرفت تکنولوژی، پورت‌های بیشتری به تلویزیون‌های امروزی اضافه شده‌اند که هر یک، تلویزیون‌ها را به ویژگی، کاربرد و قابلیت جدیدی مجهز کرده‌اند. بسیاری از ما از کاربرد این پورت‌ها و حتی وجودشان اطلاعی نداریم؛ با ما در تکنولایف همراه باشید تا هر یک ازپورت های تلویزیون و کاربردشان را بشناسیم تا بتوانیم از قابلیت‌‌های تلویزیون‌هایمان استفاده بیشتری ببریم.

 

لیست قیمت تلویزیون و آفرهای ویژه تکنولایف را ببنید: خرید تلویزیون

 

انواع پورت های تلویزیون کدامند؟

HDMI

HDMI یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین پورت‌های تلویزیون شما است. پورت های HDMI در تلویزیون شما می‌توانند برای ویدئو، صدا و کامپیوتر استفاده شوند و می‌توانند حتی تلویزیون غیرهوشمندتان را به تلویزیونی هوشمند تبدیل کنند.

نام‌های دیگر: ورودی رسانه با کیفیت بالا (High-definition media input)

نوع سیگنال: دیجیتال

حداکثر وضوح: 4K Ultra HD

دستگاه‌های قابل اتصال: کنسول‌های بازی مدرن، پخش‌کننده‌های رسانه، دستگاه‌های DVR، سیستم‌های صوتی، رایانه‌ها و دستگاه‌های پخش زنده یا استریمینگ

پورت های HDMI برای همه دستگاه‌های مدرن شما استفاده می‌شود. پورت های HDMI در تلویزیون شما هم برای تصویر و هم برای صدا استفاده می‌شود. علاوه بر این، اکثر کامپیوترها دارای قابلیت HDMI هستند، بنابراین می‌توانید از کابل HDMI برای اتصال کامپیوتر خود به تلویزیون‌تان استفاده کنید. حتی می‌توانید دستگاه استریمینگ یا پخش زنده مانند Roku یا Amazon Fire TV Stick را وصل کنید تا تلویزیون قدیمی خود را به تلویزیون هوشمند تبدیل کنید.

آیا پورت های HDMI همیشه بهترین گزینه اتصال هستند؟

از آنجایی که HDMI داده‌ها را به صورت دیجیتال منتقل می کند، بدون فشرده‌سازی یا تحریف اطلاعات، تصویر و صدا با بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهد. با این حال، برخی از افراد، صوت آشنای آنالوگ را ترجیح می‌دهند. پورت hdmi تلویزیون نقش به سزایی دارد.

HDMI ARC چیست؟

پورت تلویزیون “HDMI ARC” یا “HDMI Audio Return Channel” (کانال بازگشت صدا) هم برای ارسال و هم برای دریافت داده‌های صوتی تنظیم شده است. این پورت با یک سیستم صوتی جفت می‌شود یعنی اگر دستگاه دیگری را از طریق این درگاه به تلویزیون متصل کنید، قادر خواهید بود که با کنترل یکی، دیگری را نیز کنترل کنید. مثلا با روشن کردن یکی دیگری نیز روشن شده و با خاموش کردن آن، خاموش می‌شود یا اگر صدای یکی را بلند یا کم کنید به تبع آن صدای دستگاه دیگر نیز زیاد یا کم می‌شود.

 

 

پورت Component

نام‌های دیگر: ویدیو کامپوننت ، ویدیو آنالوگ کامپوننت (CAV) و Y/Pb/Pr

نوع سیگنال: آنالوگ

حداکثر وضوح: 1080p

دستگاه‌های قابل اتصال: دستگاه‌های DVR، پخش‌کننده رسانه، و کنسول‌های بازی نسل قبلی

پورت‌های ویدئو کامپوننت، پورت های AV قرمز، آبی و سبز تلویزیون شما هستند و قبل از اینکه HDMI رایج شود، بالاترین کیفیت ویدئو را ارائه می‌کردند. اگر تلویزیون قدیمی‌تری دارید که با HDMI سازگار نیست، می‌توانید از این پورت‌های ویدئویی برای اتصال دستگاه پخش‌کننده رسانه یا DVR خود استفاده کنید. و حتی اگر HDMI در تلویزیون شما موجود باشد، ورودی‌های کامپوننت می‌توانند برای اتصال برخی از کنسول‌های بازی نسل قبلی مانند پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس 360 و سیستم‌های Wii مفید باشند.

پورت S-Video

نام‌های دیگر: ویدیوی اختصاصی و Y/C

نوع سیگنال: آنالوگ

حداکثر وضوح: 480i

دستگاه‌های قابل اتصال: رایانه‌ها، پخش‌کننده‌های رسانه نسل قبل، و کنسول‌های بازی نسل قبلی

درگاه‌های S-video (دایره‌های سیاه با نقاط زیاد) عمدتاً در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 برای ورودی ویدیو در تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. آنها به اندازه پورت‌های ویدئویی کامپوننت رایج نیستند، اما ممکن است آنها را در تلویزیون یا رایانه خود مشاهده کنید. اگر یک نینتندو 64 قدیمی دارید، می تواند به این پورت متصل شود. در حالی که پورت S-video تصویر روشن تری نسبت به ویدیوی کامپوزیت نشان می دهد، اما به خوبی ویدیوی کامپوننت یا HDMI نیست. این پورت را پیشنهاد نمی کنیم مگر اینکه گزینه های بهتری نداشته باشید.

 

کدام برند محصولات بهتری دارد؟
مقایسه تلویزیون جی پلاس با ایکس ویژن

 

پورت کامپوزیت (Composite)

نام‌های دیگر: ویدئو کامپوزیت، ویدیو کامپوزیت پایه باند (CVBS)، یا ویدیو SD

نوع سیگنال: آنالوگ

حداکثر وضوح: 480i

دستگاه‌های قابل اتصال: دستگاه‌های DVR، پخش‌کننده‌های رسانه نسل قبل و کنسول‌های بازی نسل قبلی

ویدیو کامپوزیت (درگاه زرد دایره ای) برای ویدیوهای با کیفیت استاندارد استفاده می شود. تجهیزات زیادی برای اتصال ویدیو کامپوزیت نیاز است بنابراین برای کیفیت بالاتر و اتصال آسان‌تر HDMI در بین پورت های تلویزیون گزینه بهتری است.

پورت Optical Digital

نام‌های دیگر: صدای دیجیتال (اپتیکال)، صدای اپتیکال، خروجی صدای دیجیتال (اپتیکال) و TOSLINK (لینک توشیبا)

نوع سیگنال: دیجیتال

دستگاه‌های قابل اتصال: نوارهای صوتی و گیرنده‌های A/V

این پورت که معمولا با یک فلپ کوچک پوشیده شده است، صدای دیجیتال را به سیستم صوتی شما ارسال می کند. از آنجایی که از فرمت دیجیتال استفاده می کند، معمولا واضح تر از RCA Stereo است که از آنالوگ استفاده می کند.

پورت Coaxial Digital

نام‌های دیگر: صدای دیجیتال (کواکسیال) و صدای دیجیتال کواکسیال

نوع سیگنال: دیجیتال

دستگاه‌های قابل اتصال: نوارهای صوتی و گیرنده‌های A/V

مانند پورت های دیجیتال اپتیکال، پورت دیجیتال کواکسیال برای ارسال صدای دیجیتال به سیستم صوتی شما متصل می شود. کابل کواکسیال از درگاه اپتیکال محکم تر است، اما HDMI همچنان با کیفیت ترین گزینه خواهد بود.

 

تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند hdmi dongle را در مطلب زیر آموزش دادیم:
تبدیل تلویزیون معمولی به اسمارت

 

پورت RCA Stereo

نام‌های دیگر: صدای استریو RCA، صدای RCA، و صدای آنالوگ

نوع سیگنال: آنالوگ

دستگاه‌های قابل اتصال: دستگاه‌های DVR، پخش‌کننده‌های رسانه نسل قبل، کنسول‌های بازی نسل قبلی، نوارهای صوتی، و گیرنده‌های A/V

این دو پورت قرمز و سفید یا ورودی یا خروجی برای انتقال صدای آنالوگ هستند. گاهی اوقات می بینید که آنها به تنهایی به عنوان خروجی صدا برچسب گذاری شده اند. اگر آنها برای وارد کردن صدا هستند، معمولاً آنها را در کنار پورت های ویدیویی کامپوننت یا کامپوزیت خواهید یافت.

پورت DVI

نام‌های دیگر: رابط بصری دیجیتال، DVI-A، پیوند واحد DVI-D، پیوند دوگانه DVI-D، پیوند واحد DVI-I و پیوند دوگانه DVI-I

نوع سیگنال: دیجیتال/آنالوگ

حداکثر وضوح: 1080p

دستگاه‌های قابل اتصال: رایانه‌ها

پورت های DVI در درجه اول برای اتصال کامپیوتر شما به تلویزیون هستند. آنها به باکیفیتی HDMI نیستند، اما اکثر DVI های مدرن بهتر از VGA هستند. اینکه کدام کابل DVI را می توانید با پورت استفاده کنید به تعداد و ترتیب سوراخ های پین در پورت بستگی دارد.

پورت‌های VGA

نام‌های دیگر: آرایه گرافیکی ویدیویی و رایانه شخصی

نوع سیگنال: آنالوگ

حداکثر وضوح: 720p

دستگاه‌های قابل اتصال: رایانه‌ها

اگر می خواهید رایانه خود را به تلویزیون وصل کنید و قابلیت HDMI یا DVI ندارید، می توانید از VGA استفاده کنید. با این حال، کیفیت به خوبی آن پورت های دیگر نخواهد بود، و VGA از صدا پشتیبانی نمی کند، بنابراین به یک اتصال صوتی جداگانه نیاز دارید.

 

برای فوتبال دیدن چه تلویزیونی بخریم؟
بهترین تلویزیون برای تماشای فوتبال

 

پورت Antenna In

نام‌های دیگر: ورودی RN، کابل ورودی، و اتصال کابل کواکسیال

نوع سیگنال: آنالوگ

حداکثر وضوح: 1080p

دستگاه‌های قابل اتصال: آنتن تلویزیون روی هوا (OTA).

این پورت هم ورودی تصویر و هم صدا را از یک آنتن هوایی (OTA) ارائه می کند.از روزهای اولیه ساخت تلویزیون، زمانی که تنها یک نوع ورودی تلویزیون رایج بود این نوع پورت برای طیف گسترده ای از دستگاه ها استفاده می شد. اکنون دیگر زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد، زیرا HDMI بسیار بهتراست، اما اگر کانال های OTA رایگان بخواهید، می توانید از آن استفاده کنید.

پورت USB

نام های دیگر: اتوبوس سریال جهانی

نوع سیگنال: دیجیتال/آنالوگ

دستگاه های قابل اتصال: درایو فلش USB، آنتن تلویزیون و دستگاه پخش زنده یا استریمیمنگ

درگاه‌های USB روی تلویزیون عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهند، از جمله به عنوان یک نوع ورودی برای درایوهای فلش USB و تغذیه آنتن تلویزیون یا دستگاه پخش استریمیمنگ و یا حتی اگر بخواهید می توانید از آن برای شارژ گوشی هوشمند خود استفاده کنید.

پورت Ethernet

نام‌های دیگر: LAN

نوع سیگنال: دیجیتال/آنالوگ

دستگاه‌های قابل اتصال: مودم اینترنت

اتصالات اترنت به ارائه سرعت اینترنت سریعتر از Wi-Fi کمک می کند. اگر تلویزیون هوشمند دارید، احتمالاً این پورت را دیده اید که شبیه یک پورت معمولی خط تلفن است.

پورت Ex-Link

Ex-Link یک پورت عجیب و غریب است که در برخی از تلویزیون های سامسونگ یافت می شود. عملکرد اصلی آن کمک به تکنسین های سامسونگ برای به روز رسانی تلویزیون شما است، اما شما نباید خودتان این کار را انجام دهید. بعلاوه، حدود ده سال پیش، سامسونگ یک پایه تلویزیون موتوردار داشت که می‌شد با وصل کردن آن به پورت Ex-Link آن را کنترل کرد، اما به نظر می‌رسد این پایه دیگر وجود ندارد.

 

چگونه با کنترل تلویزیون Daewoo کار کنیم؟
آموزش کار با کنترل تلویزیون دوو

 

سوالات متداول

کاربردی ترین و رایج ترین پورت تلویزیون کدام است؟ پورت های HDMI برای همه دستگاه‌های مدرن استفاده می‌شود. پورت های HDMI در تلویزیون هم برای تصویر و هم برای صدا استفاده می شود. علاوه بر این، اکثر کامپیوترها دارای قابلیت HDMI هستند، بنابراین می توان از کابل HDMI برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون استفاده کرد. حتی می‌توان دستگاه استریمینگ یا پخش زنده مانند Roku یا Amazon Fire TV Stick را وصل کرد تا تلویزیون قدیمی به تلویزیون هوشمند تبدیل شود.

کدام یک از انواع پورت DVI بهترین است؟ هر دو DVI-D و DVI-I به خوبی کار می کنند. فقط مطمئن شوید که سوراخ های پین در پورت شما از نوع کابلی که انتخاب کرده اید پشتیبانی می کند.

آیا کابل های DVI می توانند صدا را نیز حمل کنند؟ کابل‌های DVI-I-to-HDMI یا DVI-D-to-HDMI می‌توانند صدا را حمل کنند، اما بستگی به این دارد که کارت گرافیک داخل رایانه شما از این انتقال پشتیبانی کند یا خیر. انتهای DVI را به رایانه خود و کابل HDMI را به تلویزیون خود متصل کنید تا ببینید آیا پورت کارت گرافیک شما با صدا سازگار است یا خیر. اگر نه، به یک اتصال صوتی جداگانه نیاز دارید.

آیا این امکان وجود دارد که دستگاه‌هایی که پورت‌های مطابق با تلویزیون را ندارند به هم وصل کرد؟ اگر تلویزیون شما همه پورت‌های مناسب را نداشته باشد، اتصال دستگاه‌ها کمی پیچیده‌تر می‌شود. تلویزیون های جدید ممکن است پورت های قدیمی نداشته باشند و تلویزیون های قدیمی ممکن است پورت های جدیدی مانند HDMI نداشته باشند. خوشبختانه، راه حل هایی برای وصل کردن تمام دستگاه های شما وجود دارد. با این حال، به خاطر داشته باشید که صدا و تصویر تبدیل شده بالاترین کیفیت را نخواهد داشت. اگر وقت آن رسیده است که تلویزیون خود را ارتقا دهید،به ورودی در مقابل خروجی دقت کنید. مبدل‌ها فقط با چیدمان ورودی/خروجی منطبق کار می‌کنند، بنابراین قبل از خرید مبدل بدانید که داده‌ها به کدام سمت می‌روند. در بیشتر موارد، پخش کننده های رسانه، دستگاه های DVR، کنسول های بازی و رایانه ها صدا و تصویر را به ورودی تلویزیون خروجی می دهند. این بدان معناست که یک کابل را به درگاه خروجی دستگاه وصل می‌کنید و آن را به درگاه ورودی تلویزیون یا دستگاه مبدل متصل می‌کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. ناشناس

    متشکر .اطلاعات خوبی برای من داشت وبه سوالتم پاسخ داد.
    موفق و موید باشید ان شاءالله.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ناشناس

      ممنون از همراهی شما 🌱
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%be%d9%88%d8%b1%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d8%a2%d9%86/
ads
ads