داغ ترین ها :

ایفون 13 معرفی شد

پس از حدس و گمان‌های بسیار و انتظار زیاد برای پرچمداران جدید اپل بالاخره سری جدید ایفون‌ها معرفی شدند. این سری که آیفون 13 نام دارند آمده‌اند تا بار دیگر موفقیت‌های قبلی شرکت آمریکایی را تکرار کنند و سهم بیشتری از بازار را برای اپل به ارمغان بیاورند.

در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر به گوشی آیفون 13 بپردازیم و مشخصات این پرچمدار میانی اپل را شرح دهیم. پس اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص اپل هستید و یا حتی دوست دارید با آیفون 13 بیشتر آشنا شوید ادامه‌ی این متن را از دست ندهید.

ویدئوی معرفی آیفون 13

طراحی و کیفیت ساخت آیفون 13

چند سالی بود که اپل تغییر زیادی در ظاهر گوشی‌های خود ایجاد نمی‌کرد و این باعث تکراری شدن ایفون‌ها شده بود. سال قبل در سری ایفون ۱۲ این شرکت بالاخره تغییری به وجود آورد و به سراغ طراحی تخت لبه‌ها رفت که جلوه‌ی ویژه‌ای هم به ایفون‌های سری ۱۲ بخشید و نظر کاربران را به خود جلب کرد.

البته کاربران بیشتر از هر چیزی در ایفون‌ها به دنبال حذف ناچ بزرگ بالای نمایشگر هستند که متأسفانه این اتفاق امسال هم رخ نداده و تنها اپل این ناچ را ۲۰ درصد کوچک‌تر کرده است تا فضای کمتری از قاب جلویی را به خود اختصاص دهد.

هنگام کار با آیفون 13 متوجه کوچک‌تر شدن ناچ بالای نمایشگر خواهید شد و حالا ناچ کمتر به چشم شما می‌آید (البته که همچنان تا حدف کامل بسیار فاصله داریم اما باز هم این یک پیشرفت به حساب می‌آید).

تغییر دیگری که در بخش طراحی رخ داده در فریم دوربین‌های این گوشی است که حالا به جای چینش زیر هم لنزها از چینش مورب استفاده می‌کنند. این که کدام حالت جذابیت بیشتری دارد را به عهده شما می‌گذاریم اما همین تغییر به قاب پشتی ظاهر جدیدی بخشیده است.

لبه‌های ایفون ۱۳ همچنان طراحی کاملا تختی دارد و از جنس آلومینیوم ساخته شده است. این فریم طراحی کاملا ماتی داشته و دقیقا بر عکس قاب پشتی عمل کرده است تا دوگانگی جذابی را در ایفون ۱۳ شاهد باشیم.

صفحه نمایش آیفون 13

اما ارگونومی این گوشی چه تغییری کرده است؟ اپل تلاش کرده تا وزن و ضخامت دستگاه را ثابت نگه دارد و به همین دلیل نیز اتفاق خیلی بزرگی در این زمینه رخ نداده و تنها وزن و ضخامت گوشی از ۱۶۴ گرم و ۷.۴ میلی متر به ۱۷۴ گرم و ۷.۷ میلی متر رسیده است. اگر در حال حاضر ایفون ۱۲ داشته باشید هنگام در دست گرفتن ایفون ۱۳ متوجه این تغییر کوچک در وزن و ضخامت نخواهید شد.

ایفون ۱۳ ارگونومی بسیار خوبی دارد و تنها هنگام در دست گرفتن باید با لبه‌های تخت آن کنار بیایید؛ چرا که مانند ایفون ۱۲ این لبه‌ها باعث می‌شوند فشار بیشتری به دست‌های شما وارد شود و حتی در نسل قبل کاربران ادعا می‌کردند که دست‌های آن‌ها بعد از کار با ایفون ۱۲ ضخم شده است.

ایفون ۱۳ مانند نسل قبل از خود از IP68 پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب می‌تواند برای مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۶ متری آب دوام بیاورد و اپل نیازی به تغییر و بهبود این گواهی احساس نکرده است (البته جالب است بدانید همه‌ی پرچمداران دیگر نهایت می‌توانند تا عمق ۲ متر دوام بیاورند و این ۶ متر گوشی‌های ایفون بسیار زیاد است).

ایفون ۱۲ از شش رنگ استفاده می‌کرد و شما می‌توانستید از بین رنگ‌های سبز، قرمز، آبی، سفید، مشکی و بنفش یکی را انتخاب کنید. امسال اپل رنگ‌های سفید، مشکی، قرمز، آبی و رنگ جدید صورتی را برای ایفون ۱۳ در نظر گرفته است. رنگ بنفش فعلا در بین این رنگ‌ها دیده نمی‌شود و باید دید که امسال هم اپل قصد دارد کمی دیرتر این رنگ را معرفی کند یا خیر. البته شاید جالب باشد بدانید که رنگ آبی ایفون ۱۳ با ایفون ۱۲ یکسان نبوده و آبی ایفون ۱۳ روشن‌تر از نسل قبل است.

در نهایت باید گفت که اساسی‌ترین تغییر ایفون ۱۳ نسبت به ایفون ۱۲ را می‌توان کوچک‌تر شدن ناچ در قاب جلویی و تغییر چیدمان لنز دوربین‌ها در قاب پشتی به حساب آورد.

مشخصات آیفون 13

صفحه نمایش آیفون 13

اصلی‌‌ترین گله و شکایت همگان از نمایشگر ایفون ۱۲ و همچنین تمام ایفون‌های سال قبل به نبود نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی برمی‌گشت و کاربران باور داشتند که اپل باید نرخ نوسازی بیشتر از ۶۰ هرتز معمول برای محصولاتی با این برچسب قیمتی در نظر بگیرد.

امسال هم متأسفانه خبری از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در ایفون ۱۳ نیست و اگر وجود این قابلیت برای شما اهمیت دارد باید به سراغ نسخه پرو یا پرو مکس بروید. اپل برای ایفون ۱۳ یک نمایشگر ۶.۱ اینچی از نوع Super Retina XDR OLED در نظر گرفته که رزولوشن FHD+ داشته و تراکم پیکسلی ۴۶۰ را ارائه می‌کند. روشنایی نمایشگر از ۶۲۵ نیت به ۸۰۰ نیت افزایش یافته که پیشرفت بسیار خوبی به حساب می‌آید و باعث می‌شود در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید هم از کار کردن با این گوشی لذت ببرید.

مشخصات آیفون 13

کیفیت این پنل بسیار خوب بوده و روشنایی بسیار زیاد آن باعث می‌شود هیچ مشکلی با مشاهده محتوا در محیط باز نداشته باشید. قابلیت‌هایی مثل True Tone، Wide color gamut، HDR10 و Dolby vision HDR نیز برای این صفحه نمایش در نظر گرفته شده و تنها نبود نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی از جذابیت این ترکیب می‌کاهد.

حقیقتا حداقل بد نبود اپل برای ایفون ۱۳ از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی استفاده کند تا کاربران این گوشی پرطرفدار نیز بتوانند حس سریع‌تر و بهتری هنگام کار با گوشی خود داشته باشند (اپل است و این تصمیم‌های عجیب و غریب).

آیفون 13

اسپیکر

ایفون ۱۲ از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کرد که کیفیت آن بسیار خوب بود و برای گوش کردن به موسیقی و بازی کردن گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسید. ایفون ۱۳ نیز اسپیکرهایی استریو دارد که مانند نسل قبل عملکرد خوب خود را حفظ کرده‌اند و باید دید کیفیت صدای این اسپیکرها در عمل و هنگام انجام تست‌های مختلف چگونه خواهد بود.

اپل در طول مراسم به این بخش اشاره‌ی خاصی نکرد و این یعنی به احتمال زیاد تغییر خیلی بزرگی را در بخش اسپیکرها شاهد نخواهیم بود و احتمالا کمی بهبود در حجم و وضوح اتفاق بیفتد.

نرم افزار و رابط کاربری آیفون 13

ایفون‌های سری ۱۳ از جمله ایفون 13همگی از iOS 15 به عنوان سیستم عامل پیش فرض استفاده می‌کنند. این سیستم عامل که خیلی نیازی به معرفی ندارد و همگی می‌دانیم که بخش زیادی از موفقیت سازنده آمریکایی به داشتن همین سیستم عامل روان و پایدار برمی‌گردد.

سیستم عامل iOS 15 قرار است پایداری بیشتری برای ایفون‌های اپل به ارمغان بیاورد و به گوشی‌های جدید کمک کند تا در بخش‌های مختلف عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند.

این سیستم عامل حالا بیش از پیش کامل شده و اگر روند بروزرسانی‌های آن را در چند سال قبل نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اپل دقیقا در چه مسیری قدم بر می‌دارد و قصد دارد در نهایت به چه مقصدی برسد.

با داشتن بروزترین نسخه از سیستم عامل اپل شما می‌توانید مطمئن باشید که تا چند سال گوشی شما به روز خواهد بود و اپل حداقل ۴ سال کامل آپدیت‌های جدید را برای شما عرضه خواهد کرد و در این زمینه قطعا قابل مقایسه با اندروید نیست.

پردازنده و سخت افزار آیفون 13

تراشه‌های اپل همواره بهترین عملکرد را از بین تراشه‌های موجود در بازار داشته‌اند و به واسطه‌ی همین تراشه‌های بهینه و پایدار است که اپل می‌تواند با ظرفیت باتری کمتر شارژ دهی بهتری نسبت به رقیبا ارائه دهد.

همین تراشه‌های اختصاصی هستند که با سیستم عامل خود اپل هماهنگ می‌شوند و عملکرد بسیار روان و بدون مشکل را برای گوشی‌های اپل به ارمغان می‌آورند. تراشه‌های اپل حتی بعضا از نظر اعداد و تعداد هسته ضعیف‌تر از رقبا به نظر می‌رسند اما در عمل با اختلاف بهتر هستند.

عملکرد تراشه‌ی ۵ نانومتری A14 Bionic به روی ایفون‌های سری ۱۲ تحسین بر انگیز بود و حالا اپل پا را فراتر گذاشته و نسل جدید تراشه‌های اختصاصی خود یعنی A15 Bionic را به روی ایفون‌های سری ۱۳ و ایفون 13 قرار داده است.

مشخصات و قابلیت های آیفون 13

این تراشه حالا بهینه‌تر شده و ۳۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به نسل قبل دارد. به گفته اپل پردازنده عصبی هم سریع‌تر شده و در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نیز A15 عملکرد بهتر و سریع‌تری را ارائه می‌کند.

قدرت سخت افزاری ایفون 13 مطابق همان چیزی که انتظارش را داریم تحسین بر انگیز است و هیچ برنامه یا بازی نیست که به تمام قدرت موجود در این تراشه نیاز داشته باشد و این یعنی تا چند سال با خیال راحت می‌توانید جدیدترین بازی‌ها و برنامه‌های موجود را به روی بالاترین درجه گرافیکی موجود اجرا کنید.

این تراشه را ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت حافظه رم (مقدار حافظه رم توسط اپل مشخص نشده اما به احتمال بسیار زیاد همین ۴ گیگابایت است) همراهی می‌کنند تا از بابت ذخیره سازی اطلاعات و استفاده به صورت مولتی تسکینگ نیز با هیچ مشکلی مواجه نشوید (همان طور که احتمالا حدس زدید نسخه‌ی پایه‌ای ایفون 13 حالا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد و نسخه ۶۴ گیگابایتی دیگر در دسترس نیست).

در نهایت باید گفت ایفون 13 و همچنین برادران بزرگ‌تر و کوچک‌تر این گوشی در حال حاضر قوی‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار هستند و هیچ گوشی دیگری نمی‌تواند از نظر سخت افزاری و توان پردازشی با آن‌ها رقابت کند.

رنگ های آیفون 13

باتری آیفون 13

شارژ دهی ایفون‌های سری ۱۲ قابل قبول بود اما نمی‌توانستیم آن را خوب بدانیم و تنها ایفون ۱۲ پرو مکس به دلیل داشتن حجم باتری بیشتر شارژ دهی خوبی داشت. امسال اپل ظرفیت باتری ایفون 13 را افزایش داده تا ایفون جدید مدت زمان بیشتری بتواند دوام بیاورد. به گفته اپل این گوشی حدود ۲.۵ ساعت بیشتر از نسل قبل یعنی ایفون ۱۲ دوام می‌آورد.

البته برای دیدن شارژ دهی واقعی باید منتظر انتشار رسمی این گوشی بمانیم و در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی در مورد شارژ دهی ایفون 13 نظر داد.

ایفون‌های سری ۱۲ همگی از شارژ سریع ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کردند و امسال نیز اپل از همین شارژ سریع ۲۰ واتی برای ایفون‌های جدید خود استفاده کرده است. اگر این موضوع را در کنار ظرفیت بیشتری باتری ایفون 13 در نظر بگیریم امکان دارد مدت زمان شارژ شدن این گوشی مقداری بیشتر از ایفون ۱۲ شده باشد و برای تست این بخش نیز باید منتظر انتشار رسمی گوشی باشیم.

دوربین آیفون 13

ایفون ۱۲ دو دوربین اصلی و فوق عریض داشت که هر دو از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کردند. این دوربین‌ها کیفیت بسیار خوبی داشتند اما طبیعی است که پس از گذشت یک سال اپل بخواهد تا این کیفیت را افزایش دهد تا در رقابت نزدیک با محصولات رقیب عقب نماند.

دوربین اولترا واید آیفون 13

ایفون 13 از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده می‌کند که اندازه‌ی پیسکل 1.7 میکرونی داشته و در پس یک لنز ۷ عنصره ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.6 قرار گرفته است که می‌تواند ۴۷ درصد نور بیشتری جذب کند و این در شب شما می‌توانید عکس‌های بسیار بهتر و با جزئیات‌تری به ثبت برسانید و در نور روز نیز احتمالا رنج دینامیکی بهتری داشته باشیم.

دوربین فوق عریض نیز همچنان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد و در پس یک لنز ۵ عنصره ۱۳ میلی متری با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است و می‌تواند تصاویری ۱۲۰ درجه‌ای به ثبت برساند. این دوربین به گفته اپل در شب و نور کم می‌تواند ۹۲ درصد بهتر از قبل عمل کند که اگر این گفته صحیح باشد حقیقتا با سنسور فوق عریض عالی مواجه هستیم.

دوربین واید آیفون 13

دوربین سلفی نیز همان ۱۲ مگاپیکسل است و حالا در شب می‌تواند کمی بهتر عمل کند اما به طور کلی عملکرد آن بسیار شبیه به نسل قبل بوده و تفاوت خیلی بزرگی دیده نمی‌شود.

اپل برای حالت فیلم برداری نیز Cinematic mode را اضافه کرده است که به شما امکان می‌دهد با ایفون 13 خود فیلم‌های حرفه‌ای‌تر و کامل‌تری به ضبط کنید و ابزار بیشتری هنگام فیلم برداری در اختیار داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با ویژگی Cinematic Mode ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

قیمت آیفون 13

رقابت در بازار بسیار زیاد است و اپل نیز به خوبی از این موضوع خبر دارد و می‌داند که اگر قیمت محصولات خود را افزایش دهد این موضوع می‌تواند تأثیر منفی در میزان فروش ایفون‌های جدید داشته باشد و به همین دلیل هم خوشبختانه آیفون 13 قیمتی مشابه با نسل قبل دارد.

این یعنی قیمت پایه‌ای این محصول از ۷۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی شروع می‌شود. به طور کلی عدم افزایش قیمت آیفون 13 امری خوشحال کننده است و می‌تواند به فروش بیشتر این دستگاه بینجامد.

قیمت آیفون 13 و قیمت آیفون 13 مینی

جمع بندی

اگر در حال حاضر از ایفون ۱۲ استفاده می‌کنید کوچ کردن به آیفون 13 چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که تغییر بسیار بزرگی که بخواهید به خاطر آن به نسل جدید کوچ کنید دیده نمی‌شود و اپل حتی نرخ نوسازی صفحه نمایش را هم تغییر نداده است.

اگر ایفون ۱۲ دارید و می‌خواهید به نسل جدید بپیوندید شاید بهتر باشد به سراغ ایفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس بروید تا از آخرین و جدیدترین امکانات ایفون‌های جدید اپل بهره مند شوید.

در نهایت اما فعلا نمی‌توان در مورد ارزش خرید ایفون ۱۳ نکته‌ای را بیان کرد و باید منتظر انتشار رسمی این گوشی زیبا و محبوب باشیم تا جنبه‌های مختلف آن در دنیای واقعی زیر ذره بین قرار بگیرد.

 

جدیدترین اخبار از محصولات اپل:

آیفون 13 مینی معرفی شد

 

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. حسین اسکنرزاده

    سلام
    من متاسفم که ایفون پرو مکس دهم را با سیزده پرومکس عوض کردم اون امکاناتی که ایفون ده داشت متاسفه ۱۳ نداره و هر کدام از نماینده گی ها مراجعه کردم متاسفانه جوابگو نبودند ( متوانید مراجعه به گالری بکنید و برای فیلم سازی اقدام کنیپ ملاحظه میکنید که چه تفاوت زیادی دارد هم مای میوزیک را بر داشتن و هم اینکه نمتوانید فیلم را کم وزیاد کنید و در کل سیستم عوض شده و متاسفانه ایفون از محبوبیت من افتاده

  2. Hamed Zaarei

    فقط میشه گفت حرف نداره

  3. امیرعلی

    سلام به تیم خوب تکنولایف

    واقعا انتظار نداشتم آیفون در نسخه استاندارد خودش از صفحه نمایش 60هرتز استفاده کنه درسته که سخت افزارش مثل پرو هستش اما بخاطر صفحه نمایشش نمیتونه بیشتر از 60 اف پی اس بگیره تو بازی انگار موتور پورشه رو گذاشتن رو پیکان برای من که اینهمه منتظر آیفون 13 بودم واقعا این صفحه نمایش خیلی دردناک بود چون اختلاف نسخه عادی و پرو داخل ایران زیاده و ارزش نداره فقط بخاطر بازی پرو رو خریداری کنم حیف و صد حیف فقط

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-13-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b4%d8%af/
ads
ads