داغ ترین ها :
اپل تی وی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اپل تی وی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پانزده سال از معرفی اولین اپل تی وی توسط کوپرتینو‌یی‌ها می‌گذرد. در این سال‌ها، محبوبیت این دستگاه افزایش یافته است. تا جایی که با وجود فشار بیشترین تحریم‌های اپل، تقاضا برای آن در کشور ایران هم رو به رشد است. اما به دلیل اطلاعات ناکافی، سوالات پاسخ‌داده‌نشده زیادی در ذهن کاربران وجود دارد. اپل تی وی چیست، اپل تی وی چگونه کار می‌کند و آیا در ایران کاربرد دارد؟ در صورت جواب مثبت، چگونه اپل تی وی خود را راه اندازی کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه این مطلب با تکنولایف همراه باشید. راهنما: اپل تی وی یک تلویزیون نیست.

 

برای خرید انواع Apple Tv از فروشگاه تکنولایف دیدن کنید: قیمت اپل تی وی

 

اپل تی وی چیست؟

اپل تی وی چیست

نام این دستگاه برای افرادی که برای اولین بار با آن برخورد می‌کنند گمراه کننده است. برخلاف تصور، اپل تی وی یک تلویزیون، حداقل به معنای سنتی آن، نیست. این گجت اپل یک پخش کننده خانگی یا ستاپ باکس است که از طریق کابل HDMI به تلویزیون متصل می‌شود. البته تنها لازمه این دستگاه کابل HDMI نیست و فقط با اتصال به اینترنت می‌توانید از کاربردهای فراوان‌ اپل تی وی بهره‌مند شوید. این جعبه سیاه رنگ در عین حالی که در کف دست جا می‌گیرد، از نظر قدرت سخت افزاری—حداقل مدل‌های جدیدتر آن—می‌تواند با برخی لپ تاپ‌ها هم رقابت کند! اپل تی وی عضوی از خانواده گسترده کوپرتینویی‌ها است و علاوه بر برقراری ارتباط با آیفون، مک بوک و آیپد، روی پلتفرم مشابهی فعالیت می‌کند. نام سیستم عامل اپل تی وی، tvOS است. تا اینجا احتمالا ساده‌ترین پاسخ به سوال اپل تی وی چیست را داده‌ایم. حال کمی دقیق‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

اگر به سیر تکامل محتوای تلویزیونی در ۴۰ سال گذشته دقت کنید، ظهور دستگاه‌های بسیاری می‌بینید که شاید در قدم اول برای کاربران آنچنان انقلابی به نظر نمی‌آمدند. یکی از این موارد قطعاً خلق تلویزیون‌های هوشمند بود. به بیان ساده، تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند به اینترنت متصل شوند و از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص خود، قابلیت‌های جدیدی در اختیار مصرف کننده قرار دهند. یکی از این امکانات جدید دسترسی آسان به سرویس‌هایی مانند یوتیوب، نتفلیکس و رقیبان آن است. اگر کسی بپرسد کاربرد apple tv چيست، اولین پاسخ این است که اپل تی وی تلویزیون‌های غیر هوشمند را هم هوشمند می‌کند. البته اگر کاربرد اپل تی وی به این موضوع ختم می‌شد، تقاضا برای آن با وجود فراوانی تلویزیون‌های هوشمند زیاد نبود.

 

حل مشکل اتصال اپل واچ به گوشی:
ارور get connected اپل واچ

 

مدل‌های مختلف اپل تی وی

در این ۱۵ سال، تقریباً هر ۳ سال شاهد رونمایی از مدل جدیدتر اپل تی وی بوده‌ایم. می‌توان گفت آمریکایی‌ها ستاپ باکس خود را در بازه‌های زمانی معقولی بروزرسانی می‌کنند. در حال حاضر تنها دو مدل از این محصول تولید و به فروش می‌رسد: نسل چهارم اپل تی وی (یا Apple TV HD) و نسل دوم اپل تی وی 4k. اپل تی وی HD در سال ۲۰۱۵ با چیپست Bionic A8، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی، HDMI 1.4 و وای فای ۵ و بلوتوث ۴ عرضه شد. به دنبال آن در سال ۲۰۱۷ اولین نسل از پخش کننده‌های خانگی اپل با پشتیبانی از رزولوشن 4k معرفی گشت و آن هم در سال ۲۰۲۱ توسط نسل دوم Apple TV 4k جایگزین شد.

مشخصات فنی اپل تی وی

در حالی که داریم به سوال Apple TV چیست پاسخ می‌دهیم، نگاهی هم به مشخصات فنی این دستگاه جادویی داشته باشیم تا ببینیم اپل تی وی چگونه کار می‌کند. ستاپ باکس اپل تی وی یک مکعب مشکی رنگ ۴۲۵ گرمی با طول و عرض ۹۸ میلی‌متر و ارتفاع ۳۵ میلی‌متر است. این ابعاد برای تمام مدل‌ها یکسان است. کنترل آن که اپل Siri Remote می‌نامد در دو مدل نسل ۱ و ۲ عرضه می‌شود که کاملا تقاوت دارند. سیری ریموت نسل دوم ۱۳۶ میلی‌متر طول و ۳۵ میلی‌متر عرض و ۶۳ گرم جرم، و Siri Remote نسل یک ۱۲۴ میلی‌متر طول و ۳۸ میلی‌متر عرض و ۴۵ گرم جرم دارد. یک درگاه لایتنینگ روی لبه پایینی این ریموت قرار گرفته است که امکان شارژ آن را فراهم می‌کند. همانطور که می‌بینید اپل تی وی گجت جمع و جور و بسیار کوچکی است که به راحتی در هر سیستم خانگی جا می‌گیرد.

مشخصات فنی اپل تی وی چیست

تراشه بیونیک A8، وای فای ۵، بلوتوث ۴، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و HDMI 1.4 انتخاب اپل برای اپل تی وی در سال ۲۰۱۵ بود. این مدل از پخش ویدیو با کیفیت 1080p پشتیبانی می‌کند. شش سال بعد و با نسل دوم اپل تی وی 4k، تمامی این مشخصات ارتقاء یافتند. اپل تی وی 4k با چهار نسل جهش، از چیپ بیونیک A12 با معماری ۶۴ بیتی تغذیه می‌کند؛ یعنی همان تراشه‌ای که برای تبلت آیپد ایر نسل ۳ و آیفون XS Max استفاده شده بود. تنها ۳ درگاه موجود شامل ورودی برق، HDMI 2.1 و درگاه اترنت روی لبه پشتی این جعبه هوشمند قرار گرفته‌اند. مودم وای‌فای به نسل ۶ و بلوتوث به ۵ ارتقاء یافته و اکنون ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. همانطور که از نام جدیدترین مدل این گجت برداشت می‌شود، مهم‌ترین ارتقاء پشتیبانی از استریم محتوا با کیفیت 4k به همراه HDR است. آمریکایی‌ها حداقل سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه را برای پخش فیلم 4k پیشنهاد می‌کنند. واضح است که برای انجام این کار نیاز به یک تلویزیون 4K دارید.

تراشه بیونیک A12 در Apple TV 4k یعنی این دستگاه قدرت سخت افزاری لازم برای اجرای بازی‌های اپل آرکید و تبدیل شدن به کنسول گیمینگ را دارد، و در استفاده روزمره خبری از لگ و تاخیر نیست.

 

 

کاربرد اپل tv چیست و مزایای آن کدامند

اپل تی وی تلویزیون شما را «هوشمند» می‌کند. یعنی همان قابلیت‌های تلویزیون‌های هوشمند مانند وب‌گردی و نرم افزار‌های متنوع را به تلویزیون‌های غیر هوشمند می‌آورد. برگ برنده اپل در سال‌های گذشته، اشتراک Apple TV+ بود که روی ستاپ باکس‌های دیگر و تلویزیون‌های هوشمند وجود نداشت. اما به تازگی اپل با آغاز همکاری با بزرگان صنعت تی وی مانند سونی، سامسونگ و LG، اپلیکیشن Apple TV از انحصار سابق در آمده است. پس اگر می‌توان با خرید یک تلویزیون هوشمند جدید سرویس اپل تی وی پلاس را هم تهیه کرد، چه دلیلی برای خرید پخش کننده خانگی اپل می‌ماند؟ پاسخ به این سوال را در n دلیل زیر خواهید یافت.

۱. سازگاری با دیگر محصولات اپل

حتی از سالیان دور، کوپرتینویی‌ها اهمیت فراهم کردن یک پلتفرم یک‌پارچه را درک می‌کردند. فناوری‌های AirPlay و AirDrop در کنار سرویس‌های اشتراکی Apple Arcade, Apple News, Apple TV و غیره به منسجم‌تر کردن این پلتفرم کمک کرده‌اند. با اپل تی وی، این پلتفرم به تلویزیون‌های خانگی هم می‌آید. هر کاری روی مک یا آیفونتان انجام می‌دهید را می‌توانید به سرعت با اپل تی وی به نمایشگر بزرگ خانگی انتقال دهید. با پردازنده بیونیک A12، اپل تی وی 4k به راحتی از پس بازی‌های روز بر می‌آید و با Apple Arcade می‌توانید تجربه گیمینگ خود را از گوشی به تلویزیون ببرید.

۲. تجربه کامل خانه هوشمند با طعم اپل

خانه هوشمند اپلی توسط محصولات اپل یا شرکای ثالث آن که تگ HomeKit دارند ممکن می‌شود. در این میان، اپل تی وی 4k یکی از دو محصول اپل است که از فناوری Thread پشتیبانی می‌کند. به زبان ساده، Thread باعث می‌شود لوازم HomeKit سازگاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند و در مجموع عملکرد هوشمندتری از خود نشان دهند. خانه هوشمند حول محصولات اپل و HomeKit لاکچری‌ای است که اکثر ایرانیان قادر به فراهم کردن نیستند. اما یکی از مهم‌ترین دلایل تهیه اپل تی وی، استفاده از آن به عنوان مرکز فرماندهی خانه هوشمند به شمار می‌رود. این دستگاه که همیشه روشن است، می‌تواند پل ارتباطی کاربر با خانه هوشمند باشد. برای مثال در حالی که از محل کار به خانه بر می‌گردید و به سیریِ آیفونتان می‌گویید کولر را را روشن کند، اپل تی وی است که فرمان را دریافت و اجرا خواهد کرد. آیا این ویژگی اپل تی وی در ایران کاربرد دارد؟ جواب را شما به ما بدهید.

۳. بهترین کیفیت صدا با Airpods

کاربرد اپل تی وی چیست

وصل کردن AirPods, AirPods Pro یا AirPods Max به اپل تی وی بسیار سریع و آسان است: کافی‌ست دکمه Play روی ریموت کنترل را نگه دارید تا منوی مربوطه باز شود. آپدیت tvOS 15، پشتیبانی از فناوری صدای سه‌بعدی اپل—Spatial Audio—را هم به اپل تی وی اضافه کرده است. در حال حاضر فقط AirPods Pro و Max از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. برای فعال کردن آن دکمه ولوم را نگاه دارید. Spatial Audio یکی از بهترین تجربه‌های صوتی است که کاربر را در خود غرق می‌کند.

 

آموزش تصویری اتصال airpods به اپل واچ:
نحوه اتصال ایرپاد به اپل واچ

 

۴. دستیار صوتی سیری و ریموت کنترل اپل تی وی

ریموت کنترل اپل تی وی ناوبری آسان و جذابی به کاربر ارائه می‌کند.  اما بهتر از همه میکروفون تعبیه شده در آن برای فرمان دادن به دستیار صوتی اپل است. سیری کار پیدا کردن محتوا و گشت و گذار در محیط کاربری tvOS را روان می‌کند. البته این دستیار از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و برای صحبت کردن با آن نیاز به حداقل دانش زبان انگلیسی دارید. این ریموت کنترل در انحصار اپل تی وی است و برای ستاپ باکس‌های دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد.

۵. پروفایل شخصی سازی شده – بهترین تجربه چند کاربری

در خانواده‌ها هم تفاوت سلیقه وجود دارد. محتوایی که هر کس علاقه دارد تماشا کند با دیگری متفاوت است. اپل تی وی به کاربران اجازه می‌دهد پروفایل خود را داشته باشند. این پروفایل‌ها با اطلاعات و سابقه کاربر شخصی سازی می‌شوند. برای مثال اگر اعضای کوچک خانواده برنامه کودک و کارتون می‌بینند، مادر دراما و پدر فیلم‌های اکشن، هر یک پیشنهاداتی مربوط به علاقه خود دریافت می‌کنند. اپلیکیشن Apple TV روی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ یا LG این قابلیت را ارائه نمی‌کند.

۶. اسکرین سیورهای زیبای اپل

این دلیل شاید کمی عجیب به نظر بیاید. اما بسیاری از کاربران اپل تی وی و طرفداران کوپرتینویی‌ها از این ویژگی لذت می‌برند. اگر مدتی از اپل تی وی استفاده نکنید، این دستگاه شروع به پخش کردن ویدیوهای جذابی از طبیعت می‌کند. این ویدیوها می‌تواند از محیط جنگلی یا زیر دریا باشد. در هر صورت بسیار جذاب هستند و صحنه‌های زیبایی روی تلویزیون شما پخش می‌کنند.

 

نرم افزاری برای برداشتن قفل از اپل آیدی:
شکستن قفل اپل ایدی

 

آیا اپل تی وی در ایران کاربرد دارد؟

درست است که اپل پیروی سیاست‌های آمریکا، تحریم‌های سختی علیه ایرانیان اعمال کرده است. اما این موضوع جلوی استفاده از دیگر محصولات این شرکت مانند آیفون، آیپد و مک‌بوک در ایران را نگرفته است. برای استفاده از اپل تی وی مانند گجت‌های مذکور، نیاز به اکانت اپل که با نام اپل آی دی می‌شناسیم دارید. اگر از پیش یک اپل آیدی دارید که نیمی از راه را رفته‌اید. در غیر این صورت برای ساخت اپل آیدی، آموزش‌های فراوانی در اینترنت پیدا خواهید کرد.

خوشبختانه بیشتر کاربردهای اپل تی وی در ایران نیز قابل استفاده هستند. استفاده از AirPlay—انتقال تصویر میان آیفون، مک، آیپد و تلویزیون—به راحتی قابل انجام است و تنها نیاز آن این است که تمام دستگاه‌ها به یک شبکه وای فای وصل باشند. iCloud که ذخیره اطلاعات در فضای ابری را ممکن می‌سازد نیز در ایران قابل استفاده است. با استفاده از آن می‌توانید عکس‌ها، موزیک و ویدیو‌های خود را روی تلویزیون پخش کنید. استفاده از اپلیکیشن‌های رایگان مانند یوتیوب یا خرید اشتراک سرویس‌های محبوب مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و غیره نیز در ایران ممکن است. اما برای استفاده از آن‌ها نیاز به آیپی کشورهای تحریم نشده دارید.

 

بهترین اپلیکیشن های موزیک در iOS:
برنامه موزیک برای ایفون

 

سوالات متداول

اپل تی وی چگونه کار می‌کند؟ اپل تی وی از طریق کابل HDMI به تلویزیون متصل می‌شود و از طریق اینترنت سرویس‌های متنوع خود را ارائه می‌کند. برخی از این خدمات مانند وب‌گردی با سافاری یا تماشای ویدیو در یوتیوب رایگان هستند. برای برخی دیگر نیاز به خرید اشتراک دارید. اشتراک Apple TV+ روی حساب اپل آیدی خریداری می‌شود و به همین خاطر روی دستگاه‌های دیگر مانند آیفون نیز قابل استفاده است. اشتراک سرویس‌های شخص ثالث را هم می‌توانید روی تمام پلتفرم‌ها استفاده کنید.

آیا اپل تی وی به اپل آیدی نیاز دارد؟ بله.

اپل تی وی 4k یا HD؛ کدام بهتر است؟ از آنجایی که تفاوت قیمت اپل تی وی 4k و HD زیاد نیست، اولی را پیشنهاد می‌کنیم. البته در صورتی که تلویزیون 4K ندارید و قصد تهیه آن را هم ندارید، شاید مدل HD گزینه بهتری باشد. Apple TV 4K علاوه بر امکان استریم محتوای 4K با HDR، قدرت سخت افزاری بیشتری دارد و برای انجام بازی‌های ویدویی نیز مناسب‌تر است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. محمد رسالت

    وقت بخیر
    از اپل تی وی میشه استفاده کرد بدون وی پی ان و فقط با خرید اشتراک های متفاوت؟؟؟

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%be%d9%84-%d8%aa%db%8c-%d9%88%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%da%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%9f/
ads
ads