داغ ترین ها :

ایفون 13 پرو و ایفون 13 پرو مکس معرفی شدند

ایفون‌های اپل بالاخره معرفی شدند و دقیقا مانند سال قبل شاهد چهار گوشی با نام‌های آیفون 13 مینی، آیفون 13، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس هستیم. اگر قیمت گوشی چندان برای شما اهمیت ندارد و یا به دنبال بیشترین امکانات در بین این چهار محصول هستید بدون شک باید به سراغ آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس بروید. در ادامه به طور مختصر به مشخصات این دو گوشی ‘’پرو’’ و تازه معرفی شده می‌پردازیم تا شما با قوی‌ترین گوشی‌های اپل بیشتر آشنا شوید و بهتر بتوانید تصمیم به خرید بگیرید. پس حتما در ادامه‌ی متن همراه تکنولایف باشید.

ویدئوی معرفی آیفون 13 پرو

ویدئوی معرفی آیفون ۱۳ پرو را می‌توانید در ابتدای مطلب مشاهده کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

تفاوت ظاهری ایفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس با نسل قبل از خود تنها به طراحی تخت لبه‌های گوشی محدود می‌شد و برخلاف تصویر کاربران ناچ بالای نمایشگر هیچ تغییری نکرده بود که اعتراض کاربران را نیز به همراه داشت.

امسال اما بالاخره اپل کمی به نظر کاربران احترام گذاشته و بالاخره ناچ بالای نمایشگر را کمی کوچک‌تر کرده است. بله، همچنان هم در سال ۲۰۲۱ و شروع ۲۰۲۲ باید با ایفونی کار کنیم که ناچ بزرگی به نسبت رقبای خود در بالای صفحه نمایش دارد اما همین کوچک‌تر شدن ناچ نیز اتفاق مثبتی به حساب می‌آید.

کوچک‌تر شدن ناچ باعث شده تا این بریدگی سیاه رنگ کمتر از قبل به چشم بیاید و به خصوص در مدل پرو مکس که نمایشگر بزرگ‌تر است بسیار کمتر از قبل متوجه این موضوع شوید.

این تنها تغییر ظاهری آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس نسبت به نسل قبل نیست و اپل فریم مربعی شکل دوربین‌ها را هم بزرگ‌تر از قبل کرده است. دلیل این موضوع بهبود لنزهای دوربین و افزایش اندازه‌ی آن‌ها بوده است. این یعنی اگر از پشت به دو گوشی ایفون ۱۳ پرو مکس و ایفون ۱۲ پرو مکس نگاه کنید به طور حتم می‌توانید آن‌ها را از هم تشخیص دهید. البته حالا بیرون زدگی لنز دوربین‌ها هم بیشتر از قبل شده که احتمالا به مزاج کاربران خوش نمی‌آید.

جنس قاب پشتی این دو گوشی دقیقا مانند قبل از شیشه مات بوده و فریم اطراف گوشی از استیل ضد زنگ ساخته شده و طراحی براق و درخشانی دارد تا جلوه‌ی ویژه‌ای به مدل‌های پرو ببخشد.

اما ارگونومی این دو گوشی در مقایسه با نسل قبل تغییر کرده است؟ بله! ایفون ۱۲ پرو مکس ۲۲۸ گرم وزن و ۷.۴ میلی متر ضخامت داشت و در ایفون ۱۳ پرو مکس این اعداد به ۲۴۰ گرم و ۷.۷ میلی متر افزایش پیدا کرده‌اند. کاربران همین امسال نیز به وزن زیاد مدل پرو مکس اعتراض داشتند و معتقد بودند که کار با این گوشی در طولانی مدت طاقت فرسا است، حالا اما این وزن حدود ۱۲ گرم بیشتر شده است که واقعا زیاد است و با سنگین‌ترین ایفون تاریخ مواجه هستیم.

این اتفاق دقیقا برای مدل پرو نیز رخ داده است و وزن ایفون ۱۲ پرو از ۱۸۹ گرم در این نسل به ۲۰۴ گرم افزایش یافته است. ضخامت هم مانند مدل پرو از ۷.۴ میلی متر به ۷.۷ میلی متر رسیده است تا ایفون ۱۳ پرو نیز ارگونومی بدتری نسبت به نسل قبل از خود داشته باشد.

ایفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس مانند نسل قبل از گواهی IP68 بهره می‌برند و این یعنی می‌توانند در عمق ۶ متری آب ۳۰ دقیقه دوام بیاورند.

مدل‌های ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس سال قبل در چهار رنگ آبی، نقره‌ای، طلایی و گرافایت (مشکی) به بازار عرضه شدند که همه‌ی رنگ‌ها طراحی کاملا ماتی داشتند. امسال اپل برای ایفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس چهار رنگ مشکی، نقره‌ای، طلایی و آبی روشن را در نظر گرفته و به نوعی رنگ آبی روشن را جایگزین رنگ آبی کرده است.

آیفون 13 پرو آبی روشن

صفحه نمایش

سال گذشته و قبل از معرفی ایفون‌های سری ۱۲ همگان باور داشتند که اپل از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی برای گوشی‌های جدید خود استفاده می‌کند و حداقل مدل‌های پرو از این قابلیت بهره خواهند برد.

اما پیش بینی‌ها خیلی دقیق پیش نرفت و هیچ یک از ایفون‌های سری ۱۲ از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده نکردند. امسال اما سرانجام اپل کوتاه آمده و به روی ایفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس خود از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده کرده است. این نرخ نوسازی قابلیت تطبیق پذیری دارد و خود گوشی به صورت هوشمند این نرخ نوسازی را از ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز بسته به فعالیت شما با گوشی تنظیم می‌کند تا در مصرف باتری صرفه جویی شود و این نرخ نوسازی عملکرد باتری را تضعیف نکند.

سایز آیفون 13 پرو و ایفون 13 پرو مکس

این یکی از بزرگ‌ترین برتری‌های ایفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس نسبت به ایفون ۱۳ و ۱۳ مینی خواهد بود و کاربران را به خرید مدل‌های گران‌تر ترغیب خواهد کرد. نرخ نوسازی بالاتر نمایشگر حس بسیار بهتری هنگام کار با گوشی به کاربر انتقال می‌دهد و زمانی که این نرخ نوسازی را با یکپارچگی سخت افزار و نرم افزار ایفون‌ها در نظر بگیریم احتمالا تجربه‌ای منحصر به فرد به وجود خواهد آمد. البته قبل‌تر در ایپد پرو شاهد این نرخ نوسازی بوده‌ایم اما برای ایفون‌ها این اتفاق کاملا جدید است.

نمایشگر در نظر گرفته شده برای ایفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس مانند نسل قبل اولد بوده و رزولوشن ۱۲۸۴×۲۷۷۸ برای ایفون ۱۳ پرو مکس و رزولوشن ۱۱۷۰×۲۵۳۲ برای ایفون ۱۳ پرو  در نظر گرفته شده است. این یعنی از نظر اندازه و رزولوشن یا حتی پنل تغییری در این نمایشگرها اتفاق نیفتاده و تنها نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و همچنین روشنایی بیشتری را داریم.

این رزولوشن باعث شده تا نمایشگر مدل پرو مکس تراکم ۴۵۸ پیکسل بر هر اینچ و مدل پرو تراکم ۴۶۰ پیکسل بر هر اینچ را مقابل دیدگان شما قرار دهد و روشنایی ۱۰۰۰ نیتی باعث می‌شود تا هیچ گونه مشکلی از بابت مشاهده محتوا زیر نور مستقیم خورشید وجود نداشته باشد. روشنایی مدل‌های نسل قبل ۸۰۰ نیت بود و حالا این روشنایی ۱۰۰۰ نیتی بسیار عدد زیادی به حساب می‌آید.

قابلیت‌های دیگری مثل HDR10، Dolby Vision، True Tone و Wide Color Gamut نیز برای نمایشگر در نظر گرفته شده تا مانند همیشه کیفیت صفحه نمایش‌های پرچمداران اپل را بی نظیر بدانیم و به جرأت می‌توان نمایشگرهای این دو گوشی را جزو بهترین‌های موجود در بازار در نظر گرفت و قطعا شما از نگاه کردن به آن‌ها لذت خواهید برد.

آیفون 13 پرو مکس آبی روشن

بنابراین باید نمایشگر ایفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس را بسیار بهتر از نسل قبل بدانیم؛ چرا که هم نرخ نوسازی از ۶۰ به ۱۲۰ هرتز افزایش پیدا کرده و روشنایی بیشتر نیز باعث بهبود نمایشگر در محیط باز شده است (در ضمن باید ناچ کوچک‌تر را نیز در نظر بگیریم).

اسپیکر

ایفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کردند که کیفیت آن‌ها بسیار خوب بود و برای گوش کردن به موسیقی و بازی کردن گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسیدند. به خصوص در بین این دو گوشی ایفون ۱۲ پرو مکس اسپیکر بسیار توانایی داشت و کاربران از عملکرد آن بسیار راضی بودند.

ایفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس نیز اسپیکرهایی استریو دارند که مانند نسل قبل عملکرد خوب خود را حفظ کرده‌اند و باید دید کیفیت صدای این اسپیکرها در عمل و هنگام انجام تست‌های مختلف چگونه خواهد بود.

رنگ جدید آیفون 13 پرو

نرم افزار و رابط کاربری

ایفون‌های سری ۱۳ از جمله ایفون ۱۳ پرو و ایفون ۱۳ پرو مکس همگی از iOS 15 به عنوان سیستم عامل پیش فرض استفاده می‌کنند. این سیستم عامل که خیلی نیازی به معرفی ندارد و همگی می‌دانیم که بخش زیادی از موفقیت سازنده آمریکایی به داشتن همین سیستم عامل روان و پایدار برمی‌گردد.

iOS 15 قصد دارد تا قابلیت‌های جذاب و جدیدی را به ایفون‌های اپل اضافه کند و کاربران بیش از پیش بتوانند حس بلوغ و تکامل را از این سیستم عامل دوست داشتنی دریافت کنند.

یکی از جذابیت‌های گوشی‌های اپل این است که شما تا ۵ یا حتی ۶ سال آپدیت‌های نرمز افزاری دریافت می‌کنید و این یعنی تا چند سال با گوشی قدیمی خود می‌توانید از جدیدترین امکانات موجود بهره ببرید.

امکانات ایفون 13 پرو

عملکرد سخت افزار

تراشه‌های اپل همواره بهترین عملکرد را از بین تراشه‌های موجود در بازار داشته‌اند و به واسطه‌ی همین تراشه‌های بهینه و پایدار است که اپل می‌تواند با ظرفیت باتری کمتر شارژ دهی بهتری نسبت به رقیبا ارائه دهد.

همین تراشه‌های اختصاصی اپل هستند که عملکردی بسیار سریع و بدون مشکل برای ایفون‌ها به ارمغان می‌آورند و باعث می‌شوند تا خیال شما تا چند سال از بابت توان پردازشی گوشی آسوده باشد.

عملکرد تراشه‌ی ۵ نانومتری A14 Bionic به روی ایفون‌های سری ۱۲ تحسین بر انگیز بود و حالا اپل پا را فراتر گذاشته و نسل جدید تراشه‌های اختصاصی خود یعنی A15 Bionic را به روی ایفون‌های سری ۱۳ قرار داده است. این تراشه حالا حدود ۳۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتری دارد و در زمینه پردازنده عصبی و همچنین یادگیری ماشینی نیز پیشرفت‌هایی را به خود دیده است.

قدرت سخت افزاری ایفون ۱۳ پرو و ایفون ۱۳ پرو مکس مطابق همان چیزی که انتظارش را داریم تحسین بر انگیز است و هیچ برنامه یا بازی نیست که به تمام قدرت موجود در این تراشه نیاز داشته باشد و این یعنی تا چند سال با خیال راحت می‌توانید جدیدترین بازی‌ها و برنامه‌های موجود را به روی بالاترین درجه گرافیکی موجود اجرا کنید.

این تراشه را ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و یا ۱ ترابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت حافظه رم (مقدار حافظه رم توسط اپل تایید نشده اما به احتمال زیاد همین ۶ گیگابایت است) همراهی می‌کند تا برای اولین بار در یک گوشی هوشمند شاهد ظرفیت ۱ ترابایتی حافظه داخلی باشیم.

باتری

شارژ دهی ایفون ۱۲ پرو قابل قبول و مناسب بود ولی نمی‌توانستیم آن را خیلی خوب بدانیم. از طرفی ایفون ۱۲ پرو مکس به دلیل طرفیت باتری بیشتر عملکرد بسیار خوبی داشت.

امسال به طور کلی اپل ظرفیت باتری ایفون‌های سری 13 خود را افزایش داده و ایفون 13 پرو حالا به گفته‌ی اپل نسبت به نسل قبل حدود ۱.۵ ساعت بیشتر دوام می‌آورد.

ظرفیت باتری آیفون 13 پرو مکس نیز افزایش پیدا کرده تا این گوشی نیز بتواند با وجود نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی حدود ۲.۵ ساعت بیشتر شما را همراهی کند. برای دیدن شارژ دهی ایفون‌های جدید در عمل و دنیای واقعی باید کمی بیشتر منتظر بمانیم تا نتایج تست‌های باتری این گوشی‌ها منتشر شود، اما به طور کلی اگر واقعا شارژ دهی مدل پرو مکس ۲.۵ ساعت بهتر باشد یعنی با یکی از بهترین باتری‌ها در بین پرچمداران مواجه هستیم.

هر چهار گوشی مانند نسل قبل از شارژ سریع ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کنند و اپل هیچ تغییری را در این زمینه به وجود نیاورده است. با توجه به افزایش ظرفیت باتری مدل پرو و پرو مکس و در عین حال ثابت ماندن فناوری شارژ سریع احتمالا مدت زمان شارژ این دو گوشی افزایش پیدا خواهد کرد.

دوربین

شرکت‌هایی مثل سامسونگ همواره تلاش می‌کنند تا با استفاده از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی یا حتی امکان زوم ۱۰۰ برابری سر و صدا ایجاد کرده و نظر کاربران را به سمت خود جلب کنند. شرکت اپل اما همواره سیاست متفاوتی در پیش دارد و بیشتر به روی کیفیت تمرکز می‌کند تا کمیت.

همین مورد باعث می‌شود تا سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی این سازنده نه تنها به راحتی با سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی رقیب به رقابت بپردازند بلکه بتوانند حتی آن را در بخش‌های زیادی شکست دهند.

دوربین‌های ایفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس بسیار خوب بودند و کاربران رضایت زیادی از آن‌ها داشتند. امسال اپل همین دوربین‌ها را هم بهبود داده تا بتواند با گوشی‌هایی مثل Mi 11 Ultra شیائومی یا P50 Pro هواوی رقابت کند.

دوربین آیفون13 پرو مکس

دوربین اصلی ایفون ۱۳ پرو و پرو مکس از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.9 میکرونی استفاده می‌کند و در پس یک لنز ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.5 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر سنسور شیفت هم پشتیبانی می‌کند تا حرفی برای گفتن باقی نماند. این مشخصات باعث می‌شوند تا ایفون جدید بتواند نور بهتری جذب کند و در نتیجه در شب عکس‌های بهتری به ثبت برساند.

در مورد دوربین فوق عریض نیز دقیقا همین اتفاق رخ داده و خود سنسور همچنان ۱۲ مگاپیکسلی است اما گشودگی دریچه دیافراگم لنز از f/2.4 به f/1.8 رسیده است که پیشرفت بی نظیری به حساب می‌آید. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی کرده و به دلیل جذب نور بسیار بهتر در شب عملکرد بسیار عالی را به نمایش خواهد گذاشت.

جزئیات دوربین آیفون 13 پرو مکس

دوربین تله فوتو نیز تغییرات بزرگی به خود دیده و حالا از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که در پس یک لنز ۷۷ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.8 قرار گرفته است. برای این دوربین لرزشگیر اپتیکال تصویر در نظر گرفته شده و این دوربین می‌تواند تا ۳ برابر زوم اپتیکال انجام دهد که در مقایسه با عدد ۲.۵ نسل قبل مقداری بهتر شده است.

دوربین سلفی نیز بهبودهای کوچکی داشته و اپل تنها سعی کرده با تغییرات ریز عملکرد آن را در روز و شب بهبود ببخشد.

در نهایت باید گفت در زمینه فیلم برداری ایفون‌های سری ۱۲ بسیار تحسین بر انگیز بودند و قابلیت فیلم برداری Dolby Vision HDR باعث شده بود تا حتی بتوان با این گوشی‌ها و به خصوص مدل ۱۲ پرو مکس فیلم برداری بسیار حرفه‌ای انجام داد.

امسال نیز کیفیت فیلم برداری به همین اندازه خوب است و به علاوه اپل بهبودهایی را در این زمینه در نظر گرفته است. این تغییرات در قابلیت ProRes و Cinematic Mode خلاصه می‌شوند و به این ترتیب به جرأت می‌توانیم بهترین فیلم برداری موبایلی را متعلق به پرچمداران جدید اپل بدانیم.

برای اینکه با عملکرد دوربین آیفون 13 پرو و پرو مکس در زمان فیلم برداری آشنا شوید، ویدئوی زیر را تماشا کنید:

برای اشنایی بیشتر با حالت Cinematic Mode گوشی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس هم ویدئوی زیر را حتما تماشا کنید:

قیمت آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس

رقابت بین سامسونگ، شیائومی و اپل در بازار گوشی‌های هوشمند به قدری زیاد است که این سازندگان می‌دانند افزایش قیمت یک گوشی چه تأثیر مخربی ممکن است در میزان فروش محصولات داشته باشد و به همین دلیل نیز اپل با وجود اضافه کردن قابلیت‌هایی مثل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی قیمت را ثابت نگه داشته است.

این یعنی قیمت پایه‌ای آیفون 13 پرو همچنان ۹۹۹ دلار خواهد بود و قیمت آیفون 13 پرو مکس از ۱۰۹۹ دلار آغاز می‌شود.

قیمت آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس

جمع بندی

قبل از عرضه آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس به بازار و بررسی مو شکافانه ‌آن‌ها خیلی منطقی نیست که در مورد ارزش خرید این دو گوشی صحبت کنیم اما می‌توانیم بگوییم با توجه به پیشرفت بسیار خوب اعمال شده در بخش نمایشگر حالا این دو گوشی کامل‌تر از هر زمان دیگری هستند.

اگر ایفون ۱۲ پرو یا ۱۲ پرو مکس دارید ارزش دارد که به نسل جدید کوچ کنید؛ چرا که از نمایشگر باکیفیت با روشنایی بسیار زیاد بهره مند می‌شوید و می‌توانید بالاخره نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را به روی یک ایفون تجربه کنید. بهبودهای ایجاد شده در زمینه دوربین و قدرت سخت افزاری و … نیز باعث شده تا تجربه استفاده از این دو گوشی بهتر از قبل شود.

 

آخرین اخبار از رویداد اپل:

آیفون 13 معرفی شد

 

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-13-%d9%be%d8%b1%d9%88-%d9%88-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-13-%d9%be%d8%b1%d9%88-%d9%85%da%a9%d8%b3-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b4%d8%af%d9%86%d8%af/
ads
ads