داغ ترین ها :
همه چیز درباره اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک (قیمت، ثبت نام و پوشش)

همه چیز درباره اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک (قیمت، ثبت نام و پوشش)

زمانی که صحبت از اینترنت می‌شود همگی می‌دانیم که با مفهومی به وسعت کل جهان مواجه هستیم و همین اینترنت باعث شده تا بسیاری از افراد مشغول به کار شوند و بسیاری دیگر بتوانند با دیگر نقاط جهان ارتباط برقرار کنند. اینترنت حالا بیشتر از این که یک مفهوم برای ارتباطات باشد، به مفهومی برای کسب و کارها تبدیل شده و اگر اینترنت را از جهان بگیریم به نوعی به ۱۰۰ سال قبل برمی‌گردیم؛ چرا که پایه‌ی تمام پیشرفت‌های حال حاضر ما اینترنت است. حال که اینترنت در این حد برای همه مهم است، سرعت و پهنای باند آن بسیار اهمیت پیدا می‌کند و بسیاری از کارها با اینترنت ضعیف یا اینترنت با تأخیر زیاد پیش نمی‌رود. بنابراین افراد و شرکت‌های زیادی در جهان به دنبال افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت هستند و به همین دلیل گوشی 5G در حال فراگیر شدن است. در این مطلب اما قصد داریم به طور به خصوص به سراغ اینترنت ماهواره ای و پروژه‌ی استارلینک (Starlink) ایلان ماسک بنیان گذار تسلا و اسپیس ایکس برویم. پس اگر شما هم سوالات زیادی در مورد فراگیر شدن، تجهزات و خرید اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس دارید ادامه‌ی مطلب را با تکنوبلاگ همراه باشید.

ایلان ماسک چه کسی است؟

طبیعتا این که بخواهیم به طور مفصل به زندگی نامه ایلان ماسک بپردازیم از حوصله‌ی این مطلب خارج است اما تا حدی نیاز است که با ایلان ماسک و کارهای او آشنا باشید تا بهتر به پروژه‌ی اینترنت ماهواره‌ی او پی ببرید.

پروژه اینترنت ایلان ماسک

ایلان ماسک بنیانگذار اینترنت ماهواره ای استارلینک

ایلان ماسک یکی از ثروتمندترین افراد جهان است و طبق اطلاعات مجله‌ی فوربز در حال حاضر با ثروتی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار در رتبه‌ی سوم ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است.

ایلان ماسک بنیان گذار و صاحب شرکت‌های بسیار بزرگی مانند تسلا (خودروسازی) و اسپیس ایکس (شرکتی برای ارسال افراد به فضا و فعالیت‌های مختلف مرتبط با آن) است. شرکت تسلا به تنهایی در حال حاضر ارزشی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار دارد و در دسته‌ی با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان قرار می‌گیرد (جایی بالاتر از سامسونگ با فعالیتی به گستردگی جهان).

استارلینک یکی از پروژه‌های ایلان ماسک برای گسترش اینترنت ماهواره ای است. اما این چه مفهومی دارد؟ آیا این اولین بار است که اینترنت ماهواره ای در دسترس جهان قرار می‌گیرد؟ در بخش بعدی مفهوم اینترنت ماهواره ای را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

مطالب مرتبط: دلایل وصل نشدن گوشی به اینترنت سیم کارت همراه اول و راهکارهای رفع این مشکل

 

اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای یک موضوع جدید نیست و در واقع در سال ۲۰۱۲ بود که این نوع اینترنت در دسترس افراد در آمریکا قرار گرفت. پس دلیل این همه سر و صدای پروژه استارلینک چیست؟ این پروژه چه تفاوتی با اینترنت ماهواره ای موجود در جهان دارد؟

تفاوت عمده در فراگیری آن است. اینترنت‌های ماهواره ای موجود تنها می‌توانند به عنوان مثال یک شهر و در نهایت یک کشور را تحت پوشش قرار دهند ولی ایلان ماسک و پروژه‌ی استارلینک قرار است پا را فراتر از این گذاشته و تمام جهان را تحت پوشش قرار دهد.

به علاوه اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک سرعت و پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به اینترنت‌های ماهواره ای موجود دارد و تأخیر آن به مراتب کمتر است و همه‌ی این موضوع‌ها پروژه‌ی ایلان ماسک را برای همگان بسیار جذاب کرده و حتی خود مردم آمریکا که اینترنت سریع و خوبی دارند را به وجد آورده است.

پروژه اینترنت ایلان ماسک یا همان اینترنت استارلینک چیست؟

استارلینک در واقع بخشی از شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک است که در بالا آن را معرفی کردیم. توسعه اینترنت ماهواره ای Starlink در سال ۲۰۱۵ کلید خورد و در ادامه در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار ماهواره ای از این پروژه در مدار زمین قرار گرفت.

در ادامه اسپیس ایکس بیش از ۱۰۰۰ ماهواره‌ی استارلینک را به مدار زمین فرستاد و طی چند سال اخیر و با ادامه‌ی ارسال ماهواره‌ها به مدار اکنون تعداد آن‌ها به ۱۷۳۷ عدد رسیده است. البته که برخی از این ماهواره‌ها غیر عملیاتی بوده و امکان استفاده ندارند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک ایلان ماسک

اطلاعاتی از اینترنت جهانی ایلان ماسک

استارلینک چگونه کار می‌کند؟

هدف استارلینک این است که اینترنت را به تمام نقاط جهان و به خصوص به مناطقی برساند که به اینترنت دسترسی ندارند و یا دسترسی آن‌ها بسیار کند است. استارلینک در حال حاضر تنها در بخش‌هایی از آمریکا و کانادا شروع به فعالیت کرده و بیش از ۱۰۰۰۰ مشتری دارد.

روند گسترش اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک مستقیما به تعداد ماهواره ای بستگی دارد که شرکت اسپیس ایکس در آینده به مدار زمین ارسال می‌کند. در واقع هرچقدر که تعداد ماهواره‌های ارسالی به مدار زمین بیشتر باشد مناطق بیشتری در جهان می‌توانند از این اینترنت بهره مند شوند.

پس سرعت گسترش استارلینک با تعداد ماهواره‌ی ارسالی به مدار زمین رابطه‌ی کاملا مستقیم دارد.

دیش مورد نیاز برای اینترنت ماهواره ای استارلینک

دیش اینترنت ماهواره ای استارلینک

حال استارلینک چونه کار می‌کند؟ استارلینک به یک دیش نیاز دارد که باید آن را در خانه نصب کنید تا سیگنال‌ها از طریق این دیش به روتر شما منتقل شوند و شما بتوانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

در حال حاضر استارلینک برنامه اندروید و iOS دارد که کار آن تشخیص بهترین محل برای قرار دادن این دیش است. پس تمام کاری که لازم است انجام دهید (البته زمانی که در کشور در دسترس قرار گرفت) این است که یک دیش مخصوص خریداری کرده و آن را در محل مناسبی که برنامه اعلام می‌کند نصب کنید.

 

پیشنهاد نویسنده: اینترنت نامحدود و شبانه همراه اول

 

سرعت اینترنت استارلینک چقدر است؟

سرعت اینترنت استارلینک تا حد زیادی به تعداد ماهواره‌های موجود در مدار و همچنین تجهیزات اسپیس ایکس در زمین مربوط است و نمی‌توان عدد ثابتی برای آن در نظر گرفت. استارلینک در حال حاضر سرعتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت ارائه می‌کند و به گفته‌ی ایلان ماسک تا پایان سال ۲۰۲۱ این عدد به ۳۰۰ مگابیت افزایش می‌یابد.

شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک و با ارسال تعداد ماهواره‌های بیشتر سرعت و پهنای باند تا حد غیر قابل تصوری افزایش می‌یابد و نرخ تأخیر بسیار کمتر می‌شود. البته در حال حاضر تأخیر اینترنت استارلینک بین ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه است.

پس پاسخ به این که سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک چقدر است چندان آسان نیست اما نکته‌ی جالب این است که اگر سرعت حال حاضر این سرویس را هم در نظر بگیریم (که به گفته‌ی شرکت کمترین ممکن است) از سرعت اینترنت داخل کشور بیشتر بوده و می‌تواند مناطق زیادی که اینترنت بسیار ضعیف دارند را تحت پوشش قرار دهد.

تجهیزات اینترنت استارلینک و قیمت آن

همان طور که گفتیم برای دسترسی به اینترنت استارلینک نیاز به یک دیش و روتر دارید که به قیمت ۵۰۰ دلار در دسترس قرار دارد. پس همین جا مشخص می شود که اینترنت ماهواره ای رایگان در اختیار نخواهید داشت. در واقع برای تجهیزات دریافت اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک باید حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون پول کنار بگذارید. پس در نظر داشته باشید که استفاده از اینترنت فضایی استارلینک چندان ارزان نخواهد بود.

این همه‌ی قضیه نیست و برای استفاده باید به صورت ماهیانه اشتراکی به مبلغ ۹۹ دلار تهیه کنید. این یعنی در ایران هر ماه باید حدود ۳ میلیون تومان هزینه‌ی اشتراک اینترنت بپردازیم که به واقع بسیار گران است.

اشتراک ماهیا‌نه ۱۰۰ دلار برای خود مردم آمریکا هم مبلغ زیادی به حساب می‌آید؛ چرا که اینترنت فیبر نوری در این کشور سرعت بیشتری نسبت به استارلینک ایلان ماسک دارد و قیمت اشتراک آن هم در ماه کمتر است. در ادامه می‌توانید ویدئویی از جعبه گشایی اینترنت ماهواره ای استارلینک و آزمایش سرعت اینترنت استارلینک را مشاهده کنید:

اینترنت ایلان ماسک رایگان است؟

در حال حاضر و طبق برنامه‌های شرکت اسپیس ایکس خیر! همان طور که گفتیم باید در ابتدای کار حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تجهزات خریداری کنید. اگر فرض کنید که این مبلغ ارزش سرعت بالای اینترنت را داشته باشد ولی اشتراک ماهیانه ۱۰۰ دلاری آن بسیار زیاد است.

در ایران سخت است که بخواهیم برای یک ماه استفاده از اینترنت مبلغ ۳ میلیون تومان پرداخت کنیم و باید ببینیم که در آینده سیاست‌های این شرکت چگونه رقم می‌خورد (ممکن است به عنوان مثال در مناطق مختلف جهان هزینه‌ی تهیه‌ی این اشتراک متفاوت باشد تا کشورهای مختلف به راحتی بتوانند از این اینترنت ماهواره ای استفاده کنند).

استارلینک در چه مناطقی در دسترس است؟

منطقه های تحت پوشش اینترنت استارلینک

اینترنت استارلینک برای ایران هم احتمالا در دسترس خواهد بود

در حال حاضر خدمات استارلینک به شمال غربی آمریکا، بخش‌هایی از کانادا و بخش‌های از بریتانیا محدود شده است. برای این که اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک بتواند همه‌ی جهان را تحت پوشش قرار دهد به حداقل ۱۰۰۰۰ ماهواره نیاز دارد و این در حالیست که تعداد ماهواره‌های اسپیس ایکس در مدار در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ است.

این یعنی تا فراگیری استارلینک در تمام جهان کمی فاصله داریم و نباید در مدت زمان اندکی منتظر گسترش این نوع اینترنت باشیم. البته خود ایلان ماسک چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید که تا پاییز و زمستان ۲۰۲۱ یعنی حدود ۴ تا ۶ ماه دیگر این نوع اینترنت در دسترس تمام جهان قرار می‌گیرد.

 

با اینترنت گوشی اپل خود مشکل دارید؟ مشکل اینترنت آیفون شما با یکی از این ۱۰ روش حل خواهد شد

 

تأثیر شرایط آب و هوایی بر استارلینک

یکی از نقاط ضعف اینترنت ماهواره‌ی وابستگی نسبی آن به شرایط آب و هوایی است. به طور کلی خود دیش قابلیتی دارد که بتواند مثلا برف باریده شده را آب کند تا در دسترسی به اینترنت مشکلی ایجاد نشود اما این دیش نمی‌تواند موانع دیگری که در مسیر قرار می‌گیرد را رفع کند.

این نوع اینترنت در مقابل باد و باران شدید هم تا حد زیادی کارایی خود را از دست می‌دهد و کند می‌شود. البته که در دفترچه‌ی راهنمای نصب دیش نکاتی اعلام شده که باید آن‌ها را رعایت کرد. مثلا دیش باید ترجیحا جایی باشد که باران و برف به صورت مستقیم به روی آن نبارد.

اینترنت ایلان ماسک کی به ایران میرسد؟

پاسخ به این سوال که اینترنت ایلان ماسک در ایران چه موقع در دسترس قرار می‌گیرد چندان ساده نیست. طبق ادعای خود ایلان ماسک تا چند ماه دیگر می‌توانیم از استارلینک (Starlink) در ایران استفاده کنیم (البته نامی از ایران برده نشده است، ولی ایلان ماسک ادعا کرده که تا چند ماه دیگر اینترنت ماهواره ای خود را جهانی می‌کند).

فارغ از ادعای ایلان ماسک اما این حرف چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که تعداد ماهواره‌های موجود در مدار برای پوشش کل زمین کافی به نظر نمی‌رسد و از طرفی نمی‌توان ظرف چند ماه تعداد خیلی زیادی ماهواره به مدار زمین ارسال کرد.

فعلا باید منتظر باشیم تا ببنیم اینترنت ماهواره ای spacex برای ایران هم عرضه می شود یا خیر؟ همچنین باید ببینیم که ایلان ماسک چه تصمیماتی را برای آن اتخاذ می‌کند.

خرید گوشی پرچمدار

خرید اینترنت ماهواره ای در ایران

در حال حاضر که استفاده از اینترنت ماهواره ای در ایران امکان پذیر نیست و باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانیم تا استارلینک در جهان گسترش پیدا کند و فراگیر شود. زمانی هم که این اینترنت در دسترس قرار گرفت باید حدود ۵۰۰ دلار هزینه‌ی تجهیزات آن را پرداخت کنید.

پس از تهیه تجهزات و نصب آن باید به صورت ماهیانه ۱۰۰ دلار اشتراک پرداخت کنید و پس از آن به استارلینک یا همان اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک متصل می‌شوید. این قیمت در حال حاضر برای کشور ما بسیار زیاد است و باید دید که ایلان  قیمت این اشتراک را برای نقاط مختلف جهان تغییر می‌دهد یا خیر.

به طور کلی فعلا هیچ حرف قطعی در مورد این مسائل نمی‌توان عنوان کرد و باید منتظر بمانیم تا استارلینک به ایران برسد و بینیم که اینترنت ماهواره‌ ای ایلان ماسک چه قیمتی دارد.

ثبت نام اینترنت ماهواره ای spacex

برای آگاهی از نحوه‌ی ثبت نام اینترنت استارلینک و نحوه‌ی خرید تجهیزات آن باید منتظر فراگیری این اینترنت در کشور باشیم و اکنون نمی‌توان اقدام خاصی برای وصل شدن به اینترنت ماهواره ای spacex انجام داد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. Mahdi

    ثبت نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa-%d9%85%d8%a7%d9%87%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b3%da%a9/
ads
ads